Fraværsgrensen

Svar
Centrist

Re: Fraværsgrensen

Legg inn av Centrist »

Bjoro33 skrev: ons mai 10, 2023 11:00 pm En viss struktur må det være. Men når skulkingen når en grense, så må de ha sykemelding hvis de ikke gidder gå på skolen eller blir syke.
Hvorfor ordbruken "gidde å gå på skolen"? Hvorfor ikke anerkjenne at det å stå opp 07.00 og sitte å høre på en tilnærmet forelesning i nærmest 8 timer i strekk langt ifra er ideelt læringsmiljø for en enkelt elev?

Denne ideen om obligatorisk oppmøte fordi det gir best læringsutbytte bør skrotes. Hadde de fleste timene vært avhengig av ett visst oppmøte for å fungere, hadde saken vært stilt annerledes. Men realiteten er at massen er usynlig for lærere i undervidningsøyemed, og at mange undervisningstimer er lagt opp relativt likt som en forelesning på universitetet.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Centrist skrev: ons mai 10, 2023 11:08 pm
Bjoro33 skrev: ons mai 10, 2023 11:00 pm En viss struktur må det være. Men når skulkingen når en grense, så må de ha sykemelding hvis de ikke gidder gå på skolen eller blir syke.
Hvorfor ordbruken "gidde å gå på skolen"? Hvorfor ikke anerkjenne at det å stå opp 07.00 og sitte å høre på en tilnærmet forelesning i nærmest 8 timer i strekk langt ifra er ideelt læringsmiljø for en enkelt elev?

Denne ideen om obligatorisk oppmøte fordi det gir best læringsutbytte bør skrotes. Hadde de fleste timene vært avhengig av ett visst oppmøte for å fungere, hadde saken vært stilt annerledes. Men realiteten er at massen er usynlig for lærere i undervidningsøyemed, og at mange undervisningstimer er lagt opp relativt likt som en forelesning på universitetet.
Beklager om du blre krenket sv at jeg brukte ordet gidde.
På den tiden jeg gikk på skole hendte det vi ble bråsjuke før dobbelttimen i fysikk på onddagene. Særlig når det var prøve på gang.

Eller vi kalte det skulk.
Men dagens sarte elever hverken skulker eller er giddaslause. De blir 'syke"

Centrist

Legg inn av Centrist »

Gårdsdattra skrev: ons mai 10, 2023 10:35 pm Jeg er ganske sikker på at foreldre får nok innsikt i sitt barns skolehverdag gjennom utviklingssamtaler. Jeg fikk i det minste det på nittitallet, mulig dette er endret til det verre, men tror ikke det.
Nå kan det hende at ungdommers innbilte psykiske greier er en del av kritikken.
En av mange argumenter med en fraværsgrense er at lærere skal være i stand til å oppdage utfordringer elever sliter med. Dette om så være lærevansker, sosiale problemer eller psykiske utfordringer.

Som WilliamS påpeker er det ofte en lærer i norsk som er kontaktlærer, og dermed ser elevene relativt ofte. Dette er, som anekdotisk bevist, ikke nødvendigvis alltid tilfelle. Dessuten har norsklæreren ofte rundt 30 elever i klassen.

Læreren vil nok, som du sier, herunder med en utviklingssamtale, få med seg en generell læringskurven til hver enkelt elev. Det i seg selv er nok ikke ett problem med faglærere som har sine rapporter.

Allikevel når man ikke dybden i tilstrekkelig grad. Grunnen til dette er at timene ikke er bygd opp på en måte som gjør at man vil være i stand til å oppdage andre utfordringer. En dobbeltime med forelesning og gruppearbeid vil svært sjeldent gi en lærer tilstrekkelig mulighet til å bli kjent med hver enkelt elev.

Dermed vil en del av argumentasjonen for fraværsgrense falle bort.

Det er dermed ikke sagt at en fraværsgrense ikke har noe for seg. Men systemet bør isåfall endres slik at man faktisk kan benytte fraværsgrensen til sitt formål. Derimot er ikke nødvendigvis en slik endring positiv, og i mine øyne burde man heller gå andre veien, ihvertfall på studiedspes.

Ideen om at fravær = problemer, er utdatert og ikke i tråd med hvordan man ellers oppretter i høyere utdanning og i arbeidshverdagen med hjemmekontor.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Bjoro33 skrev: ons mai 10, 2023 11:17 pm Beklager om du blre krenket sv at jeg brukte ordet gidde.
På den tiden jeg gikk på skole hendte det vi ble bråsjuke før dobbelttimen i fysikk på onddagene. Særlig når det var prøve på gang.

Eller vi kalte det skulk.
Men dagens sarte elever hverken skulker eller er giddaslause. De blir 'syke"
Krenket er lite treffende for hva jeg forsøkte å formidle Essensen er at ordbruken din er lite treffende for den faktiske situasjonen. Hva hvis eleven har gjort et reflektert valg om å droppe oppmøte på skole med erstatning egenstudier hjemme denne dagen fordi læringsutbyttet på skolen er svært lav kontra egenstudie? Hvorfor skal dette ansees for å være skulking? Hvorfor skal dette være snakk om en elev som ikke gidder å møte opp på skolen?

Realiteten er at tusenvis av elever sannsynligvis blir tvunget på skolen for å få et begrenset læringsutbytte kontra hva de ville fått hjemme. Blant annet tilsier erfaring fra når elevene inntrer i høyere utdanning dette. Et annet moment er at dette er tale om 16-18 åringer i helt ulike utviklingsfaser, hvor denne one size fits all-modellen neppe innbringer noen særlig positive resultater.

Istedenfor å diskutere fraværsgrense/ikke-fraværsgrense, bør man spørre seg om hvorfor modellen med obligatorisk oppmøte tilsynelatende uten videre argumentasjon, er den riktige. Jeg har mine tvil om at det skal være myndighetenes ansvar å følge opp snart myndige personer så tett når man lar studenter på høyere utdanning nærmest holde på for seg selv.
Man forbereder ihvertfall vgs-elever svært lite på universitetslivet slik man har det nå.

Hvis en elev mister en prøve/test, uavhengig av årsak, vil dette i en større kontekst gjøre vurderingsgrunnlaget for en lærer vanskeligere. Da vil et evt. fravær ha en konsekvens senere for eleven.
Sist redigert av Centrist den ons mai 10, 2023 11:31 pm, redigert 1 gang totalt.

