Rødt kjøtt er ikke farlig

Svar
Fordomsfull

Re: Rødt kjøtt er ikke farlig

Legg inn av Fordomsfull »

Alpha skrev: søn apr 30, 2023 7:39 pm
Corvus skrev: søn apr 30, 2023 7:21 pm
Helloween skrev: tor apr 27, 2023 10:25 pm Myten om at rødt kjøtt er farlig nekter å dø. Man har ingen årsakssammenheng mellom rødt kjøtt og helse, bare en veldig liten statistisk sammenheng.
Bearbeidet rødt kjøtt er vist farlig, tenk deg at du står på kjøkkenbenken og skal steike en biff så i siste sekund bestemmer du deg for å kverne den til hamburger. Hvis du tror at hamburgeren dermed har blitt farlig så anbefaler jeg IQ sjekk.
Tenk deg et burgermåltid, med hvittbrød, dressing, pommes frites og brus, er det ikke mer logisk at tilbehøret og ikke kjøttburgeren er det som er mest usunt ?
Helseeffekten. Folk som gir F i helsen spiser burger, drikker, røyker og trener lite. Folk som er opptatt av helse spiser lite kjøtt, trener, røyker ikke osv. Kan det tenkes at dette spiller inn på statistikken ?

Så lenge statistikken ikke korrigerer for Helseeffekten og tilbehøret som spises til rødt kjøtt så er forskningen verdiløs.
At Rødt kjøtt er farlig er jo en vits. De fleste mennesker på jorden har spist mye rødt kjøtt i tusenvis av år.
At alkohol er farlig er jo en vits. De fleste mennesker på jorden har drukket mye alkohol i tusenvis av år.
SELVSAGT! At eg ikkje har tenkt på det før; det er jo derfor de legger fisk, salamandere og andre dyr, hvaltestikler eller deler av mennesker mm - på sprit; For da holder kjøttet seg så godt. Så sprit er rene helsekosten, jo mer en drikker, desto bedre&lengre holder en seg. Eller som de sier på engelsk; the more the merrier and - the end.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Queenie skrev: man mai 01, 2023 9:41 am
Alpha skrev: søn apr 30, 2023 3:46 pm
Queenie skrev: søn apr 30, 2023 1:11 pm
😂😂😂😂

Gir deg rett i at en kalori ikke alltid er en kalori, men det er lurt å tenke slik dersom man ikke vil komplisere ting med mer kunnskap.
Kan du utdype hvordan en enhet kan ha en dynamisk verdi? Kan 40 kg være både 10 kg og 70 kg i en annen sammenheng? Nei. 40 kg er 40 kg og 40 kcal er 40 kcal.
Energi forsvinner ikke, men det er mye mer komplisert enn så når det gjelder ernæring, men det er en fordel å kunne litt biokjemi og fysiologi.

For eksempel så er nedbrytningen av fruktose og glukose helt forskjellig og med store forskjeller mtp insulinresistens.

Det er ikke likegyldig om man konsumerer 100 g proteiner eller 100 g karbohydrater, proteiner er mindre fetende fordi metabolismen krever vesentlig mer energi, det samme gjelder uprosessert mat vs prosessert.

Økt proteininntak bidrar også til å redusere appetitt og følgelig også bidra til vekttap uten behov for å telle kalorier eller porsjonskontroll og metthetsindeksen gjør seg også gjeldende her.

Motsatt så bidrar inntak av matvarer med høy glykemisk index til en blodsukkerkurve som en jojo, det gagner veldig lite og er skadelig på sikt.

