Oslo AP 15,7% (-4,3), MDG 9,9%(-5,4)

Svar
Neptun
Innlegg: 5550

Re: Oslo AP 15,7% (-4,3), MDG 9,9%(-5,4)

Legg inn av Neptun »

Folk_flesk skrev: tir mai 16, 2023 11:48 pm
Neptun skrev: tir mai 16, 2023 11:35 pm
Folk_flesk skrev: tir mai 16, 2023 12:47 pm Blir også artig å se hvordan det går med FrP, med 4,5% på denne målingen. Noen nyheter om denne Solås?
Er dette viktig?
Det er ikke marked for et høyreparti i Oslo. (Lyseblå er sentrum)
Slik har det vært i mange år med den demografiske utviklingen som har funnet sted der - alle som er i mot har flyttet resten har underkastet seg.
At ca. 1/3 stemmer på røde -og grønne kommunister er ikke representativt for Norge.
Oslo har entret en revolusjonær tilstand. Du må holde deg unna. Mellomlanding på Gardermoen bør unngås så langt som mulig.
Trondheim er omtrent like ille på alle nevnte problemområder.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Neptun skrev: tir mai 16, 2023 11:54 pm
Folk_flesk skrev: tir mai 16, 2023 11:48 pm
Neptun skrev: tir mai 16, 2023 11:35 pm

Er dette viktig?
Det er ikke marked for et høyreparti i Oslo. (Lyseblå er sentrum)
Slik har det vært i mange år med den demografiske utviklingen som har funnet sted der - alle som er i mot har flyttet resten har underkastet seg.
At ca. 1/3 stemmer på røde -og grønne kommunister er ikke representativt for Norge.
Oslo har entret en revolusjonær tilstand. Du må holde deg unna. Mellomlanding på Gardermoen bør unngås så langt som mulig.
Trondheim er omtrent like ille på alle nevnte problemområder.
Mener jeg så noen med uheldig hudfarge sist gang jeg var i Stjørdal også, så ingen plasser å gjemme seg lenger.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Folk_flesk skrev: ons mai 17, 2023 12:00 am
Neptun skrev: tir mai 16, 2023 11:54 pm
Folk_flesk skrev: tir mai 16, 2023 11:48 pm

Oslo har entret en revolusjonær tilstand. Du må holde deg unna. Mellomlanding på Gardermoen bør unngås så langt som mulig.
Trondheim er omtrent like ille på alle nevnte problemområder.
Mener jeg så noen med uheldig hudfarge sist gang jeg var i Stjørdal også, så ingen plasser å gjemme seg lenger.
Og hva er løsningen - la alle bo der de vil?

rubberbandman

Legg inn av rubberbandman »

pigg skrev: tir mai 16, 2023 2:58 pm
Everenga skrev: tir mai 16, 2023 2:54 pm Kunne ikke vært mer enig. Nå er faktisk skjenkefiendene i Krf mindre enn INP, Folkets Parti og Norgesdemokratene også, mens bondepartiet er under INP og FP. Det er egentlig ganske imponerende.
KrFs tilnærmede utslettelse i Oslo kommer mer av hvor gudløse dere er der borte.
Takk Gud for det!

Everenga

Legg inn av Everenga »

MentalM skrev: tir mai 16, 2023 11:49 pm
Everenga skrev: tir mai 16, 2023 9:55 pm Jeg stemmer stort sett Venstre med unntak av perioden der løken Sponheim mente at Sp og Krf var naturlige partier å samarbeide med. Men jeg må faktisk innrømme at jeg ikke har veldig mye imot utviklingen i Oslo under nåværende byråd. MDG har en ufyselig framtoning men det er et faktum at Soviettåka er borte fra sentrum, selv midt på vinteren. Jeg kan ikke utstå kulturkrigen til Rødt og SV heller men er fortsatt usikker på om et borgerlig byråd er å foretrekke. Hadde det vært stortingsvalg hadde jeg stemt borgerlig, altså Venstre men lokalt er jeg fortsatt usikker.
Antar du bor i sentrum? For oss utenfor er det definitivt blitt verre med MDG...
Temmelig sentrumsnært ja men kjører bil daglig og opplever ikke at det er blitt veldig vanskelig.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Du kan mene hva du vil om MDG eller AP men min sak er gågater og sykkelstier.
Alle hovedsteder med respekt for seg selv tar det som en selvfølge.
Merkelige argumenter dras frem.

