Chrombacks store NHL draft-tråd

Svar
Chromeback

Re: Chrombacks store NHL draft-tråd

Legg inn av Chromeback »

Wood til Nashville ja. Bra pick det.

Man har altså fortsatt Pellikka, Moore, Perrault, Heidt*, Sale, Cristall, Musty med flere igjen når vi nærmer seg pick 20. Fortsatt veldig mange spennende valg igjen i årets første runde.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

TAdams6 skrev: tor jun 29, 2023 2:49 am Lurer på om jeg håper på Oliver Moore til Jets
Beste på skøyter i denne draften
Ifjor tok de Lambert som var beste på skøyter ifjor
Går dere for Moore eller Cristall (som også ville vært ett typisk Jets-pick) tror jeg dere gjør et veldig solid pick.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »


Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Honzek til Flames. Her tar Flames en vågal sjanse, men gøy å se.

Flames har jo så mange steder det brenner nå (pun not intended), så dette vil nok ikke gjøre så mye fra eller til i det store og det hele.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Chromeback skrev: tor jun 29, 2023 2:58 am Honzek til Flames. Her tar Flames en vågal sjanse, men gøy å se.

Flames har jo så mange steder det brenner nå (pun not intended), så dette vil nok ikke gjøre så mye fra eller til i det store og det hele.
Synes han ser spennendes ut.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Velger Jets back eller forward? Gode alternativer her. Jets pleier å bli smigret av spillere med mye mellom ørene. Hvem tar de? Moore, Pelikka eller Perreault?

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

TAdams6 skrev: tor jun 29, 2023 3:00 am
Chromeback skrev: tor jun 29, 2023 2:58 am Honzek til Flames. Her tar Flames en vågal sjanse, men gøy å se.

Flames har jo så mange steder det brenner nå (pun not intended), så dette vil nok ikke gjøre så mye fra eller til i det store og det hele.
Synes han ser spennendes ut.
Absolutt, som nevnt ett gøyalt valg. Men en del spørsmål rundt han, kan like fort bli en bottom 6 som en top 6 forward. Håper Flames traff her, for deres egen del.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Detroit altså, de ser superspennende ut nå. Pellikka var vel ett enkelt valg her.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Chromeback skrev: tor jun 29, 2023 3:08 am Detroit altså, de ser superspennende ut nå. Pellikka var vel ett enkelt valg her.
Detroit er på sporet av noe. Spennende spiller

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

TAdams6 skrev: tor jun 29, 2023 3:09 am
Chromeback skrev: tor jun 29, 2023 3:08 am Detroit altså, de ser superspennende ut nå. Pellikka var vel ett enkelt valg her.
Detroit er på sporet av noe. Spennende spiller
Absolutt, de er nok ett fyrtog av en franchise i løpet av fem år.

Nå venter vi på Jets.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Barlow til Jets ja. Litt uventet kanskje, men her har dere nok valgt en fin type @TAdams6.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Chromeback skrev: tor jun 29, 2023 3:15 am Barlow til Jets ja. Litt uventet kanskje, men her har dere nok valgt en fin type @TAdams6.
Veldig fornøyd. Lignende type som McGroarty

Jets har hentet spillere med lederskap og noe mellom ørene. Oppegående spillere.

Jeg liker at vi henter en spiller med litt fysikk.
Positivt overrasket. Det pleier jeg å bli når Jets plukker talenter

Kapteinstype

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Hawks fikk ikke bare Bedard nei, måtte få Moore også.

Blæh.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Cristall, Heidt og Sale er de neste tre jeg er mest spente på hvor havner hen nå.

Perreault må vel også gå snart, blir fort årets steal i denne runden.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Sale første mann som gikk av de på listen min der, godt valg av Kraken, selv om de kanskje begynner å bli litt vel topptunge.

Mener allikevel at de velger riktig her, mye spennende defensivt i neste års draft.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Charlie Stramel til Wild.

Kan være en liten diamant for Minnesota det her, men dette lukter litt 2 eller 3C også.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Flyers velger Bonk på pick 22.

Vet helt ærlig ikke helt hva jeg synes her. Denne må jeg tygge litt på.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Perreault til Rangers.

Fuck. Litt usikker på hvor god match dette er.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Molendyk til Nashville og Stenberg til Blues.

