Wokenytt: Nå endres stedsnavnene i Norge

Svar
MRSA
Innlegg: 2168

Re: Wokenytt: Nå endres stedsnavnene i Norge

Legg inn av MRSA »

Texas_John skrev: lør mai 13, 2023 9:27 pm
MRSA skrev: lør mai 13, 2023 7:24 pm Neger har aldri vore eit norsk ord for svart.
Men det har vært brukt om hverandre, ref Hamsun:

«Man pånødes disse sortes samliv. Umenneskeligheten ranet dem bort fra Afrika, hvor de hører hjemme, og demokratiet gjorde dem til siviliserte borgere stikk imot all naturens orden. De har sprunget over alle mellomliggende utviklingstrinn fra rotteslukere til yankeer. Nu brukes de til prester, barberere, oppvartere og svigersønner. De har alle et hvitt menneskes rettigheter og tar seg alle en sort negers friheter […] Negrene er og forblir negre, en menneskebegynnelse fra tropene, vesener med tarmer i hodene, rudimentære organer på et hvitt samfunnslegeme. I stedet for å danne en åndselite har man i Amerika grunnlagt et mulattstutteri».
Nei, neger har aldri blitt brukt om fargen svart i Norge. Det hjelpe ikkje å siterer nazisten Hamsund sitt grusomme menneskesyn.

Predatorgnu

Legg inn av Predatorgnu »

Jeg forstår virkelig ikke hensikten med denne stadige debatten om ordet "neger". Vil man bruke ordet, så bruk det. Det er ikke straffbart, og alle vil forstå meningen.
Det sier bare litt mere om brukeren enn hva et mer nøytralt ord gjør.
Siden så mange opplever det negativt å bli tiltalt/omtalt som "neger", virker det naturlege for andre å la være. Mennesker er forskjellige.

Ellers var vel "blåmann" det norrøne ordet for mørkhuda folk.

Bilde
Men nå nærmere det seg 17 mai. På tide å sy ut penbuksa og flytte knappen i jakka

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

MRSA skrev: lør mai 13, 2023 9:35 pm
Texas_John skrev: lør mai 13, 2023 9:27 pm
MRSA skrev: lør mai 13, 2023 7:24 pm Neger har aldri vore eit norsk ord for svart.
Men det har vært brukt om hverandre, ref Hamsun:

«Man pånødes disse sortes samliv. Umenneskeligheten ranet dem bort fra Afrika, hvor de hører hjemme, og demokratiet gjorde dem til siviliserte borgere stikk imot all naturens orden. De har sprunget over alle mellomliggende utviklingstrinn fra rotteslukere til yankeer. Nu brukes de til prester, barberere, oppvartere og svigersønner. De har alle et hvitt menneskes rettigheter og tar seg alle en sort negers friheter […] Negrene er og forblir negre, en menneskebegynnelse fra tropene, vesener med tarmer i hodene, rudimentære organer på et hvitt samfunnslegeme. I stedet for å danne en åndselite har man i Amerika grunnlagt et mulattstutteri».
Nei, neger har aldri blitt brukt om fargen svart i Norge. Det hjelpe ikkje å siterer nazisten Hamsund sitt grusomme menneskesyn.
Jeg antar at det du siterer er fra « Det moderne Amerikas Aandsliv» som utkom i 1889, det året da Adolf Hitler ble født.

Litteraturkritikerne som anmeldte boka, mente at Hamsun var anarkist, sosialist og aristokrat på ytterste venstre fløy. En mening som trolig ikke var så langt fra sannheten.

