Vi snakker om renten

Svar
fargerik

Re: Vi snakker om renten

Legg inn av fargerik »

Queenie skrev: lør sep 24, 2022 12:29 pm
KingsRoad skrev: lør sep 24, 2022 12:25 pm
Queenie skrev: lør sep 24, 2022 11:00 am

3 x årsinntekt er fornuftig, men da får man jo ikke kjøpt noe i Oslo. 5 x er galskap, men folk flest ønsker tydeligvis å slave for stat og bank et helt liv
Uenig. 5X gir mening rett fra skolebenken. Da er det ikke unormalt med lønnsøkninger som snuser på 10 %. Kanskje annerledes i det offentlige? Når man har bikket middagshøyden, da er jeg 100 % enig med deg.
Tiden vil vise hvor lurt det er, jeg foretrekker å ha så lite lån som mulig
Ja. Jeg har i mange år hatt som mål å nedbetale lånet før tiden, og det ble innfridd for noen år siden.
Det gir en viss frihetsfølelse å være 100% gjeldfri.
Og de tusenvis som gikk til banken hver måned før, beholder jeg selv i stedet.

Someone

Legg inn av Someone »

KingsRoad skrev: lør sep 24, 2022 9:33 am
Vi vet at snittet på (tidlige) låneopptak er 5x. Ofte mer i den regionen (unntaksregelen).
Fant litt tall på det nå, men i 2021 var 8% av førstegangskjøpere og 3% totalt, av ny innvilgede lån på >5x

KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

Someone skrev: fre sep 30, 2022 7:43 am
KingsRoad skrev: lør sep 24, 2022 9:33 am
Vi vet at snittet på (tidlige) låneopptak er 5x. Ofte mer i den regionen (unntaksregelen).
Fant litt tall på det nå, men i 2021 var 8% av førstegangskjøpere og 3% totalt, av ny innvilgede lån på >5x
Jeg hadde kanskje forventet en noe større andel hos førstegangskjøpere, siden totalen (alle lån) er 10 %. Men dette er jo et absolutt tak, kan hende at risikovurderingene til bankene går utover kravene fra forskriften.

Videre så har vi dette; « Førstegangskjøpere står for 26 prosent av nedbetalingslån som går utover ett eller flere krav i utlånsforskriften.» (Boliglånsundersøkelsen, foretatt av Finanstilsynet)

47 % av alle nye lån (inkl. de som flytter fra rekkehus til enebolig…) medfører en gjeldsgrad på over 4X, anno 2021. 29 % over 4,5X.

Voldsomt.

Mye lån er ikke nødvendigvis så ille, dersom det er geleidet med mye egenkapital… Dessverre er det slik at en svært høy andel av «formuen» i dette landet er knyttet opp i primærbolig (især for kvinner).

Someone

Legg inn av Someone »

KingsRoad skrev: lør okt 01, 2022 7:42 am
Mye lån er ikke nødvendigvis så ille, dersom det er geleidet med mye egenkapital…
Eller høy lønn. Det er vesentlig mer komfortabelt for en med 1 mill i inntakt å ha 5-gangeren, enn en med 500.000

KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

Someone skrev: lør okt 01, 2022 9:02 am
KingsRoad skrev: lør okt 01, 2022 7:42 am
Mye lån er ikke nødvendigvis så ille, dersom det er geleidet med mye egenkapital…
Eller høy lønn. Det er vesentlig mer komfortabelt for en med 1 mill i inntakt å ha 5-gangeren, enn en med 500.000
Lettete uenig. Med lav lønn er det ofte bedre utsikter til økning. Ofte er det også forbundet med sikrere jobb. Mer mobil / færre å forsørge. Var null stress å hoppe på 5X da jeg/vi var i startgropa. La oss si vi nå tjener over 2,5 mill. i inntekt. Sikkert marked. Å ta opp 5X(2) kommer ikke på tale. Men mulig man bare er i overkant risikoavers.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KingsRoad skrev: lør okt 01, 2022 11:12 am
Someone skrev: lør okt 01, 2022 9:02 am
KingsRoad skrev: lør okt 01, 2022 7:42 am
Mye lån er ikke nødvendigvis så ille, dersom det er geleidet med mye egenkapital…
Eller høy lønn. Det er vesentlig mer komfortabelt for en med 1 mill i inntakt å ha 5-gangeren, enn en med 500.000
Lettete uenig. Med lav lønn er det ofte bedre utsikter til økning. Ofte er det også forbundet med sikrere jobb. Mer mobil / færre å forsørge. Var null stress å hoppe på 5X da jeg/vi var i startgropa. La oss si vi nå tjener over 2,5 mill. i inntekt. Sikkert marked. Å ta opp 5X(2) kommer ikke på tale. Men mulig man bare er i overkant risikoavers.
"Vi" har da ikke over to og en halv million i årsintekt!
Ihvertfall ikke på den planeten jeg lever på.
Medianinntekt i Norge er under 46 000 pr. måned.

KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

fargerik skrev: lør okt 01, 2022 11:29 am
KingsRoad skrev: lør okt 01, 2022 11:12 am
Someone skrev: lør okt 01, 2022 9:02 am

Eller høy lønn. Det er vesentlig mer komfortabelt for en med 1 mill i inntakt å ha 5-gangeren, enn en med 500.000
Lettete uenig. Med lav lønn er det ofte bedre utsikter til økning. Ofte er det også forbundet med sikrere jobb. Mer mobil / færre å forsørge. Var null stress å hoppe på 5X da jeg/vi var i startgropa. La oss si vi nå tjener over 2,5 mill. i inntekt. Sikkert marked. Å ta opp 5X(2) kommer ikke på tale. Men mulig man bare er i overkant risikoavers.
"Vi" har da ikke over to og en halv million i årsintekt!
Ihvertfall ikke på den planeten jeg lever på.
Medianinntekt i Norge er under 46 000 pr. måned.
Klar over det. Tror du bommer på poenget / jeg er utydelig. Det du siterer er et svar på påstanden om at høyere lønn gir mer komfort ift. 5X. Det er det jeg er *lettere uenig i.

Ta gjerne med utjevningsmandatet som sittende regjering ønsker å innprente, «vanlige folk sin tur» osv. Vil naturligvis ramme høyt gasjerte.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KingsRoad skrev: lør okt 01, 2022 12:59 pm
fargerik skrev: lør okt 01, 2022 11:29 am
KingsRoad skrev: lør okt 01, 2022 11:12 am

Lettete uenig. Med lav lønn er det ofte bedre utsikter til økning. Ofte er det også forbundet med sikrere jobb. Mer mobil / færre å forsørge. Var null stress å hoppe på 5X da jeg/vi var i startgropa. La oss si vi nå tjener over 2,5 mill. i inntekt. Sikkert marked. Å ta opp 5X(2) kommer ikke på tale. Men mulig man bare er i overkant risikoavers.
"Vi" har da ikke over to og en halv million i årsintekt!
Ihvertfall ikke på den planeten jeg lever på.
Medianinntekt i Norge er under 46 000 pr. måned.
Klar over det. Tror du bommer på poenget / jeg er utydelig. Det du siterer er et svar på påstanden om at høyere lønn gir mer komfort ift. 5X. Det er det jeg er *lettere uenig i.

Ta gjerne med utjevningsmandatet som sittende regjering ønsker å innprente, «vanlige folk sin tur» osv. Vil naturligvis ramme høyt gasjerte.
Man setter seg vel høyere mål dersom man har mye å rutte med?
Et hus er ikke et hus.
Vi vanlige dødelige kjøper oss hus i budsjettsegmentet, mens de som har mye penger kjøper noe dyrere.
Vi vanlige dødelige kjøper et hus som trenger oppussing, og drar med oss kostnadene over lang sikt.
Huset mitt var ikke spesielt dyrt, og det har vært noen år med oppgrradering og oppussing, men det har faenmeg blitt bra etterhvert. Jeg er jo arbeider, og flink til å pusse opp.
Jeg syns boligprisene har tatt av så jævlig her i Fredrikstad.
Glad jeg ikke er i etableringsfasen og har lønn som arbeider.
(edit: Jeg VAR arbeider. Nå er jeg pensjonist)

Someone

Legg inn av Someone »

KingsRoad skrev: lør okt 01, 2022 11:12 am
Lettete uenig. Med lav lønn er det ofte bedre utsikter til økning. Ofte er det også forbundet med sikrere jobb. Mer mobil / færre å forsørge. Var null stress å hoppe på 5X da jeg/vi var i startgropa. La oss si vi nå tjener over 2,5 mill. i inntekt. Sikkert marked. Å ta opp 5X(2) kommer ikke på tale. Men mulig man bare er i overkant risikoavers.
Det kommer jo veldig an på yrke/utdannning. Mange med lav lønn, forblir jo nettopp med en lav lønn hele livet ut.

