Kronekurs

Svar
fargerik

Re: Kronekurs

Legg inn av fargerik »

Harduetforslag skrev: fre apr 28, 2023 11:57 am
fargerik skrev: fre apr 28, 2023 11:47 am
Bjoro33 skrev: fre apr 28, 2023 11:06 am Euro 11.80
Pund 13.39
Dollar 10.74
Dkk 1.58

Nå sover damen i norges bank.
De skal handle for å holde seg rundt inflasjonsmålet på 2%
Vi i AP hadde flaks med at det ble krig i Ukraina.
Hadde det ikke blitt krig, ville Jens vært sentralbanksjef.
Da ville AP fått skylda.
Du har en fin offermentalitet.
Kjenner lusa på gangen, tenker jeg er mer korrekt.
Det var forøvrig et forsøk på humor.
Uansett....det mest betryggende for meg er at alle i debattfora har mer kompetanse enn økonomene i Norges Bank.
Når de som jobber der blir skiftet ut med folk som vet bedre, vil krona bli sterk igjen.
Søk jobb i dag!

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

fargerik skrev: fre apr 28, 2023 12:04 pm
Kjenner lusa på gangen, tenker jeg er mer korrekt.
Det var forøvrig et forsøk på humor.
Uansett....det mest betryggende for meg er at alle i debattfora har mer kompetanse enn økonomene i Norges Bank.
Når de som jobber der blir skiftet ut med folk som vet bedre, vil krona bli sterk igjen.
Søk jobb i dag!
Ikke hele tiden at økonomer er enige. Hvem skal man da tro på?

Sjeføkonomer uenige om renteutsiktene etter lønnsoppgjøret: – Summen taler for oppjustering
Opptrapping av storstreiken ble avverget torsdag ettermiddag. Økonomene har ulike meninger om hva enigheten vil si for Norges Bank.

https://www.dn.no/makrookonomi/lonnsopp ... -1-1438549

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

fargerik skrev: fre apr 28, 2023 12:04 pm
Harduetforslag skrev: fre apr 28, 2023 11:57 am
fargerik skrev: fre apr 28, 2023 11:47 am
Vi i AP hadde flaks med at det ble krig i Ukraina.
Hadde det ikke blitt krig, ville Jens vært sentralbanksjef.
Da ville AP fått skylda.
Du har en fin offermentalitet.
Kjenner lusa på gangen, tenker jeg er mer korrekt.
Det var forøvrig et forsøk på humor.
Uansett....det mest betryggende for meg er at alle i debattfora har mer kompetanse enn økonomene i Norges Bank.
Når de som jobber der blir skiftet ut med folk som vet bedre, vil krona bli sterk igjen.
Søk jobb i dag!
Tenker det er mer korrekt at du ikke har noe mer intelligent å komme med.

Ellers så må du jo gjerne fortsette å tro at det bare er nolduser på nett som mener at Norges Bank bidrar negativt med kronesalg. : Sjeføkonom Bjørn Roger Wilhelmsen i Nordkinn Asset Management påpeker at nedgangen i kronesalget var mindre enn ventet.

– Det første jeg tenkte er at krona styrker seg ikke på dette. Den vil svekkes videre, sier han til E24.

– Investorer selger krona etter denne nyheten. Beløpet er større enn interessen på kjøpersiden, tilføyer han.

Wilhelmsen påpeker at markedet er klar over at valutatransaksjonene så langt i år har bidratt til en svakere kronekurs.

– En mulig trigger for en sterkere kronekurs er at Norges Bank kjøper mindre valuta til Oljefondet, men det gjør de ikke, sier han videre.

Det er ikke rent få økonomer som har stusset over utviklingen her over tid.

Men ja, bæss propp tiss, AP, Jens Stoltenberg og alt det der.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Guttorm123 skrev: fre apr 28, 2023 12:15 pm
fargerik skrev: fre apr 28, 2023 12:04 pm
Kjenner lusa på gangen, tenker jeg er mer korrekt.
Det var forøvrig et forsøk på humor.
Uansett....det mest betryggende for meg er at alle i debattfora har mer kompetanse enn økonomene i Norges Bank.
Når de som jobber der blir skiftet ut med folk som vet bedre, vil krona bli sterk igjen.
Søk jobb i dag!
Ikke hele tiden at økonomer er enige. Hvem skal man da tro på?

