Rødt kjøtt er ikke farlig

Svar
Guttorm123
Innlegg: 5307

Re: Rødt kjøtt er ikke farlig

Legg inn av Guttorm123 »

Alpha skrev: tor mai 04, 2023 4:55 pm
Smør har lavt et røykpunkt. Det beste er lage stekeskorpe med f.eks rapsolje, skru ned temperaturen og deretter tilsette smør.
Jeg bruker smør når jeg skal steke biff. Jeg synes dette er det beste.

Skal jeg steke kjøttdeig, bacon og andre produkter som inneholder mye fett, så bruker jeg ikke å tilsette noe fett. Det går kjempefint slik.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Alpha skrev: tor mai 04, 2023 4:55 pm

Smør har lavt et røykpunkt. Det beste er lage stekeskorpe med f.eks rapsolje, skru ned temperaturen og deretter tilsette smør.
Skal du steke eller frityrkoke på høy temperatur, bør du bruke "usunne" oljer med mettet fett. Dette er for eksempel kokosfett, palmeolje eller klarnet smør. Jo høyere temperatur, desto høyere andel mettet fett må fettkilden ha for å unngå at det dannes PAH og andre giftstoffer.

https://www.aftenposten.no/norge/i/GMgyl/ikke-ett-fett

Alpha

Legg inn av Alpha »

Guttorm123 skrev: tor mai 04, 2023 5:03 pm
Alpha skrev: tor mai 04, 2023 4:55 pm
Smør har lavt et røykpunkt. Det beste er lage stekeskorpe med f.eks rapsolje, skru ned temperaturen og deretter tilsette smør.
Jeg bruker smør når jeg skal steke biff. Jeg synes dette er det beste.

Skal jeg steke kjøttdeig, bacon og andre produkter som inneholder mye fett, så bruker jeg ikke å tilsette noe fett. Det går kjempefint slik.
Det er ganske klar konsensus blant kokker om at olje brukes til sear og at det deretter tilsettes smør når temperaturen er lavere. Du må derimot gjøre hva du selv liker best.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Alpha skrev: tor mai 04, 2023 4:55 pm
Guttorm123 skrev: tor mai 04, 2023 4:34 pm
Texas_John skrev: tor mai 04, 2023 1:08 pm
Jeg anbefaler å se denne videoen som viser hvordan rapsolje blir fremstilt og produsert, og hvilke kjemikalier som benyttes underveis i produksjonen. https://www.youtube.com/watch?v=Cfk2IXlZdbI
Så kan du jo vurdere om du synes dette virker bedre enn naturproduktet smør.
Skal jeg steke biff, så bruker jeg smør.
Smør har lavt et røykpunkt. Det beste er lage stekeskorpe med f.eks rapsolje, skru ned temperaturen og deretter tilsette smør.
Nja. Grunnen til at smør blir brunt og ryker litt er proteinrestene, så det gjør egentlig ingenting.
Men man kan alltids bruke ghee, eller klarnet smør som det også kalles. Det har høyere røykpunkt enn de fleste oljer

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Alpha skrev: tor mai 04, 2023 4:55 pm

Smør har lavt et røykpunkt. Det beste er lage stekeskorpe med f.eks rapsolje, skru ned temperaturen og deretter tilsette smør.
Og diskusjonen om hvordan man skal tilberede kjøtt på høy varme, får meg til å tro at det er nettopp tilberedningen som kan være kreftfremkallende, og ikke selve kjøttet.

Lager man stekeskorper på forskjellige produkter, så er jo dette forbundet med å kunne danne kreftfremkallende stoffer, uavhengig av om du steker en biff eller hamburger eller en veggisburger.

I USA så frityrsteker de grønnsaker når de skal være sunne . Ved feil bruk av olje, så kan dette være kreftfremkallende, uten at en nødvendigvis gir blomkålen, gulroten, eller kålroten skylden for dette.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Texas_John skrev: tor mai 04, 2023 5:32 pm
Alpha skrev: tor mai 04, 2023 4:55 pm
Guttorm123 skrev: tor mai 04, 2023 4:34 pm

