Giro d'Italia 2023

Svar
pigg

Re: Giro d'Italia 2023

Legg inn av pigg »

Jeg savner Pogacar/Vingegaard-duellen...

Worldsport

Legg inn av Worldsport »

Mest nitriste GT jeg noengang har sett. Sett alle GT siden 1988. Ikke et eneste angrep fra distanse og et meget svakt klatrefelt.

Den tøffe 3 uken. Burde omdøpes til den passive uken.

Genial

Legg inn av Genial »

Worldsport skrev: fre mai 26, 2023 3:55 pm Mest nitriste GT jeg noengang har sett. Sett alle GT siden 1988. Ikke et eneste angrep fra distanse og et meget svakt klatrefelt.

Den tøffe 3 uken. Burde omdøpes til den passive uken.
Helt enig. Jeg er ikke så glad i og klage på lite underholdende sykkelritt for noen ganger blir det bare sånn, men dette er bare nitrist. Så og si null underholdning.

Det har vært mye negativitet rundt underholdningen til diverse utgaver av Touren de siste 10 årene, men dette er jo mye verre.

george_hincapie
Innlegg: 2214

Legg inn av george_hincapie »

Meget bra for Leknessund at det blir kosekjøring, men fy f det er kjipt for oss i sofaen.

Genial

Legg inn av Genial »

Bruddet øker til hovedfeltet i en 1. kategori 40 km fra mål..

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Kan Cort klare å vinne denne etappen da ? skal vel ikke være mulig, men vant jo en fjelletappe i TdF i fjor, og da med bedre konkurrenter en dette ?

Men heier på Gee her.

Genial

Legg inn av Genial »

Er det bare jeg som synes det er litt kjedelig at hver gang vi har hatt en nordmann som klatrer brukbart i en GT de siste årene så går de for en topp 8-10 plassering? Jeg skjønner at topp 10 i en GT er stort, men som seer så hadde det vært bedre med en etappeseier eller to.

Worldsport

Legg inn av Worldsport »

Dette skal være årets heftigste etappe i giron og det mest spennende er et sykkelbytte.

Brukeravatar
Sodajr
Innlegg: 9005

Legg inn av Sodajr »

Været må være fordel Leknessund

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Genial skrev: fre mai 26, 2023 4:46 pm Er det bare jeg som synes det er litt kjedelig at hver gang vi har hatt en nordmann som klatrer brukbart i en GT de siste årene så går de for en topp 8-10 plassering? Jeg skjønner at topp 10 i en GT er stort, men som seer så hadde det vært bedre med en etappeseier eller to.
Tja er vel litt "bordet fanger" her, men virker jo som at når en først er i topp 10 sekvensen så er det viktig for både lag og den individuelle sykelist å kjempe om akkurat dette. Planen til Leknessund var vel også i første omgang etappeseier, men han satte jo seg selv i denne posisjonen og det er ikke sikkert den kommer igjen (jmf Hagen og Foss) og da er det fint iallefall å få ett resultat på palmaresen/CV'n så har en "gjort " det. Skal Leknessund sykle i TdF tror dere ? To uker med rolig så kan det jo komme en ny superkomp i juli! Mulig DSM har tatt ut sine 8, men sykdom/skader kan jo gjøre de mulig for en plass likevel ?

Genial

Legg inn av Genial »

Biff_Byford skrev: fre mai 26, 2023 5:02 pm
Genial skrev: fre mai 26, 2023 4:46 pm Er det bare jeg som synes det er litt kjedelig at hver gang vi har hatt en nordmann som klatrer brukbart i en GT de siste årene så går de for en topp 8-10 plassering? Jeg skjønner at topp 10 i en GT er stort, men som seer så hadde det vært bedre med en etappeseier eller to.
Tja er vel litt "bordet fanger" her, men virker jo som at når en først er i topp 10 sekvensen så er det viktig for både lag og den individuelle sykelist å kjempe om akkurat dette. Planen til Leknessund var vel også i første omgang etappeseier, men han satte jo seg selv i denne posisjonen og det er ikke sikkert den kommer igjen (jmf Hagen og Foss) og da er det fint iallefall å få ett resultat på palmaresen/CV'n så har en "gjort " det. Skal Leknessund sykle i TdF tror dere ? To uker med rolig så kan det jo komme en ny superkomp i juli! Mulig DSM har tatt ut sine 8, men sykdom/skader kan jo gjøre de mulig for en plass likevel ?
Tviler på at vi får se han i årets TdF, det var i hvert fall ikke planen. Han er vel i tillegg mer i kjelleren enn det som var planen under årets Giro.

