Kronekurs

Svar
lund

Re: Kronekurs

Legg inn av lund »

Bjoro33 skrev: tir mai 30, 2023 7:50 pm
peraleks skrev: tir mai 30, 2023 7:06 pm
startelver skrev: tir mai 30, 2023 6:47 pm

Høyre ville ikke tillate en svak krone over lengre tid, det finnes tiltak som kunne bedret situasjonen noe. Selv om det er uro i verden er det noe som er galt når Norge faller så langt akterut i forhold til våre naboland.
Da er det rart at mens Høyre satt i 8 år så svekket den norske kronen seg gradvis for hvert år som gikk under deres ledelse.
https://www.smartepenger.no/bank-og-kor ... urser#euro

Tallene viser vel noe annet enn du formidler. Og inflasjonsmålet på 4 prosent gikk ganske greit
Tallene viser vel akkurat det han formidler ...

Jack

Legg inn av Jack »

peraleks skrev: tir mai 30, 2023 8:16 pm
Jack skrev: tir mai 30, 2023 8:10 pm Kjenner jeg nesten gruer meg til sommerferien (som ble kjøpt og betalt for et halvt år siden). 12-13 døgn i Skottland og England kommer til å merkes på lommeboka.
Kan bli en merkbar forskjell ja, bruker du 2000 pund på den turen var det tilsvarende 23700 kr i fjor(11,85 per. 31.12.2022).
Med kurs på 13,89(hentet i dag) så utgjør den samme summen: 27780 kr, økning på litt over 4000 kr.
Var i Manchester i starten av september i fjor, den gangen i 4 døgn. Det gikk med ca 5500 NOK på disse fire dagene, hvilket er helt all right da dette var en ren fotballtur. Utenom fly, kampbillett og hotell selvsagt. Denne gangen blir det mer "rolige" gjøremål (ikke rølpefyll og herjing), med leiebil og 3 konserter spredd utover 12 døgn i Skottland og England. Én ting skal være sikker og visst; jeg er jævla glad for at vi gjorde unna all bestilling av hotell, leiebil og tog på januarlønna i år. Vi har allerede justert budsjettet og reisen for å ta unna den verste differansen og dropper et døgn i London for å dra hjem tidligere. Bare her sparte vi 2,5k + levekost, så tror det skal gå greit. Jeg er glad for at vi hadde is i magen og drøyde i det lengste med å bestille returfly. Regner uansett med at pilsen kommer med en bismak denne gangen :p

"Hva?! 75 kroner for en pint? Nesten som å være hjemme jo!"

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

lund skrev: tir mai 30, 2023 8:42 pm
Bjoro33 skrev: tir mai 30, 2023 7:50 pm
peraleks skrev: tir mai 30, 2023 7:06 pm

Da er det rart at mens Høyre satt i 8 år så svekket den norske kronen seg gradvis for hvert år som gikk under deres ledelse.
https://www.smartepenger.no/bank-og-kor ... urser#euro

Tallene viser vel noe annet enn du formidler. Og inflasjonsmålet på 4 prosent gikk ganske greit
Tallene viser vel akkurat det han formidler ...
Hva er dagens kurs?
Er grafen like slakk?
Blir inflasjonsmålet på 4 prosent oppnådd i år?

Kronenn svekket seg like mye på de 8 årene som den har svekket seg nå p halvannet år. Det er den forskjellen jeg påpeker.

Jeg vil tro flere får opp øynene snart og innser hva som er i ferd med å skje. Utlandet skyr norske kroner fordi de ser hvor svakt og uberegnelig landet styres.

Støre er en sympatisk msnn men i mine øyne en svak leder.
Sist redigert av Bjoro33 den tir mai 30, 2023 9:06 pm, redigert 1 gang totalt.

lund

Legg inn av lund »

Bjoro33 skrev: tir mai 30, 2023 8:57 pm
lund skrev: tir mai 30, 2023 8:42 pm
Bjoro33 skrev: tir mai 30, 2023 7:50 pm

https://www.smartepenger.no/bank-og-kor ... urser#euro

Tallene viser vel noe annet enn du formidler. Og inflasjonsmålet på 4 prosent gikk ganske greit
Tallene viser vel akkurat det han formidler ...
Hva er dagens kurs?
Er grafen like slakk?
Blir inflasjonsmålet på 4 prosent oppnådd i år?
Nå vrir du på det. Påstanden hans var helt korrekt, og det er vel strengt tatt poenget her.

startelver

Legg inn av startelver »

Jack skrev: tir mai 30, 2023 8:10 pm Kjenner jeg nesten gruer meg til sommerferien (som ble kjøpt og betalt for et halvt år siden). 12-13 døgn i Skottland og England kommer til å merkes på lommeboka.
Har heldigvis en Euro-wallet med oppsparte midler så vil ikke merke at det er dyrere. Drar til Spania og Marokko snart.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Bjoro33 skrev: tir mai 30, 2023 8:34 pm
peraleks skrev: tir mai 30, 2023 8:08 pm
Bjoro33 skrev: tir mai 30, 2023 7:50 pm

https://www.smartepenger.no/bank-og-kor ... urser#euro

Tallene viser vel noe annet enn du formidler. Og inflasjonsmålet på 4 prosent gikk ganske greit
Var akkurat denne statistikken jeg tok utgangspunkt i.
Fra 8,38 euroen i 2013 til 9,99 euroen i 2021 og tilsvarende 6,08 til 8,82 for dollar er vel bare en bekreftelse på hva jeg skrev?

