Giro d'Italia 2023

Svar
Kjetil-e

Re: Giro d'Italia 2023

Legg inn av Kjetil-e »

Biff_Byford skrev: fre mai 12, 2023 5:39 pm
HarryH skrev: fre mai 12, 2023 5:25 pm Overraskende mye snø i Sør-Italia.
Strengt tatt midt i Italia, alpinanlegget er jo en indikasjon på at det kan være mye snø der. Tidvis der det snør mest i Italia faktisk. Når lavtrykkene kommer fra middelhavet er det de maritime alper og dette området som får mest snø, vurderte faktisk å dra dit en gang jeg flydde til Malpensa/Milano for skikjøring i alpene, men ble litt for langt i bil til at det ble mer en tanke.

Men flott kamp om seieren, den smarteste vant. Og flott av Leknessund, bra forsvart. Kjedelig GC kamp, men bra for oss norske tross alt.
Er de ikke omtrent rett øst for Roma. Gran Sasso er vel høyeste fjellet i Apeninene.

Fantastisk innsats av Leknessund idag.

Higgs Boson

Legg inn av Higgs Boson »

[/quote]

Er de ikke omtrent rett øst for Roma. Gran Sasso er vel høyeste fjellet i Apeninene.

Fantastisk innsats av Leknessund idag.
[/quote]

Nordøst for Roma. Nære Adriaterhavet. Nordvest for Pescara.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Om ikke noen av favorittene rører litt på seg i dag, kan vi altså få en situasjon hvor det ikke skiller ett eneste sekund mellom de beste sammenlagtrytterne på de 12 første etappene utenom på 2 tempoetapper. Om det skjer skal det bli en rimelig actionpakket siste uke for at ikke jeg ville karakterisert rutedesignet i årets Giro som ganske mislykket.

Luchs

Legg inn av Luchs »

Trur det blir god underholdning i dag, ikke nødvendigvis i GC, men i bruddet. Blir artig å se. I kveld. I opptak :?

Luchs

Legg inn av Luchs »

Lovende start, isbjørnen er aktiv i bruddkampen..

Higgs Boson

Legg inn av Higgs Boson »

Det er mange som vil avgårde. Og Leknessund vil beholde trøya og er med. Artig.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

KongOlav2 skrev: lør mai 13, 2023 12:08 pm Om ikke noen av favorittene rører litt på seg i dag, kan vi altså få en situasjon hvor det ikke skiller ett eneste sekund mellom de beste sammenlagtrytterne på de 12 første etappene utenom på 2 tempoetapper. Om det skjer skal det bli en rimelig actionpakket siste uke for at ikke jeg ville karakterisert rutedesignet i årets Giro som ganske mislykket.
Jeg er ikke helt enig, med dette bevarer man spenningen så lenge som det går ann. Mye mere spennende å følge med på, enn der hvor det hele i praksis er avgjort minst en uke før målgang. Det har vi sett alt for ofte særlig i TdF.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Kjetil-e skrev: lør mai 13, 2023 12:41 pm Jeg er ikke helt enig, med dette bevarer man spenningen så lenge som det går ann. Mye mere spennende å følge med på, enn der hvor det hele i praksis er avgjort minst en uke før målgang. Det har vi sett alt for ofte særlig i TdF.
At det blir avgjort en uke før slutt har som regel lite med ruten å gjøre, men at én rytter er helt overlegen. Årets Giro-rute er det man på engelsk kaller "backloaded" og det i altfor stor grad. Det burde vært minst én fjelletappe før første hviledag som skilte litt, samt en medium fjelletappe som gav mer incentiver for å angripe slik som fjorårets strålende etappe til Torino.

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Er vel "norm" å ha minst en medium kupert etappe og en fjelletappe hver uke vel?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Mr.Meep skrev: lør mai 13, 2023 2:32 pm Er vel "norm" å ha minst en medium kupert etappe og en fjelletappe hver uke vel?
Joda, men fjelletapper kan jo være så mangt. En fjellavslutning til Montevergine, en stigning på 20 km med så vidt over 5 % snittstigning vil neppe skille mye. Da er f.eks Monte Carpegna, som ble brukt i fjorårets Tirreno-Adriatico, med 6 km på nesten 10 % en langt bedre profil. I år ser det dessverre tynt ut de første 12 dagene, og i tillegg er siste 8 dager usedvanlig tøffe, og dette gir passiv kjøring frem til den tid.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Digger Ben Healy. Rått. Håper det holder.

