"Villmarksfilmer"

Svar
Hoppidioten

"Villmarksfilmer"

Legg inn av Hoppidioten »

Har fått en "hangup" på filmer med handling fra villmarka. Foreløpig har jeg sett Deliverance (1972), A river runs through it (1992) og The River Wild (1994).

Flere tips?

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »


Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Gullminen eller Gold Mine med John Wayne, foregår i et skogsområde og det er ridning og elvepadling.

The Life and Times of Grizzly Adams, er en koselig film med mange dyr, kanskje bortsett fra at han forlater familien i begynnelsen av filmen og flykter inn i villmarka alene.

Det er andre filmer som heter "Grizzly" som er mer som skrekkfilmer. Ulvebarnet - "Among Wolves", er en fransk film om en gutt som er alene i naturen og får følge med en ulveflokk. "Deerslayer" og "Deerhunter" er verdt å prøve, disse har jeg ikke sett.

"King Solomon's Mines" er to filmer der de er mye i Sør-Afrikansk natur. Patrick Swayze tar seg en tur hjem til byen i del 1, men snart blir det både ridning på slettene og vandring i ørkenen.

"The Mission" er en film vi så på skolen om noen misjonærer som oppdager Latin-Amerika. Mye elvepadling, indianere o.l.

Strider

Legg inn av Strider »

Into the Wild 2007.
Er vel bssert på en ekte hendelse. En som vil være fri i naturen.

Paris Texas. Mye ørken og remote landskap osv i deler av filmen.

Easy Rider er vel mye natur langs de plassene de kjører/besøker / overnatter

Den Leonardo de Caprio filmen der han er pelsjeger eller noe og blir beskutt av indianere osv mye natur. Husker ikke akkurat navnet nå.

Brukeravatar
Mjordan23
Innlegg: 552

Legg inn av Mjordan23 »

Strider skrev: fre apr 21, 2023 4:18 am Into the Wild 2007.
Er vel bssert på en ekte hendelse. En som vil være fri i naturen.

Paris Texas. Mye ørken og remote landskap osv i deler av filmen.

Easy Rider er vel mye natur langs de plassene de kjører/besøker / overnatter

Den Leonardo de Caprio filmen der han er pelsjeger eller noe og blir beskutt av indianere osv mye natur. Husker ikke akkurat navnet nå.
The Revenant heter den, knallbra film det.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Du har da alltids Tarzan-fimene.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Gudene må være gale. Komedie som foregår delvis i villmarka.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Jeg tipset om denne i Safe space, men kan ta det her også

Bilde

Fra 1997

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Dødsjakten og Cliffhanger.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Shoot To Kill

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Lone Survivor er for meg selve definisjonen av villmark når det kommer til filmer.

https://www.youtube.com/watch?v=G1DxVCgpI34

Bilde

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Southern comfort (1981) er en av de beste.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Hvis klatring er en del av definisjon av "villmarka" så anbefales Touching the Void

Tears of the Sun, med Bruce Willis, er også en slags villmarksfilm, gjennom afrikansk jungel.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Kalle73 skrev: fre apr 21, 2023 11:49 am Hvis klatring er en del av definisjon av "villmarka" så anbefales Touching the Void

Tears of the Sun, med Bruce Willis, er også en slags villmarksfilm, gjennom afrikansk jungel.
Touching the void er gull. Grizzly man, 127 hours og leave no trace er noen flere med god kvalitet.

Falcon

Legg inn av Falcon »

tenkte å nevne The Revenant, men ser den allerede er nevnt

Lost (2004-2010)
Behind Enemy Lines (2001), skaperne av GTA4 har tydeligvis sett denne filmen
Alive (1993)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

John Garfield skrev: fre apr 21, 2023 10:52 am Southern comfort (1981) er en av de beste.
Skriver under på den. Så igjen i fjor sommer, og meget intens, spennende og velspilt.

Predator (1987) blir kanskje litt vel mye action, men er nå også en der benytter seg utmerket av tropisk jungel, spenning og hvordan jegerne blir de jagede (som i Southern Comfort) samt et av filmhistoriens mest fryktinngytende monster.

Rituals (1977) er muligens en som kanskje ikke er like omtalt, men vipper litt mellom Deliverence (1971) og senere 80-talls slashere, men der den gufne og onde skjebnen som venter et mindre følge med naive og eventyrlystne byfolk, ender snart opp i en desperat kampen for overlevelse, mot noe eller noen. Og som alltids virker å være et steg foran dem.

Ei liten skjult perle der. Masse stemning og uhygge, av typen det du ikke ser, men vet er der ute.

Death Hunt (1981) med Charles Bronson, Lee Marvin, Carl Weathers og Ed Lauter er også ei tøff tidlig 80-talls survival of the fittest actionfilm. Føles i perioder ut som ei western utgave av First Blood (1982).

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Aguirre, the Wrath of God (1972), Fitzcarraldo (1982) og Hell in the Pacific (1968) er også noe andre filmer verdt å sjekke ut.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Embrace of the serpent (2015) burde absolutt sees.

BioDex

Legg inn av BioDex »

Hvorfor ikke den norske grøssern "Villmark"??

Worldsport

Legg inn av Worldsport »

Filmen Free Solo når Alex Honnold klatrer El Capitan må jo nevnes. Det sjukeste jeg har sett og så utrolig imponerende.

Filmen 14 peaks må også nevnes der Nirmal Purja skal klatre de 14 høyeste toppene i verden. Noe ei norsk dame(Kristin) forsøkte å kopiere bedre under fjoråret,men lyktes ikke.

Strider

Legg inn av Strider »

Rescue Dawn. Christian Bale skutt ned i fly under Vietnamkrigen og må overleve lenge i tropisk jungel.
Basert på virkelig hendelse

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Tenkte å fyre i gang The Grey med Liam Neeson nå. (2011). Noen som har sett denne?

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Hoppidioten skrev: fre apr 21, 2023 11:21 pm Tenkte å fyre i gang The Grey med Liam Neeson nå. (2011). Noen som har sett denne?
Ja, den var vel nokså ok mener jeg å huske.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

The Grey er en av disse jeg tror kan bikke opp et ørlite hakk (6/10) ved et nyere besøk. Så den i våren 2012 og hatt liggende i filmboden siste 7-8 årene, for ei mulig gjensyn.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

En meget stødig tv-film som en var innom i fjor (eller før der igjen), var Rutger Hauer i Call of the Wild (1997), som var overraskende upolert og ganske så rå, hvert fall sammenlignet med en av del av de mer familievennlige eventyrfilmene fra samme tiår.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Jeg prøvde meg på Moskito-kysten men den likte jeg ikke i det hele tatt, kanskje herr Hopp liker den bedre?

https://www.imdb.com/title/tt0091557/

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

The Emerald Forest (1985) kan jo være verdt en kikk, om en liker tropisk jungel eventyrfilm. Ei meget god en også.

Poke

Legg inn av Poke »

Hunter's Blood (1986) med en del kjente skuespillere
Filmen kan sees på YouTube i en 480p kvalitet.


John Garfield

Legg inn av John Garfield »

De fleste kannibal og western filmer kunne jo passet inn her..

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Svenskene lagde jo ei utmerket villmarks thriller i Jegerne (1996), der bondetampene får storfint besøk fra Stockholm og Rolf Lassgård, da etter at noen polske bærplukkere blir tatt av dage uti skauen av noen utemma viltjegere:

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»