Wokenytt: Nå endres stedsnavnene i Norge

Svar
pigg

Re: Wokenytt: Nå endres stedsnavnene i Norge

Legg inn av pigg »

PapaSmurf skrev: fre mai 12, 2023 12:43 pm Det er en fillesak fra begge sider egentlig.

Det er noen øde fjell nært Nordpolen med navnet neger i seg. So what?

Om de endrer navnet på noen øde fjell nært Nordpolen med navnet neger i seg. So what?
Det er ikke en fillesak. Det er problematisk at helt marginale grupper skal ha innflytelse over f.eks navn på steder som den overveldende majoriteten ikke støtes av. Når man er så dum at man gir etter for gnålet til disse idiotene, gir det en presedens overfor andre ting i Norge og verden de mener seg rett til å endre på. Slik skyves samfunnet i deres favør på bekostning av oss.


Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

pigg skrev: lør mai 27, 2023 10:39 pm
PapaSmurf skrev: fre mai 12, 2023 12:43 pm Det er en fillesak fra begge sider egentlig.

Det er noen øde fjell nært Nordpolen med navnet neger i seg. So what?

Om de endrer navnet på noen øde fjell nært Nordpolen med navnet neger i seg. So what?
Det er ikke en fillesak. Det er problematisk at helt marginale grupper skal ha innflytelse over f.eks navn på steder som den overveldende majoriteten ikke støtes av. Når man er så dum at man gir etter for gnålet til disse idiotene, gir det en presedens overfor andre ting i Norge og verden de mener seg rett til å endre på. Slik skyves samfunnet i deres favør på bekostning av oss.
Martin Niemöller:
Først kom de etter sosialistene, og jeg sa ingenting - for jeg var ikke sosialist.
Så kom de etter fagforeningsfolkene, og jeg sa ingenting - for jeg var ikke fagforeningsmedlem.
Så kom de etter jødene, og jeg sa ingenting - for jeg var ikke jøde.
Så kom de etter meg - og det var ingen tilbake som kunne tale min sak.

Den kan brukes i mange sammenhenger.

Eller at gir du dem lillefingeren tar de hele hånden, er også fin.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

pigg skrev: lør mai 27, 2023 10:39 pm Det er ikke en fillesak. Det er problematisk at helt marginale grupper skal ha innflytelse over f.eks navn på steder som den overveldende majoriteten ikke støtes av. Når man er så dum at man gir etter for gnålet til disse idiotene, gir det en presedens overfor andre ting i Norge og verden de mener seg rett til å endre på. Slik skyves samfunnet i deres favør på bekostning av oss.
Hvem er oss? Er det de som insisterer på å bruke neger, mongo og andre ord som var gangbare for femti år siden?
Og hvem er de marginale gruppene? Negre, mongoer og hvilke andre? Pakkiser? Gulinger?

Vuvuzelaen

Legg inn av Vuvuzelaen »

ehall skrev: søn mai 28, 2023 12:38 am
pigg skrev: lør mai 27, 2023 10:39 pm
PapaSmurf skrev: fre mai 12, 2023 12:43 pm Det er en fillesak fra begge sider egentlig.

Det er noen øde fjell nært Nordpolen med navnet neger i seg. So what?

Om de endrer navnet på noen øde fjell nært Nordpolen med navnet neger i seg. So what?
Det er ikke en fillesak. Det er problematisk at helt marginale grupper skal ha innflytelse over f.eks navn på steder som den overveldende majoriteten ikke støtes av. Når man er så dum at man gir etter for gnålet til disse idiotene, gir det en presedens overfor andre ting i Norge og verden de mener seg rett til å endre på. Slik skyves samfunnet i deres favør på bekostning av oss.
Martin Niemöller:
Først kom de etter sosialistene, og jeg sa ingenting - for jeg var ikke sosialist.
Så kom de etter fagforeningsfolkene, og jeg sa ingenting - for jeg var ikke fagforeningsmedlem.
Så kom de etter jødene, og jeg sa ingenting - for jeg var ikke jøde.
Så kom de etter meg - og det var ingen tilbake som kunne tale min sak.

Den kan brukes i mange sammenhenger.