Makronæringsstoffene og fordelingen av dem er kjempeviktig. Prosessert mat ødelagt store deler av verden og har allerede gitt enorme følger for folkehelsen. Men hvis man lever på pizza og smågodt er det nok greit å telle kalorier, man lever ikke spesielt sunt selv om man ikke går opp i vekt og holder et stålregime på antall kalorier :)
Men ingen ting av det du nevner endrer faktum at en kalori er en kalori. At ulike matvarer påvirker kroppen ulikt er da ingen hemmelighet.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Alpha skrev: man mai 01, 2023 10:31 am
Men ingen ting av det du nevner endrer faktum at en kalori er en kalori. At ulike matvarer påvirker kroppen ulikt er da ingen hemmelighet.
Man trenger ikke telle kalorier om man spiser sunt og riktig, sant trener. Å si at en kalori er en kalori er ekstremt forenklende som produsentene av prosessert mat elsker å pushe, det er enkel termodynamikk uten å ta hensyn til næringsstoffer eller makroinnhold.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Queenie skrev: man mai 01, 2023 10:48 am
Alpha skrev: man mai 01, 2023 10:31 am
Men ingen ting av det du nevner endrer faktum at en kalori er en kalori. At ulike matvarer påvirker kroppen ulikt er da ingen hemmelighet.
Man trenger ikke telle kalorier om man spiser sunt og riktig, sant trener. Å si at en kalori er en kalori er ekstremt forenklende som produsentene av prosessert mat elsker å pushe, det er enkel termodynamikk uten å ta hensyn til næringsstoffer eller makroinnhold.
Nå sier du bare masse annet jeg aldri har hevdet. Jeg har ikke sagt at man trenger å telle kalorier eller at ulike kalorier ikke påvirker oss ulikt.

Kroppens energibehov er avhengig av et hav med faktorer. Alt fra kroppstemperatur, matinntak, bevegelse, puls og respirasjonsfrekvens for å nevne et par på overflaten. Inntas den mengden kalorier som er helt likt energibehovet, så vil man forbli vektstabil. Uavhengig av hvor kaloriene kommer fra.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Alpha skrev: man mai 01, 2023 11:00 am
Queenie skrev: man mai 01, 2023 10:48 am
Alpha skrev: man mai 01, 2023 10:31 am
Men ingen ting av det du nevner endrer faktum at en kalori er en kalori. At ulike matvarer påvirker kroppen ulikt er da ingen hemmelighet.
Man trenger ikke telle kalorier om man spiser sunt og riktig, sant trener. Å si at en kalori er en kalori er ekstremt forenklende som produsentene av prosessert mat elsker å pushe, det er enkel termodynamikk uten å ta hensyn til næringsstoffer eller makroinnhold.
Nå sier du bare masse annet jeg aldri har hevdet. Jeg har ikke sagt at man trenger å telle kalorier eller at ulike kalorier ikke påvirker oss ulikt.

Kroppens energibehov er avhengig av et hav med faktorer. Alt fra kroppstemperatur, matinntak, bevegelse, puls og respirasjonsfrekvens for å nevne et par på overflaten. Inntas den mengden kalorier som er helt likt energibehovet, så vil man forbli vektstabil. Uavhengig av hvor kaloriene kommer fra.
Det er veldig lite irrelevant hvor kaloriene kommer fra om helse er viktig, det bør jo være det som veier tyngst.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Queenie skrev: man mai 01, 2023 9:45 am
Alpha skrev: søn apr 30, 2023 7:39 pm
Corvus skrev: søn apr 30, 2023 7:21 pm

At Rødt kjøtt er farlig er jo en vits. De fleste mennesker på jorden har spist mye rødt kjøtt i tusenvis av år.
At alkohol er farlig er jo en vits. De fleste mennesker på jorden har drukket mye alkohol i tusenvis av år.
Kunnskapsløst.
Det er vel med alkohol som med så mye annet. Måtehold. Det ideelle hadde sikkert vært å kutte alkohol 100 %, da alkohol strengt tatt ikke er bra for kroppen. Men skal man i livet kutte alt som ikke er bra blir det noe som mangler, i hvertfall for meg. Om noen vil kose seg med en god bok, fotball eller god film med gulrøtter og vann, så de om det. Jeg foretrekker vin eller øl. Jeg lever en gang. Faren med å drikke alene er å drikke fort for å oppnå rus, og glemme sorger og bekymringer. Om jeg bruker en time på et glass vin får jeg ingen merkbar rus.

