Märtha syter igjen

Svar
Brukeravatar
busemannen
Innlegg: 864
Sted: Lauvtjern

Re: Märtha syter igjen

Legg inn av busemannen »

BlackEagle skrev: lør apr 22, 2023 8:15 pm
Kul_Djevel skrev: lør apr 22, 2023 10:42 am
Kirken er jo ren svindel. Alle oppgående mennesker vet jo at eventyrene som prekes derfra er kun fantasier.
Det er ikke alltid - eller så ofte - at du og jeg er enige, djevel, men dette er én av de gangene.

Mvh

BE
Godt eller dårlig tegn?

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Cannabis Connoisseur skrev: lør apr 22, 2023 10:48 am Hadde det vært svindel ville vel politiet tatt tak i Durexen, eller?
De burde - men akk...

Djevelen over her tar til orde for et slags "forsvar" (eller unnskyldning) for ML, og hun ville kanskje sluppet billigere unna om politiet hadde gjort den jobben de burde ha gjort og kanskje ville ha gjort om det ikke var nettopp Durexen som fant en ny forretningsidé for sine - hmmm - U-trolige evner. Men de er visst mer opptatt av oss som tar en liten en til kvelds.

Mvh

BE

vadefugl

Legg inn av vadefugl »

Märtha har tatt Durek i sine englevinger

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Kul_Djevel skrev: lør apr 22, 2023 10:55 am
BlackEagle skrev: lør apr 22, 2023 10:52 am
Kul_Djevel skrev: lør apr 22, 2023 10:33 am
De kritiske spørsmålene bør jo stilles til de idiotene som kjøper plastikkamulettene til 2-3000. Hvordan går det an å være så dum?
Jada, de må også bli stilt spørsmål. Men det er vel relativt sjelden at

en som ER svindlet (som kjøperne av amulettene)

blir etterforsket eller dømt som medskyldig. Vanligvis er det

den som foretar svindelen (som hr. Durex med amuletter og M-L med engleskole og dauingsamtaler)

som må tåle å bli ettergått i sømmene.

Men M-L mener åpenbart at kan man påberope seg en forbindelse til f. eks. et kongehus (det skulle forresten ikke forundre meg om hun mener det norske spesifikt), så skal man automatisk ha absolusjon (dvs. løst fra alt ansvar) for alt man måtte finne på å foreta seg. Sånn æ'kke verden - men det begriper ikke staaakars ML.

Mvh

BE
Er det ok å selge bibelen, mens andre fantasier bør forbys?

Forklar gjerne utdypende.
Jeg har vel uttalt meg om kristelioner og deres påståtte skriftlige "grunnlag" for overtroen tidligere, skulle jeg mene; flerfoldige ganger - både her på fd og på vgd.

Men - merk dette: Fantasier må jo folk kunne ha, og det er dessuten forbundet med mange vanskeligheter å forby noe som foregår oppi knollen til folk. Derimot har man - inkl. både lovgivning, politi og rettsvesen - full anledning til å gjøre det når det gjelder reinspikka svindel (med svindel menes overtro som er utforma primært for å loppe folk for penger - og samtidig er jeg klar over at det er noe som heter kirkeskatt, med den er ikke primært utforma for å loppe folk for penger).

La det også være sagt at enkelte ting er enklere å gripe tak i for politi og rettsvesen enn andre ting. Engleskoler og "helbredende" amuletter er eksempler på det.

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

busemannen skrev: lør apr 22, 2023 8:22 pm
BlackEagle skrev: lør apr 22, 2023 8:15 pm
Kul_Djevel skrev: lør apr 22, 2023 10:42 am
Kirken er jo ren svindel. Alle oppgående mennesker vet jo at eventyrene som prekes derfra er kun fantasier.
Det er ikke alltid - eller så ofte - at du og jeg er enige, djevel, men dette er én av de gangene.

Mvh

BE
Godt eller dårlig tegn?
Tjah - si dét, du!

Mvh

BE

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Knaberaps skrev: lør apr 22, 2023 1:15 pm
VivaLV skrev: lør apr 22, 2023 12:59 pm Durek er IKKE en selvutnevnt sjaman, han ER en sjaman.
Hvordan kan du vite at medaljongen hans ikke virker, har du prøvd den?
Han er like mye sjaman som jeg eller noen som helst andre er huldra. Har du noen forutsetninger for å si at plastdingsten til dureken kan helbrede?