Hvem som sitter i regjering har fryktelig lite å si for den generelle kronekursen(Hvertfall så lenge hver regjering fører tilsynelatende nøyaktig den samme politikken videre), generelt sett er den norske kronen ingen favoritt under usikre tider. Dette ser man også i 2008 hvor en euro kostet 9,87 kr og en dollar 7 kr igjen, internasjonale investorer velger ganske enkelt betydelig mye tryggere valutaer(Dollar/Euro) enn små valutar alla den norske kronen. Man vil neppe se noen endring på den norske kronen før de usikre tidene som herjer verden over for øyeblikket er over.
....og hva er dagens kurs?

Du ser, også du, hvordan grafen gjør et meget kraftig byks nå. Det er nå inflasjonen går veldig raskt opp. Det er nå problemet baller på seg. Og norge er unntaket i verden. Nkr er (,nesten) eneste valuta som faller.
Og det får vi som et av få land på topprn av vår egen inflasjon.
Jeg aksepteter at enkelte forsvarer dagens regjering og forsøker å bortforklare krisen.
Men derfra, til å trekke konklusjonen at "erna: ville vært like tafstt kjøper jeg ikke.

Jeg tror vi går en dramatisk sommer,høst og vinter i møte. Hvor høyt må lånerenten opp for å bremse utviklingen?

Nå kommer sentralbanksjefen i morra med nye salgstall for nkr. Verden venter drastisk nedgang i salget pr dag. Kanskje ned til 700 milliarder pr dag men jeg tror på pinglete 300-300 nedgang daglig. Noe som vil ytterligere sette fart på kursfallet.

Sentralbanksjefen ha fra regjeringen fått som målsetning å holde inflasjonsmålet på 4 prosent.

To måter å gjøre det...
Sette opp lånerenten
Bremse salget av nkr
Er strengt talt ikke spesielt relevant i forhold til den opprinnelige påstanden min som for øvrig stemmer.
Høyre satt og så på at kursen gradvis svekket seg uten at de gjorde noe vesentlig med det, dette er igjen også grunnen til at jeg har lite tro på at Erna har noen powerpakke her noe som forsåvidtvis er greit og som jeg igjen forventer av eget parti, problemet er vel mer den opphyppingen folk driver med på siden.

Nja, det er en drøss med valutaer rundt om som faller, selv om valutaen i Paraguay f.eks. selvfølgelig er av temmelig liten interesse for oss igjen.
Jeg har dog ikke en voldsomt stor tro på at dette er så enkelt som enkelte prøver å framstille det som, først og fremst lider vi stort av at vi er en liten nasjon med en liten valuta som har fryktelig lite tillit under spesielt urolige tider, noe som dagens situasjon definitivt er. Jeg ser derfor ingen endring på dette før man ganske enkelt er på mer tryggere farvann globalt sett.

Generelt sett er både Høyre og AP temmelig pragmatiske av seg(heldigvis) til at man skal inn å snu på enhver sten og jeg tro begge hovedpartiene er innstilt på at dette er en storm man bare må ri av og for et stakket øyeblikk leve med at den norske kronen i mens får seg litt juling.

Tja, får se. Dagens rentenivåer er temmelig normale i større perspektiv.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

lund skrev: tir mai 30, 2023 8:59 pm
Bjoro33 skrev: tir mai 30, 2023 8:57 pm
lund skrev: tir mai 30, 2023 8:42 pm
Tallene viser vel akkurat det han formidler ...
Hva er dagens kurs?
Er grafen like slakk?
Blir inflasjonsmålet på 4 prosent oppnådd i år?
Nå vrir du på det. Påstanden hans var helt korrekt, og det er vel strengt tatt poenget her.
Ja jeg ser det er litt dårlig formulert fra min side. Sorry..
Men jeg har forsøkt å forklare.

Corvus

Legg inn av Corvus »

peraleks skrev: tir mai 30, 2023 8:12 pm
Bjoro33 skrev: tir mai 30, 2023 7:36 pm
peraleks skrev: tir mai 30, 2023 7:05 pm

Med en snittlønn på 44000 DKK måneden i Danmark er det nok en stund til man ser en million kroner i lønn for en vanlig jobb i Danmark.
Ellers ligger de fleste vanlige yrkene i Danmark rett under eller nesten på slaget på norsk nivå.

