Vi snakker om renten

Svar
Kompressor

Re: Vi snakker om renten

Legg inn av Kompressor »

palimpsest skrev: man aug 16, 2021 2:56 pm
fargeblind skrev: man aug 16, 2021 2:34 pm
Gloriana skrev: man aug 16, 2021 2:04 pm

Nordmenn har lån til langt over pipa, helt sykt.

10% er noe alle som tar opp lån kan forvente, klarer du ikke noe sånt så bør du ikke ta opp et lån i den størrelsen. Men som sagt så tror jeg ikke vi får se det snarlig.
Jeg hadde akkurat kjøpt et hus til å bo i før krakket som startet i 1987. Litt av en bakoversveis når renta etterhvert steg til hysteriske 16- 17% og man i tillegg ble tuppa ut fra en fin jobb og sendt til NAV.

Slikt lærer man av.

Husker du?

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/LA905Q/ ... ligkrakket
I følge statistikken så var styringsrenta i snitt på 14,16% i 1986, 13,9% i 1987, 13,08% i 1988 og 10,6% i 1989 og fortsatte etter dette bare med å falle. Videre så lå utlånsrenta tilsvarende på 13,6% i 1985, 16,10% i 1986, 17% i 1987, 16,8% i 1988, 14,9% i 1989 og fortsatte etter dette bare å falle.

Altså en økning på et par-tre prosentpoeng - ganske langt fra den økningen på 10 prosentpoeng som det fables om i denne tråden. Å mene at 10 prosentpoeng økning i renta er noe alle kan forvente er en villfarelse.
Det hører med til historien at renten fra 1945-1973 var i snitt godt under 4% og i 1973 var den vel litt over 6 % før den fortsatte mot 10% til 1980.
Ser man på gjennomsnittlig årslønn fra 1930 til i dag har den omtrent doblet seg hvert eneste tiår, bortsett fra siste 20 år fra 2001-2021, da har doblingen fortsatt ikke kommet på over 20 år.
Redningen er nok at renten har halvert seg fra 6,7 til 3,5% frem til 2020. Fra 2020-2021 har den vært i krisepossisjon, noe som utvilsomt må ha blåst opp en prisboble. Det er mye spennende som skjer nå, men usikker på hva det vil føre til og om det vil føre til noe hard landing.
Ser vi på inflasjonen har den hele tiden vært sterk i forholdt til i dag. Et unntaksår er 40% i 1918 og 15-20% under 2. verdenskrig, ellers har den stort sett vært på 3-5% frem til den steg voldsomt på slutten av 70-tallet. Årsaken til ekstrem rente i 1980-1988 var vel en kombinasjon av ekstrem inflasjon over tid og kombinert med uro i valutamarkedet.

Renten er spådd opp denne økningen som nå var på torsdag 0,25%, samt ca 1% til innen 2023. Det betyr en boliglånsrente på rundt 2,7-3% fremfor dagens 1,45-1,75%. Det bør de fleste klare uten at det må strammes inn på noe. Hvis ikke har vi gjort noe feil i 2020 og 2021.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Kompressor skrev: søn sep 26, 2021 8:59 pm
palimpsest skrev: man aug 16, 2021 2:56 pm
fargeblind skrev: man aug 16, 2021 2:34 pm
Jeg hadde akkurat kjøpt et hus til å bo i før krakket som startet i 1987. Litt av en bakoversveis når renta etterhvert steg til hysteriske 16- 17% og man i tillegg ble tuppa ut fra en fin jobb og sendt til NAV.

Slikt lærer man av.

Husker du?

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/LA905Q/ ... ligkrakket
I følge statistikken så var styringsrenta i snitt på 14,16% i 1986, 13,9% i 1987, 13,08% i 1988 og 10,6% i 1989 og fortsatte etter dette bare med å falle. Videre så lå utlånsrenta tilsvarende på 13,6% i 1985, 16,10% i 1986, 17% i 1987, 16,8% i 1988, 14,9% i 1989 og fortsatte etter dette bare å falle.

