Giro d'Italia 2023

Svar
Biff_Byford

Re: Giro d'Italia 2023

Legg inn av Biff_Byford »

Hvilken herlig innsats Leknessund. Knallgod bakketempo, hadde ikke trodd han skulle være der i dag. Fantastisk klatring også, med de typiske betongveggene en finner mye av opp i fjellene i alpene.

Luchs

Legg inn av Luchs »

Enormt imponerende tempo av Leknessund. Du verden.
Og G ennå ikke ramla, nå nærmer det seg at dette faktisk skal gå bra for hans del?

Higgs Boson

Legg inn av Higgs Boson »

Chapeau til Leknessund.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Utrolig av Pinot også, det hadde jeg iallefall ikke sett for meg.

Luchs

Legg inn av Luchs »

G er ikke trygg enda.. :o
Roglic stopper opp :shock: :o
Sist redigert av Luchs den lør mai 27, 2023 5:50 pm, redigert 1 gang totalt.

lund

Legg inn av lund »

Det er ikke mulig. Der røk etter alle solemerker rosa trøye til Roglic.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Nei Roglic, der røk vel muligheten med kjede av. Årets reklamestunt for Sram 1-delt.

lund

Legg inn av lund »

Nei, Roglic tar det.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Thomas fikk det jo helt. Måtte tapt over halvminuttet fra det punktet hvor Roglic mistet kjedet.

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

Ganske snork i 19 etapper før det eksploderer.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Men så gikk Thomas på en smell gitt og Roglic vinner lell. Hvilken fantastisk spennende tempo vi fikk i dag.

Luchs

Legg inn av Luchs »

Det er .. det verste, for et drama. Huff
Godt altså, at ikke kjedetrøbbel gjorde utslaget altså.

Brukeravatar
Sodajr
Innlegg: 9005

Legg inn av Sodajr »

Hva spiste Roglic til frokost idag?

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Men Leknessund da, så kult. Hadde selvsagt vært enda kulere med 2 sekund raskere og 7 plass.

MadBum

Legg inn av MadBum »

Fy flate for et drama

Higgs Boson

Legg inn av Higgs Boson »

Alt ordna seg til slutt.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Men Thomas. Klasse, Akkurat som Roglic når han ble slått av Pogacar i TdF.

Higgs Boson

Legg inn av Higgs Boson »

Hvis jeg ikke har regna helt feil har Leknessund dratt inn 515 poeng på verdensrankinga. Han kommer til å klatre bra der.
130 poeng for andreplass, 100 poeng for fem dager i trøya, og 285 poeng for åttendeplass sammenlagt. Det er mulig han har fått noen små poeng til på etapper.

Brukeravatar
Sodajr
Innlegg: 9005

Legg inn av Sodajr »

Surt med det ene sekundet opp til Dunbar

Kverulanten

Legg inn av Kverulanten »

Biff_Byford skrev: lør mai 27, 2023 6:03 pm Men Leknessund da, så kult. Hadde selvsagt vært enda kulere med 2 sekund raskere og 7 plass.
Spesielt irriterende med etappen han var litt sløv på slutten og lot feltet få nok luke til at det ble 10-15 tapte sekunder.
Ny norsk rekord på de tre store med 7. plass hadde vært særdeles fortjent etter å ha kjempet i klatringene uten et lag rundt seg.
Hvis det bonussekunder på mellomspurtene i morgen må han gjøre et rykk og ta de to sekundene han trenger.

CaptButtkick

Legg inn av CaptButtkick »

Veldig bra levert av Leknessund.
Fantastisk sisteetappe, da. Jeg synes tidlig på stigningen at det så ut til at Roglic hadde valgt en genial taktikk, men så hoppet kjedet av, og da tenkte jeg sammendraget røyk. Men G var bra kokt på slutten.
Synes ikke det har vært en kjedelig giro, jeg. Regnvær og uhell har hatt skylda for at det ikke ble mer action på de enkelte etappene, men det har jo vært vanvittig jevnt, så da blir det spennende på hver fjelletappe, emm. Hvis du tenkte at G hadde det i lomma, ser jeg kanskje poenget XD

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Det er kjekt med bakketempo. Også fordi vi får se ryttere vise hva de har inne som rene klatrere når de alle har spart seg borimot like mye før bakken.

Dette er topplisten fra passeringspunkt 1 til mål:

1. P Roglic - 0,00
2. S Kuss - 0,27
3. J Almeida - 0,38
4. G Thomas - 0,38
5. T Pinot - 0,41
6. D Caruso - 0,48
7. B McNulty - 0,50
8. M Riccitello - 0,54
9. T Arensman - 0,56
10. A Leknessund - 1,25


Sepp Kuss (28), Brandon McNulty (25), Matthew Riccitello (21) og Thymen Arensman (23) bør alle få prøve seg som kapteiner i et treukersritt en eller annen gang.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Vet ikke om det er noen i denne tråden selv om sykler ritt ? Turritt i Europa, enten vi snakker om Frankrike, Italia, Belgia eller andre land er en både en stor og noen ganger en veldig hard opplevelse. Men noen ritt er også bare en stor og fin/flott/snill opplevelse uten at det krever den enorme formen. Granfondo Roma er en av disse snille rittene som gir en helt fantastisk opplevelse. Og ser den Roma byrunden i morgen er mye likt med den vi sykla (startet tidlig, 5 eller 6 på morgenkvisten, akkurat når solen sto opp over Colosseum rett bak starten før den runden) med stengte veier for biltrafikk (når vi sykla der) før vi dro ut på landsbygda en runde og målgang ikke så langt fra Colosseum heller. Kombiner storbytur i oktober (når vi var der iallefall) med dette rittet en gang (lei sykkel, ta med hjelm, sko og evt pedaler + og sykkelbukse, får sykkeltrøye som en del av prisen). Uavhengig av dette er Roma den fineste storbyen jeg har besøkt (2 ganger).

