Kampvoteringer på AP's Landsmøte ?

Svar
Harduetforslag

Re: Kampvoteringer på AP's Landsmøte ?

Legg inn av Harduetforslag »

ms_8 skrev: tir mai 02, 2023 8:36 am
Harduetforslag skrev: tir mai 02, 2023 8:29 am
ms_8 skrev: tir mai 02, 2023 7:50 am

Er faktisk ikkje Helga Pedersen som er problemet her. Problemet her er at Støre som partileder går inn og mest sannsynleg ba ein kandidat om å trekke seg for å få ro i partiet. Det skaper ein følelse av at det er ikkje medlemmer og partidemokratiet som avgjer kven AP veljer som sine folk, men dei som sitter i ein valkomite. Dessverre ser vi meir og meir at slike verv blir valgt utifrå at ein liten elite blir enige om kven som skal få dei viktigaste posisjonene og avstaden nedover blir større og større.

Ein kampvotering ville betydd at både Stenseng og Pedersen måtte slåss om posisjonen, men også gitt AP folk en muligheit til å sei kven dei ynskja. Nå tok Støre med den samtalen muligheten vekk for grasrota og komme med sine meininger
Selvsagt er Helga Pedersen en vesentlig del av problemet. Avgjørelsen er jo allerede tatt i praksis. Helga Pedersen blir bedt om å trekke seg, ikke fordi det er en reell kamp som hun kan vinne, men fordi man vil ha ro i rekkene. Enten så er man lagspiller og aksepterer situasjonen som sur men at man uansett ikke hadde vunnet, eller så er man Helga Pedersen. På samme måte som at Tajik-leiren nektet å akseptere at det ikke var rom for noen snarlig retur til AP-ledelsen for Tajik, hvor de desperat prøvde å fremstille det som om det var store ønsker internt i partiet om at nå måtte hun tilbake i ledelsen igjen.

Jeg har stor forståelse for at Helga er skuffet, jeg har stor forståelse for at andre i partiet er skuffet og uenig med valgkomiteen, men dette er jo ikke unikt for AP. Som om alle sammen er enige i andre partier, forskjellene er jo hvordan uenigheten håndteres og hva som kommer til syne. At hun så går ut offentlig, sammen med en rekke andre, er lite annet enn strategisk for å svekke ledelsen i partiet. Istedenfor å akseptere nederlaget så er det omkamp etter omkamp etter omkamp i offentligheten med mål om å svekke motparten, og Støre evner ikke å finne en linje som faktisk fungerer.
Det er opp til landsmøte i AP og veljer sine folk og ikkje valkomiteen eller Støre. I andre parti har man kampvoteringer eksempel i MDG om partilederen og KRF om nestlederen. Det er faktisk ganske trist at slike kamper i mindre grad blir tatt opp på landsmøte og i større grad blir avgjort av valkomiteen. Dette gjelder også i mitt parti Høgre.
The name of the game. Tror du Helga Pedersen har kommet seg opp i AP uten å selv nyte tilsvarende fordeler gjennom karrieren? Hvis Helga Pedersen hadde hatt gode forutsetninger for å vinne, tror du hun hadde trukket seg? Selvsagt ikke.

Dette er bare et kynisk spill i et parti som er splittet i litt for mange biter og hvor litt for mange har forhåpninger om å karre til seg makt når Støre står svakt og partiet sliter på meningsmålingene.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Harduetforslag skrev: tir mai 02, 2023 8:48 am
ms_8 skrev: tir mai 02, 2023 8:36 am
Harduetforslag skrev: tir mai 02, 2023 8:29 am

Selvsagt er Helga Pedersen en vesentlig del av problemet. Avgjørelsen er jo allerede tatt i praksis. Helga Pedersen blir bedt om å trekke seg, ikke fordi det er en reell kamp som hun kan vinne, men fordi man vil ha ro i rekkene. Enten så er man lagspiller og aksepterer situasjonen som sur men at man uansett ikke hadde vunnet, eller så er man Helga Pedersen. På samme måte som at Tajik-leiren nektet å akseptere at det ikke var rom for noen snarlig retur til AP-ledelsen for Tajik, hvor de desperat prøvde å fremstille det som om det var store ønsker internt i partiet om at nå måtte hun tilbake i ledelsen igjen.

