Tidenes beste filmreplikker

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Tidenes beste filmreplikker

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ja, ikke vanskelig å se hvor man henta inspirasjonen, men føler at det er så utrolig mye tøffe, kule og latterlig bra replikker å hente frem fra filmens verden, så hvorfor ikke grave frem noen av favorittene?

Skal ikke drukne tråden fullstendig med Arnie og Sly quotes, men kommer jo selvsagt tilbake til de gutta senere.
Uansett, så følte jeg for å slenge ut ei liten perle fra den steintøffe og elegante britiske gangster-thrilleren Get Carter (1971), hvor Michael Caine returnerer til gamle hjemtrakter, da på jakt etter sin brors morder, og finner seg snart godt til rette:

Jack Carter: "You're a big man, but you're in bad shape. With me it's a full time job."

Får hive inn en annen også, da fra samme periode, men langt mer klassisk barsk og macho tone over scenen og leveringen, og du vet selvsagt utmerket, at mannen bakom, vil leve opp til hva han preker:
Vince Majestyk : "You make sounds like you're a mean little ass-kicker... only I ain't convinced. You keep talking and I'm gonna take your head off."

Bronson som melonbonde, der står opp mot en gjeng med lokalt avskum, hyra inn for å true folk fra å jobbe for ham, men ja, du kødder ikke med denne bonden.
Fra den heftige action-thrilleren Mr. Majestyk (1974).
Stor kred i retning den alltids herlige sleazy skurkefavoritten Paul Koslo, der virket å dukke opp i lignende roller, i veldig mange tøffe og minneverdige 70 og 80-talls action og kult-filmer.

TWU

Legg inn av TWU »

Ingen over - ingen ved siden av


TWU

Legg inn av TWU »

Et par litt mer seriøse bidrag.
Ikke så flink med begrunnelse, så beklager det




Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

1982 var et, tja, ganske så godt filmår, (og litt til), særlig da for 2 fremadstormende actionhelter, og hvor Rambo First Blood og Conan the Barbarian er rimelig badass underholdning, og sliter med å velge ut hvilken man liker aller best. Uansett, her er to uforglemmelige scener:

"Conan, what is best in life?"
Elsker hvordan han ene krigeren legger ut i ren poetisk stil, om den åpne sletten, vind i håret, og ja, Conan derimot går rett down to business. Brutalt og nådeløst, og ja, aldri noen tvil om hvem som stakk av gårde med toppsummen etter den runden:

Det lokale politiet og deres lite gjennomtenkte forsøk i å støte vekk en tidligere Vietnamveteran på, slår ut meget feil, og ja, John Rambo viser seg snart å være mer enn en "håndfull" for de skyteglade bondetampene som er store i kjeften, men blir raskt jekka ned, når den jagede bestemmer seg for å slå tilbake:
John Rambo - "In town you're the law, out here it's me. Don't push it. Don't push it or I'll give you a war you won't believe."

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

"You brought two too many" - Harmonica


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Legendarisk scene fra en tid der så og si alt John Carpenter gjorde, var gull.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass... and I'm all out of bubblegum."

Synd ikke Roddy Piper gjorde langt mer 80-talls action, for bidraget her og i Hell Comes to Frogtown (1987) var meget severdige, komiske og badass filmroller.

Kronologus

Legg inn av Kronologus »

Frank.N.Steen skrev: man aug 16, 2021 3:23 pm Legendarisk scene fra en tid der så og si alt John Carpenter gjorde, var gull.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass... and I'm all out of bubblegum."

Synd ikke Roddy Piper gjorde langt mer 80-talls action, for bidraget her og i Hell Comes to Frogtown (1987) var meget severdige, komiske og badass filmroller.
Heh, jeg trodde det var en Duke Nukem original.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

Vanskelig å komme utenom Clark Gables " Frankly my dear, I don't give a damn " i Tatt av vinden :


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Kronologus skrev: man aug 16, 2021 3:27 pm Heh, jeg trodde det var en Duke Nukem original.
Duke Nukem er et spill/figur jeg var for ung til å huske (var nok ingen stor spill-fan før mye senere) men spillene/figuren virker jo å være en eneste stor hyllest til 80-tallets storhetstid innen over-the-top action filmene/karakterene.
Digger den klassiske neverending fighten mellom Roddy og Keith David, som har vel blitt parodiert i det utallige, opp gjennom årenes løp.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Av filmer jeg så gjerne skulle ønske man kunne bare wipa ut filmminnet, og så gyvd løs på igjen, totalt uviten om alt som kom til å følge. Og ja, da er helt klart Batman The Movie! (1966) med Adam West og Burt Ward en av disse filmperlene som jeg lo rått av, første gangen man bevitnet alt det komiske vanviddet som foregår. Herlige scener, karakterer og sjarmerende hele veien, men av de mange hysteriske øyeblikkene og replikkene, er det en som aldri slår feil, og foruten den desperate fighten med plastikkhaien, er det nok denne man har hatt mest glede av:

