Vi snakker om renten

Svar
Kompressor

Re: Vi snakker om renten

Legg inn av Kompressor »

https://www.nrk.no/norge/svarer-kritike ... 1.16299865

Norges Bank holdt sin årstale med sentralbanksjefen i kveld. Den var rimelig tydelig og etter min mening en meget god tale.
Det er også en alvorlig tale. Med prisvekst på 7% i januar sier hun at hun skal få prisveksten ned i 2% som førsteprioritet. Det vil trolig bety langt høyere rente enn i dag.

Hva tror dere andre?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Kompressor skrev: tor feb 16, 2023 9:32 pm https://www.nrk.no/norge/svarer-kritike ... 1.16299865

Norges Bank holdt sin årstale med sentralbanksjefen i kveld. Den var rimelig tydelig og etter min mening en meget god tale.
Det er også en alvorlig tale. Med prisvekst på 7% i januar sier hun at hun skal få prisveksten ned i 2% som førsteprioritet. Det vil trolig bety langt høyere rente enn i dag.

Hva tror dere andre?
Naivt å tro at den ikke skal opp på såkalt normalnivå eller høyere, tror vi snakker 7-10% ila noen år.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Queenie skrev: tor feb 16, 2023 9:33 pm
Kompressor skrev: tor feb 16, 2023 9:32 pm https://www.nrk.no/norge/svarer-kritike ... 1.16299865

Norges Bank holdt sin årstale med sentralbanksjefen i kveld. Den var rimelig tydelig og etter min mening en meget god tale.
Det er også en alvorlig tale. Med prisvekst på 7% i januar sier hun at hun skal få prisveksten ned i 2% som førsteprioritet. Det vil trolig bety langt høyere rente enn i dag.

Hva tror dere andre?
Naivt å tro at den ikke skal opp på såkalt normalnivå eller høyere, tror vi snakker 7-10% ila noen år.
Antar du mener utlånsrente her, men nei, de kommer ikke til å sette opp renten med 3-6 prosentpoeng i løpet av noen år. Renten skal nok opp, men at den skal mer enn dobles fra der den er nå kommer ikke til å skje.

Queenie

Legg inn av Queenie »

palimpsest skrev: tor feb 16, 2023 9:37 pm
Queenie skrev: tor feb 16, 2023 9:33 pm
Kompressor skrev: tor feb 16, 2023 9:32 pm https://www.nrk.no/norge/svarer-kritike ... 1.16299865

Norges Bank holdt sin årstale med sentralbanksjefen i kveld. Den var rimelig tydelig og etter min mening en meget god tale.
Det er også en alvorlig tale. Med prisvekst på 7% i januar sier hun at hun skal få prisveksten ned i 2% som førsteprioritet. Det vil trolig bety langt høyere rente enn i dag.

Hva tror dere andre?
Naivt å tro at den ikke skal opp på såkalt normalnivå eller høyere, tror vi snakker 7-10% ila noen år.
Antar du mener utlånsrente her, men nei, de kommer ikke til å sette opp renten med 3-6 prosentpoeng i løpet av noen år. Renten skal nok opp, men at den skal mer enn dobles fra der den er nå kommer ikke til å skje.
Gjennomsnittlig rente er 7%, historisk sett. Hvorfor i all verden tror du at den ikke vil øke såpass? Hvis den øker med 0,25% 3-4 ganger i året tar det ikke mange årene før vi er der, jeg tror denne tiden vil bli en av våre største kriser i nyere tid.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Queenie skrev: tor feb 16, 2023 9:41 pm
palimpsest skrev: tor feb 16, 2023 9:37 pm
Queenie skrev: tor feb 16, 2023 9:33 pm

Naivt å tro at den ikke skal opp på såkalt normalnivå eller høyere, tror vi snakker 7-10% ila noen år.
Antar du mener utlånsrente her, men nei, de kommer ikke til å sette opp renten med 3-6 prosentpoeng i løpet av noen år. Renten skal nok opp, men at den skal mer enn dobles fra der den er nå kommer ikke til å skje.
Gjennomsnittlig rente er 7%, historisk sett. Hvorfor i all verden tror du at den ikke vil øke såpass? Hvis den øker med 0,25% 3-4 ganger i året tar det ikke mange årene før vi er der, jeg tror denne tiden vil bli en av våre største kriser i nyere tid.
Om den øker med en kvarting 3-4 ganger i året ville det allikevel tatt minst 6 år før vi er på 10%. Jeg sier ikke at vi aldri vil komme opp i 7-10%, men jeg tror det vil ta lengre tid en et par år. En altfor brå økning vil bare føre til at renten senkes igjen for å hjelpe på økonomien.

