Giro d'Italia 2023

Svar
KongOlav2

Re: Giro d'Italia 2023

Legg inn av KongOlav2 »

Higgs Boson skrev: fre mai 26, 2023 9:32 pm Som helvis sier er dette framtidens sykling. Venn dere til det. Mindre doping. EPO borte. Lagene som kontrollere sykler 390-410 watt i lange tider. De sykler 40-50 km på flatene og holder så høy fart i de siste fjellene at støting er nesten umulig. Kun helt på slutten. Og de hadde lave temperaturer og regn på 9 av de første 11 etappene. Noe som koster energi der og da, men også på lang sikt. Kraftig motvind på den første skikkelige fjellavslutningen gjorde også sitt. Det er ikke som på sytti og tidlig åttitallet før epoen at de lå og dassa i 30-35 km i timen i timesvis før de dro til på slutten.
Leknessund ville knust Eddy Merckx og Bernard Hinault.
Det er taktisk og strategisk spill som hele tiden bøyer seg rundt de reelle fysiske og værmessige forholdene. Og alt handler om å ikke bruke ett gram mer energi enn nødvendig.
"Sykling er en idrett som handler om å spise av andres tallerken før man spiser av sin egen."
Nå blir det jo ekstra ille dette året pga sykdom og fall, men det kunne hjulpet ganske så mye med en bedre rute. F.eks har jo ikke Giroen brukt de klassiske avslutningene Finestre-Sestriere eller Mortirolo-Aprica siden 2015. Det finnes også en god del andre muligheter som er nesten like bra som disse. Ingen blir brukt. I tillegg er det jo mulig å lage skikkelig gode medium fjell-/bakkeetapper til de aller fleste medium store og større byer i Nord-Italia. Torino, Genova, Verona, Brescia, Como, Bergamo, Bolgona, Alba, m.fl. Ingenting av dette blir gjort.
Sist redigert av KongOlav2 den fre mai 26, 2023 10:03 pm, redigert 1 gang totalt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Biff_Byford skrev: fre mai 26, 2023 9:30 pm 3. Dolomittene azz, Sella Ronda (deler), Cortina og 3 cimi. Vakkert.
Har bestilt meg 12 dager i Corvara in Badia i slutten av august og begynnelsen av september. Ser veldig frem til det. Da skal jeg iallfall sykle Sella Ronda.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

KongOlav2 skrev: fre mai 26, 2023 10:02 pm
Biff_Byford skrev: fre mai 26, 2023 9:30 pm 3. Dolomittene azz, Sella Ronda (deler), Cortina og 3 cimi. Vakkert.
Har bestilt meg 12 dager i Corvara in Badia i slutten av august og begynnelsen av september. Ser veldig frem til det. Da skal jeg iallfall sykle Sella Ronda.
Ja Sella Ronda er nydelig, har syklet den begge veier- finest den veien de syklet deler av i dag, og har også syklet runden heisbasert med stisykkel (muligens den feteste heisbaserte stisykkeltur jeg har sykla). Gjorde dette samme uken (hadde med landeveissykkel, leide stisykkel- tok med pedaler). Har faktisk kjørt Sella Ronda på ski også, både den vanlige "pist" varianten og en mer offpist variant fra toppen av Sellamassivet (er nok godt plassert på topp 10 listen av nydelige skiopplevelser det). Er misunnelig på deg her altså, 12 dager da gitt. Nydelige muligheter for verdens flotteste fjellturer på beina. Corvare er mitt i eldoradoet. Selv har jeg bodd Val Gardena (ca) både vinter og sommerstid. God tur .

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Jeg har tenkt litt på at det hadde vært litt kjekt hvis Vueltaen og Giroen hadde byttet på hvilket ritt som var i mai og hvilket ritt som var i august/september annethvert år.

Giroen har jo et problem med at noen av de mest spektakulære passene i alpene til tider er stengt grunnet snø mens giroen foregår, så det hadde jo vært kjekt å faktisk fått opplevd dem tidlig på høsten. Vueltaen har hatt problemer med at Andalusia har 38-42 grader til tider mens Vueltaen pågår, så det hadde igjen vært muligheter til å ha litt annen stil (og natur - med tanke på at mye er forsvidd i september mens det er ekstremt frodig og blomsterrikt i mai) på endel av etappene sine hvis den gikk tidligere på året.