Jeg har stor forståelse for at Helga er skuffet, jeg har stor forståelse for at andre i partiet er skuffet og uenig med valgkomiteen, men dette er jo ikke unikt for AP. Som om alle sammen er enige i andre partier, forskjellene er jo hvordan uenigheten håndteres og hva som kommer til syne. At hun så går ut offentlig, sammen med en rekke andre, er lite annet enn strategisk for å svekke ledelsen i partiet. Istedenfor å akseptere nederlaget så er det omkamp etter omkamp etter omkamp i offentligheten med mål om å svekke motparten, og Støre evner ikke å finne en linje som faktisk fungerer.
Det er opp til landsmøte i AP og veljer sine folk og ikkje valkomiteen eller Støre. I andre parti har man kampvoteringer eksempel i MDG om partilederen og KRF om nestlederen. Det er faktisk ganske trist at slike kamper i mindre grad blir tatt opp på landsmøte og i større grad blir avgjort av valkomiteen. Dette gjelder også i mitt parti Høgre.
The name of the game. Tror du Helga Pedersen har kommet seg opp i AP uten å selv nyte tilsvarende fordeler gjennom karrieren? Hvis Helga Pedersen hadde hatt gode forutsetninger for å vinne, tror du hun hadde trukket seg? Selvsagt ikke.

Dette er bare et kynisk spill i et parti som er splittet i litt for mange biter og hvor litt for mange har forhåpninger om å karre til seg makt når Støre står svakt og partiet sliter på meningsmålingene.
Ja det er ingen tvil om at dette er spill, men det er derfor Støre burde latt være å tatt denne telefonen. Med å ta denne telefonen så satte han seg sjølv på pinnebenken og atter en gang bidratt til å skape kaos i partiet. Støre er sjølv på val og burde derfor vete at han sjølv ikkje burde blande seg borti i slike kamper.

Men dei store vinnerene her er mediene som bruke dette er alt som det er verdt for å skape meir kaos mellom ulike kilder som gladeleg gir sine meininger om kva som har skjedd.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

ms_8 skrev: tir mai 02, 2023 9:06 am
Harduetforslag skrev: tir mai 02, 2023 8:48 am
ms_8 skrev: tir mai 02, 2023 8:36 am

Det er opp til landsmøte i AP og veljer sine folk og ikkje valkomiteen eller Støre. I andre parti har man kampvoteringer eksempel i MDG om partilederen og KRF om nestlederen. Det er faktisk ganske trist at slike kamper i mindre grad blir tatt opp på landsmøte og i større grad blir avgjort av valkomiteen. Dette gjelder også i mitt parti Høgre.
The name of the game. Tror du Helga Pedersen har kommet seg opp i AP uten å selv nyte tilsvarende fordeler gjennom karrieren? Hvis Helga Pedersen hadde hatt gode forutsetninger for å vinne, tror du hun hadde trukket seg? Selvsagt ikke.

Dette er bare et kynisk spill i et parti som er splittet i litt for mange biter og hvor litt for mange har forhåpninger om å karre til seg makt når Støre står svakt og partiet sliter på meningsmålingene.
Ja det er ingen tvil om at dette er spill, men det er derfor Støre burde latt være å tatt denne telefonen. Med å ta denne telefonen så satte han seg sjølv på pinnebenken og atter en gang bidratt til å skape kaos i partiet. Støre er sjølv på val og burde derfor vete at han sjølv ikkje burde blande seg borti i slike kamper.

Men dei store vinnerene her er mediene som bruke dette er alt som det er verdt for å skape meir kaos mellom ulike kilder som gladeleg gir sine meininger om kva som har skjedd.
Det er i bunn og grunn svakt lederskap, og nok en bekreftelse på at Støre ikke er mannen som kan gjenreise partiet. Problemet til AP er naturlig nok at det ikke virker som de har noen duganes alternativer, med mindre Jens bestemmer seg for comeback.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

ms_8 skrev: tir mai 02, 2023 9:06 am
Harduetforslag skrev: tir mai 02, 2023 8:48 am
ms_8 skrev: tir mai 02, 2023 8:36 am

