Oslo-byrådet vil ikke servere kjøtt i barnehager

Svar
Guttorm123
Innlegg: 5307

Oslo-byrådet vil ikke servere kjøtt i barnehager

Legg inn av Guttorm123 »

Byrådet i Oslo vil av miljøhensyn fjerne kjøtt i måltidene i barnehager, aktivitetsskoler (AKS) og fritidsklubber i hovedstaden.

– Vi har tatt mål av oss til å halvere kjøttforbruket i kommunen på grunn av klima og natur – og fordi det er bra å spise mer plantekost, sier finansbyråd Einar Wilhelmsen fra Miljøpartiet det grønne (MDG).

Han sier dette er en utvidelse nedover i alder: Skolematen kommunen serverer er allerede kjøttfri.

– Hva med barn som foreldrene sliter med å få til å spise eksempelvis grønnsaker, som er en viktig del av vegetarmat?

– Gode matvaner etableres tidlig. Men for de som vil, kan man fortsatt ha med matpakke med pålegg man velger selv, sier Stav.

Hun sier at omleggingen er viktig også i en annen sammenheng.

– Dette er også tiltak for sosial utjevning og inkludering. Det er stadig flere som sliter med å få endene til å møtes og at sunne matvaner henger sammen med inntekts- og utdanningsnivå.


Jeg stusser litt over det siste der.

Er det virkelig blitt slik at det å ha sunne matvaner er blitt så dyrt, og at det er en av grunnene til at man ønsker å gjennomføre dette?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/w ... barnehager


Politikernes restaurant blir enda billigere – Stortinget skrur ned prisene:

8. mars kostet et nemlig et herlig lunsjmåltid bestående av baconsurret svinefilet med kremet soppsaus og salat kun 46 kroner for de som frekventerer stortingsrestauranten.

Å få gjennomslag for en kjøttfri stortingsrestaurant virker fortsatt ikke enkelt nei... Ikke så mange politikere som bryr seg om det heller, forståelig nok.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/W ... ed-prisene

perchri
Innlegg: 660

Legg inn av perchri »

Guttorm123 skrev: tir mai 09, 2023 8:42 am Byrådet i Oslo vil av miljøhensyn fjerne kjøtt i måltidene i barnehager, aktivitetsskoler (AKS) og fritidsklubber i hovedstaden.

– Vi har tatt mål av oss til å halvere kjøttforbruket i kommunen på grunn av klima og natur – og fordi det er bra å spise mer plantekost, sier finansbyråd Einar Wilhelmsen fra Miljøpartiet det grønne (MDG).

Han sier dette er en utvidelse nedover i alder: Skolematen kommunen serverer er allerede kjøttfri.

– Hva med barn som foreldrene sliter med å få til å spise eksempelvis grønnsaker, som er en viktig del av vegetarmat?

– Gode matvaner etableres tidlig. Men for de som vil, kan man fortsatt ha med matpakke med pålegg man velger selv, sier Stav.

Hun sier at omleggingen er viktig også i en annen sammenheng.

– Dette er også tiltak for sosial utjevning og inkludering. Det er stadig flere som sliter med å få endene til å møtes og at sunne matvaner henger sammen med inntekts- og utdanningsnivå.


Jeg stusser litt over det siste der.

Er det virkelig blitt slik at det å ha sunne matvaner er blitt så dyrt, og at det er en av grunnene til at man ønsker å gjennomføre dette?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/w ... barnehager


Politikernes restaurant blir enda billigere – Stortinget skrur ned prisene:

8. mars kostet et nemlig et herlig lunsjmåltid bestående av baconsurret svinefilet med kremet soppsaus og salat kun 46 kroner for de som frekventerer stortingsrestauranten.

Å få gjennomslag for en kjøttfri stortingsrestaurant virker fortsatt ikke enkelt nei... Ikke så mange politikere som bryr seg om det heller, forståelig nok.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/W ... ed-prisene
Så generøst...tenk...de ungene som vil ha kjøtt, kan ha det på matpakkene sine. Du verden...er det klikka helt der Inne, i den gale Byen? La heller ungene ete seg tungnemme på tungmetaller.......de skulle være landsforvist de herrer........Hva er det neste?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

perchri skrev: tir mai 09, 2023 8:48 am
Så generøst...tenk...de ungene som vil ha kjøtt, kan ha det på matpakkene sine. Du verden...er det klikka helt der Inne, i den gale Byen? La heller ungene ete seg tungnemme på tungmetaller.......de skulle være landsforvist de herrer........Hva er det neste?
Mer av dette?

Når Oslo bystyre får vegetarlunsj er kjøttalternativet halalslaktet kylling: - Jeg nekter å spise kjøtt slaktet på religiøst vis.