Men regner du det om til nkr så er årslønnen ca 900 000.

Så dansker vil godt merke at nkr er billige hvis de kommer til norge. Men danskene lever i danmark og da er månedslønnen 44547 dkr i måneden. Før kronetileggene de fikk nå.

Men dette er uvesenlig i denne tiden hva danskene med en styrket dkr opplever. Vi får det motsatt med alt som handles utenlands. Vi får betale for prisstigningen i det landet vi handler fra og på toppen kursraset på nkr.
For danskene så er det temmelig uvesentlig med unntak av de ukene de eventuelt skulle ha tilbragt på ferie her om de velger å feriere i Norge.

For Norge i sin helhet er konsekvensene en annen som du påpeker og det vil neppe endre seg med det første, noe som i praksis gjør dette til en av de bedre sommrene å droppe utelandsferien på.
Så kan man spørre seg om det blir noe bedre neste år. Eller året etter der. Eller de neste 5 årene. Kronekursen har vært nedadgående i mange mange år, med en tilnærmet kollaps siden nyttår.
Kanskje det tvert imot er nettopp i år man bør ta utenlandsturen, om ikke kan det bli lenge til neste gang om kronen fortsetter å svekkes. Ingenting virker å gjøres for å stoppe fallet.

Corvus

Legg inn av Corvus »

peraleks skrev: tir mai 30, 2023 9:03 pm
Bjoro33 skrev: tir mai 30, 2023 8:34 pm
peraleks skrev: tir mai 30, 2023 8:08 pm

Var akkurat denne statistikken jeg tok utgangspunkt i.
Fra 8,38 euroen i 2013 til 9,99 euroen i 2021 og tilsvarende 6,08 til 8,82 for dollar er vel bare en bekreftelse på hva jeg skrev?

Hvem som sitter i regjering har fryktelig lite å si for den generelle kronekursen(Hvertfall så lenge hver regjering fører tilsynelatende nøyaktig den samme politikken videre), generelt sett er den norske kronen ingen favoritt under usikre tider. Dette ser man også i 2008 hvor en euro kostet 9,87 kr og en dollar 7 kr igjen, internasjonale investorer velger ganske enkelt betydelig mye tryggere valutaer(Dollar/Euro) enn små valutar alla den norske kronen. Man vil neppe se noen endring på den norske kronen før de usikre tidene som herjer verden over for øyeblikket er over.
....og hva er dagens kurs?

Du ser, også du, hvordan grafen gjør et meget kraftig byks nå. Det er nå inflasjonen går veldig raskt opp. Det er nå problemet baller på seg. Og norge er unntaket i verden. Nkr er (,nesten) eneste valuta som faller.
Og det får vi som et av få land på topprn av vår egen inflasjon.
Jeg aksepteter at enkelte forsvarer dagens regjering og forsøker å bortforklare krisen.
Men derfra, til å trekke konklusjonen at "erna: ville vært like tafstt kjøper jeg ikke.

Jeg tror vi går en dramatisk sommer,høst og vinter i møte. Hvor høyt må lånerenten opp for å bremse utviklingen?

Nå kommer sentralbanksjefen i morra med nye salgstall for nkr. Verden venter drastisk nedgang i salget pr dag. Kanskje ned til 700 milliarder pr dag men jeg tror på pinglete 300-300 nedgang daglig. Noe som vil ytterligere sette fart på kursfallet.

Sentralbanksjefen ha fra regjeringen fått som målsetning å holde inflasjonsmålet på 4 prosent.

To måter å gjøre det...
Sette opp lånerenten
Bremse salget av nkr
Er strengt talt ikke spesielt relevant i forhold til den opprinnelige påstanden min som for øvrig stemmer.
Høyre satt og så på at kursen gradvis svekket seg uten at de gjorde noe vesentlig med det, dette er igjen også grunnen til at jeg har lite tro på at Erna har noen powerpakke her noe som forsåvidtvis er greit og som jeg igjen forventer av eget parti, problemet er vel mer den opphyppingen folk driver med på siden.

Nja, det er en drøss med valutaer rundt om som faller, selv om valutaen i Paraguay f.eks. selvfølgelig er av temmelig liten interesse for oss igjen.
Jeg har dog ikke en voldsomt stor tro på at dette er så enkelt som enkelte prøver å framstille det som, først og fremst lider vi stort av at vi er en liten nasjon med en liten valuta som har fryktelig lite tillit under spesielt urolige tider, noe som dagens situasjon definitivt er. Jeg ser derfor ingen endring på dette før man ganske enkelt er på mer tryggere farvann globalt sett.

Generelt sett er både Høyre og AP temmelig pragmatiske av seg(heldigvis) til at man skal inn å snu på enhver sten og jeg tro begge hovedpartiene er innstilt på at dette er en storm man bare må ri av og for et stakket øyeblikk leve med at den norske kronen i mens får seg litt juling.