Sjeføkonomer uenige om renteutsiktene etter lønnsoppgjøret: – Summen taler for oppjustering
Opptrapping av storstreiken ble avverget torsdag ettermiddag. Økonomene har ulike meninger om hva enigheten vil si for Norges Bank.

https://www.dn.no/makrookonomi/lonnsopp ... -1-1438549
Ja, det er nesten sjarmerende at sjefsøkonomene ikke har samme fasit. Men de har jo de best betalte jobbene, da. Alle gambler på å få rett.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

William_S skrev: fre apr 28, 2023 10:42 am Burde man ikke bare binde kronen til euro slik danskene har gjort? Krona bør kanskje ikke flyte så fritt som den har gjort
Nei.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

palimpsest skrev: fre apr 28, 2023 10:30 am Norges Bank jobber for å holde inflasjonen oppe. Mindre kutt enn ventet i valutasalg, og kronen svekker seg ytterligere.

https://www.dn.no/makrookonomi/norges-b ... -1-1442523
NB kjører kronen i grøfta.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

William_S skrev: fre apr 28, 2023 10:42 am Burde man ikke bare binde kronen til euro slik danskene har gjort? Krona bør kanskje ikke flyte så fritt som den har gjort
Det burde man gjort samtidig med danskene. Da hadde det sett betydelig bedre ut i dag.

fargerik

Legg inn av fargerik »

MacanT skrev: fre apr 28, 2023 12:39 pm
palimpsest skrev: fre apr 28, 2023 10:30 am Norges Bank jobber for å holde inflasjonen oppe. Mindre kutt enn ventet i valutasalg, og kronen svekker seg ytterligere.

https://www.dn.no/makrookonomi/norges-b ... -1-1442523
NB kjører kronen i grøfta.
Tror ikke det gjør noe spesielt inntrykk på folk. Alle ferireiser til syden (populære ferieland i eurosonen) er snart totalt utsolgt. Selv om krona ikke er spesielt mye til feriekasse å ta med seg. Varene vi importerer (nesten alt) blir dyrere og dyrere. Men mat må vi jo ha.
De som jubler er de som eksporterer, og selvfølgelig turistbransjen som venter storinnrykk.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

William_S skrev: fre apr 28, 2023 10:42 am Burde man ikke bare binde kronen til euro slik danskene har gjort? Krona bør kanskje ikke flyte så fritt som den har gjort
Hva tror du renten ville vært dersom en hadde bundet krona til euroen og fortsatt salget av norske kroner på det nivået vi har sett de siste årene?

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

newsflash skrev: fre apr 28, 2023 6:15 pm
William_S skrev: fre apr 28, 2023 10:42 am Burde man ikke bare binde kronen til euro slik danskene har gjort? Krona bør kanskje ikke flyte så fritt som den har gjort
Hva tror du renten ville vært dersom en hadde bundet krona til euroen og fortsatt salget av norske kroner på det nivået vi har sett de siste årene?
Nå våger jeg meg med et svar/spørsmål, sel om det ikke var meg du spurte.

Kanskje noe ala danmark. Og kanskje noe bedre. Norsk økonomi er jo sterkere enn den danske. Men troen på norge synker hos investorer. Derfor kvitter de seg med kroner.

Tror jeg...

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Bjoro33 skrev: fre apr 28, 2023 7:21 pm Nå våger jeg meg med et svar/spørsmål, sel om det ikke var meg du spurte.

Kanskje noe ala danmark. Og kanskje noe bedre. Norsk økonomi er jo sterkere enn den danske. Men troen på norge synker hos investorer. Derfor kvitter de seg med kroner.

