Wokenytt: Nå endres stedsnavnene i Norge

Svar
Fordomsfull

Re: Wokenytt: Nå endres stedsnavnene i Norge

Legg inn av Fordomsfull »

virrvarr skrev: fre mai 12, 2023 7:16 pm
greyserpent skrev: fre mai 12, 2023 5:06 pm
virrvarr skrev: fre mai 12, 2023 4:58 pm Spansk barnesang:
Blanco, blanco, blanco.
Negro, negro, negro.

Skal de også forandre på den. Sett antirassistisk senter på den. Synges jo både i Europa og Amerika. Må jo være skandaløst.
Dette er ironi, ikke sant?
Negro, neger kommer fra Spansk. Hva sier spansktalende amerikanere om valøren svart. Må de for å være PK si Black eller kan de bruke negro? Riktignok bøyer de det i kjønn og tall om jeg ikke husker feil.

Barnesangen over opplevde jeg i Madrid. En gruppe opptrådde for barna med en sang hvor de sang: Blanco, blanco, blanco og barne svarte: Negro, negro, negro, og omvendt: negro, negro, negro og barna: blanco, blanco, blanco.
Texas_John er da ikke et barn og vi pleier å ha større aksept for at barn sier akkurat det de ser, jf uttrykket 'av barn og fulle folk får en høre sannheten'.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Malacay skrev: fre mai 12, 2023 6:47 pm
JODDEMM skrev: fre mai 12, 2023 5:37 pm
greyserpent skrev: fre mai 12, 2023 5:20 pm

Plager fjell noen overhode?

Et navnebytte på noen ukjente fjell burde vært helt udramatisk og koster ingenting. Men "überwoke" fra ytre høyre finner noe å sutre og klage på uansett.
Nei disse fra ytre høyre kan jeg ikke svare på vegne av!

For min egen del kommenterer jeg bare denne latterlige oppkonstrueringen av dette "problemet": navn på noen fjell langt pokker i vold oppe på Svalbard. Det burde ikke være så rart at jeg og noen til i denne tråden forundrer seg over dette!
Du engasjerer deg jo like mye som Antirasistisk senter. Kansje mer.
Merkelig som tråder om slike type temaer utvikler seg!

Går det aldri an å kommentere slike merkelige antirasisme-saker uten å få i retur med en latterliggjørende undertone at man engasjerer seg like mye/ lar seg støte like mye (eller gjerne mer) enn disse organisasjonene? 🤔

Du snakker tidligere i tråden om hvor problemfritt det er at navnene på disse fjellene ingen har hørt om skal bytte navn.
Hvorfor kan man ikke da snu hele greia på hodet og spørre om hvorfor denne antirasisme-fronten i det hele tatt gjør dette til en sak? Da hadde "ingen"- verken hvite eller svarte eller hvasomhelst visst om disse fjellene og dalene.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Malacay skrev: fre mai 12, 2023 7:44 pm
JODDEMM skrev: fre mai 12, 2023 7:35 pm
Malacay skrev: fre mai 12, 2023 6:47 pm

Du engasjerer deg jo like mye som Antirasistisk senter. Kansje mer.
Merkelig som tråder om slike type temaer utvikler seg!

Går det aldri an å kommentere slike merkelige antirasisme-saker uten å få i retur med en latterliggjørende undertone at man engasjerer seg like mye/ lar seg støte like mye (eller gjerne mer) enn disse organisasjonene? 🤔

Du snakker tidligere i tråden om hvor problemfritt det er at navnene på disse fjellene ingen har hørt om skal bytte navn.
Hvorfor kan man ikke da snu hele greia på hodet og spørre om hvorfor denne antirasisme-fronten i det hele tatt gjør dette til en sak? Da hadde "ingen"- verken hvite eller svarte eller hvasomhelst visst om disse fjellene og dalene.
For de de oppfatter det som støtende. Det holder for meg. Det påvirker hverken ditt eller mitt liv. Hvorfor i all verden skal man da være mot ?
Som jeg skrev i begynnelsen av tråden.