Denne uken får bystyrepolitikerne for første gang vegetarisk mat som standard når de møtes. Kjøttalternativet som tilbys til lunsj er halalslaktet kylling. — Jeg velger å tro at dette er en glipp, sier Camilla Wilhelmsen (Frp).

https://vartoslo.no/bjorn-revil-camilla ... vis/355984

perchri
Innlegg: 660

Legg inn av perchri »

Guttorm123 skrev: tir mai 09, 2023 9:00 am
perchri skrev: tir mai 09, 2023 8:48 am
Så generøst...tenk...de ungene som vil ha kjøtt, kan ha det på matpakkene sine. Du verden...er det klikka helt der Inne, i den gale Byen? La heller ungene ete seg tungnemme på tungmetaller.......de skulle være landsforvist de herrer........Hva er det neste?
Mer av dette?

Når Oslo bystyre får vegetarlunsj er kjøttalternativet halalslaktet kylling: - Jeg nekter å spise kjøtt slaktet på religiøst vis.

Denne uken får bystyrepolitikerne for første gang vegetarisk mat som standard når de møtes. Kjøttalternativet som tilbys til lunsj er halalslaktet kylling. — Jeg velger å tro at dette er en glipp, sier Camilla Wilhelmsen (Frp).

https://vartoslo.no/bjorn-revil-camilla ... vis/355984
Ja..ja...jeg tror faktisk at det er "noe" vi alle spiser i dag, som gjør verden klin kokos..så da..hva er redningen?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Meget spesielt. En ting er å kutte litt i kjøttforbruk, spesielt prosessert kjøtt. Noe annet er å fjerne det helt. Minner om dogmatisme jeg overhodet ikke liker fra byrådet i Oslo.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

KongOlav2 skrev: tir mai 09, 2023 9:15 am Meget spesielt. En ting er å kutte litt i kjøttforbruk, spesielt prosessert kjøtt. Noe annet er å fjerne det helt. Minner om dogmatisme jeg overhodet ikke liker fra byrådet i Oslo.
Det er noe snålt over hele dette. Noen levende vesener lever av planter, andre av kjøtt. Mennesker har da spist kjøtt i alle Herrens år. Hvis over 7 milliarder skulle levd bare av planter, hadde det blitt lite av grøntfòr til slutt.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

KongOlav2 skrev: tir mai 09, 2023 9:15 am Meget spesielt. En ting er å kutte litt i kjøttforbruk, spesielt prosessert kjøtt. Noe annet er å fjerne det helt. Minner om dogmatisme jeg overhodet ikke liker fra byrådet i Oslo.
Hvor mange måltider spiser barn i barnehagen? Jeg regner med de spiser både frokost, middag og kveldsmat hjemme og at det er snakk om lunsj og kanskje et annet mellommåltid i barnehagene. Hvis foreldrene til barna vil at barna skal spise kjøtt så har de all anledning til det. Vi snakker 1-2 kjøttfrie mellommåltider om dagen.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Ser også at foreldrene kan sende matpakker med kjøtt hvis det er så jævla viktig for dem at ungene spiser kjøtt i barnehagen også. Da snakker vi om ett eller to måltider om dagen der ungene ikke får servert kjøtt i barnehagen, men kan ta med seg kjøtt hvis det er veldig viktig.

Høres ikke ut som en avgjørelse med nevneverdige negative følger.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Solvgutt1 skrev: tir mai 09, 2023 10:28 am
KongOlav2 skrev: tir mai 09, 2023 9:15 am Meget spesielt. En ting er å kutte litt i kjøttforbruk, spesielt prosessert kjøtt. Noe annet er å fjerne det helt. Minner om dogmatisme jeg overhodet ikke liker fra byrådet i Oslo.
Hvor mange måltider spiser barn i barnehagen? Jeg regner med de spiser både frokost, middag og kveldsmat hjemme og at det er snakk om lunsj og kanskje et annet mellommåltid i barnehagene. Hvis foreldrene til barna vil at barna skal spise kjøtt så har de all anledning til det. Vi snakker 1-2 kjøttfrie mellommåltider om dagen.
Og ALLE disse mellomåltidene bare må være kjøttfrie? Server gjerne sunn mat og lite med sukker, salt, fett og prosessert mat. Men å kutte kjøtt fullstendig er dogmatisme.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

