Wokenytt: Nå endres stedsnavnene i Norge

Svar
Neptun
Innlegg: 5550

Wokenytt: Nå endres stedsnavnene i Norge

Legg inn av Neptun »

Norsk Polarinstitutt endrer tre stedsnavn på Svalbard etter at de har fått kritikk for å være rasistiske.

Det fikk stor oppmerksomhet denne uka da Antirasistisk Front gikk ut med kritikk av stedsnavnene Negerpyntet, Negerfjellet og Negerdalen.

Navnene kommer fra den svarte fargen på fjellene og er oversatt fra engelske negro.


https://www.nettavisen.no/nyhetsstudio? ... 03969-6650

- Her er det bare å slå seg løs. Norge har massevis av "rasistiske" stedsnavn om man bare har fantasi nok.
Kvitfjell f.eks. må da høres fryktelig ut for "Antirasistisk Front". (Ekskluderende)
Sist redigert av Neptun den fre mai 12, 2023 12:30 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Neptun skrev: fre mai 12, 2023 12:28 pm Norsk Polarinstitutt endrer tre stedsnavn på Svalbard etter at de har fått kritikk for å være rasistiske.

Det fikk stor oppmerksomhet denne uka da Antirasistisk Front gikk ut med kritikk av stedsnavnene Negerpyntet, Negerfjellet og Negerdalen.

Navnene kommer fra den svarte fargen på fjellene og er oversatt fra engelske negro.


https://www.nettavisen.no/nyhetsstudio? ... 03969-6650

- Her er det bare å slå seg løs. Norges har massevis av "rasistiske" stedsnavn om man bare har fantasi nok.
Kvitfjell f.eks. må da høres fryktelig ut for "Antirasistisk Front".
Det kan da ikke sammenlignes med de andre eksemplene. De heter tross alt ikke Svartpyntet, Svartfjellet eller Svartdalen.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Kjempesak.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

greyserpent skrev: fre mai 12, 2023 12:30 pm
Neptun skrev: fre mai 12, 2023 12:28 pm Norsk Polarinstitutt endrer tre stedsnavn på Svalbard etter at de har fått kritikk for å være rasistiske.

Det fikk stor oppmerksomhet denne uka da Antirasistisk Front gikk ut med kritikk av stedsnavnene Negerpyntet, Negerfjellet og Negerdalen.

Navnene kommer fra den svarte fargen på fjellene og er oversatt fra engelske negro.


https://www.nettavisen.no/nyhetsstudio? ... 03969-6650

- Her er det bare å slå seg løs. Norges har massevis av "rasistiske" stedsnavn om man bare har fantasi nok.
Kvitfjell f.eks. må da høres fryktelig ut for "Antirasistisk Front".
Det kan da ikke sammenlignes med de andre eksemplene. De heter tross alt ikke Svartpyntet, Svartfjellet eller Svartdalen.
Jeg forandret litt. Navnet kan oppfattes som ekskluderende for dem som ikke er "kvite" :)

Ellers noen kommentarer til det tvungne navneskiftet på Svalbard? hadde aldri hørt om disse fjellene faktisk som er opprinnelig er oppkalt etter fargen på dem - og siden fornorsket.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Neptun skrev: fre mai 12, 2023 12:28 pm Kvitfjell f.eks. må da høres fryktelig ut for "Antirasistisk Front". (Ekskluderende)
Nå bytter de jo navn til noe med "svart" i navnet. Hvorfor skal da Kvitfjell være galt? Det er bare prefiksen neger de vil fjerne. En helt bagatellmessig sak.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Folk_flesk skrev: fre mai 12, 2023 12:31 pmKjempesak.
Det er en fillesak fra begge sider egentlig.

Det er noen øde fjell nært Nordpolen med navnet neger i seg. So what?

Om de endrer navnet på noen øde fjell nært Nordpolen med navnet neger i seg. So what?

Da jeg var liten lekte vi i indianerskogen. Den het aldri det offisielt, jeg kaller den det enda.
De som vil kalle det Negerfjellet kan gjøre det til de dør selv om kartverket endrer navn.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

PapaSmurf skrev: fre mai 12, 2023 12:43 pm
Folk_flesk skrev: fre mai 12, 2023 12:31 pmKjempesak.
Det er en fillesak fra begge sider egentlig.

Det er noen øde fjell nært Nordpolen med navnet neger i seg. So what?

Om de endrer navnet på noen øde fjell nært Nordpolen med navnet neger i seg. So what?

