Eurodance tråden

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Eurodance tråden

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ja hvorfor ikke?

Har i grunn mange gode minner fra ulike dance og musikksamlere i perioden 1994-1996, og hvor særlig Eurodance artistene ofte dominerte sporlistene, enkelte ganger såpass mye, at det knapt var plass til noe annet.

Usikker på hvor det hele begynte, men vil tippe at land som Italia, Tyskland, Nederland og Sverige var tidlig ut sterke bidragsytere, og husker jo godt at selskapet Arcade (tror de var Nederlandske) dominerte i enkelte platesjapper fra barndommen, hvert fall de en selv ofte var innom.
Uansett, det ble pusha ekstra hardt på med enkeltartister ala DJ Bobo og hans album, men også tonnevis av fargerike og spennende albumcover, der skrøt av å garantere "No fillers, all killers!" og oppunder 18-20 monster hits, og hvor mange av de samme artistene gikk igjen: nevnte DJ Bobo, 2 Brothers on the 4th Floor, Whigfield, Corona, Cappella, The Prodigy, Maxx, 2 Unlimited, Snap, Ace of Base, U96, Scooter, Dune, Mark Oh, RMB, Solid Base, Ice Mc, N-Trance, Twenty Four Seven og sikkert ei drullion andre navn.

Klart, alle de nevnte var vel ikke alltids under Eurodance stilen/genren, men det ble liksom slik at de virket å få innpass, ettersom de gikk igjen i så mange lignende samlere, at folk muligens ikke brydde seg, bare musikken var melodiøs, fartsfylt og gikk godt i hop med resten.

Flere av de nevnte hadde vel også sikkert de samme produsentene, låtskrivere, bare det at bandnavn og frontfigurer (vokalister, dansere og ræppere) ble stokka litt om på, og nei, som oftest søt/pen sangerinne, i hop med en "rapper" der hadde konstant munndiare og det gikk i heftige og energisk musikk/melodi, og ja, ikke så rart at den type musikk falt såpass godt i smak, som ung. Den gikk igjen på barn og ungdomsklubbene, bursdagsfeiringer, ble spilt av under ulike idrettsarrangementer innen fotball, håndball, innebandy osv, samt under gymtimene, så ganske vanskelig å unngå, om en var sterkt motstander.

En av favorittsidene mine, som en alltids forsøkte å sjekke ut, grunnet stadige oppdateringer omkring nyutgivelser og annet nytt, var jo http://www.danceartistinfo.com/, som en besøkte hyppig på tidlig 00-tallet. De var oftest tidligere ute med nytt omkring favoritt band, selv før de nevntes egne hjemmesider, og ja, et sted man fant mye interessant.

Ikke besøkt på årevis, og klart, i perioden 2002-03 begynte jo musikksmaken å skifte retning mot rock, metall og ja, ikke fullt så mye fokus på dance lengre, men vil alltid ha ei plass for de gamle favorittene.

Igjen, usikker på om man skulle bare kalt tråden for Dance eller Eurodance, men siden flesteparten var europeiske, og gikk igjen på disse utallige CD samlerne, så prøver man å starte i gang ei hyllest/mimre tråd for denne type festglad og energisk musikk og rytmer:

Starter med en stor favoritt, som ikke ulikt mye annet, kom i fra et tysk band/gruppe, og starta vel opp som et prosjekt der aldri var tiltenkt å vare særlig lenge. Men så begynte pengene å renne inn, og da var det jo ingen vei tilbake.
Dune - Can't Stop Raving (1995)

Angående Dune, så var vel disse i hop med Scooter blant de mest suksessfulle tyske banda på midten 90-tallet, men grunnet likhet med en annen sang/melodi, flere rettsaker osv, ble bandet til slutt lagt på is, et par år senere. Litt synd, for vokalen til Verena gikk flott i hop med de fengende og søte melodiene, og virket som de forsøkte å fjerne seg fra dance genren, og gikk i stedet mer i retning avslappende og rolig pop-trance mot tampen av 90-tallet og tidlig 00-tallet.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Svenskene hadde godt grep om genren, og Sonic Dream Collective i hop med Ace of Base, Yaki-Da og halve Solid Base, bød jo ofte på en noe mer neddempet og litt tropisk/reggae aktig stil/tempo, som kanskje ikke gjorde dem til de mest fartsfylte danselåtene på gulvet, men mulig de egna seg mer som oppvarmingen til roligdansingen, helt på tampen av kveldene på barn og ungdomsklubbene:
Sonic Dream Collective - Oh Baby All (1995)

En annen Absolute Music favoritt, og fra mer hjemlige trakter, kom via Volume 12 og bandet Trancylvania og deres Tender Heart (1994):

Danskene fikk ei større hit i slutten av 1995, og igjen en som var med på Absolute Music Volume 14 (tror jeg) og av typen det var ganske vanskelig å glemme, når den først hadde fått satt seg på hjernen:
Me & My - Dub-I-Dub

