Fraværsgrensen

Svar
HNilsen

Re: Fraværsgrensen

Legg inn av HNilsen »

KongOlav2 skrev: tor mai 11, 2023 2:53 pm
HNilsen skrev: tor mai 11, 2023 2:52 pm Som sagt, ikke enig med deg i dette, men hva du og jeg mener er uvesentlig. Dette er hva lovverket sier. Rammene for vår utdanning er politisk bestemt. Det er stort flertall for dette. Jeg tror også det er stort flertall for det i befolkningen generelt.
Kan se hva jeg la til med PS-et. Lurer på om det er mange mattelærere som bryter opplæringsloven her om man skal tolke denne i videste grad.
Du har nok rett i at en del lærere og skoler daglig bryter opplæringsloven, men jeg tror det blir færre og færre av dem. Det er min klare erfaring. I dag er skoleeiere (les: fylkene) opptatt av å ha en skole som er i tråd med gjeldende lovverk. Skoler som ikke følger lovverket kan bli avkledd i møtet med et tilsyn av statsforvalteren. Jeg kan love deg at ingen skoler liker å få påpakning for statsforvalteren. Men enig i at det fortsatt er mye dårlig undervisnings- og vurderingspraksis ute i de videregående skolene. Dårlig, i betydning av at de ikke følger opplæringsloven.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

HNilsen skrev: tor mai 11, 2023 2:57 pm Du har nok rett i at en del lærere og skoler daglig bryter opplæringsloven, men jeg tror det blir færre og færre av dem. Det er min klare erfaring. I dag er skoleeiere (les: fylkene) opptatt av å ha en skole som er i tråd med gjeldende lovverk. Skoler som ikke følger lovverket kan bli avkledd i møtet med et tilsyn av statsforvalteren. Jeg kan love deg at ingen skoler liker å få påpakning for statsforvalteren. Men enig i at det fortsatt er mye dårlig undervisnings- og vurderingspraksis ute i de videregående skolene. Dårlig, i betydning av at de ikke følger opplæringsloven.
Det er mildt sagt snålt om man tvinges til å tilrettelegge for masse "alternativ" undervisning i R2-matte på VGS, og så kommer man til universitetet hvor man møtes av utelukkende forelesninger i auditorier og oppgaveløsing. Iallfall i matte- og statistikkfagene.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

KongOlav2 skrev: tor mai 11, 2023 3:00 pm
HNilsen skrev: tor mai 11, 2023 2:57 pm Du har nok rett i at en del lærere og skoler daglig bryter opplæringsloven, men jeg tror det blir færre og færre av dem. Det er min klare erfaring. I dag er skoleeiere (les: fylkene) opptatt av å ha en skole som er i tråd med gjeldende lovverk. Skoler som ikke følger lovverket kan bli avkledd i møtet med et tilsyn av statsforvalteren. Jeg kan love deg at ingen skoler liker å få påpakning for statsforvalteren. Men enig i at det fortsatt er mye dårlig undervisnings- og vurderingspraksis ute i de videregående skolene. Dårlig, i betydning av at de ikke følger opplæringsloven.
Det er mildt sagt snålt om man tvinges til å tilrettelegge for masse "alternativ" undervisning i R2-matte på VGS, og så kommer man til universitetet hvor man møtes av utelukkende forelesninger i auditorier og oppgaveløsing. Iallfall i matte- og statistikkfagene.
Ok, men det er som sagt litt på siden av det vi diskuterer her. Realitetene har jeg vist for deg, og disse tilsier at eleven må være til stede i undervisningen. Derfor har fraværsregelen en hensikt.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Bone8 skrev: tor mai 11, 2023 12:38 pm Da avviker dine opplevelser fra mine, med tanke på i hvor stor grad en lærer foreleser.

Jeg har jobbet i skolen i 20 år nå, og har mellom 15 og 25 klasseromsbesøk hvert skoleår. De få lærerne som bedriver praksisen du beskriver blir fort avslørt gjennom at elevene ikke finner seg i det, og klager til ledelsen.
Men det får ligge. Jeg det er viktigere å se på det tråden egentlig handler om, og jeg beklager et litt flåsete førsteinnlegg fra meg.

Når det gjelder elevene på høyere utdanning, så ble det når jeg var student lagt opp til at seminarer var obligatoriske, og at man ikke fikk gå opp til eksamen om man hadde for mye fravær. Gjelder ikke det lenger?

Det virker jo som om fraværsgrensen har ført til mindre fravær, men har hatt en del utilsiktede konsekvenser, som jeg nevner i mitt forrige svar. Når elever ikke kan få karakter, til tross for at de har vært på alle formelle vurderinger er en annen.
Det er godt mulig mine opplevelser og beskrivelser fra andre kun er et utslag av uheldige plasseringer ifb. med klasse, lærer og lignende. Absolutt mulig. All den tid det er anekdotisk, ser jeg ikke et behov for å dvele ved dette heller. Mer passende hadde det vært om man hadde forskning på dette punktet. Muligens Statsforvalteren har noen ifb. med sine tilsyn.