KongOlav2 skrev: tir mai 09, 2023 10:30 am
Solvgutt1 skrev: tir mai 09, 2023 10:28 am
KongOlav2 skrev: tir mai 09, 2023 9:15 am Meget spesielt. En ting er å kutte litt i kjøttforbruk, spesielt prosessert kjøtt. Noe annet er å fjerne det helt. Minner om dogmatisme jeg overhodet ikke liker fra byrådet i Oslo.
Hvor mange måltider spiser barn i barnehagen? Jeg regner med de spiser både frokost, middag og kveldsmat hjemme og at det er snakk om lunsj og kanskje et annet mellommåltid i barnehagene. Hvis foreldrene til barna vil at barna skal spise kjøtt så har de all anledning til det. Vi snakker 1-2 kjøttfrie mellommåltider om dagen.
Og ALLE disse mellomåltidene bare må være kjøttfrie?
Ja, hvorfor ikke bare gjøre det så enkelt?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Solvgutt1 skrev: tir mai 09, 2023 10:32 am Ja, hvorfor ikke bare gjøre det så enkelt?
Dogmatisme.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Variert kosthold er det som skal til. En skinkeskive eller litt salami gjør bare godt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

La oss heller gi barna prosessert mat som som grønnmerkes bare fordi det er såkalt plantebasert, finnes ikke likt ren mat, det er søppel. Støtter en reduksjon i kjøttprodukter, men dersom det er erstattes med liksom-kjøtt er det en tragedie.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

KongOlav2 skrev: tir mai 09, 2023 10:34 am
Solvgutt1 skrev: tir mai 09, 2023 10:32 am Ja, hvorfor ikke bare gjøre det så enkelt?
Dogmatisme.
Jeg syns du virker mer dogmatisk enn byrådet akkurat her.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

PapaSmurf skrev: tir mai 09, 2023 10:35 am Variert kosthold er det som skal til. En skinkeskive eller litt salami gjør bare godt.
Ok det kan vel barna få i seg gjennom de 3-4 måltidene de spiser utenfor barnehagen.

Tror folk at barn bor i barnehagen og spiser alle måltidene sine der?

peraleks

Legg inn av peraleks »

PapaSmurf skrev: tir mai 09, 2023 10:35 am Variert kosthold er det som skal til. En skinkeskive eller litt salami gjør bare godt.
Kommer jo helt an på om det ellers går i kjøtt-måltider hele dagen.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Solvgutt1 skrev: tir mai 09, 2023 10:36 am
KongOlav2 skrev: tir mai 09, 2023 10:34 am
Solvgutt1 skrev: tir mai 09, 2023 10:32 am Ja, hvorfor ikke bare gjøre det så enkelt?
Dogmatisme.
Jeg syns du virker mer dogmatisk enn byrådet akkurat her.
Det er ikke jeg som vil kutte alt av en spesfikk matgruppe. Jeg har ikke akkurat tatt til ordet for at det SKAL være kjøtt til hvert eneste måltid.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Queenie skrev: tir mai 09, 2023 10:36 am La oss heller gi barna prosessert mat som som grønnmerkes bare fordi det er såkalt plantebasert, finnes ikke likt ren mat, det er søppel. Støtter en reduksjon i kjøttprodukter, men dersom det er erstattes med liksom-kjøtt er det en tragedie.
Hvor fancy tror du måltidene i barnehagene er? Jeg tipper vi snakker brødskiver med pålegg, og noen grønnsaker og frukt.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Solvgutt1 skrev: tir mai 09, 2023 10:32 am

Ja, hvorfor ikke bare gjøre det så enkelt?
Det enkleste hadde vel vært om alle spiste medbrakt ?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Solvgutt1 skrev: tir mai 09, 2023 10:37 am
PapaSmurf skrev: tir mai 09, 2023 10:35 am Variert kosthold er det som skal til. En skinkeskive eller litt salami gjør bare godt.
Ok det kan vel barna få i seg gjennom de 3-4 måltidene de spiser utenfor barnehagen.

Tror folk at barn bor i barnehagen og spiser alle måltidene sine der?
Selvsagt kan de det. Men de kan jo også få et variert kosthold i barnehagen.

Slike gimmicker har jeg ingenting til overs for.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

KongOlav2 skrev: tir mai 09, 2023 10:38 am
Solvgutt1 skrev: tir mai 09, 2023 10:36 am
KongOlav2 skrev: tir mai 09, 2023 10:34 am
Dogmatisme.
Jeg syns du virker mer dogmatisk enn byrådet akkurat her.
Det er ikke jeg som vil kutte alt av en spesfikk matgruppe. Jeg har ikke akkurat tatt til ordet for at det SKAL være kjøtt til hvert eneste måltid.
Det enkleste er bare å droppe kjøtt helt. Det er mer komplisert å redusere det -litt-. Det har ingen negative konsekvenser å droppe det helt. Sparer sikkert kommunen noen kroner også. Så hva er argumentene for å ikke gjøre det?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Solvgutt1 skrev: tir mai 09, 2023 10:41 am
Det enkleste er bare å droppe kjøtt helt. Det er mer komplisert å redusere det -litt-. Det har ingen negative konsekvenser å droppe det helt. Sparer sikkert kommunen noen kroner også. Så hva er argumentene for å ikke gjøre det?
Fordi kjøtt er godt, selvfølgelig....

