Kronekurs

Svar
Bjoro33

Re: Kronekurs

Legg inn av Bjoro33 »

greyserpent skrev: tor apr 27, 2023 7:26 pm
Bjoro33 skrev: tor apr 27, 2023 7:16 pm
Folk_flesk skrev: tor apr 27, 2023 6:52 pm

Ja, og enda mer vesentlig: De har blitt mye dyrere for de som skal prøve å leve der fast.
Kun vesentlig for dem. Alle vi vanlige forholder oss til hvordan det er å bo her i landet :)
Hvordan sliter du i Norge ved at kronekursen er svak?
Fordi nb bruker rentehevelser for å motvirke svekking av kronekursen som eneste virkemiddel. Renteøkninger påvirker min private økonomi .

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

MacanT skrev: tor apr 27, 2023 3:45 pm Olje og gassinntektene har vel aldri vært høyere enn det siste året, allikevel ligger kronen på historiens laveste nivå.

I 2010 lå oljeprisen på omtrent samme nivå som den har gjort det siste året og gassprisen lå sikkert på et betydelig lavere nivå enn i dag.

Allikevel kostet USD bare 6 kr, Euro 8 kr og SEK 84 kr.
Det er litt mer komplekst, oljeproduksjonen har gått ned mens gassproduksjon har gått opp, så har vel gassprisene gått en del opp kan det virke som, men hvordan totalen der har utviklet seg vet jeg ikke.

En annen potensielt vesentlig faktor er at man har gjort en del innsparinger på norsk sokkel siden 2014 som nok gjør at kostnadene i form av lønn og materialer og arbeidstimer på sokkelen og spesielt i oljeservice muligens har gått nedover. Så er det også en del som tyder på at sektorens betydning for norsk økonomi har gått nedover, som gir en viss mening siden produksjonen ikke ser ut til å ha økt, samtidig som produktiviteten (altså hvor mye du får gjort per årsverk) går opp i denne sektoren, altså flere årsverk som da går til andre sektorer og disse vil også bli mer produktive. Det gjelder også resten av verden. Men blir ren spekulasjon fra min side å kaste ut idèen om at den relative andelen norsk sokkel utgjør i norsk (og global) økonomi kan ha påvirket kronekursen.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

En svakere krone betyr dyrere varer vi må kjøpe inn fra utlandet og gjør det dyrere å feriere i utlandet. Det positive er at norske varer blir mer konkurransedyktige, det er bra for norsk industri.

– Hva har hovedskylden for den svake kronen?

– Kronen må ta en god del. Vi har satt prognosen ut fra at Norges Bank hever renten til 4 prosent. Renteøkningene kan bare dempe kronesvekkelsen, sier Haugland.

– Hva er hovedårsakene til en varig svak krone?

– Norge er ikke lenger like attraktivt å plassere pengene i. Vi har ikke lenger en spesiell status som en økonomi med veldig høy og stabil vekst, vi er blitt mer som andre land.


En svakere krone betyr dyrere varer vi må kjøpe inn fra utlandet og gjør det dyrere å feriere i utlandet. Det positive er at norske varer blir mer konkurransedyktige, det er bra for norsk industri.

– Hva har hovedskylden for den svake kronen?

– Kronen må ta en god del. Vi har satt prognosen ut fra at Norges Bank hever renten til 4 prosent. Renteøkningene kan bare dempe kronesvekkelsen, sier Haugland.

– Hva er hovedårsakene til en varig svak krone?

– Norge er ikke lenger like attraktivt å plassere pengene i. Vi har ikke lenger en spesiell status som en økonomi med veldig høy og stabil vekst, vi er blitt mer som andre land.







Det dabber av

Haugland sier Norge har gått fra å være et land med sterk driv i økonomien og en god produktivitetsutvikling, men vi er ikke der lenger. Impulsene fra oljenæringen dabber av. Og så har vi ikke lenger en høyere rente enn i andre land, snarere tvert imot.

– Inntrykket internasjonalt er at Norges Bank har problemer med å holde tritt med landene rundt oss når det gjelder å sette opp rentene. Det skyldes den høye gjelden hos husholdningene, der mange har flytende boliglånsrenter.

