Kokainpropaganda

Svar
Bliss

Kokainpropaganda

Legg inn av Bliss »

https://www.vg.no/nyheter/i/XbEGjm/toll ... russetiden

Kokainpropagandaen når stadig nye høyder og det slås alarm flere ganger daglig for tiden. Selvsagt er det tolletaten og politiet som driver propagandaen frem gjennom sin felles kult NNPF. Den knusende rapporten om NNPF har åpenbart ikke lagt noen demper på medias rolle som NNPFs lydige bitch.

I det ene øyeblikket klager politi og tollere på "normalisering av narkotika" fordi folk ønsker og diskuterer forandring i ruspolitikken, i det neste øyeblikket later de som om kokain er noe alle driver med. Hva er mest normaliserende, en debatt om ruspolitikk eller et konstant (og feilaktig) budskap i mediene om at "alle" bruker kokain? Ønsker politi, tollere og samtlige norske aviser at ungdom skal se på seg selv som en taper fordi de ikke bruker kokain? Tydeligvis.

Den "vanvittige" økningen denne propagandaen baseres på er altså at andelen unge som oppgir å ha prøvd kokain, har gått fra 2,9% til 4,1% de siste årene. For et par år siden var det altså 3 av 100 som hadde prøvd kokain, nå er det 4 av 100. Det er et godt stykke derfra til "Mitt inntrykk er at dette er like vanlig som alkohol i russetida" som tilbakestående politifolk uttaler i fullt alvor.

Tolleren som er ute i VG-saken spekulerer i at de to tonnene med kokain som er beslaglagt hos Bama kan ha blitt bestilt til russetiden ... Oppsiktsvekkende idiotisk, selv fra en toller i rusdebatten. Hvis noen har en kalkulator som går så høyt må de gjerne regne ut hvor mange rusdoser to tonn kokain utgjør (i Vedum-doser) og hvor mange linjer hver russ måtte sniffet for å kvitte seg med to tonn.

I kveld er det duket for kokaindebatt på NRK, det blir garantert et shitshow av dimensjoner. Fredrik Solvang kaster seg på propagandakjøret og inviterer til debatt på følgende måte: "Vil du fortelle om hvor vanlig kokain er?"


Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Media gjør ikke jobben sin her. Et regelrett mikrofonstativ for disse løgnhalsene.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Bliss skrev: tir apr 25, 2023 7:04 am https://www.vg.no/nyheter/i/XbEGjm/toll ... russetiden

Kokainpropagandaen når stadig nye høyder og det slås alarm flere ganger daglig for tiden. Selvsagt er det tolletaten og politiet som driver propagandaen frem gjennom sin felles kult NNPF. Den knusende rapporten om NNPF har åpenbart ikke lagt noen demper på medias rolle som NNPFs lydige bitch.
Ja, dette er den vanlige propagandaen som NNPF og deres støttespillere bruker i sin evige kamp mot legalisering og avkriminalisering. De er stadig i media og bekymrer seg og slår falske alarmer i håp om at politikerne kjøper bekymringene og gir de tilgang til flere tvangsmidler til å trakassere folk.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Interessant vinkling, ja - det er absolutt lett å tro at det er svært vanlig og at man nærmest være tilsvarende gammeldags "avholds" for å ikke prøve kokain. Dog, det er vel et lite skille mellom å prøve å bruke her. For mange kan jo være nysgjerrige. Populærkulturen spiller nok også inn her - og den usunne trenden med influensere som etter hvert er så høye på seg selv og lever så kjedelige liv at de trenger ekstra stimulans....

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Den største pådriveren og normalisering av NaRKoTIkA er avholdt og straffelobbyen som sier alle bruker stoff og det flommer over i nærmiljøet DITT!

Med påfølgende utsatom skiftet kom pga riksadvokaten sitt rundskriv og endringyi loven som ikke var en endring men en oppklaring av feilpraktisering og HVA MED BARNA?!?
Nå kan de ikke tvangsteates med blod eller urin i påsyn av voksne mennesker med trussel om mer straff eller bli strippet nakne og få lyset fra lommelykten til lensmannen lyst i anusen.

