MDG Landsmøte

Svar
Centrist

Re: MDG Landsmøte

Legg inn av Centrist »

newsflash skrev: lør mai 13, 2023 7:53 pm Det viser at MDG er svært opptatt av forbud som skal regulere adferd. Slik en også tenker i Brüssel.

Vi kan godt ta forslaget om halvering av kjøttforbruk dersom det er et eksempel du liker bedre. Eller forslaget om personlige kvoter på flyreiser. Osv.
I en større kontekst burde man derav stille seg spørsmålet om forbud mot enkelte aspekt, som i noen tilfeller vil til en viss grad styre indivdets frihet, er nødvendig eller bør ansees som det beste virkemiddelet for å løse de problemene som har oppstått, både lokalt og globalt. For MDG er dette global oppvarming.

Det virker prematurt og lite intelligent å slakte MDG for forbud uten videre utelukkende fordi de ifølge deg er enig med Brussel i at forbud er det beste virkemiddelet. For alt man vet har jo MDG rett.

Nå skal det sies at mitt standpunkt på dette med forbud ikke samsvarer med MDG sitt. Men også FrP er glad i forbud på ulike ting, så dette er ikke noe som er MDGs enevelde akkurat. Jeg kritiserer kun her argumentasjonsrekken.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Centrist skrev: lør mai 13, 2023 8:05 pm I en større kontekst burde man derav stille seg spørsmålet om forbud mot enkelte aspekt, som i noen tilfeller vil til en viss grad styre indivdets frihet, er nødvendig eller bør ansees som det beste virkemiddelet for å løse de problemene som har oppstått, både lokalt og globalt. For MDG er dette global oppvarming.

Det virker prematurt og lite intelligent å slakte MDG for forbud uten videre utelukkende fordi de ifølge deg er enig med Brussel i at forbud er det beste virkemiddelet. For alt man vet har jo MDG rett.

Nå skal det sies at mitt standpunkt på dette med forbud ikke samsvarer med MDG sitt. Men også FrP er glad i forbud på ulike ting, så dette er ikke noe som er MDGs enevelde akkurat. Jeg kritiserer kun her argumentasjonsrekken.
Vel, argumentasjonsrekken er at det ikke er overraskende at MDG ønsker norsk EU medlemskap da de i stor grad ønsker betydelig mer inngripende tiltak ovenfor både samfunn og individet enn det er flertall for på det norske Stortinget. Dette som et ledd i å "berge klimaet".

Da setter de sin lit til at dette kommer som direktiver fra Brüssel, da de finner betydelig mer støtte for sitt tankegods der.

Centrist

Legg inn av Centrist »

newsflash skrev: lør mai 13, 2023 8:12 pm Vel, argumentasjonsrekken er at det ikke er overraskende at MDG ønsker norsk EU medlemskap da de i stor grad ønsker betydelig mer inngripende tiltak ovenfor både samfunn og individet enn det er flertall for på det norske Stortinget. Dette som et ledd i å "berge klimaet".

Da setter de sin lit til at dette kommer som direktiver fra Brüssel, da de finner betydelig mer støtte for sitt tankegods der.
Legitimt standpunkt. Allikevel så hopper man jo bukk over den intiiale problemstillingen, eller om så den mer konkrete og praktiske og det er hvorvidt MDG sitt standpunkt vedr. forbud er korrekt.

Dessuten så kan man jo snu på det å si at MDG motstrider sitt eget formål (som ifølge deg er forbudslinjen, noe MDG-politikere sannsynligvis er uenig i) ved å melde seg inn i EU. Direktivene kommer uansett via EØS-avtalen. Ved et evt. medlemskap i EU vil Norge kunne snakke imot disse direktivene rent politisk og ikke bare faglig i komiteene, og hvis man skal følge resonnement ditt ang. Stortingets vilje, vil jo et EU-valg fortsette denne trenden og den norske delegasjonen jobbe for mindre forbud.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Centrist skrev: lør mai 13, 2023 8:32 pm Legitimt standpunkt. Allikevel så hopper man jo bukk over den intiiale problemstillingen, eller om så den mer konkrete og praktiske og det er hvorvidt MDG sitt standpunkt vedr. forbud er korrekt.