Tror dette er ett kjempepick av Blues.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Musty til Sharks som pick 26. Her prater vi solid valg og en veldig god draft av Sharks så langt, med Smith og nå Musty.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Calum Ritchie blir altså valgt av Avs som #27,
Solid valg, litt usikker på akkurat hvor god han faktisk vil bli.

Da står Cristall og Heidt fortsatt igjen på tavla.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Leafs velger Easton Cowan. Her må jeg innrømme at jeg er ganske blank.

Sliter veldig med med å se hvor denne kom i fra, som ett 1st round pick. Greit nok at han hadde en god andre halvdel av sesongen, men han kunne man fått senere. Ranket alt fra 34. på en liste, og eller er alt fra etter pick 50 til 102. før draften.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Lindstein til Blues. Ønsker tydeligvis å fylle på med defensivt talent.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Der gikk Bradley Nadeau, ett godt valg av Canes der. Tror de nok var litt overrasket over at han fortsatt var på tavla. Kan bli ett offensivt fyrverkeri dette.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Gulyayev til Avs på pick 31. Veldig interessant valg av Avs som fyller opp en allerede spennende defensiv gruppe, og russeren vil skli rett inn.

Et meget godt valg av Avs her!

Det blir kastet mye rundt om når draften pågår, men dette er absolutt en konkurrent for årets steal i draften. Var egentlig han jeg ønsket Flyers skulle gått for på #22, men holder vel med en russer i år.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Da gjenstår kun Vegas i nattens draft. Veldig usikker på hva de vil gå for, tror ikke Cristall går her. Passer ikke helt inn i profilen deres.

Mulig Heidt går nå?

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Nok en svenske og nok en center. David Edström er nattens siste pick til Vegas.

Da gjenstår det fortsatt en del interessante og spennende prospekter til i morgen.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Mye spennende som gikk i natt, og det kommer en recap av dette i løpet av dagen.

Det står fortsatt mye spennende igjen. Cristall og Heidt som jeg har skrevet x antall ganger om nå.

Luca Pinelli
Gavin Brindley
Jayden Perron
Alex Ciernik
Luca Cagnoni
Lukas Dragicevic
Denver Barkey
William Whitelaw
Gracyn Sawchyn

Mange lag som fortsatt kan potensielt finne sin fremtidige 2 eller 3C her i morgen natt.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Da er den første runden i draften over, og i natt var nok ett bevis på at draften virkelig lever sitt eget liv.

Vi kan jo starte med at det fremstår som en veldig dårlig idé å la keeperlegender være personen som offentliggør picket.

Ellers så ser man antydninger til at Vegas og Panthers sine run mot Stanley Cup-finalen har satt sine spor i ligaen denne første runden. Det er tydelig at at fysisk sterke spillere med relativt god teknikk har stått høyt på blokka til flere GMer, spesielt blant de offensive talentene.

Draften i seg selv bød på flere overraskelser.

1. Chicago Blackhawks - Connor Bedard (C)
2. Anaheim Ducks - Leo Carlsson (C)
3. Columbus Blue Jackets - Adam Fantilli (C)
4. San Jose Sharks - Will Smith (C)
5. Montreal Canadiens - David .......... Reinbacher (D)
6. Arizona Coyotes - Dmitry Simashev (D)
7. Philadelphia Flyers - Matvei Michkov (RW)
8. Washington Capitals - Ryan Leonard (RW)
9. Detroit Red Wings - Nate Danielson (C)
10. St. Louis Blues - Dalibor Dvorsky (C)
11. Vancouver Canucks - Tom Willander (D)
12. Arizona Coyotes (from Ottawa Senators) - Daniil But (LW)
13. Buffalo Sabres - Zach Benson (LW)
14. Pittsburgh Penguins - Brayden Yager (C)
15. Nashville Predators - Matthew Wood (LW)
16. Calgary Flames - Samuel Hanzek (LW)
17. Detroit Red Wings (from New York Islanders via Vancouver Canucks) - Axel Sandin Pellikka (D)
18. Winnipeg Jets - Colby Barlow (LW)
19. Chicago Blackhawks (from Tampa Bay Lightning) - Oliver Moore (C)
20. Seattle Kraken - Eduard Sale (LW)
21. Minnesota Wild - Charlie Stramel (C)
22. Philadelphia Flyers (from Los Angeles Kings via Columbus Blue Jackets) - Oliver Bonk (D)
23. New York Rangers - Gabe Perrault (RW)
24. Nashville Predators (from Edmonton Oilers) - Tanner Molendyk (D)
25. St. Louis Blues (from Toronto Maple Leafs) - Otto Stenberg (C)
26. San Jose Sharks (from New Jersey Devils) - Quentin Musty (LW)
27. Colorado Avalanche - Calum Ritchie (C)
28. Toronto Maple Leafs (from Boston Bruins via Washington Capitals) - Easton Cowan (RW)
29. St. Louis Blues (from Dallas Stars via New York Rangers) - Theo Lindstein (D)
30. Carolina Hurricanes - Bradley Nadeau (LW)
31. Colorado Avalanche - Mikhail Gulyayev (D)
32. Vegas Golden Knight - David Edström (C)

