Snuten tok promillekotroll av fotgjengere

Svar
Helloween

Re: Snuten tok promillekotroll av fotgjengere

Legg inn av Helloween »

Tenker jeg skulle konfrontert dem, stilt meg opp i kø og nektet å blåse. Men føler at man har alt å tape på å ta kontakt med dem. Var en god del voksne og eldre rundt der så jeg kunne laget litt av en scene.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Knaberaps skrev: lør apr 29, 2023 8:24 pm
Kul_Djevel skrev: lør apr 29, 2023 2:19 pm Hvor går grensen for at du hadde tystet på en god venn? Hvis du visste han kjørte dagen derpå og hadde mistanke om at det kunne være noe promille eller hvis han satt seg i bilen drita? Eller hadde du tystet ved begge tilfeller. Personlig så hadde jeg selvsagt heller stoppet han selv og hindret en venn om å sette seg i en bil drita for å kjøre. Det er det gode kompiser gjør. De ringer ikke politiet da.
Igjen; det er ikke å tyste. Klart man prøver å hindre en venn dersom han setter seg i bilen i fylla, men klarer man ikke å stoppe han, så melder man selvfølgelig fra til politiet slik gode venner gjerne gjør.
Nettopp

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Sulfat skrev: fre apr 28, 2023 9:47 pm Trodde Lena i Døden på Oslo S var den siste som fortsatt brukte uttrykket "snuten".
10 år etter dét har uttrykket 'Herr Konstabel' kommet meg for øre. Er det mer ajour med tiden?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Knaberaps skrev: lør apr 29, 2023 1:20 am
Helloween skrev: fre apr 28, 2023 10:00 pm Ja føler valget står mellom Purken og Snuten. Velger Snuten siden det høres mest retard ut.
Det er jo for det meste bare ramp og småkriminelle som kaller politiet for snut og purken. Det er de samme som kaller det å melde fra om en kriminell handling for å tyste. Skal de være ekstra gangsta, så kaller de anmelderen for rotte.
Eller litt umodne ev. dumme. Det er også en siste mulighet og det er at de kommer fra 70-tallet.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

kytec skrev: lør apr 29, 2023 11:09 pm
Knaberaps skrev: lør apr 29, 2023 1:20 am
Helloween skrev: fre apr 28, 2023 10:00 pm Ja føler valget står mellom Purken og Snuten. Velger Snuten siden det høres mest retard ut.
Det er jo for det meste bare ramp og småkriminelle som kaller politiet for snut og purken. Det er de samme som kaller det å melde fra om en kriminell handling for å tyste. Skal de være ekstra gangsta, så kaller de anmelderen for rotte.
Eller litt umodne ev. dumme. Det er også en siste mulighet og det er at de kommer fra 70-tallet.
Google:
"Ordet politi stammar frå det greske ordet politeia, som betyr «borgarskap». Det har vore eit rikt utval slanguttrykk for politi. På 1930-talet finn ein spanser og messing, i nyare tid har snut, purk, pink, onkel politi, onkel blå eller berre onkel vore bruka."

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Fordomsfull skrev: søn apr 30, 2023 1:25 am "Ordet politi stammar frå det greske ordet politeia, som betyr «borgarskap». Det har vore eit rikt utval slanguttrykk for politi. På 1930-talet finn ein spanser og messing, i nyare tid har snut, purk, pink, onkel politi, onkel blå eller berre onkel vore bruka."
Eller bare enkelt "polti" som Kjell i Olsenbanden sa.

TWU

Legg inn av TWU »

Helloween skrev: fre apr 28, 2023 9:32 am
fargerik skrev: fre apr 28, 2023 9:01 am
Kanskje alle som kjører inn i parkeringen blir filmet av videoovervåkingen?
Sannsynligvis, men det er ikke gitt at man kan bruke eller får tillatelse til å bruke dette i en rettssak. Datatilsynet må vel inn å godkjenne det.
Skal da uansett godt gjøres i og med at det ikke er kameraregistrering ved Åsane senter. Kun en app som man må huske på selv, og en automat som kun brukes av pensjonister.