Dessuten så kan man jo snu på det å si at MDG motstrider sitt eget formål (som ifølge deg er forbudslinjen, noe MDG-politikere sannsynligvis er uenig i) ved å melde seg inn i EU. Direktivene kommer uansett via EØS-avtalen. Ved et evt. medlemskap i EU vil Norge kunne snakke imot disse direktivene rent politisk og ikke bare faglig i komiteene, og hvis man skal følge resonnement ditt ang. Stortingets vilje, vil jo et EU-valg fortsette denne trenden og den norske delegasjonen jobbe for mindre forbud.
Faktisk ikke alt som kommer via EØS, naturvern er faktisk (i likhet med landbruk og fiskeri) unntatt fra EØS avtalen.

Centrist

Legg inn av Centrist »

newsflash skrev: lør mai 13, 2023 8:36 pm Faktisk ikke alt som kommer via EØS, naturvern er faktisk (i likhet med landbruk og fiskeri) unntatt fra EØS avtalen.
Selvfølgelig klar over det, men dette endrer ikke noe særlig videre på innlegget. Innlegget er jo skrevet med dette kunnskapsgrunnlaget.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Centrist skrev: lør mai 13, 2023 8:39 pm Selvfølgelig klar over det, men dette endrer ikke noe særlig videre på innlegget. Innlegget er jo skrevet med dette kunnskapsgrunnlaget.
Og derfor ønsker MDG EU medlemskap, slik at også disse områdene blir styrt fra Brüssel og ikke det norske stortinget.

Trondhjem

Legg inn av Trondhjem »

Investor skrev: fre mai 12, 2023 2:58 pm Maken til vrøvl skal man lete lenge etter, etter å ha hørt Hermstads tale i dag.
Det bekrefter bare partiets totalt virkelighetsfjerne planer for fremtiden.
Kjør debatt!
Jeg har veldig sansen for den blandingsøkonomiske politikken og velferdspolitikken som Ap tradisjonelt har stått for (men et stykke på vei forlatt i dag) og har lenge vært en kjernevelger for Ap. I dag er det MDG som er "mitt" parti.

Årsaken til mitt politiske "hamskifte" er den økende kunnskapen frontet av FNs Klimapanel og FNs Naturpanel om hvor stor belastning menneskesamfunnet er blitt for naturens kretsløp og økosystemer. Uten å gå i detaljer er situasjonen den at vi mennesker har i dag bredt våre samfunn så sterkt ut at den ville naturen er fortrengt til bristepunktet, vi henter opp så mye fossilt karbon at vi lager en superrask global oppvarming oppå en fra naturens side varm mellomistid. Vi overfisker og overhøster, vi overforbruker mineraler og andre naturrressurser, og på toppen av det hele produserer vi enorme mengder med miljøgifter og annen forureninsing som slippes ut i naturen og "ber den om å rydde opp i søpla vår".

Kort sagt har vi (spesielt oss i de industrialiserte landene) bygd vår velferd og samfunn på en supergrådig rovdrift på naturrens ressurser for å mate en bruk-og-kast orientert økonomi som har vært styrt og regulert for å oppnå maksimal økonomisk effektivitet og opprettholde økonomisk vekst uten nevneverdig tanke på at dette tærer på naturen. Dette har nå fått et så stort omfang at fagmiljøer/forskere verden over advarer om at det er reell fare for å ødelegge helt eller delvis jordklodens livsoppholdene systemer. Klimaforsker Stephen Schneider sa det slik: "We are tampering with the very life-supporting systems of mother earth". Man trenger ikke mye fantasi for å skjønne hva det kan bety.

Dessverre tar verken Ap eller H denne kunnnskapen nok på alvor. Nesten hver gang det oppstår en motsetning mellom økonomiske motiverte behov og bevaring av naturen/klimatiltak/etc. stemmer disse og stort sett alle andre tradisjonelle statsbærende partier i favør de økonomiske hensynene. Det er i et nøtteskall hvorfor jeg har gått til MDG. De viser reell vilje til å prioritere natur foran økonomi også når det koster i kroner og øre/valgfrihet. Partiet forstår at behovet for å endre vår livsstil, samfunn og økonomi slik at naturen tåler "vekten" av oss må bort fra festtaler og ikke-forliktende retorikk til å bli omsatt i praktisk politikk selv om det koster.

