NHL

Svar
KongOlav2

Re: NHL

Legg inn av KongOlav2 »

Har et litt generelt spørsmål angående NHL. Jeg ser at bare et fåtall av de største stjernene i NHL har skiftet klubb i løpet av karrieren. Er det noen spesiell grunn til dette? Noe med hvordan systemet er strukturert som gjør at det blir vanskelig?

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

KongOlav2 skrev: tor okt 21, 2021 4:39 pm Har et litt generelt spørsmål angående NHL. Jeg ser at bare et fåtall av de største stjernene i NHL har skiftet klubb i løpet av karrieren. Er det noen spesiell grunn til dette? Noe med hvordan systemet er strukturert som gjør at det blir vanskelig?
Er vel slikt at jo lengre du blir jo mere penger i påsån

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Scheifele joiner Wheeler i Covid-19 protocols. Wheeler er allerede i 10 dagers karantene og nå også Scheifele. Oppdatering kommer men det fryktes også at flere kan være rammet

Nydelig start på sesongen
Alle Jets spillerne er vaksinert

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

KongOlav2 skrev: tor okt 21, 2021 4:39 pm Har et litt generelt spørsmål angående NHL. Jeg ser at bare et fåtall av de største stjernene i NHL har skiftet klubb i løpet av karrieren. Er det noen spesiell grunn til dette? Noe med hvordan systemet er strukturert som gjør at det blir vanskelig?
Jeg er ikke noen ekspert på dette, så Tony eller Jorge eller noen andre får rette på meg her eventuelt.

Det handler litt om struktur, som feks at man har restricted free agency (RFA), og unrestricted free agency (UFA). Så lenge man er RFA, så koster det ett lag potensielt mye å hente en stjerne på RFA-markedet, man må gjerne ofre mye av fremtiden sin ved å gi fra seg høye draft picks. Her kan man lese litt om det, https://en.m.wikipedia.org/wiki/Restricted_free_agent

Det som gjør at man sjeldent ser de aller største bytte franchise i NHL kontra feks NBA er at man i NHL ofte skriver lengre kontrakter enn NBA. En kontrakt på 6-8 år på spillere man ser på laget sin neste store spiller er ikke uvanlig, eventuelt en UFA som tester FA-markedet kan også få gode kontrakter med solid lengde.

Men mye handler om at det koster mye å hente stjerner, for de sitter ofte på lange kontrakter, og en klubb som potensielt mister sin store stjerne ønsker mye tilbake for å rebuilde laget sitt. Da prater man fort noen 1st og 2nd round-picks de neste årene, litt avhengig av hvilke spillere man slenger med i ett eventuelt tilbud.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Chromeback skrev: tor okt 21, 2021 4:58 pm
Det handler litt om struktur, som feks at man har restricted free agency (RFA), og unrestricted free agency (UFA). Så lenge man er RFA, så koster det ett lag potensielt mye å hente en stjerne på RFA-markedet, man må gjerne ofre mye av fremtiden sin ved å gi fra seg høye draft picks. Her kan man lese litt om det, https://en.m.wikipedia.org/wiki/Restricted_free_agent

Det som gjør at man sjeldent ser de aller største bytte franchise i NHL kontra feks NBA er at man i NHL ofte skriver lengre kontrakter enn NBA. En kontrakt på 6-8 år på spillere man ser på laget sin neste store spiller er ikke uvanlig, eventuelt en UFA som tester FA-markedet kan også få gode kontrakter med solid lengde.

Men mye handler om at det koster mye å hente stjerner, for de sitter ofte på lange kontrakter, og en klubb som potensielt mister sin store stjerne ønsker mye tilbake for å rebuilde laget sitt. Da prater man fort noen 1st og 2nd round-picks de neste årene, litt avhengig av hvilke spillere man slenger med i ett eventuelt tilbud.
Takker. Er det ikke også en hard salary cap i NHL? I NBA er det jo en soft cap, noe som tross alt gjør det litt enklere.

I NBA er det jo også enklere å forbedre laget veldig mye ved å hente en eneste spiller kontral NHL. Det betyr kanskje at det ikke er like stor verdig for NHL-lagene å hente en veldig dyr free agent?

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

KongOlav2 skrev: tor okt 21, 2021 6:42 pm
Chromeback skrev: tor okt 21, 2021 4:58 pm
Det handler litt om struktur, som feks at man har restricted free agency (RFA), og unrestricted free agency (UFA). Så lenge man er RFA, så koster det ett lag potensielt mye å hente en stjerne på RFA-markedet, man må gjerne ofre mye av fremtiden sin ved å gi fra seg høye draft picks. Her kan man lese litt om det, https://en.m.wikipedia.org/wiki/Restricted_free_agent

Det som gjør at man sjeldent ser de aller største bytte franchise i NHL kontra feks NBA er at man i NHL ofte skriver lengre kontrakter enn NBA. En kontrakt på 6-8 år på spillere man ser på laget sin neste store spiller er ikke uvanlig, eventuelt en UFA som tester FA-markedet kan også få gode kontrakter med solid lengde.