Situasjonen her virker bare merkelig, med mindre disse personene kan ha vært stoppet på grunn av noe annet enn at de kanskje kan ha kjørt bil?

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

fargerik skrev: fre apr 28, 2023 9:01 am Kanskje alle som kjører inn i parkeringen blir filmet av videoovervåkingen?
Og frem til de får ut bildene, eventuelt får presentert de i en rettsak, skal politiet beslaglegge førerkortet basert på synsing?

Dette hadde blitt utrolig rart, uansett.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Knaberaps skrev: søn apr 30, 2023 1:28 am
Fordomsfull skrev: søn apr 30, 2023 1:25 am "Ordet politi stammar frå det greske ordet politeia, som betyr «borgarskap». Det har vore eit rikt utval slanguttrykk for politi. På 1930-talet finn ein spanser og messing, i nyare tid har snut, purk, pink, onkel politi, onkel blå eller berre onkel vore bruka."
Eller bare enkelt "polti" som Kjell i Olsenbanden sa.
Rudolf Nilsen, "norsk dikter, kjent for sin arbeiderklassediktning og skildringer fra livet på Oslos østkant. Han debuterte i 1925 med diktsamlingen På stengrunn, og rakk kun å utgi denne og På gjensyn før han døde 28 år gammel." Han skrev et dikt "Tilbake til livet", utgitt 1929 - der de sitter og drikker på en båt og en detter ut i elven og der lyder to av versene slik;
"Og kvinnfolka bar seg og bælja
om hjælp som en frelsesarmé,
og Dokka sang sjælveste Gloria,
men ikke en purk å se.

For når du kan trenge te polti
er terrenget støtt blåst reint,
men ellers så lyser det messing
i gatene tilig og seint!"
----
https://www.oslo.kommune.no/OBA/galleri ... _livet.htm
Så der ble politiet omtalt på tre ulike vis og det var for nesten hundre år siden.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Knaberaps skrev: lør apr 29, 2023 8:24 pm
Kul_Djevel skrev: lør apr 29, 2023 2:19 pm Hvor går grensen for at du hadde tystet på en god venn? Hvis du visste han kjørte dagen derpå og hadde mistanke om at det kunne være noe promille eller hvis han satt seg i bilen drita? Eller hadde du tystet ved begge tilfeller. Personlig så hadde jeg selvsagt heller stoppet han selv og hindret en venn om å sette seg i en bil drita for å kjøre. Det er det gode kompiser gjør. De ringer ikke politiet da.
Igjen; det er ikke å tyste. Klart man prøver å hindre en venn dersom han setter seg i bilen i fylla, men klarer man ikke å stoppe han, så melder man selvfølgelig fra til politiet slik gode venner gjerne gjør.
Beklager. Vi er ulike som mennesker. Jeg ser ikke selvfølgen i å tyste på en god venn hvis man finner bedre løsninger. Men for all del. Tyst i vei. Har du mange venner egnetlig?

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Kul_Djevel skrev: søn apr 30, 2023 2:27 am Jeg ser ikke selvfølgen i å tyste på en god venn hvis man finner bedre løsninger. Men for all del. Tyst i vei. Har du mange venner egnetlig?
Igjen, igjen; det er ikke å tyste. Og vi er jo enig, din løk. Man melder ikke fra hvis det finnes bedre løsninger, som f.eks. å stoppe han/hun. Derimot melder man fra dersom du ikke lykkes med dette. Da står både vennen din og andres liv i fare. Det sier seg selv at man vil hindre dette.
Sist redigert av Knaberaps den søn apr 30, 2023 2:47 am, redigert 2 ganger totalt.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Knaberaps skrev: søn apr 30, 2023 2:43 am
Kul_Djevel skrev: søn apr 30, 2023 2:27 am Jeg ser ikke selvfølgen i å tyste på en god venn hvis man finner bedre løsninger. Men for all del. Tyst i vei. Har du mange venner egnetlig?
Igjen, igjen; det er ikke å tyste. Og vi er jo enig, din løk. Man melder ikke fra hvis det finnes bedre løsninger, som f.eks. å stoppe han/hun. Derimot melder man fra dersom du ikke lykkes med dette. Da står både vennen din og andres liv i fare. Det sier seg selv at man vil hindre dette.
Man tyster ikke på venner. Man satser på det beste. Hvor mange venner har du? og når stiller du opp for de?