Patetisk hele debatten og narrativet som forsøkes å bli spunnet av spinndoktorer som spiller på frykten hos folk.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Politiet: "Alle de kule ungdommene bruker kokain nå"
Politiet: "Det bekymrer oss at rusdebatten ser ut til å ha normalisert rusbruk og gitt en økning i bruk av kokain"

Ghost

Legg inn av Ghost »

Bare å forberede seg på anektoder. Skal gi gjette tre av disse:

- Politimann med NNPF-bindinger som NRK må beklage at de ikke avdekket før sending.

- Dama fra Senterungdommen som har sett mye kokain på snapchat i bygda med 20 ungdommer.

- Bekymret mor som får all informasjon gjennom politifolk med NNPF-bindinger og Senterungdommen.

Så får vi håpe de velger noen med empirisk kunnskap på den andre siden.

Centrist

Legg inn av Centrist »



Det er trist at Debatten, et program med et så ypperlig potensiale sannsynligvis vil bli misbrukt til å debattere helt empiriske grunnlag.

Det hjelper ikke hva Dordi på Tingvoll mener hun ser på de festene hun så absolutt ikke har vært på. Økningen er minimal, innenfor feilmarginen og dessuten lik som siden 90-tallet.

Fascinerende at løsningen er flere tollere. Selvfølgelig! Da vil folk slutte å ruse seg!

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Centrist skrev: tir apr 25, 2023 9:30 am
Det er trist at Debatten, et program med et så ypperlig potensiale sannsynligvis vil bli misbrukt til å debattere helt empiriske grunnlag.
Man kan da alltids håpe og tro at Fredrik Solvang tenker selv at dette virker kampanjepreget og at han tar dem på det i debatten. Vi får se. Han er jo ingen dumskalle han akkurat.

Jack

Legg inn av Jack »

stc887 skrev: tir apr 25, 2023 8:49 am Den største pådriveren og normalisering av NaRKoTIkA er avholdt og straffelobbyen som sier alle bruker stoff og det flommer over i nærmiljøet DITT!

Med påfølgende utsatom skiftet kom pga riksadvokaten sitt rundskriv og endringyi loven som ikke var en endring men en oppklaring av feilpraktisering og HVA MED BARNA?!?
Nå kan de ikke tvangsteates med blod eller urin i påsyn av voksne mennesker med trussel om mer straff eller bli strippet nakne og få lyset fra lommelykten til lensmannen lyst i anusen.

Patetisk hele debatten og narrativet som forsøkes å bli spunnet av spinndoktorer som spiller på frykten hos folk.
Ikke noe vettig innspill her, men jeg leste det uthevde ordet på denne måten:


stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Fakta dreper enhver god diskusjon. Selv om man hadde justert for økt bruk er det jo minimalt bruk totalt.

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

stc887 skrev: tir apr 25, 2023 10:38 am Fakta dreper enhver god diskusjon. Selv om man hadde justert for økt bruk er det jo minimalt bruk totalt.
Som FHI selv skriver:
"Utvalget kan ikke antas å være representativt for alle russ eller nødvendigvis for deltakere på russetreff"


Altså et særdeles dårlig utgangspunkt for en debatt.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Centrist skrev: tir apr 25, 2023 9:30 am

Det er trist at Debatten, et program med et så ypperlig potensiale sannsynligvis vil bli misbrukt til å debattere helt empiriske grunnlag.

Det hjelper ikke hva Dordi på Tingvoll mener hun ser på de festene hun så absolutt ikke har vært på. Økningen er minimal, innenfor feilmarginen og dessuten lik som siden 90-tallet.

Fascinerende at løsningen er flere tollere. Selvfølgelig! Da vil folk slutte å ruse seg!
Men - to tonn og i ulike beslag rundt omkring - til hvem, hva og hvor? Neppe i Norge - men til et langt større marked. Skjønner det ikke, Russland?