Et visst nivå på renten er sunt for økonomien, men et historisk gjennomsnitt behøver ikke være noen pekepinn for hvor den skal ligge fremover. Verden forandrer seg. Jeg tror nok godt vi fint kan tåle (og trenge) en utlånsrente på rundt 5%.

Someone

Legg inn av Someone »

palimpsest skrev: tor feb 16, 2023 9:48 pm
Om den øker med en kvarting 3-4 ganger i året ville det allikevel tatt minst 6 år før vi er på 10%. Jeg sier ikke at vi aldri vil komme opp i 7-10%, men jeg tror det vil ta lengre tid en et par år. En altfor brå økning vil bare føre til at renten senkes igjen for å hjelpe på økonomien.
Markedet priser inn en rentenedgang fra starten av 2024. Hvilket ikke høres helt usannsynlig ut

fargerik

Legg inn av fargerik »

Someone skrev: fre feb 17, 2023 5:45 pm
palimpsest skrev: tor feb 16, 2023 9:48 pm
Om den øker med en kvarting 3-4 ganger i året ville det allikevel tatt minst 6 år før vi er på 10%. Jeg sier ikke at vi aldri vil komme opp i 7-10%, men jeg tror det vil ta lengre tid en et par år. En altfor brå økning vil bare føre til at renten senkes igjen for å hjelpe på økonomien.
Markedet priser inn en rentenedgang fra starten av 2024. Hvilket ikke høres helt usannsynlig ut
Kanskje. Det er vel på grunn av at markedet tror at den globale inflasjonen etterhvert vil kunne flate ut.
Men i år bør vi vel anta at det blir to knepp opp innen sommeren, og kanskje et til senere.
Vi er jo hinsides over inflasjonsmålet, og det rasles med sablene om et raust lønnsoppgjør.
Et godt lønnsoppgjør vil jo øke kjøpekraften, og resultatet kan bli at inflasjonen ikke stagges.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Friskere utsikter til renteoppgang nå, blir interessant å se hvor vi havner over sommeren.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3094

Legg inn av MacanT »

Kan gjerne kjøre på med raskere renteøkninger, da kanskje vi kan få stopp på svekkelsen av kroneverdien.

Den stadig sterkere Dollaren og Euroen har mye av skylda for prisøkningene. Danske kroner som er knyttet til Euro er snart oppe i 150, ja selv svenskekronen er snart mer verdt enn NOK.

Synd vi ikke er EU-medlem med Euro som valuta eller i det minste vært knyttet til Euro, da hadde vi kommet bedre ut av dette.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Disse sjeføkonomene og deres spådommer..... For bare et par uker tilbake var stort sett alle samstemte om at rentetoppen kom til å bli 3 prosent i vår - nå, et par uker etter, er de samme "ekspertene" ute og mener at rentetoppen kommer til å bli 3,75 prosent....

.... om noen uker er det vel nye tall igjen. Bare å vente i spenning. Men men - det var i alle fall en fornuftig kommentar oppe i dette - det var nok lurt at Finanstilsynet har holdt igjen på lånereglene. Det har nok reddet en del...

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Nå spås «rentetoppen» til 3,75-4%, det vil bety utlånsrente på boliglån på over 5-5,5% avhengig av avtaler. Da er vi mer der vi bør være. De av oss som har mer sparepenger enn gjeld får endelig igjen for å spare fremfor å låne. Men det er neppe lønnsomt uansett, inflasjonen spiser både gjeld og sparepenger i et stort tempo.