Det er opp til landsmøte i AP og veljer sine folk og ikkje valkomiteen eller Støre. I andre parti har man kampvoteringer eksempel i MDG om partilederen og KRF om nestlederen. Det er faktisk ganske trist at slike kamper i mindre grad blir tatt opp på landsmøte og i større grad blir avgjort av valkomiteen. Dette gjelder også i mitt parti Høgre.
The name of the game. Tror du Helga Pedersen har kommet seg opp i AP uten å selv nyte tilsvarende fordeler gjennom karrieren? Hvis Helga Pedersen hadde hatt gode forutsetninger for å vinne, tror du hun hadde trukket seg? Selvsagt ikke.

Dette er bare et kynisk spill i et parti som er splittet i litt for mange biter og hvor litt for mange har forhåpninger om å karre til seg makt når Støre står svakt og partiet sliter på meningsmålingene.
Ja det er ingen tvil om at dette er spill, men det er derfor Støre burde latt være å tatt denne telefonen. Med å ta denne telefonen så satte han seg sjølv på pinnebenken og atter en gang bidratt til å skape kaos i partiet. Støre er sjølv på val og burde derfor vete at han sjølv ikkje burde blande seg borti i slike kamper.

Men dei store vinnerene her er mediene som bruke dette er alt som det er verdt for å skape meir kaos mellom ulike kilder som gladeleg gir sine meininger om kva som har skjedd.
Støre er på valg på papiret, that's it, selvsagt er det ikke noe reelt valg. Hvor mange slike telefoner er det ikke i andre partier. Hadde det vært en reell splitt, og Helga Pedersen i det minste hadde et bein å stå på så hadde hun ikke blitt bedt om å trekke seg, og ikke hadde hun trukket seg heller. Se på fremstillingen av oppropet om å få Tajik tilbake i ledelsen, det er jo lite annet enn en illusjon skapt av de få som støtter henne.

Helga er uansett ikke blitt tvunget til noe som helst. Her er kartet blitt tegnet opp og hun har fått en grei beskjed om hvordan det ser ut og at det partiet har behov for er å stå mest mulig samlet for å få ha en felles front i det som er en slitsom periode på samtlige meningsmålinger.

Jeg forstår ikke hvorfor man skal ha et så naivt syn på dette. At Helga virkelig går inn for å få Støre og ledelsen til å blø, sier sitt om maktkampene og hvor store uenigheter det er

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Haugzu skrev: tir mai 02, 2023 9:13 am
Det er i bunn og grunn svakt lederskap, og nok en bekreftelse på at Støre ikke er mannen som kan gjenreise partiet. Problemet til AP er naturlig nok at det ikke virker som de har noen duganes alternativer, med mindre Jens bestemmer seg for comeback.
Det som er svakt er jo at partiets ledelse ikke klarer å legge seg på en linje hvor slike opprør ikke eksisterer. Når man ser på hvordan Tajiks-gjeng durer på i media, Helga Pedersen, så er det litt for mange opprør som når offentligheten. Det vil alltid være uenigheter.

At Støre har tegnet opp situasjonen for Helga Pedersen er ikke svakt lederskap, det er ganske normalt.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Helt naturlig at Støre tar en slik telefon. Det er også helt naturlig at han støtter valgkomiteens kandidat foran et benkeforslag fra Finnmark.

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

Hva blir det neste, Berit Kjøll som fredsmekler?

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Daltrey skrev: tir mai 02, 2023 7:58 am Mere åpenhet, mere demokrati
Ja, vi husker en viss Stoltenberg proklamerte dette på TV etter 22. juli, med Thorbjøn-Berntsen-sleng.
AP og Høyre jobber steinhardt for å lede de viktigste sakene til de lukkede rom og slik hindre folkets innflytelse.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Solvgutt1 skrev: tir mai 02, 2023 9:31 am Helt naturlig at Støre tar en slik telefon. Det er også helt naturlig at han støtter valgkomiteens kandidat foran et benkeforslag fra Finnmark.
Har snart media kokt nok suppe på denne spikeren montro?

guru

Legg inn av guru »

Cannabis Connoisseur skrev: tir mai 02, 2023 10:03 am Bråket tar ikke slutt. :D


Helga Pedersen motsier Støre: − Signalet var veldig klart

Etter en telefon fra Jonas Gahr Støre (Ap) ville ikke Helga Pedersen stille som partisekretær likevel. Men Støre avviser at han ba henne trekke seg. Pedersen reagerer nå på Støres uttalelse.

