Helsekost Furuseth

Svar
Hoppidioten

Helsekost Furuseth

Legg inn av Hoppidioten »

Else Kåss Furuseth må ta grep for å få kontroll på vekta. Men hvorfor er det så vanskelig å bli et lettere menneske?

På NRK1 klokka 20.00. Eller på NRK TV.

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

Hoppidioten skrev: tor apr 20, 2023 7:45 pm Else Kåss Furuseth må ta grep for å få kontroll på vekta. Men hvorfor er det så vanskelig å bli et lettere menneske?

På NRK1 klokka 20.00. Eller på NRK TV.
Det er vel ikke alltid så enkelt...Jeg skulle gjerne vært tykkere.

Metabolisme, spisevaner og trimming..
Kan være mye som spiller en rolle.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Faktisk veldig bra dette her

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »


Centrist

Legg inn av Centrist »

Så begge episodene i NRK TV på toget i går. Stort sett oppfattet Else som slitsom, men dette var meget bra. En kompleks problemstilling som blir fremstilt med de positive og negative sidene det har.

Det at jeg er uenig med enkelte av ytringene fra spesielt hun "fett-aktivisten" er vel og bra, viser dybde i meningene.

Dog burde det kanskje vært lagt frem klarere at først og fremst er slanking/legge på seg veldig enkelt. Det handler om å enten spise mindre eller mer kalorier enn man forbrenner.

Så er jeg spent på om det blir mer fokus på aktivitet i hverdagen, og trening. For det er ikke snakk om utelukkende slanking her, men en varig livsstilsendring og da er økt aktivitet et viktig element.

Fazam

Legg inn av Fazam »

Den fete skrikhalsen overgikk snittet for siste sesong av Kåss til kvelds. Hun syvdoblet prosentandelen seere under 50 år.

Aldersfordelingen for første episode:

10-19 år: 24.000 (4%)
20–29 år: 32.000 (5%)
30–39 år: 95.000 (15%)
40–49 år: 64.000 (10%)
50–59 år: 121.000 (20%)
60–69 år: 135.000 (22%)
70–79 år: 145.000 (24%)

https://www.vg.no/rampelys/tv/i/Xbe527/ ... eth-og-nrk

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Vi kalte oss Helsekost Furuseth på quiz for i hvert fall ti år siden, og jeg mener at jeg så noen med ordspillet på VGD før det også, men ingen tok vel patent på det. Ikke at det er så viktig.

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Er visst alltid underholdning i slike programmer, ikke lenge siden Brede(!) Aase hadde sin tv-serie. Det har vært "The Biggest Loser Norge" og sikkert flere. Ville reagert på det, hvis en overvektig slektning ble lokket med på et sceneshow som det der. Men deltagerne virker jo hjertelig fornøyde med tv-programmene og med Else.

Flere sier at de drikker Cola mange dager i uka, og jeg mener nå at Cola er et så farlig godt produkt at butikkene burde slutte å selge det. Folk klarer ikke å regulere inntaket, og det gjelder også lettbrus. Inntaket blir så enormt. Det ender ikke sjelden med slankeoperasjon.

LondoMollari
Innlegg: 186

Legg inn av LondoMollari »

Soteria skrev: tir apr 25, 2023 3:25 pm
Flere sier at de drikker Cola mange dager i uka, og jeg mener nå at Cola er et så farlig godt produkt at butikkene burde slutte å selge det. Folk klarer ikke å regulere inntaket, og det gjelder også lettbrus. Inntaket blir så enormt. Det ender ikke sjelden med slankeoperasjon.
Lettbrus fører ikke til overvekt. Mange som drikker lettbrus er dog overvektige. Det er fordi de prøver å gå ned med å kutte ut sukkerbrus, ikke fordi lettbrus er farlig.
Selv lider jeg av fedme men prøver å gå ned i vekt. Jeg drikker lettbrus hver dag, og maks en 0,33 boks med sukkerholdig brus i uka. Jeg tør ikke tenke på hvor feit jeg hadde vært om jeg drakk vanlig cola til daglig.
Ikke får jeg no særlig søtkick av det heller, jeg prøver å begrense godteri/søtsaker til en dag i uka.

Forøvrig overspiser jeg omtrent aldri, det er på grunn av mange års fysisk inaktivitet grunnet psykisk sykdom at jeg er tjukk, ikke kostholdet.

