Chrombacks store NHL draft-tråd

Svar
Chromeback

Re: Chrombacks store NHL draft-tråd

Legg inn av Chromeback »

Børre Lafteberg skrev: tor jun 29, 2023 1:56 pm Ikke vent til i natt da det starter allerede kl 17 norsk tid. Vi trenger innleggende dine underveis her.

WTF var det egentlig som skjedde med annonseringen fra Price?
Det er lagt inn en litt klønete familiemiddag fra samboer i 17-draget i dag, så kommer nok litt inn senere i kveld.

Price sliter jo med angst, så her er det nok bare ett klassisk tilfelle av sceneskrekk.

Virker også som en del spillere har prøvd å styre hvor de ønsket å dra i årets draft. Michkov har visst prøvd å overtale Flyers om at han ville dit, og her er hva Fantilli tenkte i mai etter lotteriet:



La teoriene begynne!

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Ser det var en del skriveleifer i den oppsummeringen, beklager det, litt sigen i huet.

Ellers, en følelsesladd dag for Simashev i går:





Hyggelige scener.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Kom på en ting jeg satt å leste på i natt som jeg glemte å nevne i oppsummeringen.

Nate Danielson er en jeg trodde skulle gå mer rundt pick #15, eller i siktet rundt der. Nå gikk han jo som kjent tidligere til Red Wings, og Danielson er faktisk den spilleren Bedard har omtalt som en av de aller tøffeste motstanderne han har spilt mot, og dette er en av hovedgrunnene til hvorfor Wings gikk for Danielson allerede som #9.

Så, bare en liten fun fact for å gi litt kjøtt på beinet for dette picket.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Familiebesøket er litt sent ute, så da er vi i gang med runde 2!

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Hawks ender altså opp med enda ett 2nd round pick, fra Isles. Her blir det fest i Chicago.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Columbus ser ut til å gjøre en veldig god draft, ser jeg mellom slagene nå.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Zach Nehring til Jets på 82.valget.
Stor RW med fysikk

Liker at de henter litt fysikk




Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Fornøyd med Flyers sine picks, kanskje litt unødvendig med enda en goalie etter at man valgte Bjarnason. Denver Barkey og Alex Ciernik som late third og late fourth er jeg veldig, veldig, veldig fornøyd med.

Men Columbus, vanskelig å komme utenom dem nå. Liker draften deres bare bedre og bedre her.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Sotheran ser ut som et solid value pick for å være helt nede på #135.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Jets henter keeper på 151.valget
En keeper jeg har stor tro på.
20 år gammel men vanvittig bra stats for Seattle Thumderbirdsog Canada U18
Alder betyr ikke så mye med keepere. De slår aldri til når de er 20 uansett.

Valget Jets gjorde på 146 forstår jeg lite av. Han har jeg ikke troen på. Men keeperen, meget fornøyd

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »



Spesielt

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Mye størrelse som er hentet her


Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Her er en klubb som har en klar filosofi om hva de ønsker


Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »


Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Da er hele draften ferdig, og etter å ha latt draften få ligge litt noen dager nå kan vi kan som forventet se tilbake på en meget spennende draft--klasse.

Første runde gikk som kjent som dette:

1. Chicago Blackhawks - Connor Bedard (C)
2. Anaheim Ducks - Leo Carlsson (C)
3. Columbus Blue Jackets - Adam Fantilli (C)
4. San Jose Sharks - Will Smith (C)
5. Montreal Canadiens - David Reinbacher (D)
6. Arizona Coyotes - Dmitry Simashev (D)
7. Philadelphia Flyers - Matvei Michkov (RW)
8. Washington Capitals - Ryan Leonard (RW)
9. Detroit Red Wings - Nate Danielson (C)
10. St. Louis Blues - Dalibor Dvorsky (C)
11. Vancouver Canucks - Tom Willander (D)
12. Arizona Coyotes (from Ottawa Senators) - Daniil But (LW)
13. Buffalo Sabres - Zach Benson (LW)
14. Pittsburgh Penguins - Brayden Yager (C)
15. Nashville Predators - Matthew Wood (LW)
16. Calgary Flames - Samuel Hanzek (LW)
17. Detroit Red Wings (from New York Islanders via Vancouver Canucks) - Axel Sandin Pellikka (D)
18. Winnipeg Jets - Colby Barlow (LW)
19. Chicago Blackhawks (from Tampa Bay Lightning) - Oliver Moore (C)
20. Seattle Kraken - Eduard Sale (LW)
21. Minnesota Wild - Charlie Stramel (C)
22. Philadelphia Flyers (from Los Angeles Kings via Columbus Blue Jackets) - Oliver Bonk (D)
23. New York Rangers - Gabe Perrault (RW)
24. Nashville Predators (from Edmonton Oilers) - Tanner Molendyk (D)
25. St. Louis Blues (from Toronto Maple Leafs) - Otto Stenberg (C)
26. San Jose Sharks (from New Jersey Devils) - Quentin Musty (LW)
27. Colorado Avalanche - Calum Ritchie (C)
28. Toronto Maple Leafs (from Boston Bruins via Washington Capitals) - Easton Cowan (RW)
29. St. Louis Blues (from Dallas Stars via New York Rangers) - Theo Lindstein (D)
30. Carolina Hurricanes - Bradley Nadeau (LW)
31. Colorado Avalanche - Mikhail Gulyayev (D)
32. Vegas Golden Knight - David Edström (C)

Første runde bar preg av flere overraskelser, og i en førsterunde hvor ingen tradet seg nedover sliter jeg fortsatt med å se hva Leafs holdt på med da de hadde pick #28.

