Vi snakker om renten

Svar
ms_8

Re: Vi snakker om renten

Legg inn av ms_8 »

Trur vi kan være sikker på at renten stiger i desember også. Blir nok mange som får økonomisk sjokk i januar/februar er eg redd

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Så forøvrig en Facebook-kommentar hvor vedkommende nå oppfordrer folk som har lån i Norges Bank til å bytte bank. Kanskje noe å vurdere.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Haugzu skrev: tor nov 03, 2022 10:43 am Så forøvrig en Facebook-kommentar hvor vedkommende nå oppfordrer folk som har lån i Norges Bank til å bytte bank. Kanskje noe å vurdere.
Vil gjerne bytte til Cayman Island's bank, finnes det skjema på nettet ?

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

greyserpent skrev: tor nov 03, 2022 10:26 am
fargerik skrev: tor nov 03, 2022 10:24 am
FROG skrev: tor nov 03, 2022 10:13 am

Ikke sikkert ;) De varsler ny økning allerede i desember :) Virker som de har mistet helt kontrollen. Sannheten er at vi ikke har noe stor inflasjon! Vi har en ekstrem prisstigning på alt som er av varer og tjenester i samfunnet nå. På grunn av skyhøye energipriser styrt av det "grønne skiftet" og galningene som sitter i regjeringen nå, som sleiker EU sin ræv så hardt at man må feste et tau i beina på de for å klare å trekke de ut igjen om de forsvinner inn der !

Det grønne skiftet foregår bare i vesten, alle de andre driter i det ja og tvert om! De øker sine utslipp og gir jamt faen. De vinner vi taper. Hilsen tåkefyrsten på Stortinget.
Og pandemi og krig, det har SELVFØLGELIG INGEN TING med inflasjonen å gjøre.
Det er KUN "tåkefyrsten".
Dette er ikke mitt førstevalg av regjering. Men de har likevel gjort uendelig mye mer for folk flest enn det Erna noensinne har gjort.
Har denne regjeringen gjort noe for "folk flest" i det hele tatt?

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Før dette utarter: Eventuelle stråmenn og skittkasting (les: diskusjon) om sittende regjering kan dere ta på politikk norsk, i denne tråden snakker vi om renten. Takk.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Heia Norges Bank. De gjør det dyrere for oss å låne penger, pga inflasjon som kommer fra utenfor landets grenser som de ikke kan gjøre noe som helst med. Med den logikken kommer renta til å øke ved hvert eneste rentemøte i lang tid fremover.

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

ehall skrev: tor nov 03, 2022 7:11 pm Heia Norges Bank. De gjør det dyrere for oss å låne penger, pga inflasjon som kommer fra utenfor landets grenser som de ikke kan gjøre noe som helst med. Med den logikken kommer renta til å øke ved hvert eneste rentemøte i lang tid fremover.

For rekordlav arbeidsledighet samt stadig svakere kronekurs bidrar på ingen måte til økte priser?

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Dundersalt skrev: tor nov 03, 2022 8:40 pm
ehall skrev: tor nov 03, 2022 7:11 pm Heia Norges Bank. De gjør det dyrere for oss å låne penger, pga inflasjon som kommer fra utenfor landets grenser som de ikke kan gjøre noe som helst med. Med den logikken kommer renta til å øke ved hvert eneste rentemøte i lang tid fremover.

For rekordlav arbeidsledighet samt stadig svakere kronekurs bidrar på ingen måte til økte priser?
Lite, men alt bidrar. Men det viktigste er Russlands krig og med vestens sanksjoner, pandemien og Tyskland sin energipolitikk.

Downlight

Legg inn av Downlight »

Har ikke registrert at noen banker har satt opp renten ennå etter at Norges Bank hevet styringsrenten i går.
Men DNB kommer kanskje snart ut med en melding? De pleier å være raske.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Downlight skrev: fre nov 04, 2022 12:45 pm Har ikke registrert at noen banker har satt opp renten ennå etter at Norges Bank hevet styringsrenten i går.
Men DNB kommer kanskje snart ut med en melding? De pleier å være raske.
Det er jo en viss forsinkelse fra renteendringene fra NB til bankene kan skru opp sin rente, da.
De renteøkningene som er gjort nå, vil komme til låntakerne etterhvert.
Er ikke helt sikker, men er det ikke ca. 6 uker det er snakk om?