"They may be drinkers, Robin, but they're also human beings." - Batman - Adam West

Denne kommer jo da selvsagt like etter en viss annen legendarisk sekvens, nemlig bombescenen, der Batman løper rundt som en gærning i hop med en ja, svær bombe over huet, og noen dager, så går det bare ikke an å kvitte seg med den slags.

Kronologus

Legg inn av Kronologus »

Frank.N.Steen skrev: tir aug 17, 2021 5:31 pm Av filmer jeg så gjerne skulle ønske man kunne bare wipa ut filmminnet, og så gyvd løs på igjen, totalt uviten om alt som kom til å følge. Og ja, da er helt klart Batman The Movie! (1966) med Adam West
Det minner meg om en fantastisk replikk i King of Queens. Jeg så tårene trillet da Adam West kalte Spence "pasty faced opportunist".

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Kronologus skrev: tor aug 19, 2021 2:45 am Det minner meg om en fantastisk replikk i King of Queens. Jeg så tårene trillet da Adam West kalte Spence "pasty faced opportunist".
Kongen av Queens var kanskje aldri noen match for Seinfeld eller Frasier, men den hadde likevel noen herlige stunder, og nesten glemt bort at Adam West dukket opp her. Spence ja, en små creepy men likevel komisk fyr, som ja, for en gangs skyld virka å kunne "velge og vrake" når det gjelder "dating", men selv der greier han å rote det til.
Lou Ferrigno episodene (husker han flytta inn i nabolaget) var også ofte minneverdige, særlig når han skulle "trene" Doug til å komme i toppform, men alt var et narrespill for å motivere kona til å miste et par (10-15 kilo) i vekt, alt mens Doug og Lou satt å spilte tv-spill og åt junkfood i garasjen, og når "økta" var over, spraya Doug seg i ansiktet og overkropp med vann, så det skulle se ut som han var gjennomvåt av svette.

Småtriste er jo at Kevin James faktisk gikk ned vanvittig mye vekt foran en av de senere sesongene, mange buksestørrelser ned, og ble vel også brukt som tema i en av de første episodene fra nevnte sesong, men ja, så spratt vekta tilbake igjen, inkludert enda mer, og likevel greide han ofte å inneha en imponerende fysisk komedie utover.

Også en sitcom jeg skulle gjerne sett igjen, har jo hele boksen i hylla, men ikke vært innom i sin helhet siden 2012.

Kronologus

Legg inn av Kronologus »

Ja, jeg var imponert over hvor smidig Doug var trass overvekten.

En sit-com som vaker et hakk under de aller beste. Synd de ikke lager slike serier å lenger.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Kronologus skrev: tor aug 19, 2021 1:00 pm Ja, jeg var imponert over hvor smidig Doug var trass overvekten.

En sit-com som vaker et hakk under de aller beste. Synd de ikke lager slike serier å lenger.
Likte godt cross-over episodene hvor Alle Elsker Raymond og Kongen av Queens ville la hovedkarakterene slå av en visitt i nevnte tv-serier, var kanskje mest helt i startfasen, og mest sannsynlig for å booste seertallene for Kongen av Queens, men tror at både Ray Romano og Kevin James ville gjøre noe filmgreier i hop, eller kanskje man har blande med lengre episoder/sketsjer fra nevnte show.

Følte at Kongen av Queens var i toppform frem til rundt 2003-04, men gikk kanskje litt i fella av å vare et par sesonger for mye, der det ble noe små "deprimerende" mot slutten, og litt lei av den stadige bitchingen mellom Doug and Carrie, mens andre karakterer som bidro mye mer, var nå mest i bakgrunnen eller bare sto på stedet hvil.