«Jeg er overrasket over at partilederen refererer fra vår samtale på en så konkret måte. Det er riktig at han ikke eksplisitt ba meg trekke meg, men signalet var veldig klart og jeg skjønner hvordan en slik samtale må tolkes,» skriver Pedersen på Facebook etter pressekonferansen.

Ap-ledelsen vil ikke kommentere denne uttalelsen nå.
For et shit show! AP leverer på sedvanlig vis, det skal de ha. Ikke kjedelig med den gjengen der. Støre viser nok en gang sin totale og fullstendige udugelighet som statsleder.

Dessverre for AP er den soleklart beste kandidaten som kunne gjenreist partiet litt for glad i unge damer.....

OrmenLange
Innlegg: 1817

Legg inn av OrmenLange »

Cannabis Connoisseur skrev: tir mai 02, 2023 10:03 am Bråket tar ikke slutt. :D


Helga Pedersen motsier Støre: − Signalet var veldig klart

Etter en telefon fra Jonas Gahr Støre (Ap) ville ikke Helga Pedersen stille som partisekretær likevel. Men Støre avviser at han ba henne trekke seg. Pedersen reagerer nå på Støres uttalelse.

«Jeg er overrasket over at partilederen refererer fra vår samtale på en så konkret måte. Det er riktig at han ikke eksplisitt ba meg trekke meg, men signalet var veldig klart og jeg skjønner hvordan en slik samtale må tolkes,» skriver Pedersen på Facebook etter pressekonferansen.

Ap-ledelsen vil ikke kommentere denne uttalelsen nå.
Komisk hvordan Ap og Støre klarer å snuble i egne føtter igjen og igjen...

lund

Legg inn av lund »

Det aller største problemet i Ap er at for mange så åpenlyst viser at de tenker mer på seg selv enn på partiet. Latterlig opptreden av Helga Pedersen, men det føyer seg jo bare inn i rekken dessverre.

guru

Legg inn av guru »

NRK opplyser at Nytt på Nytt setter opp ett ekstraprogram i uka i en stund fremover, for å klare å ta unna alt materialet AP leverer.

OrmenLange
Innlegg: 1817

Legg inn av OrmenLange »

lund skrev: tir mai 02, 2023 10:14 am Det aller største problemet i Ap er at for mange så åpenlyst viser at de tenker mer på seg selv enn på partiet. Latterlig opptreden av Helga Pedersen, men det føyer seg jo bare inn i rekken dessverre.
Hva var det Pedersen gjorde som du mener viser at hun "tenker mer på seg selv enn på partiet"? Å trekke seg fordi Støre ba henne om det?

lund

Legg inn av lund »

OrmenLange skrev: tir mai 02, 2023 10:23 am
lund skrev: tir mai 02, 2023 10:14 am Det aller største problemet i Ap er at for mange så åpenlyst viser at de tenker mer på seg selv enn på partiet. Latterlig opptreden av Helga Pedersen, men det føyer seg jo bare inn i rekken dessverre.
Hva var det Pedersen gjorde som du mener viser at hun "tenker mer på seg selv enn på partiet"? Å trekke seg fordi Støre ba henne om det?
Å lage masse bråk i media etterpå av noe som er helt vanlig.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Solvgutt1 skrev: tir mai 02, 2023 9:31 am Helt naturlig at Støre tar en slik telefon. Det er også helt naturlig at han støtter valgkomiteens kandidat foran et benkeforslag fra Finnmark.
Problemet er vel at den blir tatt på en måte som gjør at Helga Pedersen går ut i media.

Muligens har det med Helga Pedersen å gjøre, evt så har det med Støres lederstil å gjøre.

