Vival 5 mg og flyskrekk, noen erfaring med det?

Svar
Winnowill

Vival 5 mg og flyskrekk, noen erfaring med det?

Legg inn av Winnowill »

Skal jo til USA og flyturen tar ca 8 timer.
Har jo flyskrekk så det holder ift turbulens og vil jo helst være helt "borte" under hele flyture, har prøvd Sobril lav dose før som ikke hjalp.

Har fått resept på Vival 5 mg fra legen, hvor jeg skal prøve 1 tablett på veien over og kan ta 2 tabletter på veien hjem hvis jeg ikke merket noe særlig virkning på den første flyturen.
Det med 2 tabletter, tar man begge isåfall med en gang, eller fordeler man det utover flyturen?
Glemte helt å spørre om det.

Håper Vival virker, for Sobril var jo bare tull. Har hørt fra andre at Vival slår Sobril med tanke på flyskrekk så får se.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Winnowill skrev: søn mai 07, 2023 2:33 pm Skal jo til USA og flyturen tar ca 8 timer.
Har jo flyskrekk så det holder ift turbulens og vil jo helst være helt "borte" under hele flyture, har prøvd Sobril lav dose før som ikke hjalp.

Har fått resept på Vival 5 mg fra legen, hvor jeg skal prøve 1 tablett på veien over og kan ta 2 tabletter på veien hjem hvis jeg ikke merket noe særlig virkning på den første flyturen.
Det med 2 tabletter, tar man begge isåfall med en gang, eller fordeler man det utover flyturen?
Glemte helt å spørre om det.

Håper Vival virker, for Sobril var jo bare tull. Har hørt fra andre at Vival slår Sobril med tanke på flyskrekk så får se.
Frykten er jo mer berettiget enn noen sinne, siden disse flyene driver og styrter hele tiden.
Dog kan du jo være blant de svært få som overlever, men ikke regn med det.
(humorvarsel....jeg bare kødda)
Det er nok ille å ha en slik fobi, ja. Min storesøster har aldri satt sine bein i et fly, hun er snart 75 år gammel.
Medisiner av den typen har jeg ikke greie på. Håper noen andre her har erfaring.
I forrige århundre var det noe som het reisesyketabletter. Noen ungdommer knasket slike som rusmiddel og ble helt fjerne og likegyldige. Altså tungt neddopa.
Lykke til!

startelver

Legg inn av startelver »

Nei, har ingen råd. En kompis av meg drakk en del akohol på flyplassen og sovna på flyet. Det funker for noen.

Men det går an å kurere flyskrekk på helt andre måter, finnes kurs på det.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Eksponeringsterapi burde funke. Eller så kan du bare ta deg sammen.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Jeg har tatt både flyskrekk-kurs og snakket mange ganger med piloter, men det hjelper ikke. Det er ikke kunnskapen det står på, jeg vet kanskje mer enn de fleste som er ute og flyr ang dette nettopp fordi ønsker mest mulig kunnskap om fly og vær. Problemet er jo at det er irrasjonelt, og panikkangst kjører sitt eget løp uavhengig av hvor mye kunnskap jeg besitter om det.

Eksponeringsterapi vil heller ikke hjelpe, da jeg flyr relativt ofte så jeg eksponerer meg hele tiden ;)

Sobril og alkohol hjelper ikke, men altså Vival 5 mg gjorde jobben den! Sov halve turen som skjer aldri, og til tross for en rimelig humpete landing så beholdt jeg fint roen takket være Vival. Hjemturen skal jeg kjøre på med 7.5 mg og håper jeg sover hele veien til Norge.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Veldig irrasjonell frykt, for går det gærnt er man fucked uansett, ikke noe å være usikker på der.

Stemmer for å deale med det, det er neppe det eneste området med "diller" på. Terapeut osv, finnes ingen quick fix og tabletter er ikke bra.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Winnowill skrev: ons mai 17, 2023 3:54 pm Hjemturen skal jeg kjøre på med 7.5 mg og håper jeg sover hele veien til Norge.
Vival funker bra, fortsett med det. Alternativt er alkohol også en løsning. For egen del veksler jeg mellom disse alt etter som hvor jeg skal og formålet. På jobbreise er vival å foretrekke. På ferie er det kong alkohol.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Queenie skrev: ons mai 17, 2023 4:08 pm Veldig irrasjonell frykt, for går det gærnt er man fucked uansett, ikke noe å være usikker på der.