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

LondoMollari skrev: tir apr 25, 2023 3:56 pm Det er fordi de prøver å gå ned med å kutte ut sukkerbrus, ikke fordi lettbrus er farlig.
Lettbrus har en høy status i Norge, syns det bare blir flere og flere hyller med lettbrus i butikkene. Men noen mener at lettbrus hindrer vektnedgang ved å stimulere insulinnivået. Det fører ikke til en økning i blodsukkeret, men til en kunstig økning i insulin. Stoffene acesulfam k og aspartam er ikke naturlige. Men du gjør selvsagt det du finner best.

LondoMollari
Innlegg: 186

Legg inn av LondoMollari »

Soteria skrev: tir apr 25, 2023 5:08 pm
LondoMollari skrev: tir apr 25, 2023 3:56 pm Det er fordi de prøver å gå ned med å kutte ut sukkerbrus, ikke fordi lettbrus er farlig.
Lettbrus har en høy status i Norge, syns det bare blir flere og flere hyller med lettbrus i butikkene. Men noen mener at lettbrus hindrer vektnedgang ved å stimulere insulinnivået. Det fører ikke til en økning i blodsukkeret, men til en kunstig økning i insulin. Stoffene acesulfam k og aspartam er ikke naturlige. Men du gjør selvsagt det du finner best.
Der er meningene delte.
Han ene tynne tjukke-doktoren, Hjelmeseth tror jeg det var, har sagt at man kan trygt drikke 3-4 liter lettbrus om dagen.
Men som sagt, meningene er litt delte.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Angående streiken så syntes jeg man så 10x flere bilde av "tynne som flis" mennesker som hamstret cola enn det omvendte.
Selv litt småtjukk og drikker cola zero i store mengder.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Forøvrig en av de som ikke orker slike programmer. Ikke fordi jeg ikke orker Furuset og teamet er viktig nok.
Men det blir jo nesten slik at enhver kjendis skal ha ett slikt program. Og gjerne flere runder.
Og så skryter de i ettertid at de har gjort det og det, og så kanskje knapt gått ned en kilo.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

LondoMollari skrev: tir apr 25, 2023 5:56 pm
Soteria skrev: tir apr 25, 2023 5:08 pm
LondoMollari skrev: tir apr 25, 2023 3:56 pm Det er fordi de prøver å gå ned med å kutte ut sukkerbrus, ikke fordi lettbrus er farlig.
Lettbrus har en høy status i Norge, syns det bare blir flere og flere hyller med lettbrus i butikkene. Men noen mener at lettbrus hindrer vektnedgang ved å stimulere insulinnivået. Det fører ikke til en økning i blodsukkeret, men til en kunstig økning i insulin. Stoffene acesulfam k og aspartam er ikke naturlige. Men du gjør selvsagt det du finner best.
Der er meningene delte.
Han ene tynne tjukke-doktoren, Hjelmeseth tror jeg det var, har sagt at man kan trygt drikke 3-4 liter lettbrus om dagen.
Men som sagt, meningene er litt delte.
Har lest at det kan tulle med sult hormonet. At du tror du er mer sulten enn du egentlig er.
Iallefall mye mer diskutert nå at det kan ha negative sider enn hva det var for fem år siden.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Soteria skrev: tir apr 25, 2023 5:08 pm
LondoMollari skrev: tir apr 25, 2023 3:56 pm Det er fordi de prøver å gå ned med å kutte ut sukkerbrus, ikke fordi lettbrus er farlig.
Lettbrus har en høy status i Norge, syns det bare blir flere og flere hyller med lettbrus i butikkene. Men noen mener at lettbrus hindrer vektnedgang ved å stimulere insulinnivået. Det fører ikke til en økning i blodsukkeret, men til en kunstig økning i insulin. Stoffene acesulfam k og aspartam er ikke naturlige. Men du gjør selvsagt det du finner best.
Ang lettbrus er det nesten alltid en av de "svarte" brusene som folk drikker store mengder av. Enten Cola eller Pepsi. Ser liksom ikke folk drikke et halvdusin bokser med lettvarianter av solo, pærebrus eller mozell. Dette suget etter enten Cola eller Pepsi er for meg noe av det mest uforståelig som finnes ang inntak av mat og drikke.