At Hamsun som gammel mann sympatiserte med Hitler og nazistene, betyr ikke at han var nazist da han var ung og Hitler var et nyfødt spedbarn og ingen nazisme fantes.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Karatel skrev: søn mai 14, 2023 6:41 am
MRSA skrev: lør mai 13, 2023 9:35 pm
Texas_John skrev: lør mai 13, 2023 9:27 pm
Men det har vært brukt om hverandre, ref Hamsun:

«Man pånødes disse sortes samliv. Umenneskeligheten ranet dem bort fra Afrika, hvor de hører hjemme, og demokratiet gjorde dem til siviliserte borgere stikk imot all naturens orden. De har sprunget over alle mellomliggende utviklingstrinn fra rotteslukere til yankeer. Nu brukes de til prester, barberere, oppvartere og svigersønner. De har alle et hvitt menneskes rettigheter og tar seg alle en sort negers friheter […] Negrene er og forblir negre, en menneskebegynnelse fra tropene, vesener med tarmer i hodene, rudimentære organer på et hvitt samfunnslegeme. I stedet for å danne en åndselite har man i Amerika grunnlagt et mulattstutteri».
Nei, neger har aldri blitt brukt om fargen svart i Norge. Det hjelpe ikkje å siterer nazisten Hamsund sitt grusomme menneskesyn.
Jeg antar at det du siterer er fra « Det moderne Amerikas Aandsliv» som utkom i 1889, det året da Adolf Hitler ble født.

Litteraturkritikerne som anmeldte boka, mente at Hamsun var anarkist, sosialist og aristokrat på ytterste venstre fløy. En mening som trolig ikke var så langt fra sannheten.

At Hamsun som gammel mann sympatiserte med Hitler og nazistene, betyr ikke at han var nazist da han var ung og Hitler var et nyfødt spedbarn og ingen nazisme fantes.
Det siterte er eit menneskesyn som var typisk det som nazismen hadde når nazismen var på sitt sterkaste. Det at Hamsund hadde det same menneskesynet i 1889 er ingen unnskylding.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

https://uncf.org/

Dette står for: United Negro College Fund
og drives vel av svarte (black people). https://uncf.org/gallery/uncf-leadership-team
De har holdt på siden krigens dager.
De ser da ikke ut til å på noen måte "skamme seg" over ordet eller se på det som feil.
De utfører jo et meget viktig og fint arbeid.

Predatorgnu

Legg inn av Predatorgnu »

return_of_drakkar skrev: søn mai 14, 2023 10:21 am https://uncf.org/

Dette står for: United Negro College Fund
og drives vel av svarte (black people). https://uncf.org/gallery/uncf-leadership-team
De har holdt på siden krigens dager.
De ser da ikke ut til å på noen måte "skamme seg" over ordet eller se på det som feil.
De utfører jo et meget viktig og fint arbeid.
Derfor burde stedene på Svalbard beholdt navnene?
Mulig det, og de navnene skadet neppe noen. Men det toget ser ut til å være gått. De skifter nok ikke tilbake nå, selv om du, eller noen andre, skulle sende en formell klage.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

return_of_drakkar skrev: søn mai 14, 2023 10:21 am https://uncf.org/

Dette står for: United Negro College Fund
og drives vel av svarte (black people). https://uncf.org/gallery/uncf-leadership-team
De har holdt på siden krigens dager.
De ser da ikke ut til å på noen måte "skamme seg" over ordet eller se på det som feil.
De utfører jo et meget viktig og fint arbeid.
Du finner negro brukt her og, av en nokså berømt mann med mørk hud, nå død, drept egentlig, 4.april-68.
https://kinginstitute.stanford.edu/king ... ting-north
- so what? Pippi Langstrømpes far var negerkonge - men skal vi derfor snakke om negre - idag?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Predatorgnu skrev: søn mai 14, 2023 6:12 am Jeg forstår virkelig ikke hensikten med denne stadige debatten om ordet "neger". Vil man bruke ordet, så bruk det. Det er ikke straffbart, og alle vil forstå meningen.
Det sier bare litt mere om brukeren enn hva et mer nøytralt ord gjør.
Siden så mange opplever det negativt å bli tiltalt/omtalt som "neger", virker det naturlege for andre å la være. Mennesker er forskjellige.

Ellers var vel "blåmann" det norrøne ordet for mørkhuda folk.

Bilde
Men nå nærmere det seg 17 mai. På tide å sy ut penbuksa og flytte knappen i jakka
Hvorfor er reklamebransjen i Norge helt besatt av å IKKE benytte nordmenn som reklamefigurer?