Thomas

Legg inn av Thomas »

Det pågår en aktiv svertekampanje direkte mot riksadvokaten fra en rekke institusjoner.
Håper virkelig han klarer å stå imot det massive presset han opplever angående dette temaet.
For det aller meste fra disse som hyler og skriker om at ungdom går i konstant rus er oppspinn løgn og overdrivelser.

I alle andre sammenhenger støtter man seg i all hoved sak på forskning, men i rusdebatten er det så mye synsing og føleri at en skulle tro media var på lag med tollerne, politiet og NNPF...

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Den statistikken som vises til viser en marginal økning siden 2020. Altså en tid med null arrangementer, null store fester og til dels fullstendig stengte utesteder.

Cochise
Innlegg: 343

Legg inn av Cochise »

Hvis man som meg er utrustet med en svært mistenksom (grensende til paranoia vil mange si) personlighet, kan merkelige tanker dukke opp. Politiet herjer nå i offentlig debatt: kokain er blitt vanlig, "alle" har prøvd, mange bruker det fast...
Er dette advarsler - eller er det reklame??
Det er jo en inn i helvete stor og verdifull mengde kokain beslaglagt. Ble/blir nå alt destruert - eller finner deler av beslagene veien tilbake til "markedet"?
Bare nevner det altså - ser jo at selv kontante penger levert inn som hittegods bare forsvinner i politiets varetekt...

NNPF - Norsk NarkotikaPusher Forening?

startelver

Legg inn av startelver »

Kokain er det svært få ungdommer som har prøvd heldigvis.

Men kan jo være noen tar det med seg på russetreff, Kan jo ikke utelukke det og at noen har prøvd det.

Jeg har ingen erfaring med kokain, har bare lest at det var et partydop helt tilbake på 1970-tallet. Mick Jagger i Rolling Stones brukte en del av det og han lever og danser rundt på scenen fortsatt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Solvgutt1 skrev: tir apr 25, 2023 8:51 am Politiet: "Alle de kule ungdommene bruker kokain nå"
Politiet: "Det bekymrer oss at rusdebatten ser ut til å ha normalisert rusbruk og gitt en økning i bruk av kokain"
Det har aldri vært kult å bruke narkotika, tvert imot så er det helt motsatt. Det er og har alltid vært for mennesker som trenger å flykte og bruke rus for å bli sosialt attraktive.

Ungdom nå til dags virker vesentlig mer strigla og redde for å gjøre galt enn tidligere, tipper det er samme sorten som ruser seg nå som før.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Queenie skrev: tir apr 25, 2023 3:58 pm
Solvgutt1 skrev: tir apr 25, 2023 8:51 am Politiet: "Alle de kule ungdommene bruker kokain nå"
Politiet: "Det bekymrer oss at rusdebatten ser ut til å ha normalisert rusbruk og gitt en økning i bruk av kokain"
Det har aldri vært kult å bruke narkotika, tvert imot så er det helt motsatt. Det er og har alltid vært for mennesker som trenger å flykte og bruke rus for å bli sosialt attraktive.

Ungdom nå til dags virker vesentlig mer strigla og redde for å gjøre galt enn tidligere, tipper det er samme sorten som ruser seg nå som før.
Jeg er glad jeg var ungdom før mobiltelefon og internett ble en allemannseie. Da kunne man styre på med det meste, uten at man ble hengt ut og mobbet på diverse sosiale medier pga at man ikke var A-4 :) Og foreldrene kunne ikke følge med på verken hva man gjorde eller hvor man var.