Fraværsgrensen har absolutt redusert fraværet, men spørsmålet er som alltid til hvilken pris med de utilsiktede konsekvensene som du påpeker. Min dreining av debatten handler i mer spesifikt om fraværsgrensen er med på å bidra at skolen når sin vedtatte visjon; Selv om fraværet går ned, er ikke det nødvendigvis altoppslukkende i en slik debatt. Da bør det videre spørsmålet være hvilken visjon skolen skal drives etter, herunder de påpekningene med hvilken undervisningsform man har. Uavhengig om fraværsgrensen isolert sett er et positivt tiltak eller ei.
HNilsen skrev: tor mai 11, 2023 12:59 pm Flere og flere studier i høyere utdanning krever også obligatorisk oppmøte. Særlig profesjonsutdanningene. Tenk deg en kirurg som har fullført medisinstudiet som egenstudie, var dette en kirurg du ville latt deg operere av? I utlandet har det alltid vært slik at det er vanligst med obligatorisk oppmøte i høyere utdanning, det er bare i Norge vi har hatt denne fikse ideen om "frie studier".
Dette er helt avhengig av hvilke studieretning det er tale om. Spesielt humanistisk fakultet og juridisk fakultet har svært lite obligatorisk. De obligatoriske oppmøtene kan heller ikke sammenlignes i like stor grad med en vanlig undervisning på vgs. Obligatorisk oppmøte ved høyere utdanning vil ofte være seminarer med få personer tilstede og aktiv dialog; Du kan gjerne henvise til lovens bokstav, men realiteten er at en elev på vgs lett kan gå en hel obligatorisk skoledag uten å involvere seg i skolearbeidet. Selvfølgelig synd, og da er spørsmålet om hva man skal gjøre med dette; Endre loven (altså visjonen man driver etter) eller bidra til en mer aktiv hverdag for den enkelte. Det er ikke nødvendigvis gitt at en aktiv hverdag er det optimale heller.

Uansett. Usynlighet vil være så godt som umulig ved ihvertfall de seminar-oppbyggingene som jeg kjenner til ved høyere utdanning.

Selvfølgelig skal man ha obligatorisk oppmøte på enkelte studier og enkelte aspekter av utdanningen. Det sier seg selv, på samme måte som labarbeid for bla. fysikk og kjemi på vgs er helt essenssielt.

Utdanning i utlandet, spesielt USA (college-nivå), har vel såvidt jeg vet nesten utelukkende unge studenter som dessuten ofte bor i nærheten av campus? College-nivå i USA er mer likt som videregående i form av deltakelse i undervisningen, og Nederlands utdanningsløp inspireres også av de små seminargruppene i mye større grad enn forelesningsbasert. Forskjellen kommer fra at i Norge er det større spenn i aldersgruppene som studerer, og dermed også livssituasjon. Derfor vil obligatorisk oppmøte gjerne gå imot myndighetenes visjon om at man bør (videre)utdanne seg.
HNilsen skrev: tor mai 11, 2023 1:04 pm Dette stemmer da vitterlig ikke. Lærere rapporterte jo om hvor forstyrrende det var for læringsmiljøet med elever som kom og gikk akkurat som de ville. Dessuten forventes det nå at det skal legges opp til samarbeidlæring i skolene i dag, noe som ikke er enkelt dersom bare to i gruppa møter opp den ene dagen, mens to andre møter opp den neste. Det er helt åpenbart at det å velge å være hjemme påvirker andre elevers læring. Hvis elever ikke ønsker å delta i undervisningen kan de melde seg opp som privatister. Det står det de helt fritt å gjøre - og da oppholder de ikke plassen til en elev som faktisk ønsker å delta på de premissene skolen er lagt opp til.
Absolutt enig. Min take var mer rettet mot de timene som kan ansees for å være mer forelesningsbasert. Det finnes nok av de dagene i norsk vgs også, selv om man har innslag av gruppearbeid og muntlig dialog. I en mer presis sammenfatning bør det derimot kanskje stilles spørsmål rundt hvilken verdi dette gruppearbeidet faktisk har? Hvilken reell verdi har gruppearbeid når det er tale om ett stort kompetansesprik og engasjament innad i klassene?

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Centrist skrev: tor mai 11, 2023 3:16 pm
Bone8 skrev: tor mai 11, 2023 12:38 pm Da avviker dine opplevelser fra mine, med tanke på i hvor stor grad en lærer foreleser.

Jeg har jobbet i skolen i 20 år nå, og har mellom 15 og 25 klasseromsbesøk hvert skoleår. De få lærerne som bedriver praksisen du beskriver blir fort avslørt gjennom at elevene ikke finner seg i det, og klager til ledelsen.
Men det får ligge. Jeg det er viktigere å se på det tråden egentlig handler om, og jeg beklager et litt flåsete førsteinnlegg fra meg.