Mc_Lovin

Legg inn av Mc_Lovin »

Centrist skrev: ons mai 10, 2023 11:08 pm
Bjoro33 skrev: ons mai 10, 2023 11:00 pm En viss struktur må det være. Men når skulkingen når en grense, så må de ha sykemelding hvis de ikke gidder gå på skolen eller blir syke.
Hvorfor ordbruken "gidde å gå på skolen"? Hvorfor ikke anerkjenne at det å stå opp 07.00 og sitte å høre på en tilnærmet forelesning i nærmest 8 timer i strekk langt ifra er ideelt læringsmiljø for en enkelt elev?

Denne ideen om obligatorisk oppmøte fordi det gir best læringsutbytte bør skrotes. Hadde de fleste timene vært avhengig av ett visst oppmøte for å fungere, hadde saken vært stilt annerledes. Men realiteten er at massen er usynlig for lærere i undervidningsøyemed, og at mange undervisningstimer er lagt opp relativt likt som en forelesning på universitetet.
Denne ideen om at de fleste elever kan ta en beslutning selvstendig om at læringsutbyttet er lavt på skolen burde skrotes. Hadde ikke jeg hatt fraværsgrensen da jeg gikk på videregående, hadde jeg nok valgt å være mer hjemme fordi jeg var trøtt, og angret på dette i dag. Heldigvis hadde vi fraværsgrense.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Mc_Lovin skrev: ons mai 10, 2023 11:30 pm Denne ideen om at de fleste elever kan ta en beslutning selvstendig om at læringsutbyttet er lavt på skolen burde skrotes. Hadde ikke jeg hatt fraværsgrensen da jeg gikk på videregående, hadde jeg nok valgt å være mer hjemme fordi jeg var trøtt, og angret på dette i dag. Heldigvis hadde vi fraværsgrense.
Et lite avsnitt som ikke kom med når du siterte pga. at jeg endret innlegget.

Fraværsgrense har som tidligere poengtert absolutt noe for seg, ref. tidligere innlegg. Allikevel fordrer det at systemet som helhet absorberer fravær og obligatorisk oppmøte for økning av læringsutbytte som en ide. Per nå er ikke dette tilfellet.

Når det er sagt så må man også spørre seg hvorvidt det er riktig av myndighetene og derav dets ansvar å følge opp snart myndige personer så tett. Er skolen den riktige plassen for dette? Hvorfor er vgs den riktige plassen for dette, men ikke universitetet?

Jeg ser de åpenbare forskjellene med alder, livssituasjon ol. naturligvis. Men hvorfor man skal følge opp en 16-åring så tett som ksnskje godt klarer seg selv, men tilnærmet overlate en 19-åring med sosiale vansker, lærevansker eller lignende for seg selv utelukkende fordi den ene går på vgs og den andre høyere utdanning. Det har jeg vanskeligheter for å se.

19-åringen behøver ikke en gang ha videre problemer; Det kan være samme person, men hvor det oppstår utfordringer med tilflytting til nytt sted, nytt miljø og spesialisert studie kontra et etablert miljø med en generell vgs-utdanning.

Derav bør systemet endres. Og da er spørsmålet i hvilken retning man skal gå. Enten i form av enda mer obligatorisk og oppfølging, eller mindre. For min del er svaret sistnevnte basert på et større syn om hva staten skal være for individet, dets frihet og liberalismen det medfølger.

Moist

Legg inn av Moist »

Bjoro33 skrev: ons mai 10, 2023 11:00 pm
Moist skrev: ons mai 10, 2023 10:36 pm
Bjoro33 skrev: ons mai 10, 2023 7:37 pm

Men hva skjer når du i arbeidslivet når du har brukt opp egenmeldingene? Da må du til legen for å få en sykemelding. Altså samme system som elevene opplever.

At kanskje reglene for elevene er uriktig utformet kan så være. Men det betyr at de kan endres. Ikke nødvendigvis skrotes.
Fikk fraværsreglene fraværet til å krympe? Dersom det ikke gikk ned, da kan man skrote den.

I eksempelet ditt skriver du legene må slippe å ta seg av frisk ungdom. Hvorfor? Frisk ungdom er da vel på skolen ikke hos legen.
I arbeidslivet har man jo i det minste opp til 12 egenmeldingsdager man kan bruke i året, på samme vis ville man i skole og arbeid fått sykemelding om det er vedvarende sykdom.
Folketrygsloven sier 4 egenmeldinger i løpet av tolv måneder. Men IA bedrifter gjør avtaler med ansatte. Jeg for min del har ubegrenset.

Men skoleelever har selvfølgelig samme rettighet.
Ordningen kom i stand delvis fordi noen elever er syke i mattetimer. Elever er ikke nødvendigvis syke når de forsover seg dag etter dag, og kanskje særlig de dagene som starter med gym. Heller ikke når de møter på skolen, men forlater skolen før undervisningen er over.

Det er unødig fravær som skal reduseres. Ikke sykdom.
En viss struktur må det være. Men når skulkingen når en grense, så må de ha sykemelding hvis de ikke gidder gå på skolen eller blir syke.
Til info kan 1 egenmelding være 3 dager lang.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Centrist skrev: ons mai 10, 2023 11:24 pm
Bjoro33 skrev: ons mai 10, 2023 11:17 pm Beklager om du blre krenket sv at jeg brukte ordet gidde.
På den tiden jeg gikk på skole hendte det vi ble bråsjuke før dobbelttimen i fysikk på onddagene. Særlig når det var prøve på gang.

Eller vi kalte det skulk.
Men dagens sarte elever hverken skulker eller er giddaslause. De blir 'syke"
Krenket er lite treffende for hva jeg forsøkte å formidle Essensen er at ordbruken din er lite treffende for den faktiske situasjonen. Hva hvis eleven har gjort et reflektert valg om å droppe oppmøte på skole med erstatning egenstudier hjemme denne dagen fordi læringsutbyttet på skolen er svært lav kontra egenstudie? Hvorfor skal dette ansees for å være skulking? Hvorfor skal dette være snakk om en elev som ikke gidder å møte opp på skolen?

Realiteten er at tusenvis av elever sannsynligvis blir tvunget på skolen for å få et begrenset læringsutbytte kontra hva de ville fått hjemme. Blant annet tilsier erfaring fra når elevene inntrer i høyere utdanning dette. Et annet moment er at dette er tale om 16-18 åringer i helt ulike utviklingsfaser, hvor denne one size fits all-modellen neppe innbringer noen særlig positive resultater.