Stemmer for å deale med det, det er neppe det eneste området med "diller" på. Terapeut osv, finnes ingen quick fix og tabletter er ikke bra.
I starten var det bare turbulensen jeg fryktet, men etter å ha opplevd et heftig panikkanfall (noe jeg aldri hadde før denne ene gangen) så er det det jeg ikke ønsker å oppleve flere ganger, derav hjelper altså Vival. Men den irrasjonelle frykten er jo der lell, og så lenge jeg ikke lar det stoppe meg fra å fly så må jeg uansett bare gjennom det på et vis.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Knaberaps skrev: ons mai 17, 2023 4:15 pm
Winnowill skrev: ons mai 17, 2023 3:54 pm Hjemturen skal jeg kjøre på med 7.5 mg og håper jeg sover hele veien til Norge.
Vival funker bra, fortsett med det. Alternativt er alkohol også en løsning. For egen del veksler jeg mellom disse alt etter som hvor jeg skal og formålet. På jobbreise er vival å foretrekke. På ferie er det kong alkohol.
Man skal jo uansett ikke blande alkohol og vival, men da jeg kom frem til min venninne så tok jeg et par glass vin. Tenkte det gikk greit siden det var kun 5 mg. Heh, selv etter 12 timer (vet halveringstiden er insane lang) så tok de 2 glassene med vin godt i, så det ble med det :lol: Dagen etter, vel jeg har aldri opplevd en slik hangover på mange år. :roll:
Sist redigert av Winnowill den ons mai 17, 2023 4:20 pm, redigert 1 gang totalt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Winnowill skrev: ons mai 17, 2023 4:16 pm
Queenie skrev: ons mai 17, 2023 4:08 pm Veldig irrasjonell frykt, for går det gærnt er man fucked uansett, ikke noe å være usikker på der.

Stemmer for å deale med det, det er neppe det eneste området med "diller" på. Terapeut osv, finnes ingen quick fix og tabletter er ikke bra.
I starten var det bare turbulensen jeg fryktet, men etter å ha opplevd et heftig panikkanfall (noe jeg aldri hadde før denne ene gangen) så er det det jeg ikke ønsker å oppleve flere ganger, derav hjelper altså Vival. Men den irrasjonelle frykten er jo der lell, og så lenge jeg ikke lar det stoppe meg fra å fly så må jeg uansett bare gjennom det på et vis.
Da må du få verktøy slik at du selv får tro på at du kan takle angstanfall bedre. Tenk som en elitesoldat, du bør lese de bøkene. Du klarer alt om du vil

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Queenie skrev: ons mai 17, 2023 4:18 pm Da må du få verktøy slik at du selv får tro på at du kan takle angstanfall bedre.
Da er det bedre med verktøy som vival og alkohol som forhindrer panikkanfallet. Panikkanfall er svært vanskelig å få kontroll på når man først får det, så da er det bedre å hindre at det skjer.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Jeg har prøvd de fleste verktøy, når man har levd med dette i 15 år så er det meste prøvd.
Men det spiller liten rolle nå, Vival funker og så lenge den gjør jobben på de lange reisene type USA osv så er jeg fornøyd.

Jeg klarer meg fint uten noe som helst når jeg reiser innad Norge eller type korte turer til London/Nederland.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Knaberaps skrev: ons mai 17, 2023 4:15 pm
Winnowill skrev: ons mai 17, 2023 3:54 pm Hjemturen skal jeg kjøre på med 7.5 mg og håper jeg sover hele veien til Norge.
Vival funker bra, fortsett med det. Alternativt er alkohol også en løsning. For egen del veksler jeg mellom disse alt etter som hvor jeg skal og formålet. På jobbreise er vival å foretrekke. På ferie er det kong alkohol.
Hvor mye Vival tar du forresten?

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Ale skrev: ons mai 17, 2023 4:25 pmAnbefaler sobril.
Prøvd det, gjorde ingenting annet enn at jeg ble slapp i kroppen.