Hva gjelder kjøtt debatten så fester jeg mer lit til kunnskap, ernæringsfysiologer og den slags, enn Sandra B.. Sistnevnte har som minister fra bondepartiet en skjult agenda. Spis mer kjøtt. Bra for bøndene. Om VIF klanen trykker t-skjorte med logoen «vern ulven, skyt bønda», sender jeg omgående bestilling. Det er vel et faktum at nordmenn spiser veldig mye kjøtt og at vi stadig går opp i vekt. At kjøtt stekt i masse fett, saltet og krydret er sunnere å spise en maten her i går kveld - kjøtt fra økologisk Stange kylling - og salat, vel det tror jeg ikke. Jeg har to barn tidlig i tenårene som begge er slanke og som spiller fotball og håndball. Kun lørdagsgodt, fisk 2 til 3 dager i uka, salater og frukt, grovt brød og melk. Kjøtt fortrinnsvis økologisk kylling. Ellers litt kjøttdeig og pølser en til to dager i uka. Det kostholdet jeg vokste opp med. Variert og så sunt som mulig, men med noe frie tøyler i helgene.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Queenie skrev: man mai 01, 2023 11:03 am
Alpha skrev: man mai 01, 2023 11:00 am
Queenie skrev: man mai 01, 2023 10:48 am

Man trenger ikke telle kalorier om man spiser sunt og riktig, sant trener. Å si at en kalori er en kalori er ekstremt forenklende som produsentene av prosessert mat elsker å pushe, det er enkel termodynamikk uten å ta hensyn til næringsstoffer eller makroinnhold.
Nå sier du bare masse annet jeg aldri har hevdet. Jeg har ikke sagt at man trenger å telle kalorier eller at ulike kalorier ikke påvirker oss ulikt.

Kroppens energibehov er avhengig av et hav med faktorer. Alt fra kroppstemperatur, matinntak, bevegelse, puls og respirasjonsfrekvens for å nevne et par på overflaten. Inntas den mengden kalorier som er helt likt energibehovet, så vil man forbli vektstabil. Uavhengig av hvor kaloriene kommer fra.
Det er veldig lite irrelevant hvor kaloriene kommer fra om helse er viktig, det bør jo være det som veier tyngst.
Jeg er helt enig.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Queenie skrev: man mai 01, 2023 9:44 am
Corvus skrev: søn apr 30, 2023 7:21 pm
Helloween skrev: tor apr 27, 2023 10:25 pm Myten om at rødt kjøtt er farlig nekter å dø. Man har ingen årsakssammenheng mellom rødt kjøtt og helse, bare en veldig liten statistisk sammenheng.
Bearbeidet rødt kjøtt er vist farlig, tenk deg at du står på kjøkkenbenken og skal steike en biff så i siste sekund bestemmer du deg for å kverne den til hamburger. Hvis du tror at hamburgeren dermed har blitt farlig så anbefaler jeg IQ sjekk.
Tenk deg et burgermåltid, med hvittbrød, dressing, pommes frites og brus, er det ikke mer logisk at tilbehøret og ikke kjøttburgeren er det som er mest usunt ?
Helseeffekten. Folk som gir F i helsen spiser burger, drikker, røyker og trener lite. Folk som er opptatt av helse spiser lite kjøtt, trener, røyker ikke osv. Kan det tenkes at dette spiller inn på statistikken ?

Så lenge statistikken ikke korrigerer for Helseeffekten og tilbehøret som spises til rødt kjøtt så er forskningen verdiløs.
At Rødt kjøtt er farlig er jo en vits. De fleste mennesker på jorden har spist mye rødt kjøtt i tusenvis av år.
Har de spist like mye rødt kjøtt som vi gjør, uten å gjøre noe for det? Eller jaktet og høstet de dagen lang for sin overlevelse? Spiste de ultraprosessert mat ved siden av og var stillesittende store deler av døgnet?
Så du mener at så lenge man er aktiv så er det ikke farlig? Fint, jeg er veldig aktiv og kan dermed spise ren biff med god samvittighet. Kanskje det burde komme frem at man kan spise masse biff bare man er aktiv da?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Corvus skrev: man mai 01, 2023 11:23 am
Queenie skrev: man mai 01, 2023 9:44 am
Corvus skrev: søn apr 30, 2023 7:21 pm