Jeg har ingen illusjoner om at dette er enkelt å løse eller at MDG sitter på alle de rette svarene. Jeg innser at dette vil bl dyptgripende endringer i våre samfunn og liv som vil koste, og at mange av svarene/løsningene må bli til underveis. Det kommer også til å bli gjort feil underveis. Det eneste jeg er sikker på er at hvis menneskesamfunnet fortsetter med dagens bruk-og-kast økonomi som reguleres ensidig ut fra økonomisk effektivitet og vekstmål, så er det kun et tidsspørsmål før en eller flere av de grunnleggende kretsløpene i naturen som opprettholder livvet på jorda bryter sammen. Dette er virkelig alvorlig - bare det faktum at naturens dyrepopulasjoner på jorda er mer enn halvert siden 1970-tallet er illrød varsellampe om at noe er fundamentalt galt i naturen.

Slik sett er det nedstemmende, og ikke minst skremmende, at MDG kritiseres av Ap, H, KrF, V, FrP, næringslivet og mange andre for å være radikal og virkelighetsfjern. Det radikale og virkelighetsfjerne er troen på teknologi kan gi oss et godt liv i en verden der naturens livsoppholdende systemer er blitt helt eller delvis dysfunksjonelle.

Pernille

Legg inn av Pernille »

MDG går også inn for borgerlønn, eller "garantert minste grunnitekt" på omlag 12K i måneden som ikke skal avkortes mot annen stønad men jeg har ikke sett noe regnestykke på hvordan det skal finansieres. Har de sagt noe om det? Eller hvordan de har tenkt å kombinere det med den ellers så radikale og hodeløse innvandringspolitikken deres?

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Pernille skrev: man mai 15, 2023 11:04 am MDG går også inn for borgerlønn, eller "garantert minste grunnitekt" på omlag 12K i måneden som ikke skal avkortes mot annen stønad men jeg har ikke sett noe regnestykke på hvordan det skal finansieres. Har de sagt noe om det? Eller hvordan de har tenkt å kombinere det med den ellers så radikale og hodeløse innvandringspolitikken deres?
Tror du det er noen i Norge idag, foruten unger som bor hos foreldrene, som ikke forbruker 12K pr måned? Og - har du lurt på hvoriallverden de pengene
kommer fra?

Corvus

Legg inn av Corvus »

Fordomsfull skrev: man mai 15, 2023 4:19 pm
Pernille skrev: man mai 15, 2023 11:04 am MDG går også inn for borgerlønn, eller "garantert minste grunnitekt" på omlag 12K i måneden som ikke skal avkortes mot annen stønad men jeg har ikke sett noe regnestykke på hvordan det skal finansieres. Har de sagt noe om det? Eller hvordan de har tenkt å kombinere det med den ellers så radikale og hodeløse innvandringspolitikken deres?
Tror du det er noen i Norge idag, foruten unger som bor hos foreldrene, som ikke forbruker 12K pr måned? Og - har du lurt på hvoriallverden de pengene
kommer fra?
Det kommer jo en haug i tillegg til de 12K også..
Og pengene kommer fra alle oss som jobber, og med et slikt forslag så må vi betale enda mer skatt..akkurat hva vi trenger i disse dyrtidene.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Fordomsfull skrev: man mai 15, 2023 4:19 pm Og - har du lurt på hvoriallverden de pengene kommer fra?
Regner med at du har en spennende anekdote om det også? Den gangen du traff en fyr på 30-tallet som fraktet tre magiske gullbønner fra Nanjing til Bogota for å plante dem i hagen sin og som grodde sitt eget penge-tre?

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Trondhjem skrev: man mai 15, 2023 10:50 am
Investor skrev: fre mai 12, 2023 2:58 pm Maken til vrøvl skal man lete lenge etter, etter å ha hørt Hermstads tale i dag.
Det bekrefter bare partiets totalt virkelighetsfjerne planer for fremtiden.
Kjør debatt!
Jeg har veldig sansen for den blandingsøkonomiske politikken og velferdspolitikken som Ap tradisjonelt har stått for (men et stykke på vei forlatt i dag) og har lenge vært en kjernevelger for Ap. I dag er det MDG som er "mitt" parti.

