Hadde ikke sagt det samme til en mann...

Svar
DoktorS

Hadde ikke sagt det samme til en mann...

Legg inn av DoktorS »

Likestilling. Viktig. Men nå har menn og kvinner (eller kvinner og menn, for å skrive det slik man bør, vel - for kvinner skal vel alltid stå først?) like muligheter i Norge. Og så kan man diskutere hvor langt likestillingen er kommet.

I diskurser rundt dette tema komme det ofte opp spørsmål om "hadde du gjort det mot en mann" - "hadde en mann fått samme spørsmål" - NEI - men det er ikke slik at likestilling innebærer at menn oppfører seg nøyaktig overfor kvinner som de oppfører seg overfor menn! Nå må folk slutte med denne sammenstillingen i debatter om likestilling.

Her er to typiske eksempler, og det første svarer jo denne jenta veldig fornuftig, men spørsmålet er typisk:

"– Dei var på jobb for fiskeridirektoratet. Viss dei hadde vore menn på jobb, hadde dei fått same kommentarar?

– Antakelegvis ikkje, seier Skagen.

– Er det greitt då?

– Nei, men samtidig er det vanleg at menn spøker med kvinner, sånn som det alltid har vore.

https://www.nrk.no/nordland/delte-meini ... 1.16369985

Her en Ytring:

"Jeg liker heller ikke at jeg trolig får disse meldingene fordi jeg er kvinne. Jeg tror ikke mine mannlige kollegaer i sjakksendingene på TV, Torstein Bae, Ole Rolfsrud, Fin Gnatt og Jon Ludvig Hammer, har fått pussy-pics eller forespørsler om å sende nakenbilder. "

https://www.nrk.no/ytring/kjaere-mr.-dickpic-1.16362757

Dette er ganske grelle og åpenbare eksempler. Men begge har i seg det totalt misfortståtte at likestilling handler om at menn og kvinner må agere helt likt i mellommenneskelige relasjoner, uansett om man står overfor enn kvinne eller mann.
Jeg undre meg over hva kvinner ville synes, i det store og hele, om menn og kvinner skulle begynne å snakke til det motsatte kjønn som om de snakker med noen av samme kjønn...

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»