Durek Verret har aldri påstått at denne medaljongen kan helbrede noen, selv om han mener den helbredet han for covid. Men som han sa, han kunne ikke vite om den ville helbrede noen andre.
Ellers kan jeg ikke på noen måte se at det er svindel å selge et smykke, som jo medaljongen er.
For en grusom fantasi de fleste i denne tråden har om svindel meg både her og der. Durek er sjaman, og han er ikke den eneste sjamanen i Norge, og sjamanisme er verken sjarlantarisme eller svindel. Jeg er heller ikke i stand til å se at Märta har gjort annet galt enn å ikke gifte seg med en direktør og sitte på stas hjemme. Hun giftet seg i stedet med en forfatter som pressen øyeblikkelig la for hat, og siden klarte ikke bare å ødelegge livet til, men også delvis drev ham til selvmord. Nå er det Dureks tur fordi Märta heller ikke denne gang valgte en direktør eller noe. Hun har i stedet valgt å gå sine egne veier, og tjene egne penger på eget arbeid og egne prosjekter.
Jeg er ellers helt enig med den flotte damen prinsessen er og har blitt og digger henne fullt ut.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Cannabis Connoisseur skrev: lør apr 22, 2023 10:48 am Hadde det vært svindel ville vel politiet tatt tak i Durexen, eller?
Vi har prester, biskoper, paver, imamer, kirker, gudshus, moskeer, templer, synagoger og en hel masse flere sekter og de fleste menneskene på kloden er religiøse og lignende har det alltid vært - så lang vi vet. Og så har vi også en i kongehuset som faktisk også tror på noe overnaturlig tøv. Jeg har nå leiet på Rakut'n-TV, Avatar 2 og synes den er svært underholdende. Jeg liker og Harry Potter-filmene, Ringenes Herre, Hobbiten og synes jo jeg er barnslig som har glede av det - for det er jo bare fantasi. Men jeg innrømmer det lett - jeg HAR det, fantasi.
Jeg synes heller ikke noe om å mobbe eller henge ut folk som tror på merkelig ting, som også Märtha Louise og jeg synes pressen skal la henne i fred - selv om hun tror på annet enn dem. Óg - jeg er republikaner og så absolutt for å avvikle kongehuset når kongen&dronningen går av. Men det er vel mer realistisk å avvikle kongedømmet under eller etter Kronprins Håkon.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Gårdsdattra skrev: lør apr 22, 2023 9:45 pm




Durek Verret har aldri påstått at denne medaljongen kan helbrede noen, selv om han mener den helbredet han for covid. Men som han sa, han kunne ikke vite om den ville helbrede noen andre.
Ellers kan jeg ikke på noen måte se at det er svindel å selge et smykke, som jo medaljongen er.
For en grusom fantasi de fleste i denne tråden har om svindel meg både her og der. Durek er sjaman, og han er ikke den eneste sjamanen i Norge, og sjamanisme er verken sjarlantarisme eller svindel. Jeg er heller ikke i stand til å se at Märta har gjort annet galt enn å ikke gifte seg med en direktør og sitte på stas hjemme. Hun giftet seg i stedet med en forfatter som pressen øyeblikkelig la for hat, og siden klarte ikke bare å ødelegge livet til, men også delvis drev ham til selvmord. Nå er det Dureks tur fordi Märta heller ikke denne gang valgte en direktør eller noe. Hun har i stedet valgt å gå sine egne veier, og tjene egne penger på eget arbeid og egne prosjekter.
Jeg er ellers helt enig med den flotte damen prinsessen er og har blitt og digger henne fullt ut.
Durek Verrett sier en spesiell medaljong var med og gjorde ham frisk fra corona – en medaljong han selger på sin hjemmeside for over 2000 kroner. Må kunne dokumentere effekt, sier Forbrukertilsynet.

– Det er altså i strid med loven å markedsføre udokumenterte påstander om produkters egenskaper, herunder udokumenterte påstander om produkters effekt mot for eksempel « å få giften ut av systemet mitt».

https://www.vg.no/rampelys/i/ALjVvj/dur ... n-nettside

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

PapaSmurf skrev: lør apr 22, 2023 10:58 am
Kul_Djevel skrev: lør apr 22, 2023 10:41 am
PapaSmurf skrev: lør apr 22, 2023 10:38 am Jeg stiller sjamanen i samme bås som Visjon Norge. Jeg mener det bør være straffbart å utnytte folk som er på sitt svakeste.

Og det er selvsagt ikke på grunn av hudfargen, men på grunn av uttalelser og handlinger.
Hva er det som skal være straffbart? Skal religion forbys mener du? Religion er jo fantasi på sitt verste. Bør det være straffbart å selge bibelen? Det er jo en fantasibok. Fantasier skal ikke kunne selges?
Religion liker jeg ikke. Men jeg har innsett at det er så mange som tror på disse eventyrene fra Midt-Østen at de bare må få tro i vei.