Tror jeg...
Forskjellen er at Norges bank selger enorme summer norske kroner pr måned. Det gjør ikke den Danske bank. En ser jo at den relativt kraftige kronesvekkelsen i dag kom som et resultat av at en ikke kutten summen av kronesalg like mye som ventet.

For å holde kronekursen stabil mot Euro ville en da måttet kompensert med å ha høy rente. Svært høy rente.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

newsflash skrev: fre apr 28, 2023 7:25 pm
Bjoro33 skrev: fre apr 28, 2023 7:21 pm Nå våger jeg meg med et svar/spørsmål, sel om det ikke var meg du spurte.

Kanskje noe ala danmark. Og kanskje noe bedre. Norsk økonomi er jo sterkere enn den danske. Men troen på norge synker hos investorer. Derfor kvitter de seg med kroner.

Tror jeg...
Forskjellen er at Norges bank selger enorme summer norske kroner pr måned. Det gjør ikke den Danske bank. En ser jo at den relativt kraftige kronesvekkelsen i dag kom som et resultat av at en ikke kutten summen av kronesalg like mye som ventet.

For å holde kronekursen stabil mot Euro ville en da måttet kompensert med å ha høy rente. Svært høy rente.
Ja selvfølgelig så lenge de selger så store beløp fortsatt. 100 mill i nedgang er for lite, burde senke salget mye mer.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

newsflash skrev: fre apr 28, 2023 7:25 pm
Bjoro33 skrev: fre apr 28, 2023 7:21 pm Nå våger jeg meg med et svar/spørsmål, sel om det ikke var meg du spurte.

Kanskje noe ala danmark. Og kanskje noe bedre. Norsk økonomi er jo sterkere enn den danske. Men troen på norge synker hos investorer. Derfor kvitter de seg med kroner.

Tror jeg...
Forskjellen er at Norges bank selger enorme summer norske kroner pr måned. Det gjør ikke den Danske bank. En ser jo at den relativt kraftige kronesvekkelsen i dag kom som et resultat av at en ikke kutten summen av kronesalg like mye som ventet.

For å holde kronekursen stabil mot Euro ville en da måttet kompensert med å ha høy rente. Svært høy rente.
Og vi som betaler regninga takker alle involverte! Fy faen for en gjeng!

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Bjoro33 skrev: fre apr 28, 2023 7:30 pm Ja selvfølgelig så lenge de selger så store beløp fortsatt. 100 mill i nedgang er for lite, burde senke salget mye mer.
Nordea mener kronen ville vært 15 % sterkere dersom en hadde kuttet ut kronesalget.

https://www.dn.no/makrookonomi/kritiser ... -1-1437001

Jobs
Innlegg: 456

Legg inn av Jobs »

newsflash skrev: fre apr 28, 2023 7:36 pm
Bjoro33 skrev: fre apr 28, 2023 7:30 pm Ja selvfølgelig så lenge de selger så store beløp fortsatt. 100 mill i nedgang er for lite, burde senke salget mye mer.
Nordea mener kronen ville vært 15 % sterkere dersom en hadde kuttet ut kronesalget.

https://www.dn.no/makrookonomi/kritiser ... -1-1437001
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vi burde ha oppretta valuta konto og heller beholdt store mengder Dollar til kjøp av aksjer og forsvarsmateriell Dette er så hode under armen politikk at det helt håpløst. Nok lire neste om de snart ikke våkner .

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Det er vanvittig det som skjer. Jeg betaler nå 158 kr for 100 danske. Normalt var det rundt 130 - 140. Dette bidrar til høyere norsk inflasjon og jeg blir på nivå med minstepensjonister i Danmark.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Frode57 skrev: man mai 01, 2023 6:31 pm Det er vanvittig det som skjer. Jeg betaler nå 158 kr for 100 danske. Normalt var det rundt 130 - 140. Dette bidrar til høyere norsk inflasjon og jeg blir på nivå med minstepensjonister i Danmark.
Bruker du DKK i bunkersen Frode?

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Forventer 14kr mot euro

https://www.dn.no/makrookonomi/dn-inves ... -1-1439775

LO solgte seg for 5% … de burde ha gått for 15% .. fallet til kronen kommer til å rasere folks reallønn.