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

De hadde nok fullt mulig, langt større og spilte hits på 90-tallet, og var vel også blant de mest lengstlevende og suksessfulle Eurodance navna, men av alle deres klassiske utgivelse, er det ingen som får meg like nostalgisk som den flotte Here I Go (1995), der var med med på Mega Dance Hits 5 eller 6, og ble i perioder spilt nesten 24/7, var liksom noe med rytmen, melodi, stemninga og driven den hadde gående, som fikk meg til i yte litt ekstra under løpetreningene eller fotballøktene man gjorde på egenhånd, da i hop med egne spillelister på kassett, og ble mye spoling frem og bakover av slikt. Men Eurodance og trening, gikk utmerket godt sammen, dansingen derimot, den fikk jeg nok aldri til å sitte, og er sjeleglad for at det ikke fantes mobilkameraer på den tiden. :lol:

Strider

Legg inn av Strider »

Hørte gjennom gamle Absolutt music album igår på spotify fra 1996-97-98. En del bra sanger der i forhold til det man blir servert av dagens liste top sanger synes jeg.

Vengaboys sin 48 hours unik sang i forhold til de andre sangene de har.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

TylerDurdenNorway skrev: man aug 16, 2021 8:29 pm Hørte gjennom gamle Absolutt music album igår på spotify fra 1996-97-98. En del bra sanger der i forhold til det man blir servert av dagens liste top sanger synes jeg.

Vengaboys sin 48 hours unik sang i forhold til de andre sangene de har.
Glad jeg har beholdt en del av EVA Records (Absolute Music) samlerne, men klart, mye forblir nok mest liggende å samle støv i boden. Men klart, hender jo fra tid og annen, at det er ekstra moro å bla seg gjennom bookletene og mimre om de litt smått naive barndomstider, hvor mesteparten av musikken man hørte på, kom jo gjennom VG-Lista Topp 20 og disse meget populære samle CDene.

Vengaboys, da tenker jeg nok mest perioden 1999-2000, hvor de virket å være reine hitmaskinen. Men husker at det var ofte disse instrumentale låtene (og ikke de vokale) som sto seg igjen best, i etterkant. Og det gjaldt jo opptil flere av de lignende dance artistene fra 90 og tidlig 00-tallet.
Denne fra Vengaboys var ny for meg, og slettes ikke vond musikk å høre på. Faktisk ganske så behagelig.

Angående unik musikk, hvert fall et stykke unna hva de er mest kjent for, så er jo tyske Scooter i "særklasse", bare så synd de oftest valgte å dytte deres beste og instrumentale bidrag over på singlene, type b-sider eller senere via Best of skivene. Mens de langt mer brautende party låtene, fikk all oppmerksomheten.
Klart, de solgte nå som hakka møkk, men virker som selv en god del Scooter fans, sjeldent har tatt seg bryet med å sjekke ut litt mer enn kun Side 1 av singlene, når Side 2 er jo der all moroa ofte pleide å ligge.

Rhapsody in E er jo en klassisk eksempel på veldig tidlig Scooter, faktisk før de ble hetende Scooter, tror de bare var et remix team under navnet The Loop!, som jobbet utfra å gjøre musikk for andre artister, men fant vel snart ut at de kunne gjøre det like bra, og attpåtil tjene godt med pæng på det.
Hyper Hyper ble jo en gedigen surprise hit, solgte vel nesten 1 million kopier i Tyskland alene, og da føyk ideen om å være et instrumental musikkprosjekt bort, meget raskt.
Likevel, noe med disse flytende, behagelige og deilige instrumentale trance/dance låtene, som ja, står seg igjen, så mye bedre enn mye annet de gjorde, både den gang, men også senere.
En annen favoritt, og utgitt meget tidlig, også mulig før de ble om til Scooter i 1994:

Begge disse er med på debutalbumet deres, ...And The Beat Goes On! (1995), som fortsatt er en stor dance favoritt, meget melodiøs, men fanger opp blandingen av Scooter i "prøvestadiet" med disse fine og flotte instrumentale bidragene, men også de mer klassisk party-brølerne Move Your Ass!, nevnte Hyper Hyper osv. Antar at de valgte å følge sistnevnte hits, for snart ble den formelen litt vel oppbrukt, og mye av "magien" forsvant, men elsker det de gjorde i perioden 1993-1996, særlig da de mindre typiske Scooter greien.

Angående nevnte debutalbum, så har noen tatt seg "bryet" med å laste opp de instrumentale sporene, uten de cheesy og overentusiastiske publikumsbrøla (som går igjen, hele tiden på CD utgaven min) og låten får plutselig ei helt ny dimensjon, og føles så mye "renere" og skarpere.

