Scooter - 30 Years of "Hardcore"

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Re: Scooter - 30 Years of "Hardcore"

Legg inn av Frank.N.Steen »

Velger å avslutte singlene, da etter The Night var en rimelig ferdig med Scooter i vår-sommer 2003, og var ikke før en god stund etter, klar over at det var ei tredje utgivelse fra det holdet i Maria (I Like It Loud).
Har jo i grunn null kjennskap til 90-95 prosent av det de gjorde både i singel og albumformat fra 2004 og opp til i år, og orker ikke tråle meg gjennom alt det, selv om enkelte "nyere" låter ala One (Always Hardcore) slettes ikke er så gyselig en gang i blant.

Slenger heller inn litt omtale av favorittskivene og de ikke fullt så likandes de neste gjenværende dagene av Mai:

Bilde
...and the Beat Goes On! (1995)

Debutskiva er og forblir deres beste, rett og slett fordi her har de ikke "perfeksjonert" Scooter soundet, og hvor H.P. Baxxter får ikke dominere så mye som ellers, samt at mye av materialet ble jo til i perioden 1993-1994 gjennom rene instrumentale låter, gjort når de gikk under navnet The Loop! og ikke Scooter.

Men det er jo selvsagt forståelig at når Hyper Hyper ble en så stor monsterhit, så flyttet de raskt fokus mot å gjøre langt mer av den slags, fremfor å gå tilbake til slikt som ikke var særlig salgbart.

Husker enda hvor stort det var å finne albumet i ei Akers Mic butikk nederst i Karl Johans Gate, rundt 1998-99. Ettersom det var sjeldent lett å spore opp deres eldre utgivelser, og det å bestille dem via butikk tok ofte evigheter.
Kunne ikke vente med å høre det i sin helhet, og var fullt klar over hitene Move Your Ass, Hyper Hyper, Friends og Endless Summer, men alt det andre var ikke fullt så kjent.

Åpningssporet Different Reality, hinta om et langt varmere og futuristisk lydbilde, der gradvis bygger seg opp mens det legges på mer og mer, før alt kommer sammen igjen og over i ei herlig avslutning fra rundt 03:23 og utover.
Det er noe rent og nesten elegant over alt sammen, og sikkert mulig de har "lånt" fra andre artister også her, men dette er nå hva man så gjerne skulle ønsket at de lagde mye mer av, kanskje ei hel skive kun med lignende musikk.

Ei man derimot hadde hørt tidligere, var jo den behagelige og gradvis oppløftende Rhapsody in E, som var inkludert på ei samler fra 1998.
Igjen er det kombinasjon av avslappende, melodiøse og deretter hvordan den bygger mot noe større og aldri blir kjedelig eller gjentagende.

Raving in Mexico, er kanskje ikke ei avslappende låt, men en som fint oppsummerer et mer typisk rave prega melodi og stil, men igjen det er noe heftig og oppløftende med hvordan bygger seg opp og bare kjører hardt i vei.

Cosmos er kanskje den som en har alltids vært ekstra svak for, igjen ei tidvis veldig behagelig og fin låt, med et futuristisk sound, og når den tar av så er det vanskelig å sitte stille.

Beautiful Vibes innehar ei smurfevokal men det er særlig de tøffe breakbeatsa (eller noe i den duren) og den plutselig overgangen til det fine og stemningsfulle piano/synth temaet som gjør den så spesiell i mine ører.
Det er lyden av sommer, sol og god stemning.

Valgte å benytte meg av versjonene uten det falske studiopublikummet og introen til Baxxter, da disse fremhever mye av det en skulle ønsket bandet lagde mer av, men dessverre sjeldent gjorde resten av karrieren.

Alt i alt, ei skive som har forblitt værende en av mine favoritt CDer, og ville lett inkludert den på ei topp 50 liste over de mest givende og kanskje mer viktig, innflytelsesrike albumene, som bidro i at en ble langt mer interessert i selve albumformatet, og ikke kun singler og enkeltlåter.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Back to the Heavyweight Jam (1999)

Etter ei småskuffende start på kapittel 2 i No Time To Chill (1998), virket det som at Scooter var langt mer motiverte i studio, og første hint kom i den røffere Faster Harder Scooter sensommeren 1999.
Og når en omsider fikk tak i det kommende albumet Back to the Heavyweight Jam samme høst, så var det et mye mer hardtslående utgave som leverte den kanskje mest stødige og gjennomførte skiva siden debuten.

Her gikk det i mer hard trance møter techno, fremfor den lettere dancen de prøve og feilet litt for mye med tidligere, og passet i grunn bra med deres nye oppdaterte bandlogo, som hadde noe militært og disiplinert over seg.

Skiva innledes med ei kort intro i Keyser Soze før det braker løs med den fantastiske instrumentale Watch Out, kanskje deres beste av denne variant på tampen av 90 og tidlig 00-tallet.

En annen som imponerte, var albumversjonen av Fuck the Millennium som også slo godt fra seg, og fullstendig overlegen den lystigere singelutgaven.


Det var også rom for mer avslappende og overraskende "tunge" stunder, i den fine Psycho mens det avsluttende No Release står lett igjen som noe av det bedre fra kapittel 2 eraen.