Men de som bruker religionen til å svindle andre. Mennesker som i fortvilelse er villige til å prøve alt. Enten det er på grunn av alvorlig sykdom eller andre ting, de vil jeg se straffet.

Av og til håper jeg det finnes en Gud. For den dagen en som Jan Hanvold skulle stå til doms hadde ikke det ikke blitt vist mye nåde. Hadde blitt noen evigheter i skjærsilden det.
Fin parallell mellom Hanvold og Durek/Märtha. Sistnevnte kaller det vel "New Age/spiritualisme" i forhold til Hanvolds Kristendom. Men motivene, svindelen og skinnhelligheten er nøyaktig den samme.

startelver

Legg inn av startelver »

Dårligste prinsessen Norge har hatt siden vi innførte Norsk kongehus i 1905.

Dionysos

Legg inn av Dionysos »

oddvar_kjempebra skrev: lør apr 22, 2023 8:06 pm
Kul_Djevel skrev: lør apr 22, 2023 10:14 am
Henningsen skrev: lør apr 22, 2023 8:46 am
De bruker jo kontakten inn i kongefamilien for å tjene penger og få publisitet.
Nå mener jeg at monarkiet må avskaffes, men så lenge vi har denne tulleordningen hvor vi opphøyer vanlige mennesker med titler fra eventyrene, så ser jeg ikke problemet med at det blir utnyttet til å tjene penger. Vi alle elsker jo å tjene penger. Det er sånn vi overlever. Det er det norske folk som legger til rette for dette, så da skjønner jeg ikke denne misunnelsen og hatet mot Martha og hva hun gjør.
Her er jeg helt enig med deg KJ. Det er vi, det norske folk, som har satt henne i denne posisjonen. Fra hun ble født! Da må man bare regne med at hun utnytter det til sin fordel. Det var et overgrep i utgangspunktet å tvinge henne inn i dette. Da får man slutte å klage. Slutt å sette folk i slike situasjoner så slipper dere å vri dere i smerte når de ikke gjør som dere ønsker.

Ironien her er jo at hvis Märtha hadde vokst opp i en helt vanlig familie hadde vi ikke hørt om henne eller Durek i det hele tatt. Hun har ingen spesielle talenter og hennes «produkter» har kun solgt fordi hun er en del av kongefamilien.

Vi republikanere takker Märtha for innsatsen. Det er kongen som er problemet vårt. Han er umulig å ikke like.
Alle er født inn i forskjellige omstendigheter og det å bli født som prinsesse er sikkert ikke det verste i livet man kan få. Har det negative sider også? Absolutt, men det gjør henne ikke til et offer for samfunnet. I motsatt har huset Schleswig-Holstein-Sonderburg-Glücksburg blitt kongefamilien i mange andre land også, fordi de aktivt kjempet for det i det europeiske aristokratiets maktkamper. Jeg synes ikke Norge skylder henne noe. Hvis hun gjør en god jobb med å representere det norske samfunnet til et punkt hvor nordmenn er villige til å opprettholde hennes privilegier, er det flott. Hvis nordmenn ikke liker henne og ikke er fornøyd med oppførselen hennes, er det helt normalt at de krever at privilegiene hennes (som er tjent inn av arbeidet til nordmenn som betaler skatten hun lever av) blir tatt fra henne.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

BlackEagle skrev: lør apr 22, 2023 8:31 pm
Kul_Djevel skrev: lør apr 22, 2023 10:55 am
BlackEagle skrev: lør apr 22, 2023 10:52 am

Jada, de må også bli stilt spørsmål. Men det er vel relativt sjelden at

en som ER svindlet (som kjøperne av amulettene)

blir etterforsket eller dømt som medskyldig. Vanligvis er det

den som foretar svindelen (som hr. Durex med amuletter og M-L med engleskole og dauingsamtaler)

som må tåle å bli ettergått i sømmene.

Men M-L mener åpenbart at kan man påberope seg en forbindelse til f. eks. et kongehus (det skulle forresten ikke forundre meg om hun mener det norske spesifikt), så skal man automatisk ha absolusjon (dvs. løst fra alt ansvar) for alt man måtte finne på å foreta seg. Sånn æ'kke verden - men det begriper ikke staaakars ML.

Mvh

BE
Er det ok å selge bibelen, mens andre fantasier bør forbys?