Vonmises
Innlegg: 27

Legg inn av Vonmises »

KongOlav2 skrev: fre apr 28, 2023 9:39 am
Soteria skrev: tir apr 25, 2023 5:08 pm
LondoMollari skrev: tir apr 25, 2023 3:56 pm Det er fordi de prøver å gå ned med å kutte ut sukkerbrus, ikke fordi lettbrus er farlig.
Lettbrus har en høy status i Norge, syns det bare blir flere og flere hyller med lettbrus i butikkene. Men noen mener at lettbrus hindrer vektnedgang ved å stimulere insulinnivået. Det fører ikke til en økning i blodsukkeret, men til en kunstig økning i insulin. Stoffene acesulfam k og aspartam er ikke naturlige. Men du gjør selvsagt det du finner best.
Ang lettbrus er det nesten alltid en av de "svarte" brusene som folk drikker store mengder av. Enten Cola eller Pepsi. Ser liksom ikke folk drikke et halvdusin bokser med lettvarianter av solo, pærebrus eller mozell. Dette suget etter enten Cola eller Pepsi er for meg noe av det mest uforståelig som finnes ang inntak av mat og drikke.
Joda, det er også påvist at Mozell er vanedannende
https://www.nrk.no/video/humor/naar-det ... 5185f04b8d

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Denne episoden handlet ikke om brus tror jeg, men om sju doughnuts som Else måtte forbarme seg over på en ensom kveld og natt. Og om det å satse på nytt etterpå. Episoden ble morsommere enn den forrige, med en rappkjeftet kirurg og med artige tankesprang. Da Else skulle ta en fornøyd selfie av seg og salaten som hun var inderlig lei av, lo jeg høyt. Lo også flere ganger, av ting som sikkert var på grensa til tragiske. Og i stedet for å sitte og se på noen som trener i parken, burde jeg selv gått ut for å trene i parken. De kom inn på litt filosofi bak overvekt, hva slags kontrakter som kan hjelpe (Ulysses-kontrakten som er å binde seg til en avtale du ikke liker. Heter vel Odyssevs på norsk da). og hvilke personlighetstyper som har vanskelig for å være flinke over tid. Og være fornøyde med det.

Bjørn Torgeir

Legg inn av Bjørn Torgeir »

Synes det var en interessant diskusjon i denne ukas episode. Virker på meg åpenbart at veldig mye av fedmeproblemet kan løses på samfunnsnivå gjennom innpakning, tilgjengelighet, reklame, prising etc. Trist at det ikke virker som noen politikere ønsker å gjøre noe. Kjerkhol var spesielt irriterende å høre på.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Centrist skrev: fre apr 21, 2023 9:09 am Dog burde det kanskje vært lagt frem klarere at først og fremst er slanking/legge på seg veldig enkelt. Det handler om å enten spise mindre eller mer kalorier enn man forbrenner.
Dette er sånt som KUN en tynn person kan klare å si.
For når kroppen først har blitt feit, så kjemper den med nebb og klør for å beholde fettet.
Går du alt for langt ned i kaloriinntaket så går den i sparemodus, prøver du å trene knallhardt for å kvitte deg med kiloene så reagerer den med å like godt begynne å "spise" muskler som fett.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

KongOlav2 skrev: fre apr 28, 2023 9:39 am
Soteria skrev: tir apr 25, 2023 5:08 pm
LondoMollari skrev: tir apr 25, 2023 3:56 pm Det er fordi de prøver å gå ned med å kutte ut sukkerbrus, ikke fordi lettbrus er farlig.
Lettbrus har en høy status i Norge, syns det bare blir flere og flere hyller med lettbrus i butikkene. Men noen mener at lettbrus hindrer vektnedgang ved å stimulere insulinnivået. Det fører ikke til en økning i blodsukkeret, men til en kunstig økning i insulin. Stoffene acesulfam k og aspartam er ikke naturlige. Men du gjør selvsagt det du finner best.
Ang lettbrus er det nesten alltid en av de "svarte" brusene som folk drikker store mengder av. Enten Cola eller Pepsi. Ser liksom ikke folk drikke et halvdusin bokser med lettvarianter av solo, pærebrus eller mozell. Dette suget etter enten Cola eller Pepsi er for meg noe av det mest uforståelig som finnes ang inntak av mat og drikke.
Har å gjøe med tilgjengelighet og reklame. INGEN pusher 6-pack med 1,5 liters pærebrus til 69,-

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

LondoMollari skrev: tir apr 25, 2023 5:56 pm
Soteria skrev: tir apr 25, 2023 5:08 pm
LondoMollari skrev: tir apr 25, 2023 3:56 pm Det er fordi de prøver å gå ned med å kutte ut sukkerbrus, ikke fordi lettbrus er farlig.
Lettbrus har en høy status i Norge, syns det bare blir flere og flere hyller med lettbrus i butikkene. Men noen mener at lettbrus hindrer vektnedgang ved å stimulere insulinnivået. Det fører ikke til en økning i blodsukkeret, men til en kunstig økning i insulin. Stoffene acesulfam k og aspartam er ikke naturlige. Men du gjør selvsagt det du finner best.
Der er meningene delte.
Han ene tynne tjukke-doktoren, Hjelmeseth tror jeg det var, har sagt at man kan trygt drikke 3-4 liter lettbrus om dagen.
Men som sagt, meningene er litt delte.
Det er delte meninger om at jorden er flat også. Ikke delt på midten, men delt. Det betyr ikke at begge sider har like gode argumenter.