Tja, får se. Dagens rentenivåer er temmelig normale i større perspektiv.
"Ri av stormen"?
Vil det si å ikke gjøre noe som helst, slik regjeringen holder på med?
Dagens rentenivåer er normale i et langt perspektiv, det er sammen med helt unormale matpriser, strømpriser, inflasjon mm som gjør at totalen blir for tøff for mange.

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

Må vel regne med dobbel renteøkning i juni. Det blir dyrt å være nordmann i butikkene også . For varene er stort sett importert.
Og se på denne ; https://www.nettavisen.no/okonomi/det-s ... 95-1110874

For er skremt over matvareprisstigningen.
Til helvete med Støre og hans husmannsånd overfor EU . Mannen er en .... det er ikke verdt å skrive...

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

peraleks skrev: tir mai 30, 2023 7:06 pm
startelver skrev: tir mai 30, 2023 6:47 pm
erdetslik skrev: man mai 29, 2023 2:12 pm
Er det så umulig det, da ?
Vel, når olje virksomheten og oljeprisen var på topp, var også troen på Norge og tilliten på topp.
Med denne regjeringen er det vel ingen tvil om at tilliten til Norge ute i verden har sunket. F. eks. går det ikke upåaktet hen ute i verden at mange rike flytter fra Norge. At ikke Norge tar vare på sine rikeste er ikke akkurat tillitvekkende ute i en verden som har annet syn enn venstresiden i Norge.
Og minkende tillit har en egen evne til å forsterke seg, så NOK hadde neppe svekket seg så mye med en regjering styrt av Erna Solberg
Høyre ville ikke tillate en svak krone over lengre tid, det finnes tiltak som kunne bedret situasjonen noe. Selv om det er uro i verden er det noe som er galt når Norge faller så langt akterut i forhold til våre naboland.
Da er det rart at mens Høyre satt i 8 år så svekket den norske kronen seg gradvis for hvert år som gikk under deres ledelse.
Det er vel et spørsmål om hvilke tidsperioder du trekker ut.
Fakta er at NOK har gått kraftig opp og ned med ujevne mellomrom, men den langsiktige trenden er (ujevn) svekkelse siden oljevirksomheten var på topp.

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

KRAKK I KRONEN

Det er for lav rente i Norge.

Nå blir det hyperinflasjon.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3094

Legg inn av MacanT »

Nå skal de visst redusere det daglige kronesalget fra 1,4 milliarder i mai til 1,3 milliarder i juni. Altså en dråpe i havet som vil gjøre null og niks for å styrke kronekursen, heller tvert imot.

Det er i hvert fall gode nyheter for valutaspekulantene i City of London, de vil fortsatt tjene grove penger på shorting uten å risikere noe som helst.

https://www.finansavisen.no/makro/2023/ ... -kronesalg

Det eneste som kunne hjulpet er nok raskere og større renteøkninger men det vil selvsagt ikke skje, blir garantert enda en liten og svært forutsigbar renteøkning neste gang også.

Med en styringsrente på 3,25% ligger vi alt for langt bak de store valutaene som ligger på: GBP 4,50% USD 5,25% og Euro 3,75%

ms_8

Legg inn av ms_8 »

MacanT skrev: ons mai 31, 2023 1:11 pm Nå skal de visst redusere det daglige kronesalget fra 1,4 milliarder i mai til 1,3 milliarder i juni. Altså en dråpe i havet som vil gjøre null og niks for å styrke kronekursen, heller tvert imot.

Det er i hvert fall gode nyheter for valutaspekulantene i City of London, de vil fortsatt tjene grove penger på shorting uten å risikere noe som helst.

https://www.finansavisen.no/makro/2023/ ... -kronesalg

Det eneste som kunne hjulpet er nok raskere og større renteøkninger men det vil selvsagt ikke skje, blir garantert enda en liten og svært forutsigbar renteøkning neste gang også.

Med en styringsrente på 3,25% ligger vi alt for langt bak de store valutaene som ligger på: GBP 4,50% USD 5,25% og Euro 3,75%
Norges bank styrer dessverre ikkje etter kronekursen. Slik at mediene og Norges bank vil heller prioritere prisveksten og unngå at folk får alt for store problem med økt rente framfor å prioritere kronekursen. I verstefall kan dette betyr 1 kronekurs som faller endå meir og Norge som nasjon mister tillit blant internasjonale finansmarknad.

Norsk kr er i krise, men det ser dessverre ikkje ut til at medisinen kjem og alle håper berre det går over.

Einaste positiv med dette er at folk ikkje lenger kan kalle oss verdens rikeste land og det gjer til at man kanskje begynne å prioritere det viktigaste først

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3094

Legg inn av MacanT »

Tillater meg å sitere et bra innlegg jeg leste på FA forumet.

https://www.finansavisen.no/forum/post/5415078

Ja, det var nemlig 1. mars 2022 Norges Banks daglige kronesalg startet. Før det bedrev Norges Bank daglige kjøp av kroner.