Someone

Legg inn av Someone »

Kompressor skrev: tor feb 23, 2023 4:58 pm Nå spås «rentetoppen» til 3,75-4%, det vil bety utlånsrente på boliglån på over 5-5,5% avhengig av avtaler. Da er vi mer der vi bør være. De av oss som har mer sparepenger enn gjeld får endelig igjen for å spare fremfor å låne. Men det er neppe lønnsomt uansett, inflasjonen spiser både gjeld og sparepenger i et stort tempo.
Inflasjonen spiser opp gjelden også, så får man satse på et OK lønnsoppgjør som forutsetning

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Inflasjon er bra for de med gjeld, spesielt så lenge realrenten er negativ.

Inflasjonstallene fra USA økte fra 5 til 5,4%, ikke dramatisk økning, men den øker tross ganske «haukete» renteutsikter.

Someone

Legg inn av Someone »

Nå finnes det vel like mange spådommer som eksperter

Både Danske Bank og Prognosesenteret tror fortsatt på 3,25%

https://www.dn.no/makrookonomi/makrooko ... -1-1409667

Nå er det fullt mulig de bommer, men de har faktisk noen poenger her

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

Inflasjonstallene for februar blir spennende. Renteheving i mars kommer nok uansett hva de tallene sier.

Grunn til å tro at prisveksten i feburar demper seg noe, blant annet grunnet prisfrysen på dagligvarer som Kiwi satt i gang. Disse prisene vil nødvendigvis stige etterhvert, så da vil prisveksten igjen skyte fart om en måned eller to. Det kan fyre opp under ytterligere rentehevinger mot sommeren.

Inflasjonen har i land etter land vist seg å være tyngre å få ned enn først antatt. Blir ikke overrasket over det samme blir gjeldende her på berget.
Det store spørsmålet er selvsagt hvordan konflikten i Ukraina utvikler seg gjennom året. Europa er i ferd med å innse at farten i forsvarsindustrien må økes for å skaffe ammunisjon og utstyr til å erstatte alt som sendes / ruste opp for eventuell utvidelse av konflikten. Den pengebruken vil gi ytterligere press i økonomien.

Someone

Legg inn av Someone »

Dundersalt skrev: lør feb 25, 2023 9:51 pm Grunn til å tro at prisveksten i feburar demper seg noe, blant annet grunnet prisfrysen på dagligvarer som Kiwi satt i gang. Disse prisene vil nødvendigvis stige etterhvert, så da vil prisveksten igjen skyte fart om en måned eller to. Det kan fyre opp under ytterligere rentehevinger mot sommeren.
Samtidig så vil inflasjonspresset fra energivarer etterhvert avta. Ut mot forbrukere er jo strøm og drivstoff nå på omtrent samme nivå som for 1 år siden. Dog er det jo en forsinkelse i form av disse innsatsfaktorene i produksjon av varar etc

arknath

Legg inn av arknath »

Rentene i Norge burde vært på minst 5% for lenge siden. Man har sovet i timen og nå har husholdningene tatt opp latterlig mye lån for å by på boliger(som er dyyyyre fordi folk kan låne så mye pga lav rente). Stygg loop det der.

Queenie

Legg inn av Queenie »


Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

MacanT skrev: ons feb 22, 2023 4:46 pm Synd vi ikke er EU-medlem med Euro som valuta eller i det minste vært knyttet til Euro, da hadde vi kommet bedre ut av dette.
Altså....nei, Euro som valuta ville vært totalt galskap. For en økonomi som Norges som er særlig dominert av oljesektoren som er ganske syklisk (samt et par andre som fiske og shipping) ville det være katastrofe å ikke kunne kontrollere renta selv.

EU-medlemskap uten Euro ville ikke vært særlig relevant for norsk rentepolitikk.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Queenie skrev: man mar 06, 2023 12:43 pm Bare å spenne fast setebeltet: https://www.nrk.no/ytring/vi-kan-fa-man ... 1.16321078
FED (USA) varsler enda høyere rentetopp enn for kort tid siden pga at veksten avtar mindre enn ventet.
Og norske kronen har ikke vært svakere målt mot dollaren siden 1915.
https://www.dn.no/kommentar/valuta/kron ... -1-1415286

Jeg tror vi bør øke 0,5 i mars. Men skjer det? Neppe… men at vi får 4-7 stk 0,25-økninger til i løpet av de neste 12 mnd er jeg mindre og mindre i tvil om.