Men mye handler om at det koster mye å hente stjerner, for de sitter ofte på lange kontrakter, og en klubb som potensielt mister sin store stjerne ønsker mye tilbake for å rebuilde laget sitt. Da prater man fort noen 1st og 2nd round-picks de neste årene, litt avhengig av hvilke spillere man slenger med i ett eventuelt tilbud.
Takker. Er det ikke også en hard salary cap i NHL? I NBA er det jo en soft cap, noe som tross alt gjør det litt enklere.

I NBA er det jo også enklere å forbedre laget veldig mye ved å hente en eneste spiller kontral NHL. Det betyr kanskje at det ikke er like stor verdig for NHL-lagene å hente en veldig dyr free agent?
Ja, NHL har hard salary cap i motsetning til NFL og NBA (og MLB som ikke har salary cap).

Den er vanligvis økende, men på grunn av pandemien så har den blitt stående på $81.5m uten noen lovnad om når den kommer til å økes igjen, noe som har gitt en del klubber litt hodebry. Det har vel vært prat om at den kan stå stille så lenge som til 2025, men jeg har ikke helt fått med meg utviklingen her.

Ja, i NBA får man nok mye mer igjen for å hente en spiller, noe som gjør at disse klubbene er mer villige til å gi opp assets for en spiller kontra NHL. Det er viktig å ha bygge gode lag, men man ser enkelte klubber som velger å bruke mye penger på få spillere, som Blackhawks har gjort i årets off-season. Kan ikke si at det har lyktes så godt, på det bittelille grunnlaget man kan dømme dem etter så langt.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Canes fortsetter å fyre opp under rivaleriet med Habs.

https://didthehabslose.godaddysites.com/

Smurfejonny
Innlegg: 316

Legg inn av Smurfejonny »

Chromeback skrev: fre okt 22, 2021 9:08 pm Canes fortsetter å fyre opp under rivaleriet med Habs.

https://didthehabslose.godaddysites.com/
Ser ut som noen har hacket siden nå. Men Canes sin twitter har vært fullstendig overlegen siden kampen, fyrer oppunder som bare det.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Smurfejonny skrev: fre okt 22, 2021 9:36 pm
Chromeback skrev: fre okt 22, 2021 9:08 pm Canes fortsetter å fyre opp under rivaleriet med Habs.

https://didthehabslose.godaddysites.com/
Ser ut som noen har hacket siden nå. Men Canes sin twitter har vært fullstendig overlegen siden kampen, fyrer oppunder som bare det.
Et eller annet har skjedd, ja. Her er hvordan den egentlig så ut.

https://web.archive.org/web/20211022021 ... sites.com/

Elsker virkelig hvor petty begge lagene klarer å være mot hverandre, særlig Canes sitt pr-management.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Denne er også knallsterk.


Smurfejonny
Innlegg: 316

Legg inn av Smurfejonny »

Chromeback skrev: fre okt 22, 2021 9:38 pm
Smurfejonny skrev: fre okt 22, 2021 9:36 pm
Chromeback skrev: fre okt 22, 2021 9:08 pm Canes fortsetter å fyre opp under rivaleriet med Habs.

https://didthehabslose.godaddysites.com/
Ser ut som noen har hacket siden nå. Men Canes sin twitter har vært fullstendig overlegen siden kampen, fyrer oppunder som bare det.
Et eller annet har skjedd, ja. Her er hvordan den egentlig så ut.

https://web.archive.org/web/20211022021 ... sites.com/

Elsker virkelig hvor petty begge lagene klarer å være mot hverandre, særlig Canes sitt pr-management.
Canes har jo vært i full fyr siden seieren, sendt stikk hele veien.

Carolina Hurricanes
@Canes
Offering the stats sheet for y'all
Carolina Hurricanes
@Canes
Hab a good night, everyone

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Smurfejonny skrev: fre okt 22, 2021 9:42 pm
Chromeback skrev: fre okt 22, 2021 9:38 pm
Smurfejonny skrev: fre okt 22, 2021 9:36 pm

Ser ut som noen har hacket siden nå. Men Canes sin twitter har vært fullstendig overlegen siden kampen, fyrer oppunder som bare det.
Et eller annet har skjedd, ja. Her er hvordan den egentlig så ut.

https://web.archive.org/web/20211022021 ... sites.com/

Elsker virkelig hvor petty begge lagene klarer å være mot hverandre, særlig Canes sitt pr-management.
Canes har jo vært i full fyr siden seieren, sendt stikk hele veien.

Carolina Hurricanes
@Canes
Offering the stats sheet for y'all
Carolina Hurricanes
@Canes
Hab a good night, everyone
Selv om Canes er divisjonsrival så klarer jeg bare ikke å mislike dem. Dette er så sinnsykt nydelig.