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Alle skjønner jo hvorfor servering av kjøtt kuttes i ulike offentlige sammenhenger, det være seg barnehager, julebord etc.

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1213

Legg inn av Albania »

Tilbakestående byråd. Måtte de tape i høst.

lund

Legg inn av lund »

PapaSmurf skrev: tir mai 09, 2023 10:35 am Variert kosthold er det som skal til. En skinkeskive eller litt salami gjør bare godt.
Gjør godt for hva egentlig?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

lund skrev: tir mai 09, 2023 11:02 am
PapaSmurf skrev: tir mai 09, 2023 10:35 am Variert kosthold er det som skal til. En skinkeskive eller litt salami gjør bare godt.
Gjør godt for hva egentlig?
https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/kjo ... /15710079/

Et variert kosthold er det beste. Og det bør også barnehagene bidra til.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Solvgutt1 skrev: tir mai 09, 2023 10:28 am
KongOlav2 skrev: tir mai 09, 2023 9:15 am Meget spesielt. En ting er å kutte litt i kjøttforbruk, spesielt prosessert kjøtt. Noe annet er å fjerne det helt. Minner om dogmatisme jeg overhodet ikke liker fra byrådet i Oslo.
Hvor mange måltider spiser barn i barnehagen? Jeg regner med de spiser både frokost, middag og kveldsmat hjemme og at det er snakk om lunsj og kanskje et annet mellommåltid i barnehagene. Hvis foreldrene til barna vil at barna skal spise kjøtt så har de all anledning til det. Vi snakker 1-2 kjøttfrie mellommåltider om dagen.
Varierer nok fra barnehage til barnehager. Mange barnehager har f.eks. ett varmmatsmåltid i uka.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Lurer på om grillpølsa da også forsvinner ved sommeravslutninger og andre markeringer man innimellom har i barnehagen?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

PapaSmurf skrev: tir mai 09, 2023 11:10 am
lund skrev: tir mai 09, 2023 11:02 am
PapaSmurf skrev: tir mai 09, 2023 10:35 am Variert kosthold er det som skal til. En skinkeskive eller litt salami gjør bare godt.
Gjør godt for hva egentlig?
https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/kjo ... /15710079/

Et variert kosthold er det beste. Og det bør også barnehagene bidra til.
Leser du hele artikkelen så kommer det fram at de viktigste matkildene fra dyr er egg og melk. Samtidig sies det at moderate mengder rødt kjøtt kan ha fordeler for den kognitive utviklingen, men forskerne understreker at de har begrenset forskning på kjøtt. Det er egg og melk som er det viktigste.

Det står altså ingenting som tilsier at barn trenger kjøttprodukter i alle måltider, eller at det har noen helsegevinst. Når det gjelder egg og melk, så er det forresten snakk om kanskje 1-2 glass om dagen, og ett egg. Det er ikke noe de trenger å spise i barnehagen.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

PapaSmurf skrev: tir mai 09, 2023 10:41 am
Solvgutt1 skrev: tir mai 09, 2023 10:37 am
PapaSmurf skrev: tir mai 09, 2023 10:35 am Variert kosthold er det som skal til. En skinkeskive eller litt salami gjør bare godt.
Ok det kan vel barna få i seg gjennom de 3-4 måltidene de spiser utenfor barnehagen.

Tror folk at barn bor i barnehagen og spiser alle måltidene sine der?
Selvsagt kan de det. Men de kan jo også få et variert kosthold i barnehagen.

Slike gimmicker har jeg ingenting til overs for.
Det er store helsegevinster ved å spise mye grønnsaker, frukt, bønner, linser, fullkornsprodukter og annen mat fra planteriket. Et plantebasert kosthold er forbundet med lavere risiko for blant annet høyt blodtrykk, overvekt, hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft. Et godt sammensatt plantebasert kosthold gir mye fiber, vitaminer, mineraler og sporstoffer.

Er hva Hdir har å si om saken, om enn på generelt grunnlag. Det er altså en "gimmick" som gir barna en helsegevinst, spesielt om de tar med seg de gode matvanene ut fra barnehagen. Bedre helse for dem, færre helsekroner som må brukes på dem i fremtiden, enklere for de ansatte og sikkert en del å spare for kommunen. Foreldre som insisterer på å fore poden med kjøtt har fortsatt mulighet til å gjøre det.

Slike "gimmicker" har jeg stor sans for.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»