Oslo er ikke Hønefoss eller Åndalsnes. Oslo er storby og ingen bygd.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Big George skrev: ons mai 17, 2023 5:54 am Du kan mene hva du vil om MDG eller AP men min sak er gågater og sykkelstier.
Alle hovedsteder med respekt for seg selv tar det som en selvfølge.
Merkelige argumenter dras frem.

Oslo er ikke Hønefoss eller Åndalsnes. Oslo er storby og ingen bygd.
Skal jeg da forstå deg slik at det ikke er plass til både biler, gågater og biler i en by ?
Men det virker som om de som driver med byutvikling i Oslo er fra små bygder kombinert med fiendtlighet mot biler.
De fleste større byer i Europa ble anlagt på 1100 - 1700-tallet og utviklet seg derfra, og på den tida var det svært lite biler å ta hensyn til.
Og derfor er det vel svært lite egnet med bil i gamle sentrumsområder i de fleste europeiske byer.
Etter å ha brukt mange milliarder på sykkelstier i Oslo har sykkelbruken i Oslo økr fra 5,8 til 6 % - og hvis noen synes det er godt anvendte penger, så må det vel være noe galt med disse.
Jeg har, dessverre, vært nødt til å delta på noen møter nær Bislet - syklistene jeg så kunne jeg vel telle på to hender.
I motsetning til f.eks. København.
Pengesluket som har foregått i Oslo kan vel ikke betraktes som en suksess . . . . . .

Knax
Innlegg: 784

Legg inn av Knax »

Big George skrev: ons mai 17, 2023 5:54 am Du kan mene hva du vil om MDG eller AP men min sak er gågater og sykkelstier.
Alle hovedsteder med respekt for seg selv tar det som en selvfølge.
Merkelige argumenter dras frem.

Oslo er ikke Hønefoss eller Åndalsnes. Oslo er storby og ingen bygd.
Ja, og bomringer ved bygrensen og beboerparkering i utkanten har ingenting å gjøre der. Dette er bare for å flå folket i utkanten for penger, slik at man kan bruke disse pengene på de som bor i sentrum.
Sist redigert av Knax den ons mai 17, 2023 3:17 pm, redigert 1 gang totalt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Herlig, måtte det bare fortsette

Queenie

Legg inn av Queenie »

MentalM skrev: tir mai 16, 2023 11:49 pm
Everenga skrev: tir mai 16, 2023 9:55 pm Jeg stemmer stort sett Venstre med unntak av perioden der løken Sponheim mente at Sp og Krf var naturlige partier å samarbeide med. Men jeg må faktisk innrømme at jeg ikke har veldig mye imot utviklingen i Oslo under nåværende byråd. MDG har en ufyselig framtoning men det er et faktum at Soviettåka er borte fra sentrum, selv midt på vinteren. Jeg kan ikke utstå kulturkrigen til Rødt og SV heller men er fortsatt usikker på om et borgerlig byråd er å foretrekke. Hadde det vært stortingsvalg hadde jeg stemt borgerlig, altså Venstre men lokalt er jeg fortsatt usikker.
Antar du bor i sentrum? For oss utenfor er det definitivt blitt verre med MDG...
Definitivt. Det enkleste er nok å besøke kjøpesenter, der får man i det minste parkering

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Oslo er for 1 million i og rundt byen. Ta T-bane, trikk, tog ,buss eller en drosje.
Det klarer du !