Forklar gjerne utdypende.
Jeg har vel uttalt meg om kristelioner og deres påståtte skriftlige "grunnlag" for overtroen tidligere, skulle jeg mene; flerfoldige ganger - både her på fd og på vgd.

Men - merk dette: Fantasier må jo folk kunne ha, og det er dessuten forbundet med mange vanskeligheter å forby noe som foregår oppi knollen til folk. Derimot har man - inkl. både lovgivning, politi og rettsvesen - full anledning til å gjøre det når det gjelder reinspikka svindel (med svindel menes overtro som er utforma primært for å loppe folk for penger - og samtidig er jeg klar over at det er noe som heter kirkeskatt, med den er ikke primært utforma for å loppe folk for penger).

La det også være sagt at enkelte ting er enklere å gripe tak i for politi og rettsvesen enn andre ting. Engleskoler og "helbredende" amuletter er eksempler på det.

Mvh

BE
Godt gjort å svare på spørsmålet jeg stiller uten å svare på det jeg faktisk spør om. Vil du ha en premie eller noe?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Dionysos skrev: søn apr 23, 2023 2:17 am
oddvar_kjempebra skrev: lør apr 22, 2023 8:06 pm
Kul_Djevel skrev: lør apr 22, 2023 10:14 am

Nå mener jeg at monarkiet må avskaffes, men så lenge vi har denne tulleordningen hvor vi opphøyer vanlige mennesker med titler fra eventyrene, så ser jeg ikke problemet med at det blir utnyttet til å tjene penger. Vi alle elsker jo å tjene penger. Det er sånn vi overlever. Det er det norske folk som legger til rette for dette, så da skjønner jeg ikke denne misunnelsen og hatet mot Martha og hva hun gjør.
Her er jeg helt enig med deg KJ. Det er vi, det norske folk, som har satt henne i denne posisjonen. Fra hun ble født! Da må man bare regne med at hun utnytter det til sin fordel. Det var et overgrep i utgangspunktet å tvinge henne inn i dette. Da får man slutte å klage. Slutt å sette folk i slike situasjoner så slipper dere å vri dere i smerte når de ikke gjør som dere ønsker.

Ironien her er jo at hvis Märtha hadde vokst opp i en helt vanlig familie hadde vi ikke hørt om henne eller Durek i det hele tatt. Hun har ingen spesielle talenter og hennes «produkter» har kun solgt fordi hun er en del av kongefamilien.

Vi republikanere takker Märtha for innsatsen. Det er kongen som er problemet vårt. Han er umulig å ikke like.
Alle er født inn i forskjellige omstendigheter og det å bli født som prinsesse er sikkert ikke det verste i livet man kan få.
Ingen andre er født inn i et system hvor deres fremtid er bestemt av staten. Hvor familen må ta over et system og er tvunget til et liv i offentligheten. Og til og med religionen de må følge er bestemt.

Hvor ille det er er ganske irrelevant. Det er et overgrep fra staten.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Dionysos skrev: søn apr 23, 2023 2:17 am
oddvar_kjempebra skrev: lør apr 22, 2023 8:06 pm
Kul_Djevel skrev: lør apr 22, 2023 10:14 am

Nå mener jeg at monarkiet må avskaffes, men så lenge vi har denne tulleordningen hvor vi opphøyer vanlige mennesker med titler fra eventyrene, så ser jeg ikke problemet med at det blir utnyttet til å tjene penger. Vi alle elsker jo å tjene penger. Det er sånn vi overlever. Det er det norske folk som legger til rette for dette, så da skjønner jeg ikke denne misunnelsen og hatet mot Martha og hva hun gjør.
Her er jeg helt enig med deg KJ. Det er vi, det norske folk, som har satt henne i denne posisjonen. Fra hun ble født! Da må man bare regne med at hun utnytter det til sin fordel. Det var et overgrep i utgangspunktet å tvinge henne inn i dette. Da får man slutte å klage. Slutt å sette folk i slike situasjoner så slipper dere å vri dere i smerte når de ikke gjør som dere ønsker.

Ironien her er jo at hvis Märtha hadde vokst opp i en helt vanlig familie hadde vi ikke hørt om henne eller Durek i det hele tatt. Hun har ingen spesielle talenter og hennes «produkter» har kun solgt fordi hun er en del av kongefamilien.