VFK1899

Legg inn av VFK1899 »

Jeg har slitt med flyskrekk tidligere og hadde resept på Diazepam (virkestoffet i Vival). Funket veldig bra for min del, tok en 5mg kvelden før for å sikre meg en god natt søvn samt en 2-3 timer før flyturen, ved behov så tok jeg mer nærmere flyreisen (samt en pilsner og 4). Du blir (forhåpentligvis) kvitt panikkanfallene som du er engstelig over, og etter en stund med positive flyturer så opplever du også kanskje at du innser at du har frykt for selve frykten, ikke det og fly. Er lov å håpe i det minste, jeg elsker å fly nå og har ikke lenger med meg pillene "i tilfelle frykten kommer tilbake".

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Winnowill skrev: ons mai 17, 2023 4:25 pm Hvor mye Vival tar du forresten?
Da jeg var i Tyskland nylig gikk det 2 tabletter på 5 mg. (Tror det var 5 mg.) En til Oslo for en lengre ventetid og en til Tyskland. Alkohol hjem, og da helst noe sprit slik at man ikke pisser seg ut når man går ombord.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Knaberaps skrev: ons mai 17, 2023 4:22 pm
Queenie skrev: ons mai 17, 2023 4:18 pm Da må du få verktøy slik at du selv får tro på at du kan takle angstanfall bedre.
Da er det bedre med verktøy som vival og alkohol som forhindrer panikkanfallet. Panikkanfall er svært vanskelig å få kontroll på når man først får det, så da er det bedre å hindre at det skjer.
Ikke så rart at det er vanskelig å håndtere når man ikke skaffer seg flere og bedre verktøy for å takle det bedre.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Nå troller du @Queenie, så dum som dette er du bare ikke.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Winnowill skrev: ons mai 17, 2023 4:31 pm Nå troller du @Queenie, så dum som dette er du bare ikke.
Nei jeg gjør ikke det. Det er langt fra alt man kan gjøre noe med, men frykt kan man faktisk jobbe med. Les bøkene om tankegangen til elitesoldater, de må deale med frykt hele tiden. Velment råd :)

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Queenie skrev: ons mai 17, 2023 4:30 pm Ikke så rart at det er vanskelig å håndtere når man ikke skaffer seg flere og bedre verktøy for å takle det bedre.
Du må nesten lese hva jeg skriver. Man forhindrer panikkanfall med nevnte verktøy.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Winnowill skrev: ons mai 17, 2023 4:27 pm
Ale skrev: ons mai 17, 2023 4:25 pmAnbefaler sobril.
Prøvd det, gjorde ingenting annet enn at jeg ble slapp i kroppen.
Når skal du reise, da? Er det nå snart?
Både du og jeg vet jo at det kommer til å gå bra, så du trenger ikke bekymre deg over at flyet skal styrte eller noe slikt.
Du kommer til å lande trygt.
Dersom du er dopa i flyet er du vel sikkert fremdeles dopa når du kommer frem, og det forestiller jeg meg å være dritkjipt. For meg er problemet anderledes. Jeg syns det er dørgende kjedelig å sitte i et fly, men er ikke redd.
Bestiller du vindusplass bak vingen kan du se ut og kikke på motorene og flaps og slike ting som jobber.
Fantastisk teknologi.
Dersom det smeller og bråker, er det bare slike lyder som er i fly.
Du kan også koste på deg Business Class og få plass foran i flyet med ekstra service og omsorgsfulle flyvertinner som passer på deg.
Er flyskrekken så fæl som du sier, er det kanskje den ene gangen du skal fly, og da har du råd til det.
Sist redigert av fargerik den ons mai 17, 2023 4:43 pm, redigert 1 gang totalt.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Queenie skrev: ons mai 17, 2023 4:36 pm Les bøkene om tankegangen til elitesoldater, de må deale med frykt hele tiden. Velment råd :)
Tankegangen til elitesoldater? Tror du er i feil tråd.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

fargerik skrev: ons mai 17, 2023 4:41 pm Dersom du er dopa i flyet er du vel sikkert fremdeles dopa når du kommer frem, og det forestiller jeg meg å være dritkjipt.