Synes ikke det er så merkelig at dagens ungdom er mer skeptisk ("redd") enn før.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Dundersalt skrev: tir apr 25, 2023 11:04 am
stc887 skrev: tir apr 25, 2023 10:38 am Fakta dreper enhver god diskusjon. Selv om man hadde justert for økt bruk er det jo minimalt bruk totalt.
Som FHI selv skriver:
"Utvalget kan ikke antas å være representativt for alle russ eller nødvendigvis for deltakere på russetreff"


Altså et særdeles dårlig utgangspunkt for en debatt.
Det er langt mer nyttig enn synsing, føleri og (skremsel!), propaganda vi ser nå.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Queenie skrev: tir apr 25, 2023 3:58 pm
Solvgutt1 skrev: tir apr 25, 2023 8:51 am Politiet: "Alle de kule ungdommene bruker kokain nå"
Politiet: "Det bekymrer oss at rusdebatten ser ut til å ha normalisert rusbruk og gitt en økning i bruk av kokain"
Det har aldri vært kult å bruke narkotika, tvert imot så er det helt motsatt. Det er og har alltid vært for mennesker som trenger å flykte og bruke rus for å bli sosialt attraktive.

Ungdom nå til dags virker vesentlig mer strigla og redde for å gjøre galt enn tidligere, tipper det er samme sorten som ruser seg nå som før.
Folk meg høy IQ har en tendens til å ruse seg oftere (alkohol, narkotika) enn folk med lav IQ. Kanskje fordi de har en tendens til å kjede seg oftere. De med lav IQ forstår ikke at de har det kjedelig engang :)

Jeg tror ikke at som bruker narkotika jevnlig gjør det fordi de synes det er kult. Det er nok helt andre årsaker som ligger til grunn.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Kul_Djevel skrev: tir apr 25, 2023 5:09 pm
Queenie skrev: tir apr 25, 2023 3:58 pm
Solvgutt1 skrev: tir apr 25, 2023 8:51 am Politiet: "Alle de kule ungdommene bruker kokain nå"
Politiet: "Det bekymrer oss at rusdebatten ser ut til å ha normalisert rusbruk og gitt en økning i bruk av kokain"
Det har aldri vært kult å bruke narkotika, tvert imot så er det helt motsatt. Det er og har alltid vært for mennesker som trenger å flykte og bruke rus for å bli sosialt attraktive.

Ungdom nå til dags virker vesentlig mer strigla og redde for å gjøre galt enn tidligere, tipper det er samme sorten som ruser seg nå som før.
Folk meg høy IQ har en tendens til å ruse seg oftere (alkohol, narkotika) enn folk med lav IQ. Kanskje fordi de har en tendens til å kjede seg oftere. De med lav IQ forstår ikke at de har det kjedelig engang :)

Jeg tror ikke at som bruker narkotika jevnlig gjør det fordi de synes det er kult. Det er nok helt andre årsaker som ligger til grunn.
Er det det du sier til deg selv når du tenker tilbake på din tid med rus? 😊

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Queenie skrev: tir apr 25, 2023 5:15 pm
Kul_Djevel skrev: tir apr 25, 2023 5:09 pm
Queenie skrev: tir apr 25, 2023 3:58 pm

Det har aldri vært kult å bruke narkotika, tvert imot så er det helt motsatt. Det er og har alltid vært for mennesker som trenger å flykte og bruke rus for å bli sosialt attraktive.

Ungdom nå til dags virker vesentlig mer strigla og redde for å gjøre galt enn tidligere, tipper det er samme sorten som ruser seg nå som før.
Folk meg høy IQ har en tendens til å ruse seg oftere (alkohol, narkotika) enn folk med lav IQ. Kanskje fordi de har en tendens til å kjede seg oftere. De med lav IQ forstår ikke at de har det kjedelig engang :)

Jeg tror ikke at som bruker narkotika jevnlig gjør det fordi de synes det er kult. Det er nok helt andre årsaker som ligger til grunn.
Er det det du sier til deg selv når du tenker tilbake på din tid med rus? 😊
Nei det er et faktum. https://forskning.no/sosiologi-hjernen- ... -iq/741169