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

ehall skrev: tor nov 03, 2022 9:59 pm
Dundersalt skrev: tor nov 03, 2022 8:40 pm
ehall skrev: tor nov 03, 2022 7:11 pm Heia Norges Bank. De gjør det dyrere for oss å låne penger, pga inflasjon som kommer fra utenfor landets grenser som de ikke kan gjøre noe som helst med. Med den logikken kommer renta til å øke ved hvert eneste rentemøte i lang tid fremover.

For rekordlav arbeidsledighet samt stadig svakere kronekurs bidrar på ingen måte til økte priser?
Lite, men alt bidrar. Men det viktigste er Russlands krig og med vestens sanksjoner, pandemien og Tyskland sin energipolitikk.
Nå må du ikke glemme at de store firmaene, feks oljeselskapene bruker dette til å presse prisene opp ytterligere og har de største øverskuddene noen sinne i disse tider...

Downlight

Legg inn av Downlight »

fargerik skrev: fre nov 04, 2022 3:24 pm
Downlight skrev: fre nov 04, 2022 12:45 pm Har ikke registrert at noen banker har satt opp renten ennå etter at Norges Bank hevet styringsrenten i går.
Men DNB kommer kanskje snart ut med en melding? De pleier å være raske.
Det er jo en viss forsinkelse fra renteendringene fra NB til bankene kan skru opp sin rente, da.
De renteøkningene som er gjort nå, vil komme til låntakerne etterhvert.
Er ikke helt sikker, men er det ikke ca. 6 uker det er snakk om?
Det pleier kun å gå noen dager før bankene meddeler renteøkning, men den er jo datert frem i tid iht regler for varsling.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Downlight skrev: fre nov 04, 2022 5:35 pm
fargerik skrev: fre nov 04, 2022 3:24 pm
Downlight skrev: fre nov 04, 2022 12:45 pm Har ikke registrert at noen banker har satt opp renten ennå etter at Norges Bank hevet styringsrenten i går.
Men DNB kommer kanskje snart ut med en melding? De pleier å være raske.
Det er jo en viss forsinkelse fra renteendringene fra NB til bankene kan skru opp sin rente, da.
De renteøkningene som er gjort nå, vil komme til låntakerne etterhvert.
Er ikke helt sikker, men er det ikke ca. 6 uker det er snakk om?
Det pleier kun å gå noen dager før bankene meddeler renteøkning, men den er jo datert frem i tid iht regler for varsling.
Ja.
Grunnen til at jeg er interessert i renta, er at "guttungen" og dama hans har planer om å ta opp millioner i lån og kjøpe sitt første hus.
Snusfornuftige, gamle jeg har ansvar for å passe på at de ikke tar seg vann over hodet.

FROG

Legg inn av FROG »

fargerik skrev: tor nov 03, 2022 10:24 am
FROG skrev: tor nov 03, 2022 10:13 am
Haugzu skrev: tor nov 03, 2022 10:01 am 0,25%! Da blir det ribbe til jul i år også!
Ikke sikkert ;) De varsler ny økning allerede i desember :) Virker som de har mistet helt kontrollen. Sannheten er at vi ikke har noe stor inflasjon! Vi har en ekstrem prisstigning på alt som er av varer og tjenester i samfunnet nå. På grunn av skyhøye energipriser styrt av det "grønne skiftet" og galningene som sitter i regjeringen nå, som sleiker EU sin ræv så hardt at man må feste et tau i beina på de for å klare å trekke de ut igjen om de forsvinner inn der !