Du kan også koste på deg Business Class og få plass foran i flyet med ekstra service og omsorgsfulle flyvertinner som passer på deg.
Hadde business class sist jeg fløy til utlandet og flyvertinnene/vertene fulgte med meg hver gang det kom turbulens. Øyekontakt og smil. Det hjalp. I tillegg til vival så klart. Man blir jo ikke neddobet sånn sett, men den forhindrer at en irrasjonell frykt skal slå ut i full blomst.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Knaberaps skrev: ons mai 17, 2023 4:46 pm
fargerik skrev: ons mai 17, 2023 4:41 pm Dersom du er dopa i flyet er du vel sikkert fremdeles dopa når du kommer frem, og det forestiller jeg meg å være dritkjipt.

Du kan også koste på deg Business Class og få plass foran i flyet med ekstra service og omsorgsfulle flyvertinner som passer på deg.
Hadde business class sist jeg fløy til utlandet og flyvertinnene/vertene fulgte med meg hver gang det kom turbulens. Øyekontakt og smil. Det hjalp. I tillegg til vival så klart. Man blir jo ikke neddobet sånn sett, men den forhindrer at en irrasjonell frykt skal slå ut i full blomst.
Jeg vet intet om vival. Har aldri brukt det.
Men jeg vet at personalet steller godt med folk på business.
Det er nok mer trøst og omsorg å få for den som betaler.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

fargerik skrev: ons mai 17, 2023 4:53 pm
Knaberaps skrev: ons mai 17, 2023 4:46 pm
fargerik skrev: ons mai 17, 2023 4:41 pm Dersom du er dopa i flyet er du vel sikkert fremdeles dopa når du kommer frem, og det forestiller jeg meg å være dritkjipt.

Du kan også koste på deg Business Class og få plass foran i flyet med ekstra service og omsorgsfulle flyvertinner som passer på deg.
Hadde business class sist jeg fløy til utlandet og flyvertinnene/vertene fulgte med meg hver gang det kom turbulens. Øyekontakt og smil. Det hjalp. I tillegg til vival så klart. Man blir jo ikke neddobet sånn sett, men den forhindrer at en irrasjonell frykt skal slå ut i full blomst.
Jeg vet intet om vival. Har aldri brukt det.
Men jeg vet at personalet steller godt med folk på business.
Det er nok mer trøst og omsorg å få for den som betaler.
De steller like godt med oss bak i flyet, jeg dro for en uke siden og de fulgte med som noen hauker ☺️ drar hjem igjen på fredag. Jeg er godt vandt med å fly så det stopper meg ikke, men det hjelper helt klart å ha noe som vival som tar spissen av et mulig panikkanfall, for det var ille den gang det skjedde.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Winnowill skrev: tor mai 18, 2023 12:45 am
fargerik skrev: ons mai 17, 2023 4:53 pm
Knaberaps skrev: ons mai 17, 2023 4:46 pm

Hadde business class sist jeg fløy til utlandet og flyvertinnene/vertene fulgte med meg hver gang det kom turbulens. Øyekontakt og smil. Det hjalp. I tillegg til vival så klart. Man blir jo ikke neddobet sånn sett, men den forhindrer at en irrasjonell frykt skal slå ut i full blomst.
Jeg vet intet om vival. Har aldri brukt det.
Men jeg vet at personalet steller godt med folk på business.
Det er nok mer trøst og omsorg å få for den som betaler.
De steller like godt med oss bak i flyet, jeg dro for en uke siden og de fulgte med som noen hauker ☺️ drar hjem igjen på fredag. Jeg er godt vandt med å fly så det stopper meg ikke, men det hjelper helt klart å ha noe som vival som tar spissen av et mulig panikkanfall, for det var ille den gang det skjedde.
Hjem i morgen, altså.
Høres jo greit ut slik jeg oppfatter det.
Reiser du med eller uten vival innabords?

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Med

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

@Winnowill

Jeg hadde flyskrekk en gang i tiden, og brukte å ta knekken på den ved å drikke masse alkohol. En sixpack hjemme før avreise, og vin og några nubbar etter å ha ankommet Gardermoen. I tillegg ble det masse drikke på flyet. Det funket, men var ingen god løsning.

