Vi snakker om renten

Svar
fargerik

Re: Vi snakker om renten

Legg inn av fargerik »

sertono skrev: tor aug 18, 2022 10:02 am For andre gang på rad hever Norges Bank renten med 0,5 prosentpoeng, dobbelt så mye som normalt. Renten blir dermed på 1,75 prosent, det høyeste siden 2011.
Og nå tror visst de som har greie på det at det kommer enda en dobbel renteøkning i september.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Jompa skrev: tir aug 16, 2022 7:55 pm
Boccherini skrev: tir aug 16, 2022 8:42 am
Jompa skrev: tir aug 16, 2022 8:37 am
Uansett tror jeg nok det som skjer ute i verden er det som eventuelt vil påvirke oss her i Norge mest. Et langvarig børskrakk på wall street for eksempel.
Åpenbart, selv om en av og til får inntrykk av at vi er en isolert øy som kan leve av lave strømpriser og landbrukssubsidier. Sistnevnte her, spesielt Nasdaq, har jo fått seg en rekyl etter en lengre nedtur, men det er antageligen bare et såkalt bjørnerally. Ikke mye å gå på i statene heller, med overraskende lave ledighetstall og en rentebane som fortsatt indikerer resesjon.
Erling Røed Larsen er ute i Dagbladet og spår 5 % boligprisfall neste år. Han mener prisene allerede ligger 14 % over et sunt nivå, selv om det må opp i 30%+ for å kalles en boble:

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/bol ... s/76911963
30% hadde vært fantastisk 😜

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Hadde Jens økt renta like fort?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Daniel skrev: tor aug 18, 2022 10:11 am Hadde Jens økt renta like fort?
Helt sikkert.
Og da hadde AP fått skylda.
Det blir nok godt grunnlag for å lage mange nye sesonger av "Luksusfellen"...
Sist redigert av fargerik den tor aug 18, 2022 10:16 am, redigert 1 gang totalt.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Glad for at jeg har et relativt lavt boliglån. Hadde slitt hvis jeg hadde hatt mer. Jeg vet at man får tilbake 22 % på skatten, men allikevel. Høye renter er noe dritt når man har boliglån. Småbarnsfamilier, lavtlønnede og enslige kommer nå til å slite. Dette kommer på toppen av skyhøye strømregninger, økte matpriser og økte drivstoffpriser.

fargerik

Legg inn av fargerik »

TheBaseline skrev: tor aug 18, 2022 10:15 am Glad for at jeg har et relativt lavt boliglån. Hadde slitt hvis jeg hadde hatt mer. Jeg vet at man får tilbake 22 % på skatten, men allikevel. Høye renter er noe dritt når man har boliglån. Småbarnsfamilier, lavtlønnede og enslige kommer nå til å slite. Dette kommer på toppen av skyhøye strømregninger, økte matpriser og økte drivstoffpriser.
Mange har nok lagt seg til å leve litt over evne, til tross for at det er advart om renteøkningene i årevis.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

fargerik skrev: tor aug 18, 2022 10:17 am
TheBaseline skrev: tor aug 18, 2022 10:15 am Glad for at jeg har et relativt lavt boliglån. Hadde slitt hvis jeg hadde hatt mer. Jeg vet at man får tilbake 22 % på skatten, men allikevel. Høye renter er noe dritt når man har boliglån. Småbarnsfamilier, lavtlønnede og enslige kommer nå til å slite. Dette kommer på toppen av skyhøye strømregninger, økte matpriser og økte drivstoffpriser.
Mange har nok lagt seg til å leve litt over evne, til tross for at det er advart om renteøkningene i årevis.
Jeg har alltid vært forsiktig med min økonomi. Har en gjennomsnittslønn, tjener ikke allverdens og bor alene, så har bare en inntekt å leve på. Jeg har kun boliglån og studielån. Har ikke billån eller forbrukslån, har vært flink med pengene mine og spart. Det skal jeg fortsette med.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Jeg mener det er fornuftig med en mer restriktiv politikk, og de alle fleste burde nok justere ned forbruket sitt, men jeg er litt redd det blir for mye møllers tran om Norges Bank kommer med enda en dobbel i september, og så to kvarte før året er omme, som jeg ser noen mener.

Enda ett prosentpoeng opp på toppen av høyere kostnader ellers er mye.