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Woha det smeller

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Henger Ryder Hesjedal med i teten?

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

KongOlav2 skrev: lør mai 13, 2023 2:31 pm
Kjetil-e skrev: lør mai 13, 2023 12:41 pm Jeg er ikke helt enig, med dette bevarer man spenningen så lenge som det går ann. Mye mere spennende å følge med på, enn der hvor det hele i praksis er avgjort minst en uke før målgang. Det har vi sett alt for ofte særlig i TdF.
At det blir avgjort en uke før slutt har som regel lite med ruten å gjøre, men at én rytter er helt overlegen. Årets Giro-rute er det man på engelsk kaller "backloaded" og det i altfor stor grad. Det burde vært minst én fjelletappe før første hviledag som skilte litt, samt en medium fjelletappe som gav mer incentiver for å angripe slik som fjorårets strålende etappe til Torino.
Det var da en kraftig fjelletappe igår, at sammenlagtrytterne ikke anngrep er vel strengt tatt ikke arrangørens feil. Forøvrig 5 mil sammenhengende motbakke, er vel ikke mange lignende bakker. Er vel et pass på grena mellom Italia og Frankrike (på toppen er de på over 2800 meters høyde) hvor man på italiensk side har vel 5-6 mil sammenhengende stigning. Husker ikke hva passet heter i farta. Men på fransk side mener jeg Briancon er nærmeste by.

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Ineos kjørte hardt opp der

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Kjetil-e skrev: lør mai 13, 2023 3:39 pm Det var da en kraftig fjelletappe igår, at sammenlagtrytterne ikke anngrep er vel strengt tatt ikke arrangørens feil. Forøvrig 5 mil sammenhengende motbakke, er vel ikke mange lignende bakker. Er vel et pass på grena mellom Italia og Frankrike (på toppen er de på over 2800 meters høyde) hvor man på italiensk side har vel 5-6 mil sammenhengende stigning. Husker ikke hva passet heter i farta. Men på fransk side mener jeg Briancon er nærmeste by.
Men først de siste 4 km var det særlig over 8 % stigning. Frem til det var det stort sett maks 5-6 % og da er det fryktelig vanskelig å angripe.

Passet du snakker om er sannsynligvis Colle dell'Agnello. Men det er ikke helt på 2800m. Og heller ikke riktig så langt.
► Show Spoiler

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Aiai han sitter jo mutters alene null DSM ryttere...

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Ineos og jumbo veksler på magadrag nå!

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Nå skrelles det skikkelig av her håper Leknessu d klare å holde seg

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Der ser det ut som den ene jjmboen har gjort jobben nå tar ineos over

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Nå får vi se om favorittene rører litt på seg i den siste bakken. Hovedfeltet er ikke større enn at det må ha vært et brukbart kjør så langt i dag, og det bør gir mer insentiver for å angripe mot slutten.

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Det hardkjøret også stopper man bare opp i hovedfeltet 😅

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Går mot en Healy seier!

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

SE PÅ SAMEN DA DERE

Schmultring
Innlegg: 8

Legg inn av Schmultring »

Leknessund gjør stor ære på trøya her!

Genial

Legg inn av Genial »

Uff, full sprekk på mannen i rosa?

Edit: Ble ikke så galt!

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Steike så bra kjempet av Leknessund. Rått satsa.

helvis

Legg inn av helvis »

Tempo i rosa - det er gøy. Får nyte den siste podiumsturen!

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Beholder trøya :D
Kjørte kanskje den siste bakken litt dårlig taktisk

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Endelig litt action. Og strålende kjempet av Leknessund.

Ellers glimrende at begge Ineos-gutta hang med Roglic og virker i form. Da kan det være en mulighet for at disse to kan angripe Roglic og Remco på tur den siste uka.

For øvrig jævlig synd at den siste uka ikke har etapper hvor (tilsynelatende) det er gode muligheter for å angripe i utforkjøringer. Det er klar fordel Remco.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sykkel»