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

erdetslik skrev: ons mai 17, 2023 10:10 am
Big George skrev: ons mai 17, 2023 5:54 am Du kan mene hva du vil om MDG eller AP men min sak er gågater og sykkelstier.
Alle hovedsteder med respekt for seg selv tar det som en selvfølge.
Merkelige argumenter dras frem.

Oslo er ikke Hønefoss eller Åndalsnes. Oslo er storby og ingen bygd.
Skal jeg da forstå deg slik at det ikke er plass til både biler, gågater og biler i en by ?
Men det virker som om de som driver med byutvikling i Oslo er fra små bygder kombinert med fiendtlighet mot biler.
De fleste større byer i Europa ble anlagt på 1100 - 1700-tallet og utviklet seg derfra, og på den tida var det svært lite biler å ta hensyn til.
Og derfor er det vel svært lite egnet med bil i gamle sentrumsområder i de fleste europeiske byer.
Etter å ha brukt mange milliarder på sykkelstier i Oslo har sykkelbruken i Oslo økr fra 5,8 til 6 % - og hvis noen synes det er godt anvendte penger, så må det vel være noe galt med disse.
Jeg har, dessverre, vært nødt til å delta på noen møter nær Bislet - syklistene jeg så kunne jeg vel telle på to hender.
I motsetning til f.eks. København.
Pengesluket som har foregått i Oslo kan vel ikke betraktes som en suksess . . . . . .
Du har et poeng. Oslo sentrum oppsto i det første århundret (1850-1950) da man bare gikk til fots, brukt hestesporvogner og hestevogner og deretter trikk, buss og taxi. Under utvidingen av Oslo utenfor Ringvei 2 i etterkrigstiden og mot århundreskiftet var hovedvekten på bilbruk fremfor annet, så mye som to tredjedeler av byen utenfor Ringvei 2 er tilpasset bruk av bil pga. terreng, de lange avstander og pendlertrafikk som shoppingtur - og dermed falt det naturlig med å bruke bil inn og ut. I de andre europeiske byene er det egentlig lett å regulere biltrafikk, sette opp kollektivtrafikk og stenge av deler av sentrumsområdene for bilbruk. Men i Oslo har de topografiske forholdene sørget for at nærmest alt falt innover til selve Karl Johans gate som et midtpunkt. Helt siden 1960-tallet prøvd politikerne å lede biltrafikken ut eller utenom sentrum, men det er som en vifte eller skjell med alle veger som går mot slutten i midten. Dessuten hadde handelsmønsteret endret seg, supermarkeder, handelssentre, kjøpesentre etc. betyr da at man må ta seg over lengre avstand enn tidlig, og det bli mer å ta meg seg i buss og metro som trikk. Det blir for trangt innerst og for rommelig på utkantene med store avstander mellom hjem, arbeidssted og handlesteder.

Sykkelvegene ser jeg ikke vesentlige problemer med, men det er et ufattelig stort problem med sykkeltyveri som skyldes en motvilje mot å ha et forbud mot sykkelsalg uten salgtillatelser, spesielt i Oslo. Mange som først tok i bruk sykler, gav opp fordi de mistet deres sykler. Andre som syklet, oppdaget de kunne ikke kjøpe som de vil og ta med seg varer hjemover. Dessuten hadde sykkeltilhengerne rotet det til, det var ikke smart å ta bort parkeringsplass, selv om bilfortettingen i Oslo har nådd et punkt hvor det ikke lenge er mulig med å være liberalt. Kollektivtransporten var i vekst fram til pandemien kom, siden ser man at folk vil ikke tilbake, selv når bilbruk bli bare dyrere.

Bilbruken må ned. Men da må hele byen reorganiseres. Det er for langt mellom hjemmet, arbeidsstedet og handelstedene for en beboer i Oslo. Ekspanderingen av Oslo siden 1950 og nærmiljøbutikkens død har fulgt til en meget sterk bilavhengighet som er større enn i mange andre byer i Europa, og de topografiske forholdene gjør det vanskelig med å bruke transportmidler. Oslo var en by for gående i 1850-1950. Så sent som i 1950-tallet dro folk fra forskjellige bydeler på besøk i andre bydeler lengst bort fordi det var nytt for dem. Da bilslippet kom i 1960, var det helt fullt i trikkene og bussene, og man hadde små butikker med dagligvarer innenfor gåavstand overalt. Den økonomiske modellen den gang er veldig forskjellig fra i dag.