Synd de ikke kunne droppe den slags "spesial effekter", men joa, er vel også litt av soundet/sjarmen deres.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Huff, malt meg litt inn i et hjørne, eller føles slik ut.
Dukker stadig opp gamle favoritter, jo mer man blar seg inn på Youtube, men om de kan kalles for Eurodance?
Tja, flere av navna gikk jo igjen i hop med andre som, vel, jeg bare slenger den ut her, mens man fortsatt husker den, og så får det bare være.
Dance, trance, rave, happy hardcore, hard trance/dream trance? Det er fortsatt meget hørbart i mine ører, og husker godt gleden over å komme hjem med en av disse Rave Mission samlerne man handla på svenskegrensa (fant de aldri i Norge) og så dukka det opp perler som denne i retur:
Magisk!
Scoopex - In My Dream (1997)

Strider

Legg inn av Strider »

Frank.N.Steen skrev: man aug 16, 2021 10:21 pm Huff, malt meg litt inn i et hjørne, eller føles slik ut.
Dukker stadig opp gamle favoritter, jo mer man blar seg inn på Youtube, men om de kan kalles for Eurodance?
Tja, flere av navna gikk jo igjen i hop med andre som, vel, jeg bare slenger den ut her, mens man fortsatt husker den, og så får det bare være.
Dance, trance, rave, happy hardcore, hard trance/dream trance? Det er fortsatt meget hørbart i mine ører, og husker godt gleden over å komme hjem med en av disse Rave Mission samlerne man handla på svenskegrensa (fant de aldri i Norge) og så dukka det opp perler som denne i retur:
Magisk!
Scoopex - In My Dream (1997)
Du besitter veldig my kunnskap fra denne tiden virker det som. Mr.President sine sanger var veldig tempo og "bråkete" men hør på introen veldig rolig og avslappende


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

TylerDurdenNorway skrev: tir aug 17, 2021 3:15 am [
Du besitter veldig my kunnskap fra denne tiden virker det som. Mr.President sine sanger var veldig tempo og "bråkete" men hør på introen veldig rolig og avslappende
Kunnskapen min er nok mest dominert av nostalgi, minner og da mer den "grunne" typen, ettersom jeg kom vel aldri dypt/nært nok innpå de mange ulike og mindre musikkgenrene, til å oppdage eller bli særlig oppmerksom mot mindre kjente artister/utgivelser, som sikkert gikk nok kjapt under radaren, og hvor en i stedet fokuserte mest på enkeltlåter/favoritt navn osv.
Men ja, i en viss tid var jo disse Rave Mission og lignende dobbelt-CD samlerne en kjekk måte å få litt mer variasjon, hvert sammenlignet med de norske dance samlerne, og her følte jeg at Svenskene ofte hadde mye mer spennende og interessant utvalg i musikksjappene. Så ble en del innkjøp når man først var over svenskegrensa.

Det er nok litt lettere å finne igjen og mimre/gjenoppdage mye av den samme musikken man likte i tenårene i dag (Youtube og andre kilder), og samtidig finne noe uhørt og nytt, samt innse at det var jo slettes ikke så fælt, som fryktet. Var jo en grunn til at man likte mye av den slags.
Mr. President, da snakker vi gode Absolute Music minner (tror de var inkludert på Volume 17 og 18) og var vel en av de mer populære og mer tropiske dance banda i 1996-97.

Den introen til Mr. President var ikke gæren, nei. Synd den var såpass kort.

Gjfs

Legg inn av Gjfs »


"Fant" denne igjen for noen måneder siden. Irriterende fengende og noen år etter de aller fleste av dine nostalgibomber. Vil vel kanskje bevege seg over i Trance-sjangeren?


Drømhus sin versjon av Freestyle sin monsterhit får det også til å rykke brukbart i dansefoten. Tipper den var på Hits For Kids 1 eller 2.


En sang som virkelig fikk vind i seilene etter Nord-Irlands deltakelse i EM 2016.


Slenger med en sang jeg ble oppmerksom på etter å ha funnet A Night At The Roxbury i brodern sin DVD-samling en gang på 90-tallet. Gode minner det her.


Nei huff, dette ble jo rent artig. Jeg er nok litt mer "på" sangene rundt årtusenskifte hvor det begynte å bli litt trancete, men det er vel en slags Eurodancefølelse av det hele?