Vi republikanere takker Märtha for innsatsen. Det er kongen som er problemet vårt. Han er umulig å ikke like.
Alle er født inn i forskjellige omstendigheter og det å bli født som prinsesse er sikkert ikke det verste i livet man kan få. Har det negative sider også? Absolutt, men det gjør henne ikke til et offer for samfunnet. I motsatt har huset Schleswig-Holstein-Sonderburg-Glücksburg blitt kongefamilien i mange andre land også, fordi de aktivt kjempet for det i det europeiske aristokratiets maktkamper. Jeg synes ikke Norge skylder henne noe. Hvis hun gjør en god jobb med å representere det norske samfunnet til et punkt hvor nordmenn er villige til å opprettholde hennes privilegier, er det flott. Hvis nordmenn ikke liker henne og ikke er fornøyd med oppførselen hennes, er det helt normalt at de krever at privilegiene hennes (som er tjent inn av arbeidet til nordmenn som betaler skatten hun lever av) blir tatt fra henne.
Selvfølgelig skal priviligeliene hennes tas ifra henne. Hun burde aldri ha fått dem i utgangspunktet. Men når du tvinger personer inn i et slik system så synes jeg ikke synd på deg når de som er tvunget inn i dette utnytter det til sin fordel. Dette har du (og alle andre som har støttet dette antikvariske systemet) fortjent. Du har ingen rett til å bestemme over andre mennesker på den måten.

Dionysos

Legg inn av Dionysos »

oddvar_kjempebra skrev: søn apr 23, 2023 10:48 am
Dionysos skrev: søn apr 23, 2023 2:17 am
oddvar_kjempebra skrev: lør apr 22, 2023 8:06 pm

Her er jeg helt enig med deg KJ. Det er vi, det norske folk, som har satt henne i denne posisjonen. Fra hun ble født! Da må man bare regne med at hun utnytter det til sin fordel. Det var et overgrep i utgangspunktet å tvinge henne inn i dette. Da får man slutte å klage. Slutt å sette folk i slike situasjoner så slipper dere å vri dere i smerte når de ikke gjør som dere ønsker.

Ironien her er jo at hvis Märtha hadde vokst opp i en helt vanlig familie hadde vi ikke hørt om henne eller Durek i det hele tatt. Hun har ingen spesielle talenter og hennes «produkter» har kun solgt fordi hun er en del av kongefamilien.

Vi republikanere takker Märtha for innsatsen. Det er kongen som er problemet vårt. Han er umulig å ikke like.
Alle er født inn i forskjellige omstendigheter og det å bli født som prinsesse er sikkert ikke det verste i livet man kan få.
Ingen andre er født inn i et system hvor deres fremtid er bestemt av staten. Hvor familen må ta over et system og er tvunget til et liv i offentligheten. Og til og med religionen de må følge er bestemt.

Hvor ille det er er ganske irrelevant. Det er et overgrep fra staten.
Hvordan er familien tvunget? De kan alltid si de ikke lenger vil gjøre det. Hva skjer hvis en medlem i den kongelige familien blir buddhist? Går den i fengsel? Jeg tror familien hennes var ganske tolerant med henne faktisk, og mange vanlige familier ville ikke akkurat støttet et forhold til en svindel-sjaman heller. Jeg kan si at jeg personlig ikke ville ha noen sånn i familien min.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

oddvar_kjempebra skrev: søn apr 23, 2023 10:48 am

Ingen andre er født inn i et system hvor deres fremtid er bestemt av staten. Hvor familen må ta over et system og er tvunget til et liv i offentligheten. Og til og med religionen de må følge er bestemt.

Hvor ille det er er ganske irrelevant. Det er et overgrep fra staten.
Det er bare kongen som må følge den evangelisk-lutherske religion, og dette er noe kong Harald selv ønsker.

"Kongen hindret et reelt skille mellom kirke og stat
I 2008 trosset kong Harald stortingsflertallet og ba politikerne om ikke å røre Grunnlovens fjerde paragraf. Den sier at monarken må bekjenne seg til den evangelisk-lutherske religion.

Jeg vil karakterisere det som et brudd med det han selv definerer som sin oppgave, nemlig å beskytte Grunnloven, sier Kjetil Alstadheim, kommentator i Dagens Næringsliv.– Han skal jo ikke beskytte Grunnloven mot endringer som det er demokratisk flertall for, han skal beskytte grunnlovsprinsippene om at vi har et demokrati, et folkestyre, og at det er Stortinget som skal bestemme hva som skal stå i Grunnloven – ikke Kongen."

https://www.nrk.no/norge/xl/_-kongen-hi ... 1.12748098

Her gjorde kong Harald noe han ikke skulle gjøre, han blandet seg inn i en politisk avgjørelse han som konge ikke skulle blande seg inn i.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

oddvar_kjempebra skrev: søn apr 23, 2023 10:52 am
Dionysos skrev: søn apr 23, 2023 2:17 am
oddvar_kjempebra skrev: lør apr 22, 2023 8:06 pm

Her er jeg helt enig med deg KJ. Det er vi, det norske folk, som har satt henne i denne posisjonen. Fra hun ble født! Da må man bare regne med at hun utnytter det til sin fordel. Det var et overgrep i utgangspunktet å tvinge henne inn i dette. Da får man slutte å klage. Slutt å sette folk i slike situasjoner så slipper dere å vri dere i smerte når de ikke gjør som dere ønsker.