Værforholdene i et relativt kaldt og nedbørsrikt land som Norge oppmuntre ikke sykkelbruk for flesteparten av folk, og sykkeltyvene kunne bare fortsette så lenge de kan fritt selge stjålne sykler uten salgstillatelse - det er nylig snakk om sykkelregistrering og forbud mot sykkelsalg i flere land hvor sykkelbruk er på vei oppover med mer og mer kostbare og samfunnsnyttige sykler.

For sytti år siden var sykkelbruk svært vanlig i Oslo, da bilbruk var på et minimum. Alle familier med bosted i en by har historier om hvordan deres fedre og bestefedre syklet til deres arbeid fram og tilbake i varmetiden om året, og hvordan disse brukt buss eller gikk til fots i kaldtiden når det ikke var mulig å sykle. Da bilistene kom, vist disse seg meget dypt fiendtlig mot syklistene som med ett ble tvunget bort fra gatene som tidlig var for hester, gående og syklister.

Når jeg tenker etter, vil våre bestefedrene helt sikkert hevdet at disse som bor i dagens Oslo er blitt lat og dovent.

William_S

Legg inn av William_S »

Tja noen rare betraktninger i Nettavisen? Er det ikke sånn at all politikk er ideologi, det er jo sånn at når Høyre vil ha private sykehjem så er jo det pga Høyres ideologi... Noe må disse journalistene lære seg - politikk blir aldri ideologiløst.
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-1106685

Og dessuten har faktisk rekommunalisering av sykehjem vært en suksess for ansatte - mange gikk umiddelbart opp i lønn. Til høsten åpner Lambertseterhjemmet som skal faktisk bli sykehjem med helt utelukkede 100 % stillinger til gode for beboere og ansatte.. Beboere fordi de da får et fast personell å forholde seg til og ikke så mye utskifting av pleiere. Ansatte fordi det er forutsigbart med 100% stillinger.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

William_S skrev: fre mai 19, 2023 9:04 pm Tja noen rare betraktninger i Nettavisen? Er det ikke sånn at all politikk er ideologi, det er jo sånn at når Høyre vil ha private sykehjem så er jo det pga Høyres ideologi... Noe må disse journalistene lære seg - politikk blir aldri ideologiløst.
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-1106685

Og dessuten har faktisk rekommunalisering av sykehjem vært en suksess for ansatte - mange gikk umiddelbart opp i lønn. Til høsten åpner Lambertseterhjemmet som skal faktisk bli sykehjem med helt utelukkede 100 % stillinger til gode for beboere og ansatte.. Beboere fordi de da får et fast personell å forholde seg til og ikke så mye utskifting av pleiere. Ansatte fordi det er forutsigbart med 100% stillinger.
:lol: :lol: :lol: Beklager at jeg ler, og synes dette var noe latterlig og litt desperat . . . .
Hvis det offentlige er så mye bedre, så vil vel det private bli utkonkurrert - men sånn har det jo ikke vært.
Folk er jo ikke dumme - de vil jo velge det som er best for dem, om de kan velge . . . . .

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Kåre Willoch, trolig Høyres beste og viktigste politiker'snakket om at det skulle lønne seg å jobbe
da dreide det seg om millioner.
Nå sitter folk med milliard-formue, DET ER TUSEN MILLIONER !!!!! (til orientering )og klager over at de har for høy skatt.
Noen burde fortelle disse folka at SORRY MAC, DU HAR NÅDD TAKET;
Folk sliter med å få mat på bordet du får klare deg med det du har.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

erdetslik skrev: fre mai 19, 2023 11:22 pm
William_S skrev: fre mai 19, 2023 9:04 pm Tja noen rare betraktninger i Nettavisen? Er det ikke sånn at all politikk er ideologi, det er jo sånn at når Høyre vil ha private sykehjem så er jo det pga Høyres ideologi... Noe må disse journalistene lære seg - politikk blir aldri ideologiløst.
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-1106685