At Rødt kjøtt er farlig er jo en vits. De fleste mennesker på jorden har spist mye rødt kjøtt i tusenvis av år.
Har de spist like mye rødt kjøtt som vi gjør, uten å gjøre noe for det? Eller jaktet og høstet de dagen lang for sin overlevelse? Spiste de ultraprosessert mat ved siden av og var stillesittende store deler av døgnet?
Så du mener at så lenge man er aktiv så er det ikke farlig? Fint, jeg er veldig aktiv og kan dermed spise ren biff med god samvittighet. Kanskje det burde komme frem at man kan spise masse biff bare man er aktiv da?
Nei... Rødt kjøtt er næringsrikt, men det er ikke noe man bør spise så mye av som vi gjør. Da jeg vokste opp visste man ikke så mye og tilbudene i butikkene var også deretter, det nærmeste rødt kjøtt jeg kom var en og annen kotelettmiddag, ellers gikk det i fisk og fjærkre. Jeg er lite fanatisk og kunne vært mye flinkere selv, men tror nok et par bedre biffmiddager per mnd er innafor. Noe mer trenger man ikke, og man setter også mer pris på det man får sjeldent.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Soya, insekter og bønner overlater jeg til beta-cuckene. Maskuline, dominante menn har sin hovedkilde til protein fra rødt storfekjøtt. Slik var det før, og slik er det nå.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Queenie skrev: man mai 01, 2023 11:42 am
Corvus skrev: man mai 01, 2023 11:23 am
Queenie skrev: man mai 01, 2023 9:44 am

Har de spist like mye rødt kjøtt som vi gjør, uten å gjøre noe for det? Eller jaktet og høstet de dagen lang for sin overlevelse? Spiste de ultraprosessert mat ved siden av og var stillesittende store deler av døgnet?
Så du mener at så lenge man er aktiv så er det ikke farlig? Fint, jeg er veldig aktiv og kan dermed spise ren biff med god samvittighet. Kanskje det burde komme frem at man kan spise masse biff bare man er aktiv da?
Nei... Rødt kjøtt er næringsrikt, men det er ikke noe man bør spise så mye av som vi gjør. Da jeg vokste opp visste man ikke så mye og tilbudene i butikkene var også deretter, det nærmeste rødt kjøtt jeg kom var en og annen kotelettmiddag, ellers gikk det i fisk og fjærkre. Jeg er lite fanatisk og kunne vært mye flinkere selv, men tror nok et par bedre biffmiddager per mnd er innafor. Noe mer trenger man ikke, og man setter også mer pris på det man får sjeldent.
Et par ganger i måneden er for sjelden. Minimum en gang hver helg.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Texas_John skrev: man mai 01, 2023 1:50 pm Soya, insekter og bønner overlater jeg til beta-cuckene. Maskuline, dominante menn har sin hovedkilde til protein fra rødt storfekjøtt. Slik var det før, og slik er det nå.
Så det er ingen cowboy frukost på deg.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

MRSA skrev: man mai 01, 2023 2:15 pm
Texas_John skrev: man mai 01, 2023 1:50 pm Soya, insekter og bønner overlater jeg til beta-cuckene. Maskuline, dominante menn har sin hovedkilde til protein fra rødt storfekjøtt. Slik var det før, og slik er det nå.
Så det er ingen cowboy frukost på deg.
Ikke hvis det inneholder bønner i hvert fall. Er ikke så fan av mat om inneholder cyanid eller annen gift og kan gi deg alvorlig sykdom.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Texas_John skrev: man mai 01, 2023 2:28 pm
Ikke hvis det inneholder bønner i hvert fall. Er ikke så fan av mat om inneholder cyanid eller annen gift og kan gi deg alvorlig sykdom.
Brune bønner er jo godt da..., sammen med kjøtt selvfølgelig.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Guttorm123 skrev: man mai 01, 2023 2:42 pm
Texas_John skrev: man mai 01, 2023 2:28 pm
Ikke hvis det inneholder bønner i hvert fall. Er ikke så fan av mat om inneholder cyanid eller annen gift og kan gi deg alvorlig sykdom.
Brune bønner er jo godt da
Ihvertfall den svenske varianten, som feks denne:
► Show Spoiler
Perfekt til all type kjøtt, og spesielt Falukorv 👍🏻👍🏻