Eller at gir du dem lillefingeren tar de hele hånden, er også fin.
Hahaha at det går an å være så virkelighetsfjern at man drar inn det sitatet i en diskusjon om navneendringer på noen obskure fjell på Svalbard.

Det finnes ikke noe viktigere for gubbene på VGD/FD enn retten til å kunne si ordet "neger" uten at folk skal syns du er en dust når du bruker det. Hver minste lille sak om det ordet utløser jo endeløse diskusjoner.

pigg

Legg inn av pigg »

Vuvuzelaen skrev: søn mai 28, 2023 10:11 pm Det finnes ikke noe viktigere for gubbene på VGD/FD enn retten til å kunne si ordet "neger" uten at folk skal syns du er en dust når du bruker det. Hver minste lille sak om det ordet utløser jo endeløse diskusjoner.
Alltid like overbevisende når dere moraliserer ved å bruke begrep som 'gubbe'. Det er både misandristisk og aldersistisk.

'Neger' er en normal norsk betegnelse. Om dere har et problem med det ordet må dere jobbe med dere selv.

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

Det er ingen fillesak når woke blir en endeløs sak om navn.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

pigg skrev: søn mai 28, 2023 10:22 pm
Vuvuzelaen skrev: søn mai 28, 2023 10:11 pm Det finnes ikke noe viktigere for gubbene på VGD/FD enn retten til å kunne si ordet "neger" uten at folk skal syns du er en dust når du bruker det. Hver minste lille sak om det ordet utløser jo endeløse diskusjoner.
Alltid like overbevisende når dere moraliserer ved å bruke begrep som 'gubbe'. Det er både misandristisk og aldersistisk.

'Neger' er en normal norsk betegnelse. Om dere har et problem med det ordet må dere jobbe med dere selv.
For 30 år sidan var neger ein normal norsk betegnelse. Enkelte sitter fast i fortida, men resten av Norge beveger seg framover.

pigg

Legg inn av pigg »

MRSA skrev: søn mai 28, 2023 10:28 pm For 30 år sidan var neger ein normal norsk betegnelse.
Det er det fortsatt.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Vuvuzelaen skrev: søn mai 28, 2023 10:11 pm Det finnes ikke noe viktigere for gubbene på VGD/FD enn retten til å kunne si ordet "neger" uten at folk skal syns du er en dust når du bruker det. Hver minste lille sak om det ordet utløser jo endeløse diskusjoner.
Jeg driter i om noen synes jeg er dust for at jeg bruker det vanlige ordet neger. Om jeg klarer i hisse noen opp blir det bare artig. Jeg nekter å bruke PK-ordboken som stadig forandres, det får andre «perfekte» mennesker bruke.

Vuvuzelaen

Legg inn av Vuvuzelaen »

pigg skrev: søn mai 28, 2023 10:22 pm
Vuvuzelaen skrev: søn mai 28, 2023 10:11 pm Det finnes ikke noe viktigere for gubbene på VGD/FD enn retten til å kunne si ordet "neger" uten at folk skal syns du er en dust når du bruker det. Hver minste lille sak om det ordet utløser jo endeløse diskusjoner.
Alltid like overbevisende når dere moraliserer ved å bruke begrep som 'gubbe'. Det er både misandristisk og aldersistisk.
Reagerer du på at jeg bruker ordet "gubbe"? Er ikke det litt woke da?

Vuvuzelaen

Legg inn av Vuvuzelaen »