Skal jeg steke biff, så bruker jeg smør.
Smør har lavt et røykpunkt. Det beste er lage stekeskorpe med f.eks rapsolje, skru ned temperaturen og deretter tilsette smør.
Nja. Grunnen til at smør blir brunt og ryker litt er proteinrestene, så det gjør egentlig ingenting.
Men man kan alltids bruke ghee, eller klarnet smør som det også kalles. Det har høyere røykpunkt enn de fleste oljer
Proteinrestene svir seg og skaper helseskadelige partikler. Å si at det ikke gjøre noe som helst, blir litt misvisende. Klarnet smør kan brukes, men det er vel noe de færreste lager.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Guttorm123 skrev: tor mai 04, 2023 5:46 pm
Alpha skrev: tor mai 04, 2023 4:55 pm

Smør har lavt et røykpunkt. Det beste er lage stekeskorpe med f.eks rapsolje, skru ned temperaturen og deretter tilsette smør.
Og diskusjonen om hvordan man skal tilberede kjøtt på høy varme, får meg til å tro at det er nettopp tilberedningen som kan være kreftfremkallende, og ikke selve kjøttet.

Lager man stekeskorper på forskjellige produkter, så er jo dette forbundet med å kunne danne kreftfremkallende stoffer, uavhengig av om du steker en biff eller hamburger eller en veggisburger.

I USA så frityrsteker de grønnsaker når de skal være sunne . Ved feil bruk av olje, så kan dette være kreftfremkallende, uten at en nødvendigvis gir blomkålen, gulroten, eller kålroten skylden for dette.
Det er forskjell på godt stekt kjøtt og grønnsaker. Ingen av delene er bra, men heterosykliske aminer kan kun dannes fra proteinholdige kilder. Så jo, det er forskjell på en veggisburger og en hamburger.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Sitter og eter en Macdonalds chicken salsa. Får jeg kreft av den tror dere?

Alpha

Legg inn av Alpha »

JauKaninen skrev: tor mai 04, 2023 6:06 pm Sitter og eter en Macdonalds chicken salsa. Får jeg kreft av den tror dere?
Nei. Det er ikke rødt kjøtt engang, så jeg tror du bommet på tråden.
Sist redigert av Alpha den tor mai 04, 2023 6:09 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Godt å høre :lol:

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Alpha skrev: tor mai 04, 2023 6:01 pm

Det er forskjell på godt stekt kjøtt og grønnsaker. Ingen av delene er bra, men heterosykliske aminer kan kun dannes fra proteinholdige kilder. Så jo, det er forskjell på en veggisburger og en hamburger.
Hva med akrylamid da?

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Alpha skrev: tor mai 04, 2023 6:09 pm
Det er ikke rødt kjøtt engang, så jeg tror du bommet på tråden.
Det er korrekt, jeg var klar over at chicken salsa ikke er rødt kjøtt. Jeg bare lurte. Burger er ikke burger altså?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Alpha skrev: tor mai 04, 2023 6:09 pm

Nei. Det er ikke rødt kjøtt engang, så jeg tror du bommet på tråden.
Svinekjøtt var heller ikke definert som rødt kjøtt for en stund siden....

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Guttorm123 skrev: tor mai 04, 2023 6:32 pm
Svinekjøtt var heller ikke definert som rødt kjøtt for en stund siden....
Ble ikke svinekjøtt definert som hvitt kjøtt for et par år siden?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

JauKaninen skrev: tor mai 04, 2023 6:33 pm

Ble ikke svinekjøtt definert som hvitt kjøtt for et par år siden?
Når de forandret på dette, husker jeg ikke, men svinekjøtt har blitt definert som hvitt kjøtt ja. Så kyllingburgeren din lever farlig :-)

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Guttorm123 skrev: tor mai 04, 2023 6:38 pm
Når de forandret på dette, husker jeg ikke, men svinekjøtt har blitt definert som hvitt kjøtt ja. Så kyllingburgeren din lever farlig :-)
Hvorfor lever kyllingburgeren min farlig? :lol:

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

JauKaninen skrev: tor mai 04, 2023 6:42 pm
Hvorfor lever kyllingburgeren min farlig? :lol:
Fordi den kan komme inn i den forferdelige kategorien "rødt kjøtt".