Worldsport

Legg inn av Worldsport »

Leknesund ser tung ut.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Fantastisk kamp om seier, slo-mo. Og kjemp nå Andreas. Kjemp!
Sist redigert av Biff_Byford den fre mai 26, 2023 5:20 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Sodajr
Innlegg: 9005

Legg inn av Sodajr »

Worldsport skrev: fre mai 26, 2023 5:19 pm Leknesund ser tung ut.
Kjører på tunge gir, derfor det ser litt tungt ut

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Der var det avgjort! Men kårer til Gee til årets Giro gjennombrudd.

Worldsport

Legg inn av Worldsport »

Skulle si tidligere at det kommer et angrep fra Roga men Thomas følger enkelt. Og sånn ble det. Mest halvhjerta forsøket jeg har sett.

Worldsport

Legg inn av Worldsport »

Sodajr skrev: fre mai 26, 2023 5:20 pm
Worldsport skrev: fre mai 26, 2023 5:19 pm Leknesund ser tung ut.
Kjører på tunge gir, derfor det ser litt tungt ut

Det vet jeg,men var kroppspråket jeg så det på og slapp jo rett etterpå.

Worldsport

Legg inn av Worldsport »

Mest nitriste etappen jeg noengang har sett utifra forventninger. Tok Rogla 3 sekunder?

Brukeravatar
Sodajr
Innlegg: 9005

Legg inn av Sodajr »

Topp 10 trolig sikret, nydelig Leknessund :D

Worldsport

Legg inn av Worldsport »

Leknesund vinner prisen for mest uelegante rytter. Sykler jo ikke opp bakken. Brekker seg opp bakken👌

Genial

Legg inn av Genial »

En fantastisk dronningetappe som vil bli husket i mange år. Takk til Jumbo som viser viktigheten av å bytte sykkel.

helvis

Legg inn av helvis »

Synes det har vært en knall siste uke jeg. Beinhard og vanvittig jevnt. Tre veldig jevngode som trolig er et lite stykke bak Vinjegaard/Pogacar/Evenepoel.
Med tempoen i morgen så er det ingen vits å gå i kjelleren.
G har sett veldig solid ut.
Må ikke glemme at Remco var storfavoritt. Alle tre tror jeg har troen på seg selv på tempoen og har derfor alt og tape på å gå all-in.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Jolla skrev: fre mai 26, 2023 2:52 pm 148 klatrepoeng igjen på etappen hvis en rytter krysser toppen av samtlige stigninger først.

Det kommer ikke til å skje, men hvis Gee henger greit med på de fleste og får en ny 2. plass så vil han nærme seg Pinot en god del.
Derek Gee altså, for en mann. Han tok maksimalt med poeng på alle bakketoppene etter dette innlegget, annet enn på siste stigning hvor han igjen fikk en 2. plass (hans fjerde 2. plass i årets Giro). Han tok dermed 134 klatrepoeng på dagens etappe, og er kun 28 poeng bak Pinot.

Han har gått i brudd i 7 av de 11 siste etappene i rittet, og er for meg Giroens store rytter. Hadde håpet at han kunne ha kronet det med enten en seier eller en klatre/poengtrøye. "Kun" 55 poeng opp til Jonathan Milan, mens han leder med 65 poeng ned til Pascal Ackermann på 3. plass.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Jeg fortsetter også å bli imponert over Leknessund, Dunbar og Kämna som holder relativt god stand i kamp mot mer rutinerte sammenlagtryttere.

Blir interessant å se Kämna og Leknessund på tempoen imorgen hvis de nå altså gir alt. For de var begge blant verdens beste ungdomsryttere på tempo når de konkurrerte på det nivået (Kämna var verdens beste i sin årgang vil jeg si).