Når det gjelder elevene på høyere utdanning, så ble det når jeg var student lagt opp til at seminarer var obligatoriske, og at man ikke fikk gå opp til eksamen om man hadde for mye fravær. Gjelder ikke det lenger?

Det virker jo som om fraværsgrensen har ført til mindre fravær, men har hatt en del utilsiktede konsekvenser, som jeg nevner i mitt forrige svar. Når elever ikke kan få karakter, til tross for at de har vært på alle formelle vurderinger er en annen.
Det er godt mulig mine opplevelser og beskrivelser fra andre kun er et utslag av uheldige plasseringer ifb. med klasse, lærer og lignende. Absolutt mulig. All den tid det er anekdotisk, ser jeg ikke et behov for å dvele ved dette heller. Mer passende hadde det vært om man hadde forskning på dette punktet. Muligens Statsforvalteren har noen ifb. med sine tilsyn.

Fraværsgrensen har absolutt redusert fraværet, men spørsmålet er som alltid til hvilken pris med de utilsiktede konsekvensene som du påpeker. Min dreining av debatten handler i mer spesifikt om fraværsgrensen er med på å bidra at skolen når sin vedtatte visjon; Selv om fraværet går ned, er ikke det nødvendigvis altoppslukkende i en slik debatt. Da bør det videre spørsmålet være hvilken visjon skolen skal drives etter, herunder de påpekningene med hvilken undervisningsform man har. Uavhengig om fraværsgrensen isolert sett er et positivt tiltak eller ei.
HNilsen skrev: tor mai 11, 2023 12:59 pm Flere og flere studier i høyere utdanning krever også obligatorisk oppmøte. Særlig profesjonsutdanningene. Tenk deg en kirurg som har fullført medisinstudiet som egenstudie, var dette en kirurg du ville latt deg operere av? I utlandet har det alltid vært slik at det er vanligst med obligatorisk oppmøte i høyere utdanning, det er bare i Norge vi har hatt denne fikse ideen om "frie studier".
Dette er helt avhengig av hvilke studieretning det er tale om. Spesielt humanistisk fakultet og juridisk fakultet har svært lite obligatorisk. De obligatoriske oppmøtene kan heller ikke sammenlignes i like stor grad med en vanlig undervisning på vgs. Obligatorisk oppmøte ved høyere utdanning vil ofte være seminarer med få personer tilstede og aktiv dialog; Du kan gjerne henvise til lovens bokstav, men realiteten er at en elev på vgs lett kan gå en hel obligatorisk skoledag uten å involvere seg i skolearbeidet. Selvfølgelig synd, og da er spørsmålet om hva man skal gjøre med dette; Endre loven (altså visjonen man driver etter) eller bidra til en mer aktiv hverdag for den enkelte. Det er ikke nødvendigvis gitt at en aktiv hverdag er det optimale heller.

Uansett. Usynlighet vil være så godt som umulig ved ihvertfall de seminar-oppbyggingene som jeg kjenner til ved høyere utdanning.

Selvfølgelig skal man ha obligatorisk oppmøte på enkelte studier og enkelte aspekter av utdanningen. Det sier seg selv, på samme måte som labarbeid for bla. fysikk og kjemi på vgs er helt essenssielt.

Utdanning i utlandet, spesielt USA (college-nivå), har vel såvidt jeg vet nesten utelukkende unge studenter som dessuten ofte bor i nærheten av campus? College-nivå i USA er mer likt som videregående i form av deltakelse i undervisningen, og Nederlands utdanningsløp inspireres også av de små seminargruppene i mye større grad enn forelesningsbasert. Forskjellen kommer fra at i Norge er det større spenn i aldersgruppene som studerer, og dermed også livssituasjon. Derfor vil obligatorisk oppmøte gjerne gå imot myndighetenes visjon om at man bør (videre)utdanne seg.
HNilsen skrev: tor mai 11, 2023 1:04 pm Dette stemmer da vitterlig ikke. Lærere rapporterte jo om hvor forstyrrende det var for læringsmiljøet med elever som kom og gikk akkurat som de ville. Dessuten forventes det nå at det skal legges opp til samarbeidlæring i skolene i dag, noe som ikke er enkelt dersom bare to i gruppa møter opp den ene dagen, mens to andre møter opp den neste. Det er helt åpenbart at det å velge å være hjemme påvirker andre elevers læring. Hvis elever ikke ønsker å delta i undervisningen kan de melde seg opp som privatister. Det står det de helt fritt å gjøre - og da oppholder de ikke plassen til en elev som faktisk ønsker å delta på de premissene skolen er lagt opp til.
Absolutt enig. Min take var mer rettet mot de timene som kan ansees for å være mer forelesningsbasert. Det finnes nok av de dagene i norsk vgs også, selv om man har innslag av gruppearbeid og muntlig dialog. I en mer presis sammenfatning bør det derimot kanskje stilles spørsmål rundt hvilken verdi dette gruppearbeidet faktisk har? Hvilken reell verdi har gruppearbeid når det er tale om ett stort kompetansesprik og engasjament innad i klassene?
Kommenterer siste avsnitt: Det som styrer dette er hva lovverket sier. Lovverket krever at skolen og læreren skal legge opp til varierte og praktiske undervisnings- og vurderingsformer. Undervisnings- og vurderingsformer som fordrer deltakelse av elevene. Det er helt sikkert skoler og lærere som bryter opplæringsloven på dette punktet, men det er egentlig heller ikke så interessant i denne diskusjonen. Det er heller ikke så interessant hva du og jeg mener.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Centrist skrev: tor mai 11, 2023 3:16 pm
Bone8 skrev: tor mai 11, 2023 12:38 pm Da avviker dine opplevelser fra mine, med tanke på i hvor stor grad en lærer foreleser.