Årsaken til mitt politiske "hamskifte" er den økende kunnskapen frontet av FNs Klimapanel og FNs Naturpanel om hvor stor belastning menneskesamfunnet er blitt for naturens kretsløp og økosystemer. Uten å gå i detaljer er situasjonen den at vi mennesker har i dag bredt våre samfunn så sterkt ut at den ville naturen er fortrengt til bristepunktet, vi henter opp så mye fossilt karbon at vi lager en superrask global oppvarming oppå en fra naturens side varm mellomistid. Vi overfisker og overhøster, vi overforbruker mineraler og andre naturrressurser, og på toppen av det hele produserer vi enorme mengder med miljøgifter og annen forureninsing som slippes ut i naturen og "ber den om å rydde opp i søpla vår".

Kort sagt har vi (spesielt oss i de industrialiserte landene) bygd vår velferd og samfunn på en supergrådig rovdrift på naturrens ressurser for å mate en bruk-og-kast orientert økonomi som har vært styrt og regulert for å oppnå maksimal økonomisk effektivitet og opprettholde økonomisk vekst uten nevneverdig tanke på at dette tærer på naturen. Dette har nå fått et så stort omfang at fagmiljøer/forskere verden over advarer om at det er reell fare for å ødelegge helt eller delvis jordklodens livsoppholdene systemer. Klimaforsker Stephen Schneider sa det slik: "We are tampering with the very life-supporting systems of mother earth". Man trenger ikke mye fantasi for å skjønne hva det kan bety.

Dessverre tar verken Ap eller H denne kunnnskapen nok på alvor. Nesten hver gang det oppstår en motsetning mellom økonomiske motiverte behov og bevaring av naturen/klimatiltak/etc. stemmer disse og stort sett alle andre tradisjonelle statsbærende partier i favør de økonomiske hensynene. Det er i et nøtteskall hvorfor jeg har gått til MDG. De viser reell vilje til å prioritere natur foran økonomi også når det koster i kroner og øre/valgfrihet. Partiet forstår at behovet for å endre vår livsstil, samfunn og økonomi slik at naturen tåler "vekten" av oss må bort fra festtaler og ikke-forliktende retorikk til å bli omsatt i praktisk politikk selv om det koster.

Jeg har ingen illusjoner om at dette er enkelt å løse eller at MDG sitter på alle de rette svarene. Jeg innser at dette vil bl dyptgripende endringer i våre samfunn og liv som vil koste, og at mange av svarene/løsningene må bli til underveis. Det kommer også til å bli gjort feil underveis. Det eneste jeg er sikker på er at hvis menneskesamfunnet fortsetter med dagens bruk-og-kast økonomi som reguleres ensidig ut fra økonomisk effektivitet og vekstmål, så er det kun et tidsspørsmål før en eller flere av de grunnleggende kretsløpene i naturen som opprettholder livvet på jorda bryter sammen. Dette er virkelig alvorlig - bare det faktum at naturens dyrepopulasjoner på jorda er mer enn halvert siden 1970-tallet er illrød varsellampe om at noe er fundamentalt galt i naturen.

Slik sett er det nedstemmende, og ikke minst skremmende, at MDG kritiseres av Ap, H, KrF, V, FrP, næringslivet og mange andre for å være radikal og virkelighetsfjern. Det radikale og virkelighetsfjerne er troen på teknologi kan gi oss et godt liv i en verden der naturens livsoppholdende systemer er blitt helt eller delvis dysfunksjonelle.
Du skriver: "Kort sagt har vi (spesielt oss i de industrialiserte landene) bygd vår velferd og samfunn på en supergrådig rovdrift på naturrens ressurser for å mate en bruk-og-kast orientert økonomi som har vært styrt og regulert for å oppnå maksimal økonomisk effektivitet og opprettholde økonomisk vekst uten nevneverdig tanke på at dette tærer på naturen."
Og: "Det eneste jeg er sikker på er at hvis menneskesamfunnet fortsetter med dagens bruk-og-kast økonomi som reguleres ensidig ut fra økonomisk effektivitet og vekstmål, så er det kun et tidsspørsmål før en eller flere av de grunnleggende kretsløpene i naturen som opprettholder livvet på jorda bryter sammen."