Altså en økning på et par-tre prosentpoeng - ganske langt fra den økningen på 10 prosentpoeng som det fables om i denne tråden. Å mene at 10 prosentpoeng økning i renta er noe alle kan forvente er en villfarelse.
Det hører med til historien at renten fra 1945-1973 var i snitt godt under 4% og i 1973 var den vel litt over 6 % før den fortsatte mot 10% til 1980.
Ser man på gjennomsnittlig årslønn fra 1930 til i dag har den omtrent doblet seg hvert eneste tiår, bortsett fra siste 20 år fra 2001-2021, da har doblingen fortsatt ikke kommet på over 20 år.
Redningen er nok at renten har halvert seg fra 6,7 til 3,5% frem til 2020. Fra 2020-2021 har den vært i krisepossisjon, noe som utvilsomt må ha blåst opp en prisboble. Det er mye spennende som skjer nå, men usikker på hva det vil føre til og om det vil føre til noe hard landing.
Ser vi på inflasjonen har den hele tiden vært sterk i forholdt til i dag. Et unntaksår er 40% i 1918 og 15-20% under 2. verdenskrig, ellers har den stort sett vært på 3-5% frem til den steg voldsomt på slutten av 70-tallet. Årsaken til ekstrem rente i 1980-1988 var vel en kombinasjon av ekstrem inflasjon over tid og kombinert med uro i valutamarkedet.

Renten er spådd opp denne økningen som nå var på torsdag 0,25%, samt ca 1% til innen 2023. Det betyr en boliglånsrente på rundt 2,7-3% fremfor dagens 1,45-1,75%. Det bør de fleste klare uten at det må strammes inn på noe. Hvis ikke har vi gjort noe feil i 2020 og 2021.
Jeg husker ikke akkurat hvem av de økonomiske ekspertene som snakket om rente i en eller annen nyhetssending for noen dager siden, men jeg merket meg at hver prosent renten øker røffly betyr 10 000 kroner mer i rentekostnader pr. år pr. million kroner man har i lån.
Her er det sikkert variasjoner, men det er i hvertfall et røffly tall man kanskje kan ha i bakhodet.

Someone

Legg inn av Someone »

Det blir også uansett snakk om å sammenlige epler og pærer her, da renten før 90-tallet ble satt på bakgrunn av andre mål og politiske ønsker enn i dag. Eller den i langt større grad så på enkeltelementer som valutakurs og inflasjon alene og ikke hadde som mål å sørge for en mest mulig stabil økonomi. Spesielt forsøk på å styrevalutakursen fikk til tider noen helt ekstreme renteutslag, og den touchet vel 25% i 1992

Forresten så var styringsrenten fra midten av 80-tallet, og vel til 1993, en lånerente (for bankene), mens den i dag er en innskuddsrente. Og til slutt er det uansett NIBOR renten som danner grunnlaget for bankenes rente, og den settes av markedet og ikke Norges Bank

Ellers er jo renteoppgang først og fremst problematisk når man mister jobber, hvis det er inflasjon som ligger bak. Økt inflasjon vil bidra til økning i lønninger (det er der mye av inflasjonen oppstår) Og inflasjon "spiser" som kjent opp gjeld

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Renten opp. Setter som vanlig mine kroner på DnB er første bank ut til å heve egen.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

palimpsest skrev: tor des 16, 2021 10:03 am Renten opp. Setter som vanlig mine kroner på DnB er første bank ut til å heve egen.
For min personlige økonomi har ikke dette noe å si. Er gjeldfri og har ikke dratt noe særlig direkte nytte av den rekordlave renten de siste par årene.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Rainmaker skrev: tor des 16, 2021 10:37 am
palimpsest skrev: tor des 16, 2021 10:03 am Renten opp. Setter som vanlig mine kroner på DnB er første bank ut til å heve egen.
For min personlige økonomi har ikke dette noe å si. Er gjeldfri og har ikke dratt noe særlig direkte nytte av den rekordlave renten de siste par årene.
Jeg har heller ingen gjeld. Ingen lån, ingen kredittkort. Kanskje litt ufint å skrive slikt, men slik er det.
Men renteøkning er da noe alle har visst lenge skal komme, så ingen kan nå komme og si de blir tatt på senga.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

fargeblind skrev: tor des 16, 2021 10:44 am
Rainmaker skrev: tor des 16, 2021 10:37 am
palimpsest skrev: tor des 16, 2021 10:03 am Renten opp. Setter som vanlig mine kroner på DnB er første bank ut til å heve egen.
For min personlige økonomi har ikke dette noe å si. Er gjeldfri og har ikke dratt noe særlig direkte nytte av den rekordlave renten de siste par årene.
Jeg har heller ingen gjeld. Ingen lån, ingen kredittkort. Kanskje litt ufint å skrive slikt, men slik er det.
Men renteøkning er da noe alle har visst lenge skal komme, så ingen kan nå komme og si de blir tatt på senga.
Renten har egentlig vært for lav, for lenge. Styringsrenten har lagt på 0% i snart 2 år. Det er ikke sunt i lengden for økonomien.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Rainmaker skrev: tor des 16, 2021 10:47 am
fargeblind skrev: tor des 16, 2021 10:44 am
Rainmaker skrev: tor des 16, 2021 10:37 am