Det er virkelig vanlige folks tur nå

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Scuderia skrev: tir mai 02, 2023 7:42 am Forventer 14kr mot euro

https://www.dn.no/makrookonomi/dn-inves ... -1-1439775

LO solgte seg for 5% … de burde ha gått for 15% .. fallet til kronen kommer til å rasere folks reallønn.

Det er virkelig vanlige folks tur nå
Forventer og forventer, det er et worst case scenario hvis en rekke uheldige omstendigheter faller på plass.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Harduetforslag skrev: tir mai 02, 2023 8:59 am
Scuderia skrev: tir mai 02, 2023 7:42 am Forventer 14kr mot euro

https://www.dn.no/makrookonomi/dn-inves ... -1-1439775

LO solgte seg for 5% … de burde ha gått for 15% .. fallet til kronen kommer til å rasere folks reallønn.

Det er virkelig vanlige folks tur nå
Forventer og forventer, det er et worst case scenario hvis en rekke uheldige omstendigheter faller på plass.
Nope.. worst case er det ikke noe tak. Men heldigvis har disse folka tatt feil hele tiden til nå så kanskje det er et godt tegn

«Sånn som markedet er blitt nå, med sterk manko på likviditet og mye nervøsitet, så er det viktig å unngå at ens egne handler blir for store for markedet, sier Nordeas valutastrateg Ole Håkon Eek-Nielsen. – Vi opererer med scenarioer på 14 kroner mot euro. Det er ikke utenkelig. Skulle vi nå se en nedsmelting av aksjemarkedet, olje- og gasspriser som kollapser og liv- og pensjonskasser som må selge kroner, da vet vi ikke hvor det stopper. Da er det ikke noe tak, sier Eek-Nielsen.»

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

Elisabeth Holvik i SpareBank 1 Markets frykter kronen vil fortsette å svekke seg og vedvarende høy rente, så fremt Norges Bank ikke får hjelp fra politikerne.

https://www.finansavisen.no/makro/2023/ ... -av-kronen

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Fortsetter å falle i dag.. 12 kr for euro i løpet av mai?

https://e24.no/boers-og-finans/i/0QX1GB ... tterligere?

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

Scuderia skrev: tir mai 02, 2023 10:08 am
Harduetforslag skrev: tir mai 02, 2023 8:59 am
Scuderia skrev: tir mai 02, 2023 7:42 am Forventer 14kr mot euro

https://www.dn.no/makrookonomi/dn-inves ... -1-1439775

LO solgte seg for 5% … de burde ha gått for 15% .. fallet til kronen kommer til å rasere folks reallønn.

Det er virkelig vanlige folks tur nå
Forventer og forventer, det er et worst case scenario hvis en rekke uheldige omstendigheter faller på plass.
Nope.. worst case er det ikke noe tak. Men heldigvis har disse folka tatt feil hele tiden til nå så kanskje det er et godt tegn

«Sånn som markedet er blitt nå, med sterk manko på likviditet og mye nervøsitet, så er det viktig å unngå at ens egne handler blir for store for markedet, sier Nordeas valutastrateg Ole Håkon Eek-Nielsen. – Vi opererer med scenarioer på 14 kroner mot euro. Det er ikke utenkelig. Skulle vi nå se en nedsmelting av aksjemarkedet, olje- og gasspriser som kollapser og liv- og pensjonskasser som må selge kroner, da vet vi ikke hvor det stopper. Da er det ikke noe tak, sier Eek-Nielsen.»
Han legger til

”Det er litt pussig at svak krone presenteres som et stort problem. Den direkte effekten er at sommerferien og varene i butikken blir dyrene, men jeg tror kanskje man glemmer at vi har et handelsoverskudd i Norge. Det er bra med svak krone.
Oljefondet har aldri vært verdt mer enn det er nå, sier han
"

Lurer på hvilken verden denne ”eksperten” lever i.

Effekten for oss vanlige er langt større enn dyrere sommerferie og dyrere varer i butikkene. Svekkelsen betyr også bl.a. at store utgifter som biler, drivstoff og strøm blir stadig dyrere.