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Kul_Djevel skrev: søn apr 30, 2023 2:46 am Man tyster ikke på venner. Man satser på det beste. Hvor mange venner har du? og når stiller du opp for de?
Nei, man satser ikke på det beste når risikoen er så stor, og at følgene kan bli fatale. Jeg ville aldri ha gamblet med livet til noen, og spesielt ikke en venn, slik du gjerne gjør. Ellers er jeg godt fornøyd med antall venner og bekjente.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Knaberaps skrev: søn apr 30, 2023 2:52 am
Kul_Djevel skrev: søn apr 30, 2023 2:46 am Man tyster ikke på venner. Man satser på det beste. Hvor mange venner har du? og når stiller du opp for de?
Nei, man satser ikke på det beste når risikoen er så stor, og at følgene kan bli fatale. Jeg ville aldri ha gamblet med livet til noen, og spesielt ikke en venn, slik du gjerne gjør. Ellers er jeg godt fornøyd med antall venner og bekjente.
Så vi er ulik. Jeg tyster aldri slik du gjør. Det gjør meg verken til en gangster eller liksom gangster. Det gjør meg kun til en venn. Og skulle de drite seg ut, så er jeg der å besøker dem og er like gode venn. Ikke min jobb å gjøre andre sinn jobb. Jeg er venn. Så får du og andre være politi vettu :D

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Kul_Djevel skrev: søn apr 30, 2023 2:55 am Og skulle de drite seg ut, så er jeg der å besøker dem og er like gode venn.
Kan jo fort bli vanskelig dersom han kjørte seg ihjel. Da kan du som den gode vennen sitte etterpå å fundere over at du hadde mulighet til å stoppe han ved å ringe politet, men valgte å la være fordi du ikke ville "tyste". Og det er jo bare ett scenario. Han kunne f.eks. drept noen andre, noe som også ville ha ødelagt vennen din sitt liv.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Knaberaps skrev: søn apr 30, 2023 3:01 am
Kul_Djevel skrev: søn apr 30, 2023 2:55 am Og skulle de drite seg ut, så er jeg der å besøker dem og er like gode venn.
Kan jo fort bli vanskelig dersom han kjørte seg ihjel. Da kan du som den gode vennen sitte etterpå å fundere over at du hadde mulighet til å stoppe han ved å ringe politet, men valgte å la være fordi du ikke ville "tyste". Og det er jo bare ett scenario. Han kunne f.eks. drept noen andre, noe som også ville ha ødelagt vennen din sitt liv.
Selvsagt. Fortsatt ikke mitt ansvar. Mine venner må få levet livet slik de selv velger. De må få ta egne gode og eventuelle dårlige valg. Jeg kan ikke leve livet for andre og det er helt uaktuelt at jeg skal leve livet for mine venner. De må selv få velge. Jeg skal kun være der i gode og dårlige stunder. Og som regel er jeg heldigvis der i gode stunder. Sånn det skal være.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Kul_Djevel skrev: søn apr 30, 2023 3:04 am Selvsagt. Fortsatt ikke mitt ansvar.
Du skrev da tidligere at du ville tatt fra kompisen din nøklene hvis han prøvde å fyllekjøre. Det er å ta ansvar. Å prøve å få vennen din stoppet i prossessen er også å ta ansvar.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Knaberaps skrev: søn apr 30, 2023 3:11 am
Kul_Djevel skrev: søn apr 30, 2023 3:04 am Selvsagt. Fortsatt ikke mitt ansvar.
Du skrev da tidligere at du ville tatt fra kompisen din nøklene hvis han prøvde å fyllekjøre. Det er å ta ansvar. Å prøve å få vennen din stoppet i prossessen er også å ta ansvar.
Selvsagt. Bra ting å ta ansvar. Dårlig ting å sende god venn i fengsel.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Kul_Djevel skrev: søn apr 30, 2023 3:44 am Selvsagt. Bra ting å ta ansvar. Dårlig ting å sende god venn i fengsel.
Det er hakket verre å la han sette eget og andres liv på spill.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Knaberaps skrev: søn apr 30, 2023 3:46 am
Kul_Djevel skrev: søn apr 30, 2023 3:44 am Selvsagt. Bra ting å ta ansvar. Dårlig ting å sende god venn i fengsel.
Det er hakket verre å la han sette eget og andres liv på spill.
Enig, Fortsatt min venn. Hans valg. Man velger ikke venner. De er der. Og man støtter dem uansett hvilket valg de velger å ta, Man sender ikke venner i fengsel,.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Kul_Djevel skrev: søn apr 30, 2023 3:49 am Man sender ikke venner i fengsel,.
Ikke i døden heller...