Om målet er å få bukt med inflasjonen kan man jo også gjerne gjerne gjøre noe med at prisene har økt uforklarlig mye, at overskudd, utbytte og bonuser til toppene bare øker og øker. Noen skummer fløten, og det er vanlige folk som betaler for gildet.

Jompa

Legg inn av Jompa »

10 % oppgir at de ikke tåler en boliglånsrente på 4%. Det er vel rundt der renta vil ligge nå. Mistenker at det her handler om folk som har tillagt seg dyrere vaner og som egentlig bør klare det greit, hvis ikke har bankene sviktet når de har gitt lån. Du skal tåle 5%-poeng ØKNING. Så om du får lån nå med en rente på 4%, så skal du tåle en rente på 9 %. Regn litt på den.

Har du lønn på 680 000 og EK på 600 000 og kjøper en bolig til 4000 000 (15% EK, 5xinntekt i lån) vil du med 4 % rente og 25 års nedbetalingstid ha en terminbeløp i måneden på ca 16 000. Dette beløpet vi øke med drøye 9 000 i måneden ved en rente på 9 %. Altså godt over 100 000 mer i året bare på lånet. Så derfor tror jeg at boligmarkedet også må merke dette fremover, spesielt om vi fortsatt skal opp 0.5 % neste måned.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jompa skrev: tor aug 18, 2022 10:38 am 10 % oppgir at de ikke tåler en boliglånsrente på 4%. Det er vel rundt der renta vil ligge nå. Mistenker at det her handler om folk som har tillagt seg dyrere vaner og som egentlig bør klare det greit, hvis ikke har bankene sviktet når de har gitt lån. Du skal tåle 5%-poeng ØKNING. Så om du får lån nå med en rente på 4%, så skal du tåle en rente på 9 %. Regn litt på den.

Har du lønn på 680 000 og EK på 600 000 og kjøper en bolig til 4000 000 (15% EK, 5xinntekt i lån) vil du med 4 % rente og 25 års nedbetalingstid ha en terminbeløp i måneden på ca 16 000. Dette beløpet vi øke med drøye 9 000 i måneden ved en rente på 9 %. Altså godt over 100 000 mer i året bare på lånet. Så derfor tror jeg at boligmarkedet også må merke dette fremover, spesielt om vi fortsatt skal opp 0.5 % neste måned.
Huff.
De som har det så marginalt bør få ut fingeren og sette opp et budsjett og starte asap med å barbere bort utgifter.
Jeg betalte ned boliglånet før tiden med ekstra innbetalinger den gang jeg tjente OK, det er jeg glad for nå.

Blomquist

Legg inn av Blomquist »

Tips til hvordan takle den nye tiden med økte priser:

1. Flytt til strømområde NO3 eller NO4 (Midt- og nordnorge) = Veldig lave strømpriser
2. Kjør kun elbil = Veldig lave drivstoffutgifter
3. Flytt ut på bygda. Ingen problem å få seg enebolig til 2,5 mill. = Lave renteutgifter
4. Bo nær svenskegrensa = Få redusert matvareutgiftene med ca 30 %

Det jeg egentlig sier her er at du bør flytte til Meråker! Gj.snitts pris pr kvadratmeter: 11 000 kr. Femten minutters kjøring til Storlien og svært kjøpesenter.

Det tipset får dere gratis av meg ;-)

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Blomquist skrev: tor aug 18, 2022 11:05 am Tips til hvordan takle den nye tiden med økte priser:

1. Flytt til strømområde NO3 eller NO4 (Midt- og nordnorge) = Veldig lave strømpriser
2. Kjør kun elbil = Veldig lave drivstoffutgifter
3. Flytt ut på bygda. Ingen problem å få seg enebolig til 2,5 mill. = Lave renteutgifter
4. Bo nær svenskegrensa = Få redusert matvareutgiftene med ca 30 %

Det jeg egentlig sier her er at du bør flytte til Meråker! Gj.snitts pris pr kvadratmeter: 11 000 kr. Femten minutters kjøring til Storlien og svært kjøpesenter.

Det tipset får dere gratis av meg ;-)
Gå sammen 3-4 stykker og del utgiftene for en sverigetur. Lass opp med middagsmat og annet nødvendig. Mye penger å spare!!