Det grønne skiftet foregår bare i vesten, alle de andre driter i det ja og tvert om! De øker sine utslipp og gir jamt faen. De vinner vi taper. Hilsen tåkefyrsten på Stortinget.
Og pandemi og krig, det har SELVFØLGELIG INGEN TING med inflasjonen å gjøre.
Det er KUN "tåkefyrsten".
Veldig lite i Norge! Det er den ekstreme prisstigningen n på drivstoff og energi som driver inflasjonen! Og det får rentehevningene gjort lite med. Det gjør det faktisk bare enda verre for bedriftene som blir enda hardere rammet av dette.
Denne regjeringen er den verste i moderne tid! Av og til må man nesten lure på om de er tilbakestående! Men det er de jo ikke, det er ekstremismen og religionen deres det "grønne skiftet" som får de til å virke som det.

fargerik

Legg inn av fargerik »

FROG skrev: søn nov 06, 2022 10:38 am
fargerik skrev: tor nov 03, 2022 10:24 am
FROG skrev: tor nov 03, 2022 10:13 am

Ikke sikkert ;) De varsler ny økning allerede i desember :) Virker som de har mistet helt kontrollen. Sannheten er at vi ikke har noe stor inflasjon! Vi har en ekstrem prisstigning på alt som er av varer og tjenester i samfunnet nå. På grunn av skyhøye energipriser styrt av det "grønne skiftet" og galningene som sitter i regjeringen nå, som sleiker EU sin ræv så hardt at man må feste et tau i beina på de for å klare å trekke de ut igjen om de forsvinner inn der !

Det grønne skiftet foregår bare i vesten, alle de andre driter i det ja og tvert om! De øker sine utslipp og gir jamt faen. De vinner vi taper. Hilsen tåkefyrsten på Stortinget.
Og pandemi og krig, det har SELVFØLGELIG INGEN TING med inflasjonen å gjøre.
Det er KUN "tåkefyrsten".
Veldig lite i Norge! Det er den ekstreme prisstigningen n på drivstoff og energi som driver inflasjonen! Og det får rentehevningene gjort lite med. Det gjør det faktisk bare enda verre for bedriftene som blir enda hardere rammet av dette.
Denne regjeringen er den verste i moderne tid! Av og til må man nesten lure på om de er tilbakestående! Men det er de jo ikke, det er ekstremismen og religionen deres det "grønne skiftet" som får de til å virke som det.
Montro hvorfor energiprisene har økt, da.
Det er sikkert den norske regjeringens skyld, og har INGEN TING med Putins gass å gjøre, eller hva?
Hva ville energiprisen vært dersom Høyre hadde vunnet siste stortingsvalg?
Og hva ville energiprisen vært dersom ikke Erna og Siv hadde bygget de nye monsterkablene?

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

MacanT skrev: tor nov 03, 2022 2:52 pm Har denne regjeringen gjort noe for "folk flest" i det hele tatt?
Du må huske at definisjonen på "vanlige folk" er bønder, offentlige ansatte og trygdede. Det er mange som misforstår og tror at det er "vanlig" å tilhøre en annen gruppe.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Orakelet skrev: søn nov 06, 2022 10:49 am
MacanT skrev: tor nov 03, 2022 2:52 pm Har denne regjeringen gjort noe for "folk flest" i det hele tatt?
Du må huske at definisjonen på "vanlige folk" er bønder, offentlige ansatte og trygdede. Det er mange som misforstår og tror at det er "vanlig" å tilhøre en annen gruppe.
Nei. Definisjonen er de som tjener lite. Fra medianinntekt og nedover.

Downlight

Legg inn av Downlight »

fargerik skrev: fre nov 04, 2022 6:15 pm
Downlight skrev: fre nov 04, 2022 5:35 pm
fargerik skrev: fre nov 04, 2022 3:24 pm
Det er jo en viss forsinkelse fra renteendringene fra NB til bankene kan skru opp sin rente, da.
De renteøkningene som er gjort nå, vil komme til låntakerne etterhvert.
Er ikke helt sikker, men er det ikke ca. 6 uker det er snakk om?
Det pleier kun å gå noen dager før bankene meddeler renteøkning, men den er jo datert frem i tid iht regler for varsling.
Ja.
Grunnen til at jeg er interessert i renta, er at "guttungen" og dama hans har planer om å ta opp millioner i lån og kjøpe sitt første hus.
Snusfornuftige, gamle jeg har ansvar for å passe på at de ikke tar seg vann over hodet.
Og da var DNB på banen med renteheving. Først ut som antatt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Downlight skrev: man nov 07, 2022 12:28 pm
fargerik skrev: fre nov 04, 2022 6:15 pm
Downlight skrev: fre nov 04, 2022 5:35 pm