Jeg har jobbet i skolen i 20 år nå, og har mellom 15 og 25 klasseromsbesøk hvert skoleår. De få lærerne som bedriver praksisen du beskriver blir fort avslørt gjennom at elevene ikke finner seg i det, og klager til ledelsen.
Men det får ligge. Jeg det er viktigere å se på det tråden egentlig handler om, og jeg beklager et litt flåsete førsteinnlegg fra meg.

Når det gjelder elevene på høyere utdanning, så ble det når jeg var student lagt opp til at seminarer var obligatoriske, og at man ikke fikk gå opp til eksamen om man hadde for mye fravær. Gjelder ikke det lenger?

Det virker jo som om fraværsgrensen har ført til mindre fravær, men har hatt en del utilsiktede konsekvenser, som jeg nevner i mitt forrige svar. Når elever ikke kan få karakter, til tross for at de har vært på alle formelle vurderinger er en annen.
Det er godt mulig mine opplevelser og beskrivelser fra andre kun er et utslag av uheldige plasseringer ifb. med klasse, lærer og lignende. Absolutt mulig. All den tid det er anekdotisk, ser jeg ikke et behov for å dvele ved dette heller. Mer passende hadde det vært om man hadde forskning på dette punktet. Muligens Statsforvalteren har noen ifb. med sine tilsyn.

Fraværsgrensen har absolutt redusert fraværet, men spørsmålet er som alltid til hvilken pris med de utilsiktede konsekvensene som du påpeker. Min dreining av debatten handler i mer spesifikt om fraværsgrensen er med på å bidra at skolen når sin vedtatte visjon; Selv om fraværet går ned, er ikke det nødvendigvis altoppslukkende i en slik debatt. Da bør det videre spørsmålet være hvilken visjon skolen skal drives etter, herunder de påpekningene med hvilken undervisningsform man har. Uavhengig om fraværsgrensen isolert sett er et positivt tiltak eller ei.
HNilsen skrev: tor mai 11, 2023 12:59 pm Flere og flere studier i høyere utdanning krever også obligatorisk oppmøte. Særlig profesjonsutdanningene. Tenk deg en kirurg som har fullført medisinstudiet som egenstudie, var dette en kirurg du ville latt deg operere av? I utlandet har det alltid vært slik at det er vanligst med obligatorisk oppmøte i høyere utdanning, det er bare i Norge vi har hatt denne fikse ideen om "frie studier".
Dette er helt avhengig av hvilke studieretning det er tale om. Spesielt humanistisk fakultet og juridisk fakultet har svært lite obligatorisk. De obligatoriske oppmøtene kan heller ikke sammenlignes i like stor grad med en vanlig undervisning på vgs. Obligatorisk oppmøte ved høyere utdanning vil ofte være seminarer med få personer tilstede og aktiv dialog; Du kan gjerne henvise til lovens bokstav, men realiteten er at en elev på vgs lett kan gå en hel obligatorisk skoledag uten å involvere seg i skolearbeidet. Selvfølgelig synd, og da er spørsmålet om hva man skal gjøre med dette; Endre loven (altså visjonen man driver etter) eller bidra til en mer aktiv hverdag for den enkelte. Det er ikke nødvendigvis gitt at en aktiv hverdag er det optimale heller.

Uansett. Usynlighet vil være så godt som umulig ved ihvertfall de seminar-oppbyggingene som jeg kjenner til ved høyere utdanning.

Selvfølgelig skal man ha obligatorisk oppmøte på enkelte studier og enkelte aspekter av utdanningen. Det sier seg selv, på samme måte som labarbeid for bla. fysikk og kjemi på vgs er helt essenssielt.