Synes at dette er en beskrivelse av "virksomheten" til de gamle kolonimaktene og som har samlet seg i EU, en union som er tilrettelagt for produksjon basert på naturressurser og salg.
Ganske merkelig at et selvforklart miljø-parti som MDG ønsker å melde seg på i dansen rundt uttak av naturressurser for stor skala produksjon/salg for å tilfredsstille grådigheten til ledere/eiere i store internasjonale konsern.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Trondhjem skrev: man mai 15, 2023 10:50 am
Investor skrev: fre mai 12, 2023 2:58 pm Maken til vrøvl skal man lete lenge etter, etter å ha hørt Hermstads tale i dag.
Det bekrefter bare partiets totalt virkelighetsfjerne planer for fremtiden.
Kjør debatt!
Jeg har veldig sansen for den blandingsøkonomiske politikken og velferdspolitikken som Ap tradisjonelt har stått for (men et stykke på vei forlatt i dag) og har lenge vært en kjernevelger for Ap. I dag er det MDG som er "mitt" parti.

Årsaken til mitt politiske "hamskifte" er den økende kunnskapen frontet av FNs Klimapanel og FNs Naturpanel om hvor stor belastning menneskesamfunnet er blitt for naturens kretsløp og økosystemer. Uten å gå i detaljer er situasjonen den at vi mennesker har i dag bredt våre samfunn så sterkt ut at den ville naturen er fortrengt til bristepunktet, vi henter opp så mye fossilt karbon at vi lager en superrask global oppvarming oppå en fra naturens side varm mellomistid. Vi overfisker og overhøster, vi overforbruker mineraler og andre naturrressurser, og på toppen av det hele produserer vi enorme mengder med miljøgifter og annen forureninsing som slippes ut i naturen og "ber den om å rydde opp i søpla vår".

Kort sagt har vi (spesielt oss i de industrialiserte landene) bygd vår velferd og samfunn på en supergrådig rovdrift på naturrens ressurser for å mate en bruk-og-kast orientert økonomi som har vært styrt og regulert for å oppnå maksimal økonomisk effektivitet og opprettholde økonomisk vekst uten nevneverdig tanke på at dette tærer på naturen. Dette har nå fått et så stort omfang at fagmiljøer/forskere verden over advarer om at det er reell fare for å ødelegge helt eller delvis jordklodens livsoppholdene systemer. Klimaforsker Stephen Schneider sa det slik: "We are tampering with the very life-supporting systems of mother earth". Man trenger ikke mye fantasi for å skjønne hva det kan bety.

Dessverre tar verken Ap eller H denne kunnnskapen nok på alvor. Nesten hver gang det oppstår en motsetning mellom økonomiske motiverte behov og bevaring av naturen/klimatiltak/etc. stemmer disse og stort sett alle andre tradisjonelle statsbærende partier i favør de økonomiske hensynene. Det er i et nøtteskall hvorfor jeg har gått til MDG. De viser reell vilje til å prioritere natur foran økonomi også når det koster i kroner og øre/valgfrihet. Partiet forstår at behovet for å endre vår livsstil, samfunn og økonomi slik at naturen tåler "vekten" av oss må bort fra festtaler og ikke-forliktende retorikk til å bli omsatt i praktisk politikk selv om det koster.

Jeg har ingen illusjoner om at dette er enkelt å løse eller at MDG sitter på alle de rette svarene. Jeg innser at dette vil bl dyptgripende endringer i våre samfunn og liv som vil koste, og at mange av svarene/løsningene må bli til underveis. Det kommer også til å bli gjort feil underveis. Det eneste jeg er sikker på er at hvis menneskesamfunnet fortsetter med dagens bruk-og-kast økonomi som reguleres ensidig ut fra økonomisk effektivitet og vekstmål, så er det kun et tidsspørsmål før en eller flere av de grunnleggende kretsløpene i naturen som opprettholder livvet på jorda bryter sammen. Dette er virkelig alvorlig - bare det faktum at naturens dyrepopulasjoner på jorda er mer enn halvert siden 1970-tallet er illrød varsellampe om at noe er fundamentalt galt i naturen.