Har sjekket kursene i mars 2022 (selv om de er oppsiktsvekkende plundrete å få tak i)(noe jeg syns er betenkelig i seg selv).
(Dette er etter min mening åpenbart gjort bevisst plundrete).

25. mars 2022 : $ 8,61 31. mai 2023 : 11,28 + 31,0 %
25. mars 2022 : € 9,46 31. mai 2023 : 12,03. + 27,2 %
25. mars 2022 : £ 11,35 31. mai 2023 : 13,93. + 22,7 %
25. mars 2022 : SEK 91,41 31. mai 2023 : 102,99 + 12,7 %
25. mars 2022 : DKK 127,06 31. mai 2023 : 161,43 + 27,0 %
25. mars 2022 : CHF 924,55 31 mai 2023 : 1237,1 + 33,9 %
25. mars 2022 : CNY 134,29 31 mai. 2023 : 158,34 + 17,9 %

Etter min mening indikerer dette sterkt, at det er en sammenheng mellom Norges
Banks forhåndsvarslede daglige relativt store kronesalg, og kursfallet for norske kroner.
Uten dette store daglige kronesalget er det relativt liten likviditet i kroner.
Derfor er det lett å påvirke kronekursen med shorthandel. Og dette er en
shorthandel som nærmest garantert gir gevinst. Mulighetene i shorthandelene under-
støttes ekstra av negativ rentedifferense.

Dette er forferdelig vis a vis prisingen av norske eiendeler notert/handlet
i norske kroner, som aksjer, obligasjoner, visse fond, eiendommer, kjøretøy,
visse fartøy og annet. Det er også ille via a vis import til Norge. Samt nordmenns
bruk av penger i utlandet. Skal nordmenn kjøpe bedrifter, aksjer, eiendommer,
kjøretøy, båter og annet i utlandet, har dette blitt dyrere.

Alt dette virker selvfølgelig inn på norsk økonomi. Og da etter min mening på en
negativ måte. Hele greia burde ikke skjedd.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3094

Legg inn av MacanT »

Dagsrevyen i går nevnte den alvorlige kronesvekkelsen det siste året. Men som forventet var det i stort sett dyrere utenlandsferie det ble fokusert på, ikke andre mer alvorlige problemer kronesvekkelsen fører til.

Og "eksperten" som prøvde å forklare hvorfor dette har skjedd glemte selvsagt å nevne Norges banks massive kronesalg som startet for et år siden ;)

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

Det er for lav olje og gass pris og for lave renter i Norge som er utfordringen. Men i Norge er det kun boligprisene som teller. Mens bønder er opptatt av høyere mat og dagligvarepriser. Norge går mot betydelig høyere inflasjon.

Støre og Vedum vol nok i ettertid bli betraktet som som idioter. Men først skal Støre skinne internasjonalt.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3094

Legg inn av MacanT »

Norge har den svakeste valutaen i hele vesten.

https://www.finansavisen.no/finans/2023 ... ele-vesten

startelver

Legg inn av startelver »

Bare å melde seg inn i EU da, så vi slipper å bli den siste sovjetstat.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

MacanT skrev: fre jun 02, 2023 1:16 pm Norge har den svakeste valutaen i hele vesten.

https://www.finansavisen.no/finans/2023 ... ele-vesten
Moldova er som kjent det fattigste landet i Europa. Og NOK er redusert med 25% av verdien Moldovas Leu iflg Spetalen
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other ... c1cc&ei=36
Og også interessant å se hvordan regjering føler seg nødt til å forsvare seg mot Spetalens sanne påstander, og mener tydeligvis både Spetalen og alle andre som mener som Spetalen tilhører de dummeste.
Matvarene i Norge har steget med 20 - 40%
I Sverige har de steget med 15 - 25%

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

erdetslik skrev: ons mai 31, 2023 6:06 am
peraleks skrev: tir mai 30, 2023 7:06 pm
startelver skrev: tir mai 30, 2023 6:47 pm

Høyre ville ikke tillate en svak krone over lengre tid, det finnes tiltak som kunne bedret situasjonen noe. Selv om det er uro i verden er det noe som er galt når Norge faller så langt akterut i forhold til våre naboland.
Da er det rart at mens Høyre satt i 8 år så svekket den norske kronen seg gradvis for hvert år som gikk under deres ledelse.
Det er vel et spørsmål om hvilke tidsperioder du trekker ut.
Fakta er at NOK har gått kraftig opp og ned med ujevne mellomrom, men den langsiktige trenden er (ujevn) svekkelse siden oljevirksomheten var på topp.
Bilde

Nøyaktig når var det den gikk kraftig OPP siden 2013, sa du?
Sist redigert av greyserpent den fre jun 02, 2023 8:53 pm, redigert 1 gang totalt.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Neptun skrev: tor mai 04, 2023 12:16 am Denn regjeringen tar effektivt kverken på inflasjonsmålet, lave renter, kronekursen og arbeidsplassene spesielt i eksportbedriftene med skyhøye strømpriser, drivstoffpriser og de store skatteøkningene til bedriftene, spesielt lakseskatten. Dette i en tid hvor milliardene renner inn p.g.a olje -og gassinntekter.