Fordelt over posisjoner ser det slik ut per nå, noen av centerne vil nok havne ute på vingen i løpet av noen år:

Centere: 12
RW: 4
LW: 8
D: 8

Fordelt over nasjonalitet ser det slik ut:
Canada: 12
Sverige: 6
USA: 6
Russland: 4
Slovakia: 2
Østerrike: 1
Tsjekkia: 1

Dette er også det første året siden 2008 at det ikke har blitt draftet en eneste spiller fra QMJHL i den første runden.

Tilbake til selve draften, hvor det virkelig gikk for seg, og det hele startet på pick 2. Der de aller fleste så for seg at Fantilli skulle bli en Duck, så gikk de eller for svenske Leo Carlsson. Uten å gå for mye i dybden her, så fremstår det som om at de heller ønsket hockey IQen til Leo kontra Fantilli sin pakke. Leo kommer nok til å være ett kjempepick for Ducks, men Columbus må jo virkelig takke og bukke her. De får en spiller som passer rett inn hos dem, spørsmålet er bare hva han velger å gjøre neste år. Columbus ønsker å pushe for ett play-off run, og jeg tror Fantilli kan hjelpe dem utover sesongen.

Det blir jo også litt ekstra press på Leo nå, i hvert fall hvis Fantilli vil gjøre det bra i Columbus, men tror alle er fornøyde her. Fantilli har jo også uttrykt offentlig at han ønsket seg til Columbus, så tipper at han er veldig fornøyd nå.

Dermed satt Sharks igjen med ett valg de hele veien har sett for seg, med mindre Columbus plutselig skulle tatt Smith som nummer tre. Trodde kanskje de ville ta sjansen på Michkov, men jeg takker og bukker for valget.

Som nevnt tidligere i tråden, så trades det sjeldent innenfor topp 10 i NHL draften, og det så vi i år også. Det var faktisk ikke en eneste trade som ble gjort i natt, men det var ikke fordi GMene ikke ønsket ut i fra det ryktene tilsier, men det var absolutt ingen som ville trade seg nedover. Man trodde kanskje at Montreal skulle trade ned, men de må ha fått sterke indikasjoner på at Yotes ønsket seg Reinbacher på #6. Med tanke på at Yotes tok Simashev som #6 allerede, viser at det nok ikke var mye rom for Habs å trade seg nedover for å få deres mann. Jeg tror både Reinbacher og Simashev (spesielt) ble tatt litt for tidlig, men draften viste virkelig hvordan klubber jobber ut i fra om de ønsker best prospect available (BPA) og fylle ut hvilke behov laget har i rekkene.

Jeg foretrekker helst at man går BPA, men jeg har full forståelse for at man ønsker å fylle ut behov, som for eksempel å gå så tidlig defensivt i en så god offensiv klasse. Colorado er ett eksempel som går for BPA på valg 31. når de velger å gå for Gulyayev i en allerede stacked defensiv talentgruppe de allerede har. At klubben går for det som blir beskrevet som Russlands Makar passer jo laget ekstremt bra.