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Gjfs skrev: tir aug 17, 2021 11:24 am Tine - Vil ha Deg
"Fant" denne igjen for noen måneder siden. Irriterende fengende og noen år etter de aller fleste av dine nostalgibomber. Vil vel kanskje bevege seg over i Trance-sjangeren?
Meget svær hit i vinter/vår 2004, ble vel også litt kontroversielt, ettersom artisten Tine data/var sammen med en kjent radio DJ/profil, og gikk vel rykter om at hun heller ikke "sang" så mye, men tja, det virka som folk brydde seg fint lite, for låta ble som nevnt, en av de største norske dance hitene det året.
Kom vel som ei naturlig følge/respons også av suksessen til Dina, som blandet i hop melodiøs og fengende dance/trance, og oppnådde flere hits i perioden 2002-04.
Gjfs skrev: tir aug 17, 2021 11:24 am Drømhus - Vill ha dig
Drømhus sin versjon av Freestyle sin monsterhit får det også til å rykke brukbart i dansefoten. Tipper den var på Hits For Kids 1 eller 2.
Usikker på om hun greide å back opp vår/russehiten 1998, men minnene strømmer på ja, selv om jeg var også svak for den mindre kjente (hvert fall her til lands) Hålla Dig Nära (1999)
► Show Spoiler
som var med på ei av de svenske CD samlerne, tror det var Radio Energy Volume 6 eller noe lignende.
Men absolutt en fengende og melodiøs dance låt, men ikke uvanlig at disse dance hitene sjeldent blir fulgt opp av en like massiv suksess, og Drømhus blir vel mest husket som en one-hit wonder.
Gjfs skrev: tir aug 17, 2021 11:24 am Gala - Freed From Desire
En sang som virkelig fikk vind i seilene etter Nord-Irlands deltakelse i EM 2016.
Den husker jeg godt fra sommer 1996 (eller var det 97?) uansett, en av de store dance slagerne, nærmest en anthem for den perioden, og moro at den har blitt bragt tilbake til fotballens verden, kanskje også på høy tid med litt mer variasjon, enn den nå smått oppbrukte Seven Nation Army av The White Stripes, som selvsagt er tøff den, men tja, har vært fast innslag siden EM 2008, og kjekt med litt variasjon.
Gjfs skrev: tir aug 17, 2021 11:24 am Haddaway - What Is Love
Slenger med en sang jeg ble oppmerksom på etter å ha funnet A Night At The Roxbury i brodern sin DVD-samling en gang på 90-tallet. Gode minner det her.
Herlig den ja, umulig å ikke tenke på både film og SNL sketsjen (var vel der det hele begynte), men klart, en gjenganger på mang et dansegulv, og husker godt den ble spilt hypping i 1994-95 (sikkert flere år etter at den ble utgitt) i lokale barn og ungdomsklubben.
Gjfs skrev: tir aug 17, 2021 11:24 am DJ Sammy - Heaven
Nei huff, dette ble jo rent artig. Jeg er nok litt mer "på" sangene rundt årtusenskifte hvor det begynte å bli litt trancete, men det er vel en slags Eurodancefølelse av det hele?
DJ Sammy (og var det Cascade?) virket å være blant de mer suksessfulle artistene på tidlig 00-tallet og utover, som blanda nostlagiske 80-talls slagere (ofte innenfor power balladen) med oppløftende dance/trance, og gjorde vel at de nøt godene i en periode. Begge virket å være gjengangere på norske radio og musikk kanaler, og det rant vel litt ekstra inn på kontoen til originalartistene også.

Nei, takker for minnene. Skal forsøke å få lett frem noen andre favoritter/slagere, er jo vanvittig mye som dukker opp på en og samme tid, men så har man alt det andre, som også spretter opp, særlig når en blar innom Youtube, og blir sendt videre/anbefalt, og finner raskt igjen noe lett gjenkjennelig.

Gjfs

Legg inn av Gjfs »

Jepp. Det er vel bekreftet fra Tonje Vågen Aase at Tine ikke gjorde jobben sjæl, men det ble nå en fengende sang ut av det uansett og det var vel det viktigste.

Den Drømhus låta var ordentlig kul. Takk for tips.

Ja. Boys of Summer av Dj Sammy kommer jeg også tilbake til en gang i blant. Ren nostalgitripp, men det er jo litt sjarmerende. Rottehala til Dj Sammy i musikkvideoen må man jo bare applaudere, tenker jeg.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Når man først er inne på dance og nordiske/norske artister, så var det jo noen der lyktes langt bedre enn andre, og noen maktet å backe opp suksessen med flere hits, noe som ikke alltid var vanlig innafor denne type musikksjanger.
Fra rundt 1998 til og med 2001 var disse banda ganske så vanlig å finne igjen på ulike samleplater og noen fikk til og med litt internasjonal oppmerksomhet og skryt, mens andre, vel, de ble vel aldri kritikernes "favoritter", men uansett hvor mange terningkast 1 de rulla ut, så solgte artistene som hakka møkk, og så ble dem borte vekk.

Infinity var vel et ganske typisk dance band, en rapper/DJ og ei søt sangdame/danserinne og fikk tidlig ut litt Solid Base vibber av stilen/imaget deres, og muligens best kjent for hitene Happy
► Show Spoiler
som dukka opp i sommeren 1998 og Feeling Good, men det var singelen Making Out der gir meg mest nostalgiske minner, og huskes godt fra tampen av 1998, og Absolute Music 23 (eller var det 24?).

I høsten 1999 dukka jo også en av de beste kommers dance/trance hitene det året opp, og var attpåtil norske, Voodoobeats og deres Bring Me Closer.

Husker at DJ Howard (Håvard Sylte) kom en remix i vår/sommer 2000 av nevnte Voodoobeats hit, da under navnet:
Theme from Sjølyst

Av de mer "eksotiske" dance/trance innslagene, fant jo Il Ceasar seg godt til rette mellom 1999-2001, med en rekke radiohits, og hvor La Musica Electronica, Calma og Silencio huskes godt. Noe små komisk å se igjen disse småsleske videoene (tror Per Heimly lagde et par av dem), og ja, nostalgi og ungdomsminner til tusen der ja.
Silencio

Gjfs

Legg inn av Gjfs »

Frank.N.Steen skrev: tir aug 17, 2021 12:13 pm Når man først er inne på dance og nordiske/norske artister, så var det jo noen der lyktes langt bedre enn andre, og noen maktet å backe opp suksessen med flere hits, noe som ikke alltid var vanlig innafor denne type musikksjanger.
Fra rundt 1998 til og med 2001 var disse banda ganske så vanlig å finne igjen på ulike samleplater og noen fikk til og med litt internasjonal oppmerksomhet og skryt, mens andre, vel, de ble vel aldri kritikernes "favoritter", men uansett hvor mange terningkast 1 de rulla ut, så solgte artistene som hakka møkk, og så ble dem borte vekk.