Og dessuten har faktisk rekommunalisering av sykehjem vært en suksess for ansatte - mange gikk umiddelbart opp i lønn. Til høsten åpner Lambertseterhjemmet som skal faktisk bli sykehjem med helt utelukkede 100 % stillinger til gode for beboere og ansatte.. Beboere fordi de da får et fast personell å forholde seg til og ikke så mye utskifting av pleiere. Ansatte fordi det er forutsigbart med 100% stillinger.
:lol: :lol: :lol: Beklager at jeg ler, og synes dette var noe latterlig og litt desperat . . . .
Hvis det offentlige er så mye bedre, så vil vel det private bli utkonkurrert - men sånn har det jo ikke vært.
Folk er jo ikke dumme - de vil jo velge det som er best for dem, om de kan velge . . . . .
Det virker som du alltid tror at de som har bedre argumenter enn deg er "desperate". De "private" er jo helt avhengig av offentlig finansiering, så hvis de da ikke evner å tilby de ansatte hele og anstendig betalte stillinger så blir spørsmålet hvorfor skattepengene våre skal gå til en forringelse av arbeidslivet? De offentlige institusjonene har ikke i alltid vært like flinke til å tilby gode nok vilkår selv, men eksempelet det vises til over er veldig positivt. Hvis man ikke er fullstendig ideologisk kørka bør man støtte de som jobber seriøst for sikre og gode stillinger innenfor helsesektoren. Det er som nevnt over, noe som kommer både brukerne og de ansatte til gode.

William_S

Legg inn av William_S »

Folk_flesk skrev: lør mai 20, 2023 10:18 am
erdetslik skrev: fre mai 19, 2023 11:22 pm
William_S skrev: fre mai 19, 2023 9:04 pm Tja noen rare betraktninger i Nettavisen? Er det ikke sånn at all politikk er ideologi, det er jo sånn at når Høyre vil ha private sykehjem så er jo det pga Høyres ideologi... Noe må disse journalistene lære seg - politikk blir aldri ideologiløst.
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-1106685