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Guttorm123 skrev: tor mai 04, 2023 6:45 pm
Fordi den kan komme inn i den forferdelige kategorien "rødt kjøtt".
w00t

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

JauKaninen skrev: tor mai 04, 2023 7:01 pm
w00t
...men inntil videre kan du jo trygt spise den :-)

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Smør, olje og alt mulig er litt ukjent her. Jeg griller.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Gårdsdattra skrev: ons mai 03, 2023 9:19 pm Så nei, disse kostrådene kan vi ikke bruke her i landet dersom vi skal opprettholde vårt viktige landbruk. Den marginale kreftrisikoen du har mast om over flere sider, den er ignorant. Det viktige er at vi har kortreist mat.
Tar du vekk alt av rødt kjøtt som fôres med soja så kan du antakelig fint bruke alt gresset og beitemarka mens alle holder seg innenfor kostholdsrådene.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Rødt kjøtt er farligst levende. Kjøtt er muskler og gud bedre hvor vondt det er å bli stanga en f.eks en brunstig okse!

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Denne ble lagt ut idag, så jeg tror det kommer en ny podcast om emnet ganske snart:
► Show Spoiler

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Alpha skrev: tor mai 04, 2023 5:47 pm
Texas_John skrev: tor mai 04, 2023 5:32 pm
Alpha skrev: tor mai 04, 2023 4:55 pm

Smør har lavt et røykpunkt. Det beste er lage stekeskorpe med f.eks rapsolje, skru ned temperaturen og deretter tilsette smør.
Nja. Grunnen til at smør blir brunt og ryker litt er proteinrestene, så det gjør egentlig ingenting.
Men man kan alltids bruke ghee, eller klarnet smør som det også kalles. Det har høyere røykpunkt enn de fleste oljer
Proteinrestene svir seg og skaper helseskadelige partikler. Å si at det ikke gjøre noe som helst, blir litt misvisende. Klarnet smør kan brukes, men det er vel noe de færreste lager.
Link til at det er helseskadelig med slike proteinrester? Du trenger ikke å lage klarnet smør, du kan kjøpe ghee

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

ehall skrev: tor mai 04, 2023 8:25 pm Smør, olje og alt mulig er litt ukjent her. Jeg griller.
Grill er alltid overlegent, stekepanne er egentlig en horribel måte å tilberede kjøtt på. Men et tips er å smelte smør i en liten kjele og pensle biffene med det, både før, under og etter grilling. Det vil ryke og blafre opp flammer, men bruk lokk mellom pensle-intervallene. Gir en fantastisk god smak

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Texas_John skrev: tor mai 04, 2023 10:29 pm
ehall skrev: tor mai 04, 2023 8:25 pm Smør, olje og alt mulig er litt ukjent her. Jeg griller.
Grill er alltid overlegent, stekepanne er egentlig en horribel måte å tilberede kjøtt på. Men et tips er å smelte smør i en liten kjele og pensle biffene med det, både før, under og etter grilling. Det vil ryke og blafre opp flammer, men bruk lokk mellom pensle-intervallene. Gir en fantastisk god smak
Er mange år siden vi brukte stekepanne her. Har en elektrisk grill vi bruker om vinteren når nøden er størst. Har hatt gassgrill i mange år for enkelhets skyld men for et par år siden byttet jeg til kullgrill, som tar ikke veldig lang tid med kull (ikke briketter) og grillstarter. Det ble en annen verden. Når er det biff, koteletter, pølser osv. ganske enkelt, men gjennom hele sommeren. Takk for tipset om smør, det skal jeg prøve.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Texas_John skrev: tor mai 04, 2023 9:02 pm
Alpha skrev: tor mai 04, 2023 5:47 pm
Texas_John skrev: tor mai 04, 2023 5:32 pm
Nja. Grunnen til at smør blir brunt og ryker litt er proteinrestene, så det gjør egentlig ingenting.
Men man kan alltids bruke ghee, eller klarnet smør som det også kalles. Det har høyere røykpunkt enn de fleste oljer
Proteinrestene svir seg og skaper helseskadelige partikler. Å si at det ikke gjøre noe som helst, blir litt misvisende. Klarnet smør kan brukes, men det er vel noe de færreste lager.
Link til at det er helseskadelig med slike proteinrester? Du trenger ikke å lage klarnet smør, du kan kjøpe ghee
https://beritnordstrand.no/oppskrifter/klaret-smor-ghee

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Alpha skrev: tir mai 02, 2023 9:23 pm
return_of_drakkar skrev: tir mai 02, 2023 9:10 pm
Alpha skrev: tor apr 27, 2023 10:47 pm
Selvfølgelig er det justert for kovariater. Det gjøres alltid.
Det lærte du på skolen.
I virkelighetens verden er mye av forskningen rundt det med blant annet risiko ved kjøtt, og annet. å betrakte som "lazy reserach".
Og faktisk er det slik at det å kunne vise til "fine p-verdier" er en nøkkel til å få ting publisert.
ASA har også klart gitt utrykk for at p-verdier er "gatekeeperen" til å få ting publisert.
De snakket om dette for flere år siden.