Infinity var vel et ganske typisk dance band, en rapper/DJ og ei søt sangdame/danserinne og fikk tidlig ut litt Solid Base vibber av stilen/imaget deres, og muligens best kjent for hitene Happy
► Show Spoiler
som dukka opp i sommeren 1998 og Feeling Good, men det var singelen Making Out der gir meg mest nostalgiske minner, og huskes godt fra tampen av 1998, og Absolute Music 23 (eller var det 24?).
Herregud så magisk å høre disse låtene igjen. De har gått helt i glemmeboka. Haha, må glise av dette her. Happy er jo en helt urimelig fengende låt.

Resten er også gull. Gleder meg til å dra opp noen av disse på det riktige vorset.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Gjfs skrev: tir aug 17, 2021 12:00 pm Jepp. Det er vel bekreftet fra Tonje Vågen Aase at Tine ikke gjorde jobben sjæl, men det ble nå en fengende sang ut av det uansett og det var vel det viktigste.

Den Drømhus låta var ordentlig kul. Takk for tips.

Ja. Boys of Summer av Dj Sammy kommer jeg også tilbake til en gang i blant. Ren nostalgitripp, men det er jo litt sjarmerende. Rottehala til Dj Sammy i musikkvideoen må man jo bare applaudere, tenker jeg.
Er vel nesten sånn, at man må nesten forvente seg å bli litt skuffa, ettersom veldig mange av de damene man ser i musikkvideoene inne dance/trance, veldig sjeldent viser seg å være vokalisten, men sånn har det jo vært sikkert så lenge musikkvideo formatet har eksistert.
Kom egentlig Tine ut med noe lignende hit i etterkant, eller ble alt oppstyret i ettertid slutten for henne som artist?

Ja, plusset med at vi hadde camping i Sverige var at disse dance og trance samlerne var alltids tilgjengelige, og ofte til meget snille priser. Ble alltid litt overrasket over at mange de låtene som var svære/populære hos søta bror, var nesten helt oversett/ignorert i Norge, men klart, Drømhus var jo svensk, så kanskje ikke så rart at hun lyktes å melke suksessen litt lenger over der.

Angående svenske dance-babes, må jo også denne flotte dama nevnes. Tror hun hadde et par hits i Norge på tampen av 90-tallet, men må vel også innrømme at det var vel ikke kun musikken, som gjorde at hun fanget oppmerksomhet min, og videoen til You fra tampen av 1998, vel, den ble sett, en god del ganger.
La Cream - You

Jeg tror hun senere utga musikk under navnet, Tess og i en kort tid virket som enkelte forvekslet dama med "vokalisten" og danseren fra E-Type, som jo senere viste seg å være Na Na Hedin, som sto for det vokale bidraget (også for noen av Britney Spears største hits, og ikke så rart, ettersom Max Martin var involvert i begge leire).

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Gjfs skrev: tir aug 17, 2021 12:24 pm Herregud så magisk å høre disse låtene igjen. De har gått helt i glemmeboka. Haha, må glise av dette her. Happy er jo en helt urimelig fengende låt.

Resten er også gull. Gleder meg til å dra opp noen av disse på det riktige vorset.
Infinity holder vel på enda? Eller kanskje mest grunnet ulike retro/back to the 90s opptredener, og klart, hvorfor ikke. Nostalgi er jo lønnsomt i disse dager, og kommer vel mer av disse Back to the 80s/90s/00s fremover.

Tror han DJen/rapperen i Infinity var også med i et ungdomsprogram på ettermiddagene på TV2 (tidlig 00-tallet) da i hop med en annen musiker som het Frederik eller Fridtjof?, og endte til slutt som gitarist i rockebandet Span, (tror de utga kun ei skive i 2003-04) mens bandets frontmann/vokalist Jarle Bernhoft ble vel den som nøt størst suksess, da senere som soloartist.

Var i allefall velkjente fjes på den tid, både foran kamera og innafor musikkverden.