TomBrady12

Legg inn av TomBrady12 »

Jompa skrev: tor aug 18, 2022 10:38 am 10 % oppgir at de ikke tåler en boliglånsrente på 4%. Det er vel rundt der renta vil ligge nå. Mistenker at det her handler om folk som har tillagt seg dyrere vaner og som egentlig bør klare det greit, hvis ikke har bankene sviktet når de har gitt lån. Du skal tåle 5%-poeng ØKNING. Så om du får lån nå med en rente på 4%, så skal du tåle en rente på 9 %. Regn litt på den.

Har du lønn på 680 000 og EK på 600 000 og kjøper en bolig til 4000 000 (15% EK, 5xinntekt i lån) vil du med 4 % rente og 25 års nedbetalingstid ha en terminbeløp i måneden på ca 16 000. Dette beløpet vi øke med drøye 9 000 i måneden ved en rente på 9 %. Altså godt over 100 000 mer i året bare på lånet. Så derfor tror jeg at boligmarkedet også må merke dette fremover, spesielt om vi fortsatt skal opp 0.5 % neste måned.
Med et lån på 3.400.000 vil en økning i renten med 5 prosentpoeng gi en økt rentekostnad på 170.000 i året.

Queenie

Legg inn av Queenie »

TomBrady12 skrev: tor aug 18, 2022 11:15 am
Jompa skrev: tor aug 18, 2022 10:38 am 10 % oppgir at de ikke tåler en boliglånsrente på 4%. Det er vel rundt der renta vil ligge nå. Mistenker at det her handler om folk som har tillagt seg dyrere vaner og som egentlig bør klare det greit, hvis ikke har bankene sviktet når de har gitt lån. Du skal tåle 5%-poeng ØKNING. Så om du får lån nå med en rente på 4%, så skal du tåle en rente på 9 %. Regn litt på den.

Har du lønn på 680 000 og EK på 600 000 og kjøper en bolig til 4000 000 (15% EK, 5xinntekt i lån) vil du med 4 % rente og 25 års nedbetalingstid ha en terminbeløp i måneden på ca 16 000. Dette beløpet vi øke med drøye 9 000 i måneden ved en rente på 9 %. Altså godt over 100 000 mer i året bare på lånet. Så derfor tror jeg at boligmarkedet også må merke dette fremover, spesielt om vi fortsatt skal opp 0.5 % neste måned.
Med et lån på 3.400.000 vil en økning i renten med 5 prosentpoeng gi en økt rentekostnad på 170.000 i året.
Hehe. Hvor mange har tenkt så langt da? Kjenner vennepar som har både 7 og 8 millioner i lån, de sliter allerede. Spørs om ikke dette kommer til å slå tilstandene på 80-tallet etterhvert.
Sist redigert av Queenie den tor aug 18, 2022 11:23 am, redigert 1 gang totalt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Blomquist skrev: tor aug 18, 2022 11:05 am Tips til hvordan takle den nye tiden med økte priser:

1. Flytt til strømområde NO3 eller NO4 (Midt- og nordnorge) = Veldig lave strømpriser
2. Kjør kun elbil = Veldig lave drivstoffutgifter
3. Flytt ut på bygda. Ingen problem å få seg enebolig til 2,5 mill. = Lave renteutgifter
4. Bo nær svenskegrensa = Få redusert matvareutgiftene med ca 30 %

Det jeg egentlig sier her er at du bør flytte til Meråker! Gj.snitts pris pr kvadratmeter: 11 000 kr. Femten minutters kjøring til Storlien og svært kjøpesenter.

Det tipset får dere gratis av meg ;-)
Vi trenger heldigvis ikke bo med trøndere for å leve billig 😜

Jompa

Legg inn av Jompa »

TomBrady12 skrev: tor aug 18, 2022 11:15 am
Jompa skrev: tor aug 18, 2022 10:38 am 10 % oppgir at de ikke tåler en boliglånsrente på 4%. Det er vel rundt der renta vil ligge nå. Mistenker at det her handler om folk som har tillagt seg dyrere vaner og som egentlig bør klare det greit, hvis ikke har bankene sviktet når de har gitt lån. Du skal tåle 5%-poeng ØKNING. Så om du får lån nå med en rente på 4%, så skal du tåle en rente på 9 %. Regn litt på den.