Da jeg var liten lekte vi i indianerskogen. Den het aldri det offisielt, jeg kaller den det enda.
De som vil kalle det Negerfjellet kan gjøre det til de dør selv om kartverket endrer navn.
Det har blitt populært med slike tråder. De fleste er vel en eller annen slags variant av budskapet "nå er det ikke lov å si neger lenger".

Perspektivet er ganske merkelig, for hvis man sammenligner nåtiden med hvordan det var her rundt 1960, så er det svært mye mer det er lov til nå enn da - ikke bare i forhold til lovverk men også i forhold til sosiale normer. Også aksepten for å sutre og klage over bagateller er trolig større enn noensinne før i landets historie.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Husker denne Negerpynten fra da NRK seilte rundt Svalbard minutt for minutt og hvor jeg spøkefullt tenkte at "du skal se at dette navnet blir endret en vakker dag :D "

Og nå er vi altså her (!)

Nei det er kanskje ikke verdens største sak at noen "øde isfjell like ved Nordpolen" skal endre navn i såkalt takt med nåtiden?

Men at Antirasistisk front har gjort dette til en sak som det nå blir tatt tak i (!): nei man må bare le! :lol: :lol: :lol:


"Bra jobba!" som det heter nå for tiden- uansett hvor mye du driter deg ut :D

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Folk_flesk skrev: fre mai 12, 2023 12:53 pm
Perspektivet er ganske merkelig, for hvis man sammenligner nåtiden med hvordan det var her rundt 1960, så er det svært mye mer det er lov til nå enn da - ikke bare i forhold til lovverk men også i forhold til sosiale normer. Også aksepten for å sutre og klage over bagateller er trolig større enn noensinne før i landets historie.
Kan det være at vi har det for godt.

At vi er programmert til å ha masse utfordringer og når vi ikke har noen så må vi skape en illusjon av at de eksisterer?

Jeg syns folk skal slippe å bli kalt neger. Det sårer mange og da skal vi la være å si det. Det er en no-brainer for meg. Det koster meg ingenting å vise andre hensyn.

Men det å lete i gamle bøker etter noe som kan være rasistisk, grave i folk som levde for 300 år siden sine uttalelser for å ta dem på noe som i dag ikke er politisk korrekt, eller se på gamle stedsnavn for å finne noe som de stedene ikke burde hett. Det er bortkasta energi.

Hvis Antirasistisk senter kan bruke tid og energi på noen fjell på Svalbard, da har man kommet langt. Da er det ikke mye rasisme igjen å ta tak i. Eventuelt prioriteter de helt absurd dårlig.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

PapaSmurf skrev: fre mai 12, 2023 1:24 pm
Folk_flesk skrev: fre mai 12, 2023 12:53 pm
Perspektivet er ganske merkelig, for hvis man sammenligner nåtiden med hvordan det var her rundt 1960, så er det svært mye mer det er lov til nå enn da - ikke bare i forhold til lovverk men også i forhold til sosiale normer. Også aksepten for å sutre og klage over bagateller er trolig større enn noensinne før i landets historie.
Kan det være at vi har det for godt.

At vi er programmert til å ha masse utfordringer og når vi ikke har noen så må vi skape en illusjon av at de eksisterer?

Jeg syns folk skal slippe å bli kalt neger. Det sårer mange og da skal vi la være å si det. Det er en no-brainer for meg. Det koster meg ingenting å vise andre hensyn.

Men det å lete i gamle bøker etter noe som kan være rasistisk, grave i folk som levde for 300 år siden sine uttalelser for å ta dem på noe som i dag ikke er politisk korrekt, eller se på gamle stedsnavn for å finne noe som de stedene ikke burde hett. Det er bortkasta energi.

Hvis Antirasistisk senter kan bruke tid og energi på noen fjell på Svalbard, da har man kommet langt. Da er det ikke mye rasisme igjen å ta tak i. Eventuelt prioriteter de helt absurd dårlig.

Jeg ville aldri sagt det til en afrikaner. Jeg sier ikke same til samer, eller indianer til indianere heller. Selvsagt ikke.
Det er i omtale av folkeslag man tradisjonelt har brukt dette. Og da er det ikke problematisk for samer eller indianere, tvert imot de insisterer på å være samer og indianere. De er stolte av det - og det gir fordeler som "urfolk". (som nok påvirker ønsket)

Det er kun subsahariske afrikanere (negroide) som har problemer med å omtales ut i fra etniske kjennetegn (sort hud).