Og dessuten har faktisk rekommunalisering av sykehjem vært en suksess for ansatte - mange gikk umiddelbart opp i lønn. Til høsten åpner Lambertseterhjemmet som skal faktisk bli sykehjem med helt utelukkede 100 % stillinger til gode for beboere og ansatte.. Beboere fordi de da får et fast personell å forholde seg til og ikke så mye utskifting av pleiere. Ansatte fordi det er forutsigbart med 100% stillinger.
:lol: :lol: :lol: Beklager at jeg ler, og synes dette var noe latterlig og litt desperat . . . .
Hvis det offentlige er så mye bedre, så vil vel det private bli utkonkurrert - men sånn har det jo ikke vært.
Folk er jo ikke dumme - de vil jo velge det som er best for dem, om de kan velge . . . . .
Det virker som du alltid tror at de som har bedre argumenter enn deg er "desperate". De "private" er jo helt avhengig av offentlig finansiering, så hvis de da ikke evner å tilby de ansatte hele og anstendig betalte stillinger så blir spørsmålet hvorfor skattepengene våre skal gå til en forringelse av arbeidslivet? De offentlige institusjonene har ikke i alltid vært like flinke til å tilby gode nok vilkår selv, men eksempelet det vises til over er veldig positivt. Hvis man ikke er fullstendig ideologisk kørka bør man støtte de som jobber seriøst for sikre og gode stillinger innenfor helsesektoren. Det er som nevnt over, noe som kommer både brukerne og de ansatte til gode.
Lambertseterhjemmet er jo helt rått iallefall sånn sett fra utsiden og hva de skal ha der av teknologi. Ringesnora erstattes med armbånd og antagelig vil jo også dette gjøre det til et bedre bomiljø. Det er mange sterkt demente hvor kroppen er fysisk oppegående, men ikke hodet og de vandrer jo ofte inn i andre rom osv.
https://www.oslo.kommune.no/helse-og-om ... met/#toc-1
Lambertseterhjemmet vil ha teknologi som fremmer sikkerheten for våre beboere. Vi innfører blant annet avansert teknologi på ringesignalsystemet der beboerne får klokker som armbånd. Disse armbåndene vil styre hvilke rom de har tilgang til. Andre beboerrom vil være låst for beboere som ikke bor der. Dette vil sikre både beboers eiendeler og også gjøre at beboere kjenner seg trygge på sitt eget rom.
Og det er jo ikke sånn at kommunen har kastet ut private aktører helt. Kommunen lar fortsatt ideelle organisasjoner drifte sykehjem og det har byrådet sagt skal fortsette. Det er de store multinasjonale velferdsprofittørene som de vil til livs. Og det er egentlig helt greit.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Big George skrev: lør mai 20, 2023 1:18 am Kåre Willoch, trolig Høyres beste og viktigste politiker'snakket om at det skulle lønne seg å jobbe
da dreide det seg om millioner.
Nå sitter folk med milliard-formue, DET ER TUSEN MILLIONER !!!!! (til orientering )og klager over at de har for høy skatt.
Noen burde fortelle disse folka at SORRY MAC, DU HAR NÅDD TAKET;
Folk sliter med å få mat på bordet du får klare deg med det du har.
Ja, huff, er det ikke ille at mens rike blir rikere, sitter mange på rævva og sutrer over disse som skaper arbeidsplasser.
Hvordan har de blitt milliardærer eller hvordan blir man milliardær - Jo, ofte hardt arbeid og gode ideer og ikke minst evnen til å gjennomføre disse gode ideene.
Mange har arvet et grunnlag som de bygger videre på. De sitter ikke på rævva og sutrer . . . . ..
Disse milliardærene betaler milliarder i skatter og avgifter vi sine bedrifter samtidig som de har tusenvis av ansatte som slipper å sulte og slipper å være fattige.
Blant de som sulter og er fattige er de fleste enslige forsørgere og de som faller utenfor arbeidslivet av forskjellige årsaker - og disse er Statens ansvar.
Næringsminister Vestre har nå en formue på flere 10-talls millioner kroner - trolig opp i mot 200 millioner. Mens de fleste arbeidsplassene ligger i Sverige.
Hva synes dere om det - er han en god AP-politiker ? Og Vestre er tydeligvis mer opptatt av å tjene penger for sin egen del enn å dele med de sultne og fattige.
Siden han er med i en regjering som ikke har klart å få bukt med denne plutselige fattigdommen som har oppstått pga skyhøye strømpriser, norske kroner på bunn-nivå og økte drivstoff- og fraktkostnader som da igjen er skyld i den høye inflasjonen.
i tillegg har Vestre valgt å etablere de fleste arbeidsplassene i Sverige - selvfølgelig fordi forutsetningene for ham er bedre i Sverige.
Det de som sutrer ikke skjønner er at om milliardærene ikke søker de beste forutsetninger for bedriftene, vil de tape i konkurransen og må si opp ansatte eller kutte nye investeringer for nye / flere arbeidsplasser.

fargerik

Legg inn av fargerik »