Runde to fremstår også som en over gjennomsnittet dyp gruppe med gode spillere. Den store overraskelsen var vel at det ikke ble Hrabal som gikk først av goaliene. Hrabal var i diskusjonen om å være ett late first round pick, men Chicago Blackhawks valgte heller å ta Adam Gajan først av tavla med sitt pick #35. Dette gjorde at Arizona kunne med pick #37 i årets draft plukke opp Michael Hrabal. Flyers valgte altså Carson Bjarnason av goaliene, ett pick som er litt meh, men det kan fort være ett greit pick det. Blitt sett på som det tredje – fjerde beste goalia prospektet i årets draft, og han blir vel valgt på ett helt okei tidspunkt. Wings får også et ganske spennende goaliaprospekt i Trey Augustine.

Nevnte danske Fisker Mølgaard blir hentet av Seattle i årets andrerunde. Det kan bli spennende å følge han videre her, som nok mest sannsynlig blir en dybdespiller for Seattle. Eller en annen klubb hvis han blir tradet i fremtiden. Tror uansett at han vil ha en fremtid foran seg i ligaen.

Det er noen pick i denne runden jeg virkelig liker. Jeg har skrevet mye om det, men mener at Gavin Brindley er ett kjempepick av Columbus Blue Jackets. Ethan Gauthier som ble plukket opp av Tampa er også en spiller jeg er spent på hvor langt vil nå.

Jeg har også skrevet en del om Andrew Cristall, og dessverre for min del så havnet han altså i Washington. Håper at han får noen år nede i systemene mens Washington kjører ut Ovi sin periode hvor fokuset vel kun vil være målrekorden og Cristall kan få hevet spillet og svakhetene sine uten å være midt i søkelyset.

Beau Akey som går til Oilers har jeg også veldig sansen for, og for ett lag som trenger defensivt påfyll, er dette ett av pickene jeg liker best i årets draft. Beau er god og morsom å se på blålinja, og han flytter pucken strålende. Får han opp farten lit på skøytene, så har Oilers minst en Top 4 D-man her.

Til slutt i årets andre runde synes jeg også at man finner to fine prospekter, hvor Florida og Wild kan fort ha fått to veldig solide centere her på tampen.

Florida valgte altså Gracyn Sawchyn, en spiller med en stor motor og spiller på en måte som gjør at han fort kan være en fanfavoritt. Kan fort bli en middle 6 forward, men kan se for meg en fremtid som en eventuell 3C for Panthers, som også kan steppe opp som 2C.

Det var til slutt Wild som hentet Riley Heidt. Jeg forstår ikke hvordan han havnet her nede, men her sitter vi altså. I en draft hvor størrelse har vist seg å være viktig for flere lag, så faller Rilley langt ned med sine 180 cm. Et kjempepick av Wild, blir ikke overrasket om at han er stjerne i Minnesota om noen år og leder førsterekka deres i mange år fremover. Dette var vel egentlig Wild sitt first round pick, og så er Hanzek ett second round pick.

Ellers vil jeg trekke frem Etienne Morin. Der jeg mener at Flames gjør ett dårlig valg i førsterunden, så gjør de et pick med en veldig høy oppside i andrerunden.

En mulig dark horse som godt pick er Jersey sitt pick i Lenni Hämeenaho.

På motsatt side så tror jeg at Ducks har gjort ett kjempedårlig valg i Nico Myatovic, i hvert fall når man ser hva som går senere i runden.

Jeg skulle gjerne ha gått gjennom alle rundene, men det har jeg dessverre verken tid eller kapasitet til.

Men, som det er jo populært å kåre vinnere og tapere av drafter, så jeg kommer med en kjapp oppsummering av hva jeg tenker.

Jeg starter først med mitt eget Philadelphia Flyers. Egentlig var det litt det samme hva som skjedde resten av draften, for Flyers «vant» da de tok Matvei Michkov på #7. Nå etter draften virker det ikke som om at det er noen fare for at han ikke skal komme over, og han har vært ganske tydelig på at han kommer. Det virker egentlig som at han egentlig vil over allerede neste år, så får man se hva Philly eventuelt får ordnet med SKA. Personlig håper jeg at han ikke kommer over helt enda, men det er mest fordi det hadde vært en drøm hvis han kom over i 2026 og inn på entry-level kontrakten som 21-åring, når Bedard og Fantilli skal få sin første store kontrakt. Dette gir også Flyers tre år på å være rævva og bygge opp en ny stamme som er bedre rustet når Matvei først tar turen.