Nattens soleklare vinner er uten tvil Blackhawks. Ikke bare får de ett generasjonstalent i Bedard på pick #1, men så får de f*en meg også Oliver Moore ved pick 19. Dermed har de mest sannsynlig både funnet sin fremtidige 1C og 2C, litt avhengig av hvordan Bedard vil bli benyttet i ligaen. Moore er klassens beste på skøyter, og har en enorm fart, og vil forhåpentligvis for Hawks del være blant ligaens bedre 2C'er om noen år.

Red Wings synes jeg også gjør en meget god draft, med Danielson og Pellikka. Lite å plukke på dem, selv om det kan settes spørsmålstegn om hvorvidt Danielson var det beste valget med pick #9. Men jeg liker det Yzer gjør i natt, Detroit ser som sagt ut som et lag som er potensielt enorme for fremtiden.

Ellers kommer man ikke utenom Flyers. Briere gjør det riktige valger for Flyers sin del i natt, og får Matvei Michkov uten å måtte trade seg opp for det. Er som sagt fortsatt skeptisk til Bonk på #22, ville heller ha Gulyayev, men satser på at Briere og resten av teamet vet hva de gjør når de velger Bonk.

Sabres er også en liten vinner som får Benson på pick #13. Metro ser fryktelig vanskelig ut å være i de neste 10 årene. Ikke at det er noe nytt, men i natt fylles det altså opp med så mye talent i avdelingen.

Jeg liker Kraken sitt valg også i Sale, som igjen går for BPA, til tross for at de trenger å fylle opp med defensive talenter for fremtiden snart. Men Sale er for god til å la stå igjen på blokka, og som nevnt så kommer det mye spennende defensivt i neste års draft.

Til å runde av det positive så gjør nattens hjemmelag i Nashville en meget god draft i det som var Poille sin siste natt, og Trotz sin første store dag som fremtidig GM i Nashville. De havner litt som med Flyers, at de har ett kjempepick i Wood og så er nok Molendyk en liten reach, men det var tilsynelatende deres mann.

På den andre siden så er det noen jeg setter veldig spørsmålstegn ved. Honzek kan bli ett kjempevalg for Flames, men han kan like gjerne bli en bottom 6 forward, mest sannsynlig blir han noe midt i mellom. Ett helt greit pick, men som de fleste Flames-fansen skrev i natt: "Great pick, tell me how I should feel now".

Wild sitt pick i Charlie Stramel sliter jeg også veldig med å skjønne meg på, men det virker som sagt at størrelse har mye å si i årets draft.

Gabe Perreault burde være ett kjempepick for Ranger åp pick #23, det er helt åpenbart, men med historikken til Rangers å utvikle offensive talenter så er jeg veldig skeptisk på Perreault sine vegne.

Så kommer vi til selve elefanten i rommet, vi prater selvsagt om det som skjedde på pick #28. Trevliving sitt første pick som ny GM i Leafs er årets virkelige store overraskelse, noe man også ser på hvor Easton Cowan satt i salen.



Treliving pratet om før draften at dette ikke var hans valg, og det var allerede bestemt av speidergruppen før han fikk jobben, og at det var en fare for at fansen ikke ville like picket. Det kan jo fort hende det, for per i dag er Cowan ett helt vanvittig reach og når man kun har to picks igjen i runde 5 og 6 i årets draft så er det fryktelig sprekt å gå såpass av tavla som det Leafs gjorde her.

Det skal sies at Cowan fort kan være ett veldig godt pick, da han har hatt en kjempesesong for London Knights, og han er en type som Leafs trenger. Men, han er veldig ung og det er nok noen år til han eventuelt er klar for NHL. Det kan være at Leafs ikke turte å risikere å miste han, men Cowan er ikke ett first round pick anno 2023. Det jeg tror var meningen her var at Leafs har sett seg ut Cowan, og det var meningen at man skulle trade seg nedover for enten prospects og/eller flere picks i årets draft for å velge Cowan en gang i second round. Nå gikk de jo helt av bordet, og dette er ett pick som per 29.06.23 står til stryk i min bok.

Nå gleder jeg meg til en ny natt med mer drafting og flere potensielle bomber.

Børre Lafteberg

Legg inn av Børre Lafteberg »

Ikke vent til i natt da det starter allerede kl 17 norsk tid. Vi trenger innleggende dine underveis her.

WTF var det egentlig som skjedde med annonseringen fra Price?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Ishockey»