Jeg heller mot det siste.

guru

Legg inn av guru »

lund skrev: tir mai 02, 2023 10:24 am Å lage masse bråk i media etterpå av noe som er helt vanlig.
Er det nå "helt vanlig" at en person som selv er på valg (riktignok bare "på papiret", men likevel formelt på valg.), ringer opp andre kandidater og forsøker å få dem til å trekke seg? Jeg tviler.
newsflash skrev: tir mai 02, 2023 10:26 am
Solvgutt1 skrev: tir mai 02, 2023 9:31 am Helt naturlig at Støre tar en slik telefon. Det er også helt naturlig at han støtter valgkomiteens kandidat foran et benkeforslag fra Finnmark.
Problemet er vel at den blir tatt på en måte som gjør at Helga Pedersen går ut i media.

Muligens har det med Helga Pedersen å gjøre, evt så har det med Støres lederstil å gjøre.

Jeg heller mot det siste.
For å bruke uttrykk som for det meste hører hjemmei barnehagen, siden det er ganske passende da AP akkurat nå fremstår som en barnehage: "Det var han som begynte!"

Det var vel Støre som (igjen) startet bråket ved å referere fra en samtale som var privat mellom han og Helga P. Så ble vel Helga P (som på ingen måte fremstår som en diplomat) irritert og gikk ut med et tilsvar.

Assi

Legg inn av Assi »

Jeg begynner å lure på om JGS er superintelligent; alternativt at han rett og slett er litt dum.. Fascinerende å bivåne hvordan han gang-på-gang tramper rundt som en feig elefant i porselensbutikken

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Virker som om noen her inne taler for et enda sterkere politbyrå-preg på AP.

Valgkomiteen har ikke uavhengig kommet fram til sin enstemmige innstilling. Fakta er at Støre måtte godkjenne innstillingen før komiteen klasket sitt enstemmighetsstempel på den.
Støres krav videre er at det ikke kommer forslag på landsmøtet som endrer på valgkomiteens innstilling. Med telefonen til Helga Pedersen viste Støre at han satte alvor bak kravet.
Sist vi så maken til saksbehandling, fører oss vel tilbake til de lukkede krokene i gammelkommunismens høyborger i DDR og Sovjet.

I et demokratisk styrt parti må valgkomiteen være uavhengig og mere rette sonderinger nedover i rekkene, i stedet for å motta direktiver fra en på toppen. Lederen må selvsagt på ingen måte blande seg inn, og det må selvsagt være helt legalt for delegater på landsmøtet å foreslå andre navn enn de valgkomiteen har innstilt.

Ergo er AP intet demokratisk parti, noe som burde vært klart for 40-50 år siden, minst.

Personlig tror jeg at deler av partiet er luta lei politikken partiet fører i viktige saker, og nå setter ned foten for. Kan godt være at Helga Pedersen har vært med på hintet.
Denne saken er et forvarsel om at lang tids innestengt frustrasjon i partiet er i ferd med å ta slutt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: tir mai 02, 2023 10:26 am
Solvgutt1 skrev: tir mai 02, 2023 9:31 am Helt naturlig at Støre tar en slik telefon. Det er også helt naturlig at han støtter valgkomiteens kandidat foran et benkeforslag fra Finnmark.
Problemet er vel at den blir tatt på en måte som gjør at Helga Pedersen går ut i media.

Muligens har det med Helga Pedersen å gjøre, evt så har det med Støres lederstil å gjøre.

Jeg heller mot det siste.
Støre : "Jeg har ikke bedt Helga trekke seg"
Helga : "Det er riktig, Jonas har ikke bedt meg trekke meg"
Dette leste jeg nettopp i VG.
Uansett er de begge enige om at samtalen er hemmelig. Ingen bevis for ett jævla ord som er sagt.
Jeg syns de bør legge ut hele samtalen i alle riksdekkende media NÅ.
Sist redigert av fargerik den tir mai 02, 2023 10:49 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: tir mai 02, 2023 10:45 am Støre : "Jeg har ikke bedt Helga trekke seg"
Helga : Det er riktig, Jonas har ikke bedt meg trekke meg"
Dette leste jeg nettopp i VG.
Det er mange måter å be noen om å trekke seg på, uten at en konkret uttaler ordene "du bør trekke deg".

lund

Legg inn av lund »

guru skrev: tir mai 02, 2023 10:31 am
lund skrev: tir mai 02, 2023 10:24 am Å lage masse bråk i media etterpå av noe som er helt vanlig.
Er det nå "helt vanlig" at en person som selv er på valg (riktignok bare "på papiret", men likevel formelt på valg.), ringer opp andre kandidater og forsøker å få dem til å trekke seg? Jeg tviler.
newsflash skrev: tir mai 02, 2023 10:26 am
Solvgutt1 skrev: tir mai 02, 2023 9:31 am Helt naturlig at Støre tar en slik telefon. Det er også helt naturlig at han støtter valgkomiteens kandidat foran et benkeforslag fra Finnmark.
Problemet er vel at den blir tatt på en måte som gjør at Helga Pedersen går ut i media.