Utdanning i utlandet, spesielt USA (college-nivå), har vel såvidt jeg vet nesten utelukkende unge studenter som dessuten ofte bor i nærheten av campus? College-nivå i USA er mer likt som videregående i form av deltakelse i undervisningen, og Nederlands utdanningsløp inspireres også av de små seminargruppene i mye større grad enn forelesningsbasert. Forskjellen kommer fra at i Norge er det større spenn i aldersgruppene som studerer, og dermed også livssituasjon. Derfor vil obligatorisk oppmøte gjerne gå imot myndighetenes visjon om at man bør (videre)utdanne seg.
HNilsen skrev: tor mai 11, 2023 1:04 pm Dette stemmer da vitterlig ikke. Lærere rapporterte jo om hvor forstyrrende det var for læringsmiljøet med elever som kom og gikk akkurat som de ville. Dessuten forventes det nå at det skal legges opp til samarbeidlæring i skolene i dag, noe som ikke er enkelt dersom bare to i gruppa møter opp den ene dagen, mens to andre møter opp den neste. Det er helt åpenbart at det å velge å være hjemme påvirker andre elevers læring. Hvis elever ikke ønsker å delta i undervisningen kan de melde seg opp som privatister. Det står det de helt fritt å gjøre - og da oppholder de ikke plassen til en elev som faktisk ønsker å delta på de premissene skolen er lagt opp til.
Absolutt enig. Min take var mer rettet mot de timene som kan ansees for å være mer forelesningsbasert. Det finnes nok av de dagene i norsk vgs også, selv om man har innslag av gruppearbeid og muntlig dialog. I en mer presis sammenfatning bør det derimot kanskje stilles spørsmål rundt hvilken verdi dette gruppearbeidet faktisk har? Hvilken reell verdi har gruppearbeid når det er tale om ett stort kompetansesprik og engasjament innad i klassene?
Når det gjelder høyere utdanning, så er det en realitet at flere og flere studier krever obligatorisk oppmøte. Det er også en realitet at dette har vært vanligere i utlandet enn i Norge. Også her er det uinteressant hva du og jeg mener om saken. Det er bare sånn det er. Styremaktene ønsker at de undervisnings- og vurderingsformene som er i videregående opplæring også skal inn i undervisningen i høyere utdanning i større grad. Altså mer studentaktive undervisnings- og vurderingsformer.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »


MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Ser ut som Tonje Brenna gjere ein god jobb.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

MRSA skrev: fre mai 12, 2023 11:53 am
Ser ut som Tonje Brenna gjere ein god jobb.
Det avhenger vel av hva som blir innført?

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

MRSA skrev: fre mai 12, 2023 11:53 am
Ser ut som Tonje Brenna gjere ein god jobb.
Arbeiderpartiet har en dårlig sak her. De avvikler noe uten å ha et alternativ klart selv. Dette framstår som lite troverdig.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

"Signalene fra lærere og lektorer i videregående skole er klare; fraværsgrensa må bestå."

https://www.utdanningsnytt.no/fravaersg ... TZIysrL6Jo

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

HNilsen skrev: søn mai 14, 2023 6:51 pm "Signalene fra lærere og lektorer i videregående skole er klare; fraværsgrensa må bestå."

https://www.utdanningsnytt.no/fravaersg ... TZIysrL6Jo
Arbeiderpartiet bryr seg sikkert ikke, det kommer fra «feil» fagforening.

William_S

Legg inn av William_S »

HNilsen skrev: søn mai 14, 2023 6:51 pm "Signalene fra lærere og lektorer i videregående skole er klare; fraværsgrensa må bestå."

https://www.utdanningsnytt.no/fravaersg ... TZIysrL6Jo
Hele fraværsgrensa burde jo egentlig praktiseres med skjønn. Man kunne kanskje si at 10-15 prosent var veiledende, men igen absolutt grense. I de aller fleste tilfeller vil en enkeltstående tentamen mot slutten av skoleåret måle de fleste kompetansemål i faget.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

William_S skrev: man mai 15, 2023 1:17 pm
HNilsen skrev: søn mai 14, 2023 6:51 pm "Signalene fra lærere og lektorer i videregående skole er klare; fraværsgrensa må bestå."

https://www.utdanningsnytt.no/fravaersg ... TZIysrL6Jo
Hele fraværsgrensa burde jo egentlig praktiseres med skjønn. Man kunne kanskje si at 10-15 prosent var veiledende, men igen absolutt grense. I de aller fleste tilfeller vil en enkeltstående tentamen mot slutten av skoleåret måle de fleste kompetansemål i faget.
Du kan fortsette med dette til du blir blå, men det blir ikke riktigere av den grunn. Elvenes kompetanse skal vurderes underveis i hele opplæringsløpet. Å bruke en enkeltstående helsdagsprøve som "hovedvurderingen" er i strid med vurderingsforskriften.

Centrist

Legg inn av Centrist »

HNilsen skrev: man mai 15, 2023 1:21 pm
William_S skrev: man mai 15, 2023 1:17 pm
HNilsen skrev: søn mai 14, 2023 6:51 pm "Signalene fra lærere og lektorer i videregående skole er klare; fraværsgrensa må bestå."

https://www.utdanningsnytt.no/fravaersg ... TZIysrL6Jo
Hele fraværsgrensa burde jo egentlig praktiseres med skjønn. Man kunne kanskje si at 10-15 prosent var veiledende, men igen absolutt grense. I de aller fleste tilfeller vil en enkeltstående tentamen mot slutten av skoleåret måle de fleste kompetansemål i faget.
Du kan fortsette med dette til du blir blå, men det blir ikke riktigere av den grunn. Elvenes kompetanse skal vurderes underveis i hele opplæringsløpet. Å bruke en enkeltstående helsdagsprøve som "hovedvurderingen" er i strid med vurderingsforskriften.
Dette er to ulike diskusjoner.