Jeg er av prinsipp i mot av vi hele tiden skal tilpasse oss andre. Forandre språket og stedsnavn osv.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Neptun skrev: fre mai 12, 2023 1:33 pm
Jeg er av prinsipp i mot av vi hele tiden skal tilpasse oss andre. Forandre språket og stedsnavn osv.
Det er forskjellige grader av tilpasning.

Det å bytte ut ordet neger er en fryktelig mild tilpasning som ikke plager meg.

At man må passe på å ha en multietnisk cast i TV-serier og filmer for å unngå klager syns jeg derimot mindre om. Da legger man føringer for kunst.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Akkurat i denne saken er det vanskelig å være uenig i navne-endringen. Hadde tilfellet vært Svartisen,Kvitfjell, eller noe sånt så hadde det vært tullball, men det sier seg selv at ting som disse navnene ikke hører hjemme, på samme måten som om det var en Hitlergate eller en Vidkun Quislings Vei eller noe sånt. Det er ting som ikke hører hjemme.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

PapaSmurf skrev: fre mai 12, 2023 1:43 pm
Neptun skrev: fre mai 12, 2023 1:33 pm
Jeg er av prinsipp i mot av vi hele tiden skal tilpasse oss andre. Forandre språket og stedsnavn osv.
Det er forskjellige grader av tilpasning.

Det å bytte ut ordet neger er en fryktelig mild tilpasning som ikke plager meg.

At man må passe på å ha en multietnisk cast i TV-serier og filmer for å unngå klager syns jeg derimot mindre om. Da legger man føringer for kunst.
Vi kan vel i ærlighetens navn si at årsaken er ganske dårlige erfaringer på en del områder som er den utløsende årsaken til negativitet rundt betegnelsen.
Da er det dette - og ikke betegnelsen det er noe galt med. Et "navnebytte" har således liten effekt. De har et omdømmeproblem, da er det bedre å gå i seg selv enn navnebytte.
Navnet skjemmer ingen.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Neptun skrev: fre mai 12, 2023 1:33 pm Jeg ville aldri sagt det til en afrikaner. Jeg sier ikke same til samer, eller indianer til indianere heller. Selvsagt ikke.
Hva sier du til samer?

peraleks

Legg inn av peraleks »

Canucks skrev: fre mai 12, 2023 1:47 pm Akkurat i denne saken er det vanskelig å være uenig i navne-endringen. Hadde tilfellet vært Svartisen,Kvitfjell, eller noe sånt så hadde det vært tullball, men det sier seg selv at ting som disse navnene ikke hører hjemme, på samme måten som om det var en Hitlergate eller en Vidkun Quislings Vei eller noe sånt. Det er ting som ikke hører hjemme.
Enig, ble nesten overrasket over at de faktisk fremdeles opererte med slike navn der oppe.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Hardy-guttene skrev: fre mai 12, 2023 1:53 pm
Neptun skrev: fre mai 12, 2023 1:33 pm Jeg ville aldri sagt det til en afrikaner. Jeg sier ikke same til samer, eller indianer til indianere heller. Selvsagt ikke.
Hva sier du til samer?
Det samme som til alle andre mennesker.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

PapaSmurf skrev: fre mai 12, 2023 1:24 pm Hvis Antirasistisk senter kan bruke tid og energi på noen fjell på Svalbard, da har man kommet langt. Da er det ikke mye rasisme igjen å ta tak i. Eventuelt prioriteter de helt absurd dårlig.
Nei intet er egentlig bedre enn om det er dette som er grunnen: "Nå er rasismen en saga blott her i landet- så la oss nå konsentrere oss om noen fjerntliggende Neger-fjell på Svalbard"

Men mistenker at det ikke er akkurat sånn- og da er dette nok en sånn type sak som det er fryktelig synd at de prioriterer!

Er der virkelig ikke nok saker å engasjere seg i, slik at man tar seg tid til å sende inn formelle klager på disse fjerntliggende fjellene og dalene på de mest utilgjengelige steder på Svalbard?

Huff denne intense letingen med lys og lykte etter problematiske navn og tekster! Hva har skjedd med oss?
Og så så synd at Polarinstituttet tar tak i "problemet" og gir etter for presset om å endre disse navnene!