Jeg tipper det ikke er slik i 2. og 3. verden at deres egen befolkning skal byttes ut i reklamer.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Neptun skrev: søn mai 14, 2023 1:46 pm
Predatorgnu skrev: søn mai 14, 2023 6:12 am Jeg forstår virkelig ikke hensikten med denne stadige debatten om ordet "neger". Vil man bruke ordet, så bruk det. Det er ikke straffbart, og alle vil forstå meningen.
Det sier bare litt mere om brukeren enn hva et mer nøytralt ord gjør.
Siden så mange opplever det negativt å bli tiltalt/omtalt som "neger", virker det naturlege for andre å la være. Mennesker er forskjellige.

Ellers var vel "blåmann" det norrøne ordet for mørkhuda folk.

Bilde
Men nå nærmere det seg 17 mai. På tide å sy ut penbuksa og flytte knappen i jakka
Hvorfor er reklamebransjen i Norge helt besatt av å IKKE benytte nordmenn som reklamefigurer?

Jeg tipper det ikke er slik i 2. og 3. verden at deres egen befolkning skal byttes ut i reklamer.
Aldri vore ute å reist du?

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Neptun skrev: søn mai 14, 2023 1:46 pm
Predatorgnu skrev: søn mai 14, 2023 6:12 am Jeg forstår virkelig ikke hensikten med denne stadige debatten om ordet "neger". Vil man bruke ordet, så bruk det. Det er ikke straffbart, og alle vil forstå meningen.
Det sier bare litt mere om brukeren enn hva et mer nøytralt ord gjør.
Siden så mange opplever det negativt å bli tiltalt/omtalt som "neger", virker det naturlege for andre å la være. Mennesker er forskjellige.

Ellers var vel "blåmann" det norrøne ordet for mørkhuda folk.
► Show Spoiler
Men nå nærmere det seg 17 mai. På tide å sy ut penbuksa og flytte knappen i jakka
Hvorfor er reklamebransjen i Norge helt besatt av å IKKE benytte nordmenn som reklamefigurer?

Jeg tipper det ikke er slik i 2. og 3. verden at deres egen befolkning skal byttes ut i reklamer.
Ja, hadde du noe poeng? Bør det være slik, fordi om ingen kvinner er på reklamer i Afghanistan eller ingen homser i Iran eller få mørkhudede i Norge eller ingen med lys hud i Tanzania eller ?? Jeg likte godt benetton-reklamene og hadde unger da - som fikk fargerike klær; så de fønket, reklamene.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Fordomsfull skrev: søn mai 14, 2023 1:58 pm
Neptun skrev: søn mai 14, 2023 1:46 pm
Predatorgnu skrev: søn mai 14, 2023 6:12 am Jeg forstår virkelig ikke hensikten med denne stadige debatten om ordet "neger". Vil man bruke ordet, så bruk det. Det er ikke straffbart, og alle vil forstå meningen.
Det sier bare litt mere om brukeren enn hva et mer nøytralt ord gjør.
Siden så mange opplever det negativt å bli tiltalt/omtalt som "neger", virker det naturlege for andre å la være. Mennesker er forskjellige.

Ellers var vel "blåmann" det norrøne ordet for mørkhuda folk.
► Show Spoiler
Men nå nærmere det seg 17 mai. På tide å sy ut penbuksa og flytte knappen i jakka
Hvorfor er reklamebransjen i Norge helt besatt av å IKKE benytte nordmenn som reklamefigurer?

Jeg tipper det ikke er slik i 2. og 3. verden at deres egen befolkning skal byttes ut i reklamer.
Ja, hadde du noe poeng? Bør det være slik, fordi om ingen kvinner er på reklamer i Afghanistan eller ingen homser i Iran eller få mørkhudede i Norge eller ingen med lys hud i Tanzania eller ?? Jeg likte godt benetton-reklamene og hadde unger da - som fikk fargerike klær; så de fønket, reklamene.