Gjfs

Legg inn av Gjfs »

Interessant hele veien fra deg. Mye (u?)nyttig kunnskap, men sabla gøy.
Spesielt artig å få litt av prehistorien til en artist som man har hørt om(Jarle Bernhoft) og hvordan han på en eller annen måte er koblet til tidlig norske eurodance grupper.
Minner meg litt om "reisen" til en fyr som Andreas Schuller. Han var med i Albino Superstar, som hadde et par ganske fengende låter på midten av 2000-tallet, før han gikk over til primært russemusikk og produserte stor kvalitet for de som hadde råd til å booke han, før han nå er i USA og gjør en brukbar karriere for mange store artister. Det finnes mange veier til Rom.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Gjfs skrev: tir aug 17, 2021 12:47 pm Interessant hele veien fra deg. Mye (u?)nyttig kunnskap, men sabla gøy.
Spesielt artig å få litt av prehistorien til en artist som man har hørt om(Jarle Bernhoft) og hvordan han på en eller annen måte er koblet til tidlig norske eurodance grupper.
Minner meg litt om "reisen" til en fyr som Andreas Schuller. Han var med i Albino Superstar, som hadde et par ganske fengende låter på midten av 2000-tallet, før han gikk over til primært russemusikk og produserte stor kvalitet for de som hadde råd til å booke han, før han nå er i USA og gjør en brukbar karriere for mange store artister. Det finnes mange veier til Rom.
Ja, musikk og litt ulike veiskiller er ofte interessant og moro, særlig når en har artister som ofte settes i en viss musikalsk bås, men der viser seg å ha langt flere strenger å spille på.
Usikker på hvor jeg hørte/leste det, men tror det var noe om at Boyzone eller Take That (britiske var dem hvert fall og enorme på midten av 90-tallet), og der flere av medlemmene visstnok ønsket å lage rock eller metall musikk, men produsentene var livredde for at det ville "skremme" bort fansen deres, og ja, det hadde jo vært meget interessant å sett/hørt hvordan det hadde eventuelt utviklet seg, da fra oversukra ballader til heftig dødsmetall. :lol:

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Kom på ei som gjorde godt inntrykk på meg, etter å ha røska med meg en monstrøs 3 eller 4 CD-boks utgave under en tur til Sverige, og var fylt til randen med 90-talls dance hits. Glemt navnet på samleren, men tror faktisk man har den liggende i boden, et eller annet sted. Var ei flott dame som viste seg godt frem på coveret (selvsagt ikke unikt på den tiden) men utrolig mye kjente og kjære hits, men også flere som helt klart kom mye tidligere ut, enn den perioden man selv husker best.

Capella og deres U Got 2 Know var vel rundt 1991-92, og var ei forlenget versjon som var inkludert på nevnte CD-boks:

En annen tidlig 90-talls dancehit, også fra ei favoritt samler ved navn Yabba-Dabba-Dance! 3 (1995) men vil tippe at versjonen som var med her, var kanskje ei noe oppdatert utgave, men originalen er jo fantastisk. Var liksom noe kjent med vokalen, og viser seg at The Prodigy (tror de samplet stemmen til vokalisten på Break and Enter og da fra skiva Music for the Jilted Generation i 1994).
Uansett, fortsatt en av disse som virkelig holder seg meget bra
Baby D - Let Me Be Your Fantasy (1992)

Strider

Legg inn av Strider »

Frank.N.Steen skrev: tir aug 17, 2021 6:38 pm Kom på ei som gjorde godt inntrykk på meg, etter å ha røska med meg en monstrøs 3 eller 4 CD-boks utgave under en tur til Sverige, og var fylt til randen med 90-talls dance hits. Glemt navnet på samleren, men tror faktisk man har den liggende i boden, et eller annet sted. Var ei flott dame som viste seg godt frem på coveret (selvsagt ikke unikt på den tiden) men utrolig mye kjente og kjære hits, men også flere som helt klart kom mye tidligere ut, enn den perioden man selv husker best.

Capella og deres U Got 2 Know var vel rundt 1991-92, og var ei forlenget versjon som var inkludert på nevnte CD-boks:

En annen tidlig 90-talls dancehit, også fra ei favoritt samler ved navn Yabba-Dabba-Dance! 3 (1995) men vil tippe at versjonen som var med her, var kanskje ei noe oppdatert utgave, men originalen er jo fantastisk. Var liksom noe kjent med vokalen, og viser seg at The Prodigy (tror de samplet stemmen til vokalisten på Break and Enter og da fra skiva Music for the Jilted Generation i 1994).
Uansett, fortsatt en av disse som virkelig holder seg meget bra
Baby D - Let Me Be Your Fantasy (1992)
Har du streamet på Twitch? Husker for ca 1 år siden det var en person som var veldig interessert i senne sjangeren og var en slags Dj og spilte kun slike sanger på Twitch

heborres

Legg inn av heborres »

Nyyyyyyydelig tråd!
Her var det mange minner som kom tilbake igjen!