Smurfejonny
Innlegg: 316

Legg inn av Smurfejonny »

Chromeback skrev: fre okt 22, 2021 9:50 pm
Smurfejonny skrev: fre okt 22, 2021 9:42 pm
Chromeback skrev: fre okt 22, 2021 9:38 pm

Et eller annet har skjedd, ja. Her er hvordan den egentlig så ut.

https://web.archive.org/web/20211022021 ... sites.com/

Elsker virkelig hvor petty begge lagene klarer å være mot hverandre, særlig Canes sitt pr-management.
Canes har jo vært i full fyr siden seieren, sendt stikk hele veien.

Carolina Hurricanes
@Canes
Offering the stats sheet for y'all
Carolina Hurricanes
@Canes
Hab a good night, everyone
Selv om Canes er divisjonsrival så klarer jeg bare ikke å mislike dem. Dette er så sinnsykt nydelig.
Det er vanskelig å ikke like den twittere kontoen, de har jo kjørt på med en haug med tweets siden seieren, og alt er små og store stikk. Helt nydelig rett og slett.

Tomica

Legg inn av Tomica »

Har ikke fått sett annet enn resultater dagen derpå i det siste, og blir ikke full kamp i natt heller, men Pastrnak har gitt Bruins ledelsen mot formsterke Sabres :)

Tomica

Legg inn av Tomica »

Sabres er søren ikke dårlig heller. Imponerende spill, leder skuddstatistikken. Venter bare på mål i mot her ...

Tomica

Legg inn av Tomica »

2-0, Nosek. Herlig angrep! Herlig assist fra Hall.

Tomica

Legg inn av Tomica »

3-0 Bruins nå. Coyle. Glissent på tribunene til Sabres, ser ut som en Start-kamp på Sør Arena.

Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

Edmonton Oilers er igang. 5-3 mot Vegas.

Poengkonge i NHL sålangt, McDavid med 13 foran Draisaitl med 11

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

lol


Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Ganske sjukt, sånn i grunn.


Tomica

Legg inn av Tomica »

Leafs får grisebank av Penguins som mangler Crosby, Malkin, Letang, Rust og Carter. 7-1 så langt i tredje periode. Får prøve å holde meg våken til å se åpninga av Seattle sin kamp, så får det bli rett i seng.

Jorge86

Legg inn av Jorge86 »

Tomica skrev: søn okt 24, 2021 3:24 am Leafs får grisebank av Penguins som mangler Crosby, Malkin, Letang, Rust og Carter. 7-1 så langt i tredje periode. Får prøve å holde meg våken til å se åpninga av Seattle sin kamp, så får det bli rett i seng.
Det er så rævva, det. Det brenner under beina på Keefe nå.

Jorge86

Legg inn av Jorge86 »

Tomica skrev: søn okt 24, 2021 3:24 am Leafs får grisebank av Penguins som mangler Crosby, Malkin, Letang, Rust og Carter. 7-1 så langt i tredje periode. Får prøve å holde meg våken til å se åpninga av Seattle sin kamp, så får det bli rett i seng.
Ligger an til OT i Tampa nå som Point utligna 2 min før slutt. Jeg anbefaler 3-on-3 mellom Tampa og Colorado framfor 5-on-5 mellom Canucks og Kraken!

Tomica

Legg inn av Tomica »

Jorge86 skrev: søn okt 24, 2021 3:38 am
Tomica skrev: søn okt 24, 2021 3:24 am Leafs får grisebank av Penguins som mangler Crosby, Malkin, Letang, Rust og Carter. 7-1 så langt i tredje periode. Får prøve å holde meg våken til å se åpninga av Seattle sin kamp, så får det bli rett i seng.
Det er så rævva, det. Det brenner under beina på Keefe nå.
Jepp. Fortsetter dette vil det nok brenne under beina på flere.

Tomica

Legg inn av Tomica »

Jorge86 skrev: søn okt 24, 2021 3:40 am
Tomica skrev: søn okt 24, 2021 3:24 am Leafs får grisebank av Penguins som mangler Crosby, Malkin, Letang, Rust og Carter. 7-1 så langt i tredje periode. Får prøve å holde meg våken til å se åpninga av Seattle sin kamp, så får det bli rett i seng.
Ligger an til OT i Tampa nå som Point utligna 2 min før slutt. Jeg anbefaler 3-on-3 mellom Tampa og Colorado framfor 5-on-5 mellom Canucks og Kraken!
Har vært litt fram og tilbake mellom et par kamper her i natt, men fikk heldigvis jeg med meg OT mellom Tampa og Colorado. Nå blir det shootout :)

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Ouuf detta va blytungt å våkne til

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Leafs er jo helt ute å sykle.

Panthers virker så bra som fryktet. Bob har virkelig funnet sitt gamle jeg igjen.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Seattle Kraken med ammetåke i starten av sesongen her, kanskje som forventet ? Blackhawks hadde jeg derimot forventet meg mer av.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Kan vel si at det var ikke der jeg trodde at Wild kom til å ligge så tidlig i sesongen.


Brukeravatar
TAdams6
Innlegg: 4813

Legg inn av TAdams6 »

https://media.nhl.com/public/news/15334

Veldig kjekt å se Connor oppe med McDavid

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Ishockey»