Ironien her er jo at hvis Märtha hadde vokst opp i en helt vanlig familie hadde vi ikke hørt om henne eller Durek i det hele tatt. Hun har ingen spesielle talenter og hennes «produkter» har kun solgt fordi hun er en del av kongefamilien.

Vi republikanere takker Märtha for innsatsen. Det er kongen som er problemet vårt. Han er umulig å ikke like.
Alle er født inn i forskjellige omstendigheter og det å bli født som prinsesse er sikkert ikke det verste i livet man kan få. Har det negative sider også? Absolutt, men det gjør henne ikke til et offer for samfunnet. I motsatt har huset Schleswig-Holstein-Sonderburg-Glücksburg blitt kongefamilien i mange andre land også, fordi de aktivt kjempet for det i det europeiske aristokratiets maktkamper. Jeg synes ikke Norge skylder henne noe. Hvis hun gjør en god jobb med å representere det norske samfunnet til et punkt hvor nordmenn er villige til å opprettholde hennes privilegier, er det flott. Hvis nordmenn ikke liker henne og ikke er fornøyd med oppførselen hennes, er det helt normalt at de krever at privilegiene hennes (som er tjent inn av arbeidet til nordmenn som betaler skatten hun lever av) blir tatt fra henne.
Selvfølgelig skal priviligeliene hennes tas ifra henne. Hun burde aldri ha fått dem i utgangspunktet. Men når du tvinger personer inn i et slik system så synes jeg ikke synd på deg når de som er tvunget inn i dette utnytter det til sin fordel. Dette har du (og alle andre som har støttet dette antikvariske systemet) fortjent. Du har ingen rett til å bestemme over andre mennesker på den måten.
Det blir stadig mer klart at dette systemet er dysfunksjonelt i 2023. Det stiller store krav til såkalt "adelig oppførsel" og den blir umulig å etterleve når man skal gifte inn amerikanske kvakksalvere i kongefamilien eller jyplinger som denne Marius skal omgås kokain-snortende influencer-berter. I England er tilstanden enda mer utskeiet med en prins som meldte seg inn i et pedo-nettverk og en annen som hadde vett til å forlate hele sirkuset. I Nederland viser målinger at kun 60% støtter monarkiet mens 40% ønsker republikk.

Det er bare en overdose nedarvet husmannsånd som hindrer nordmenn fra å komme til en lignende erkjennelse av at dette systemet ikke lenger er bærekraftig fremover.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Dionysos skrev: søn apr 23, 2023 11:05 am
oddvar_kjempebra skrev: søn apr 23, 2023 10:48 am
Dionysos skrev: søn apr 23, 2023 2:17 am

Jeg kan si at jeg personlig ikke ville ha noen sånn i familien min.
Samtidig er det lite du kan gjøre med det.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Karatel skrev: søn apr 23, 2023 11:15 am
oddvar_kjempebra skrev: søn apr 23, 2023 10:48 am

Ingen andre er født inn i et system hvor deres fremtid er bestemt av staten. Hvor familen må ta over et system og er tvunget til et liv i offentligheten. Og til og med religionen de må følge er bestemt.

Hvor ille det er er ganske irrelevant. Det er et overgrep fra staten.
Det er bare kongen som må følge den evangelisk-lutherske religion, og dette er noe kong Harald selv ønsker.
At faren din blir tvunget inn i en religion er overgrep også mot deg som barn. Og det at Harald ønsker å være protestant er irrelevant. Han ble tvunget inn i det og hvis han som voksen ønsket å være ateist (og vise det) kunne han ikke det.

At han blandet seg inn i dette hadde ikke så mye å si, det hadde blitt stående i grunnloven uansett. Men det er jo påfallende at man mener en voksen mann ikke skal få lov til å si hva han mener om politikk. Til og med det som direkte rammer han selv.