For min personlige økonomi har ikke dette noe å si. Er gjeldfri og har ikke dratt noe særlig direkte nytte av den rekordlave renten de siste par årene.
Jeg har heller ingen gjeld. Ingen lån, ingen kredittkort. Kanskje litt ufint å skrive slikt, men slik er det.
Men renteøkning er da noe alle har visst lenge skal komme, så ingen kan nå komme og si de blir tatt på senga.
Renten har egentlig vært for lav, for lenge. Styringsrenten har lagt på 0% i snart 2 år. Det er ikke sunt i lengden for økonomien.
Det der er ikke mitt felt.
Men renten har kanskje vært lav på grunn av usunn økonomi?
Ikke vet jeg. Kom høna eller egget først?
Dog har jo alle som har tatt opp nye lån fått beskjed om å ta høyde for renteøkninger. I årevis.
De som har fulgt det rådet bør ikke få noen problemer.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Rainmaker skrev: tor des 16, 2021 10:47 am
fargeblind skrev: tor des 16, 2021 10:44 am
Rainmaker skrev: tor des 16, 2021 10:37 am

For min personlige økonomi har ikke dette noe å si. Er gjeldfri og har ikke dratt noe særlig direkte nytte av den rekordlave renten de siste par årene.
Jeg har heller ingen gjeld. Ingen lån, ingen kredittkort. Kanskje litt ufint å skrive slikt, men slik er det.
Men renteøkning er da noe alle har visst lenge skal komme, så ingen kan nå komme og si de blir tatt på senga.
Renten har egentlig vært for lav, for lenge. Styringsrenten har lagt på 0% i snart 2 år. Det er ikke sunt i lengden for økonomien.
Enig i det. En rente på 0 prosent over lang tid er et tegn på usunn økonomi. Man vil jo også sitte med en fattigere verktøykasse dersom en ny krise skulle inntreffe.

Og at noen har betalt ned lånene sine og sådan "nyter godt" av at innskuddsrenten nå økes er jo bare sånn det er. I neste omgang er det noen andre som har nedbetalt lånene sine. Dette var jo også i all mulig grad beretningen om en varslet renteheving, så folk burde ha klart å ta eventuelle grep om økonomien - det har i alle fall vi gjort.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Den verdensøkonomien vi har i dag, kan ikke forsvare høye renter slik vi hadde det på tidlig 1990- tall.

Renten kommer aldri, i overskuelig fremtid, til å stige til for eksempel 10% på et vanlig boliglån.

Rentenivåene i antikken var generelt lave, og folk hadde mye gjeld. Det er en tilsvarende situasjon vi har nå.
At vi skal få rentenivåer tilsvarende de man hadde i den tiden det var overflod av billig olje, er ønsketenkning.
Kommer det et boligkrakk, blir neppe renten utløsende faktor.

Rusten

Legg inn av Rusten »

Veldig bra at sentralbanken denne gangen ligger i forkant med renteheving, og at bankene i tillegg strammer inn på boliglån.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Rusten skrev: tor des 16, 2021 8:01 pm Veldig bra at sentralbanken denne gangen ligger i forkant med renteheving, og at bankene i tillegg strammer inn på boliglån.
Enig. Det er også godt å se at de er såpass tydelige på at den skal videre opp. Har et lån på rundt 5 mill selv, så det blir jo mer å betale, men jeg frykter konsekvensene av en passiv rentepolitikk mer enn å måtte betale mer i renter.