Slik sett er det nedstemmende, og ikke minst skremmende, at MDG kritiseres av Ap, H, KrF, V, FrP, næringslivet og mange andre for å være radikal og virkelighetsfjern. Det radikale og virkelighetsfjerne er troen på teknologi kan gi oss et godt liv i en verden der naturens livsoppholdende systemer er blitt helt eller delvis dysfunksjonelle.
Er ikke nåværende situasjon ref Russland og Ukraina, energisikkerheten i Europa, ganske så illustrerende for hvor virkelighetsfjerne MDG, og enkelte andre i EU, har vært over lengre tid? Ironisk nok så er altså politikken i ferd med å sparke igang en sinnsvak syklus.
Ellers så er vel MDG’s tid i Oslo en kurant indikasjon på at ting ikke er så enkelt i virkeligheten som det er på papiret, dessverre.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Pernille skrev: man mai 15, 2023 5:57 pm
Fordomsfull skrev: man mai 15, 2023 4:19 pm Og - har du lurt på hvoriallverden de pengene kommer fra?
Regner med at du har en spennende anekdote om det også? Den gangen du traff en fyr på 30-tallet som fraktet tre magiske gullbønner fra Nanjing til Bogota for å plante dem i hagen sin og som grodde sitt eget penge-tre?
12K er 12 000 kroner. "Økningen, som nå er fastsatt i forskrift, medfører at minste pensjonsnivå for enslige alderspensjonister fra 1. januar 2023 er 236.816 kroner". Som er 19734 kroner pr måned - utbetalt. Gjennomsnittlig utleiepris pr år pr m2 i Bergen er 2510kroner, i Oslo 2730kr og i Stavanger 2210 kroner. Gjennomsnitts månedlig husleie er litt over 10 000 i Oslo, 9620 i Bergen og ca 9000 i Stavanger. Men du kan sikkert leie en bod for 500 kroner pr måned, til høyre på Finnmarksvidden. Jeg har varmepumpe og bruker den nå og har et forbruk på 1200 kWh +- pr måned og betaler 2300 til strømselskapet og 2-300 kroner pr måned til nettselskapet/BKK. Det er 100 m2. Jeg har det aldri varmere enn 18 varmegrader inne. Jeg eier, dvs meg og banken eier, men skulle jeg leiet og hatt 12000 pr måned - måtte jeg nok godt ut av Bergen ja. Og helst hatt vedovn og gratis tilkomst med ved.
Alle mennesker i Norge som faktisk lever, mener jeg må ha mer enn 12K pr måned - for å kunne eksistere. Eller at de bor gratis/billig hos foreldre/slekten.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Fordomsfull skrev: man mai 15, 2023 9:03 pm
Pernille skrev: man mai 15, 2023 5:57 pm
Fordomsfull skrev: man mai 15, 2023 4:19 pm Og - har du lurt på hvoriallverden de pengene kommer fra?
Regner med at du har en spennende anekdote om det også? Den gangen du traff en fyr på 30-tallet som fraktet tre magiske gullbønner fra Nanjing til Bogota for å plante dem i hagen sin og som grodde sitt eget penge-tre?
12K er 12 000 kroner. "Økningen, som nå er fastsatt i forskrift, medfører at minste pensjonsnivå for enslige alderspensjonister fra 1. januar 2023 er 236.816 kroner". Som er 19734 kroner pr måned - utbetalt. Gjennomsnittlig utleiepris pr år pr m2 i Bergen er 2510kroner, i Oslo 2730kr og i Stavanger 2210 kroner. Gjennomsnitts månedlig husleie er litt over 10 000 i Oslo, 9620 i Bergen og ca 9000 i Stavanger. Men du kan sikkert leie en bod for 500 kroner pr måned, til høyre på Finnmarksvidden. Jeg har varmepumpe og bruker den nå og har et forbruk på 1200 kWh +- pr måned og betaler 2300 til strømselskapet og 2-300 kroner pr måned til nettselskapet/BKK. Det er 100 m2. Jeg har det aldri varmere enn 18 varmegrader inne. Jeg eier, dvs meg og banken eier, men skulle jeg leiet og hatt 12000 pr måned - måtte jeg nok godt ut av Bergen ja. Og helst hatt vedovn og gratis tilkomst med ved.
Alle mennesker i Norge som faktisk lever, mener jeg må ha mer enn 12K pr måned - for å kunne eksistere. Eller at de bor gratis/billig hos foreldre/slekten.
Jeg har ikke noe videre tro på at borgerlønn vil fungere. Kostnadene blir for høye og spesielt hvis man samtidig skal ha en like liberal innvandringspolitikk som det MDG forfekter. For å sitere Milton Friedman: "you can have open borders or a welfare state, but never both at the same time". En garantert minstelønn til alle vil fungere som enda større pull-faktor. MDG minner mer om en suspekt fyr som står på hjørnet og lokker til seg unger med godterier.