Om du skal bli kvitt flyskrekk kan det være lurt å utfordre deg selv. Da jeg var i USA for en del år siden (flyturen var ikke morsom, for å si det forsiktig), bestemte jeg meg for å bli med i en Cessna på sightseeing, for å sette flyskrekken på prøve. Det var vellykket, og et par dager senere forsøkte jeg hanggliding (tandem) for første gang, hvor vi ble trukket opp til rundt tusen meters høyde av et småfly, før de kuttet linen. Nå gleder jeg meg alltid til jeg skal ut å fly, og turbulens gjør flyturen enda mer spennende! Er det skikkelig dårlige forhold, lukker jeg bare øynene og nyter det hele. Det er litt som å kjøre berg-og-dal-bane, og for en som har rundet alt av karuseller på diverse fornøyelsesparker, har turbulens blitt en morsom greie.

Et gammelt minne fra sånn det var før. Nå blir det bare litt vin.

Screenshot_20230518_150432_Snapchat.jpg

fargerik

Legg inn av fargerik »

LeSorcier skrev: tor mai 18, 2023 3:14 pm @Winnowill

Jeg hadde flyskrekk en gang i tiden, og brukte å ta knekken på den ved å drikke masse alkohol. En sixpack hjemme før avreise, og vin og några nubbar etter å ha ankommet Gardermoen. I tillegg ble det masse drikke på flyet. Det funket, men var ingen god løsning.

Om du skal bli kvitt flyskrekk kan det være lurt å utfordre deg selv. Da jeg var i USA for en del år siden (flyturen var ikke morsom, for å si det forsiktig), bestemte jeg meg for å bli med i en Cessna på sightseeing, for å sette flyskrekken på prøve. Det var vellykket, og et par dager senere forsøkte jeg hanggliding (tandem) for første gang, hvor vi ble trukket opp til rundt tusen meters høyde av et småfly, før de kuttet linen. Nå gleder jeg meg alltid til jeg skal ut å fly, og turbulens gjør flyturen enda mer spennende! Er det skikkelig dårlige forhold, lukker jeg bare øynene og nyter det hele. Det er litt som å kjøre berg-og-dal-bane, og for en som har rundet alt av karuseller på diverse fornøyelsesparker, har turbulens blitt en morsom greie.

Et gammelt minne fra sånn det var før. Nå blir det bare litt vin.


Screenshot_20230518_150432_Snapchat.jpg
Mulig jeg er litt sær, men jeg har lite sans for folk som drikker seg fulle før/på flyturen.
Det er rett og slett sjenerende for folk som vil ha fred og ro.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

fargerik skrev: tor mai 18, 2023 3:21 pm
LeSorcier skrev: tor mai 18, 2023 3:14 pm @Winnowill

Jeg hadde flyskrekk en gang i tiden, og brukte å ta knekken på den ved å drikke masse alkohol. En sixpack hjemme før avreise, og vin og några nubbar etter å ha ankommet Gardermoen. I tillegg ble det masse drikke på flyet. Det funket, men var ingen god løsning.

Om du skal bli kvitt flyskrekk kan det være lurt å utfordre deg selv. Da jeg var i USA for en del år siden (flyturen var ikke morsom, for å si det forsiktig), bestemte jeg meg for å bli med i en Cessna på sightseeing, for å sette flyskrekken på prøve. Det var vellykket, og et par dager senere forsøkte jeg hanggliding (tandem) for første gang, hvor vi ble trukket opp til rundt tusen meters høyde av et småfly, før de kuttet linen. Nå gleder jeg meg alltid til jeg skal ut å fly, og turbulens gjør flyturen enda mer spennende! Er det skikkelig dårlige forhold, lukker jeg bare øynene og nyter det hele. Det er litt som å kjøre berg-og-dal-bane, og for en som har rundet alt av karuseller på diverse fornøyelsesparker, har turbulens blitt en morsom greie.

Et gammelt minne fra sånn det var før. Nå blir det bare litt vin.


Screenshot_20230518_150432_Snapchat.jpg
Mulig jeg er litt sær, men jeg har lite sans for folk som drikker seg fulle før/på flyturen.
Det er rett og slett sjenerende for folk som vil ha fred og ro.
Det er da forskjell på folk. Jeg laget aldri noe oppstyr. Noen ganger sovnet jeg, og andre ganger ble jeg bare sittende med musikk på øret. Minuset er jo at man må en del på toalettet, men på den tiden gikk jeg alltid for sete ved midtgangen, så det ble aldri noe problem for de som satt ved siden av meg.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»