Dette er en ikke-sak. Uansett hvilken vei man ser det. Enten man finner navnet på et fjell i gokk støtende eller man blir sur for at navnet på et fjell man med stor sannsynlighet aldri hadde hørt om skifter navn er det like teit.

Antirasistisk senter har en helt forunderlig prioritering i mine øyne. De må da ha mer å ta seg til enn å lete etter fjellnavn på Svalbard som de finner støtende. Da prøver man faktisk å bli krenka da.

Jeg ser for meg at de sitter på kontoret og tenker at «i dag har jeg ikke blitt krenka. Hvordan kan jeg forsvare lønna mi om jeg ikke får gjort noe med krenkende rasistiske ting? Hva som helst lissom. Noe må jeg da greie å finne».

* Går inn på Yr og skriver Neger i søkefeltet*

«Ahaaaaaa! Det der er så jævlig provoserende ass! Negerpynten og Negerfjellet. Hvordan våger de?!?»

Så sender de klage og går hjem vel vitende om at de har jobb i morra og.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Malacay skrev: fre mai 12, 2023 7:44 pm
JODDEMM skrev: fre mai 12, 2023 7:35 pm
Malacay skrev: fre mai 12, 2023 6:47 pm

Du engasjerer deg jo like mye som Antirasistisk senter. Kansje mer.
Merkelig som tråder om slike type temaer utvikler seg!

Går det aldri an å kommentere slike merkelige antirasisme-saker uten å få i retur med en latterliggjørende undertone at man engasjerer seg like mye/ lar seg støte like mye (eller gjerne mer) enn disse organisasjonene? 🤔

Du snakker tidligere i tråden om hvor problemfritt det er at navnene på disse fjellene ingen har hørt om skal bytte navn.
Hvorfor kan man ikke da snu hele greia på hodet og spørre om hvorfor denne antirasisme-fronten i det hele tatt gjør dette til en sak? Da hadde "ingen"- verken hvite eller svarte eller hvasomhelst visst om disse fjellene og dalene.
For de de oppfatter det som støtende. Det holder for meg. Det påvirker hverken ditt eller mitt liv. Hvorfor i all verden skal man da være mot ?
Nei jeg har nå bare kommet med min mening om hvor latterlig jeg synes det er at noen har "gått løs på" norske stedsnavn med problematiske navn og faktisk fått gjennomslag for endringsønsket sitt (!)
Det må da være en ganske spesiell sak uansett hvilken side man er på- så ikke rart at begge sider har noen meninger rundt det.

Ellers drukner sikkert denne saken snart i nye rare ting som skjer i denne verden, dvs en liten oppfølger kommer vel iløpet av 2-3 uker når disse Neger-fjellene blir døpt om 8-)

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Malacay skrev: fre mai 12, 2023 7:17 pm At du som hvit heterofil mann skal bestemme hva asiater, mørkhudede , homofile skal bli tåle å bli kalt. Hvorfor er det et problem for deg at de bestemmer det selv ? Hvorfor kan du ikke bare gi faen ?
Men hvem skal ha denne eneretten på hva som skal tåles da?

Forfatteren Assad Nasir, som ga ut boken "Kunsten å være pakkis" , eller en som finner ordet pakkis nedlatende?

Og hva med de homofile: Flere finner ordet "homse" nedlatende, mens andre synes det er et greit ord å bruke.

Veldig mange fra Polen finner ordet polakk nedlatende, likevel blir det mye brukt. Hvorfor det, tror du?

Til slutt et par vitser.., jeg vet du tåler de:

6 homoer var i ett rom. Hvem feis?
Den bakerste....

Hvordan kan du se at en moske er for homomuslimer?
Bare halvparten er bøyd ned på matta....

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

BlackEagle skrev: fre mai 12, 2023 4:26 pm .............

Poenget er jo at "negro" eller "niger" på flere europeiske språk betyr SVART. ............