Someone

Legg inn av Someone »

palimpsest skrev: tor des 16, 2021 10:03 am Renten opp. Setter som vanlig mine kroner på DnB er første bank ut til å heve egen.
Det var Fana Sparebank som var først uke

https://e24.no/privatoekonomi/i/k6y6z6/ ... aansrenten

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Someone skrev: fre des 17, 2021 9:18 am
palimpsest skrev: tor des 16, 2021 10:03 am Renten opp. Setter som vanlig mine kroner på DnB er første bank ut til å heve egen.
Det var Fana Sparebank som var først uke

https://e24.no/privatoekonomi/i/k6y6z6/ ... aansrenten
Jøsses.

Da setter jeg et kryss i taket.

Rusten

Legg inn av Rusten »

palimpsest skrev: tor des 16, 2021 9:17 pm
Rusten skrev: tor des 16, 2021 8:01 pm Veldig bra at sentralbanken denne gangen ligger i forkant med renteheving, og at bankene i tillegg strammer inn på boliglån.
Enig. Det er også godt å se at de er såpass tydelige på at den skal videre opp. Har et lån på rundt 5 mill selv, så det blir jo mer å betale, men jeg frykter konsekvensene av en passiv rentepolitikk mer enn å måtte betale mer i renter.
Helt klart, og det er på denne måten vi unngår boligkrakk som er vår største frykt. Styringsrenten må opp om vi skal stabilisere inflasjonen og jeg synes det er modig gjort at Norges bank velger denne strategien nå som vi står mitt opp i flere vanskelige valg. Norsk økonomi går en turbulent tid i møte men allerede i 2023-24 vil vi få igjen for tiltakene.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Someone skrev: fre des 17, 2021 9:18 am
palimpsest skrev: tor des 16, 2021 10:03 am Renten opp. Setter som vanlig mine kroner på DnB er første bank ut til å heve egen.
Det var Fana Sparebank som var først uke

https://e24.no/privatoekonomi/i/k6y6z6/ ... aansrenten
Jeg fikk melding fra DNB om renteøkning i går.
Innskuddsrenta på sparepengene settes opp med 0,25%.

Mysterio19

Legg inn av Mysterio19 »

fargeblind skrev: tir des 21, 2021 9:54 am Innskuddsrenta på sparepengene settes opp med 0,25%.
Sikker på at det ikke bare var til 0.25% og ikke med 0.25%?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Mysterio19 skrev: tir des 21, 2021 12:06 pm
fargeblind skrev: tir des 21, 2021 9:54 am Innskuddsrenta på sparepengene settes opp med 0,25%.
Sikker på at det ikke bare var til 0.25% og ikke med 0.25%?
Du har rett. Jeg skrev feil.
Hva var inflasjonen igjen? :|

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Vedrørende innskuddsrente vil jeg anbefale å følge med på følgende side. Pass på at banken du velger er medlem i sikringsfondet.

https://finanssans.no/hoyrentekonto

PEF_1973

Legg inn av PEF_1973 »

Økt rente med 0,75%, jamfør Øystein Olsen på Dagsrevyen i kveld innebærer kanskje 7-8 000 ekstra i renter, før rentefradraget.
Mantraet hans var at "alle" hadde penger på bok, som de bare brant etter å svi av - Og dermed både kunne tåle renteøkninger på toppen av alt annet og holde de berømte hjulene i gang.
Akkurat det tror jeg ikke han skal være redd for med de galopperende prisene vi har/snart får på det meste.

Sparebank 1 Nord-Norge har nøyaktig 0,00% i innskuddsrente, men de har være jævlig kjappe med å øke renta på boliglånet,
Så jeg har et mindre beløp hos Kraft Bank for å ha noe i bakhånd. 1,13% gjør det ikke akkurat vanskelig å gå, men det slår uansett 0%.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

PEF_1973 skrev: søn jan 02, 2022 9:09 pm Økt rente med 0,75%, jamfør Øystein Olsen på Dagsrevyen i kveld innebærer kanskje 7-8 000 ekstra i renter, før rentefradraget.
Mantraet hans var at "alle" hadde penger på bok, som de bare brant etter å svi av - Og dermed både kunne tåle renteøkninger på toppen av alt annet og holde de berømte hjulene i gang.
Akkurat det tror jeg ikke han skal være redd for med de galopperende prisene vi har/snart får på det meste.