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Neptun skrev: fre mai 12, 2023 1:55 pm
Hardy-guttene skrev: fre mai 12, 2023 1:53 pm
Neptun skrev: fre mai 12, 2023 1:33 pm Jeg ville aldri sagt det til en afrikaner. Jeg sier ikke same til samer, eller indianer til indianere heller. Selvsagt ikke.
Hva sier du til samer?
Det samme som til alle andre mennesker.
Og det er? Jeg er genuint nysgjerring, for jeg trodde at samene kalte seg samer.

peraleks

Legg inn av peraleks »

JODDEMM skrev: fre mai 12, 2023 1:55 pm
PapaSmurf skrev: fre mai 12, 2023 1:24 pm Hvis Antirasistisk senter kan bruke tid og energi på noen fjell på Svalbard, da har man kommet langt. Da er det ikke mye rasisme igjen å ta tak i. Eventuelt prioriteter de helt absurd dårlig.
Nei intet er egentlig bedre enn om det er dette som er grunnen: "Nå er rasismen en saga blott her i landet- så la oss nå konsentrere oss om noen fjerntliggende Neger-fjell på Svalbard"

Men mistenker at det ikke er akkurat sånn- og da er dette nok en sånn type sak som det er fryktelig synd at de prioriterer!

Er der virkelig ikke nok saker å engasjere seg i, slik at man tar seg tid til å sende inn formelle klager på disse fjerntliggende fjellene og dalene på de mest utilgjengelige steder på Svalbard?

Huff denne intense letingen med lys og lykte etter problematiske navn og tekster! Hva har skjedd med oss?
Og så så synd at Polarinstituttet tar tak i "problemet" og gir etter for presset om å endre disse navnene!
Tror du det kostet dem veldig mye tid og energi og sende inn en elektronisk forespørsel på dette?
Og hvorfor er det synd at Polarinstituttet tar tak i dette? Det burde vært gjort for lenge siden, uten at Antirasistisk senter i det hele tatt kommer dit at de må involveres.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Hardy-guttene skrev: fre mai 12, 2023 1:59 pm
Neptun skrev: fre mai 12, 2023 1:55 pm
Hardy-guttene skrev: fre mai 12, 2023 1:53 pm
Hva sier du til samer?
Det samme som til alle andre mennesker.
Og det er? Jeg er genuint nysgjerring, for jeg trodde at samene kalte seg samer.
OK. Jeg sier f.eks. "hei"...
Men dersom jeg skal beskrive personer til andre med kjennetegn/signalement så sier jeg same.
Samer vil forøvrig omtales som samer, ikke nordmenn - selv om nok mange heller ønsker å presse "nordmann" på dem.

Cabal

Legg inn av Cabal »

Neptun skrev: fre mai 12, 2023 1:51 pm Vi kan vel i ærlighetens navn si at årsaken er ganske dårlige erfaringer på en del områder som er den utløsende årsaken til negativitet rundt betegnelsen.
Tipper jeg misforstår grovt her, men hva er det du prøver å si her? At mørkhudete oppfører seg så dårlig at de må takle rasismen til dere på ytterste høyre?

Cabal

Legg inn av Cabal »

Hardy-guttene skrev: fre mai 12, 2023 1:59 pm Og det er? Jeg er genuint nysgjerring, for jeg trodde at samene kalte seg samer.
Det er nøyaktig null problem å si same til en same. Det er på absolutt ingen måte sammenlignbart med å si neger til en mørkhudet.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Cabal skrev: fre mai 12, 2023 2:14 pm

Det er nøyaktig null problem å si same til en same. Det er på absolutt ingen måte sammenlignbart med å si neger til en mørkhudet.
Men kan det sammenlignes med å si mørkhudet til en mørkhudet da? Og hvorfor i alle dager skulle en gjøre det?

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

peraleks skrev: fre mai 12, 2023 2:00 pm Tror du det kostet dem veldig mye tid og energi og sende inn en elektronisk forespørsel på dette?
Og hvorfor er det synd at Polarinstituttet tar tak i dette? Det burde vært gjort for lenge siden, uten at Antirasistisk senter i det hele tatt kommer dit at de må involveres.
Tar sikkert ikke rare tiden nei- er mer det at de faktisk engasjerer seg i et slikt "problem" jeg stusser på.