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Texas_John skrev: man mai 01, 2023 2:28 pm
MRSA skrev: man mai 01, 2023 2:15 pm
Texas_John skrev: man mai 01, 2023 1:50 pm Soya, insekter og bønner overlater jeg til beta-cuckene. Maskuline, dominante menn har sin hovedkilde til protein fra rødt storfekjøtt. Slik var det før, og slik er det nå.
Så det er ingen cowboy frukost på deg.
Ikke hvis det inneholder bønner i hvert fall. Er ikke så fan av mat om inneholder cyanid eller annen gift og kan gi deg alvorlig sykdom.
Og du kallar deg Texas_John.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Texas_John skrev: man mai 01, 2023 2:28 pm
MRSA skrev: man mai 01, 2023 2:15 pm
Texas_John skrev: man mai 01, 2023 1:50 pm Soya, insekter og bønner overlater jeg til beta-cuckene. Maskuline, dominante menn har sin hovedkilde til protein fra rødt storfekjøtt. Slik var det før, og slik er det nå.
Så det er ingen cowboy frukost på deg.
Ikke hvis det inneholder bønner i hvert fall. Er ikke så fan av mat om inneholder cyanid eller annen gift og kan gi deg alvorlig sykdom.
Regner med at du ikke varmebehandler biffen din, da? Da produseres nemlig gift. Heterosykliske aminer (HCA). I motsetning til cyanid funnet i grønt, så er mengden HCA fra biff ikke av ubetydelig mengde.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

MRSA skrev: man mai 01, 2023 3:03 pm Og du kallar deg Texas_John.
Jeg prøver å spise mat som kroppen er designet gjennom millioner av år med evolusjon for å spise.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Texas_John skrev: man mai 01, 2023 6:56 pm
MRSA skrev: man mai 01, 2023 3:03 pm Og du kallar deg Texas_John.
Jeg prøver å spise mat som kroppen er designet gjennom millioner av år med evolusjon for å spise.
Hvordan får du i deg vitamin C?

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Guttorm123 skrev: man mai 01, 2023 2:42 pm
Brune bønner er jo godt da..., sammen med kjøtt selvfølgelig.
Den signerer jeg på, brune bønner er digg

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Alpha skrev: man mai 01, 2023 5:07 pm Regner med at du ikke varmebehandler biffen din, da? Da produseres nemlig gift. Heterosykliske aminer (HCA). I motsetning til cyanid funnet i grønt, så er mengden HCA fra biff ikke av ubetydelig mengde.
Minst mulig varmebehandling gir minst mulig HCA, hvis du er bekymret for dette er storfe midt i blinken da dette krever langt mindre tid i stekepanna enn kylling og svin.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Alpha skrev: man mai 01, 2023 7:00 pm Hvordan får du i deg vitamin C?
Brokkoli

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Alpha ville blitt rørt av blodprøven jeg tok hos legen nylig, jeg hadde til og med bra med B12.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Texas_John skrev: man mai 01, 2023 7:10 pm
Alpha skrev: man mai 01, 2023 7:00 pm Hvordan får du i deg vitamin C?
Brokkoli
Var du ikke bekymret for cyanid?

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Alpha skrev: man mai 01, 2023 7:29 pm
Texas_John skrev: man mai 01, 2023 7:10 pm
Alpha skrev: man mai 01, 2023 7:00 pm Hvordan får du i deg vitamin C?
Brokkoli
Var du ikke bekymret for cyanid?
Ikke nødvendigvis cyanid, men også annen gift. De fleste bønner må koke i timesvis for ikke å være giftige, brokkolien kan dampes i to minutter. Usammenliknbart

Queenie

Legg inn av Queenie »

Texas_John skrev: man mai 01, 2023 6:56 pm
MRSA skrev: man mai 01, 2023 3:03 pm Og du kallar deg Texas_John.
Jeg prøver å spise mat som kroppen er designet gjennom millioner av år med evolusjon for å spise.
Bønner er supermat. Om du er kresen i matveien anbefaler jeg å prøve Findus sin bønnemix, god!