Istedenfor å diskutere fraværsgrense/ikke-fraværsgrense, bør man spørre seg om hvorfor modellen med obligatorisk oppmøte tilsynelatende uten videre argumentasjon, er den riktige. Jeg har mine tvil om at det skal være myndighetenes ansvar å følge opp snart myndige personer så tett når man lar studenter på høyere utdanning nærmest holde på for seg selv.
Man forbereder ihvertfall vgs-elever svært lite på universitetslivet slik man har det nå.

Hvis en elev mister en prøve/test, uavhengig av årsak, vil dette i en større kontekst gjøre vurderingsgrunnlaget for en lærer vanskeligere. Da vil et evt. fravær ha en konsekvens senere for eleven.
Ok. Men da må vi lage unntak for den enslige duksen. Det er jo ikke hen regelen er laget for å stoppe.
Men du må være enig i at det rammer flere skulkere enn dukser

Centrist

Legg inn av Centrist »

Bjoro33 skrev: tor mai 11, 2023 7:43 am Ok. Men da må vi lage unntak for den enslige duksen. Det er jo ikke hen regelen er laget for å stoppe.
Men du må være enig i at det rammer flere skulkere enn dukser
For å være enig i påstanden din, må man kjøpe premisset om skulking. Slik videregående er lagt opp nå, med store deler av undervisningen som forelesning med begrenset læringsutbytte, er det vanskelig å kjøpe dette premisset fullt ut.

Dessuten. Hvis en 17-åring har et fravær fordi de velger å være hjemme istedenfor å være på skolen, så er det dens valg og dens konsekvens for videre læringsutbytte og utvikling. Et fritt valg som ikke bør gjøres på bakgrunn av en grense som har strafferettslige perspektiver over seg. I realiteten burde ikke dette ansees som fravær, på samme måte som på flere studier på universitetet. Ihvertfall på studiespes, mens yrkesrettet er en annen sak.

Et samfunn bør ikke innrette seg etter at 200 000 nesten myndige personer ikke er i stand til å valg for seg selv. Det vitner om en kontrollmyndighet som ikke står i stil med hvilken tillit man stiller til de samme personene kun noen få måneder senere.

Videre er det neppe tale om et unntak fra regelen det som tidligere ble vist til.
Tror du at læringsutbyttet på en tilnærmet forelesning klokken 14:00 etter allerede 4-5 timer med undervisning er tilstrekkelig høy for majoriteten av en klasse på 30 personer som har redusert evnen til fokus betraktelig de siste årene?

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

For det vesentlige flertallet så handler dette om å implementere gode rutiner, som igjen er med på å legge grunnlaget for videreutdanning på høgskole og/eller universitetsnivå. Det er svært få som er modne nok til å ta dette valget, og når ting først har begynt å skli ut av kontroll så er det særdeles vanskelig å hente seg inn igjen. Det skal svært lite til før det er unntaket at man møter opp til timene, og når man fremhever dette med redusert evne til fokus så er det jo absurd at man samtidig higer etter at ungdommen selv skal få bestemme over hverdag. For min del så fremstår det som besynderlig at man higer etter å skrote fraværsgrensen, når man heller burde se på hvordan man kan komme med tiltak rundt uheldige konsekvenser.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

Centrist skrev: ons mai 10, 2023 11:08 pm
Bjoro33 skrev: ons mai 10, 2023 11:00 pm En viss struktur må det være. Men når skulkingen når en grense, så må de ha sykemelding hvis de ikke gidder gå på skolen eller blir syke.
Hvorfor ordbruken "gidde å gå på skolen"? Hvorfor ikke anerkjenne at det å stå opp 07.00 og sitte å høre på en tilnærmet forelesning i nærmest 8 timer i strekk langt ifra er ideelt læringsmiljø for en enkelt elev?

Denne ideen om obligatorisk oppmøte fordi det gir best læringsutbytte bør skrotes. Hadde de fleste timene vært avhengig av ett visst oppmøte for å fungere, hadde saken vært stilt annerledes. Men realiteten er at massen er usynlig for lærere i undervidningsøyemed, og at mange undervisningstimer er lagt opp relativt likt som en forelesning på universitetet.
Tydelig at det er en stund siden du gikk på skolen?

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

Fraværsgrensen har gitt 27% lavere fravær siden den ble innført (https://www.fafo.no/zoo-publikasjoner/f ... og-besvaer) Den samme rapporten fra FAFO peker samtidig på at det er behov for kompenserende tiltak for sårbare elever.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

Centrist skrev: tor mai 11, 2023 9:34 am
Bjoro33 skrev: tor mai 11, 2023 7:43 am Ok. Men da må vi lage unntak for den enslige duksen. Det er jo ikke hen regelen er laget for å stoppe.
Men du må være enig i at det rammer flere skulkere enn dukser
For å være enig i påstanden din, må man kjøpe premisset om skulking. Slik videregående er lagt opp nå, med store deler av undervisningen som forelesning med begrenset læringsutbytte, er det vanskelig å kjøpe dette premisset fullt ut.

Dessuten. Hvis en 17-åring har et fravær fordi de velger å være hjemme istedenfor å være på skolen, så er det dens valg og dens konsekvens for videre læringsutbytte og utvikling. Et fritt valg som ikke bør gjøres på bakgrunn av en grense som har strafferettslige perspektiver over seg. I realiteten burde ikke dette ansees som fravær, på samme måte som på flere studier på universitetet. Ihvertfall på studiespes, mens yrkesrettet er en annen sak.

Et samfunn bør ikke innrette seg etter at 200 000 nesten myndige personer ikke er i stand til å valg for seg selv. Det vitner om en kontrollmyndighet som ikke står i stil med hvilken tillit man stiller til de samme personene kun noen få måneder senere.

Videre er det neppe tale om et unntak fra regelen det som tidligere ble vist til.
Tror du at læringsutbyttet på en tilnærmet forelesning klokken 14:00 etter allerede 4-5 timer med undervisning er tilstrekkelig høy for majoriteten av en klasse på 30 personer som har redusert evnen til fokus betraktelig de siste årene?
For de fleste er ikke frontallappen, som styrer konsekvenstenkning og selvstendighet, ferdig utviklet før man er rundt 25 år. Det går senere for gutter enn jenter.

Når man i tillegg tar med at hormoner så til de grader spiller inn på valgene man tar, så har man en dårlig kombo.