Queenie

Legg inn av Queenie »

https://www.nettavisen.no/okonomi/norde ... -95-959321

Tror folket på 0,5% i neste heving?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Queenie skrev: ons mar 08, 2023 1:24 pm https://www.nettavisen.no/okonomi/norde ... -95-959321

Tror folket på 0,5% i neste heving?
Ingenting kan utelukkes. Men jeg stoler på at Frank Jullum i Danske Bank hadde rett for et par måneder siden, den siste renteøkningen kommer i mars, og etter det vil den gå ned igjen. Han er jo en av ekspertene, så da må man jo nesten tro at han har noe å fare med (ironivarsel).

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3094

Legg inn av MacanT »

Zorbeltuss skrev: tir mar 07, 2023 7:20 pm
MacanT skrev: ons feb 22, 2023 4:46 pm Synd vi ikke er EU-medlem med Euro som valuta eller i det minste vært knyttet til Euro, da hadde vi kommet bedre ut av dette.
Altså....nei, Euro som valuta ville vært totalt galskap. For en økonomi som Norges som er særlig dominert av oljesektoren som er ganske syklisk (samt et par andre som fiske og shipping) ville det være katastrofe å ikke kunne kontrollere renta selv.

EU-medlemskap uten Euro ville ikke vært særlig relevant for norsk rentepolitikk.
Hvorfor ville det vært en katastrofe?

Vi hadde i det minste sluppet en stadig svekkelse av valutaen, noe som i årevis har ført til høyere og høyere priser på alt som har med import og gjøre, dvs. det aller meste.

Hvis det skal fortsette på denne måten koster snart både feriepilsen og hotelloppholdet i utlandet like mye som i Norge :lol:

Queenie

Legg inn av Queenie »

DoktorS skrev: ons mar 08, 2023 1:26 pm
Queenie skrev: ons mar 08, 2023 1:24 pm https://www.nettavisen.no/okonomi/norde ... -95-959321

Tror folket på 0,5% i neste heving?
Ingenting kan utelukkes. Men jeg stoler på at Frank Jullum i Danske Bank hadde rett for et par måneder siden, den siste renteøkningen kommer i mars, og etter det vil den gå ned igjen. Han er jo en av ekspertene, så da må man jo nesten tro at han har noe å fare med (ironivarsel).
Lånefesten er definitivt ferdig.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

MacanT skrev: ons mar 08, 2023 2:54 pm Hvorfor ville det vært en katastrofe?
Kortversjonen:

-Høy oljepris medfører: Høy aktivitet i norsk økonomi som vil medføre inflasjonspress på alt som ikke er importvarer.
-Lav oljepris medfører: Lav aktivitet i norsk økonomi som vil medføre tap av arbeidsplasser blant annet.

Med egen valuta så har vi muligheten til å regulere dette med egen pengepolitikk, ta vekk toppene og bunnene så godt det lar seg gjøre.
Med Euro så er vi prisgitt de vurderingene sentralbanken i Frankfurt gjør på vegne av hele Eurosonen, Norge sin økonomi ville utgjort 1/30 av Eurosonens økonomi, våre konjunktursvingninger pga olje ville neppe blitt tatt særlig hensyn til.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3094

Legg inn av MacanT »

Zorbeltuss skrev: ons mar 08, 2023 3:33 pm
MacanT skrev: ons mar 08, 2023 2:54 pm Hvorfor ville det vært en katastrofe?
Kortversjonen:

-Høy oljepris medfører: Høy aktivitet i norsk økonomi som vil medføre inflasjonspress på alt som ikke er importvarer.
-Lav oljepris medfører: Lav aktivitet i norsk økonomi som vil medføre tap av arbeidsplasser blant annet.

Med egen valuta så har vi muligheten til å regulere dette med egen pengepolitikk, ta vekk toppene og bunnene så godt det lar seg gjøre.
Med Euro så er vi prisgitt de vurderingene sentralbanken i Frankfurt gjør på vegne av hele Eurosonen, Norge sin økonomi ville utgjort 1/30 av Eurosonens økonomi, våre konjunktursvingninger pga olje ville neppe blitt tatt særlig hensyn til.
OK, da er det bare å slå seg til ro med stadig svakere kjøpekraft og oppsparte midler som raskt mister verdien.

fargerik

Legg inn av fargerik »

MacanT skrev: ons mar 08, 2023 3:39 pm
Zorbeltuss skrev: ons mar 08, 2023 3:33 pm
MacanT skrev: ons mar 08, 2023 2:54 pm Hvorfor ville det vært en katastrofe?
Kortversjonen:

-Høy oljepris medfører: Høy aktivitet i norsk økonomi som vil medføre inflasjonspress på alt som ikke er importvarer.
-Lav oljepris medfører: Lav aktivitet i norsk økonomi som vil medføre tap av arbeidsplasser blant annet.