Mvh

BE
....
"Niger" hentes direkte fra latin, limet i europeiske språk, så hvorfor latin plutselig skal bli "out" og erstattes med et svart eller et black for å være PK er litt underlig.

Strider

Legg inn av Strider »

“Hard times create strong men, strong men create good times, good times create weak men, and weak men create hard times.”

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Malacay skrev: fre mai 12, 2023 8:46 pm Det er vel litt forskjell om en pakistaner bruker ordet pakkis en om en etnisk nordmann gjør det ? At en homofil bruker ordet homse enn om en heterofil gjør det ? Ser du virkelig ikke forskjellen ?
Finnes det ord som kun en hvit, etnisk norsk, heterofil og funksjonsnormativ person kan bruke, også?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Malacay skrev: fre mai 12, 2023 8:46 pm

Det er vel litt forskjell om en pakistaner bruker ordet pakkis en om en etnisk nordmann gjør det ? At en homofil bruker ordet homse enn om en heterofil gjør det ? Ser du virkelig ikke forskjellen ?
Om en homofil bruker ordet homser, så er det vel ikke sikkert at alle homofile synes det er greit?

Om en pakistaner bruker ordet pakkiser, så er det vel ikke sikkert at alle pakistanere synes det er greit?

Blendahvit er et ord som går igjen i media. Er det forskjell på hvem som bruker dette ordet, mener du?

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

virrvarr skrev: fre mai 12, 2023 8:38 pm
BlackEagle skrev: fre mai 12, 2023 4:26 pm .............

Poenget er jo at "negro" eller "niger" på flere europeiske språk betyr SVART. ............

Mvh

BE
....
"Niger" hentes direkte fra latin, limet i europeiske språk, så hvorfor latin plutselig skal bli "out" og erstattes med et svart eller et black for å være PK er litt underlig.
Niger er navnet på en stat i Afrika. Det er ikke naturlig for oss å snakke om noe svart/sort og si niger.
Ingvar Ambjørnsen skrev boken med tittel 'Hvite niggere' og jeg har ikke lest om noen som ønsker at tittelen endres. Dessuten er det endel norske forfattere som tok grep og sikret at ingen har lov til å endre ord&uttrykk i deres bøker og herunder Ambjørnsen.
Sist redigert av Fordomsfull den fre mai 12, 2023 10:04 pm, redigert 1 gang totalt.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Malacay skrev: fre mai 12, 2023 9:23 pm
Texas_John skrev: fre mai 12, 2023 8:58 pm
Malacay skrev: fre mai 12, 2023 8:46 pm Det er vel litt forskjell om en pakistaner bruker ordet pakkis en om en etnisk nordmann gjør det ? At en homofil bruker ordet homse enn om en heterofil gjør det ? Ser du virkelig ikke forskjellen ?
Finnes det ord som kun en hvit, etnisk norsk, heterofil og funksjonsnormativ person kan bruke, også?
Drøssevis. Du kan bruke ordene hvit, etnisk norsk, heterofil og funksjonsnormativ.
Du så ikke ordet «kun»? Er det kun de som kan bruke dem?

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Malacay skrev: fre mai 12, 2023 8:46 pm
Guttorm123 skrev: fre mai 12, 2023 8:17 pm
Malacay skrev: fre mai 12, 2023 7:17 pm At du som hvit heterofil mann skal bestemme hva asiater, mørkhudede , homofile skal bli tåle å bli kalt. Hvorfor er det et problem for deg at de bestemmer det selv ? Hvorfor kan du ikke bare gi faen ?
Men hvem skal ha denne eneretten på hva som skal tåles da?

Forfatteren Assad Nasir, som ga ut boken "Kunsten å være pakkis" , eller en som finner ordet pakkis nedlatende?

Og hva med de homofile: Flere finner ordet "homse" nedlatende, mens andre synes det er et greit ord å bruke.

Veldig mange fra Polen finner ordet polakk nedlatende, likevel blir det mye brukt. Hvorfor det, tror du?