William_S skrev: lør mai 20, 2023 12:03 pm
Folk_flesk skrev: lør mai 20, 2023 10:18 am
erdetslik skrev: fre mai 19, 2023 11:22 pm
:lol: :lol: :lol: Beklager at jeg ler, og synes dette var noe latterlig og litt desperat . . . .
Hvis det offentlige er så mye bedre, så vil vel det private bli utkonkurrert - men sånn har det jo ikke vært.
Folk er jo ikke dumme - de vil jo velge det som er best for dem, om de kan velge . . . . .
Det virker som du alltid tror at de som har bedre argumenter enn deg er "desperate". De "private" er jo helt avhengig av offentlig finansiering, så hvis de da ikke evner å tilby de ansatte hele og anstendig betalte stillinger så blir spørsmålet hvorfor skattepengene våre skal gå til en forringelse av arbeidslivet? De offentlige institusjonene har ikke i alltid vært like flinke til å tilby gode nok vilkår selv, men eksempelet det vises til over er veldig positivt. Hvis man ikke er fullstendig ideologisk kørka bør man støtte de som jobber seriøst for sikre og gode stillinger innenfor helsesektoren. Det er som nevnt over, noe som kommer både brukerne og de ansatte til gode.
Lambertseterhjemmet er jo helt rått iallefall sånn sett fra utsiden og hva de skal ha der av teknologi. Ringesnora erstattes med armbånd og antagelig vil jo også dette gjøre det til et bedre bomiljø. Det er mange sterkt demente hvor kroppen er fysisk oppegående, men ikke hodet og de vandrer jo ofte inn i andre rom osv.
https://www.oslo.kommune.no/helse-og-om ... met/#toc-1
Lambertseterhjemmet vil ha teknologi som fremmer sikkerheten for våre beboere. Vi innfører blant annet avansert teknologi på ringesignalsystemet der beboerne får klokker som armbånd. Disse armbåndene vil styre hvilke rom de har tilgang til. Andre beboerrom vil være låst for beboere som ikke bor der. Dette vil sikre både beboers eiendeler og også gjøre at beboere kjenner seg trygge på sitt eget rom.
Og det er jo ikke sånn at kommunen har kastet ut private aktører helt. Kommunen lar fortsatt ideelle organisasjoner drifte sykehjem og det har byrådet sagt skal fortsette. Det er de store multinasjonale velferdsprofittørene som de vil til livs. Og det er egentlig helt greit.
Det privatiseringskjøret som høyrebærmen er så glade i er bare en forvirret idologisk blokkering i hjernen.
Vinner de valget, er det vel sikkert tenkelig at de setter ut renovasjonen på anbud igjen.
Det fungerte jo "strålende" forrige gang de gjorde det.
Men folk har vel glemt hvordan det var når søpla ikke ble hentet.
Alle i Oslo kjenner "Han Raymond", men få vet navnet på han duden fra Høyre.

William_S

Legg inn av William_S »

Jau så sliter vi i byen fortsatt med greier fra Sylvi Listhaugs som byråd... Sagaen om en ubrukelig tomt
https://www.aftenposten.no/meninger/led ... g-aa-selge

fargerik

Legg inn av fargerik »

William_S skrev: søn mai 21, 2023 11:09 am Jau så sliter vi i byen fortsatt med greier fra Sylvi Listhaugs som byråd... Sagaen om en ubrukelig tomt
https://www.aftenposten.no/meninger/led ... g-aa-selge
Har fremdeles ikke ho Sylvi fått solgt dette????
(ROFL)