Så nei, elevene bør ikke kunne ta valgene om å komme eller ikke selv.

Når det er sagt bør fraværsregelen endres. Mest for å spare fastleger, men også foresatte og elever som faktisk må oppsøke disse når ungdommen har feber og andre milde sykdommer.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Bone8 skrev: tor mai 11, 2023 11:22 am
Centrist skrev: ons mai 10, 2023 11:08 pm
Bjoro33 skrev: ons mai 10, 2023 11:00 pm En viss struktur må det være. Men når skulkingen når en grense, så må de ha sykemelding hvis de ikke gidder gå på skolen eller blir syke.
Hvorfor ordbruken "gidde å gå på skolen"? Hvorfor ikke anerkjenne at det å stå opp 07.00 og sitte å høre på en tilnærmet forelesning i nærmest 8 timer i strekk langt ifra er ideelt læringsmiljø for en enkelt elev?

Denne ideen om obligatorisk oppmøte fordi det gir best læringsutbytte bør skrotes. Hadde de fleste timene vært avhengig av ett visst oppmøte for å fungere, hadde saken vært stilt annerledes. Men realiteten er at massen er usynlig for lærere i undervidningsøyemed, og at mange undervisningstimer er lagt opp relativt likt som en forelesning på universitetet.
Mildt sagt.
Tydelig at det er en stund siden du gikk på skolen?

Centrist

Legg inn av Centrist »

Bone8 skrev: tor mai 11, 2023 11:22 am
Centrist skrev: ons mai 10, 2023 11:08 pm Hvorfor ordbruken "gidde å gå på skolen"? Hvorfor ikke anerkjenne at det å stå opp 07.00 og sitte å høre på en tilnærmet forelesning i nærmest 8 timer i strekk langt ifra er ideelt læringsmiljø for en enkelt elev?

Denne ideen om obligatorisk oppmøte fordi det gir best læringsutbytte bør skrotes. Hadde de fleste timene vært avhengig av ett visst oppmøte for å fungere, hadde saken vært stilt annerledes. Men realiteten er at massen er usynlig for lærere i undervidningsøyemed, og at mange undervisningstimer er lagt opp relativt likt som en forelesning på universitetet.
Tydelig at det er en stund siden du gikk på skolen?
Nei, det er under 10 år siden vgs ble fullført. Forøvrig er denne beskrivelsen begrunnet i samtaler med nåværende lærere og elever.

Hva er det du mener er feil med beskrivelsen?
Standarden på studiespes. i dagens system er at skolehverdagen starter halv ni, hvor majoriteten, om ikke alle elever, starter opp datamaskinen. Denne er ett fantastisk ledd i å distrahere elever vekk fra det læreren forsøker å undervise. Dobbelttimen blir brutt opp av en pause på et kvarter hvis læreren godkjenner det, og ved fellesfag som engelsk og norsk er det ofte en viss form for forelesning den første timen før det enten er gruppearbeid eller selvstudie med oppgave. Læreren er tilstede, men spiller liten rolle for den enkelte elev.

Mer muntlige fag som samfunnsfag er forelesningsbasert med innbrudd av samarbeidsoppgaver og forsøk på diskusjon mellom elevene, men hos de aller fleste skolene er dette fånyttes. En gang i uka har man kroppsøving som stykker opp den passive hverdagen. Avhengig av hvilke valg man tar, har man flere eller mindre fritimer i løpet av de tre årene, hvor de aller fleste enten sitter i kantina eller gjør selvstudie. I valgfag på vg2-vg3 er de muntlige dialogene mer tilstede pga. at elevene har valgt dette selv, men nok en gang avhengig av skole og linje.

Den reelle påvirkningen lærere på studiespesialisering med over 30+ i klassen er minimal. Dessverre må/bør være systemet være slik fordi man har for mange elever.
Anekdote: Jeg gikk selv IB med ca. 10 i klassen, og læreren spilte en mye større rolle, blant annet fordi det er enklere å skape en dialog mellom lærer og elevmasse.
Bone8 skrev: tor mai 11, 2023 11:33 am For de fleste er ikke frontallappen, som styrer konsekvenstenkning og selvstendighet, ferdig utviklet før man er rundt 25 år. Det går senere for gutter enn jenter.

Når man i tillegg tar med at hormoner så til de grader spiller inn på valgene man tar, så har man en dårlig kombo.

Så nei, elevene bør ikke kunne ta valgene om å komme eller ikke selv.

Når det er sagt bør fraværsregelen endres. Mest for å spare fastleger, men også foresatte og elever som faktisk må oppsøke disse når ungdommen har feber og andre milde sykdommer.
Frontallappen er selvfølgelig et indirekte argument for fraværsgrensa. Som påpekt har fraværsgrensen absolutt noe for seg. Men slik systemet er nå, vil ikke fraværsgrensen fungere etter sin hensikt. Man kan godt endre fraværsgrensen, men i mine øyne er fraværsgrensen kun en liten del av en større del som har behov for endring; Om det er den eller andre retningen er et ideologisk spørsmål som ikke bare styres av rent teoretiske utviklingsarenaer, men også økonomi, befolkning, beliggenhet på skoler, linjemulighet ol.

Det har seg også slik at man har tusenvis i alderen 18-25 i høyere utdanning, hvor oppfølgingen er minimal. Hvorfor skal disse ikke ha krav om samme fravær som 16-18 åringer? Det er en rekke faktorer som spiller inn på hvorfor en fraværsgrense for en 20-år gammel student faktisk kan være ideelt enn fraværsgrense for en 16-år gammel elev.

Som sagt. Jeg skjønner selvfølgelig hvorfor det er sånn, men det er åpenbart ett forhold ved dagens system som ikke fremstår hensiktmessig.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Centrist skrev: tor mai 11, 2023 11:42 am
Det har seg også slik at man har tusenvis i alderen 18-25 i høyere utdanning, hvor oppfølgingen er minimal. Hvorfor skal disse ikke ha krav om samme fravær som 16-18 åringer? Det er en rekke faktorer som spiller inn på hvorfor en fraværsgrense for en 20-år gammel student faktisk kan være ideelt enn fraværsgrense for en 16-år gammel elev.

Som sagt. Jeg skjønner selvfølgelig hvorfor det er sånn, men det er åpenbart ett forhold ved dagens system som ikke fremstår hensiktmessig.
Hvorvidt en 22-åring burde ha mer oppfølging og en fraværsgrense er ikke et argument for at en 16-åring på videregående ikke skal ha det.