Likevel, serien ga oss langt mer av Jerry Stiller, og en av episodene/scenene som alltid får meg til å gapskratte, er når Arthur har med seg halve kroppen til en dukke ved navn Frank aka Mr. Safety, og ja, Doug tar ut alt raseriet utover stakkars Frank senere, og tror til og med han bokstavelig talt tar seg en munnfull også. :lol:

Doug og Arthur episodene var ofte meget morsomme, enkelte også sjarmerende.
De to krangler som katt og hund, men oftest må en av dem være den voksne parten (ikke alltid lett for noen av dem å godta) men ja, mye herlige øyeblikk.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Vanskelig å unngå å dra frem en fra den råbarske Sly Stallone klassikeren, Cobra (1986).
Satt nesten å venta på at han ville si noe ala "Go ahead, make my day PUNK!", men han kom opp med noe langt mer komisk og treffende (for den scenen han befant seg i):

"Go ahead, I don't shop here!" i retning en morderisk gærning, som har gått amok i en matbutikk, og forventer å bli tatt i med silkehansker, grunnet at selv avskum som han, har visse rettigheter, men der kommer altså Cobra inn i bildet, og gjør kort prosess på svinet:

"You are the disease, I am the cure!"

Alltid lurt på om rollen som den skyteglade butikk-gærningen, egentlig var tiltenkt Sly sin tidligere kompis Joe Spinell, ettersom både lua, solbrillene og den lange frakken, var meget lik hva Joe ofte gikk rundt med, i en del av filmene han gjorde på tidlig 80-tallet. Dessverre hadde visst de to, en større uenighet under en av de senere Rocky filmene, og som resulterte i at vennskapet gikk i stykker.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Soap / Dexter Fletcher!
A little bit of pain never hurt anybody, if you know what I mean.
...
Guns for show, knives for a pro.


Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

I den første Alien filmen minnes jeg to replikker. Han: "Har du tenkt på hvordan det kan være, å være mann"? Hun: "Nei, har du"? :D

fazz

Legg inn av fazz »

"If you try to run, I've got six little friends and they can all run faster than you can."
- Seth Gecko

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

"You can rob me, you can starve me...and you can beat me and you can kill me. Just don't bore me."
Sergeant Thomas Highway

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Monologen i True Romance fra Dennis Hopper(?) Til Christopher Walken

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

I thought this country spawned the f****** language, and so far nobody seems to speak it. -Avi, Snatch

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Rubén Blades med en grei påminnelse til alle menn (i den erotiske thrilleren Color of Night), som i et svakt øyeblikk, måtte være så uheldig å dytte snurrebassen borti feil damer, da etter en sen kveld utpå byen:

"You stick your dick in a barrel of barracudas once, maybe you won't lose it. You leave it in there, it's gonna get chewed off at the root."

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Humrer alltid godt over denne "legendariske" replikken fra Blind Fury (1989) med Rutger Hauer:

“Shit. Fuck. SHIT-FUCK!”

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Ormen den lange skrev: fre okt 29, 2021 6:01 pm I den første Alien filmen minnes jeg to replikker. Han: "Har du tenkt på hvordan det kan være, å være mann"? Hun: "Nei, har du"? :D
Jeg tror du tenker på Aliens (som er den andre filmen).
Private Hudson: Hey Vasquez, have you ever been mistaken for a man?
Private Vasquez: No. Have you?

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Little Bill Daggett: You'd be William Munny out of Missouri. Killer of women and children.

Will Munny: That's right. I've killed women and children. I've killed just about everything that walks or crawled at one time or another. And I'm here to kill you, Little Bill, for what you did to Ned.




Little Bill Daggett: I don't deserve this... to die like this. I was building a house.

Will Munny: Deserve's got nothin' to do with it.


Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Vinnerbidraget her. Men man må egentlig se hele duell-scenen.

https://www.youtube.com/watch?v=rRWDRP04d5c

Titaanzink

Legg inn av Titaanzink »

Benkeslitern skrev: man aug 16, 2021 3:31 pm Vanskelig å komme utenom Clark Gables " Frankly my dear, I don't give a damn " i Tatt av vinden :
Jeg hadde tenkt å nominere denne men jeg ser du kom meg i forkjøpet.

Da får det bli dette bidraget fra Princess Bride istedet: "Hello. My name is Inigo Montoya. You killed my father. Prepare to die".


Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

Denne er vel klassiker

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

greyserpent skrev: tor nov 04, 2021 5:38 pm I thought this country spawned the f****** language, and so far nobody seems to speak it. -Avi, Snatch
Kunne fylt denne tråden med sistater fra den filmen:)

In the quiet words of the Virgin Mary... come again.

Ikke at DET var den beste, men der er det bare å plukke.

Lezah

Legg inn av Lezah »

True Grit har mange.

Rooster Cogburn : [to Matty about burying the outlaws] The ground's too hard. If they wanted a decent funeral, they should have got themselves killed in summer.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»