Muligens har det med Helga Pedersen å gjøre, evt så har det med Støres lederstil å gjøre.

Jeg heller mot det siste.
For å bruke uttrykk som for det meste hører hjemmei barnehagen, siden det er ganske passende da AP akkurat nå fremstår som en barnehage: "Det var han som begynte!"

Det var vel Støre som (igjen) startet bråket ved å referere fra en samtale som var privat mellom han og Helga P. Så ble vel Helga P (som på ingen måte fremstår som en diplomat) irritert og gikk ut med et tilsvar.
Visste ikke at de var på valg til samme post.

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: tir mai 02, 2023 10:48 am
fargerik skrev: tir mai 02, 2023 10:45 am Støre : "Jeg har ikke bedt Helga trekke seg"
Helga : Det er riktig, Jonas har ikke bedt meg trekke meg"
Dette leste jeg nettopp i VG.
Det er mange måter å be noen om å trekke seg på, uten at en konkret uttaler ordene "du bør trekke deg".
Jeg har ikke tenkt å engasjere meg mer i å konkludere på grunnlag av rykter og spekulasjoner.
Hva kommer ut av å lage konspirasjonsteorier på grunn av spekulasjoner og tankespinn?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

newsflash skrev: tir mai 02, 2023 10:26 am
Solvgutt1 skrev: tir mai 02, 2023 9:31 am Helt naturlig at Støre tar en slik telefon. Det er også helt naturlig at han støtter valgkomiteens kandidat foran et benkeforslag fra Finnmark.
Problemet er vel at den blir tatt på en måte som gjør at Helga Pedersen går ut i media.

Muligens har det med Helga Pedersen å gjøre, evt så har det med Støres lederstil å gjøre.

Jeg heller mot det siste.
Jeg heller mot det første.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Harduetforslag skrev: tir mai 02, 2023 9:25 am Støre er på valg på papiret, that's it, selvsagt er det ikke noe reelt valg. Hvor mange slike telefoner er det ikke i andre partier. Hadde det vært en reell splitt, og Helga Pedersen i det minste hadde et bein å stå på så hadde hun ikke blitt bedt om å trekke seg, og ikke hadde hun trukket seg heller. Se på fremstillingen av oppropet om å få Tajik tilbake i ledelsen, det er jo lite annet enn en illusjon skapt av de få som støtter henne.

Helga er uansett ikke blitt tvunget til noe som helst. Her er kartet blitt tegnet opp og hun har fått en grei beskjed om hvordan det ser ut og at det partiet har behov for er å stå mest mulig samlet for å få ha en felles front i det som er en slitsom periode på samtlige meningsmålinger.

Jeg forstår ikke hvorfor man skal ha et så naivt syn på dette. At Helga virkelig går inn for å få Støre og ledelsen til å blø, sier sitt om maktkampene og hvor store uenigheter det er
Dette synes jeg er en rar analyse. Hadde HP ikke hatt noen mulighet til å bli valgt hadde det jo ikke vært noe poeng i å be henne trekke seg. Det ER kontroversielt å blande seg inn i valgene for Støre, særlig i en slik situasjon partiet er. Reaksjonene fra Godal m.fl viser jo det. Hvorfor ta sjansen på det hvis hun uansett var sjanseløs.
Misnøyen med Stenseng er nok utbredt, men kompromisset i valgkomiteen er såpass skjørt at man ikke tar sjansen på at resultatet blir noe annet.