Til slutt et par vitser.., jeg vet du tåler de:

6 homoer var i ett rom. Hvem feis?
Den bakerste....

Hvordan kan du se at en moske er for homomuslimer?
Bare halvparten er bøyd ned på matta....
Det er vel litt forskjell om en pakistaner bruker ordet pakkis en om en etnisk nordmann gjør det ? At en homofil bruker ordet homse enn om en heterofil gjør det ? Ser du virkelig ikke forskjellen ?
Har aldri hørt eller lest om homofile som reagerer negativt på ordet homse og motsatt hørte jeg en forklaring fra en kjent HOMSE i Bergen, som sa at ordet homo har blitt brukt som skjellsord og for å lage en mykere og koseligere variant av ordet homo, ble ordet homse laget/skapt.

Start en tråd om det forbannede politidirektoratet som med helt blåste bortforklaringer - nekter politifolk å gå i Pridetoget i uniform. Det har en stor verdi for det norske folk såvel som for utlendingene i Norge og innvandrerne her og se at i Norge der støtter lovens håndhevere retten til å elske hvem en vil og - de praktiserer det også selv. Det er en mye viktigere diskusjon enn - denne.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Fordomsfull skrev: fre mai 12, 2023 10:09 pm
Har aldri hørt eller lest om homofile som reagerer negativt på ordet homse og motsatt hørte jeg en forklaring fra en kjent HOMSE i Bergen, som sa at ordet homo har blitt brukt som skjellsord og for å lage en mykere og koseligere variant av ordet homo, ble ordet homse laget/skapt.
Homse er en slangpreget betegnelse på en homofil mann. Betegnelsen brukes i dagligtale både av homofile selv og av andre, men oppfattes av noen som negativt ladet.

https://sprak.nrk.no/ordbok/homse/

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

Fordomsfull skrev: fre mai 12, 2023 10:02 pm
virrvarr skrev: fre mai 12, 2023 8:38 pm
BlackEagle skrev: fre mai 12, 2023 4:26 pm .............

Poenget er jo at "negro" eller "niger" på flere europeiske språk betyr SVART. ............

Mvh

BE
....
"Niger" hentes direkte fra latin, limet i europeiske språk, så hvorfor latin plutselig skal bli "out" og erstattes med et svart eller et black for å være PK er litt underlig.
Niger er navnet på en stat i Afrika. Det er ikke naturlig for oss å snakke om noe svart/sort og si niger.
Ingvar Ambjørnsen skrev boken med tittel 'Hvite niggere' og jeg har ikke lest om noen som ønsker at tittelen endres. Dessuten er det endel norske forfattere som tok grep og sikret at ingen har lov til å endre ord&uttrykk i deres bøker og herunder Ambjørnsen.
Poenget at negro er utviklet fra det latinske ordet niger som er et av flere latinske ord for svart.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Texas_John skrev: fre mai 12, 2023 6:51 pm
Hardy-guttene skrev: fre mai 12, 2023 6:37 pm
Texas_John skrev: fre mai 12, 2023 4:04 pm Har du ikke skjønt hvordan postmoderne kulturmarxisme fungerer enda?
Når du vet hvem som hyppig brukte det ordet, så bør du kanskje trå litt varsomt så du ikke blir assosiert med vedkommende.
Assosierer du Karl Ove Knausgård med Hitler?
Tar du personlig skade av at et fjell på Svalbard skifter navn? Eller reduserer det din personlige livskvalitet at afrikanere ikke lenger kalles negre?

Predatorgnu

Legg inn av Predatorgnu »

virrvarr skrev: fre mai 12, 2023 8:38 pm
BlackEagle skrev: fre mai 12, 2023 4:26 pm .............

Poenget er jo at "negro" eller "niger" på flere europeiske språk betyr SVART. ............

Mvh

BE
....
"Niger" hentes direkte fra latin, limet i europeiske språk, så hvorfor latin plutselig skal bli "out" og erstattes med et svart eller et black for å være PK er litt underlig.
Det er ikke uvanlig i språket at ord endrer innhold, betydning og konnotasjon. Niger/nigger/neger er vel et slikt ord, kaffer et annet.