Ellers så er det en rekke studier som har mye praktisk prosjektarbeid med oppmøteplikt, gudskjelov for det.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

Centrist skrev: tor mai 11, 2023 11:42 am
Bone8 skrev: tor mai 11, 2023 11:22 am
Centrist skrev: ons mai 10, 2023 11:08 pm Hvorfor ordbruken "gidde å gå på skolen"? Hvorfor ikke anerkjenne at det å stå opp 07.00 og sitte å høre på en tilnærmet forelesning i nærmest 8 timer i strekk langt ifra er ideelt læringsmiljø for en enkelt elev?

Denne ideen om obligatorisk oppmøte fordi det gir best læringsutbytte bør skrotes. Hadde de fleste timene vært avhengig av ett visst oppmøte for å fungere, hadde saken vært stilt annerledes. Men realiteten er at massen er usynlig for lærere i undervidningsøyemed, og at mange undervisningstimer er lagt opp relativt likt som en forelesning på universitetet.
Tydelig at det er en stund siden du gikk på skolen?
Nei, det er under 10 år siden vgs ble fullført. Forøvrig er denne beskrivelsen begrunnet i samtaler med nåværende lærere og elever.

Hva er det du mener er feil med beskrivelsen?
Standarden på studiespes. i dagens system er at skolehverdagen starter halv ni, hvor majoriteten, om ikke alle elever, starter opp datamaskinen. Denne er ett fantastisk ledd i å distrahere elever vekk fra det læreren forsøker å undervise. Dobbelttimen blir brutt opp av en pause på et kvarter hvis læreren godkjenner det, og ved fellesfag som engelsk og norsk er det ofte en viss form for forelesning den første timen før det enten er gruppearbeid eller selvstudie med oppgave. Læreren er tilstede, men spiller liten rolle for den enkelte elev.

Mer muntlige fag som samfunnsfag er forelesningsbasert med innbrudd av samarbeidsoppgaver og forsøk på diskusjon mellom elevene, men hos de aller fleste skolene er dette fånyttes. En gang i uka har man kroppsøving som stykker opp den passive hverdagen. Avhengig av hvilke valg man tar, har man flere eller mindre fritimer i løpet av de tre årene, hvor de aller fleste enten sitter i kantina eller gjør selvstudie. I valgfag på vg2-vg3 er de muntlige dialogene mer tilstede pga. at elevene har valgt dette selv, men nok en gang avhengig av skole og linje.

Den reelle påvirkningen lærere på studiespesialisering med over 30+ i klassen er minimal. Dessverre må/bør være systemet være slik fordi man har for mange elever.
Anekdote: Jeg gikk selv IB med ca. 10 i klassen, og læreren spilte en mye større rolle, blant annet fordi det er enklere å skape en dialog mellom lærer og elevmasse.
Bone8 skrev: tor mai 11, 2023 11:33 am For de fleste er ikke frontallappen, som styrer konsekvenstenkning og selvstendighet, ferdig utviklet før man er rundt 25 år. Det går senere for gutter enn jenter.

Når man i tillegg tar med at hormoner så til de grader spiller inn på valgene man tar, så har man en dårlig kombo.

Så nei, elevene bør ikke kunne ta valgene om å komme eller ikke selv.

Når det er sagt bør fraværsregelen endres. Mest for å spare fastleger, men også foresatte og elever som faktisk må oppsøke disse når ungdommen har feber og andre milde sykdommer.
Frontallappen er selvfølgelig et indirekte argument for fraværsgrensa. Som påpekt har fraværsgrensen absolutt noe for seg. Men slik systemet er nå, vil ikke fraværsgrensen fungere etter sin hensikt. Man kan godt endre fraværsgrensen, men i mine øyne er fraværsgrensen kun en liten del av en større del som har behov for endring; Om det er den eller andre retningen er et ideologisk spørsmål som ikke bare styres av rent teoretiske utviklingsarenaer, men også økonomi, befolkning, beliggenhet på skoler, linjemulighet ol.

Det har seg også slik at man har tusenvis i alderen 18-25 i høyere utdanning, hvor oppfølgingen er minimal. Hvorfor skal disse ikke ha krav om samme fravær som 16-18 åringer? Det er en rekke faktorer som spiller inn på hvorfor en fraværsgrense for en 20-år gammel student faktisk kan være ideelt enn fraværsgrense for en 16-år gammel elev.

Som sagt. Jeg skjønner selvfølgelig hvorfor det er sånn, men det er åpenbart ett forhold ved dagens system som ikke fremstår hensiktmessig.
Da avviker dine opplevelser fra mine, med tanke på i hvor stor grad en lærer foreleser.

Jeg har jobbet i skolen i 20 år nå, og har mellom 15 og 25 klasseromsbesøk hvert skoleår. De få lærerne som bedriver praksisen du beskriver blir fort avslørt gjennom at elevene ikke finner seg i det, og klager til ledelsen.
Men det får ligge. Jeg det er viktigere å se på det tråden egentlig handler om, og jeg beklager et litt flåsete førsteinnlegg fra meg.

Når det gjelder elevene på høyere utdanning, så ble det når jeg var student lagt opp til at seminarer var obligatoriske, og at man ikke fikk gå opp til eksamen om man hadde for mye fravær. Gjelder ikke det lenger?

Det virker jo som om fraværsgrensen har ført til mindre fravær, men har hatt en del utilsiktede konsekvenser, som jeg nevner i mitt forrige svar. Når elever ikke kan få karakter, til tross for at de har vært på alle formelle vurderinger er en annen.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

PapaSmurf skrev: ons mai 10, 2023 12:13 pm Vi hadde da en fraværsgrense på nittitallet også. Jeg husker en av klassekameratene mine spekulerte i den, men hvordan den var husker jeg ikke.

Men like rigid som den vi ser nå var den selvsagt ikke.
Den var på 15 prosent. I alle fall i begynnelsen av 90-tallet.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

HNilsen skrev: tor mai 11, 2023 12:41 pm
PapaSmurf skrev: ons mai 10, 2023 12:13 pm Vi hadde da en fraværsgrense på nittitallet også. Jeg husker en av klassekameratene mine spekulerte i den, men hvordan den var husker jeg ikke.