Sparebank 1 Nord-Norge har nøyaktig 0,00% i innskuddsrente, men de har være jævlig kjappe med å øke renta på boliglånet,
Så jeg har et mindre beløp hos Kraft Bank for å ha noe i bakhånd. 1,13% gjør det ikke akkurat vanskelig å gå, men det slår uansett 0%.
Med økte strømutgifter, dyrere drivstoff/mat og nedstenginger i samfunnet. Så kjem forskjellene garantert til å øke med eit slik forslag. Dei fleiste vil nok greie det, men at folk vil merke det er det ingen tvil om.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Det snakkes nå om økte renter, vi har imidlertid ikke en økonomi som gir noen reel avkastning som kan forsvare disse rentene.

Ekstremt høye renter vil eventuelt være svært kortvarig. Men dette kan i så fall i en kort periode føre til mye mislighold. Med ditto konsekvenser.

Someone

Legg inn av Someone »

Nå er vel vel uansett ikke snakk om "ekstremt høye" renter

Queenie

Legg inn av Queenie »

Fire-fem renteøkninger på rappen er vel et minimum av hva folk kan forvente nå, det utgjør vel 20-30 000 ekstra i året for de med store lån?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Queenie skrev: fre mar 18, 2022 9:22 am Fire-fem renteøkninger på rappen er vel et minimum av hva folk kan forvente nå, det utgjør vel 20-30 000 ekstra i året for de med store lån?
Renten har vært unormalt lav en stund nå. Jeg har satt mer penger i fond mens den har vært så lav, men nå må jeg dempe sparingen i takt med renteøkningene.

Forøvrig kjedelig med fond i nedgangstider. Man putter inn penger og verdien synker. Jeg håper jeg får igjen for innsatsen uansett.

Queenie

Legg inn av Queenie »

PapaSmurf skrev: fre mar 18, 2022 9:25 am
Queenie skrev: fre mar 18, 2022 9:22 am Fire-fem renteøkninger på rappen er vel et minimum av hva folk kan forvente nå, det utgjør vel 20-30 000 ekstra i året for de med store lån?
Renten har vært unormalt lav en stund nå. Jeg har satt mer penger i fond mens den har vært så lav, men nå må jeg dempe sparingen i takt med renteøkningene.

Forøvrig kjedelig med fond i nedgangstider. Man putter inn penger og verdien synker. Jeg håper jeg får igjen for innsatsen uansett.
Det beste er selvfølgelig å ikke ha lån, men det ønsker naturligvis ikke myndighetene.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Someone skrev: fre mar 18, 2022 9:15 am Nå er vel vel uansett ikke snakk om "ekstremt høye" renter
Bare vent!

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Queenie skrev: fre mar 18, 2022 9:32 am
PapaSmurf skrev: fre mar 18, 2022 9:25 am
Queenie skrev: fre mar 18, 2022 9:22 am Fire-fem renteøkninger på rappen er vel et minimum av hva folk kan forvente nå, det utgjør vel 20-30 000 ekstra i året for de med store lån?
Renten har vært unormalt lav en stund nå. Jeg har satt mer penger i fond mens den har vært så lav, men nå må jeg dempe sparingen i takt med renteøkningene.

Forøvrig kjedelig med fond i nedgangstider. Man putter inn penger og verdien synker. Jeg håper jeg får igjen for innsatsen uansett.
Det beste er selvfølgelig å ikke ha lån, men det ønsker naturligvis ikke myndighetene.
Det er noen millioner til jeg er gjeldfri. Målet er å være ferdig til jeg er pensjonist. Samtidig må man jo også spare penger til pensjonstilværelsen
også nå til dags. Jeg sparer litt ekstra, for man vet aldri hva pensjonsalderen blir i fremtiden. Og man kan bare glemme at jeg skal jobbe etter jeg er 67.

Someone

Legg inn av Someone »

Queenie skrev: fre mar 18, 2022 9:22 am Fire-fem renteøkninger på rappen er vel et minimum av hva folk kan forvente nå, det utgjør vel 20-30 000 ekstra i året for de med store lån?
Hvilket ikke er noe problem og betyr heller ikke "ekstremt høye renter"

Queenie

Legg inn av Queenie »

Someone skrev: fre mar 18, 2022 9:45 am
Queenie skrev: fre mar 18, 2022 9:22 am Fire-fem renteøkninger på rappen er vel et minimum av hva folk kan forvente nå, det utgjør vel 20-30 000 ekstra i året for de med store lån?
Hvilket ikke er noe problem og betyr heller ikke "ekstremt høye renter"
Jeg tipper den havner på 5-6%, minst.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Økonomi»