I utgangspunktet var de en betegnelse på mennesker fra et bestemt geografisk område. I dag oppfattes de av mange som nedsettende og fornærmende. Da finnes det andre ord man kan bruke.

Om man da ikke nettopp vil fornemme eller være respektløs. Eventuelt har problemer med å tilpasse seg utvikling, lider av asberger eller langt fremskreden vrangvilje.(Stabeisus kverulantis - inntreffer gjerne i høy alder, eller ved overdreven, ukritisk bruk av visse nettsider).

Å forandre på stedsnavn eller "kunst" kommer vel gjerne fra folk som lar seg fornemme på andres vegne.

.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Hardy-guttene skrev: lør mai 13, 2023 6:33 am
Texas_John skrev: fre mai 12, 2023 6:51 pm
Hardy-guttene skrev: fre mai 12, 2023 6:37 pm
Når du vet hvem som hyppig brukte det ordet, så bør du kanskje trå litt varsomt så du ikke blir assosiert med vedkommende.
Assosierer du Karl Ove Knausgård med Hitler?
Tar du personlig skade av at et fjell på Svalbard skifter navn? Eller reduserer det din personlige livskvalitet at afrikanere ikke lenger kalles negre?
Spørsmålet du bør stille er heller om noen tar personlig skade av at et fjell heter Negerfjellet.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Cabal skrev: fre mai 12, 2023 6:57 pm
Malacay skrev: fre mai 12, 2023 6:19 pm
Neptun skrev: fre mai 12, 2023 6:07 pm Byen Sortland i Vesterålen ligger utsatt til for misbehag.

https://www.aftenposten.no/norge/i/86W0 ... oy-krydder
Noen som har klaget på det utenom deg ? Du har ikke fått med deg at det er ordet Neger man reagerer på, ikke ordet svart/hvit ?
Men rasister på ytre høyre mener jo ordet neger er helt greit. Vet dog ikke hvorfor de later som det er ordet svart som er "problemet".

Sortland er forresten den blå byen, og en skikkelig møkkaplass.
Ytre høyre. Det er de to mest misbrukte ordene på norske forum.

Det brukes som en ren hersketeknikk.

Jeg har fått høre det mange ganger om meg sjøl. Og jeg tilhører virkelig ikke ytre høyre, men det er et forsøk på å diskreditere andres meninger.

Man har jo de samme hersketeknikkene andre veien og, men de er brukt langt sjeldnere.

Og det er jo noen som tilhører ytre høyre. Sikkert her inne og. Men fordi det er et fullstendig misbrukt uttrykk har det mistet all sin kraft, litt som når Dagbladet sier at noen raser.

Forøvrig finnes det rasister over hele det politiske spekteret.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Skriver Cabal innlegg uten frasen "rasister fra ytre høyre"? :lol: :lol:

Det ville vært mer overraskende om han ikke tilføyde dette i "poenget" sitt.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Neptun skrev: fre mai 12, 2023 12:28 pm Norsk Polarinstitutt endrer tre stedsnavn på Svalbard etter at de har fått kritikk for å være rasistiske.

Det fikk stor oppmerksomhet denne uka da Antirasistisk Front gikk ut med kritikk av stedsnavnene Negerpyntet, Negerfjellet og Negerdalen.

Navnene kommer fra den svarte fargen på fjellene og er oversatt fra engelske negro.


https://www.nettavisen.no/nyhetsstudio? ... 03969-6650

- Her er det bare å slå seg løs. Norge har massevis av "rasistiske" stedsnavn om man bare har fantasi nok.
Kvitfjell f.eks. må da høres fryktelig ut for "Antirasistisk Front". (Ekskluderende)
Skjønner ikke at denne organisasjonen lager "problemer" ut av ingenting. Bare en fillesak, som for meg virker som at de må liksom ha noe å gjøre..
Tror ikke det er mange afrikanere som har hørt om disse stedene. Jeg selv, som er glad i geografi og er etnisk norsk, har ikke hørt om disse stedsnavnene der.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

JauKaninen skrev: lør mai 13, 2023 12:44 pm Skriver Cabal innlegg uten frasen "rasister fra ytre høyre"? :lol: :lol:

Det ville vært mer overraskende om han ikke tilføyde dette i "poenget" sitt.
Nei, det er det samme rælet i omtrent alle kommentarer.