Men like rigid som den vi ser nå var den selvsagt ikke.
Den var på 15 prosent. I alle fall i begynnelsen av 90-tallet.
Godt mulig. Jeg husker ikke. Jeg hadde ikke rare fraværet, så jeg bekymret meg ikke så mye for det

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

William_S skrev: ons mai 10, 2023 7:42 pm
Bjoro33 skrev: ons mai 10, 2023 7:37 pm
William_S skrev: ons mai 10, 2023 7:00 pm I arbeidslivet har man egenmeldinger. Mens i skolevesenet stoler man ikke på foreldre til å sende melding om at Petter er syk. Nei Petter må derimot ta opp tid hos sin fastlege som også er fastlegen til Jan på 75. Jan har en forhistorie med kreft og har de siste dagene kjent på nye og uvanlige symptomer. Nå har kona presset han til å ringe legen fordi dette kan være lurt å se på fort. Men fastlegen er opptatt med Petter på 17 som ellers er sunn, sprek og trener mye. Det er bare i dag har han fått omgangssyke fra lillebror som fortsatt går på barneskolen...

Jeg vet iallefall hvem av disse to det er tull av fastlegen å bruke tid på... Petter trenger bare ro og hvile en dag eller to mens hos Jan kan det være at kreften har spredd seg eller noe annet. Unge friske ungdommer trenger ikke erklæring fra fastlegen at man spyr en dag eller to. Bortkastet tid og legen kan ikke behandle det bortsett fra gode råd om hydrering osv.

Her kan jo en EKG på Jan indikere hjertesvikt men legen bruker tid på Petter... vi bør rett og slett få unge og ellers friske ungdommer vekk fra legekontorene for den type tilstander jeg skisserte her. Unødvendig.
Men hva skjer når du i arbeidslivet når du har brukt opp egenmeldingene? Da må du til legen for å få en sykemelding. Altså samme system som elevene opplever.

At kanskje reglene for elevene er uriktig utformet kan så være. Men det betyr at de kan endres. Ikke nødvendigvis skrotes.
Fikk fraværsreglene fraværet til å krympe? Dersom det ikke gikk ned, da kan man skrote den.

I eksempelet ditt skriver du legene må slippe å ta seg av frisk ungdom. Hvorfor? Frisk ungdom er da vel på skolen ikke hos legen.
Nei men hovedpoenget er å skrive attester på omgangssyke i all hovedsak er bortkastet tid for ellers pressede fastleger. Er klar over at man ikke har ubegrensa med egenmeldinger.

Leger bør slippe å bruke tid på tilstander kroppen stort sett ordner opp i selv
Slik fraværsregelen er i dag, så trenger ikke elvene legeattest før fraværet har oversteget 10 prosent. Problemet er at mange elever ikke forstår reglementet og går til legen ved første fravær.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Canucks skrev: ons mai 10, 2023 8:04 pm Høyre og Venstre helt på bærtur med fraværsgrensen nasjonalt.

Fraværsgrense burde være opp til lærere på skolene i samsvar med elevene, hvor de kan vurdere selv, og vurdere om det er grunnlag for å sette karakter. Hva slags grunnlag man trenger varierer fra fag til fag også, så å låse dette er helt håpløst. Så gi denne makten til lærerne som før i tiden til å vurdere i samsvar med elvene, hvor lærere kan snakke med elever som de er bekymret for fravær og grunnlag for å løse det med dem når lærerne vurderer at det er vanskelig.
Lærerne og deres organisasjoner er sterke tilhengere av fraværsgrensen.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Centrist skrev: ons mai 10, 2023 11:08 pm
Bjoro33 skrev: ons mai 10, 2023 11:00 pm En viss struktur må det være. Men når skulkingen når en grense, så må de ha sykemelding hvis de ikke gidder gå på skolen eller blir syke.
Hvorfor ordbruken "gidde å gå på skolen"? Hvorfor ikke anerkjenne at det å stå opp 07.00 og sitte å høre på en tilnærmet forelesning i nærmest 8 timer i strekk langt ifra er ideelt læringsmiljø for en enkelt elev?

Denne ideen om obligatorisk oppmøte fordi det gir best læringsutbytte bør skrotes. Hadde de fleste timene vært avhengig av ett visst oppmøte for å fungere, hadde saken vært stilt annerledes. Men realiteten er at massen er usynlig for lærere i undervidningsøyemed, og at mange undervisningstimer er lagt opp relativt likt som en forelesning på universitetet.
I overordnet del av læreplanen (som regnes som en forskrift) og i vurderingsforskriften er skolen og læreren forpliktet til å legge opp til arbeidsmåter og vurderingsformer som fordrer elevdeltakelse, variasjon og elevmedvirkning.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Centrist skrev: ons mai 10, 2023 11:24 pm
Bjoro33 skrev: ons mai 10, 2023 11:17 pm Beklager om du blre krenket sv at jeg brukte ordet gidde.
På den tiden jeg gikk på skole hendte det vi ble bråsjuke før dobbelttimen i fysikk på onddagene. Særlig når det var prøve på gang.

Eller vi kalte det skulk.
Men dagens sarte elever hverken skulker eller er giddaslause. De blir 'syke"
Krenket er lite treffende for hva jeg forsøkte å formidle Essensen er at ordbruken din er lite treffende for den faktiske situasjonen. Hva hvis eleven har gjort et reflektert valg om å droppe oppmøte på skole med erstatning egenstudier hjemme denne dagen fordi læringsutbyttet på skolen er svært lav kontra egenstudie? Hvorfor skal dette ansees for å være skulking? Hvorfor skal dette være snakk om en elev som ikke gidder å møte opp på skolen?

Realiteten er at tusenvis av elever sannsynligvis blir tvunget på skolen for å få et begrenset læringsutbytte kontra hva de ville fått hjemme. Blant annet tilsier erfaring fra når elevene inntrer i høyere utdanning dette. Et annet moment er at dette er tale om 16-18 åringer i helt ulike utviklingsfaser, hvor denne one size fits all-modellen neppe innbringer noen særlig positive resultater.

Istedenfor å diskutere fraværsgrense/ikke-fraværsgrense, bør man spørre seg om hvorfor modellen med obligatorisk oppmøte tilsynelatende uten videre argumentasjon, er den riktige. Jeg har mine tvil om at det skal være myndighetenes ansvar å følge opp snart myndige personer så tett når man lar studenter på høyere utdanning nærmest holde på for seg selv.
Man forbereder ihvertfall vgs-elever svært lite på universitetslivet slik man har det nå.