ehall skrev: søn mai 28, 2023 10:31 pm
Vuvuzelaen skrev: søn mai 28, 2023 10:11 pm Det finnes ikke noe viktigere for gubbene på VGD/FD enn retten til å kunne si ordet "neger" uten at folk skal syns du er en dust når du bruker det. Hver minste lille sak om det ordet utløser jo endeløse diskusjoner.
Jeg driter i om noen synes jeg er dust for at jeg bruker det vanlige ordet neger. Om jeg klarer i hisse noen opp blir det bare artig. Jeg nekter å bruke PK-ordboken som stadig forandres, det får andre «perfekte» mennesker bruke.
Jeg kommer aldri forstå folk som drives av å være kjipe, og ser på dette som positive karaktertrekk.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Vuvuzelaen skrev: søn mai 28, 2023 11:06 pm
ehall skrev: søn mai 28, 2023 10:31 pm
Vuvuzelaen skrev: søn mai 28, 2023 10:11 pm Det finnes ikke noe viktigere for gubbene på VGD/FD enn retten til å kunne si ordet "neger" uten at folk skal syns du er en dust når du bruker det. Hver minste lille sak om det ordet utløser jo endeløse diskusjoner.
Jeg driter i om noen synes jeg er dust for at jeg bruker det vanlige ordet neger. Om jeg klarer i hisse noen opp blir det bare artig. Jeg nekter å bruke PK-ordboken som stadig forandres, det får andre «perfekte» mennesker bruke.
Jeg kommer aldri forstå folk som drives av å være kjipe, og ser på dette som positive karaktertrekk.
Det er din subjektive mening at dette er å være kjip. Jeg synes det viser prinsippfasthet og ikke vender kappen med vinden på grunn at man ikke evner å stå i mot andre. Kanskje dét kan kalles feighet? Er mange ryggløse der ute.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Prinsesse Ingrid Alexandra (19) brukte ordet «fanteri» i sin russehilsen på Facebook. To uker senere hadde Slottet endret ordet til «fjas». – Her har noen vært våkne, sier Ervin Kohn.

– Det er viktig med bevissthet om hvor ord og uttrykk opprinnelig kommer fra, sier Slottets kommunikasjonssjef Guri Varpe til VG.

– I dette tilfellet ble vi minnet om at ‘fanteri’ har sin opprinnelse fra negativ omtale av romanifolket, som er en av våre nasjonale minoriteter. Ordet er derfor erstattet, fortsetter hun.

– Bruken av ordet var selvsagt ikke vondt ment mot noen. Det er viktig at vi hjelper hverandre til å bruke et inkluderende språk. Vi er derfor takknemlig for at vi ble gjort oppmerksom på ordets opprinnelse, sier hun.

Ja, her må man passe seg for ordbruken...

https://www.vg.no/rampelys/i/JQMgg8/kon ... ussehilsen

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

ehall skrev: søn mai 28, 2023 10:31 pm Jeg driter i om noen synes jeg er dust for at jeg bruker det vanlige ordet neger. Om jeg klarer i hisse noen opp blir det bare artig. Jeg nekter å bruke PK-ordboken som stadig forandres, det får andre «perfekte» mennesker bruke.
Pakkis er forkortelse for pakistaner. Bruker du fortsatt ordet pakkis?

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Guttorm123 skrev: søn mai 28, 2023 11:18 pm Ja, her må man passe seg for ordbruken...
OMG, verden holder på å gå av hengslene. Men dessverre, kongehuset jo bare vært PK, kronprinsen jobber hardt for det. Synes synd på prinsessen.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Hardy-guttene skrev: søn mai 28, 2023 11:39 pm
ehall skrev: søn mai 28, 2023 10:31 pm Jeg driter i om noen synes jeg er dust for at jeg bruker det vanlige ordet neger. Om jeg klarer i hisse noen opp blir det bare artig. Jeg nekter å bruke PK-ordboken som stadig forandres, det får andre «perfekte» mennesker bruke.
Pakkis er forkortelse for pakistaner. Bruker du fortsatt ordet pakkis?
I motsetning til neger er pakkis nedsettende, så jeg bruker ikke det ordet. Vet ikke hvorfor du blander inn det slengordet. Dog om en pakistaner hadde kaldt meg potet kan jeg gjerne kalle ham en pakkis tilbake. Men må jo passe på at ingen hører på, jeg kan bli tatt for rasisme men ikke pakistaneren.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