Selv om i ditt eksempel er jeg jo enig i regnestykket, og kjenner meg igjen i ;)

Mitt poeng gikk mer ut på at en som har 1 mill i inntekt, har vesentlig mer å leve godt for, enn en med halvparten. Selv med lik gjeldsgrad. Men snakker da om øyeblikksbildet ikke utviklingen fremover

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Da vil Finanstilsynet STRAMME til boliglånsforskrivten, ned til 4,5 ganger inntekt. Dette blir det bråk av. Og det har jo Vedum ikke så mye av fra før.... Tipper at det i beste/verste fall fører til at dagens forskrift blir videreført.

Sjefan

Legg inn av Sjefan »

Virker som et ytterst pussig tidspunkt å skulle stramme inn utlånsforskriften med økende renter og generell reallønnsnedgang for majoriteten i samfunnet.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Jeg har ikke så mye greie på dette, men for oss som har noen millioner i banken, så er vel en høyere rente gunstig?

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Bare for å sjekke, jeg forstår det slik at vi med en milliard på bok vil tjene på disse renteøkningene?

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Sjefan skrev: man okt 03, 2022 9:44 am Virker som et ytterst pussig tidspunkt å skulle stramme inn utlånsforskriften med økende renter og generell reallønnsnedgang for majoriteten i samfunnet.
Ja, det burde egentlig vært gjort for lenge siden, men bedre sent enn aldri.

Med økende renter er det jo viktigere enn noen gang at folk ikke får ta opp høyere lån enn de kan betjene i fremtiden.

Så på nyhetene at eiendomsmeglerne oiet seg over denne innstramningen, men det får vi bare leve med :D

Queenie

Legg inn av Queenie »

Skulle vært nede på x3, tenker det hadde gjort sitt med boligprisene. Men dette er bedre enn ingenting

Someone

Legg inn av Someone »

Sjefan skrev: man okt 03, 2022 9:44 am Virker som et ytterst pussig tidspunkt å skulle stramme inn utlånsforskriften med økende renter og generell reallønnsnedgang for majoriteten i samfunnet.
Nå får man se, foreløpig det Finanstilsynet ønsker. Men det er ikke de som bestemmer

KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

MacanT skrev: man okt 03, 2022 9:40 pm
Sjefan skrev: man okt 03, 2022 9:44 am Virker som et ytterst pussig tidspunkt å skulle stramme inn utlånsforskriften med økende renter og generell reallønnsnedgang for majoriteten i samfunnet.
Ja, det burde egentlig vært gjort for lenge siden, men bedre sent enn aldri.

Med økende renter er det jo viktigere enn noen gang at folk ikke får ta opp høyere lån enn de kan betjene i fremtiden.

Så på nyhetene at eiendomsmeglerne oiet seg over denne innstramningen, men det får vi bare leve med :D
Enig med siste skribent. Ingen grunn til å feste særlig lit til «risikovurderingene» som enkelte av bankene (funksjonærene) gjør, mht. hvor mange som havner i økonomisk skvis, og som må reddes ut via gjeldssanering (det offentlige betaler…). Da behøver man et slikt, for bankene (og de gjeldshungrige), overformynderi.

At man bevitner ramaskrik når tiåringen ligger på 4,5 % understreker egentlig behovet for skjerpelser.

Fordelaktig for førstegangskjøpere også, selv om enkelte later til å tro at det er en ulempe å ikke få lassevis med gjeld innvilget, da dette vil slå rett inn på boligprisen.

Someone

Legg inn av Someone »

Queenie skrev: man okt 03, 2022 9:45 pm Skulle vært nede på x3, tenker det hadde gjort sitt med boligprisene. Men dette er bedre enn ingenting
Å plutselig gå ned til 3x nå hadde fort fått endel svært negative følge effekter, som på tross av fallende boligpriser hadde hindret langt flere unge å komme inn i boligmarkedet

Queenie

Legg inn av Queenie »

Someone skrev: tir okt 04, 2022 6:25 pm
Queenie skrev: man okt 03, 2022 9:45 pm Skulle vært nede på x3, tenker det hadde gjort sitt med boligprisene. Men dette er bedre enn ingenting
Å plutselig gå ned til 3x nå hadde fort fått endel svært negative følge effekter, som på tross av fallende boligpriser hadde hindret langt flere unge å komme inn i boligmarkedet
På kort sikt, ikke på lang sikt. Slik nordmenn låner penger er galskap

KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

Someone skrev: man okt 03, 2022 9:46 pm
Sjefan skrev: man okt 03, 2022 9:44 am Virker som et ytterst pussig tidspunkt å skulle stramme inn utlånsforskriften med økende renter og generell reallønnsnedgang for majoriteten i samfunnet.
Nå får man se, foreløpig det Finanstilsynet ønsker. Men det er ikke de som bestemmer
Bankene er imot, ja. Ønsker å styre dette selv.