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

TylerDurdenNorway skrev: tir aug 17, 2021 7:16 pm Har du streamet på Twitch? Husker for ca 1 år siden det var en person som var veldig interessert i senne sjangeren og var en slags Dj og spilte kun slike sanger på Twitch
Streaming er jeg nok ikke så veldig oppdatert på :?, og desto mindre når det gjelder Twitch, men kanskje noe man burde forsøke å vurdere, for ligger vel garantert utallige døgn med ulike spillelister, både bestående av nyere og eldre dancemusikk.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

heborres skrev: tir aug 17, 2021 7:54 pm Nyyyyyyydelig tråd!
Her var det mange minner som kom tilbake igjen!
Hyggelig å høre. Fort gjort å bli litt vel nostalgisk, men sånn går det. Hadde jo tenkt ei for Eurodance, og tja, det har vel blitt mer en gedigen "røre" av mimring/hyllest/tilbakeblikk på ulik dancemusikk (mer eller mindre) fra 90-tallet og oppover. Får dessverre ikke endra førsteposten/trådens tittel, men sånn kan det gå, når en blir for overivrig. ;)

Noen ganger er det jo ekstra moro å gjenoppdage originalutgaven av ei cover/remix man var glad i mens en var ung, og hvor en selv oftest var godt kjent med melodi/sang via sistnevnte, og så først senere, gjort kjent med den mye tidligere versjonen.
Artisten Rozalla er ei som man ikke oppdaget før Youtube ankom, og hvor en skjønte at "Hei sann, hvor har jeg hørt deg før?" og tok vel ikke altfor lange tiden, før en omsider fant seg frem til at både tyske Dune og Blumchen hadde store hits i 1995 og 1998 med hver sin nyversjon av den britiske artistens tidligere 90-talls hits:
Everybody's Free (1992)

Coverversjonen: Ich Bin Wieder Hier (1998) av Blumchen
► Show Spoiler
Are You Ready To Fly? (1992)

Are You Ready To Fly? (1995) av Dune
► Show Spoiler

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Artisten U96 huskes kanskje best for (hvert fall en video/låt som fikk mye tid på MTV på første halvdel av 90-tallet) hans dance/techno versjon av Das Boot (1991), og et par andre (glemt navn på) men det var ei låt, som jeg ble gæren over, veldig behagelig musikk, men forsøkte å lete opp låta (tilbake i Napster tiden) og fant alt annet, enn hva man var på utkikk etter. Først i 2002 kom man over ei samler av U96, der man handlet inn grunnet Das Boot (og selvsagt var ikke original mixen fra 91 inkludert, men ei oppdater 2001 versjon, kjipt) men så ankom altså denne nydelige dancelåta, og nedturen ble om til ei stor opptur:
Club Bizarre (1995)

mashadar

Legg inn av mashadar »

For meg er Haddaway - What is Love den ultimate Eurodance-låta.
Selv om jeg aldri har vært noen blodfan av denne sjangeren, så var det jo stadig en del hits opp gjennom oppveksten, slik at man likevel har fått et ganske nært forhold til en del låter. Nevnte låt av Haddaway var jo nærmest en landeplage i 1993, og 9 år gamle meg digget den.

Ellers er det jo verdt å nevne låter som
Snap! - Rhythm is a Dancer -
og
2 Brothers on the 4th Floor - Come Take My Hand -

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

mashadar skrev: tir aug 17, 2021 11:24 pm For meg er Haddaway - What is Love den ultimate Eurodance-låta.
Selv om jeg aldri har vært noen blodfan av denne sjangeren, så var det jo stadig en del hits opp gjennom oppveksten, slik at man likevel har fått et ganske nært forhold til en del låter. Nevnte låt av Haddaway var jo nærmest en landeplage i 1993, og 9 år gamle meg digget den.

Ellers er det jo verdt å nevne låter som
Snap! - Rhythm is a Dancer
og
2 Brothers on the 4th Floor - Come Take My Hand
Ja, dette med et nært, men kanskje ikke blodfan nært forhold, er vel også der jeg lå på 90-tallet. Eurodancen var liksom alltid rett rundt hjørnet. På kjøpesentre, barn og ungdsklubben, skolen og gymsalen, idrett og fritids arrangementer, til med hos lege og frisør ville musikken dukke opp på høyttaleranlegget/radioen, så kan jo forstå at for en god del, ble det kanskje litt vel mye på en og samme tid.
Rhythm is a Dancer er i mine ører, kanskje en av de som ja, fremstår i melodi, stil, rytme osv, ja, alt jeg forbinder med en vaskeekte klassisk Eurodance låt, og mulig en som la tidlig ut lista for mye som skulle komme, eller slik virket det, med tanke på image/sound etc.

2 Brothers on the 4th Floor blanda jeg ofte i hop med et par andre dance artister, også med tall som 2 og 4 i bandnavnet.
Uansett, så husker jeg nok førstnevnte aller best for denne slageren:

Kom nettopp på ei som var også en stor landeplage, Captain Hollywood Project og deres Flying High:

Strider

Legg inn av Strider »

Frank.N.Steen skrev: tir aug 17, 2021 10:09 pm
TylerDurdenNorway skrev: tir aug 17, 2021 7:16 pm Har du streamet på Twitch? Husker for ca 1 år siden det var en person som var veldig interessert i senne sjangeren og var en slags Dj og spilte kun slike sanger på Twitch
Streaming er jeg nok ikke så veldig oppdatert på :?, og desto mindre når det gjelder Twitch, men kanskje noe man burde forsøke å vurdere, for ligger vel garantert utallige døgn med ulike spillelister, både bestående av nyere og eldre dancemusikk.
Forresten en annen ting; en nordmann som var med i en av disse eurodance gruppene på 90-tallet og tidlig 2000 pleier å streame på lørdags kveld eller fredags kveld på Twitch. Han spiller kun sanger fra denne tiden og snakker innimellom om dette.
Husker ikke navn eller gruppe men det var en kjent sang som de performed live på VG lista tror jeg.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