FrP og Høyre senket skattene for å øke investeringsvlijen. Støre og Vedum gjør det motsatte og bidrar dermed stekt til at ingen vil investere i Norge på grunn av uforutsigbarheten. Dette rammer valutaen vår hardt. Det er faktisk utrolig hvor mye skade de har rukket å gjøre på den korte tiden de har sittet med makten.
Spetalen har åpenbart smuglest alle kommentarene mine i tråden. F.eks. den jeg siterer. Les bare;

– Norge har nå den svakeste valutaen i hele vesten. Det er en situasjon få trodde var mulig. Økonomene har pekt på flere årsaker. Jeg mener hovedårsaken er den politiske risikoen og synet på kronen. Og ikke minst usikkerheten rundt nye skatteendringer. Når jeg snakker med det internasjonale investormarkedet stiller de hele tiden spørsmål rundt de brå og kraftige skatteøkningene for næringslivet.

Og strømmen av nordmenn som stikker, er med på å forsterke et bilde av Norge med stor politisk risiko, sier han, og sikter til rike nordmenn som har flyttet til Sveits på grunn av økte skatter, som formuesskatt.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4 ... ele-vesten

Det er nesten litt kjedelig å ha rett hele tiden.
Artig at han bekrefter at "økonomer" virrer rundt og vet ikke hva.

En ting er sikkert - regjeringen og Norges Bank gjør en elendig jobb for Norge og krona.
Sist redigert av Neptun den fre jun 02, 2023 8:55 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Neptun skrev: fre jun 02, 2023 8:52 pm
Neptun skrev: tor mai 04, 2023 12:16 am Denn regjeringen tar effektivt kverken på inflasjonsmålet, lave renter, kronekursen og arbeidsplassene spesielt i eksportbedriftene med skyhøye strømpriser, drivstoffpriser og de store skatteøkningene til bedriftene, spesielt lakseskatten. Dette i en tid hvor milliardene renner inn p.g.a olje -og gassinntekter.

FrP og Høyre senket skattene for å øke investeringsvlijen. Støre og Vedum gjør det motsatte og bidrar dermed stekt til at ingen vil investere i Norge på grunn av uforutsigbarheten. Dette rammer valutaen vår hardt. Det er faktisk utrolig hvor mye skade de har rukket å gjøre på den korte tiden de har sittet med makten.
Spetalen har åpenbart smuglest på alle kommentarene mine i tråden. F.eks. den jeg siterer. Les bare;

– Norge har nå den svakeste valutaen i hele vesten. Det er en situasjon få trodde var mulig. Økonomene har pekt på flere årsaker. Jeg mener hovedårsaken er den politiske risikoen og synet på kronen. Og ikke minst usikkerheten rundt nye skatteendringer. Når jeg snakker med det internasjonale investormarkedet stiller de hele tiden spørsmål rundt de brå og kraftige skatteøkningene for næringslivet.

Og strømmen av nordmenn som stikker, er med på å forsterke et bilde av Norge med stor politisk risiko, sier han, og sikter til rike nordmenn som har flyttet til Sveits på grunn av økte skatter, som formuesskatt.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4 ... ele-vesten

Det er nesten litt kjedelig å ha rett hele tiden.
Artig at han bekrefter at "økonomer" virrer rundt og vet ikke hva.

En ting er sikkert - regjeringen og Norges Bank gjør en elendig jobb for Norge og krona.
Kronekursen startet sin svekkelse da Erna tok over som statsminister. Dere breket lavere da.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Steinrike folk i hele Europa rømmer til Sveits. I 2015 alene flyttet 10 000 steinrike franskmenn utenlands for å slippe skatt.

Motbydelige folk. Jeg håper man finner en løsning som gjør en slik flukt ulønnsom.

peraleks

Legg inn av peraleks »

greyserpent skrev: fre jun 02, 2023 8:55 pm
Neptun skrev: fre jun 02, 2023 8:52 pm
Neptun skrev: tor mai 04, 2023 12:16 am Denn regjeringen tar effektivt kverken på inflasjonsmålet, lave renter, kronekursen og arbeidsplassene spesielt i eksportbedriftene med skyhøye strømpriser, drivstoffpriser og de store skatteøkningene til bedriftene, spesielt lakseskatten. Dette i en tid hvor milliardene renner inn p.g.a olje -og gassinntekter.