Det er lite i forskningen hittil som viser at aspartam fører til økte insulinverdier.

-Aspartame: The oldest and most studied sweetener, aspartame has zero grams of sugar and won't spike insulin levels after it's consumed.

Det betyr ikke at man kan konkludere ennå. Det må forskes mer på dette. Men de studiene som finnes peker ikke i den retningen. Noen få studier gjør det, men metastudier gir ingen slik indikasjon.

Det er også bekymringer for at aspartam og andre søtningsmildler forstyrrer baktreriefloraen i magen. Forsøk på mus viser dette, men man har ennå ikke bekreftet at det samme er tilfelle med mennesker. Og heller ikke hva det eventuelt har å si for helsa.

https://www.imaware.health/blog/artific ... resistance

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Det er noe galt med et samfunn der alle er så opptatt av brus. De som drikker lettbrus mener de er flinke, men det er forskning som viser at både lettbrus og sukkerbrus forkorter livet (som referert til av Emilie Nereng). 1,5 liter brus fantes ikke før sent på 80-tallet. Før var det 0,5 l eller mindre. Sjokoladeplatene og burgerne har også blitt større. Husker at man kjøpte store Mozell-flasker på slutten av 80-tallet, for det skulle lissom være en sunn, tysk cider med eple og drue. Jada.1,5-liter flaskene burde helt klart trekkes tilbake igjen, kanskje med unntak av kullsyreholdig vann.

Her sier flere at de slankeopererte ofte blir alkoholikere:
https://www.nrk.no/sorlandet/toril-ble- ... 1.16385260

Fører også til mangel på vitaminer, jern, kalsium og magnesium. Med de følger det kan ha for tenner og andre ting.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Soteria skrev: man mai 15, 2023 3:18 pm Det er noe galt med et samfunn der alle er så opptatt av brus. De som drikker lettbrus mener de er flinke, men det er forskning som viser at både lettbrus og sukkerbrus forkorter livet (som referert til av Emilie Nereng). 1,5 liter brus fantes ikke før sent på 80-tallet. Før var det 0,5 l eller mindre. Sjokoladeplatene og burgerne har også blitt større. Husker at man kjøpte store Mozell-flasker på slutten av 80-tallet, for det skulle lissom være en sunn, tysk cider med eple og drue. Jada.1,5-liter flaskene burde helt klart trekkes tilbake igjen, kanskje med unntak av kullsyreholdig vann.

Her sier flere at de slankeopererte ofte blir alkoholikere:
https://www.nrk.no/sorlandet/toril-ble- ... 1.16385260

Fører også til mangel på vitaminer, jern, kalsium og magnesium. Med de følger det kan ha for tenner og andre ting.
Takk og lov for at burgerne har blitt større

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

seriemester2013 skrev: man mai 15, 2023 3:20 pm
Takk og lov for at burgerne har blitt større
Hvilken holdning... Finner nå bilder av 1-liter brusflasker fra før 1985, blant annet på Digitalt Museum. Av glass. Poenget var iallfall at porsjonene har blitt større.

Marit Kolby sier at brus ikke bør drikkes til hverdags, og at de som uttaler seg om helse bør våge å si dette. En bra uttalelse.

Fazam

Legg inn av Fazam »

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/dw ... -slanke-tv

I tillegg til at NRK ikke må lage kjendis-TV.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Soteria skrev: man mai 15, 2023 3:18 pm
Her sier flere at de slankeopererte ofte blir alkoholikere:
https://www.nrk.no/sorlandet/toril-ble- ... 1.16385260
Det må vel ligge noe mer bak enn akkurat slankeoperasjonen dette?

Hun drakk tett hver dag i 12 år, står det i artikkelen. Hva med jobben? Hvis hun jobber da.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Soteria skrev: man mai 15, 2023 4:10 pm
seriemester2013 skrev: man mai 15, 2023 3:20 pm
Takk og lov for at burgerne har blitt større
Hvilken holdning... Finner nå bilder av 1-liter brusflasker fra før 1985, blant annet på Digitalt Museum. Av glass. Poenget var iallfall at porsjonene har blitt større.