Har du lønn på 680 000 og EK på 600 000 og kjøper en bolig til 4000 000 (15% EK, 5xinntekt i lån) vil du med 4 % rente og 25 års nedbetalingstid ha en terminbeløp i måneden på ca 16 000. Dette beløpet vi øke med drøye 9 000 i måneden ved en rente på 9 %. Altså godt over 100 000 mer i året bare på lånet. Så derfor tror jeg at boligmarkedet også må merke dette fremover, spesielt om vi fortsatt skal opp 0.5 % neste måned.
Med et lån på 3.400.000 vil en økning i renten med 5 prosentpoeng gi en økt rentekostnad på 170.000 i året.
Jeg tok utgangspunkt i et annuitetslån (som de aller fleste har). Den er litt snillere.

Har du serielån så blir det som du skriver (noe lavere da lånet minker for hver måned). Da er jo avdraget konstant, i motsetning til annuitetslån der terminbeløpet er konstant.

Jompa

Legg inn av Jompa »

For å fortsette litt på den. Det samme lånet over som serielån vil ha et terminbeløp på snaue 23 000 den første måneden. Og det er med 4 % rente. Altså omtrent det samme som annuitetslånet med 9 %. Et serielån med 9 % koster deg 37 000 den første måneden. Så det er rimelig brutalt.

Fordelen med serielån er at dersom du klarer den tøffe starten så vil du totalt sett over lånets levetid ha en mye lavere kostnad. I eksempelet over med 9 % rente så vil annuitetslånet koste nesten 1.2 millioner mer enn serielånet (8.5 mill vs 7.3 mill)

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Jompa skrev: tor aug 18, 2022 12:09 pm For å fortsette litt på den. Det samme lånet over som serielån vil ha et terminbeløp på snaue 23 000 den første måneden. Og det er med 4 % rente. Altså omtrent det samme som annuitetslånet med 9 %. Et serielån med 9 % koster deg 37 000 den første måneden. Så det er rimelig brutalt.

Fordelen med serielån er at dersom du klarer den tøffe starten så vil du totalt sett over lånets levetid ha en mye lavere kostnad. I eksempelet over med 9 % rente så vil annuitetslånet koste nesten 1.2 millioner mer enn serielånet (8.5 mill vs 7.3 mill)
Er man disiplinert nok kan man jo betale ekstra på annuitetslånet sitt etter hvert som inflasjonen reduserer den relative kostnaden av lånet.

Det er jo i det minste én positiv side av den galopperende inflasjonen. Høyere lønnsvekst vil gjøre lånet relativt sett mindre.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Queenie skrev: tor aug 18, 2022 11:22 am
TomBrady12 skrev: tor aug 18, 2022 11:15 am
Jompa skrev: tor aug 18, 2022 10:38 am 10 % oppgir at de ikke tåler en boliglånsrente på 4%. Det er vel rundt der renta vil ligge nå. Mistenker at det her handler om folk som har tillagt seg dyrere vaner og som egentlig bør klare det greit, hvis ikke har bankene sviktet når de har gitt lån. Du skal tåle 5%-poeng ØKNING. Så om du får lån nå med en rente på 4%, så skal du tåle en rente på 9 %. Regn litt på den.

Har du lønn på 680 000 og EK på 600 000 og kjøper en bolig til 4000 000 (15% EK, 5xinntekt i lån) vil du med 4 % rente og 25 års nedbetalingstid ha en terminbeløp i måneden på ca 16 000. Dette beløpet vi øke med drøye 9 000 i måneden ved en rente på 9 %. Altså godt over 100 000 mer i året bare på lånet. Så derfor tror jeg at boligmarkedet også må merke dette fremover, spesielt om vi fortsatt skal opp 0.5 % neste måned.
Med et lån på 3.400.000 vil en økning i renten med 5 prosentpoeng gi en økt rentekostnad på 170.000 i året.
Hehe. Hvor mange har tenkt så langt da? Kjenner vennepar som har både 7 og 8 millioner i lån, de sliter allerede. Spørs om ikke dette kommer til å slå tilstandene på 80-tallet etterhvert.
At det blir en god korreksjon tror jeg du kan ha rett i, som for så vidt reddes delvis inn av inflasjonen som i utgangspunktet var problemet. Mye på grunn av at økonomien har blitt giret for hardt under pandemien av samtlige europeiske land og USA, og litt for lenge.

