Vi snakker om renten

Svar
Someone

Re: Vi snakker om renten

Legg inn av Someone »

Det er flere og flere som nå snakker om en rentetopp mot slutten av 2022, og man allerede innen neste sommer må begynne sette den ned igjen

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Someone skrev: tor aug 25, 2022 8:34 pm Det er flere og flere som nå snakker om en rentetopp mot slutten av 2022, og man allerede innen neste sommer må begynne sette den ned igjen
Dette har jeg ikke fått med meg.
Hvor kommer dette fra?

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Henningsen skrev: tor aug 25, 2022 8:35 pm
Someone skrev: tor aug 25, 2022 8:34 pm Det er flere og flere som nå snakker om en rentetopp mot slutten av 2022, og man allerede innen neste sommer må begynne sette den ned igjen
Dette har jeg ikke fått med meg.
Hvor kommer dette fra?
DnB Market kom vel med en analyse idag, mener jeg. Skal se om jeg kan lete frem en link.

Edit: https://www.dn.no/makrookonomi/dnb-mark ... -1-1283824

«Vi tror at rentenivået stopper tidligere enn hva Norges Bank anslår på grunn av svakheten i forbruket. Norges Bank kommer til å se nedkjølingen som de er der ute og se en vedvarende oppgang i arbeidsledigheten, slik at renten etter hvert settes ned, men ikke ned til nivåene vi har hatt til nå, sier Haugland»

Må si meg enig. Jeg tror de heller for mye sand på bålet, for å si det på den måten. Økte kostnader til rente, strøm, mat og alt annet kommer til å kvele forbruket over nyttår.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Overraskende stort fall i varehandelen - 2,1% fra juni til juli.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Skal spørre banken om lavere rente, noen tips til fremgangsmåte? Banker jeg burde sjekke med først?

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Megapixsel skrev: man sep 05, 2022 9:03 pm Skal spørre banken om lavere rente, noen tips til fremgangsmåte? Banker jeg burde sjekke med først?
Da ville jeg brukt det offentlige https://www.finansportalen.no/bank/. Finn den billigste og si til banken at dette er renten jeg kan få og jeg vurderer å bytte bank.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Hvilken bank gir best rente på penger man har på konto?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

palimpsest skrev: tor aug 25, 2022 8:48 pm
Henningsen skrev: tor aug 25, 2022 8:35 pm
Someone skrev: tor aug 25, 2022 8:34 pm Det er flere og flere som nå snakker om en rentetopp mot slutten av 2022, og man allerede innen neste sommer må begynne sette den ned igjen
Dette har jeg ikke fått med meg.
Hvor kommer dette fra?
DnB Market kom vel med en analyse idag, mener jeg. Skal se om jeg kan lete frem en link.

Edit: https://www.dn.no/makrookonomi/dnb-mark ... -1-1283824

«Vi tror at rentenivået stopper tidligere enn hva Norges Bank anslår på grunn av svakheten i forbruket. Norges Bank kommer til å se nedkjølingen som de er der ute og se en vedvarende oppgang i arbeidsledigheten, slik at renten etter hvert settes ned, men ikke ned til nivåene vi har hatt til nå, sier Haugland»

Må si meg enig. Jeg tror de heller for mye sand på bålet, for å si det på den måten. Økte kostnader til rente, strøm, mat og alt annet kommer til å kvele forbruket over nyttår.
Det som forundrer meg med Norges Bank er at det fremstår som de forhaster seg. Ta den siste renteøkningen som et eksempel, den forrige renteøkningen hadde ikke trådt i kraft enda hos banken min før de smeller på en økning til fordi man ikke har fått ønsket effekt fra den forrige.

Det er jo som å gjødsle gresset på mandag og så kikke ut på plena på tirsdag og løpe ut med mer gjødsel siden gresset ikke har vokst så mye som man vil.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Tok en shoppingrunde nå, og fikk basert på tilbudene jeg fikk fra andre banker ned renten i nåværende bank fra nominell 3.35 (fom 5.okt) til 2.95%. Fortsatt en del høyere enn feks Handelsbanken hvor fagforeningen min har avtale (kan få 2.85%), får se om vi bytter. Det er digg med ekstra oppfølgning og god bankforbindelse, men betaler ikke 5k i året for det.