FrP og Høyre senket skattene for å øke investeringsvlijen. Støre og Vedum gjør det motsatte og bidrar dermed stekt til at ingen vil investere i Norge på grunn av uforutsigbarheten. Dette rammer valutaen vår hardt. Det er faktisk utrolig hvor mye skade de har rukket å gjøre på den korte tiden de har sittet med makten.
Spetalen har åpenbart smuglest på alle kommentarene mine i tråden. F.eks. den jeg siterer. Les bare;

– Norge har nå den svakeste valutaen i hele vesten. Det er en situasjon få trodde var mulig. Økonomene har pekt på flere årsaker. Jeg mener hovedårsaken er den politiske risikoen og synet på kronen. Og ikke minst usikkerheten rundt nye skatteendringer. Når jeg snakker med det internasjonale investormarkedet stiller de hele tiden spørsmål rundt de brå og kraftige skatteøkningene for næringslivet.

Og strømmen av nordmenn som stikker, er med på å forsterke et bilde av Norge med stor politisk risiko, sier han, og sikter til rike nordmenn som har flyttet til Sveits på grunn av økte skatter, som formuesskatt.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4 ... ele-vesten

Det er nesten litt kjedelig å ha rett hele tiden.
Artig at han bekrefter at "økonomer" virrer rundt og vet ikke hva.

En ting er sikkert - regjeringen og Norges Bank gjør en elendig jobb for Norge og krona.
Kronekursen startet sin svekkelse da Erna tok over som statsminister. Dere breket lavere da.
Jeg vil bare peke på her at jeg har mine sterkeste tvil til at politiske forhold nødvendigvis påvirker dette så veldig mye, eller sagt på en annen måte, det fallet der hadde vi fått om AP satt de 8 årene akkurat som at vi hadde sett dette fallet nå om Høyre igjen satt kontra AP.

Skulle jeg pekt på noen særegne ting her så er det at vi er i praksis en oljenasjon og utenlandske investorerer får mindre og mindre tro på olje over tid, denne endringen rammer f.eks. også Australia som igjen også mye fossil energi.

Jeg tror også at den verdien man har av en krone akkurat nå faktisk er mer riktig i forhold til det generelle markedet, rett å slett fordi kronen tidligere har vært kunstig drevet opp av skyhøye oljepriser. Big Mac-indeksen har igjen også gitt et inntrykk av at den norske kronen var vesentlig overpriset.

peraleks

Legg inn av peraleks »

greyserpent skrev: fre jun 02, 2023 9:02 pm Steinrike folk i hele Europa rømmer til Sveits. I 2015 alene flyttet 10 000 steinrike franskmenn utenlands for å slippe skatt.

Motbydelige folk. Jeg håper man finner en løsning som gjør en slik flukt ulønnsom.
Det er i praksis fullstendig umulig(heldigvis), ikke om du samtidig vil knekke enhver vilje til å starte opp et selskap i Norge.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

peraleks skrev: fre jun 02, 2023 9:05 pm
greyserpent skrev: fre jun 02, 2023 9:02 pm Steinrike folk i hele Europa rømmer til Sveits. I 2015 alene flyttet 10 000 steinrike franskmenn utenlands for å slippe skatt.

Motbydelige folk. Jeg håper man finner en løsning som gjør en slik flukt ulønnsom.
Det er i praksis fullstendig umulig(heldigvis), ikke om du samtidig vil knekke enhver vilje til å starte opp et selskap i Norge.
Man starter ikke bedrift fordi man ikke kan bli multimilliardær?

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

peraleks skrev: fre jun 02, 2023 9:04 pm
greyserpent skrev: fre jun 02, 2023 8:55 pm
Neptun skrev: fre jun 02, 2023 8:52 pm

Spetalen har åpenbart smuglest på alle kommentarene mine i tråden. F.eks. den jeg siterer. Les bare;

– Norge har nå den svakeste valutaen i hele vesten. Det er en situasjon få trodde var mulig. Økonomene har pekt på flere årsaker. Jeg mener hovedårsaken er den politiske risikoen og synet på kronen. Og ikke minst usikkerheten rundt nye skatteendringer. Når jeg snakker med det internasjonale investormarkedet stiller de hele tiden spørsmål rundt de brå og kraftige skatteøkningene for næringslivet.

Og strømmen av nordmenn som stikker, er med på å forsterke et bilde av Norge med stor politisk risiko, sier han, og sikter til rike nordmenn som har flyttet til Sveits på grunn av økte skatter, som formuesskatt.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4 ... ele-vesten

Det er nesten litt kjedelig å ha rett hele tiden.
Artig at han bekrefter at "økonomer" virrer rundt og vet ikke hva.