A propos; https://www.nettavisen.no/okonomi/iseli ... -95-685373

Heldigvis har man fått på plass gjeldsregisteret, i grevens tid.

Hva gjelder statsbudsjettet for neste år, så er det designet for å ikke helle bensin på bålet, ser det ut til.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Queenie skrev: man okt 03, 2022 9:45 pm Skulle vært nede på x3, tenker det hadde gjort sitt med boligprisene. Men dette er bedre enn ingenting
Hadde blitt krigstilstander om den gikk fra 5x til 3x på så kort tid. Jeg tror ikke du skjønner hvor mye penger det er snakk om og hvilke enorme ringvirkninger det ville fått.

Klart det ikke kan fortsette i dette tempoet, men løsningen på hyppig avføring er ikke å kjøre antent dynamitt inn i anus.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Alpha skrev: tir okt 18, 2022 10:34 am
Queenie skrev: man okt 03, 2022 9:45 pm Skulle vært nede på x3, tenker det hadde gjort sitt med boligprisene. Men dette er bedre enn ingenting
Hadde blitt krigstilstander om den gikk fra 5x til 3x på så kort tid. Jeg tror ikke du skjønner hvor mye penger det er snakk om og hvilke enorme ringvirkninger det ville fått.

Klart det ikke kan fortsette i dette tempoet, men løsningen på hyppig avføring er ikke å kjøre antent dynamitt inn i anus.
Først og fremst så er den enkelte til syvende og sist selv ansvarlig, det er ingen grunn til å ta opp så store lån.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Queenie skrev: tir okt 18, 2022 10:41 am
Alpha skrev: tir okt 18, 2022 10:34 am
Queenie skrev: man okt 03, 2022 9:45 pm Skulle vært nede på x3, tenker det hadde gjort sitt med boligprisene. Men dette er bedre enn ingenting
Hadde blitt krigstilstander om den gikk fra 5x til 3x på så kort tid. Jeg tror ikke du skjønner hvor mye penger det er snakk om og hvilke enorme ringvirkninger det ville fått.

Klart det ikke kan fortsette i dette tempoet, men løsningen på hyppig avføring er ikke å kjøre antent dynamitt inn i anus.
Først og fremst så er den enkelte til syvende og sist selv ansvarlig, det er ingen grunn til å ta opp så store lån.
Tenk så enkelt alt hadde vært dersom folk hadde maktet å tenke selv.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Queenie skrev: tir okt 18, 2022 10:41 am
Alpha skrev: tir okt 18, 2022 10:34 am
Queenie skrev: man okt 03, 2022 9:45 pm Skulle vært nede på x3, tenker det hadde gjort sitt med boligprisene. Men dette er bedre enn ingenting
Hadde blitt krigstilstander om den gikk fra 5x til 3x på så kort tid. Jeg tror ikke du skjønner hvor mye penger det er snakk om og hvilke enorme ringvirkninger det ville fått.

Klart det ikke kan fortsette i dette tempoet, men løsningen på hyppig avføring er ikke å kjøre antent dynamitt inn i anus.

Først og fremst så er den enkelte til syvende og sist selv ansvarlig, det er ingen grunn til å ta opp så store lån.
Boligprisene har steget vanvittig mye mer enn inntektene siste tiårene. Samfunnet består av et hav med mennesker med bachelorgrad som ikke kommer inn på boligmarkedet med 5x uten kausjonist. Prøv å fortelle dem at det ikke er nødvendig med store lån.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Queenie skrev: tir okt 18, 2022 10:41 am
Alpha skrev: tir okt 18, 2022 10:34 am
Queenie skrev: man okt 03, 2022 9:45 pm Skulle vært nede på x3, tenker det hadde gjort sitt med boligprisene. Men dette er bedre enn ingenting
Hadde blitt krigstilstander om den gikk fra 5x til 3x på så kort tid. Jeg tror ikke du skjønner hvor mye penger det er snakk om og hvilke enorme ringvirkninger det ville fått.