Oljefondet kommer vi aldri å få noen glede av, det er jo opplest og vedtatt at vi kan ikke bruke oljefondet i Norge fordi det ville visstnok ført til overoppheting av økonomien og høyere inflasjon, slå den :D

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Er jo ganske enkelt slik at hvis alle som kan bygge vei i Norge blir engasjert i å bygge vei og en vil bygge enda mer vei så må en øke lønna til veiarbeidere for å få flere av disse, samme med leger, sykepleiere osv osv.

Og det er ikke bare lønna til de nye, men også lønna til alle de vi allerede har som da må opp, så vi må betale mer per veibit.

Lav kronekurs er bra for det som er av norsk eksportindustri, det er også bra for varer og tjenester som produseres i Norge fordi det blir relativt sett billigere, så det blir mer på innenlands turistnæring f eks ved at flere Nordmenn og utlendinger drar på Norgesferie. Men ikke alltid like lett å skjønne det for hvermansen som først og fremst ser på kassalappen på Kiwi og prisen på sydenturen eller bensin.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

Zorbeltuss skrev: tir mai 02, 2023 11:37 pm Er jo ganske enkelt slik at hvis alle som kan bygge vei i Norge blir engasjert i å bygge vei og en vil bygge enda mer vei så må en øke lønna til veiarbeidere for å få flere av disse, samme med leger, sykepleiere osv osv.
Vi engasjerer utenlandske selskaper med utenlandske arbeidere i forbindelse med tunnelprosjekter, vindkraftutbygging og utbygging av kraftnettet. Da burde det ikke være et problem og gjøre det samme når det kommer til veibygging dersom ikke norske selskaper har nok kapasitet.

Leger og sykepleiere fra Europa hadde vi mange av før kronekursen kollapset. Nå har de fleste naturlig nok funnet ut at de kommer bedre ut av det ved å jobbe i hjemlandet.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

Zorbeltuss skrev: tir mai 02, 2023 11:37 pm Lav kronekurs er bra for det som er av norsk eksportindustri, det er også bra for varer og tjenester som produseres i Norge fordi det blir relativt sett billigere, så det blir mer på innenlands turistnæring f eks ved at flere Nordmenn og utlendinger drar på Norgesferie. Men ikke alltid like lett å skjønne det for hvermansen som først og fremst ser på kassalappen på Kiwi og prisen på sydenturen eller bensin.
:lol: :lol: :lol:

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

Scuderia skrev: tir mai 02, 2023 6:01 pm Fortsetter å falle i dag.. 12 kr for euro i løpet av mai?

https://e24.no/boers-og-finans/i/0QX1GB ... tterligere?
Euro er oppe i 11,89 kr nå. Skulle ikke forbause meg om den når 12 kr allerede til helgen.

Og USD har stø kurs mot 11 kr, er oppe i 10,79 kr nå.

startelver

Legg inn av startelver »

Har den norske kronen noensinne vært svakere, i historisk målestokk ?

Danskene er heldige som har bundet seg og følger Euro i disse dager.

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Ikke noe problem. Viktigst i Norge er boligmarkedet.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Til og med Norsk Industri mener nå at krona er for svak... (ref Dachs 18) Det sier litt, eller - ganske mye! Det er jo bra for eksport, men mye importeres også... Renteheving i morgen, kanskje Norges Bank burde slå til med 0,5? På den annen side, det er jo mye snakk om forventninger i økonomien, og har man ikke tro på krona, så kan det bare virke kortsiktig....

... dyrt å være turist i euro- og dollar-land, ja. Og stadig flere økonomer lokkes til å anbefale at man bør holde seg hjemme. Men blir det bedre neste år da? Med et veldig dyrt lønnsoppgjør, store lovnader til pensjonister, økte bevilgninger til sykehusene, som følge av kostnadsøkningene, og i går løfter om mye mer penger til forsvaret, så kan man jo tenke seg at det kan være lurere å reise i år enn neste år.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»