Og vi kommer da alltid tilbake til:
- hvorfor viser A og B så ofte motstridende resultater? Det er en tankevekker...

Nå skal jeg ikke si noe om denne da jeg ikke har sett så mye på den.
Men viser det motstridende resultater da? Prøv å finne en meta-analyse som viser at rødt kjøtt ikke er assosiert med økt risiko for diverse kreftsykdommer.


For en 4-5 år siden kom det jo en sak fra Dalhousie University i Halifax i Canada.
Det var en internasjonal studie med over 50 000 i populasjonen, fra vel et dusin studier.
Den konkluderte med at rødt kjøtt ikke hadde noen betydning (weak evidence).
Også ved universet i Washingtob for et par år siden kom fram til liknende.

Lederen, en professor, for Eat Lancet Commission sa at det var det verste han hadde sett, bare feil og tull. En professor fra Reading University sa at studien var faglig god.
Men også at tross alt svake beviser (evidence) ikke burde ignoreres.
Bare dette er et varsel om at dette er vanskelig.

Noen mener at en studie er uholdbar, andre det motsatte.

Og på hvilket nivå er det viktig?
1%, 10% eller hva – og alder på folk.
Har man ikke tarmkreft når man har passert 65, så vil man neppe rekke å utvikle det.

Men vi er jo tilbake til bulken av populasjonen da, og at rådene blir som de er grunnet en slags sikkerhetsforanstaltning (vi ser da bort fra underhånden føringer).
Og en del ting utvikler seg jo gjerne sakte, annet kjapt.

Førstnevnte professor (Eat LC) promoterer plantediett, og det er selvsagt helt ok.
Men han blander også inn «environment» som et argument.
Og også FN snakker om klima / miljø og hvordan hva man eter påvirker dette.

I den aktuelle studien for oss her er også klima / miljø blandet inn i stort sett alt.
Er det føringer rundt dette, selv om det kanskje ikke sies dette?
Selvsagt kan det være føringer andre veien også i studier.

Dag O. Hessen har vel skrevet en hel bok om forskningens dilemma.
Blant annet, og viktig, finansiering og dertil også underliggende forventninger.
Jeg overhørte for en tid tilbake et foredrag han hadde om dette.

Jeg er også, på godt og vondt, kommet dit at jeg ser med «romslighet» på tall.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Texas_John skrev: tor mai 04, 2023 10:29 pm
Grill er alltid overlegent, stekepanne er egentlig en horribel måte å tilberede kjøtt på. Men et tips er å smelte smør i en liten kjele og pensle biffene med det, både før, under og etter grilling. Det vil ryke og blafre opp flammer, men bruk lokk mellom pensle-intervallene. Gir en fantastisk god smak
Jeg elsker Wienerschnitzel, og da må jeg bruke stekepanne og mye smør. ,

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Fordomsfull skrev: fre apr 28, 2023 11:07 am
hauge23 skrev: fre apr 28, 2023 12:00 am I Fredrik-Solvang-show var programlederen svært opptatt av Sandra Borch sine uttalelser og gnålte veldig om å redusere kjøttproduksjonen i Norge fordi forbruket skal ned.
Hvis kjøttforbruket skal reduseres er det vel bare å importere mindre?
Jeg opplevde det motsatt og synes det var en av de Debattene Fredrik Solvang rotet minst og kom best ut av det. Det er jo oppsiktsvekkende at klare anbefalinger om kostholdsråd for helsens skyld, skal ta hensyn til hva som tjener (andre) næringsinteresser. Det minner meg mye om debatten hvorvidt oppdrettslaks var sunt eller ei, der klare kostholdsråd ble forsøkt vannet ut https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G ... ift-i-laks - for å tjene vår egen feitfiskoppdrettsnæringen - som står for Norges største eksport - etter salg av petroleumsprodukter.
Oppdretslaks....å spise et apotek?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»