Man hadde selvfølgelig fått de samme problemene, med hetebølge i sør-Italia og snøstorm i Pyrineene. Men da kunne de i større grad lagt flere etapper i sør-Italia og Andalusia i vår-versjonene og flere etapper i nord-Italia og det grønne Spania i høst-versjonene.

Higgs Boson

Legg inn av Higgs Boson »

Jolla skrev: fre mai 26, 2023 11:32 pm Jeg har tenkt litt på at det hadde vært litt kjekt hvis Vueltaen og Giroen hadde byttet på hvilket ritt som var i mai og hvilket ritt som var i august/september annethvert år.

Giroen har jo et problem med at noen av de mest spektakulære passene i alpene til tider er stengt grunnet snø mens giroen foregår, så det hadde jo vært kjekt å faktisk fått opplevd dem tidlig på høsten. Vueltaen har hatt problemer med at Andalusia har 38-42 grader til tider mens Vueltaen pågår, så det hadde igjen vært muligheter til å ha litt annen stil (og natur - med tanke på at mye er forsvidd i september mens det er ekstremt frodig og blomsterrikt i mai) på endel av etappene sine hvis den gikk tidligere på året.

Man hadde selvfølgelig fått de samme problemene, med hetebølge i sør-Italia og snøstorm i Pyrineene. Men da kunne de i større grad lagt flere etapper i sør-Italia og Andalusia i vår-versjonene og flere etapper i nord-Italia og det grønne Spania i høst-versjonene.
Det er ikke ofte snøstorm i Pyreneene i mai. Ikke i den høyden veiene går i alle fall. Det kommer som regn. Dessuten fører klimaforandringene til at det er mindre snø i Pyreneene. Mange skisteder der er stengt, eller har en veldig kort sesong.
Uansett, så vidt jeg forstår går det en diskusjon om at Giroen og Vueltaen skal bytte plass. Det ville vært det beste for begge rittene tror jeg.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Higgs Boson skrev: lør mai 27, 2023 9:16 am Det er ikke ofte snøstorm i Pyreneene i mai. Ikke i den høyden veiene går i alle fall. Det kommer som regn. Dessuten fører klimaforandringene til at det er mindre snø i Pyreneene. Mange skisteder der er stengt, eller har en veldig kort sesong.
Uansett, så vidt jeg forstår går det en diskusjon om at Giroen og Vueltaen skal bytte plass. Det ville vært det beste for begge rittene tror jeg.
Dette ville jo iallfall vært bra for Giroen, og kunne ført til bedre deltagelse der. Vær-/temperaturmessig kunne det jo vært gunstig for begge rittene, men det kunne fort gjort Vueltaen hakket mindre attraktiv.

Higgs Boson

Legg inn av Higgs Boson »

KongOlav2 skrev: lør mai 27, 2023 11:18 am
Higgs Boson skrev: lør mai 27, 2023 9:16 am Det er ikke ofte snøstorm i Pyreneene i mai. Ikke i den høyden veiene går i alle fall. Det kommer som regn. Dessuten fører klimaforandringene til at det er mindre snø i Pyreneene. Mange skisteder der er stengt, eller har en veldig kort sesong.
Uansett, så vidt jeg forstår går det en diskusjon om at Giroen og Vueltaen skal bytte plass. Det ville vært det beste for begge rittene tror jeg.
Dette ville jo iallfall vært bra for Giroen, og kunne ført til bedre deltagelse der. Vær-/temperaturmessig kunne det jo vært gunstig for begge rittene, men det kunne fort gjort Vueltaen hakket mindre attraktiv.
Hvordan ville det gjort vueltaen mindre attraktiv?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Higgs Boson skrev: lør mai 27, 2023 12:31 pm Hvordan ville det gjort vueltaen mindre attraktiv?
Færre deltar for å ikke risikere noe foran Touren.