En ting er sikkert - regjeringen og Norges Bank gjør en elendig jobb for Norge og krona.
Kronekursen startet sin svekkelse da Erna tok over som statsminister. Dere breket lavere da.
Jeg vil bare peke på her at jeg har mine sterkeste tvil til at politiske forhold nødvendigvis påvirker dette så veldig mye, eller sagt på en annen måte, det fallet der hadde vi fått om AP satt de 8 årene akkurat som at vi hadde sett dette fallet nå om Høyre igjen satt kontra AP.

Skulle jeg pekt på noen særegne ting her så er det at vi er i praksis en oljenasjon og utenlandske investorerer får mindre og mindre tro på olje over tid, denne endringen rammer f.eks. også Australia som igjen også mye fossil energi.

Jeg tror også at den verdien man har av en krone akkurat nå faktisk er mer riktig i forhold til det generelle markedet, rett å slett fordi kronen tidligere har vært kunstig drevet opp av skyhøye oljepriser. Big Mac-indeksen har igjen også gitt et inntrykk av at den norske kronen var vesentlig overpriset.
Merkelig at du skriver dette til meg.

Jeg skyldte da ikke på Erna, men påpekte for et nek at fallet i krona startet lenge før sittende regjering kom til bords.

peraleks

Legg inn av peraleks »

greyserpent skrev: fre jun 02, 2023 10:44 pm
peraleks skrev: fre jun 02, 2023 9:04 pm
greyserpent skrev: fre jun 02, 2023 8:55 pm

Kronekursen startet sin svekkelse da Erna tok over som statsminister. Dere breket lavere da.
Jeg vil bare peke på her at jeg har mine sterkeste tvil til at politiske forhold nødvendigvis påvirker dette så veldig mye, eller sagt på en annen måte, det fallet der hadde vi fått om AP satt de 8 årene akkurat som at vi hadde sett dette fallet nå om Høyre igjen satt kontra AP.

Skulle jeg pekt på noen særegne ting her så er det at vi er i praksis en oljenasjon og utenlandske investorerer får mindre og mindre tro på olje over tid, denne endringen rammer f.eks. også Australia som igjen også mye fossil energi.

Jeg tror også at den verdien man har av en krone akkurat nå faktisk er mer riktig i forhold til det generelle markedet, rett å slett fordi kronen tidligere har vært kunstig drevet opp av skyhøye oljepriser. Big Mac-indeksen har igjen også gitt et inntrykk av at den norske kronen var vesentlig overpriset.
Merkelig at du skriver dette til meg.

Jeg skyldte da ikke på Erna, men påpekte for et nek at fallet i krona startet lenge før sittende regjering kom til bords.
Jeg tok bare første og bestemann der, kunne sendt dette innlegget til hvem som helst av dere, men det var igjen basert på et sitat jeg skrev lenger oppe.

Bare for å ta det der med skatt også, jo vanskeligere og dyrere du gjør det for folk å ganske enkelt bli rikere i et land jo mer sannsynlig er det at de vil se til andre land å investere/starte opp i. Sverige og Danmark f.eks. hadde nok absolutt kost seg stort med å få tak i investorer/starts up som ellers hadde blitt etablert i Norge.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

peraleks skrev: fre jun 02, 2023 10:49 pm
greyserpent skrev: fre jun 02, 2023 10:44 pm
peraleks skrev: fre jun 02, 2023 9:04 pm

Jeg vil bare peke på her at jeg har mine sterkeste tvil til at politiske forhold nødvendigvis påvirker dette så veldig mye, eller sagt på en annen måte, det fallet der hadde vi fått om AP satt de 8 årene akkurat som at vi hadde sett dette fallet nå om Høyre igjen satt kontra AP.

Skulle jeg pekt på noen særegne ting her så er det at vi er i praksis en oljenasjon og utenlandske investorerer får mindre og mindre tro på olje over tid, denne endringen rammer f.eks. også Australia som igjen også mye fossil energi.

Jeg tror også at den verdien man har av en krone akkurat nå faktisk er mer riktig i forhold til det generelle markedet, rett å slett fordi kronen tidligere har vært kunstig drevet opp av skyhøye oljepriser. Big Mac-indeksen har igjen også gitt et inntrykk av at den norske kronen var vesentlig overpriset.
Merkelig at du skriver dette til meg.

Jeg skyldte da ikke på Erna, men påpekte for et nek at fallet i krona startet lenge før sittende regjering kom til bords.
Jeg tok bare første og bestemann der, kunne sendt dette innlegget til hvem som helst av dere, men det var igjen basert på et sitat jeg skrev lenger oppe.

Bare for å ta det der med skatt også, jo vanskeligere og dyrere du gjør det for folk å ganske enkelt bli rikere i et land jo mer sannsynlig er det at de vil se til andre land å investere/starte opp i. Sverige og Danmark f.eks. hadde nok absolutt kost seg stort med å få tak i investorer/starts up som ellers hadde blitt etablert i Norge.
Norge er et av de letteste landene i verden å bli rik.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»