– Vi tror rentene i Europa skal opp til 4,25 prosent. For at det skal bli attraktivt å plassere penger i Norge. må renten opp til i hvert fall 5 prosent. Men det er ikke rimelig, fordi det får store konsekvenser for norsk økonomi, sier Haugland.

Klipp fra artikkel i TA

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Artig hvordan økonomene kan forklare alt i ettertid - men ingen av dem spådde jo denne utviklingen akkurat... da hadde jo dem vært rike...

Personlig synes jeg den lave kronekursen (kanskje normalnivå) er langt verre enn høyere strømpriser. En ting er at ølen i Tyskland på få år går fra 40 til 70 kroner på restaurant, det kan man leve med, selv om det ikke blir like mye stas å reise utenlands som før.... Verre er jo de dyrere importerte varene, inkludert mat, som alle må ha.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Norges Bank jobber for å holde inflasjonen oppe. Mindre kutt enn ventet i valutasalg, og kronen svekker seg ytterligere.

https://www.dn.no/makrookonomi/norges-b ... -1-1442523

William_S

Legg inn av William_S »

Burde man ikke bare binde kronen til euro slik danskene har gjort? Krona bør kanskje ikke flyte så fritt som den har gjort

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

palimpsest skrev: fre apr 28, 2023 10:30 am Norges Bank jobber for å holde inflasjonen oppe. Mindre kutt enn ventet i valutasalg, og kronen svekker seg ytterligere.

https://www.dn.no/makrookonomi/norges-b ... -1-1442523
Knullet i ræva blir vi uansett.

Så skal vi jo heller ikke ignorere utenlandske investorer på oslo børs og investeringsviljen deres etter lakseskatten til regjeringen.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Euro 11.80
Pund 13.39
Dollar 10.74
Dkk 1.58

Nå sover damen i norges bank.
De skal handle for å holde seg rundt inflasjonsmålet på 2%

fargerik

Legg inn av fargerik »

Bjoro33 skrev: fre apr 28, 2023 11:06 am Euro 11.80
Pund 13.39
Dollar 10.74
Dkk 1.58

Nå sover damen i norges bank.
De skal handle for å holde seg rundt inflasjonsmålet på 2%
Vi i AP hadde flaks med at det ble krig i Ukraina.
Hadde det ikke blitt krig, ville Jens vært sentralbanksjef.
Da ville AP fått skylda.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

fargerik skrev: fre apr 28, 2023 11:47 am
Bjoro33 skrev: fre apr 28, 2023 11:06 am Euro 11.80
Pund 13.39
Dollar 10.74
Dkk 1.58

Nå sover damen i norges bank.
De skal handle for å holde seg rundt inflasjonsmålet på 2%
Vi i AP hadde flaks med at det ble krig i Ukraina.
Hadde det ikke blitt krig, ville Jens vært sentralbanksjef.
Da ville AP fått skylda.
Du har en fin offermentalitet.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Harduetforslag skrev: fre apr 28, 2023 11:57 am
fargerik skrev: fre apr 28, 2023 11:47 am
Bjoro33 skrev: fre apr 28, 2023 11:06 am Euro 11.80
Pund 13.39
Dollar 10.74
Dkk 1.58

Nå sover damen i norges bank.
De skal handle for å holde seg rundt inflasjonsmålet på 2%
Vi i AP hadde flaks med at det ble krig i Ukraina.
Hadde det ikke blitt krig, ville Jens vært sentralbanksjef.
Da ville AP fått skylda.
Du har en fin offermentalitet.
Kjenner lusa på gangen, tenker jeg er mer korrekt.
Det var forøvrig et forsøk på humor.
Uansett....det mest betryggende for meg er at alle i debattfora har mer kompetanse enn økonomene i Norges Bank.
Når de som jobber der blir skiftet ut med folk som vet bedre, vil krona bli sterk igjen.
Søk jobb i dag!

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

fargerik skrev: fre apr 28, 2023 12:04 pm
Kjenner lusa på gangen, tenker jeg er mer korrekt.
Det var forøvrig et forsøk på humor.
Uansett....det mest betryggende for meg er at alle i debattfora har mer kompetanse enn økonomene i Norges Bank.
Når de som jobber der blir skiftet ut med folk som vet bedre, vil krona bli sterk igjen.
Søk jobb i dag!
Ikke hele tiden at økonomer er enige. Hvem skal man da tro på?