Bonk er jeg fortsatt litt sånn meh, til. Fornøyd om han blir en 4th D, om han blir en 3rd D så er det enda bedre. Alt annet er en positiv overraskelse. Om han blir en 6th eller 7th D, vil det ikke være en kjempeoverraskelse. Men nå er han en Flyers, og jeg håper selvsagt at han skal bli så god som mulig.

Bak disse er det veldig varierende valg fra Briere & co.

Ser nå at Wheeler faktisk hadde Bjarnason på sjette og sisteplass av keeperprospektene på sin liste, og det er kanskje litt der den meh-følelsen kommer fra.

Mener at det blir gjort to kjempevalg med Denver Barkey på pick #95, som var rekkekamerat med Easton Cowan i London Knights, som da Leafs valgte på #28. I Barkey mener jeg at man har funnet en potensiell top 6 forward, og vil være en kjempeverdi sett opp mot hvor i draften han ble valgt. Nå må bare Flyers lære seg å utvikle unge spillere.

For de gjør ett enda bedre pick på pick #120 i Alex Ciernik, som nok faller mye på grunn av størrelsen. Gleder meg til å følge slovaken fremover. Resten av draften var ganske meh, til og med kanskje litt dårlig, men det ser ut som om at de tar en del sjanser. Det viktigste var uansett signalet Flyers sitt FO sendte ut om at de er villige til å gå inn i en lang rebuild for å få gjort det riktig.

Ellers har jeg pratet mye varmt om Columbus Blue Jackets sin draft i diverse tråder nå.
Hvis man ser bort ifra Flyers og Mitchkov, så er Jackets årets vinnere i min bok.

Ducks føler jeg roter litt rundt etter den første runden, men Leo kommer til å bli knallgod. Det er det ingen tvil om.

Ellers likte jeg veldig godt det jeg så fra Sharks og Blackhawks. Washington får tak i mye spennende, Sabres med Benson er det bare å se opp for.

Ellers er Canes Canes. De vet hvilke typer de vil ha, og går akkurat for det de ønsker.

Detroit ser jeg får litt blandede rapporter, men det er vanskelig å komme utenom at det er Yzer som styrer skuta deres. Gir de derfor litt ekstra goodwill. Jeg liker også draften deres bedre enn det ser ut til at andre gjør. Danielson går kanskje litt høyt, men jeg skjønner hvorfor Yzer ville ha han. De får kjempeverdi i Pellika og Augustine også, det er jeg helt sikker på. Noah Dower Nilsson tror jeg også er ett pick de kommer til å få fin verdi for.

På den motsatte siden er det umulig å komme utenom Leafs. Orker ikke engang å begynne på dette.

Rangers er jeg litt skeptisk til. Perrault er ett kjempevalg, men det var også Lafreniere og Kakko. Det at Rangers kjører på enda hardere for å være en contendor gjør at jeg regner med at Perrault ikke blir kalt opp helt enda. Forhåpentligvis får han utvikle seg i ro og fred noen år før han er klar. Resten av draften deres synes jeg de ikke gjør noe særlig ut av.

Yotes sine picks likte jeg ikke helt da draften pågikk, men det kan være at man blir litt lurt her, for det er ikke dårlige spillere de har fått tak i. De er bare valgt alt for høyt. Kanskje spesielt Simashev, som jeg er sikker på at kommer til å bli en kjempespiller, og nesten garantert en top 2 defender. Han er bare ikke et top 6 pick i årets draft. Det samme kan også sies om lagkameraten But. Ellers har de jo som kjent valgt mye stort, så får man se hvordan det lønner seg i fremtiden.

Boston hadde ikke mye å gjøre i årets draft, og fikk ikke så mye igjen for dette heller. Ikke at jeg tror at de bryr seg mye om det per 2023.

I den syvende runden fikk vi også ett rørende øyeblikk da Jerseys GM Tom Fitzgerald tradet bort deres pick #218 med Nashville, hvor David Poile fikk gjennomføre sitt siste pick i en NHL draft noen sinne. Tom Fitzgerald var Nashville sin aller første kaptein, da han ble utnevnt i 1998.

Takk for årets draft, og de som har fulgt tråden så langt, og vi begynner å gjøre oss klare for ett nytt år og en ny klasse for sommeren 2024 :D

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Benson gjør seg allerede bemerket under årets Sabres camp.



En gavepakke å få han på #13 for Buffalo.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Chromeback skrev: fre jul 07, 2023 10:19 am Benson gjør seg allerede bemerket under årets Sabres camp.



En gavepakke å få han på #13 for Buffalo.
Vi får se om noen år. Men ja, Buffalo kan ha fått årets gavepakke. Synes egentlig det var for mye fokus på fysikk i årets draft. Nok av spillere som herjer i NHL som ikke er 1,90 høy og veier 100kg

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Ishockey»