TylerDurdenNorway skrev: ons aug 18, 2021 2:20 am Forresten en annen ting; en nordmann som var med i en av disse eurodance gruppene på 90-tallet og tidlig 2000 pleier å streame på lørdags kveld eller fredags kveld på Twitch. Han spiller kun sanger fra denne tiden og snakker innimellom om dette.
Husker ikke navn eller gruppe men det var en kjent sang som de performed live på VG lista tror jeg.
Usikker på hvor mange norske Eurodance band som faktisk var aktive og noenlunde populære på den tiden, men noen av de mer kjente navna på 90 og tidlig 00-tallet var vel:

Hype (tror jeg de het)
Reset
Infinity
Devotion
Trancilvania

Men om det var fra noen av de DJen du nevner spilte/var medlem av, det vet jeg nok ikke.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Noen kamerater mekka i fylla en heavy/thrash-versjon av "No Limit" eller hva den mest kjente 2 Unlimited-låta het. Det var spesielt, men de var såpass flinke og vi andre såpass drita at det var tøft.

Hvordan er markedet for Yabba Dabba Dance cd-er for tiden, btw? Søsters har et par jeg kan stjele.

PS: Tells Sash som Eurodance?
Sist redigert av Lezah den ons aug 18, 2021 12:26 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

En artist som er vanskelig å komme utenom i perioden 1993-1995 og Eurodance, var den sveitsiske DJ Bobo, der alltid var en vinner på mange ei CD samler, grunnet hans kombinasjon av fengende, melodiøse og feel-good hits, og ja, i en tid var han virkelig ei gedigen hitmaskin.
Somebody Dance With Me, Pray, Freedom og Everybody er alle låter som huskes godt, men hvor den største favoritter er og forblir Love Is All Around, der man oppdaget på tidligere nevnte Yabba-Dabba-Dance! 3 (1995), og ei skive som definitivt inneholdt flere klassiske eurodance spor, men få ble spilt like ofte og mye som nevne bidrag av DJ Bobo:

Samme mann, fikk jo et solid comeback, en del år senere i 2002 eller 03, med Chihuahua og forsøkte seg vel også på en runde (eller flere?) innen Melodi Grand Prix. Men ja, på midten av 90-tallet var mannens musikk "overalt" i periodevis, og kom meg vel aldri til studioskiva hans, There Is Party! (1994) som ja, nederlandske Arcade Records (tror jeg) promoterte tungt i 1994-95, med svære pappfigurer av artisten, stående i musikksjappene.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Lezah skrev: ons aug 18, 2021 12:24 pm Noen kamerater mekka i fylla en heavy/thrash-versjon av "No Limit" eller hva den mest kjente 2 Unlimited-låta het. Det var spesielt, men de var såpass flinke og vi andre såpass drita at det var tøft.

Hvordan er markedet for Yabba Dabba Dance cd-er for tiden, btw? Søsters har et par jeg kan stjele.

PS: Tells Sash som Eurodance?
Den heavy/thrash møter eurodance i fylla, vel, høres meget interessant ut må jeg si. :lol: ;)
Tror faktisk det kunne ha blitt søt musikk, vel kanskje ikke søt, men ja, spennende, og virker som flere innafor dance genren ofte enten har bakgrunn eller masser av kjærlighet for metall og hard rock, så noen burde forsøke å gjøre det om til en større greie.

Yabba-Dabba-Dance skivene (tror det kom ut 5-6 av dem i perioden 1994-1996 og var vel et resultat av å bare finne ut enda ei måte å melke på et kjente varemerke/figur (ala Sonic the Hedgehodge eller da nevnte The Flintstones The Movie), men disse samlerne ble jo meget populære i en tid, men hvor mye de er verdt/ettertraktet, det er usikker på. For min del er det nok mest nostalgi og gode minner, som gjør at man har beholdt et par i boden, men om det er å noe å tjene på dem, tja, ser jo på Finn.no at en kan få et par av dem (på CD brukt) for 50-60 kroner, til opplysning.

Sash!, ja ettersom tråden for lengst (my bad) har vippa over i ulike dance stiler, så går vi god for litt Sash!, som også var i toppform mellom 1996-1999, Encore Un Fois, Ecuador, Stay, La Prima Vera, Mysterious Days og Adelante var jo alle gjengangere på toppen av norske hitlister, og kjøpte selvsagt flere på CD singler, så mye gode minner der ja.
Favoritten var vel egentlig Stay og Ecuador, men Mysterious Days og Adelante var meget kule. Encore Un Fois ble det vel litt bråk om i 1996-97, ettersom Faithless hadde også en lignende (parti eller melodi?) i deres store hit, Insomnia, men tror faktisk begge "lånte" noe fra en norsk artist, kan det ha vært Biosphere, husker det ble hvert fall nevnt noe slik, i en gammel tråd på VGD i sin tid.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»