Sjeføkonomer uenige om renteutsiktene etter lønnsoppgjøret: – Summen taler for oppjustering
Opptrapping av storstreiken ble avverget torsdag ettermiddag. Økonomene har ulike meninger om hva enigheten vil si for Norges Bank.

https://www.dn.no/makrookonomi/lonnsopp ... -1-1438549

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

fargerik skrev: fre apr 28, 2023 12:04 pm
Harduetforslag skrev: fre apr 28, 2023 11:57 am
fargerik skrev: fre apr 28, 2023 11:47 am
Vi i AP hadde flaks med at det ble krig i Ukraina.
Hadde det ikke blitt krig, ville Jens vært sentralbanksjef.
Da ville AP fått skylda.
Du har en fin offermentalitet.
Kjenner lusa på gangen, tenker jeg er mer korrekt.
Det var forøvrig et forsøk på humor.
Uansett....det mest betryggende for meg er at alle i debattfora har mer kompetanse enn økonomene i Norges Bank.
Når de som jobber der blir skiftet ut med folk som vet bedre, vil krona bli sterk igjen.
Søk jobb i dag!
Tenker det er mer korrekt at du ikke har noe mer intelligent å komme med.

Ellers så må du jo gjerne fortsette å tro at det bare er nolduser på nett som mener at Norges Bank bidrar negativt med kronesalg. : Sjeføkonom Bjørn Roger Wilhelmsen i Nordkinn Asset Management påpeker at nedgangen i kronesalget var mindre enn ventet.

– Det første jeg tenkte er at krona styrker seg ikke på dette. Den vil svekkes videre, sier han til E24.

– Investorer selger krona etter denne nyheten. Beløpet er større enn interessen på kjøpersiden, tilføyer han.

Wilhelmsen påpeker at markedet er klar over at valutatransaksjonene så langt i år har bidratt til en svakere kronekurs.

– En mulig trigger for en sterkere kronekurs er at Norges Bank kjøper mindre valuta til Oljefondet, men det gjør de ikke, sier han videre.

Det er ikke rent få økonomer som har stusset over utviklingen her over tid.

Men ja, bæss propp tiss, AP, Jens Stoltenberg og alt det der.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Guttorm123 skrev: fre apr 28, 2023 12:15 pm
fargerik skrev: fre apr 28, 2023 12:04 pm
Kjenner lusa på gangen, tenker jeg er mer korrekt.
Det var forøvrig et forsøk på humor.
Uansett....det mest betryggende for meg er at alle i debattfora har mer kompetanse enn økonomene i Norges Bank.
Når de som jobber der blir skiftet ut med folk som vet bedre, vil krona bli sterk igjen.
Søk jobb i dag!
Ikke hele tiden at økonomer er enige. Hvem skal man da tro på?

Sjeføkonomer uenige om renteutsiktene etter lønnsoppgjøret: – Summen taler for oppjustering
Opptrapping av storstreiken ble avverget torsdag ettermiddag. Økonomene har ulike meninger om hva enigheten vil si for Norges Bank.

https://www.dn.no/makrookonomi/lonnsopp ... -1-1438549
Ja, det er nesten sjarmerende at sjefsøkonomene ikke har samme fasit. Men de har jo de best betalte jobbene, da. Alle gambler på å få rett.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

William_S skrev: fre apr 28, 2023 10:42 am Burde man ikke bare binde kronen til euro slik danskene har gjort? Krona bør kanskje ikke flyte så fritt som den har gjort
Nei.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

palimpsest skrev: fre apr 28, 2023 10:30 am Norges Bank jobber for å holde inflasjonen oppe. Mindre kutt enn ventet i valutasalg, og kronen svekker seg ytterligere.

https://www.dn.no/makrookonomi/norges-b ... -1-1442523
NB kjører kronen i grøfta.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

William_S skrev: fre apr 28, 2023 10:42 am Burde man ikke bare binde kronen til euro slik danskene har gjort? Krona bør kanskje ikke flyte så fritt som den har gjort
Det burde man gjort samtidig med danskene. Da hadde det sett betydelig bedre ut i dag.