ehall skrev: søn mai 28, 2023 11:52 pm
Hardy-guttene skrev: søn mai 28, 2023 11:39 pm
ehall skrev: søn mai 28, 2023 10:31 pm Jeg driter i om noen synes jeg er dust for at jeg bruker det vanlige ordet neger. Om jeg klarer i hisse noen opp blir det bare artig. Jeg nekter å bruke PK-ordboken som stadig forandres, det får andre «perfekte» mennesker bruke.
Pakkis er forkortelse for pakistaner. Bruker du fortsatt ordet pakkis?
I motsetning til neger er pakkis nedsettende, så jeg bruker ikke det ordet. Vet ikke hvorfor du blander inn det slengordet. Dog om en pakistaner hadde kaldt meg potet kan jeg gjerne kalle ham en pakkis tilbake. Men må jo passe på at ingen hører på, jeg kan bli tatt for rasisme men ikke pakistaneren.
Til info, så oppleves ordet neger som nedsettende på mange av de det brukes om.
Likevel kjemper du en kamp for å få lov til å bruke det. Det er ikke brukeren av ordet som har definisjonsretten til å avgjøre at det er nedsettende eller ikke.
De fleste har nok respekt for andre mennesker til å droppe ord som oppleves nedsettende. Men du insisterer på å fortsette å være nedsettende?

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

virrvarr skrev: fre mai 12, 2023 8:38 pm
BlackEagle skrev: fre mai 12, 2023 4:26 pm .............

Poenget er jo at "negro" eller "niger" på flere europeiske språk betyr SVART. ............

Mvh

BE
....
"Niger" hentes direkte fra latin, limet i europeiske språk, så hvorfor latin plutselig skal bli "out" og erstattes med et svart eller et black for å være PK er litt underlig.
Romerne var imperialistiske så vi burde snarest bytte ut latin som medisin-og vitenskapsspråk. Vi burde vel finne et bedre egnet gammelt norrønt ord for "jakt" også, siden det vel kommer fra latinske "iakta" som i å kaste (spyd)?

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

Hardy-guttene skrev: søn mai 28, 2023 9:28 am
pigg skrev: lør mai 27, 2023 10:39 pm Det er ikke en fillesak. Det er problematisk at helt marginale grupper skal ha innflytelse over f.eks navn på steder som den overveldende majoriteten ikke støtes av. Når man er så dum at man gir etter for gnålet til disse idiotene, gir det en presedens overfor andre ting i Norge og verden de mener seg rett til å endre på. Slik skyves samfunnet i deres favør på bekostning av oss.
Hvem er oss? Er det de som insisterer på å bruke neger, mongo og andre ord som var gangbare for femti år siden?
Og hvem er de marginale gruppene? Negre, mongoer og hvilke andre? Pakkiser? Gulinger?
Forbanna tater? Ikke et uttrykk man hører ofte, men har hørt det.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Henningsen skrev: søn mai 28, 2023 11:58 pm
ehall skrev: søn mai 28, 2023 11:52 pm
Hardy-guttene skrev: søn mai 28, 2023 11:39 pm
Pakkis er forkortelse for pakistaner. Bruker du fortsatt ordet pakkis?
I motsetning til neger er pakkis nedsettende, så jeg bruker ikke det ordet. Vet ikke hvorfor du blander inn det slengordet. Dog om en pakistaner hadde kaldt meg potet kan jeg gjerne kalle ham en pakkis tilbake. Men må jo passe på at ingen hører på, jeg kan bli tatt for rasisme men ikke pakistaneren.
Til info, så oppleves ordet neger som nedsettende på mange av de det brukes om.
Likevel kjemper du en kamp for å få lov til å bruke det. Det er ikke brukeren av ordet som har definisjonsretten til å avgjøre at det er nedsettende eller ikke.
De fleste har nok respekt for andre mennesker til å droppe ord som oppleves nedsettende. Men du insisterer på å fortsette å være nedsettende?
Men hvorfor insistere de på å bruke ordet selv?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

kytec skrev: man mai 29, 2023 12:18 am
Henningsen skrev: søn mai 28, 2023 11:58 pm
ehall skrev: søn mai 28, 2023 11:52 pm