Klart det ikke kan fortsette i dette tempoet, men løsningen på hyppig avføring er ikke å kjøre antent dynamitt inn i anus.
Først og fremst så er den enkelte til syvende og sist selv ansvarlig, det er ingen grunn til å ta opp så store lån.
5 ganger inntekt er ikke et stort lån, spesielt i en tid hvor man f.eks. er nylig utdannet og således skal godt opp i lønn de fremtidige årene.
Det er ikke akkurat de unge dette står å knaker på, men etablerte høyere opp i alder som har levd godt over evne på lavere renter og gjerne tatt opp tilleggslån på siden igjen.

Det forslaget ditt derimot hadde gjort er å effektivt stenge av boligmarkedet for en generasjon med unge.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Alpha skrev: tir okt 18, 2022 10:55 am
Queenie skrev: tir okt 18, 2022 10:41 am
Alpha skrev: tir okt 18, 2022 10:34 am

Hadde blitt krigstilstander om den gikk fra 5x til 3x på så kort tid. Jeg tror ikke du skjønner hvor mye penger det er snakk om og hvilke enorme ringvirkninger det ville fått.

Klart det ikke kan fortsette i dette tempoet, men løsningen på hyppig avføring er ikke å kjøre antent dynamitt inn i anus.

Først og fremst så er den enkelte til syvende og sist selv ansvarlig, det er ingen grunn til å ta opp så store lån.
Boligprisene har steget vanvittig mye mer enn inntektene siste tiårene. Samfunnet består av et hav med mennesker med bachelorgrad som ikke kommer inn på boligmarkedet med 5x uten kausjonist. Prøv å fortelle dem at det ikke er nødvendig med store lån.
Ikke glem at folk flest ikke har bachelor, da.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Hva tror folker om møtet nå på torsdag? Nye 0,5%?

Det jeg stusser litt på er hvorfor effekten av renteoppgangen ikke avventes før det gjøres ny justering. Det er først nå vi ser følgende av første renteoppgang og så er den i tillegg satt ytterligere opp i mellomtiden. Hvorfor ikke ha litt is i magen.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

SPK har nå brukt 1,5 mnd på å behandle lånesøknaden vår. Man kan trygt si at det er trøkk for å flytte lånet over til en mer gunstig rente.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Haugzu skrev: tir nov 01, 2022 9:58 am Hva tror folker om møtet nå på torsdag? Nye 0,5%?

Det jeg stusser litt på er hvorfor effekten av renteoppgangen ikke avventes før det gjøres ny justering. Det er først nå vi ser følgende av første renteoppgang og så er den i tillegg satt ytterligere opp i mellomtiden. Hvorfor ikke ha litt is i magen.
Jeg tror 0,25, og at det blir den siste i år.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Alpha skrev: tir okt 18, 2022 10:55 am
Queenie skrev: tir okt 18, 2022 10:41 am
Alpha skrev: tir okt 18, 2022 10:34 am

Hadde blitt krigstilstander om den gikk fra 5x til 3x på så kort tid. Jeg tror ikke du skjønner hvor mye penger det er snakk om og hvilke enorme ringvirkninger det ville fått.

Klart det ikke kan fortsette i dette tempoet, men løsningen på hyppig avføring er ikke å kjøre antent dynamitt inn i anus.

Først og fremst så er den enkelte til syvende og sist selv ansvarlig, det er ingen grunn til å ta opp så store lån.
Boligprisene har steget vanvittig mye mer enn inntektene siste tiårene. Samfunnet består av et hav med mennesker med bachelorgrad som ikke kommer inn på boligmarkedet med 5x uten kausjonist. Prøv å fortelle dem at det ikke er nødvendig med store lån.
Helt rett. Kjenner mange single menneskjer i starten av 30 åra/ slutten av 20 åra med bachelor og som er langt unna å komme inn på boligmarknaden. Dette er i ein middels by og ikkje Oslo. Sjølv var eg heldig å fekk kjøpe bustad for 3 år siden 15 minutt unna byen.

Har man ikkje arv eller spart i mange år i førevegen. Så er det faktisk ganske vanskeleg å komme inn for mange. Det er ein grunn for at Rødt stiger til himmels på målingene.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Økonomi»