Jeg tror når forbruket til folk stopper opp så blir arbeidsløsheten og svak-margin bedrifters konkurser et faktum og da er korreksjonen i gang.
Spørsmålet er hvordan redningpakkene blir og hvor høyt renten faktisk skal. Jeg tipper vi kan nå 6% boliglånsrente på grunn av inflasjonen som er ute av kontroll og Norges bank innrømmet i går at de styrer relativt slavisk etter 2% inflasjonsmål. Det kan bli utfordrende å holde kronen sterk nok når inflasjonen er f eks 10% i UK og nært geoøkonomisk.
Jeg tviler dog på at vi kommer til 87 krisen, der boligmarkedet falt 50% og bankkrise. Alt er annerledes nå.
Men jeg tror vi kan få en korreksjon i fritidsmarkedet som sender priser tilbake til prisnivåer godt før pandemien og at boligmarkedet merker dette vil all logikk tilsi. Først og fremst båtmarked, fritid, biler og forbruksvarer. Deretter vil folk som merker pressetredusere antall eiendommer, bytte seg litt ned etc
Så er spørsmålet hvor mange som må selge unna. Jeg tipper det hele kommer an på den potensielle arbeidsløsheten som kan oppstå som følge av redusert forbruk. Da må regjeringen inn med redningspakke(r) og videre økt rente er et faktum.

Det som kjennetegner en økonomisk krise er at det skjer ting som for få så komme og at det ble en annen krise enn alle så for seg. Altså krisen ble ikke som den var sist og noe helt nytt. I tillegg er det i en nedgang er det slik at få klarer å se lenger frem og de fleste ikke klarer å se utgangen, som ofte er ikke så langt der fremme.

Jeg tror boligmarkedet skal absolutt maks ned 25% og sannsynligvis bare ned 10%. Mens det kan også hende det stiger videre pga at utbyggere har kuttet ned på prosjekter pga ustabil råvreprising. Dette vil gi økt boligmangel om kort tid. Dette kan demme opp for lavere etterspørsel, og dermed kan boligmarkedet få en mykere landing enn om dette ikke var tilfelle.

Parallellt med dette har vi en i prinsippet separat energikrise som gir dyrere priser på strøm og drivstoff. Dette gir folk strammere økonomi og økt inflasjon. Dermed må renten opp ytterligere på grunn av det. Da vil det bli dobbelsidig kostnadsheving for alle. Kommer man seg gjennom dette ved å klare alle kostnadene uten å måtte selge unna, vil man vinne godt i andre enden på lang sikt (type 5-7 år++). Også de som har kjøpt mye og dyrt i pandemipris-årene. De langsiktige som har kalkulert godt nok vil klare dette fint.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Det spekuleres i trippel renteheving nok en gang i USA når de skal avholde møte i september. Det innebærer en rente på rundt 3%. Med mindre det skjer noen voldsomme endringer fremover må nok vi forberede oss på nok en dobbel i september her hjemme.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Nå er det i hvert fall viktig at alle ser på boliglånet sitt og ikke nødvendigvis er lojal mot banken sin selv om man har blitt ''hjulpet'' inn på boligmarkedet og har en helt konge kontaktperson. Jeg har hatt en nydelig bank siden jeg kom inn på boligmarkedet i 2015, men den er veldig langt unna å være markedsledende og jeg kommer sannsynligvis til å bytte bank ila høsten. Man betaler ikke 10k+ i året for god service.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

De som har en vanlig lønn som er enslige med eller uten barn og småbarnsfamilier med vanlig lønn er nå de fattige i Norge. Skam!

Corvus

Legg inn av Corvus »

Kompressor skrev: fre aug 19, 2022 8:30 am

Parallellt med dette har vi en i prinsippet separat energikrise som gir dyrere priser på strøm og drivstoff. Dette gir folk strammere økonomi og økt inflasjon. Dermed må renten opp ytterligere på grunn av det. Da vil det bli dobbelsidig kostnadsheving for alle. Kommer man seg gjennom dette ved å klare alle kostnadene uten å måtte selge unna, vil man vinne godt i andre enden på lang sikt (type 5-7 år++). Også de som har kjøpt mye og dyrt i pandemipris-årene. De langsiktige som har kalkulert godt nok vil klare dette fint.
Og hva da om regjeringen ga næringslivet strømstøtte? Da ville ikke bedriftene bli nødt til å øke prisene sine så kraftig, og inflasjonen ville holdes lavere, og dermed også renten.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

palimpsest skrev: tor aug 18, 2022 12:58 pm
Jompa skrev: tor aug 18, 2022 12:09 pm For å fortsette litt på den. Det samme lånet over som serielån vil ha et terminbeløp på snaue 23 000 den første måneden. Og det er med 4 % rente. Altså omtrent det samme som annuitetslånet med 9 %. Et serielån med 9 % koster deg 37 000 den første måneden. Så det er rimelig brutalt.