Kämna som 18-åring: Junior EM og Junior VM
Kämna som 19-åring: Tysk U-23 mesterskap og U-23 VM
Kämna som 20-åring: U-23 EM og U-23 VM

Leknessund som 18-åring: Junior EM og Junior VM
Leknessund som 19-åring: Norsk mesterskap og U-23 VM
Leknessund som 20-åring: Norsk mesterskap og U-23 EM

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Genial skrev: fre mai 26, 2023 4:03 pm
Worldsport skrev: fre mai 26, 2023 3:55 pm Mest nitriste GT jeg noengang har sett. Sett alle GT siden 1988. Ikke et eneste angrep fra distanse og et meget svakt klatrefelt.

Den tøffe 3 uken. Burde omdøpes til den passive uken.
Helt enig. Jeg er ikke så glad i og klage på lite underholdende sykkelritt for noen ganger blir det bare sånn, men dette er bare nitrist. Så og si null underholdning.

Det har vært mye negativitet rundt underholdningen til diverse utgaver av Touren de siste 10 årene, men dette er jo mye verre.
En "perfekt storm" av hendelser som gjør at det ender slik. Elendig vær den andre uken som førte til knall og fall og forkortede etapper er en viktig årsak. Mye sykdom en annen. Samt at den største favoritten forsvinner og de to nest største er nesten helt jevngode og dermed ikke klarer å skaffe forsprang på hverandre. Samt at det heller ikke er med andre (offensive) ryttere som kan angripe disse to. I tillegg er jo etappedesignet i utgangspunktet dårlig, og dette blir jo også enda klart mer merkbart når de andre årsakene nevnt over samvirker på den måten de har gjort.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

helvis skrev: fre mai 26, 2023 5:35 pm Synes det har vært en knall siste uke jeg. Beinhard og vanvittig jevnt. Tre veldig jevngode som trolig er et lite stykke bak Vinjegaard/Pogacar/Evenepoel.
Med tempoen i morgen så er det ingen vits å gå i kjelleren.
G har sett veldig solid ut.
Må ikke glemme at Remco var storfavoritt. Alle tre tror jeg har troen på seg selv på tempoen og har derfor alt og tape på å gå all-in.
At det er jevnt betyr definitivt ikke at det er bra. Og iallfall ikke knall. Dårligste GT de i 20 årene jeg har fulgt sykkel.

helvis

Legg inn av helvis »

KongOlav2 skrev: fre mai 26, 2023 7:40 pm
helvis skrev: fre mai 26, 2023 5:35 pm Synes det har vært en knall siste uke jeg. Beinhard og vanvittig jevnt. Tre veldig jevngode som trolig er et lite stykke bak Vinjegaard/Pogacar/Evenepoel.
Med tempoen i morgen så er det ingen vits å gå i kjelleren.
G har sett veldig solid ut.
Må ikke glemme at Remco var storfavoritt. Alle tre tror jeg har troen på seg selv på tempoen og har derfor alt og tape på å gå all-in.
At det er jevnt betyr definitivt ikke at det er bra. Og iallfall ikke knall. Dårligste GT de i 20 årene jeg har fulgt sykkel.
Klarer ikke å se hvordan denne Giroen er dårligere enn f.eks Vueltaen i fjor. Løypeprofilen er jo brutal, været har vært ekstremt, og nå ender det med en ekstrem spennende (og spenstig) tempo.

Nivået på giroen i fjor var vel ikke bedre? Der fikk vi en etappe hvor Hindley knakk Carapaz. Usikker på om noen av de to hadde vært i toppen i år. 2021 var det en del større avstander (usikker på om jeg følgte den, men husker jo Foss så må jo har gjort det) mens i 2020 var det jo en veldig spennende fight mellom Hindley og Tao men et ritt hvor Kelderman ender 90 sekunder bak vinneren sier jo sitt.

Litt på det jevne i år - profilen har ikke helt ryttere gode nok til at det tar helt fyr. Det har vært nok av dramatikk, og ekstremt uheldig med Remco ut med covid og Geoghegan Hart ut etter styrt. Det hadde vært veldig spennende å følge Remco bryne seg på etappene i siste uken og Teo så jo ut som en milliion.