Støre behandler dette klønete, det kan tenkes at årsaken er at dette i realiteten er forpostfektninger i en debatt om ny leder. Hva skjer i AP om valgresultatet blir i nærheten av meningsmålingene? Hvis man i tillegg mister flere av storbyene?
Da tror jeg krefter i partiet vil spørre seg om det er Støre som skal være statsministerkandidat i 25.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Solvgutt1 skrev: tir mai 02, 2023 10:57 am
newsflash skrev: tir mai 02, 2023 10:26 am
Solvgutt1 skrev: tir mai 02, 2023 9:31 am Helt naturlig at Støre tar en slik telefon. Det er også helt naturlig at han støtter valgkomiteens kandidat foran et benkeforslag fra Finnmark.
Problemet er vel at den blir tatt på en måte som gjør at Helga Pedersen går ut i media.

Muligens har det med Helga Pedersen å gjøre, evt så har det med Støres lederstil å gjøre.

Jeg heller mot det siste.
Jeg heller mot det første.
Jeg syns det er litt sært å lansere seg selv som partisekretær med så kort varsel. Første presseoppslag var så vidt jeg vet 21. april. Det er ikke mange dager siden. Det må ha vært forstyrrende for valgkomiteen som egentlig hadde gjort sin langvarige prossess ferdig.
Sært. Men hun regnet vel med å være et nordnorsk sikkert kort siden Skjæran trakk sitt kandidatur som nestleder....

OrmenLange
Innlegg: 1817

Legg inn av OrmenLange »

lund skrev: tir mai 02, 2023 10:24 am
OrmenLange skrev: tir mai 02, 2023 10:23 am
lund skrev: tir mai 02, 2023 10:14 am Det aller største problemet i Ap er at for mange så åpenlyst viser at de tenker mer på seg selv enn på partiet. Latterlig opptreden av Helga Pedersen, men det føyer seg jo bare inn i rekken dessverre.
Hva var det Pedersen gjorde som du mener viser at hun "tenker mer på seg selv enn på partiet"? Å trekke seg fordi Støre ba henne om det?
Å lage masse bråk i media etterpå av noe som er helt vanlig.
Pedersen "lager ikke bråk" fordi Støre ringte henne, hun "lager bråk" fordi Støre lyver til media når han sier at han ikke la press på henne for å få henne til å trekke sitt kandidatur.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Ingen tvil om at hun er bitter, og utfra det vi ser i det offentlige så er det ganske merkelig. Men jeg tror det har vært et spill på bakrommet der Helga Pedersen ble lurt til å stille for å bli kvitt Skjæran, og når han trekker seg så viser det seg at de som kom med planen plutselig ikke er videre interessert i å støtte henne.

Nordlys som ofte er godt informert om det indre liv i Ap kalte Helga Pedersen sitt kandidatur en brikke i et spill startet av krefter i hovedstaden. Vi får se sikkert vite mer om Støre sin rolle i det her senere, men bitterheten til Pedersen er fortellende.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

OrmenLange skrev: tir mai 02, 2023 11:33 am
lund skrev: tir mai 02, 2023 10:24 am
OrmenLange skrev: tir mai 02, 2023 10:23 am
Hva var det Pedersen gjorde som du mener viser at hun "tenker mer på seg selv enn på partiet"? Å trekke seg fordi Støre ba henne om det?
Å lage masse bråk i media etterpå av noe som er helt vanlig.
Pedersen "lager ikke bråk" fordi Støre ringte henne, hun "lager bråk" fordi Støre lyver til media når han sier at han ikke la press på henne for å få henne til å trekke sitt kandidatur.
Det framstår veldig sånn. Vi veit at Støre før har komt med uttalelse som ikkje helt stemmer. Derfor er det ikkje unormalt å tvile på hans kommentarer her. Det kan godt være at han ikkje har bedt Pedersen om å trekke seg direkte, men likevel gitt signaler om at ho burde det

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Pedersen har jo muligheten til denne rollen om 2 år. Dvs hvis hun lager et medie-spetakkel nå så er hun neppe aktuell. Et annet spørsmål er om Støre fortsatt er leder da. Hadde jeg vært Pedersen hadde jeg holdt kjeft nå og heller prøvd igjen når Stenseng med stor sannsynlighet skal skiftes ut. "Pick your battles" er det noe som heter.
Sist redigert av Folk_flesk den tir mai 02, 2023 12:07 pm, redigert 1 gang totalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»