En bank som Himla har fortsatt helt latterlig lav rente på effektiv 2.58%, men der har man ikke foretatt renteøkning etter siste renteheving fra Norges Bank. Tipper den vil ligge på mellom 2,9-2,95 om ikke så altfor lenge.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Lew_Ashby skrev: tir sep 06, 2022 1:43 pm Tok en shoppingrunde nå, og fikk basert på tilbudene jeg fikk fra andre banker ned renten i nåværende bank fra nominell 3.35 (fom 5.okt) til 2.95%. Fortsatt en del høyere enn feks Handelsbanken hvor fagforeningen min har avtale (kan få 2.85%), får se om vi bytter. Det er digg med ekstra oppfølgning og god bankforbindelse, men betaler ikke 5k i året for det.

En bank som Himla har fortsatt helt latterlig lav rente på effektiv 2.58%, men der har man ikke foretatt renteøkning etter siste renteheving fra Norges Bank. Tipper den vil ligge på mellom 2,9-2,95 om ikke så altfor lenge.
Og så har du SPK på 1,92% nominell rente! (selv om også den stiger fra 1. november)

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

fargerik skrev: tir sep 06, 2022 11:27 am Hvilken bank gir best rente på penger man har på konto?
Ikke fan av å ha penger stående på sparekonto, men for risikoadverse mennesker som meg er det fint å ha en buffer på 2 månedslønner. Jeg har mine stående hos Svea, som såvidt jeg husker har en rente på 1,95% (taper altså penger på å ha det innestående...). Tror det er bortimot markedsledende, men gjør et kjapt nettsøk så finner du sikkert en bank med noe høyere sparerente.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

palimpsest skrev: tir sep 06, 2022 1:47 pm
Og så har du SPK på 1,92% nominell rente! (selv om også den stiger fra 1. november)
Sykt. Stemmer det. Ser at grense er 2,3 mill, men om begge eierne er medlem kan man søke opp til 4,6. Nå er lånet vårt på underkant av 5,1 - må sjekke om hvordan jeg evt kan ordne det.

Er det noen bakdeler med å ha lån i SPK? Vet du forresten hva den stiger til? Går ut ifra at den går til 2.4-2.5%

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Lew_Ashby skrev: tir sep 06, 2022 1:54 pm
palimpsest skrev: tir sep 06, 2022 1:47 pm
Og så har du SPK på 1,92% nominell rente! (selv om også den stiger fra 1. november)
Sykt. Stemmer det. Ser at grense er 2,3 mill, men om begge eierne er medlem kan man søke opp til 4,6. Nå er lånet vårt på underkant av 5,1 - må sjekke om hvordan jeg evt kan ordne det.

Er det noen bakdeler med å ha lån i SPK? Vet du forresten hva den stiger til? Går ut ifra at den går til 2.4-2.5%
Stiger til 2.276% - og antageligvis litt videre etter det, det settes vel på bestemte tidspunkter på grunnlag av gjeldende bankrenter med et fratrekk.

Vi har byttet over nå i sommer, siden både jeg og samboer er ansatt i Staten. Jeg leste meg opp på det så godt jeg kunne, men fant i grunnen ingen ulemper. Eneste er jo (åpenbart) at om du slutter i Staten må du flytte lånet igjen.

I tillegg kan du betale på halvårsterminer heller enn hver måned, som gjør at den effektive renten blir lavere.

Pluss at jeg rent personlig heller betaler rentekostnaden til SPK enn til en privatbank.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

palimpsest skrev: tir sep 06, 2022 2:37 pm Stiger til 2.276% - og antageligvis litt videre etter det, det settes vel på bestemte tidspunkter på grunnlag av gjeldende bankrenter med et fratrekk.

Vi har byttet over nå i sommer, siden både jeg og samboer er ansatt i Staten. Jeg leste meg opp på det så godt jeg kunne, men fant i grunnen ingen ulemper. Eneste er jo (åpenbart) at om du slutter i Staten må du flytte lånet igjen.