Men ja, jeg "ruser" meg når jeg kjeder meg. Da med alkohol :) Men i mine yngre dager, så nekter jeg ikke på å ha testet litt, men ikke noe jeg holder på med nå nei. Men jeg kan godt røyke en joint par ganger i året. Det er jo mindre farlig enn alkohol.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Kul_Djevel skrev: tir apr 25, 2023 5:18 pm
Queenie skrev: tir apr 25, 2023 5:15 pm
Kul_Djevel skrev: tir apr 25, 2023 5:09 pm

Folk meg høy IQ har en tendens til å ruse seg oftere (alkohol, narkotika) enn folk med lav IQ. Kanskje fordi de har en tendens til å kjede seg oftere. De med lav IQ forstår ikke at de har det kjedelig engang :)

Jeg tror ikke at som bruker narkotika jevnlig gjør det fordi de synes det er kult. Det er nok helt andre årsaker som ligger til grunn.
Er det det du sier til deg selv når du tenker tilbake på din tid med rus? 😊
Nei det er et faktum. https://forskning.no/sosiologi-hjernen- ... -iq/741169

Men ja, jeg "ruser" meg når jeg kjeder meg. Da med alkohol :) Men i mine yngre dager, så nekter jeg ikke på å ha testet litt, men ikke noe jeg holder på med nå nei. Men jeg kan godt røyke en joint par ganger i året. Det er jo mindre farlig enn alkohol.
Rus er de fleste tilfeller snakk om en mental flukt, om det ikke er ren og skjær avhengighet som startet som en flukt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Malacay skrev: tir apr 25, 2023 5:34 pm
Queenie skrev: tir apr 25, 2023 5:31 pm
Kul_Djevel skrev: tir apr 25, 2023 5:18 pm

Nei det er et faktum. https://forskning.no/sosiologi-hjernen- ... -iq/741169

Men ja, jeg "ruser" meg når jeg kjeder meg. Da med alkohol :) Men i mine yngre dager, så nekter jeg ikke på å ha testet litt, men ikke noe jeg holder på med nå nei. Men jeg kan godt røyke en joint par ganger i året. Det er jo mindre farlig enn alkohol.
Rus er de fleste tilfeller snakk om en mental flukt, om det ikke er ren og skjær avhengighet som startet som en flukt.
Egentlig totalt irrelevant i forhold til trådens tema. NNPF vil tilbake til Nazi-metodene sine med begrunnelsen at kokain-bruken har eksplodert, noe som ikke er sant. Med Sp i regjering vil de få støtte derfra, men heldigvis er stortingsflertallet fornuftigere.
Bør kokain legaliseres? En halv nasjon som snorter, vaper og går på NAV, for en våt drøm.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Queenie skrev: tir apr 25, 2023 5:31 pm
Kul_Djevel skrev: tir apr 25, 2023 5:18 pm
Queenie skrev: tir apr 25, 2023 5:15 pm

Er det det du sier til deg selv når du tenker tilbake på din tid med rus? 😊
Nei det er et faktum. https://forskning.no/sosiologi-hjernen- ... -iq/741169

Men ja, jeg "ruser" meg når jeg kjeder meg. Da med alkohol :) Men i mine yngre dager, så nekter jeg ikke på å ha testet litt, men ikke noe jeg holder på med nå nei. Men jeg kan godt røyke en joint par ganger i året. Det er jo mindre farlig enn alkohol.
Rus er de fleste tilfeller snakk om en mental flukt, om det ikke er ren og skjær avhengighet som startet som en flukt.
All aktivitet som ikke er strengt nødvendig er jo en form for flukt, for eksempel en flukt fra kjedsomhet eller stress. Det være seg gambling, alpinkjøring eller å gå en tur på fjellet.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Malacay skrev: tir apr 25, 2023 5:41 pm
Queenie skrev: tir apr 25, 2023 5:36 pm
Malacay skrev: tir apr 25, 2023 5:34 pm