Om jeg hadde noe poeng? det burde være forståelig hva jeg påpekte.
- er det noe galt med norsken min siden du kommenterer noe som jeg ikke ga uttrykk for.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Predatorgnu skrev: søn mai 14, 2023 11:53 am
return_of_drakkar skrev: søn mai 14, 2023 10:21 am https://uncf.org/

Dette står for: United Negro College Fund
og drives vel av svarte (black people). https://uncf.org/gallery/uncf-leadership-team
De har holdt på siden krigens dager.
De ser da ikke ut til å på noen måte "skamme seg" over ordet eller se på det som feil.
De utfører jo et meget viktig og fint arbeid.
Derfor burde stedene på Svalbard beholdt navnene?
Mulig det, og de navnene skadet neppe noen. Men det toget ser ut til å være gått. De skifter nok ikke tilbake nå, selv om du, eller noen andre, skulle sende en formell klage.
Poenget?
At ordet ikke nødvendigvis oppfattes negativt hos alle aktuelle.

Men det er også, for en god del ting, blitt slik at A sier at B skal oppfatte noe negativt fordi A gjør det.
Det vil alltid være forskjellig oppfatning også innenfor B, om du forstår meg, noe jeg tror at du gjør.

Hva som skjer med navnene på Svalbard tenker jeg lite på som sådant.
Jeg hadde ikke hørt om navnene en gang før jeg så denne tråden.

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

Dette hysteriet er komisk. !

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

MRSA skrev: søn mai 14, 2023 9:56 am
Karatel skrev: søn mai 14, 2023 6:41 am
MRSA skrev: lør mai 13, 2023 9:35 pm

Nei, neger har aldri blitt brukt om fargen svart i Norge. Det hjelpe ikkje å siterer nazisten Hamsund sitt grusomme menneskesyn.
Jeg antar at det du siterer er fra « Det moderne Amerikas Aandsliv» som utkom i 1889, det året da Adolf Hitler ble født.

Litteraturkritikerne som anmeldte boka, mente at Hamsun var anarkist, sosialist og aristokrat på ytterste venstre fløy. En mening som trolig ikke var så langt fra sannheten.

At Hamsun som gammel mann sympatiserte med Hitler og nazistene, betyr ikke at han var nazist da han var ung og Hitler var et nyfødt spedbarn og ingen nazisme fantes.
Det siterte er eit menneskesyn som var typisk det som nazismen hadde når nazismen var på sitt sterkaste. Det at Hamsund hadde det same menneskesynet i 1889 er ingen unnskylding.
Det å påpeke hvordan forholdene var for over 130 år siden, har ingenting med unnskyldning å gjøre. Det at Hamsun i 1889 skrev det han skrev uten at noen reagerte på det, viser at dette synet på svarte dengang var allment akseptert og stuerent overalt, ingen tok det minste anstøt av en slik beskrivelse av svarte.

At Hamsun, trolig med rette, ble oppfattet som anarkist og sosialist, viser at dette synet på svarte var utbredt og akseptert fra ytterste venstre til ytterste høyre fløy.

i 1914 ble det arrangert en jubileumsutstilling på Frogner i anledning hundreårsdagen for Eidsvoll og Grunnloven. En av attraksjonene var en "negerlandsby" der åtti senegalesere bodde på utstilling. En eller annen avis skrev da om åtti negre og så og så mange mennesker.

Du husker kanskje Torbjørn Jagland og han morsomhet om Bongo fra Kongo?

Det Hamsun skrev om svarte i 1889, forteller ingenting om hvilke politiske holdninger han dengang hadde. Det forteller bare at han hadde datidens syn på svarte og mente det samme om dem som de fleste andre nordmenn og hvite mente. Men om hans politiske meninger forteller det ingenting.

Brukeravatar
Dapre
Innlegg: 248

Legg inn av Dapre »

Så lenge de forstår meg på jernvaren når jeg skal ha Nazivateret fra Hultafors og 2 stk Negerkuser til å pusse rust med, så gir jeg blanke F i navn på Svalbard

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Folk_flesk skrev: fre mai 12, 2023 12:53 pm
PapaSmurf skrev: fre mai 12, 2023 12:43 pm
Folk_flesk skrev: fre mai 12, 2023 12:31 pmKjempesak.
Det er en fillesak fra begge sider egentlig.

Det er noen øde fjell nært Nordpolen med navnet neger i seg. So what?

Om de endrer navnet på noen øde fjell nært Nordpolen med navnet neger i seg. So what?