I tillegg kan du betale på halvårsterminer heller enn hver måned, som gjør at den effektive renten blir lavere.

Pluss at jeg rent personlig heller betaler rentekostnaden til SPK enn til en privatbank.
Takk for strålende info. Dette må absolutt vurderes. Kan ikke se at det å ha 500k lån i en bank og 4.6m i SPK vil være noen stor ulempe. Om en av oss slutter i Staten kan jeg heller ikke helt se at det vil bli noe problem å flytte 2.3m av lånet til banken vi allerede har 500k i lån.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Lew_Ashby skrev: tir sep 06, 2022 2:43 pm
palimpsest skrev: tir sep 06, 2022 2:37 pm Stiger til 2.276% - og antageligvis litt videre etter det, det settes vel på bestemte tidspunkter på grunnlag av gjeldende bankrenter med et fratrekk.

Vi har byttet over nå i sommer, siden både jeg og samboer er ansatt i Staten. Jeg leste meg opp på det så godt jeg kunne, men fant i grunnen ingen ulemper. Eneste er jo (åpenbart) at om du slutter i Staten må du flytte lånet igjen.

I tillegg kan du betale på halvårsterminer heller enn hver måned, som gjør at den effektive renten blir lavere.

Pluss at jeg rent personlig heller betaler rentekostnaden til SPK enn til en privatbank.
Takk for strålende info. Dette må absolutt vurderes. Kan ikke se at det å ha 500k lån i en bank og 4.6m i SPK vil være noen stor ulempe. Om en av oss slutter i Staten kan jeg heller ikke helt se at det vil bli noe problem å flytte 2.3m av lånet til banken vi allerede har 500k i lån.
Nei, man kommer jo bedre ut omtrent uansett så lav som renten er i SPK.

Så skal det også nevnes at i enkelte perioder (hvor renten settes fort ned feks) kan SPK ligge litt over vanlig bankrente, siden de opererer med et etterslep. Men i snitt vil det alltid ligge under.

Someone

Legg inn av Someone »

SSB spår rentenedgang fra slutten av 2023, etter en topp mot midten av året

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/mQR3d4/ ... -to-aarene

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

Med dagens inflasjonstall fra USA går nok FED for nok en 0,75 heving

Spennende å se om NB følger opp med 0,5 eller 0,75 neste uke.

Hvorfor får forresten ikke rentehevingene mer oppmerksomhet? Med dagens strømstøtteordning på 90% vil nok rentehevingene har mye større betydning for folk flest enn strømprisen i kroner og øre.

Det også fordi høyere rente vil bety høyere priser, økte kommunale avgifter osv (som også strøm gjør forsåvidt)

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

Dobbel

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

palimpsest skrev: tir sep 06, 2022 2:53 pm Nei, man kommer jo bedre ut omtrent uansett så lav som renten er i SPK.

Så skal det også nevnes at i enkelte perioder (hvor renten settes fort ned feks) kan SPK ligge litt over vanlig bankrente, siden de opererer med et etterslep. Men i snitt vil det alltid ligge under.
Da er lånesøknad til SPK sendt. Nominell rente 2.276% fom november. Eneste kjedelige er at man må ha to etableringsgebyr x1850kr når man er to låntakere, men det spares inn ila 3 måneder. Kjør.

Min nåværende rådgiver ønsket meg velkommen tilbake rundt 2024 når renten faller og SPK ikke fanger dette opp tidsnok pga etterslept, men innen den tid har husholdningen spart 25k i rentekostnad.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Lew_Ashby skrev: tir sep 13, 2022 4:14 pm
palimpsest skrev: tir sep 06, 2022 2:53 pm Nei, man kommer jo bedre ut omtrent uansett så lav som renten er i SPK.