Forslaget til MDG vil heller ikke hjelpe minstepensjonistene såvidt jeg kan se. Dette er kun ment som ekstra sosialhjelp som kommer i tillegg til alle andre støtteordninger for de som i dag går på NAV mens kostnadene skyves over til en stadig mer gjeldstynget middelklasse.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Rensenbrink82 skrev: lør mai 13, 2023 6:53 pm Koser seg med pølser ja, nok engang, dobbeltmoralske sektfolk helt uten troverdighet. Kommer vel en eller annen vittig tweet fra rikskverrulant Trædal igjen da sikkert.
Nei, Det var vegetarmiddag på landsmøtet.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/r ... -haaploest
Som du ser, var det Alexander Rügert-Raustein fra Rogaland som markerte seg med en privat pølseservering.
Tror ikke han ble ekskludert fra partiet;-)

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Pernille skrev: man mai 15, 2023 10:31 pm
Fordomsfull skrev: man mai 15, 2023 9:03 pm
Pernille skrev: man mai 15, 2023 5:57 pm

Regner med at du har en spennende anekdote om det også? Den gangen du traff en fyr på 30-tallet som fraktet tre magiske gullbønner fra Nanjing til Bogota for å plante dem i hagen sin og som grodde sitt eget penge-tre?
12K er 12 000 kroner. "Økningen, som nå er fastsatt i forskrift, medfører at minste pensjonsnivå for enslige alderspensjonister fra 1. januar 2023 er 236.816 kroner". Som er 19734 kroner pr måned - utbetalt. Gjennomsnittlig utleiepris pr år pr m2 i Bergen er 2510kroner, i Oslo 2730kr og i Stavanger 2210 kroner. Gjennomsnitts månedlig husleie er litt over 10 000 i Oslo, 9620 i Bergen og ca 9000 i Stavanger. Men du kan sikkert leie en bod for 500 kroner pr måned, til høyre på Finnmarksvidden. Jeg har varmepumpe og bruker den nå og har et forbruk på 1200 kWh +- pr måned og betaler 2300 til strømselskapet og 2-300 kroner pr måned til nettselskapet/BKK. Det er 100 m2. Jeg har det aldri varmere enn 18 varmegrader inne. Jeg eier, dvs meg og banken eier, men skulle jeg leiet og hatt 12000 pr måned - måtte jeg nok godt ut av Bergen ja. Og helst hatt vedovn og gratis tilkomst med ved.
Alle mennesker i Norge som faktisk lever, mener jeg må ha mer enn 12K pr måned - for å kunne eksistere. Eller at de bor gratis/billig hos foreldre/slekten.
Jeg har ikke noe videre tro på at borgerlønn vil fungere. Kostnadene blir for høye og spesielt hvis man samtidig skal ha en like liberal innvandringspolitikk som det MDG forfekter. For å sitere Milton Friedman: "you can have open borders or a welfare state, but never both at the same time". En garantert minstelønn til alle vil fungere som enda større pull-faktor. MDG minner mer om en suspekt fyr som står på hjørnet og lokker til seg unger med godterier.

Forslaget til MDG vil heller ikke hjelpe minstepensjonistene såvidt jeg kan se. Dette er kun ment som ekstra sosialhjelp som kommer i tillegg til alle andre støtteordninger for de som i dag går på NAV mens kostnadene skyves over til en stadig mer gjeldstynget middelklasse.
Mye som kan skje. Hvis samfunnet fortsetter i samme retning ref behov for menneskelig arbeidskraft, så vil borgerlønn bli nødvendig. I utgangspunktet synes jeg det er en særdeles fin løsning, på mange områder, men enkelt å implementere blir det ikke ref liberal innvandringspolitikk

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Pernille skrev: man mai 15, 2023 10:31 pm
Fordomsfull skrev: man mai 15, 2023 9:03 pm
Pernille skrev: man mai 15, 2023 5:57 pm