Marit Kolby sier at brus ikke bør drikkes til hverdags, og at de som uttaler seg om helse bør våge å si dette. En bra uttalelse.
Alle elsker brus, men det er da ikke noe næring i det?
Jeg foretrekker alltid og uten unntak vann fremfor brus.
Det er vel ikke noe næring i vann heller, men vann er ihvertfall naturlig og uten tilsetningsstoffer.
Interessant å lese det om fedmeopererte og alkohol.
Fedmeopererte burde kanskje drikke vann i stedet, og kanskje røyke en tjall for å ha det gøy?

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Det betyr at fedmeopererte også tåler mindre doser av medisiner, iallfall det første året etter operasjonen.

Serien går ganske langt i å si at det er mentale greier bak overvekten. Vi har lenge hørt at mange overvektige har noe galt med forbrenningen, de har en sykelig tilstand som heter lipødem, og lignende. Men hvis det var sant om de fysiologiske årsakene, ville faktisk ikke slankeoperasjonene ha virket på disse personene? Kanskje det blir framtida, at det snakkes om en omvendt spiseforstyrrelse.
Har selv problemer med alle disse deilighetene med hvitt mel, som pizza, boller, pølsebrød, tortillas, lefser, loff, pasta, spaghetti. Spiser på ingen måte grovt brød til hvert måltid. Men spesielt som godt voksen burde man nok lære seg å skjære ned på disse tingene, hvis vektens tale er klar. Enten strø på tykke lag med kli på dem, eller kutte ut flere av dem. Dette forsettet kan jo ende med at det står en ubrukt fiberpakke i skapet, mens man fortsetter å stappe i seg produkter med hvitt mel. Enkelte påstår at kli ikke er fiber, men jo. Etter å ha sjekket mer, er det fiber.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Kalle73 skrev: fre mai 12, 2023 7:53 am
Centrist skrev: fre apr 21, 2023 9:09 am Dog burde det kanskje vært lagt frem klarere at først og fremst er slanking/legge på seg veldig enkelt. Det handler om å enten spise mindre eller mer kalorier enn man forbrenner.
Dette er sånt som KUN en tynn person kan klare å si.
For når kroppen først har blitt feit, så kjemper den med nebb og klør for å beholde fettet.
Går du alt for langt ned i kaloriinntaket så går den i sparemodus, prøver du å trene knallhardt for å kvitte deg med kiloene så reagerer den med å like godt begynne å "spise" muskler som fett.
Opplevde at det var lett å gå ned 20 kg på mindre enn et år med trening og bedre kosthold, men når en ikke er veldig overvektig så stopper det helt opp.

Virker nesten som det er umulig å gå ned mer nå, kroppen nekter, men jeg grinder på videre og håper det ordner seg litt etterhvert.

Må nok gå over til kun å drikke vann og kutte alkoholen til et minimum.

Alpha

Legg inn av Alpha »

fargerik skrev: fre mai 19, 2023 12:36 pm
Soteria skrev: man mai 15, 2023 4:10 pm
seriemester2013 skrev: man mai 15, 2023 3:20 pm
Takk og lov for at burgerne har blitt større
Hvilken holdning... Finner nå bilder av 1-liter brusflasker fra før 1985, blant annet på Digitalt Museum. Av glass. Poenget var iallfall at porsjonene har blitt større.

Marit Kolby sier at brus ikke bør drikkes til hverdags, og at de som uttaler seg om helse bør våge å si dette. En bra uttalelse.
Alle elsker brus, men det er da ikke noe næring i det?
Jeg foretrekker alltid og uten unntak vann fremfor brus.
Det er vel ikke noe næring i vann heller, men vann er ihvertfall naturlig og uten tilsetningsstoffer.
Interessant å lese det om fedmeopererte og alkohol.
Fedmeopererte burde kanskje drikke vann i stedet, og kanskje røyke en tjall for å ha det gøy?
Sukkerfri brus inneholder det samme vannet som du også får i et vannglass. Naturlig er heller ikke ensbetydende med 'sunt' og tilsetningsstoffer er ikke ensbetydende med 'usunt'. Det skumle med sukkerfri brus er primært syreskader på tenner og avhengighet av koffein. Sånn ellers kan jeg legge til at sukkerfri brus mangler næring, er vel hele poenget med å innta det. Sukkerholdig brus inneholder næring, og det er vel det man ønsker å unngå som overvektig.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»