Det er ingen som bestrider hva loven faktisk krever.

Spørsmålet, som William argumenter for, er om man burde endre loven.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Centrist skrev: ons mai 17, 2023 6:29 pm
HNilsen skrev: man mai 15, 2023 1:21 pm
William_S skrev: man mai 15, 2023 1:17 pm

Hele fraværsgrensa burde jo egentlig praktiseres med skjønn. Man kunne kanskje si at 10-15 prosent var veiledende, men igen absolutt grense. I de aller fleste tilfeller vil en enkeltstående tentamen mot slutten av skoleåret måle de fleste kompetansemål i faget.
Du kan fortsette med dette til du blir blå, men det blir ikke riktigere av den grunn. Elvenes kompetanse skal vurderes underveis i hele opplæringsløpet. Å bruke en enkeltstående helsdagsprøve som "hovedvurderingen" er i strid med vurderingsforskriften.
Dette er to ulike diskusjoner.

Det er ingen som bestrider hva loven faktisk krever.

Spørsmålet, som William argumenter for, er om man burde endre loven.
Det er utenfor denne diskusjonen. Men når du først spør: Hvorfor skulle man det? Det er jo allerede mulig å følge Williams preferanser. De som vil kan gå opp som privatist - som i prinsippet er en ordning der en heldagsprøve er utgangspunktet for karakteren. Hvorfor skal vi holde oss med to identiske ordninger? Det er jo bedre som i dag, der man har to ulike valg.

Centrist

Legg inn av Centrist »

HNilsen skrev: ons mai 17, 2023 7:16 pm Det er utenfor denne diskusjonen. Men når du først spør: Hvorfor skulle man det? Det er jo allerede mulig å følge Williams preferanser. De som vil kan gå opp som privatist - som i prinsippet er en ordning der en heldagsprøve er utgangspunktet for karakteren. Hvorfor skal vi holde oss med to identiske ordninger? Det er jo bedre som i dag, der man har to ulike valg.
I mine øyne er det ikke utenfor denne diskusjonen; Da må man først klarlegge hva denne diskusjonen er, og slik jeg tolket innleggene var det mer som om man diskuterte over hverandre.

Uansett. Selv om man per nå har to ulike ordninger, er det ikke like reelt to alternativ for hele elevmassen. På bakgrunn av hovedsakelig økonomi, men også familiære situasjoner eller lignende, er ikke privatistordningen et reelt alternativ for alle.

For min egen del, og derav anekdotisk. Å ta privatist før jeg fikk muligheten til å gå IB var utelukkende finansiert av min foresatt som hadde forståelse og støttet min situasjon og avgjørelse. Å gå opp til privatisteksamen er langt ifra billig. Det skal ikke nødvendigvis være det heller, men da må man være åpen om hvilke innskrenkinger i muligheter dette er for enkelte elever.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Centrist skrev: ons mai 17, 2023 8:14 pm
HNilsen skrev: ons mai 17, 2023 7:16 pm Det er utenfor denne diskusjonen. Men når du først spør: Hvorfor skulle man det? Det er jo allerede mulig å følge Williams preferanser. De som vil kan gå opp som privatist - som i prinsippet er en ordning der en heldagsprøve er utgangspunktet for karakteren. Hvorfor skal vi holde oss med to identiske ordninger? Det er jo bedre som i dag, der man har to ulike valg.
I mine øyne er det ikke utenfor denne diskusjonen; Da må man først klarlegge hva denne diskusjonen er, og slik jeg tolket innleggene var det mer som om man diskuterte over hverandre.

Uansett. Selv om man per nå har to ulike ordninger, er det ikke like reelt to alternativ for hele elevmassen. På bakgrunn av hovedsakelig økonomi, men også familiære situasjoner eller lignende, er ikke privatistordningen et reelt alternativ for alle.

For min egen del, og derav anekdotisk. Å ta privatist før jeg fikk muligheten til å gå IB var utelukkende finansiert av min foresatt som hadde forståelse og støttet min situasjon og avgjørelse. Å gå opp til privatisteksamen er langt ifra billig. Det skal ikke nødvendigvis være det heller, men da må man være åpen om hvilke innskrenkinger i muligheter dette er for enkelte elever.
Det får da være måte på tilrettelegging! En ordning som de færreste elevene etterspør, men som man kan benytte seg av som privatist, blir man nærmest krenket av at man ikke får som ordinært tilbud av det offentlige utdanningssystemet. Her er det mye som skurrer! Så dyrt er det ikke å gå opp som privatist. Det koster kanskje en tusenlapp per fag. Og hvis det er det man foretrekker, så tenker jeg at det er innenfor rekkevidde økonomisk. Litt må man vel ofre selv for noe som nesten ingen vil ha!