george_hincapie
Innlegg: 2214

Legg inn av george_hincapie »

Fantastisk kjørt av Leknessund, uten særlig støtte fra laget. Hva kunne han klart med litt mer erfaring og litt bedre hjelp?
Jeg synes han flere ganger viste at han mangler erfaring på hva han faktisk tåler og at det dermed ofte ble tungt på slutten, mens andre ryttere som Kämna og Van Wilder er mye flinkere til å kjøre innenfor sine egne grenser og avslutte sterkt. Med mer erfaring bør Leknessund også kunne pace seg selv bedre og alt tyder på at det er den raskeste måten til mål, spesielt i bakker med prosent over ca 7-8% der drafting ikke er like viktig.

En liten oversikt over de feilene han etter min mening gjorde siden han overtok ledertrøyen:
- på etappe 8 gikk han altfor hardt i første del av den siste bakken, der han gikk med Roglic fra bunnen og sprakk som en ballong de siste hundre meterne før toppen. Med bedre pacing hadde han garantert vært i gruppen foran og spart 20 sekunder.
- på etappe 16 til Bondone gikk han med for lenge og tapte 1:22-1:26 til ryttere som Kämna, Rubio, Van Wilder, De Plus. Flere av disse slapp tetgruppen lenge før Leknessund og fløy forbi han i siste del. Med bedre pacing er det ikke urealistisk at han hadde vært med denne gruppen inn, men vi kan si at det hadde vært bra om han slapp med dem og fulgte dem langt opp i bakken og kun tapte cirka 20s. Vi sier dermed at han kunne spart 1 min her.
- på etappe 18 går han også litt for lenge med og blir frakjørt av Kämna som slapp før. Vi sier her at han kunne vært med Kämna inn og spart 10 sekunder. Forsiktig anslag.
- på etappe 19 gjentar det samme seg, men ikke like stor sprekk her. Van Wilder var 5 sek foran i mål etter å ha sluppet langt tidligere, så nytt konservativt anslag på at han kunne spart 5 sekunder her.

Da oppsummerer vi til 1min 35sek som ett forsiktig anslag av hva han kunne spart med bedre pacingstrstegi i de tøffe bakkene. Da hadde han vært nummer 6, noen små sekunder bak Pinot.

Jeg tar ikke med de 19 sekundene han tapte på feil side av velten på etappe 2. På det tidspunktet var det ikke planen å kjøre GC og da blir det feil å si at han gjorde en feil med posisjoneringen der.

Leknessund kan definitivt ha en fremtid foran seg som GC-rytter, men det er ikke sånn at det må skje allerede neste år.

Dersom han går til Uno-X neste år vil jeg se han prøve seg i sammendraget i Paris-Nice, før han kjører Ardennerklassikerne (absurd at DSM ikke har prøvd han mer i kuperte klassikere) og deretter jakter etapper i Dauphine og Touren.
Så kan han evt prøve å kjøre for sammendraget i Touren (eller Giroen om Uno-X får invitasjon) i 2025. Lett å glemme at han fortsatt er så ung.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Flott oppsummert Leknessund sin Giro og marginene (i mot) GH.

CaptButtkick

Legg inn av CaptButtkick »

Hva tenker dere om tråkket til Leknessund? Han ser ut til å kjøre veldig tunge gir, hele tiden. Kunne han tjent på å vispe rundt på lavt gir som Roglic på bakketempoen, evt. mikse tråkket litt? Jeg er klar over at dette kan ha med vekt osv. å gjøre, men jevnt over er det vel slik at melkesyren bygger seg opp rakere på tunge gir, eller?
Sidenote (og samtidig litt samme saken): Det virker som om Roglic gjorde en genistrek i fht. bytte av utveksling på de to siste dagene.

dorian

Legg inn av dorian »

george_hincapie skrev: lør mai 27, 2023 11:51 pm Jeg tar ikke med de 19 sekundene han tapte på feil side av velten på etappe 2. På det tidspunktet var det ikke planen å kjøre GC og da blir det feil å si at han gjorde en feil med posisjoneringen der.
Han tapte også 13 sekunder på etappe 10, men jeg vet ikke hva som skjedde der. Skulle tro det kunne vært unngått.

Higgs Boson

Legg inn av Higgs Boson »

Jeg har tenkt på pacinga til Leknessund også, men har landa på at måten han sykla på er bra. Det sier noe om hvor uredd og offensiv han er.
Han er tøff i hodet. Han blir bedre av det Og det blir masse læring av det. Han er i utvikling fortsatt.
Jeg drømmer om at han får kjøre Vueltaen til høsten.

george_hincapie
Innlegg: 2214

Legg inn av george_hincapie »

dorian skrev: søn mai 28, 2023 8:17 am Han tapte også 13 sekunder på etappe 10, men jeg vet ikke hva som skjedde der. Skulle tro det kunne vært unngått.
De 13 sekundene burde også vært unngått og da er vi oppe på 1:48 tapt og delt 5.plass med Pinot.

Jeg er enig i at det å være offensiv og at man tør å ta sjansen kan være en positiv ting, men det er først og fremst positivt i andre sammenhenger enn fjellavslutninger og sammenlagtjag. I klassikere og ritt med kortere bakker der det kan finnes rom for å bli kvitt laktaten kan det funke bra, i fjellene i en Grad Tour er det ingenting som tyder på at det er lønnsomt.

Kaldbayer
Innlegg: 318

Legg inn av Kaldbayer »

Stort!!! Grattis Cav

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sykkel»