I motsetning til neger er pakkis nedsettende, så jeg bruker ikke det ordet. Vet ikke hvorfor du blander inn det slengordet. Dog om en pakistaner hadde kaldt meg potet kan jeg gjerne kalle ham en pakkis tilbake. Men må jo passe på at ingen hører på, jeg kan bli tatt for rasisme men ikke pakistaneren.
Til info, så oppleves ordet neger som nedsettende på mange av de det brukes om.
Likevel kjemper du en kamp for å få lov til å bruke det. Det er ikke brukeren av ordet som har definisjonsretten til å avgjøre at det er nedsettende eller ikke.
De fleste har nok respekt for andre mennesker til å droppe ord som oppleves nedsettende. Men du insisterer på å fortsette å være nedsettende?
Men hvorfor insistere de på å bruke ordet selv?
De som føler det som nedsettende insisterer ikke på at det skal brukes.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

kytec skrev: man mai 29, 2023 12:18 am
Henningsen skrev: søn mai 28, 2023 11:58 pm
ehall skrev: søn mai 28, 2023 11:52 pm

I motsetning til neger er pakkis nedsettende, så jeg bruker ikke det ordet. Vet ikke hvorfor du blander inn det slengordet. Dog om en pakistaner hadde kaldt meg potet kan jeg gjerne kalle ham en pakkis tilbake. Men må jo passe på at ingen hører på, jeg kan bli tatt for rasisme men ikke pakistaneren.
Til info, så oppleves ordet neger som nedsettende på mange av de det brukes om.
Likevel kjemper du en kamp for å få lov til å bruke det. Det er ikke brukeren av ordet som har definisjonsretten til å avgjøre at det er nedsettende eller ikke.
De fleste har nok respekt for andre mennesker til å droppe ord som oppleves nedsettende. Men du insisterer på å fortsette å være nedsettende?
Men hvorfor insistere de på å bruke ordet selv?
Nettopp. Jeg har kun sett ytre venstre og PK-folk som påstår at neger er nedsettende, ikke fra negre selv. Så argumentenes deres faller på stengrunn. Har heller aldri sett hvilken ord de mener skal erstatte neger (i ordets definisjon som jeg bruker det som). Sikkert for det finnes ikke, men poenget deres er jo mest å hakke ned på andre.

Regner med Henningsen leser dette for jeg svarer ikke vedkommende selv. Jeg har lagt den inn som uvenn, gidder ikke mer av våset og løgnene denne kommer med.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

"Polakk" er et ord som blir flittig brukt om personer fra Polen. , selv om det finnes personer som mener det er nedsettende.

Hvorfor brukes dette ordet så flittig da?

Det er ikke greit å kalle meg «polakk»:

https://www.aftenposten.no/meninger/sid ... meg-polakk

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

ehall skrev: man mai 29, 2023 1:07 am

Nettopp. Jeg har kun sett ytre venstre og PK-folk som påstår at neger er nedsettende
Kan det være at disse er anti-hvite?

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

ehall skrev: søn mai 28, 2023 11:52 pm
Hardy-guttene skrev: søn mai 28, 2023 11:39 pm
ehall skrev: søn mai 28, 2023 10:31 pm Jeg driter i om noen synes jeg er dust for at jeg bruker det vanlige ordet neger. Om jeg klarer i hisse noen opp blir det bare artig. Jeg nekter å bruke PK-ordboken som stadig forandres, det får andre «perfekte» mennesker bruke.
Pakkis er forkortelse for pakistaner. Bruker du fortsatt ordet pakkis?
I motsetning til neger er pakkis nedsettende, så jeg bruker ikke det ordet. Vet ikke hvorfor du blander inn det slengordet. Dog om en pakistaner hadde kaldt meg potet kan jeg gjerne kalle ham en pakkis tilbake. Men må jo passe på at ingen hører på, jeg kan bli tatt for rasisme men ikke pakistaneren.
Tater, sigøyner, mongo, dverg og neger var gangbart for femti år siden. Det handler om respekt. Det er så enkelt som at hvis folk ikke vil bli kalt pakkis, jorbærplukker, neger, tater eller mongo, så kaller du dem ikke det. Men hvis "Om jeg klarer i hisse noen opp blir det bare artig." er holdningen så er det hensiktsløst å diskutere.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

ehall skrev: man mai 29, 2023 1:07 am
kytec skrev: man mai 29, 2023 12:18 am
Henningsen skrev: søn mai 28, 2023 11:58 pm