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Men det må de få velge selv i såfall. Man kontrollerer ikke venner sine valg.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Kul_Djevel skrev: søn apr 30, 2023 3:54 am Man kontrollerer ikke venner sine valg.
Er ikke snakk om å kontrollere en venn. Det handler om å forhindre at han gjør et valg i fylla som kan koste han og/eller flere livet. Som jeg skrev tidligere, så meldte en kompis en annen kompis til politiet etter å ha satt seg i bilen å kjørt i fylla. Det er han i dag veldig glad for.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Knaberaps skrev: søn apr 30, 2023 3:59 am
Kul_Djevel skrev: søn apr 30, 2023 3:54 am Man kontrollerer ikke venner sine valg.
Er ikke snakk om å kontrollere en venn. Det handler om å forhindre at han gjør et valg i fylla som kan koste han og/eller flere livet. Som jeg skrev tidligere, så meldte en kompis en annen kompis til politiet etter å ha satt seg i bilen å kjørt i fylla. Det er han i dag veldig glad for.
Høres oppdikta ut. Ingen som blir glad for å bli dømt og havne i fengsel og få gigabot :D

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Kul_Djevel skrev: søn apr 30, 2023 2:27 am
Knaberaps skrev: lør apr 29, 2023 8:24 pm
Kul_Djevel skrev: lør apr 29, 2023 2:19 pm Hvor går grensen for at du hadde tystet på en god venn? Hvis du visste han kjørte dagen derpå og hadde mistanke om at det kunne være noe promille eller hvis han satt seg i bilen drita? Eller hadde du tystet ved begge tilfeller. Personlig så hadde jeg selvsagt heller stoppet han selv og hindret en venn om å sette seg i en bil drita for å kjøre. Det er det gode kompiser gjør. De ringer ikke politiet da.
Igjen; det er ikke å tyste. Klart man prøver å hindre en venn dersom han setter seg i bilen i fylla, men klarer man ikke å stoppe han, så melder man selvfølgelig fra til politiet slik gode venner gjerne gjør.
Beklager. Vi er ulike som mennesker. Jeg ser ikke selvfølgen i å tyste på en god venn hvis man finner bedre løsninger. Men for all del. Tyst i vei. Har du mange venner egnetlig?
Så du meinar at det er betre å la vennen få køyre rusa? Du er jaggu ein god venn.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

MRSA skrev: søn apr 30, 2023 7:12 pm
Kul_Djevel skrev: søn apr 30, 2023 2:27 am
Knaberaps skrev: lør apr 29, 2023 8:24 pm