fargerik

Legg inn av fargerik »

MacanT skrev: fre apr 28, 2023 12:39 pm
palimpsest skrev: fre apr 28, 2023 10:30 am Norges Bank jobber for å holde inflasjonen oppe. Mindre kutt enn ventet i valutasalg, og kronen svekker seg ytterligere.

https://www.dn.no/makrookonomi/norges-b ... -1-1442523
NB kjører kronen i grøfta.
Tror ikke det gjør noe spesielt inntrykk på folk. Alle ferireiser til syden (populære ferieland i eurosonen) er snart totalt utsolgt. Selv om krona ikke er spesielt mye til feriekasse å ta med seg. Varene vi importerer (nesten alt) blir dyrere og dyrere. Men mat må vi jo ha.
De som jubler er de som eksporterer, og selvfølgelig turistbransjen som venter storinnrykk.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

William_S skrev: fre apr 28, 2023 10:42 am Burde man ikke bare binde kronen til euro slik danskene har gjort? Krona bør kanskje ikke flyte så fritt som den har gjort
Hva tror du renten ville vært dersom en hadde bundet krona til euroen og fortsatt salget av norske kroner på det nivået vi har sett de siste årene?

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

newsflash skrev: fre apr 28, 2023 6:15 pm
William_S skrev: fre apr 28, 2023 10:42 am Burde man ikke bare binde kronen til euro slik danskene har gjort? Krona bør kanskje ikke flyte så fritt som den har gjort
Hva tror du renten ville vært dersom en hadde bundet krona til euroen og fortsatt salget av norske kroner på det nivået vi har sett de siste årene?
Nå våger jeg meg med et svar/spørsmål, sel om det ikke var meg du spurte.

Kanskje noe ala danmark. Og kanskje noe bedre. Norsk økonomi er jo sterkere enn den danske. Men troen på norge synker hos investorer. Derfor kvitter de seg med kroner.

Tror jeg...

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Bjoro33 skrev: fre apr 28, 2023 7:21 pm Nå våger jeg meg med et svar/spørsmål, sel om det ikke var meg du spurte.

Kanskje noe ala danmark. Og kanskje noe bedre. Norsk økonomi er jo sterkere enn den danske. Men troen på norge synker hos investorer. Derfor kvitter de seg med kroner.

Tror jeg...
Forskjellen er at Norges bank selger enorme summer norske kroner pr måned. Det gjør ikke den Danske bank. En ser jo at den relativt kraftige kronesvekkelsen i dag kom som et resultat av at en ikke kutten summen av kronesalg like mye som ventet.

For å holde kronekursen stabil mot Euro ville en da måttet kompensert med å ha høy rente. Svært høy rente.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

newsflash skrev: fre apr 28, 2023 7:25 pm
Bjoro33 skrev: fre apr 28, 2023 7:21 pm Nå våger jeg meg med et svar/spørsmål, sel om det ikke var meg du spurte.

Kanskje noe ala danmark. Og kanskje noe bedre. Norsk økonomi er jo sterkere enn den danske. Men troen på norge synker hos investorer. Derfor kvitter de seg med kroner.

Tror jeg...
Forskjellen er at Norges bank selger enorme summer norske kroner pr måned. Det gjør ikke den Danske bank. En ser jo at den relativt kraftige kronesvekkelsen i dag kom som et resultat av at en ikke kutten summen av kronesalg like mye som ventet.

For å holde kronekursen stabil mot Euro ville en da måttet kompensert med å ha høy rente. Svært høy rente.
Ja selvfølgelig så lenge de selger så store beløp fortsatt. 100 mill i nedgang er for lite, burde senke salget mye mer.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

newsflash skrev: fre apr 28, 2023 7:25 pm
Bjoro33 skrev: fre apr 28, 2023 7:21 pm Nå våger jeg meg med et svar/spørsmål, sel om det ikke var meg du spurte.

Kanskje noe ala danmark. Og kanskje noe bedre. Norsk økonomi er jo sterkere enn den danske. Men troen på norge synker hos investorer. Derfor kvitter de seg med kroner.