Martha er i kongerekken. Derfor ble hun oppdratt som god protestant. Fordi foreldrene ikke kunne velge religion selv. Hun måtte f. eks. konfirmere seg og det kunne ikke være borgerlig konfirmasjon.

Predatorgnu

Legg inn av Predatorgnu »

https://forskning.no/historie/innavl-ti ... aer/927032

De royale var morsommere i gamle dager.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

oddvar_kjempebra skrev: søn apr 23, 2023 1:45 pm
Karatel skrev: søn apr 23, 2023 11:15 am
oddvar_kjempebra skrev: søn apr 23, 2023 10:48 am

Ingen andre er født inn i et system hvor deres fremtid er bestemt av staten. Hvor familen må ta over et system og er tvunget til et liv i offentligheten. Og til og med religionen de må følge er bestemt.

Hvor ille det er er ganske irrelevant. Det er et overgrep fra staten.
Det er bare kongen som må følge den evangelisk-lutherske religion, og dette er noe kong Harald selv ønsker.
At faren din blir tvunget inn i en religion er overgrep også mot deg som barn. Og det at Harald ønsker å være protestant er irrelevant. Han ble tvunget inn i det og hvis han som voksen ønsket å være ateist (og vise det) kunne han ikke det.

At han blandet seg inn i dette hadde ikke så mye å si, det hadde blitt stående i grunnloven uansett. Men det er jo påfallende at man mener en voksen mann ikke skal få lov til å si hva han mener om politikk. Til og med det som direkte rammer han selv.

Martha er i kongerekken. Derfor ble hun oppdratt som god protestant. Fordi foreldrene ikke kunne velge religion selv. Hun måtte f. eks. konfirmere seg og det kunne ikke være borgerlig konfirmasjon.
Hvis kongen fritt skulle si hva han mener om politikk, ville hans meninger straks bli tatt til inntekt for dem han var enig med.

"Kongen er enig med oss, han mener det samme som vi mener."

Det ville bli en umulig situasjon, derfor må kongen tie stille og ikke si noe om politikk og andre kontroversielle saker.

Nå er det altså Harald selv som ønsker at kongen skal ha følge den evangelisk-lutherske kirke. Det er ikke sikker Haakon ønsker det samme når hans tid kommer.

Haakons problem er at han vil være kongelig samtidig som han vil være en av gutta, Jonny fra Stovner, og det går ikke. Når Harald dør, bør Haakon si fra seg tronen og alt kongelig og finne seg et arbeid han er skikket for.

I tidligere tider var de kongelige noe fjernt og opphøyet som de færreste hadde sett og opplevd på nært hold, man visste ingenting om dem bortsett fra at de var kongelige. Moderne massemedier har eksponert de kongelige for folket og vist dem som høyst vanlige mennesker som det ikke finnes noe opphøyet og mystisk ved. Da er monarkiet en anakronisme som ikke hører hjemme i vår tid.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Karatel skrev: søn apr 23, 2023 2:08 pm
oddvar_kjempebra skrev: søn apr 23, 2023 1:45 pm
Karatel skrev: søn apr 23, 2023 11:15 am

Det er bare kongen som må følge den evangelisk-lutherske religion, og dette er noe kong Harald selv ønsker.
At faren din blir tvunget inn i en religion er overgrep også mot deg som barn. Og det at Harald ønsker å være protestant er irrelevant. Han ble tvunget inn i det og hvis han som voksen ønsket å være ateist (og vise det) kunne han ikke det.

At han blandet seg inn i dette hadde ikke så mye å si, det hadde blitt stående i grunnloven uansett. Men det er jo påfallende at man mener en voksen mann ikke skal få lov til å si hva han mener om politikk. Til og med det som direkte rammer han selv.

Martha er i kongerekken. Derfor ble hun oppdratt som god protestant. Fordi foreldrene ikke kunne velge religion selv. Hun måtte f. eks. konfirmere seg og det kunne ikke være borgerlig konfirmasjon.
Hvis kongen fritt skulle si hva han mener om politikk, ville hans meninger straks bli tatt til inntekt for dem han var enig med.
Nettopp, bare nok et eksempel på hvor håpløst det er å fange noen fra fødselen inn i dette systemet. «Du skal bli protestant. Du vil aldri kunne stemme eller uttale offentlig hva du mener om politikk»

Et så sykt system vil selvfølgelig føre til typer som Martha.

Predatorgnu

Legg inn av Predatorgnu »

Monarkiet har ganske stor støtte blant folk i Norge.
3 av 4 hevde NRK for et års tid siden

https://www.nrk.no/norge/3-av-4-unge-st ... 1.15807716

Personlig mener jeg vi burde avvikle kongehuset etter Håkon M, om han har lyst på jobben. Jeg synes han virker ganske oppegående, og han kan sikkert gjøre en grei innsats.