"ytre høyre" = tom for argumenter = ingen kommentarer fra min side.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

JauKaninen skrev: lør mai 13, 2023 12:44 pm Skriver Cabal innlegg uten frasen "rasister fra ytre høyre"? :lol: :lol:
Skulle tro det var signaturen hans, men den er jo deaktivert på FD. Så det er vel et slags slagord...

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Neptun skrev: lør mai 13, 2023 1:44 pm
JauKaninen skrev: lør mai 13, 2023 12:44 pm Skriver Cabal innlegg uten frasen "rasister fra ytre høyre"? :lol: :lol:

Det ville vært mer overraskende om han ikke tilføyde dette i "poenget" sitt.
Nei, det er det samme rælet i omtrent alle kommentarer.

"ytre høyre" = tom for argumenter = ingen kommentarer fra min side.
Jeg blir lei av disse merkelappene på folk her inne. Og de som kommer med "ytre venstre" eller "ytre høyre", er stort sett de samme debattantene..
Selv er jeg enig i mange ting fra både "ytre venstre" og "ytre høyre", selv om jeg hører til "midt i" :)

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Cabal skrev: fre mai 12, 2023 6:57 pm Men rasister på ytre høyre mener jo ordet neger er helt greit. Vet dog ikke hvorfor de later som det er ordet svart som er "problemet".
Hvorfor skulle en rasist ønske at et norsk fjell skal hete Negerfjellet? Rent logisk ville en rasistisk person tvert imot protestert kraft mot nettopp et slik navn.
Sist redigert av Texas_John den lør mai 13, 2023 2:19 pm, redigert 1 gang totalt.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

pfrog567 skrev: lør mai 13, 2023 2:08 pm
Neptun skrev: lør mai 13, 2023 1:44 pm
JauKaninen skrev: lør mai 13, 2023 12:44 pm Skriver Cabal innlegg uten frasen "rasister fra ytre høyre"? :lol: :lol:

Det ville vært mer overraskende om han ikke tilføyde dette i "poenget" sitt.
Nei, det er det samme rælet i omtrent alle kommentarer.

"ytre høyre" = tom for argumenter = ingen kommentarer fra min side.
Jeg blir lei av disse merkelappene på folk her inne. Og de som kommer med "ytre venstre" eller "ytre høyre", er stort sett de samme debattantene..
Selv er jeg enig i mange ting fra både "ytre venstre" og "ytre høyre", selv om jeg hører til "midt i" :)
Har ikke min sti helt ren, men jeg bestreber å ikke bruke "ytre"merkelapper.

"Ytre høyre" og "ytre venstre" er ikke ok, heller ikke "Trumpister" o.l.
"Breivik" og "Hitler" i den hensikt å stemple er også helt ødeleggende for debatten.

Venstreside og sosialister er ok. Motsvarende høyresiden og borgerlig. Sikkert noen som er uenig i det også.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Texas_John skrev: fre mai 12, 2023 8:58 pm
Malacay skrev: fre mai 12, 2023 8:46 pm Det er vel litt forskjell om en pakistaner bruker ordet pakkis en om en etnisk nordmann gjør det ? At en homofil bruker ordet homse enn om en heterofil gjør det ? Ser du virkelig ikke forskjellen ?
Finnes det ord som kun en hvit, etnisk norsk, heterofil og funksjonsnormativ person kan bruke, også?
Fiskebolle? :lol:

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Negresse" er vel et ord som ikke skaper like mye oppmerksomhet. Lurer på hvorfor....