Tror jeg...
Forskjellen er at Norges bank selger enorme summer norske kroner pr måned. Det gjør ikke den Danske bank. En ser jo at den relativt kraftige kronesvekkelsen i dag kom som et resultat av at en ikke kutten summen av kronesalg like mye som ventet.

For å holde kronekursen stabil mot Euro ville en da måttet kompensert med å ha høy rente. Svært høy rente.
Og vi som betaler regninga takker alle involverte! Fy faen for en gjeng!

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Bjoro33 skrev: fre apr 28, 2023 7:30 pm Ja selvfølgelig så lenge de selger så store beløp fortsatt. 100 mill i nedgang er for lite, burde senke salget mye mer.
Nordea mener kronen ville vært 15 % sterkere dersom en hadde kuttet ut kronesalget.

https://www.dn.no/makrookonomi/kritiser ... -1-1437001

Jobs
Innlegg: 451

Legg inn av Jobs »

newsflash skrev: fre apr 28, 2023 7:36 pm
Bjoro33 skrev: fre apr 28, 2023 7:30 pm Ja selvfølgelig så lenge de selger så store beløp fortsatt. 100 mill i nedgang er for lite, burde senke salget mye mer.
Nordea mener kronen ville vært 15 % sterkere dersom en hadde kuttet ut kronesalget.

https://www.dn.no/makrookonomi/kritiser ... -1-1437001
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vi burde ha oppretta valuta konto og heller beholdt store mengder Dollar til kjøp av aksjer og forsvarsmateriell Dette er så hode under armen politikk at det helt håpløst. Nok lire neste om de snart ikke våkner .

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

Det er vanvittig det som skjer. Jeg betaler nå 158 kr for 100 danske. Normalt var det rundt 130 - 140. Dette bidrar til høyere norsk inflasjon og jeg blir på nivå med minstepensjonister i Danmark.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Frode57 skrev: man mai 01, 2023 6:31 pm Det er vanvittig det som skjer. Jeg betaler nå 158 kr for 100 danske. Normalt var det rundt 130 - 140. Dette bidrar til høyere norsk inflasjon og jeg blir på nivå med minstepensjonister i Danmark.
Bruker du DKK i bunkersen Frode?

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Forventer 14kr mot euro

https://www.dn.no/makrookonomi/dn-inves ... -1-1439775

LO solgte seg for 5% … de burde ha gått for 15% .. fallet til kronen kommer til å rasere folks reallønn.

Det er virkelig vanlige folks tur nå

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Scuderia skrev: tir mai 02, 2023 7:42 am Forventer 14kr mot euro

https://www.dn.no/makrookonomi/dn-inves ... -1-1439775

LO solgte seg for 5% … de burde ha gått for 15% .. fallet til kronen kommer til å rasere folks reallønn.

Det er virkelig vanlige folks tur nå
Forventer og forventer, det er et worst case scenario hvis en rekke uheldige omstendigheter faller på plass.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Harduetforslag skrev: tir mai 02, 2023 8:59 am
Scuderia skrev: tir mai 02, 2023 7:42 am Forventer 14kr mot euro

https://www.dn.no/makrookonomi/dn-inves ... -1-1439775

LO solgte seg for 5% … de burde ha gått for 15% .. fallet til kronen kommer til å rasere folks reallønn.

Det er virkelig vanlige folks tur nå
Forventer og forventer, det er et worst case scenario hvis en rekke uheldige omstendigheter faller på plass.
Nope.. worst case er det ikke noe tak. Men heldigvis har disse folka tatt feil hele tiden til nå så kanskje det er et godt tegn

«Sånn som markedet er blitt nå, med sterk manko på likviditet og mye nervøsitet, så er det viktig å unngå at ens egne handler blir for store for markedet, sier Nordeas valutastrateg Ole Håkon Eek-Nielsen. – Vi opererer med scenarioer på 14 kroner mot euro. Det er ikke utenkelig. Skulle vi nå se en nedsmelting av aksjemarkedet, olje- og gasspriser som kollapser og liv- og pensjonskasser som må selge kroner, da vet vi ikke hvor det stopper. Da er det ikke noe tak, sier Eek-Nielsen.»

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»