Regner med at du har en spennende anekdote om det også? Den gangen du traff en fyr på 30-tallet som fraktet tre magiske gullbønner fra Nanjing til Bogota for å plante dem i hagen sin og som grodde sitt eget penge-tre?
12K er 12 000 kroner. "Økningen, som nå er fastsatt i forskrift, medfører at minste pensjonsnivå for enslige alderspensjonister fra 1. januar 2023 er 236.816 kroner". Som er 19734 kroner pr måned - utbetalt. Gjennomsnittlig utleiepris pr år pr m2 i Bergen er 2510kroner, i Oslo 2730kr og i Stavanger 2210 kroner. Gjennomsnitts månedlig husleie er litt over 10 000 i Oslo, 9620 i Bergen og ca 9000 i Stavanger. Men du kan sikkert leie en bod for 500 kroner pr måned, til høyre på Finnmarksvidden. Jeg har varmepumpe og bruker den nå og har et forbruk på 1200 kWh +- pr måned og betaler 2300 til strømselskapet og 2-300 kroner pr måned til nettselskapet/BKK. Det er 100 m2. Jeg har det aldri varmere enn 18 varmegrader inne. Jeg eier, dvs meg og banken eier, men skulle jeg leiet og hatt 12000 pr måned - måtte jeg nok godt ut av Bergen ja. Og helst hatt vedovn og gratis tilkomst med ved.
Alle mennesker i Norge som faktisk lever, mener jeg må ha mer enn 12K pr måned - for å kunne eksistere. Eller at de bor gratis/billig hos foreldre/slekten.
Jeg har ikke noe videre tro på at borgerlønn vil fungere. Kostnadene blir for høye og spesielt hvis man samtidig skal ha en like liberal innvandringspolitikk som det MDG forfekter. For å sitere Milton Friedman: "you can have open borders or a welfare state, but never both at the same time". En garantert minstelønn til alle vil fungere som enda større pull-faktor. MDG minner mer om en suspekt fyr som står på hjørnet og lokker til seg unger med godterier.

Forslaget til MDG vil heller ikke hjelpe minstepensjonistene såvidt jeg kan se. Dette er kun ment som ekstra sosialhjelp som kommer i tillegg til alle andre støtteordninger for de som i dag går på NAV mens kostnadene skyves over til en stadig mer gjeldstynget middelklasse.
Mitt poeng er bare at foruten de som på et vis får dekket sine bo&leve-kostnader av andre - foreldre, slekt, partner - så må de ha mer enn 12000 kroner pr måned for å kunne leve. Unntak er de som bor ved sjøen, som fisker, setter teiner, henter blåskjell, østers, tang&tare, som skyter noen dyr og som holder varmen med ved de skaffer selv, nærmest naturalhusholdning - de kan nok klare seg med mindre. Hadde de lagt ned lignende arbeidsinnsats som de gjorde&gjør for å skaffe seg mat&ved - i en by, ville det sikkert gitt inntekt på langt mer enn 12000 pr måned.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Fordomsfull skrev: tir mai 16, 2023 8:55 am Mitt poeng er bare at foruten de som på et vis får dekket sine bo&leve-kostnader av andre - foreldre, slekt, partner - så må de ha mer enn 12000 kroner pr måned for å kunne leve. Unntak er de som bor ved sjøen, som fisker, setter teiner, henter blåskjell, østers, tang&tare, som skyter noen dyr og som holder varmen med ved de skaffer selv, nærmest naturalhusholdning - de kan nok klare seg med mindre. Hadde de lagt ned lignende arbeidsinnsats som de gjorde&gjør for å skaffe seg mat&ved - i en by, ville det sikkert gitt inntekt på langt mer enn 12000 pr måned.
Ja, det er ingen tvil om at Norge er et dyrt og ressurskrevende land å bo i, men det er ingenting som heter gratis penger. Det er alltid noen som må plukke opp regningen. Noen vil da sikkert si "det ordner vi med å skattelegge de rike", men -- og dette var akkurat som forventet -- de rike vil da bare stikke av til Sveits eller et annet land. Konsekvensen av det igjen er en generell nedgang i skatteinntekter som da må dekkes inn på andre måter, og da er "nestemann" på lista middelklassen. De som har sine røtter her i landet, som er avhengig av sine lokale arbeidsplasser og som ikke har mulighet til å bare pakke sammen og flytte.

Lemma: Det er alltid middelklassen som blir sittende igjen med den største regningen når politikerne "skal ta de rike" eller i dette tilfellet, dele ut enda mer "gratis" penger til "gud og hvermann".

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»