Fordelen med serielån er at dersom du klarer den tøffe starten så vil du totalt sett over lånets levetid ha en mye lavere kostnad. I eksempelet over med 9 % rente så vil annuitetslånet koste nesten 1.2 millioner mer enn serielånet (8.5 mill vs 7.3 mill)
Er man disiplinert nok kan man jo betale ekstra på annuitetslånet sitt etter hvert som inflasjonen reduserer den relative kostnaden av lånet.

Det er jo i det minste én positiv side av den galopperende inflasjonen. Høyere lønnsvekst vil gjøre lånet relativt sett mindre.
Høyere lønnsvekst? Når tror du det vil skje? I år lå prisstigningen på over 6 %. Lønnsoppgjøret endte på under 4 %. Tror vi vil få flere år nå med prisøkning som ligger langt over lønnsoppgjørene.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

TheBaseline skrev: fre aug 19, 2022 10:30 am
palimpsest skrev: tor aug 18, 2022 12:58 pm
Jompa skrev: tor aug 18, 2022 12:09 pm For å fortsette litt på den. Det samme lånet over som serielån vil ha et terminbeløp på snaue 23 000 den første måneden. Og det er med 4 % rente. Altså omtrent det samme som annuitetslånet med 9 %. Et serielån med 9 % koster deg 37 000 den første måneden. Så det er rimelig brutalt.

Fordelen med serielån er at dersom du klarer den tøffe starten så vil du totalt sett over lånets levetid ha en mye lavere kostnad. I eksempelet over med 9 % rente så vil annuitetslånet koste nesten 1.2 millioner mer enn serielånet (8.5 mill vs 7.3 mill)
Er man disiplinert nok kan man jo betale ekstra på annuitetslånet sitt etter hvert som inflasjonen reduserer den relative kostnaden av lånet.

Det er jo i det minste én positiv side av den galopperende inflasjonen. Høyere lønnsvekst vil gjøre lånet relativt sett mindre.
Høyere lønnsvekst? Når tror du det vil skje? I år lå prisstigningen på over 6 %. Lønnsoppgjøret endte på under 4 %. Tror vi vil få flere år nå med prisøkning som ligger langt over lønnsoppgjørene.
Jeg snakker ikke om reallønnsvekst, men om forholdet mellom lønn og lån isolert sett. Vi vil nok få høyere lønnsvekst, selv om reallønnen minker.

Lønnsveksten gjør at lånet blir relativt sett mindre siden det ikke vokser i takt med inflasjonen.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Fascinerende utvikling, på mange områder. Strømkostnadene, som er et resultat av dårlig politisk arbeid, er jo hinsides all fornuft hvor kraftselskapene tjener grovt og store deler av den norske befolkningen regelrett er blitt knullet i ratataen. Skal bli morsomt å lodde stemningen når Familie A og Familie B har noen titalls tusen i differanse på strømutgifter fordi de bosatte seg i riktig kommune, samtidig som utgiftene til boliglån er kvelende.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg leser i avisa at Nordea er først ute med å sette opp renta.
Innskuddsrenta for folk med sparekonto settes opp 0,5 prosent dersom jeg ikke har forstått det helt feil.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

DnB tilbake i godt, gammelt gjenge og er først ute med å heve renten.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

palimpsest skrev: man aug 22, 2022 10:46 am DnB tilbake i godt, gammelt gjenge og er først ute med å heve renten.
Nordea gjor det allereie på fredag, men enige at DNB er tidleg ute

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Renten kommer til å bli skyhøy. Sentralbanken øker den grunnet inflasjon og strømpriser. Det første er på grunn av pandemien og det andre på grunn av det grønne skiftet. Pandemien kan det gå år før vi blir kvitt, noen sier aldri, og Ingen stortingspolitikere vil gjøre noe med det grønne skiftet, da lar de heller næringslivet og innbyggerne gå på dunken. Så renten kommer bare til å øke og øke.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Økonomi»