Hvis en elev mister en prøve/test, uavhengig av årsak, vil dette i en større kontekst gjøre vurderingsgrunnlaget for en lærer vanskeligere. Da vil et evt. fravær ha en konsekvens senere for eleven.
Flere og flere studier i høyere utdanning krever også obligatorisk oppmøte. Særlig profesjonsutdanningene. Tenk deg en kirurg som har fullført medisinstudiet som egenstudie, var dette en kirurg du ville latt deg operere av? I utlandet har det alltid vært slik at det er vanligst med obligatorisk oppmøte i høyere utdanning, det er bare i Norge vi har hatt denne fikse ideen om "frie studier".

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Centrist skrev: tor mai 11, 2023 9:34 am
Bjoro33 skrev: tor mai 11, 2023 7:43 am Ok. Men da må vi lage unntak for den enslige duksen. Det er jo ikke hen regelen er laget for å stoppe.
Men du må være enig i at det rammer flere skulkere enn dukser
Dessuten. Hvis en 17-åring har et fravær fordi de velger å være hjemme istedenfor å være på skolen, så er det dens valg og dens konsekvens for videre læringsutbytte og utvikling.
Dette stemmer da vitterlig ikke. Lærere rapporterte jo om hvor forstyrrende det var for læringsmiljøet med elever som kom og gikk akkurat som de ville. Dessuten forventes det nå at det skal legges opp til samarbeidlæring i skolene i dag, noe som ikke er enkelt dersom bare to i gruppa møter opp den ene dagen, mens to andre møter opp den neste. Det er helt åpenbart at det å velge å være hjemme påvirker andre elevers læring. Hvis elever ikke ønsker å delta i undervisningen kan de melde seg opp som privatister. Det står det de helt fritt å gjøre - og da oppholder de ikke plassen til en elev som faktisk ønsker å delta på de premissene skolen er lagt opp til.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

HNilsen skrev: tor mai 11, 2023 12:45 pm
William_S skrev: ons mai 10, 2023 7:42 pm
Bjoro33 skrev: ons mai 10, 2023 7:37 pm

Men hva skjer når du i arbeidslivet når du har brukt opp egenmeldingene? Da må du til legen for å få en sykemelding. Altså samme system som elevene opplever.

At kanskje reglene for elevene er uriktig utformet kan så være. Men det betyr at de kan endres. Ikke nødvendigvis skrotes.
Fikk fraværsreglene fraværet til å krympe? Dersom det ikke gikk ned, da kan man skrote den.

I eksempelet ditt skriver du legene må slippe å ta seg av frisk ungdom. Hvorfor? Frisk ungdom er da vel på skolen ikke hos legen.
Nei men hovedpoenget er å skrive attester på omgangssyke i all hovedsak er bortkastet tid for ellers pressede fastleger. Er klar over at man ikke har ubegrensa med egenmeldinger.

Leger bør slippe å bruke tid på tilstander kroppen stort sett ordner opp i selv
Slik fraværsregelen er i dag, så trenger ikke elvene legeattest før fraværet har oversteget 10 prosent. Problemet er at mange elever ikke forstår reglementet og går til legen ved første fravær.
Det er vei også fordi de ikke vil bruke opp "kvota" si på virkelig sykdom, men spare den til senere, for eksempel til russetiden.

William_S

Legg inn av William_S »

HNilsen skrev: tor mai 11, 2023 12:59 pm
Centrist skrev: ons mai 10, 2023 11:24 pm
Bjoro33 skrev: ons mai 10, 2023 11:17 pm Beklager om du blre krenket sv at jeg brukte ordet gidde.
På den tiden jeg gikk på skole hendte det vi ble bråsjuke før dobbelttimen i fysikk på onddagene. Særlig når det var prøve på gang.

Eller vi kalte det skulk.
Men dagens sarte elever hverken skulker eller er giddaslause. De blir 'syke"
Krenket er lite treffende for hva jeg forsøkte å formidle Essensen er at ordbruken din er lite treffende for den faktiske situasjonen. Hva hvis eleven har gjort et reflektert valg om å droppe oppmøte på skole med erstatning egenstudier hjemme denne dagen fordi læringsutbyttet på skolen er svært lav kontra egenstudie? Hvorfor skal dette ansees for å være skulking? Hvorfor skal dette være snakk om en elev som ikke gidder å møte opp på skolen?

Realiteten er at tusenvis av elever sannsynligvis blir tvunget på skolen for å få et begrenset læringsutbytte kontra hva de ville fått hjemme. Blant annet tilsier erfaring fra når elevene inntrer i høyere utdanning dette. Et annet moment er at dette er tale om 16-18 åringer i helt ulike utviklingsfaser, hvor denne one size fits all-modellen neppe innbringer noen særlig positive resultater.

Istedenfor å diskutere fraværsgrense/ikke-fraværsgrense, bør man spørre seg om hvorfor modellen med obligatorisk oppmøte tilsynelatende uten videre argumentasjon, er den riktige. Jeg har mine tvil om at det skal være myndighetenes ansvar å følge opp snart myndige personer så tett når man lar studenter på høyere utdanning nærmest holde på for seg selv.
Man forbereder ihvertfall vgs-elever svært lite på universitetslivet slik man har det nå.

Hvis en elev mister en prøve/test, uavhengig av årsak, vil dette i en større kontekst gjøre vurderingsgrunnlaget for en lærer vanskeligere. Da vil et evt. fravær ha en konsekvens senere for eleven.
Flere og flere studier i høyere utdanning krever også obligatorisk oppmøte. Særlig profesjonsutdanningene. Tenk deg en kirurg som har fullført medisinstudiet som egenstudie, var dette en kirurg du ville latt deg operere av? I utlandet har det alltid vært slik at det er vanligst med obligatorisk oppmøte i høyere utdanning, det er bare i Norge vi har hatt denne fikse ideen om "frie studier".
Men å gå studiespesialisering har lite praktiske innslag. Mange av fagene har kompetansemål mange kan finne ut av selv. Særlig samfunnsfag og historie kan mange greit få 6er på eksamen etter bare å ha lest noen timer. Anekdotiske beviset på det er meg selv som vippa disse fra 5 til 6 uten store problemer. Leste knapt på det før privatisteksamen. Historie trodde jeg iallefall jeg ikke hadde sjans på 6eren med tanke på lesemengden min som var vel ca 2 timer på dagen eksamen var.