Egentlig totalt irrelevant i forhold til trådens tema. NNPF vil tilbake til Nazi-metodene sine med begrunnelsen at kokain-bruken har eksplodert, noe som ikke er sant. Med Sp i regjering vil de få støtte derfra, men heldigvis er stortingsflertallet fornuftigere.
Bør kokain legaliseres? En halv nasjon som snorter, vaper og går på NAV, for en våt drøm.
Det har aldri vært snakk om legalisering, det har vært snakk om avkriminalisering. Jeg forventer i det minste av vi har en lovgivning definert av Stortinget, ikke av NNPF. Og det er sistnevnte som spyr ut skremselsartikler for tiden.
NNPF har sikkert noe skyld, men jeg vil tippe det er media som kjører opp fryktnivået hos norske foreldre, det er en klikkbar sak. Mediehusene overdriver og spinner på alt annet enn sannheten til tider.

Narkotika er søppel.

Hedning

Legg inn av Hedning »

Queenie skrev: tir apr 25, 2023 5:36 pm
Malacay skrev: tir apr 25, 2023 5:34 pm
Queenie skrev: tir apr 25, 2023 5:31 pm

Rus er de fleste tilfeller snakk om en mental flukt, om det ikke er ren og skjær avhengighet som startet som en flukt.
Egentlig totalt irrelevant i forhold til trådens tema. NNPF vil tilbake til Nazi-metodene sine med begrunnelsen at kokain-bruken har eksplodert, noe som ikke er sant. Med Sp i regjering vil de få støtte derfra, men heldigvis er stortingsflertallet fornuftigere.
Bør kokain legaliseres? En halv nasjon som snorter, vaper og går på NAV, for en våt drøm.
Jeg kjenner ingen jeg tror hadde begynte med kokain selv om det ble lovlig. Du tror altså halvparten av befolkningen hadde tatt helt av? Hvor tar du det fra? Kjenner du mange som bare går,og ivrer etter å prøve dette,men som ikke gjør det siden det er forbudt? Sier de dette selv?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Hedning skrev: tir apr 25, 2023 5:49 pm
Queenie skrev: tir apr 25, 2023 5:36 pm
Malacay skrev: tir apr 25, 2023 5:34 pm

Egentlig totalt irrelevant i forhold til trådens tema. NNPF vil tilbake til Nazi-metodene sine med begrunnelsen at kokain-bruken har eksplodert, noe som ikke er sant. Med Sp i regjering vil de få støtte derfra, men heldigvis er stortingsflertallet fornuftigere.
Bør kokain legaliseres? En halv nasjon som snorter, vaper og går på NAV, for en våt drøm.
Jeg kjenner ingen jeg tror hadde begynte med kokain selv om det ble lovlig. Du tror altså halvparten av befolkningen hadde tatt helt av? Hvor tar du det fra? Kjenner du mange som bare går,og ivrer etter å prøve dette,men som ikke gjør det siden det er forbudt? Sier de dette selv?
Blant voksne folk nei, annerledes med lettpåvirkelig ungdom.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Malacay skrev: tir apr 25, 2023 5:49 pm
Queenie skrev: tir apr 25, 2023 5:44 pm
Malacay skrev: tir apr 25, 2023 5:41 pm

Det har aldri vært snakk om legalisering, det har vært snakk om avkriminalisering. Jeg forventer i det minste av vi har en lovgivning definert av Stortinget, ikke av NNPF. Og det er sistnevnte som spyr ut skremselsartikler for tiden.
NNPF har sikkert noe skyld, men jeg vil tippe det er media som kjører opp fryktnivået hos norske foreldre, det er en klikkbar sak. Mediehusene overdriver og spinner på alt annet enn sannheten til tider.

Narkotika er søppel.
Men synes du det er riktig at de som er avhengige skal bli straffet, i motsetning til alkoholikere ? Hvorfor skal alkoholisme defineres som en sykdom mens avhengighet av andre rusmidler ikke skal det ?
Nei og det har jeg aldri syntes, men man kan gjerne ta de som dealer og distribuerer hardt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»