Så skal det også nevnes at i enkelte perioder (hvor renten settes fort ned feks) kan SPK ligge litt over vanlig bankrente, siden de opererer med et etterslep. Men i snitt vil det alltid ligge under.
Da er lånesøknad til SPK sendt. Nominell rente 2.276% fom november. Eneste kjedelige er at man må ha to etableringsgebyr x1850kr når man er to låntakere, men det spares inn ila 3 måneder. Kjør.

Min nåværende rådgiver ønsket meg velkommen tilbake rundt 2024 når renten faller og SPK ikke fanger dette opp tidsnok pga etterslept, men innen den tid har husholdningen spart 25k i rentekostnad.
Du kan jo hilse rådgiveren og si at det uansett vil fanges opp av SPK og spares inn, selv om de nok vil ligge litt høyere i perioder der renten faller.

KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

palimpsest skrev: tor aug 25, 2022 8:48 pm
Henningsen skrev: tor aug 25, 2022 8:35 pm
Someone skrev: tor aug 25, 2022 8:34 pm Det er flere og flere som nå snakker om en rentetopp mot slutten av 2022, og man allerede innen neste sommer må begynne sette den ned igjen
Dette har jeg ikke fått med meg.
Hvor kommer dette fra?
DnB Market kom vel med en analyse idag, mener jeg. Skal se om jeg kan lete frem en link.

Edit: https://www.dn.no/makrookonomi/dnb-mark ... -1-1283824

«Vi tror at rentenivået stopper tidligere enn hva Norges Bank anslår på grunn av svakheten i forbruket. Norges Bank kommer til å se nedkjølingen som de er der ute og se en vedvarende oppgang i arbeidsledigheten, slik at renten etter hvert settes ned, men ikke ned til nivåene vi har hatt til nå, sier Haugland»

Må si meg enig. Jeg tror de heller for mye sand på bålet, for å si det på den måten. Økte kostnader til rente, strøm, mat og alt annet kommer til å kvele forbruket over nyttår.
Vi må nesten anta at analysen henger sammen med følgende;

https://www.dnb.no/lan/boliglan/fastrente

Fascinerende hvor fort 3-års-renten spratt opp fra rundt 2 % til nærmere 5 %.

fargerik

Legg inn av fargerik »

De som er i TV og har greie på det sier i dag at renta sannsynligvis vil gjøre et dobbelt hopp igjen i dag, altså et halvt prosentpoeng.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Dette blir morsomt. Jeg mener jeg leste noe sånt som at 4 mill i lån gir en økt rentekostnad på 75 000 i året, stemmer det?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Queenie skrev: tor sep 22, 2022 9:33 am Dette blir morsomt. Jeg mener jeg leste noe sånt som at 4 mill i lån gir en økt rentekostnad på 75 000 i året, stemmer det?
Tviler ikke. Jeg mener at Huseierne snakket om at et lån på fire mill var blitt 40 000 dyrere pr år allerede i juni i år.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Queenie skrev: tor sep 22, 2022 9:33 am Dette blir morsomt. Jeg mener jeg leste noe sånt som at 4 mill i lån gir en økt rentekostnad på 75 000 i året, stemmer det?
Mener du totalt, eller på det halve prosentpoenget?

På et lån på 4 mill gir vel et halvt prosentpoeng ca 12-15.000 mer i måneden, men om man regner med alle rentehoppene fra bunnen og ut året er man vel rundt 75.000.

Mysterio19

Legg inn av Mysterio19 »

0.5 opp igjen som ventet.

Someone

Legg inn av Someone »

Og fortsatt ser det ut som toppen nås neste sommer, får de så må begynne sette den ned igjen. Jeg blir ikke overrasket om det faktisk skjer tidligere

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Hvordan hadde inflasjonen i Norge sett ut om man ikke var med i ACER?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Someone skrev: tor sep 22, 2022 10:29 am Og fortsatt ser det ut som toppen nås neste sommer, får de så må begynne sette den ned igjen. Jeg blir ikke overrasket om det faktisk skjer tidligere
Hvorfor skal den ligge så unaturlig lavt? 4-5% er normalt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Med medias teppebombing av saker nå i dag, så må jo bare den psykologiske betydningen være ganske effektiv her, vil jeg tru...

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Økonomi»