Realfagene er selvsagt tyngre og kreves mer jobb med. Hadde aldri gått å få 6 i fysikk om man leste bare tre timer før eksamen.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

William_S skrev: tor mai 11, 2023 1:29 pm
HNilsen skrev: tor mai 11, 2023 12:59 pm
Centrist skrev: ons mai 10, 2023 11:24 pm

Krenket er lite treffende for hva jeg forsøkte å formidle Essensen er at ordbruken din er lite treffende for den faktiske situasjonen. Hva hvis eleven har gjort et reflektert valg om å droppe oppmøte på skole med erstatning egenstudier hjemme denne dagen fordi læringsutbyttet på skolen er svært lav kontra egenstudie? Hvorfor skal dette ansees for å være skulking? Hvorfor skal dette være snakk om en elev som ikke gidder å møte opp på skolen?

Realiteten er at tusenvis av elever sannsynligvis blir tvunget på skolen for å få et begrenset læringsutbytte kontra hva de ville fått hjemme. Blant annet tilsier erfaring fra når elevene inntrer i høyere utdanning dette. Et annet moment er at dette er tale om 16-18 åringer i helt ulike utviklingsfaser, hvor denne one size fits all-modellen neppe innbringer noen særlig positive resultater.

Istedenfor å diskutere fraværsgrense/ikke-fraværsgrense, bør man spørre seg om hvorfor modellen med obligatorisk oppmøte tilsynelatende uten videre argumentasjon, er den riktige. Jeg har mine tvil om at det skal være myndighetenes ansvar å følge opp snart myndige personer så tett når man lar studenter på høyere utdanning nærmest holde på for seg selv.
Man forbereder ihvertfall vgs-elever svært lite på universitetslivet slik man har det nå.

Hvis en elev mister en prøve/test, uavhengig av årsak, vil dette i en større kontekst gjøre vurderingsgrunnlaget for en lærer vanskeligere. Da vil et evt. fravær ha en konsekvens senere for eleven.
Flere og flere studier i høyere utdanning krever også obligatorisk oppmøte. Særlig profesjonsutdanningene. Tenk deg en kirurg som har fullført medisinstudiet som egenstudie, var dette en kirurg du ville latt deg operere av? I utlandet har det alltid vært slik at det er vanligst med obligatorisk oppmøte i høyere utdanning, det er bare i Norge vi har hatt denne fikse ideen om "frie studier".
Men å gå studiespesialisering har lite praktiske innslag. Mange av fagene har kompetansemål mange kan finne ut av selv. Særlig samfunnsfag og historie kan mange greit få 6er på eksamen etter bare å ha lest noen timer. Anekdotiske beviset på det er meg selv som vippa disse fra 5 til 6 uten store problemer. Leste knapt på det før privatisteksamen. Historie trodde jeg iallefall jeg ikke hadde sjans på 6eren med tanke på lesemengden min som var vel ca 2 timer på dagen eksamen var.

Realfagene er selvsagt tyngre og kreves mer jobb med. Hadde aldri gått å få 6 i fysikk om man leste bare tre timer før eksamen.
Realitetene er at alle programfag i dag er forpliktet til å legge opp til undervisnings- og vurderingsformer som er varierte og praktiske. Dersom skolene og lærerne ikke forholder seg til det, så bryter de opplæringsloven. Du og jeg kan mene hva vi vil, men dette er hva lovens bokstav sier. Elever som ikke ønsker å delta i undervisningen har jo i dag anledning til å melde seg opp som privatister, så en slik mulighet finnes allerede.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Rexwiller skrev: tor mai 11, 2023 1:20 pm
HNilsen skrev: tor mai 11, 2023 12:45 pm
William_S skrev: ons mai 10, 2023 7:42 pm

Nei men hovedpoenget er å skrive attester på omgangssyke i all hovedsak er bortkastet tid for ellers pressede fastleger. Er klar over at man ikke har ubegrensa med egenmeldinger.

Leger bør slippe å bruke tid på tilstander kroppen stort sett ordner opp i selv
Slik fraværsregelen er i dag, så trenger ikke elvene legeattest før fraværet har oversteget 10 prosent. Problemet er at mange elever ikke forstår reglementet og går til legen ved første fravær.
Det er vei også fordi de ikke vil bruke opp "kvota" si på virkelig sykdom, men spare den til senere, for eksempel til russetiden.
Noen legeattester er sikkert taktiske, men langt fra alle.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Fraværsgrensa!? Få den til helvete og forbi til evig tid. Mine barn skulket aldri skolen på noe nivå. Allikevel tok jeg fri fra jobb og kjørte guttene til fastlege flere ganger. Problemet var disse fagene med bare en time i uka. Ett fravær der betydde legeerklæring. Og ytterligere fravær for å få erklæringen. Å høre på disse imbesile toskene framheve fraværsgrensen som relevant for vanlige folk er tragisk. Noen lærere ga faen i å registrere fravær i slike tilfeller, andre turte ikke. Der jeg satt i bilen sammen med de unge på vei til fastlegen måtte jeg virkelig lure på hva vi driver på med. Og cashet ut for 200 spenn for nothing og så tilbake til skolen igjen.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

FjodorDVD skrev: tor mai 11, 2023 1:51 pm Fraværsgrensa!? Få den til helvete og forbi til evig tid. Mine barn skulket aldri skolen på noe nivå. Allikevel tok jeg fri fra jobb og kjørte guttene til fastlege flere ganger. Problemet var disse fagene med bare en time i uka. Ett fravær der betydde legeerklæring. Og ytterligere fravær for å få erklæringen. Å høre på disse imbesile toskene framheve fraværsgrensen som relevant for vanlige folk er tragisk. Noen lærere ga faen i å registrere fravær i slike tilfeller, andre turte ikke. Der jeg satt i bilen sammen med de unge på vei til fastlegen måtte jeg virkelig lure på hva vi driver på med. Og cashet ut for 200 spenn for nothing og så tilbake til skolen igjen.
Jeg er enig med deg i at fraværsgrensa i dagens form slår uheldig ut i f.eks. kroppsøving. Derfor burde utdanningsmyndigheten se på løsninger som forbedret denne regelen, f.eks. utvide den til 15 prosent fravær. Men det er så mange fordeler med å ha en slik grense med tanke på elevenes læring, at jeg mener det er å gå i feil retning å fjerne den. Vi voksne er vel ikke så naive at vi tror at alle barn er som dine, som ikke skulker?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»