Men sånn rent teoretisk, om Håkon med frue og barn skulle få en stor stein over seg og dø. Ville vi da få Dronning Märtha og prinsgemal Durek, eller hvordan er det i og med at hun har frasagt seg tittelen?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Predatorgnu skrev: søn apr 23, 2023 2:40 pm Monarkiet har ganske stor støtte blant folk i Norge.
3 av 4 hevde NRK for et års tid siden

https://www.nrk.no/norge/3-av-4-unge-st ... 1.15807716
Folket i Norge er så neddopet på monarkistisk propaganda at de trenger politisk elektrosjokk i denne saken. For eksempel noe sånt som at Nederland, Storbritannia eller et nordisk land avvikler monarkiet. Da kommer nok Norge diltende etter.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Predatorgnu skrev: søn apr 23, 2023 2:40 pm Monarkiet har ganske stor støtte blant folk i Norge.
3 av 4 hevde NRK for et års tid siden

https://www.nrk.no/norge/3-av-4-unge-st ... 1.15807716

Personlig mener jeg vi burde avvikle kongehuset etter Håkon M, om han har lyst på jobben. Jeg synes han virker ganske oppegående, og han kan sikkert gjøre en grei innsats.

Men sånn rent teoretisk, om Håkon med frue og barn skulle få en stor stein over seg og dø. Ville vi da få Dronning Märtha og prinsgemal Durek, eller hvordan er det i og med at hun har frasagt seg tittelen?
Tror datteren til Haakon er før Märtha i køen. Er ikke alle ungene til Haakon før henne?

Predatorgnu

Legg inn av Predatorgnu »

Folk_flesk skrev: søn apr 23, 2023 2:47 pm
Predatorgnu skrev: søn apr 23, 2023 2:40 pm Monarkiet har ganske stor støtte blant folk i Norge.
3 av 4 hevde NRK for et års tid siden

https://www.nrk.no/norge/3-av-4-unge-st ... 1.15807716
Folket i Norge er så neddopet av monarkistisk propaganda at de trenger politisk elektrosjokk i denne saken. For eksempel noe sånt som at Nederland, Storbritannia eller et nordisk land avvikler monarkiet. Da kommer nok Norge diltende etter.
Kongen er jo en jovial type. Vi styres nok mer av følelser enn prinsipper i sånne spørsmål, ja.

Jeg tipper svarene ville vært anderledes med Märta som neste kvinne på slottet.

Predatorgnu

Legg inn av Predatorgnu »

greyserpent skrev: søn apr 23, 2023 2:53 pm
Predatorgnu skrev: søn apr 23, 2023 2:40 pm Monarkiet har ganske stor støtte blant folk i Norge.
3 av 4 hevde NRK for et års tid siden

https://www.nrk.no/norge/3-av-4-unge-st ... 1.15807716

Personlig mener jeg vi burde avvikle kongehuset etter Håkon M, om han har lyst på jobben. Jeg synes han virker ganske oppegående, og han kan sikkert gjøre en grei innsats.

Men sånn rent teoretisk, om Håkon med frue og barn skulle få en stor stein over seg og dø. Ville vi da få Dronning Märtha og prinsgemal Durek, eller hvordan er det i og med at hun har frasagt seg tittelen?
Tror datteren til Haakon er før Märtha i køen. Er ikke alle ungene til Haakon før henne?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Predatorgnu skrev: søn apr 23, 2023 2:40 pm Monarkiet har ganske stor støtte blant folk i Norge.
3 av 4 hevde NRK for et års tid siden

https://www.nrk.no/norge/3-av-4-unge-st ... 1.15807716

Personlig mener jeg vi burde avvikle kongehuset etter Håkon M, om han har lyst på jobben. Jeg synes han virker ganske oppegående, og han kan sikkert gjøre en grei innsats.

Men sånn rent teoretisk, om Håkon med frue og barn skulle få en stor stein over seg og dø. Ville vi da få Dronning Märtha og prinsgemal Durek, eller hvordan er det i og med at hun har frasagt seg tittelen?
Märtha er nummer fire i arverekken etter Haakon, Ingrid Alexandra og Sverre Magnus.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Man skulle nesten ikke tro at det var mulig: https://www.dagbladet.no/kjendis/full-o ... u/79090148

:lol: :lol: :lol:

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Ta deg en skarp en du Mærta, så kommer du litt i farta. :-D

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»