Det pleier kun å gå noen dager før bankene meddeler renteøkning, men den er jo datert frem i tid iht regler for varsling.
Ja.
Grunnen til at jeg er interessert i renta, er at "guttungen" og dama hans har planer om å ta opp millioner i lån og kjøpe sitt første hus.
Snusfornuftige, gamle jeg har ansvar for å passe på at de ikke tar seg vann over hodet.
Og da var DNB på banen med renteheving. Først ut som antatt.
AHA!
Da kommer vel straks melding fra banken om at de skrur opp renta på innskudd, da ;-)

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

fargerik skrev: man nov 07, 2022 12:30 pm
Downlight skrev: man nov 07, 2022 12:28 pm
fargerik skrev: fre nov 04, 2022 6:15 pm

Ja.
Grunnen til at jeg er interessert i renta, er at "guttungen" og dama hans har planer om å ta opp millioner i lån og kjøpe sitt første hus.
Snusfornuftige, gamle jeg har ansvar for å passe på at de ikke tar seg vann over hodet.
Og da var DNB på banen med renteheving. Først ut som antatt.
AHA!
Da kommer vel straks melding fra banken om at de skrur opp renta på innskudd, da ;-)
Har ennå ikke fått noen melding fra Sparebank1 SR-Bank, men renten på min innskuddskonto er jo allerede oppe i svimlende 0,25% så det blir nok ingen økning denne gangen :lol:

Queenie

Legg inn av Queenie »

fargerik skrev: fre nov 04, 2022 6:15 pm
Downlight skrev: fre nov 04, 2022 5:35 pm
fargerik skrev: fre nov 04, 2022 3:24 pm
Det er jo en viss forsinkelse fra renteendringene fra NB til bankene kan skru opp sin rente, da.
De renteøkningene som er gjort nå, vil komme til låntakerne etterhvert.
Er ikke helt sikker, men er det ikke ca. 6 uker det er snakk om?
Det pleier kun å gå noen dager før bankene meddeler renteøkning, men den er jo datert frem i tid iht regler for varsling.
Ja.
Grunnen til at jeg er interessert i renta, er at "guttungen" og dama hans har planer om å ta opp millioner i lån og kjøpe sitt første hus.
Snusfornuftige, gamle jeg har ansvar for å passe på at de ikke tar seg vann over hodet.
Er det ikke det folk flest gjør da, i denne kollektive psykosen?

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

MacanT skrev: man nov 07, 2022 2:43 pm
fargerik skrev: man nov 07, 2022 12:30 pm
Downlight skrev: man nov 07, 2022 12:28 pm

Og da var DNB på banen med renteheving. Først ut som antatt.
AHA!
Da kommer vel straks melding fra banken om at de skrur opp renta på innskudd, da ;-)
Har ennå ikke fått noen melding fra Sparebank1 SR-Bank, men renten på min innskuddskonto er jo allerede oppe i svimlende 0,25% så det blir nok ingen økning denne gangen :lol:
3% på Sparesmart. Bare å opprette konto.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Haugzu skrev: man nov 07, 2022 3:01 pm
MacanT skrev: man nov 07, 2022 2:43 pm
fargerik skrev: man nov 07, 2022 12:30 pm
AHA!
Da kommer vel straks melding fra banken om at de skrur opp renta på innskudd, da ;-)
Har ennå ikke fått noen melding fra Sparebank1 SR-Bank, men renten på min innskuddskonto er jo allerede oppe i svimlende 0,25% så det blir nok ingen økning denne gangen :lol:
3% på Sparesmart. Bare å opprette konto.
Jeg finner ikke noen "Sparesmart" konto hos SR-Bank.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

MacanT skrev: man nov 07, 2022 3:21 pm
Haugzu skrev: man nov 07, 2022 3:01 pm
MacanT skrev: man nov 07, 2022 2:43 pm
Har ennå ikke fått noen melding fra Sparebank1 SR-Bank, men renten på min innskuddskonto er jo allerede oppe i svimlende 0,25% så det blir nok ingen økning denne gangen :lol:
3% på Sparesmart. Bare å opprette konto.
Jeg finner ikke noen "Sparesmart" konto hos SR-Bank.
https://www.sparesmart.no/