Centrist

Legg inn av Centrist »

HNilsen skrev: ons mai 17, 2023 8:33 pm Det får da være måte på tilrettelegging! En ordning som de færreste elevene etterspør, men som man kan benytte seg av som privatist, blir man nærmest krenket av at man ikke får som ordinært tilbud av det offentlige utdanningssystemet. Her er det mye som skurrer! Så dyrt er det ikke å gå opp som privatist. Det koster kanskje en tusenlapp per fag. Og hvis det er det man foretrekker, så tenker jeg at det er innenfor rekkevidde økonomisk. Litt må man vel ofre selv for noe som nesten ingen vil ha!
Som sagt. Jeg sier ikke at det skal være billigere. Påpeker kun en svakhet ved dagens system, som det utvilsomt er. Å gjøre det billigere, kan derimot forsterke denne svakheten.

Uavhengig av hvor mange som vil ta privatist, er det ikke få som gjør det. Over 100 000 gjør det hvert år, men en stor andel av dette er med all sannsynlighet uteksaminerte vgs-elever.

Det er ikke helt utenkelig at noen på vgs, hvor mange er uklart, velger å ikke gjøre det pga. prisen. 1200 for fag du ikke har tatt før og 3500 for fag du har tatt før er dyrt for en 16-17 åring, spesielt om man skal ta flere fag.

Å definere å forsøke å skape en ordning som er optimal for alle som "tilrettelegging" for en spesifikk gruppe, samtidig som man er så fokusert på lovens formål og ordlyd, fremstår merkelig i mine øyne. Loven tilsier at utdanningen og undervisningen skal være variert nettopp med det formål at man skal favne bredt. Er dette også tilrettelegging?

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Centrist skrev: ons mai 17, 2023 8:50 pm
HNilsen skrev: ons mai 17, 2023 8:33 pm Det får da være måte på tilrettelegging! En ordning som de færreste elevene etterspør, men som man kan benytte seg av som privatist, blir man nærmest krenket av at man ikke får som ordinært tilbud av det offentlige utdanningssystemet. Her er det mye som skurrer! Så dyrt er det ikke å gå opp som privatist. Det koster kanskje en tusenlapp per fag. Og hvis det er det man foretrekker, så tenker jeg at det er innenfor rekkevidde økonomisk. Litt må man vel ofre selv for noe som nesten ingen vil ha!
Som sagt. Jeg sier ikke at det skal være billigere. Påpeker kun en svakhet ved dagens system, som det utvilsomt er.
Hvor er denne «utvilsomme» svakheten? Vi har i dag et system som gjør det mulig å gå opp som privatist. Samtidig som det overveldende store flertallet av tenåringene både ønsker - og har utbytte av - et system der de får muligheten til å vise kompetansen sin på flere måter enn bare en skriftlig årsprøve. Vi har altså begge modeller, så igjen - hva er den «utvilsomme» urettferdigheten?

Centrist

Legg inn av Centrist »

HNilsen skrev: ons mai 17, 2023 9:14 pm Hvor er denne «utvilsomme» svakheten? Vi har i dag et system som gjør det mulig å gå opp som privatist. Samtidig som det overveldende store flertallet av tenåringene både ønsker - og har utbytte av - et system der de får muligheten til å vise kompetansen sin på flere måter enn bare en skriftlig årsprøve. Vi har altså begge modeller, så igjen - hva er den «utvilsomme» urettferdigheten?
Såvidt meg bekjent, korrekt meg om det er feil, har jeg ikke brukt betegnelsen urettferdighet ovenfor dagens system. Det finnes tegn til urettferdighet, men hjelpes meg; Det gjør det tross alt over hele samfunnet. Det er ikke akkurat der skoen trykker.

Selv om systemet kan betegnes som klokt over en helhet, som er det du beskriver, fraviker ikke dette at det vil eksistere svakheter. Det er en rekke ulike ting man kan peke på, og når det kommer til akkurat privatistordningen er det følgende;

Enkelte elever vil ikke passe inn i den norske modellen, ha mulighet til å gå f.eks. IB eller ta store deler av vgs som privatist. Enkelte elever vil havne i en situasjon hvor man ønsket å gå andre linjer eller ta andre valg, men av ulike årsaker, alt fra akademisk, sosialt eller familiært, havnet på "feil" spor. De vil havne i en akademisk setting hvor de ikke har mulighet til å få vist frem sitt beste; For selv om undervisningen på vgs kan være vel så variert, hviler det hele på premisset om en stor klasse, samt ulike andre momenter som en veldig lang skolehverdag.

Hvor mange elever dette er tale om, er vanskelig å si, men med nesten 200 000 elever er det nok ikke så få som man tror. UngData / FHI har helt sikkert noe forskning og statistikk som viser en prosentandel av hvor mange som er fornøyde eller misfornøyde med sin skolehverdag.