Da jeg var liten lekte vi i indianerskogen. Den het aldri det offisielt, jeg kaller den det enda.
De som vil kalle det Negerfjellet kan gjøre det til de dør selv om kartverket endrer navn.
Det har blitt populært med slike tråder. De fleste er vel en eller annen slags variant av budskapet "nå er det ikke lov å si neger lenger".

Perspektivet er ganske merkelig, for hvis man sammenligner nåtiden med hvordan det var her rundt 1960, så er det svært mye mer det er lov til nå enn da - ikke bare i forhold til lovverk men også i forhold til sosiale normer. Også aksepten for å sutre og klage over bagateller er trolig større enn noensinne før i landets historie.
Den åpningen kan vi trygt si negrene er flinke til å bruke også, og bra for dem.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

kytec skrev: søn mai 14, 2023 8:29 pm
Folk_flesk skrev: fre mai 12, 2023 12:53 pm
PapaSmurf skrev: fre mai 12, 2023 12:43 pm

Det er en fillesak fra begge sider egentlig.

Det er noen øde fjell nært Nordpolen med navnet neger i seg. So what?

Om de endrer navnet på noen øde fjell nært Nordpolen med navnet neger i seg. So what?

Da jeg var liten lekte vi i indianerskogen. Den het aldri det offisielt, jeg kaller den det enda.
De som vil kalle det Negerfjellet kan gjøre det til de dør selv om kartverket endrer navn.
Det har blitt populært med slike tråder. De fleste er vel en eller annen slags variant av budskapet "nå er det ikke lov å si neger lenger".

Perspektivet er ganske merkelig, for hvis man sammenligner nåtiden med hvordan det var her rundt 1960, så er det svært mye mer det er lov til nå enn da - ikke bare i forhold til lovverk men også i forhold til sosiale normer. Også aksepten for å sutre og klage over bagateller er trolig større enn noensinne før i landets historie.
Den åpningen kan vi trygt si negrene er flinke til å bruke også, og bra for dem.
Ja, du mener litt sånn uavhengig av hvor de kommer fra? Eller tror du f.eks. en somalier i Norge og en afro-amerikaner i Los Angeles kan bedømmes som en type folk?

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Folk_flesk skrev: man mai 15, 2023 8:55 am
kytec skrev: søn mai 14, 2023 8:29 pm
Folk_flesk skrev: fre mai 12, 2023 12:53 pm

Det har blitt populært med slike tråder. De fleste er vel en eller annen slags variant av budskapet "nå er det ikke lov å si neger lenger".

Perspektivet er ganske merkelig, for hvis man sammenligner nåtiden med hvordan det var her rundt 1960, så er det svært mye mer det er lov til nå enn da - ikke bare i forhold til lovverk men også i forhold til sosiale normer. Også aksepten for å sutre og klage over bagateller er trolig større enn noensinne før i landets historie.
Den åpningen kan vi trygt si negrene er flinke til å bruke også, og bra for dem.
Ja, du mener litt sånn uavhengig av hvor de kommer fra? Eller tror du f.eks. en somalier i Norge og en afro-amerikaner i Los Angeles kan bedømmes som en type folk?
Når Guttorm siterer hva en somalier mente for 15 år siden, så er det sånn somaliere er - for sånne som Guttorm. Når jeg viser til en nordmann som denne her https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/Rj6O ... ldta-igjen Forstår alle at han her er representativ for kanskje en par håndfuller av 5300 000 nordmenn og alle med det felles - at de er innesperrede.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Fordomsfull skrev: man mai 15, 2023 9:15 am
Folk_flesk skrev: man mai 15, 2023 8:55 am
kytec skrev: søn mai 14, 2023 8:29 pm