Alt i alt, deres soleklart nest beste fullengder, og fra en tid der man følte at de faktisk prøvde å fornye seg, og husker at for en gangs skyld fikk de noe bra omtale av plateanmeldere, til en forandring.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Wicked! (1996)

Fikk denne på CD av en eldre slektning, og han må ha drukna seg i parfyme, for selv i dag stinker det av CD bookleten.
Uansett, Wicked! var ei sånn sjelden skive man var lenge på utkikk etter, men aldri fant i noen butikker. Først senere når en hadde den i heimen, da fant man den under besøk til Kristiansand.

Scooter var meget produktive i 1996, først Our Happy Hardcore utgitt i våren og så senhøsten ankom altså Wicked! og føltes ut som det bedre av de to albumene. Førstnevnte var litt for ujamnt og forhasta, men neste ut fremsto som et litt mer gjennomført arbeid.
Likevel, det var ikke helt uten skuffelser, der forsøket på å gjøre ballade/dance i Don't Let It Be Me var tidvis fæl og selv om Break It Up har mykna noe i øregangene, så ble to roliglåter litt vel i overkant mye.

Da var da det jo fint at man fikk noen flotte og meget solide instrumentale bidrag, først gjennom Awakening deretter Coldwater Canyon. Som kombinerte det avslappende, oppbyggende til total take-off på utmerket vis:


We Take You Higher var den man ønsket mest skulle vært ei singel fra skiva, og I'm Raving var jo allerede ei hit.

Av andre minneverdige albumkutt, så huskes godt Zebras Crossing the Street som ei man alltid har likt:

Lydbildet var mer varmt og romantisk enn forgjengerens røffere preg, med innslag av nevnte ballader, men også tydelig inspirert av suksessen til Robert Miles og hans uhyre populære piano-trance fra samme år.

Happy hardcore biten var fortsatt ikke helt viska ut, men synd de ikke plukka ut de beste fra Our Happy Hardcore og smelta dem i hop med de beste fra tredje fullengder, da ville nok ei langt bedre plate vært et faktum.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Our Happy Hardcore (1996)

Andreskiva var ei som bidro i mye sinne og frustrasjon vår-sommer 1999, der man desperat forsøkte å finne ei butikk som kunne bestille den for meg, og til slutt tok det en mindre evighet før den ankom.
Men der og da føltes det himmelsk bra når en fikk albumet i klypene, og gledet seg som en liten unge på veien hjem igjen til å få endelig høre det i sin helhet.

Tittelen lever vel litt opp til lydbildet, det er meget kjappe og hurtige melodier og rytmer i drift, happy hardcore for fullt i større perioder, men også innslag av noen utrolig fengende og fine instrumentale partier.

Men etter å ha gjort seg opp en mening etter utallige besøk senere, innså en vel at skiva var ei stor nedtur til sammenligning med debuten.
Det virket ujamnt og ikke alle sporene var like interessante å høre igjen.

Noe som var nytt, kanskje ikke banebrytende på den tid men av interesse var jo at CDen inneholdt ei CD-Rom med musikkvideoer, intervjuer og attpåtil et bilrace spill med bandet i hovedsetene.

Albumets mest kjente spor er jo singlene Back in the U.K. og Billy Idol coveren Rebel Yell, men komediefiguren Bruno gjorde Crank It Up om til ei slags tema låt for nevnte karakter på 00-tallet.

Av favoritt spor, er det pianodrevne Stuttgart en av de store favorittene:

Tittelkuttet gir oss mye gode minner og skulle virkelig ha vært utgitt som ei potensiell singel.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
No Time to Chill (1998)

Med et nytt medlem i Axel Coon, starter kapittel 2 opp med hiten How Much is the Fish? og fortsatte med skiva No Time to Chill.
Denne ble tungt spilt i sensommer og langt inn i høst 1998, men så sa det liksom stopp og siden har skiva veldig sjeldent blitt avspilt i sin helhet.

Alt er ikke totalræv, det er faktisk noen overraskende gode spor men sammenligne med Back to the Heavyweight Jam føltes det ut som de famla litt i mørket, og spilte for sikkert.

Foruten nevnte hit og den fine Billy Idol coveren av Eyes Without a Face, så er det helt klart sistesporet Time and Space som står seg best ut:

Særlig mer er det ikke å si om albumet, det var stort der og da, ettersom Scootermanien var på sitt største, men utover samme høst startet en å oppdage en del andre artister og album, og plutselig var ikke tyskerne like spennende lenger. Men alt det forandra seg jo 1 år senere, med ny singel og album på vei, heldigvis av den bedre sorten.

Låta Expecting more from Ratty, hintet også om at de hadde noe på gang utenom Scooter navnet, og skulle senere bli et lite mysterium blant fansen, da 3 voksne menn i rottekostymer prydet ulike bilder, og om det var bandet eller noen andre, så ble det til slutt at ei video og singel utgivelse 2 år senere kom med Sunrise (Here I Am).

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Helt glemt bort Scooter siste tiden, men innser at av albumene deres etter de man har bragt opp (og hørt eller tidligere eid), så er det vel ikke for mye å skrive om.

Mulig en mekker ei kjapp oppsummering av topp 10 lister med favoritt singlene rangert, instrumentale og album, men det får bli en annen gang.

Rave nation! Stay tuned!
Bilde

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»