Anekdotisk: Slik norsk studiespes. er bygd opp, var dette langtifra et akademisk miljø som tilrettelegget den akademiske utviklingen slik at dette var gunstig for meg. På IB var det derimot det, men det var langt ifra gitt at jeg gikk IB. Hva så om jeg hadde endt opp med å gå norsk studiespes? Svakhet.

Systemet vil selvfølgelig ha svakheter. Ethvert system har svakheter i et sammensatt og komplekst samfunn. Det er naivt å ikke anerkjenne dette. Som sagt betyr dette derimot ikke at svakheten skal medføre endringer i systemet. Enkelte svakheter er tilnærmet umulig å rydde opp i fordi det er så dypt forringet i et system som ikke kan endres (lett) uten å ta bort hele fundamentet.

Hvorvidt akkurat denne svakheten er dette, er vanskeligere å si. Allikevel tilbøyer jeg meg til å si at det er en svakhet hvor løsningen vil medføre en drastisk visjonsendring. Ikke uløselig, men vil medføre så store endringer at man til slutt ender opp i den diskusjonen man hadde tidligere; Nettopp hvilken skolemodell og visjon man skal ha, spesielt dette mtp. på obligatorisk frammøte og krav kontra eget ansvar. Som du påpeker, virker flesteparten av elevene relativt tilfreds med dagens system, og det vil da være en faktor som taler mot en slik endring.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Centrist skrev: ons mai 17, 2023 10:25 pm
HNilsen skrev: ons mai 17, 2023 9:14 pm Hvor er denne «utvilsomme» svakheten? Vi har i dag et system som gjør det mulig å gå opp som privatist. Samtidig som det overveldende store flertallet av tenåringene både ønsker - og har utbytte av - et system der de får muligheten til å vise kompetansen sin på flere måter enn bare en skriftlig årsprøve. Vi har altså begge modeller, så igjen - hva er den «utvilsomme» urettferdigheten?
Såvidt meg bekjent, korrekt meg om det er feil, har jeg ikke brukt betegnelsen urettferdighet ovenfor dagens system. Det finnes tegn til urettferdighet, men hjelpes meg; Det gjør det tross alt over hele samfunnet. Det er ikke akkurat der skoen trykker.

Selv om systemet kan betegnes som klokt over en helhet, som er det du beskriver, fraviker ikke dette at det vil eksistere svakheter. Det er en rekke ulike ting man kan peke på, og når det kommer til akkurat privatistordningen er det følgende;

Enkelte elever vil ikke passe inn i den norske modellen, ha mulighet til å gå f.eks. IB eller ta store deler av vgs som privatist. Enkelte elever vil havne i en situasjon hvor man ønsket å gå andre linjer eller ta andre valg, men av ulike årsaker, alt fra akademisk, sosialt eller familiært, havnet på "feil" spor. De vil havne i en akademisk setting hvor de ikke har mulighet til å få vist frem sitt beste; For selv om undervisningen på vgs kan være vel så variert, hviler det hele på premisset om en stor klasse, samt ulike andre momenter som en veldig lang skolehverdag.

Hvor mange elever dette er tale om, er vanskelig å si, men med nesten 200 000 elever er det nok ikke så få som man tror. UngData / FHI har helt sikkert noe forskning og statistikk som viser en prosentandel av hvor mange som er fornøyde eller misfornøyde med sin skolehverdag.

Anekdotisk: Slik norsk studiespes. er bygd opp, var dette langtifra et akademisk miljø som tilrettelegget den akademiske utviklingen slik at dette var gunstig for meg. På IB var det derimot det, men det var langt ifra gitt at jeg gikk IB. Hva så om jeg hadde endt opp med å gå norsk studiespes? Svakhet.

Systemet vil selvfølgelig ha svakheter. Ethvert system har svakheter i et sammensatt og komplekst samfunn. Det er naivt å ikke anerkjenne dette. Som sagt betyr dette derimot ikke at svakheten skal medføre endringer i systemet. Enkelte svakheter er tilnærmet umulig å rydde opp i fordi det er så dypt forringet i et system som ikke kan endres (lett) uten å ta bort hele fundamentet.

Hvorvidt akkurat denne svakheten er dette, er vanskeligere å si. Allikevel tilbøyer jeg meg til å si at det er en svakhet hvor løsningen vil medføre en drastisk visjonsendring. Ikke uløselig, men vil medføre så store endringer at man til slutt ender opp i den diskusjonen man hadde tidligere; Nettopp hvilken skolemodell og visjon man skal ha, spesielt dette mtp. på obligatorisk frammøte og krav kontra eget ansvar. Som du påpeker, virker flesteparten av elevene relativt tilfreds med dagens system, og det vil da være en faktor som taler mot en slik endring.
Nei, enkelte elever vil ikke passe inn. Spørsmålet blir da: Vil elevene passe bedre inn dersom man reduserer vgs fra to til en ordning? Fra å ha muligheten til å vise kompetansen sin på flere og varierte måter, til å BARE kunne vise kompetansen sin på EN måte. Slik du og William argumenterer for.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »


William_S

Legg inn av William_S »


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»