Den åpningen kan vi trygt si negrene er flinke til å bruke også, og bra for dem.
Ja, du mener litt sånn uavhengig av hvor de kommer fra? Eller tror du f.eks. en somalier i Norge og en afro-amerikaner i Los Angeles kan bedømmes som en type folk?
Når Guttorm siterer hva en somalier mente for 15 år siden, så er det sånn somaliere er - for sånne som Guttorm. Når jeg viser til en nordmann som denne her https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/Rj6O ... ldta-igjen Forstår alle at han her er representativ for kanskje en par håndfuller av 5300 000 nordmenn og alle med det felles - at de er innesperrede.
Dette er en typisk sak som ormen og hans venner kunne brukt for å sverte en hel gruppe, dersom gjerningsmannen hadde vært noe annet enn hvit.
Værste er vel egentlig at de tror på det selv og at de er så frenetiske i sin 'misjonering' av sin agenda og sitt bedritne menneskesyn. Eksemplene ser vi i denne tråden, i den med han frperen som plutselig skulle handle om somaliere, og en hel rekke andre tråder som avspores osv

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Henningsen skrev: man mai 15, 2023 9:22 am

Dette er en typisk sak som ormen og hans venner kunne brukt for å sverte en hel gruppe, dersom gjerningsmannen hadde vært noe annet enn hvit.
Værste er vel egentlig at de tror på det selv og at de er så frenetiske i sin 'misjonering' av sin agenda og sitt bedritne menneskesyn. Eksemplene ser vi i denne tråden, i den med han frperen som plutselig skulle handle om somaliere, og en hel rekke andre tråder som avspores osv
På tide du bestemmer deg, Henningsen:

Har du noe imot avsporinger eller ikke?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Neptun skrev: lør mai 13, 2023 8:10 pm

Jøss. Ikke kjenner jeg til undertrykte av de nevnte. (som de eneste i verden)
Det må bety at du ikke hører hjemme i kategorien vestlig hvit, heteroseksuell mann.
Dette forklarer nok det meste ja....

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Dapre skrev: søn mai 14, 2023 8:25 pm Så lenge de forstår meg på jernvaren når jeg skal ha Nazivateret fra Hultafors og 2 stk Negerkuser til å pusse rust med, så gir jeg blanke F i navn på Svalbard
Hadde jeg vært ekspeditør på den jernvaren du kom og bestilte, hadde jeg sagt at - nei, det jeg har vi ikke. Og lagt til - men vi har hæljern til drittstøvler.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Dapre skrev: søn mai 14, 2023 8:25 pm Så lenge de forstår meg på jernvaren når jeg skal ha Nazivateret fra Hultafors og 2 stk Negerkuser til å pusse rust med, så gir jeg blanke F i navn på Svalbard
De fleste forstår nok hvilken idiot du må være når man ser hvordan du ville ordlagt deg...

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Folk_flesk skrev: man mai 15, 2023 8:55 am Ja, du mener litt sånn uavhengig av hvor de kommer fra? Eller tror du f.eks. en somalier i Norge og en afro-amerikaner i Los Angeles kan bedømmes som en type folk?
Afro-American - Outdated synonym for African American. [...]avoid when possible.
https://www.missouristate.edu/Equity/definitions.htm
Prøv å henge med i tiden?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Texas_John skrev: man mai 15, 2023 9:32 pm
Folk_flesk skrev: man mai 15, 2023 8:55 am Ja, du mener litt sånn uavhengig av hvor de kommer fra? Eller tror du f.eks. en somalier i Norge og en afro-amerikaner i Los Angeles kan bedømmes som en type folk?
Afro-American - Outdated synonym for African American. [...]avoid when possible.
https://www.missouristate.edu/Equity/definitions.htm
Prøv å henge med i tiden?
Afrikansk-amerikanere (engelsk, African Americans), også omtalt bl.a. som afroamerikanere (Afro-Americans) eller svarte amerikanere (Black Americans), er betegnelser på den befolkningen i USA som i større eller mindre grad stammer fra den svarte befolkningen i Afrika

https://no.wikipedia.org/wiki/Afrikansk-amerikanere

Sverd

Legg inn av Sverd »