Er en del av Eika.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Haugzu skrev: man nov 07, 2022 3:46 pm
MacanT skrev: man nov 07, 2022 3:21 pm
Haugzu skrev: man nov 07, 2022 3:01 pm

3% på Sparesmart. Bare å opprette konto.
Jeg finner ikke noen "Sparesmart" konto hos SR-Bank.
https://www.sparesmart.no/

Er en del av Eika.
Er ikke interessert i å skifte bank, da må jeg søke om fleksilån på nytt, hvis da Eika tilbyr noe slikt i det hele tatt.

Innskuddskonto i bank bruker jeg kun til å betale regninger med hjelp av avtalegiro og/eller eFaktura.

All sparing foregår på min Nordnet konto.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

MacanT skrev: man nov 07, 2022 4:10 pm
Haugzu skrev: man nov 07, 2022 3:46 pm
MacanT skrev: man nov 07, 2022 3:21 pm
Jeg finner ikke noen "Sparesmart" konto hos SR-Bank.
https://www.sparesmart.no/

Er en del av Eika.
Er ikke interessert i å skifte bank, da må jeg søke om fleksilån på nytt, hvis da Eika tilbyr noe slikt i det hele tatt.

Innskuddskonto i bank bruker jeg kun til å betale regninger med hjelp av avtalegiro og/eller eFaktura.

All sparing foregår på min Nordnet konto.
Skjønner, da er det ikke mye å hente.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

https://www.finansavisen.no/nyheter/mak ... s-bank-bom

Analysene til Norges Bank svikter, duket for nye 0,5% i desember!

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Norges Bank burde være ærlige og si de jobber for at arbeidsledighet skal bli høyere. De kan ikke gjøre noe med inflasjonen så den eneste måtes å kjøle ned økonomien er at bedriftene går konkurs eller får lavere omsetning så arbeidsledigheten øker. Det er konsekvensen av renteøkningene.

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

ehall skrev: tor nov 10, 2022 10:50 pm Norges Bank burde være ærlige og si de jobber for at arbeidsledighet skal bli høyere. De kan ikke gjøre noe med inflasjonen så den eneste måtes å kjøle ned økonomien er at bedriftene går konkurs eller får lavere omsetning så arbeidsledigheten øker. Det er konsekvensen av renteøkningene.
De har da alltid vært ærlige på dette. De peker på at arbeidsmarkedet er stramt og det er behov for å kjøle ned økonomien.

Det betyr at pengebruken må ned, gjennom lavere kjøp av varer og tjenester. Det betyr også at antall arbeidsledige må opp, slik at presset på økte lønninger avtar.

Mulig dette ikke er innlysende for folk flest, og de sånn sett burde bruke mer folkelige/direkte uttrykk. Men er da ingen hemmelighet at dette er målet.

KBY

Legg inn av KBY »

Dundersalt skrev: fre nov 11, 2022 3:07 pm
ehall skrev: tor nov 10, 2022 10:50 pm Norges Bank burde være ærlige og si de jobber for at arbeidsledighet skal bli høyere. De kan ikke gjøre noe med inflasjonen så den eneste måtes å kjøle ned økonomien er at bedriftene går konkurs eller får lavere omsetning så arbeidsledigheten øker. Det er konsekvensen av renteøkningene.
De har da alltid vært ærlige på dette. De peker på at arbeidsmarkedet er stramt og det er behov for å kjøle ned økonomien.

Det betyr at pengebruken må ned, gjennom lavere kjøp av varer og tjenester. Det betyr også at antall arbeidsledige må opp, slik at presset på økte lønninger avtar.

Mulig dette ikke er innlysende for folk flest, og de sånn sett burde bruke mer folkelige/direkte uttrykk. Men er da ingen hemmelighet at dette er målet.
Finnes det noen analyse som sier at norske forbrukere forbruker for mye av goder som ikke er nødvendige for å overleve?

Innflasjonen kommer ikke av at vi forbruker strøm/mat/tranaport og renten kan ikke gjøre noe med inflasjonen siden den er 100% importert / styrt av regjeringen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Økonomi»