Uansett burde ikke saken gått lenger enn at Polarinstituttet høflig men bestemt hadde avvist denne saken i kraft av hvor bagatellmessig den burde ha vært.
Tja: det er vel dette jeg har å komme med :)

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Neptun skrev: fre mai 12, 2023 12:33 pm
greyserpent skrev: fre mai 12, 2023 12:30 pm
Neptun skrev: fre mai 12, 2023 12:28 pm Norsk Polarinstitutt endrer tre stedsnavn på Svalbard etter at de har fått kritikk for å være rasistiske.

Det fikk stor oppmerksomhet denne uka da Antirasistisk Front gikk ut med kritikk av stedsnavnene Negerpyntet, Negerfjellet og Negerdalen.

Navnene kommer fra den svarte fargen på fjellene og er oversatt fra engelske negro.


https://www.nettavisen.no/nyhetsstudio? ... 03969-6650

- Her er det bare å slå seg løs. Norges har massevis av "rasistiske" stedsnavn om man bare har fantasi nok.
Kvitfjell f.eks. må da høres fryktelig ut for "Antirasistisk Front".
Det kan da ikke sammenlignes med de andre eksemplene. De heter tross alt ikke Svartpyntet, Svartfjellet eller Svartdalen.
Jeg forandret litt. Navnet kan oppfattes som ekskluderende for dem som ikke er "kvite" :)

Ellers noen kommentarer til det tvungne navneskiftet på Svalbard? hadde aldri hørt om disse fjellene faktisk som er opprinnelig er oppkalt etter fargen på dem - og siden fornorsket.
Det fremgår klart fra antirasistisk senter at dette er en sentral sak for dem https://antirasistisk.no/
Om du ikke finner saken, så .......?
Svartedal- https://no.wikipedia.org/wiki/Jens_Arne_Svartedal

Om de mørkhudede finner ordet neger belastende, så koster det jo ikke å endre navnet til Sorteneset eller Svartedal eller..... Du trenger jo ikke være - helt Ola-DUNK! - heller! Med hensikt brukt i litt fornedrende betydning for å markere poenget.
Sist redigert av Fordomsfull den fre mai 12, 2023 2:27 pm, redigert 1 gang totalt.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Neptun skrev: fre mai 12, 2023 2:09 pm

OK. Jeg sier f.eks. "hei"...
Men dersom jeg skal beskrive personer til andre med kjennetegn/signalement så sier jeg same.
Samer vil forøvrig omtales som samer, ikke nordmenn - selv om nok mange heller ønsker å presse "nordmann" på dem.
Tipper det er flere her som sliter med riktig bruk av preposisjoner. Men man kan vel ikke forvente annet i flerkulturelle samfunn.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Syntes woke blir veldig sammensauset.
For meg er det STOR forskjell på det virkelige woketullet.
Som f.eks. hvis det var tilfellet det maleriet på Nasjonalmuseet.

Og da denne saken. Finner det TOTALT uproblematisk at man forandrer neger i disse navnene.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Canucks skrev: fre mai 12, 2023 1:47 pm Akkurat i denne saken er det vanskelig å være uenig i navne-endringen. Hadde tilfellet vært Svartisen,Kvitfjell, eller noe sånt så hadde det vært tullball, men det sier seg selv at ting som disse navnene ikke hører hjemme, på samme måten som om det var en Hitlergate eller en Vidkun Quislings Vei eller noe sånt. Det er ting som ikke hører hjemme.
Det er faktisk 10 personer i Norge som heter Vidkun!
66 som heter Adolf.

peraleks

Legg inn av peraleks »

JODDEMM skrev: fre mai 12, 2023 2:19 pm
peraleks skrev: fre mai 12, 2023 2:00 pm Tror du det kostet dem veldig mye tid og energi og sende inn en elektronisk forespørsel på dette?
Og hvorfor er det synd at Polarinstituttet tar tak i dette? Det burde vært gjort for lenge siden, uten at Antirasistisk senter i det hele tatt kommer dit at de må involveres.
Tar sikkert ikke rare tiden nei- er mer det at de faktisk engasjerer seg i et slikt "problem" jeg stusser på.

Uansett burde ikke saken gått lenger enn at Polarinstituttet høflig men bestemt hadde avvist denne saken i kraft av hvor bagatellmessig den burde ha vært.
Tja: det er vel dette jeg har å komme med :)
Du reagerer altså på at de gjør jobben sin?

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Canucks skrev: fre mai 12, 2023 1:47 pm Hadde tilfellet vært Svartisen,Kvitfjell, eller noe sånt så hadde det vært tullball
Svartisen ligger nok tynt an i nær fremtid. Husk at du leste det her inne først...

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»