Folk_flesk skrev: tir mai 16, 2023 10:17 am
Texas_John skrev: man mai 15, 2023 9:32 pm
Folk_flesk skrev: man mai 15, 2023 8:55 am Ja, du mener litt sånn uavhengig av hvor de kommer fra? Eller tror du f.eks. en somalier i Norge og en afro-amerikaner i Los Angeles kan bedømmes som en type folk?
Afro-American - Outdated synonym for African American. [...]avoid when possible.
https://www.missouristate.edu/Equity/definitions.htm
Prøv å henge med i tiden?
Afrikansk-amerikanere (engelsk, African Americans), også omtalt bl.a. som afroamerikanere (Afro-Americans) eller svarte amerikanere (Black Americans), er betegnelser på den befolkningen i USA som i større eller mindre grad stammer fra den svarte befolkningen i Afrika

https://no.wikipedia.org/wiki/Afrikansk-amerikanere
Den Wikipedia-artikkelen er utdatert. A-ordet bør unngås. Det er ikke så ille som det nest verste N-ordet, men her er det fullt mulig å bruke "svart". Enn så lenge.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Folk_flesk skrev: tir mai 16, 2023 10:17 am
Texas_John skrev: man mai 15, 2023 9:32 pm
Folk_flesk skrev: man mai 15, 2023 8:55 am Ja, du mener litt sånn uavhengig av hvor de kommer fra? Eller tror du f.eks. en somalier i Norge og en afro-amerikaner i Los Angeles kan bedømmes som en type folk?
Afro-American - Outdated synonym for African American. [...]avoid when possible.
https://www.missouristate.edu/Equity/definitions.htm
Prøv å henge med i tiden?
Afrikansk-amerikanere (engelsk, African Americans), også omtalt bl.a. som afroamerikanere (Afro-Americans) eller svarte amerikanere (Black Americans), er betegnelser på den befolkningen i USA som i større eller mindre grad stammer fra den svarte befolkningen i Afrika

https://no.wikipedia.org/wiki/Afrikansk-amerikanere
Det begynner å bli en del år siden Afro-American var akseptabelt, denne undersøkelsen fra 1969 viser det ganske klart
Bilde

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Texas_John skrev: lør mai 13, 2023 12:11 pm
Hardy-guttene skrev: lør mai 13, 2023 6:33 am
Texas_John skrev: fre mai 12, 2023 6:51 pm Assosierer du Karl Ove Knausgård med Hitler?
Tar du personlig skade av at et fjell på Svalbard skifter navn? Eller reduserer det din personlige livskvalitet at afrikanere ikke lenger kalles negre?
Spørsmålet du bør stille er heller om noen tar personlig skade av at et fjell heter Negerfjellet.
Jeg hater politisk korrekthet. Og jeg hater offermentalitet på vegne av andre.
Jeg skjønner alle dine logiske argumenter, for jeg brukte dem selv allerede da du var bare en liten drittunge.
Neger betød i Norge en person fra Afrika, mens svarting var rasistisk. Negro i USA har så mange konnotasjoner at det kan ikke brukes.
Men jeg innså etter hvert at uansett hvilken grunn folk har til å ville bli kalt det ene og ikke det andre, så handler det om respekt.
Hvis noen insisterer på å bli kalt rom eller romano i stedet for sigøyner eller tater, så gjør jeg det.
Du vil for eksempel bli kalt Texas_John, selv om du kommer fra et lite høl i Norge og aldri har vært i USA.
Hvis vi begynte å kalle deg Pedo_John eller Potet_John, selv om det var for spøk, ville du ganske fort gå lei og klage til mod.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Dapre skrev: søn mai 14, 2023 8:25 pm Så lenge de forstår meg på jernvaren når jeg skal ha Nazivateret fra Hultafors og 2 stk Negerkuser til å pusse rust med, så gir jeg blanke F i navn på Svalbard
Det er mange år siden de sluttet å avertere det. Jeg tror ikke du ser mange annonser for bjønnfitter, heller.

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

Vi ser av Telia reklame at Norge har mange spesielle steder med underlige navn som ræva.
I Oslo er det et sted som heter Svartskog. Der er mange med mørkt hudfarge bedt om å dra. Trolig er det et steder som heter svarttjønnog svartvatn. Svart eller sort som det også heter er en farge.
Mørkblond tjønn har jeg ikke hørt om.

Woke greia er litt underlig for drar vi det i historiske perspektiv så er det ytre høyresiden som ha brent bøker .Sannheten er at historien omskrives hele tiden.Ganske grovt også.

Nå ruller tyske Tanks mot russere igjen og Kaliningrad gis nytt gammelt polsk navn av polakkene.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»