Med egen valuta så har vi muligheten til å regulere dette med egen pengepolitikk, ta vekk toppene og bunnene så godt det lar seg gjøre.
Med Euro så er vi prisgitt de vurderingene sentralbanken i Frankfurt gjør på vegne av hele Eurosonen, Norge sin økonomi ville utgjort 1/30 av Eurosonens økonomi, våre konjunktursvingninger pga olje ville neppe blitt tatt særlig hensyn til.
OK, da er det bare å slå seg til ro med stadig svakere kjøpekraft og oppsparte midler som raskt mister verdien.
Målet med renteøkningene er vel strengt tatt å inndra kjøpekraft. NB skal ha inflasjonen ned, og renten er det virkemiddelet de bruker. Inflasjonsmålet, vettu.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

MacanT skrev: ons mar 08, 2023 3:39 pm OK, da er det bare å slå seg til ro med stadig svakere kjøpekraft og oppsparte midler som raskt mister verdien.
Er vanskelig å forstå hvordan du presterer å komme med den konklusjonen.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3094

Legg inn av MacanT »

fargerik skrev: ons mar 08, 2023 3:51 pm
MacanT skrev: ons mar 08, 2023 3:39 pm
Zorbeltuss skrev: ons mar 08, 2023 3:33 pm

Kortversjonen:

-Høy oljepris medfører: Høy aktivitet i norsk økonomi som vil medføre inflasjonspress på alt som ikke er importvarer.
-Lav oljepris medfører: Lav aktivitet i norsk økonomi som vil medføre tap av arbeidsplasser blant annet.

Med egen valuta så har vi muligheten til å regulere dette med egen pengepolitikk, ta vekk toppene og bunnene så godt det lar seg gjøre.
Med Euro så er vi prisgitt de vurderingene sentralbanken i Frankfurt gjør på vegne av hele Eurosonen, Norge sin økonomi ville utgjort 1/30 av Eurosonens økonomi, våre konjunktursvingninger pga olje ville neppe blitt tatt særlig hensyn til.
OK, da er det bare å slå seg til ro med stadig svakere kjøpekraft og oppsparte midler som raskt mister verdien.
Målet med renteøkningene er vel strengt tatt å inndra kjøpekraft. NB skal ha inflasjonen ned, og renten er det virkemiddelet de bruker. Inflasjonsmålet, vettu.
Det er jeg fullt klar over.

Problemet mitt er en stadig svakere krone. De små renteøkningene vi har sett så langt har ikke hjulpet på den situasjonen i det hele tatt. Det trengs nok hardere lut.

fargerik

Legg inn av fargerik »

MacanT skrev: ons mar 08, 2023 4:04 pm
fargerik skrev: ons mar 08, 2023 3:51 pm
MacanT skrev: ons mar 08, 2023 3:39 pm
OK, da er det bare å slå seg til ro med stadig svakere kjøpekraft og oppsparte midler som raskt mister verdien.
Målet med renteøkningene er vel strengt tatt å inndra kjøpekraft. NB skal ha inflasjonen ned, og renten er det virkemiddelet de bruker. Inflasjonsmålet, vettu.
Det er jeg fullt klar over.

Problemet mitt er en stadig svakere krone. De små renteøkningene vi har sett så langt har ikke hjulpet på den situasjonen i det hele tatt. Det trengs nok hardere lut.
Verd å være våken, ja. Det vi importerer blir jo dyrere. Mat og sånt...
Jeg er lugn på egne vegne, siden jeg ikke har et øre i gjeld.
Men jeg er bekymret på vegne av disse nyetablerte unge som sitter i ny bolig med nytt lån. Huff!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Økonomi»