Dette er framtidens treukersritt. Alt går på wattmålinger og annet data. Så fremt ikke Pogacar er med da.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

helvis skrev: fre mai 26, 2023 9:08 pm Klarer ikke å se hvordan denne Giroen er dårligere enn f.eks Vueltaen i fjor. Løypeprofilen er jo brutal, været har vært ekstremt, og nå ender det med en ekstrem spennende (og spenstig) tempo.

Nivået på giroen i fjor var vel ikke bedre? Der fikk vi en etappe hvor Hindley knakk Carapaz. Usikker på om noen av de to hadde vært i toppen i år. 2021 var det en del større avstander (usikker på om jeg følgte den, men husker jo Foss så må jo har gjort det) mens i 2020 var det jo en veldig spennende fight mellom Hindley og Tao men et ritt hvor Kelderman ender 90 sekunder bak vinneren sier jo sitt.

Litt på det jevne i år - profilen har ikke helt ryttere gode nok til at det tar helt fyr. Det har vært nok av dramatikk, og ekstremt uheldig med Remco ut med covid og Geoghegan Hart ut etter styrt. Det hadde vært veldig spennende å følge Remco bryne seg på etappene i siste uken og Teo så jo ut som en milliion.

Dette er framtidens treukersritt. Alt går på wattmålinger og annet data. Så fremt ikke Pogacar er med da.
Det er ikke mye spenning bare fordi det er jevnt. Det har knapt vært action denne Giroen på noen fjelletapper utenom siste 5 km. Dramatikk er det ikke det samme som underholdende sykling.

I fjor hadde man etappen til Torino som var en av de beste enkeltetappene jeg har sett på 20 år i Giroen. I år har man absolutt ingenting.

PS: Giroen har nærmest ubegrenset potensial for å lage etapper hvor det er incentiver for å angripe langt fra mål. I år har det omtrent ikke vært en eneste slik etappe.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Men er jo strengt tatt litt spennende i morgen da. Rett og slett fordi de er jevnt bakover. Ganske sikker på at seieren står mellom Roglic og Thomas, og selv om jeg nesten aldri heier på Ineos så håper jeg at waliseren tar det hjem. Alltid kult når de gamle, eller de som er avskrevet vinner. Og han har faktisk sett sterkest ut også. Laget derimot slik de sykler i dag og hvordan de survet mot helten Ben Healy sitt forsøk på å ha det moro underveis fortjener ikke seieren. Roglic var mer spennende for noen år siden. Synes det er gøy å se Leknessund kjempe slik han gjør. Ser ikke pent ut. Men kommer ikke å se pent ut med meg på Randsfjorden rundt i morgen heller. Han har vel vært nr19-20 på de forrige tempoene ? noen er borte og han ikke nødvendigvis bedre i motbakketempo en kuppert men samtidig har han mer å kjempe for en mange av de som er bedre på tempo. Alle foran minus Pinot er jo i utgangspunktet bedre og han skal ikke klare å ta igjen Pinot heller. De bak er jo ikke veldig mye bedre, eller er dårligere. Blir jo litt spennende det også.
Men siden jeg har tatt på meg oppdraget å holde en positiv holdning til årets giro så er høydepunktene
1. Gee, for en helt.
2. Healy, for en helt
3. Dolomittene azz, Sella Ronda (deler), Cortina og 3 cimi. Vakkert.

Higgs Boson

Legg inn av Higgs Boson »

Som helvis sier er dette framtidens sykling. Venn dere til det. Mindre doping. EPO borte. Lagene som kontrollere sykler 390-410 watt i lange tider. De sykler 40-50 km på flatene og holder så høy fart i de siste fjellene at støting er nesten umulig. Kun helt på slutten. Og de hadde lave temperaturer og regn på 9 av de første 11 etappene. Noe som koster energi der og da, men også på lang sikt. Kraftig motvind på den første skikkelige fjellavslutningen gjorde også sitt. Det er ikke som på sytti og tidlig åttitallet før epoen at de lå og dassa i 30-35 km i timen i timesvis før de dro til på slutten.
Leknessund ville knust Eddy Merckx og Bernard Hinault.
Det er taktisk og strategisk spill som hele tiden bøyer seg rundt de reelle fysiske og værmessige forholdene. Og alt handler om å ikke bruke ett gram mer energi enn nødvendig.
"Sykling er en idrett som handler om å spise av andres tallerken før man spiser av sin egen."

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sykkel»