Igjen; det er ikke å tyste. Klart man prøver å hindre en venn dersom han setter seg i bilen i fylla, men klarer man ikke å stoppe han, så melder man selvfølgelig fra til politiet slik gode venner gjerne gjør.
Beklager. Vi er ulike som mennesker. Jeg ser ikke selvfølgen i å tyste på en god venn hvis man finner bedre løsninger. Men for all del. Tyst i vei. Har du mange venner egnetlig?
Så du meinar at det er betre å la vennen få køyre rusa? Du er jaggu ein god venn.
Du må da lese hva jeg skriver mann. Hvis han har allerede kjørt i fylla, så hindrer jeg han ikke i å kjøre i fylla med å angi han i etterkant. Hvis det er slik at jeg er vitne til at han skal til å kjøre i fylla, så vil jeg heller hindre han selv istedenfor å involvere politiet. Det er jo det en god venn gjør.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Kul_Djevel skrev: søn apr 30, 2023 9:12 pm
MRSA skrev: søn apr 30, 2023 7:12 pm
Kul_Djevel skrev: søn apr 30, 2023 2:27 am

Beklager. Vi er ulike som mennesker. Jeg ser ikke selvfølgen i å tyste på en god venn hvis man finner bedre løsninger. Men for all del. Tyst i vei. Har du mange venner egnetlig?
Så du meinar at det er betre å la vennen få køyre rusa? Du er jaggu ein god venn.
Du må da lese hva jeg skriver mann. Hvis han har allerede kjørt i fylla, så hindrer jeg han ikke i å kjøre i fylla med å angi han i etterkant. Hvis det er slik at jeg er vitne til at han skal til å kjøre i fylla, så vil jeg heller hindre han selv istedenfor å involvere politiet. Det er jo det en god venn gjør.
Samtidig hsr du kalla de tå tyste viss ein kontaktar politiet etter ein har prøvd å stoppe ruskøyringa, men ikkje greid det.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Kul_Djevel skrev: søn apr 30, 2023 2:46 am
Knaberaps skrev: søn apr 30, 2023 2:43 am
Kul_Djevel skrev: søn apr 30, 2023 2:27 am Jeg ser ikke selvfølgen i å tyste på en god venn hvis man finner bedre løsninger. Men for all del. Tyst i vei. Har du mange venner egnetlig?
Igjen, igjen; det er ikke å tyste. Og vi er jo enig, din løk. Man melder ikke fra hvis det finnes bedre løsninger, som f.eks. å stoppe han/hun. Derimot melder man fra dersom du ikke lykkes med dette. Da står både vennen din og andres liv i fare. Det sier seg selv at man vil hindre dette.
Man tyster ikke på venner. Man satser på det beste. Hvor mange venner har du? og når stiller du opp for de?
Hvor ofte har du hatt behov for å ikke tyste på venner? For meg er det tallet 0 fordi mine venner holder seg innenfor lovens bokstav.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Kul_Djevel skrev: søn apr 30, 2023 9:12 pm Hvis han har allerede kjørt i fylla, så hindrer jeg han ikke i å kjøre i fylla med å angi han i etterkant. Hvis det er slik at jeg er vitne til at han skal til å kjøre i fylla, så vil jeg heller hindre han selv istedenfor å involvere politiet. Det er jo det en god venn gjør.
Greia er jo om du ikke får stoppet han, og han kjørte avgårde i påvirket tilstand. Da ville gode venner ha ringt politiet slik at de kunne ha rykket ut og hindret kompisen din i å kjøre seg ihjel. Men neeeida. Som den "gode" vennen du er, så gambler du heller med livet hans ved å "satse på det beste".

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

kytec skrev: søn apr 30, 2023 9:21 pm
Kul_Djevel skrev: søn apr 30, 2023 2:46 am
Knaberaps skrev: søn apr 30, 2023 2:43 am

Igjen, igjen; det er ikke å tyste. Og vi er jo enig, din løk. Man melder ikke fra hvis det finnes bedre løsninger, som f.eks. å stoppe han/hun. Derimot melder man fra dersom du ikke lykkes med dette. Da står både vennen din og andres liv i fare. Det sier seg selv at man vil hindre dette.
Man tyster ikke på venner. Man satser på det beste. Hvor mange venner har du? og når stiller du opp for de?
Hvor ofte har du hatt behov for å ikke tyste på venner? For meg er det tallet 0 fordi mine venner holder seg innenfor lovens bokstav.
Jeg har mange venner og ikke alle er like perfekte som dine venner vettu :D

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»