Helloween

Legg inn av Helloween »

Alpha skrev: søn apr 30, 2023 2:00 am Jeg mener forøvrig ikke at 1 kalori er 1 kalori, det er et faktum. På samme måte som at 1 kilowatt er 1 kilowatt. Kalori er en enhet for energi.

50 kilowatt kan komme fra en trøsykkel eller et vannkraftanlegg, men det er fortsatt 50 kilowatt. På samme måte kan 50 kcal komme fra både epler og entrecôte. Det er fortsatt 50 kcal uansett hvor det kommer fra.
Så om man spiser sine daglige kalorier som vanlig mat eller kun hvitt sukker så er det akkurat det samme ?

Helloween

Legg inn av Helloween »

Alpha skrev: søn apr 30, 2023 3:40 pm
JauKaninen skrev: søn apr 30, 2023 1:37 pm
pfrog567 skrev: søn apr 30, 2023 12:33 pm
Det lureste er nok å spise alt med måte og holde seg i bevegelse hver dag. Snacks kan man fint spise også, med måte altså :)
Det er jeg så klart enig i, men en innstramming til 350g rødt kjøtt per uke er jeg ikke klar for. Å gå så drastisk til verks får være en sak for klimafanatikere og andre. Dem sa jo at 1-2 egg i uka var maks også en gang. Så jeg sitter som vanlig rolig i båten og venter på at kjøtt ikke var så ille likevel, kanskje spesielt når det ikke er fastfood.
Hvis du hadde lest studiene, så hadde du sett at de skiller mellom prosessert kjøtt og rødt kjøtt :) Rødt kjøtt vil da ikke komme innunder 'fastfood', men det gir fortsatt økt risiko.

Men for all del, bare lukk øynene for alt som ligger tilgjengelig
For meg så gir det liten mening at naturlig mat som havsalt, egg og rødt kjøtt skal være farlig. Mens en ultraprossesert veggieburger med all mulig graps skal være sunn

Alpha

Legg inn av Alpha »

Helloween skrev: man mai 01, 2023 10:45 pm
Alpha skrev: søn apr 30, 2023 2:00 am Jeg mener forøvrig ikke at 1 kalori er 1 kalori, det er et faktum. På samme måte som at 1 kilowatt er 1 kilowatt. Kalori er en enhet for energi.

50 kilowatt kan komme fra en trøsykkel eller et vannkraftanlegg, men det er fortsatt 50 kilowatt. På samme måte kan 50 kcal komme fra både epler og entrecôte. Det er fortsatt 50 kcal uansett hvor det kommer fra.
Så om man spiser sine daglige kalorier som vanlig mat eller kun hvitt sukker så er det akkurat det samme ?
Nei, og det har jeg heller aldri sagt.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Helloween skrev: man mai 01, 2023 10:52 pm
Alpha skrev: søn apr 30, 2023 3:40 pm
JauKaninen skrev: søn apr 30, 2023 1:37 pm

Det er jeg så klart enig i, men en innstramming til 350g rødt kjøtt per uke er jeg ikke klar for. Å gå så drastisk til verks får være en sak for klimafanatikere og andre. Dem sa jo at 1-2 egg i uka var maks også en gang. Så jeg sitter som vanlig rolig i båten og venter på at kjøtt ikke var så ille likevel, kanskje spesielt når det ikke er fastfood.
Hvis du hadde lest studiene, så hadde du sett at de skiller mellom prosessert kjøtt og rødt kjøtt :) Rødt kjøtt vil da ikke komme innunder 'fastfood', men det gir fortsatt økt risiko.

Men for all del, bare lukk øynene for alt som ligger tilgjengelig
For meg så gir det liten mening at naturlig mat som havsalt, egg og rødt kjøtt skal være farlig. Mens en ultraprossesert veggieburger med all mulig graps skal være sunn
Alt skal ikke gi mening for alle. Derfor er det naturlig å lytte til vitenskapen. Rundt 400 fagfolk var med på rapporten som skal benyttes for revidering av kostråd. Da blir det tullete når en liten mygg uten faglig kompetanse skal leke allmektig med svaret på gåten.

Naturlig er ikke det samme som sunt. Regner med jeg ikke trenger å komme med naturlige ting som er dødelig å innta.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»