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

virrvarr skrev: fre mai 12, 2023 8:38 pm
BlackEagle skrev: fre mai 12, 2023 4:26 pm .............

Poenget er jo at "negro" eller "niger" på flere europeiske språk betyr SVART. ............

Mvh

BE
....
"Niger" hentes direkte fra latin, limet i europeiske språk, så hvorfor latin plutselig skal bli "out" og erstattes med et svart eller et black for å være PK er litt underlig.
Predatorgnu skrev: lør mai 13, 2023 10:11 am Det er ikke uvanlig i språket at ord endrer innhold, betydning og konnotasjon. Niger/nigger/neger er vel et slikt ord, kaffer et annet.
Ja det er korrekt, men neger og negro har alltid hatt betydningen svarte fra Afrika til det nå ikke er PK å bruke. Navnene som omtales over har hadde neger i betydningen svart og intet annet.
Predatorgnu skrev: lør mai 13, 2023 10:11 am I utgangspunktet var de en betegnelse på mennesker fra et bestemt geografisk område. I dag oppfattes de av mange som nedsettende og fornærmende. Da finnes det andre ord man kan bruke.
Ja det har vært brukt om svarte fra Afrika, spesielt på de fra den vestlige kysten.
Predatorgnu skrev: lør mai 13, 2023 10:11 am Om man da ikke nettopp vil fornemme eller være respektløs. Eventuelt har problemer med å tilpasse seg utvikling, lider av asberger eller langt fremskreden vrangvilje.(Stabeisus kverulantis - inntreffer gjerne i høy alder, eller ved overdreven, ukritisk bruk av visse nettsider).

Å forandre på stedsnavn eller "kunst" kommer vel gjerne fra folk som lar seg fornemme på andres vegne.
Altså grunnet PK, intet annet og ellers et dårlig forsøk på hersketeknikk.

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

Fordomsfull skrev: fre mai 12, 2023 10:02 pm
virrvarr skrev: fre mai 12, 2023 8:38 pm
BlackEagle skrev: fre mai 12, 2023 4:26 pm .............

Poenget er jo at "negro" eller "niger" på flere europeiske språk betyr SVART. ............

Mvh

BE
....
"Niger" hentes direkte fra latin, limet i europeiske språk, så hvorfor latin plutselig skal bli "out" og erstattes med et svart eller et black for å være PK er litt underlig.
Niger er navnet på en stat i Afrika. Det er ikke naturlig for oss å snakke om noe svart/sort og si niger.
Ingvar Ambjørnsen skrev boken med tittel 'Hvite niggere' og jeg har ikke lest om noen som ønsker at tittelen endres. Dessuten er det endel norske forfattere som tok grep og sikret at ingen har lov til å endre ord&uttrykk i deres bøker og herunder Ambjørnsen.
Spansk negro
Italiensk nero
Rumensk negru
Engelsk negro
Norsk neger

Dette kommer fra det latinske ordet niger og har intet med land eller elv i Afrika å gjøre. Vil heller tro at navnene i Afrika har relasjon fra niger, et latinsk ord.
Latinen kalles limet i de europeiske språk fordi de europeiske språken har ord som stammer fra latinen og som vi vil kjenne igjen om vi tenker oss om. Så når vi sier neger bruker vi et omskrevet latinsk ord.
Afrikanerne har varierende grad av mørk hud, fra senegals kølsvarte til de sterkt oppblandede lysere varianter i nordafrika, og langd kysten i øst. Og ikke alle vil kalles svarte.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Guttorm123 skrev: lør mai 13, 2023 6:11 pm Negresse" er vel et ord som ikke skaper like mye oppmerksomhet. Lurer på hvorfor....
Det er sant.

Tviler også på om beskrivelsen neger vil vekke hissige reaksjoner om det kommer fra f.eks. en araber, sør-amerikaner eller inder.
Alle som ikke er vestlige hvite, heteroseksuelle menn er i et slags skjebnefellesskap.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»