Higgs Boson

Legg inn av Higgs Boson »

KongOlav2 skrev: lør mai 27, 2023 12:32 pm
Higgs Boson skrev: lør mai 27, 2023 12:31 pm Hvordan ville det gjort vueltaen mindre attraktiv?
Færre deltar for å ikke risikere noe foran Touren.
Det ser ikke jeg som noe problem.
Vueltaen har lavest status av de tre rittene.
Og lagene gjør som før. Noen sykler vuelta/giro.
Andre sykler tour/giro. Noen sykler bare ett av dem.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Higgs Boson skrev: lør mai 27, 2023 12:36 pm Det ser ikke jeg som noe problem.
Vueltaen har lavest status av de tre rittene.
Og lagene gjør som før. Noen sykler vuelta/giro.
Andre sykler tour/giro. Noen sykler bare ett av dem.
Nei, ikke jeg heller. Men jevnt over tror jeg det gir Vueltaen en liten fordel kontra Giroen i dag at den kommer etter og ikke før Touren. Om de bytter plass kan det bli endret til fordel for Giroen. Noe jeg personlig synes er helt greit siden jeg liker Giroen best av alle de tre Grand Tours, og derfor gjerne ser at denne blir mer attraktiv.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Hvilken herlig innsats Leknessund. Knallgod bakketempo, hadde ikke trodd han skulle være der i dag. Fantastisk klatring også, med de typiske betongveggene en finner mye av opp i fjellene i alpene.

Luchs

Legg inn av Luchs »

Enormt imponerende tempo av Leknessund. Du verden.
Og G ennå ikke ramla, nå nærmer det seg at dette faktisk skal gå bra for hans del?

Higgs Boson

Legg inn av Higgs Boson »

Chapeau til Leknessund.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Utrolig av Pinot også, det hadde jeg iallefall ikke sett for meg.

Luchs

Legg inn av Luchs »

G er ikke trygg enda.. :o
Roglic stopper opp :shock: :o
Sist redigert av Luchs den lør mai 27, 2023 5:50 pm, redigert 1 gang totalt.

lund

Legg inn av lund »

Det er ikke mulig. Der røk etter alle solemerker rosa trøye til Roglic.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Nei Roglic, der røk vel muligheten med kjede av. Årets reklamestunt for Sram 1-delt.

lund

Legg inn av lund »

Nei, Roglic tar det.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Thomas fikk det jo helt. Måtte tapt over halvminuttet fra det punktet hvor Roglic mistet kjedet.

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

Ganske snork i 19 etapper før det eksploderer.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Men så gikk Thomas på en smell gitt og Roglic vinner lell. Hvilken fantastisk spennende tempo vi fikk i dag.

Luchs

Legg inn av Luchs »

Det er .. det verste, for et drama. Huff
Godt altså, at ikke kjedetrøbbel gjorde utslaget altså.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Hva spiste Roglic til frokost idag?

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Men Leknessund da, så kult. Hadde selvsagt vært enda kulere med 2 sekund raskere og 7 plass.

MadBum

Legg inn av MadBum »

Fy flate for et drama

Higgs Boson

Legg inn av Higgs Boson »

Alt ordna seg til slutt.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Men Thomas. Klasse, Akkurat som Roglic når han ble slått av Pogacar i TdF.

Higgs Boson

Legg inn av Higgs Boson »

Hvis jeg ikke har regna helt feil har Leknessund dratt inn 515 poeng på verdensrankinga. Han kommer til å klatre bra der.
130 poeng for andreplass, 100 poeng for fem dager i trøya, og 285 poeng for åttendeplass sammenlagt. Det er mulig han har fått noen små poeng til på etapper.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Surt med det ene sekundet opp til Dunbar

Kverulanten

Legg inn av Kverulanten »

Biff_Byford skrev: lør mai 27, 2023 6:03 pm Men Leknessund da, så kult. Hadde selvsagt vært enda kulere med 2 sekund raskere og 7 plass.
Spesielt irriterende med etappen han var litt sløv på slutten og lot feltet få nok luke til at det ble 10-15 tapte sekunder.
Ny norsk rekord på de tre store med 7. plass hadde vært særdeles fortjent etter å ha kjempet i klatringene uten et lag rundt seg.
Hvis det bonussekunder på mellomspurtene i morgen må han gjøre et rykk og ta de to sekundene han trenger.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sykkel»