Til info, så oppleves ordet neger som nedsettende på mange av de det brukes om.
Likevel kjemper du en kamp for å få lov til å bruke det. Det er ikke brukeren av ordet som har definisjonsretten til å avgjøre at det er nedsettende eller ikke.
De fleste har nok respekt for andre mennesker til å droppe ord som oppleves nedsettende. Men du insisterer på å fortsette å være nedsettende?
Men hvorfor insistere de på å bruke ordet selv?
Nettopp. Jeg har kun sett ytre venstre og PK-folk som påstår at neger er nedsettende, ikke fra negre selv. Så argumentenes deres faller på stengrunn. Har heller aldri sett hvilken ord de mener skal erstatte neger (i ordets definisjon som jeg bruker det som). Sikkert for det finnes ikke, men poenget deres er jo mest å hakke ned på andre.

Regner med Henningsen leser dette for jeg svarer ikke vedkommende selv. Jeg har lagt den inn som uvenn, gidder ikke mer av våset og løgnene denne kommer med.
Alltid greit å blokkere motstemmer, sånn at man får et fungerende ekkokammer. :lol:

Jeg har flere i min vennekrets som er afrikanere, og enda flere som er deres venner igjen, og folk jeg treffer i forbindelse med jobb.
Ingen av disse mener det er greit å bli kalt neger, og begrunnelsen er at det er nedsettende.

Men du fortsetter altså å kreve din rett til å være nedsettende mot folk...
Det sier vel mest om deg og dine holdninger egentlig.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Henningsen skrev: man mai 29, 2023 9:47 am
ehall skrev: man mai 29, 2023 1:07 am
kytec skrev: man mai 29, 2023 12:18 am

Men hvorfor insistere de på å bruke ordet selv?
Nettopp. Jeg har kun sett ytre venstre og PK-folk som påstår at neger er nedsettende, ikke fra negre selv. Så argumentenes deres faller på stengrunn. Har heller aldri sett hvilken ord de mener skal erstatte neger (i ordets definisjon som jeg bruker det som). Sikkert for det finnes ikke, men poenget deres er jo mest å hakke ned på andre.

Regner med Henningsen leser dette for jeg svarer ikke vedkommende selv. Jeg har lagt den inn som uvenn, gidder ikke mer av våset og løgnene denne kommer med.
Alltid greit å blokkere motstemmer, sånn at man får et fungerende ekkokammer. :lol:

Jeg har flere i min vennekrets som er afrikanere, og enda flere som er deres venner igjen, og folk jeg treffer i forbindelse med jobb.
Ingen av disse mener det er greit å bli kalt neger, og begrunnelsen er at det er nedsettende.

Men du fortsetter altså å kreve din rett til å være nedsettende mot folk...
Det sier vel mest om deg og dine holdninger egentlig.
Enig. Har mange arbeidskollegaer med afrikansk opprinnelse. Finnes ikke så mye som 1 av de som syns det er greitt å bli kalt for neger.

Cabal

Legg inn av Cabal »

ehall skrev: man mai 29, 2023 1:07 am Nettopp. Jeg har kun sett ytre venstre og PK-folk som påstår at neger er nedsettende, ikke fra negre selv.
Hehehe, elendig forsøk. Dere rasister krever altså å MÅ få bruke et rasistisk og nedsettende ord. Det morsomme er at det er nøyaktig akkurat samme gjeng som fikk ordet frepper bannet på VGD. I månedsvis klagde dere over de fæle sosialsitene som kalte dere frepper og det var såååååååå fælt og stygt, stakkars, og til slutt ble det faktisk slettet automatisk. Men fyttikatta om noen skal ta fra dere ordet neger. Fy flate for en tilbakestående gjeng.

Bjonte

Legg inn av Bjonte »

Neger har helt klart blitt en nedsettende betegnelse. Seg imellom kan det allikevel forekomme at også verre betegnelser er innenfor. Opprinnelg betyr det jo bare sort på latin, men er i dag et ord i hvert fall «ikke-sorte» bør unngå. Det betyr ikke automatisk at Pippi bør boykottes, alt må ses i lys av den tid det ble brukt. Det var simpelthen en betegnelse på rase. Men siden det ofte var et negativt syn bak, utviklet det seg til å bli negativt.
Sist redigert av Bjonte den man mai 29, 2023 10:29 am, redigert 1 gang totalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»