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

William_S skrev: lør mai 20, 2023 12:03 pm
Folk_flesk skrev: lør mai 20, 2023 10:18 am
erdetslik skrev: fre mai 19, 2023 11:22 pm
:lol: :lol: :lol: Beklager at jeg ler, og synes dette var noe latterlig og litt desperat . . . .
Hvis det offentlige er så mye bedre, så vil vel det private bli utkonkurrert - men sånn har det jo ikke vært.
Folk er jo ikke dumme - de vil jo velge det som er best for dem, om de kan velge . . . . .
Det virker som du alltid tror at de som har bedre argumenter enn deg er "desperate". De "private" er jo helt avhengig av offentlig finansiering, så hvis de da ikke evner å tilby de ansatte hele og anstendig betalte stillinger så blir spørsmålet hvorfor skattepengene våre skal gå til en forringelse av arbeidslivet? De offentlige institusjonene har ikke i alltid vært like flinke til å tilby gode nok vilkår selv, men eksempelet det vises til over er veldig positivt. Hvis man ikke er fullstendig ideologisk kørka bør man støtte de som jobber seriøst for sikre og gode stillinger innenfor helsesektoren. Det er som nevnt over, noe som kommer både brukerne og de ansatte til gode.
Lambertseterhjemmet er jo helt rått iallefall sånn sett fra utsiden og hva de skal ha der av teknologi. Ringesnora erstattes med armbånd og antagelig vil jo også dette gjøre det til et bedre bomiljø. Det er mange sterkt demente hvor kroppen er fysisk oppegående, men ikke hodet og de vandrer jo ofte inn i andre rom osv.
https://www.oslo.kommune.no/helse-og-om ... met/#toc-1
Lambertseterhjemmet vil ha teknologi som fremmer sikkerheten for våre beboere. Vi innfører blant annet avansert teknologi på ringesignalsystemet der beboerne får klokker som armbånd. Disse armbåndene vil styre hvilke rom de har tilgang til. Andre beboerrom vil være låst for beboere som ikke bor der. Dette vil sikre både beboers eiendeler og også gjøre at beboere kjenner seg trygge på sitt eget rom.
Og det er jo ikke sånn at kommunen har kastet ut private aktører helt. Kommunen lar fortsatt ideelle organisasjoner drifte sykehjem og det har byrådet sagt skal fortsette. Det er de store multinasjonale velferdsprofittørene som de vil til livs. Og det er egentlig helt greit.
Bare det å bruke ordet "velferdsprofitører" viser både holdning og ideologi. Alle som har oppdrag for det offentlige er jo i en eller annen form "velferdsprofitører" siden Staten betaler for det de gjør. Det har vært skrevet mye om eldre trengende som ikke får behandlingsplass, og om tilstanden på offentlig behandlingsplasser. Frihet og mulighet til å velge er viktig. Kunne velge privat når det offentlige er for dårlig.
Jeg er under medisinsk utredning for en livstruende situasjon - nå er det ca 3 måneder siden jeg var hos fastlegen for første gang for lidelsen. men har fremdeles ikke kommet lengre enn forberedende undersøkelser. Jeg burde vært sykmeldt, men MÅ jobbe i egen bedrift. Dog har jeg tatt inn hjelp til det jeg nå ikke klarer. Jeg er bekymret for at det offentlige helsevesen ikke klarer å stille riktig diagnose og gi riktig behandling før det er for sent. Hadde jeg nå hatt en avtale med det private ville nok både diagnose og behandling vært klar. Jeg undersøker nå denne muligheten og hva det vil koste.
Så lenge privat behandling ikke koster Staten noe mer enn behandling ved offentlig institusjon koster, så er det vel det samme om det skulle være noen som får litt overskudd på privat behandling. Det kan være så enkelt at det er mindre sløsing hos private.
Når det gjelder teknologiske løsninger, så er vel dette neppe tatt i bruk som det første i verden på Lambertseterhjemmet.
Hvor lang "behandlingstid" er det før man kan ta i bruk slik teknologi ? Bare tida det tar før slike penger kommer inn i et budsjett i det offentlige ?

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

William_S skrev: søn mai 21, 2023 11:09 am Jau så sliter vi i byen fortsatt med greier fra Sylvi Listhaugs som byråd... Sagaen om en ubrukelig tomt
https://www.aftenposten.no/meninger/led ... g-aa-selge
Tomten kostet i sin tid 3,4 millioner - en god tanke, men et feilkjøp da tomta var regulert til jordbruk.
Men sett i lys av de siste års hendelser i Oslo så har nok Oslo Kommune langt større problem enn de 30 millioner denne tomten ha kostet til nå.
Det ser vel ut som om anlegget på Klemetsrud blir et større pengesluk. Men det er vel på høyde med den røde asfalten som mistet fargen.
Pluss en del annet . . . . . .

William_S

Legg inn av William_S »

erdetslik skrev: søn mai 21, 2023 11:16 am
William_S skrev: lør mai 20, 2023 12:03 pm
Folk_flesk skrev: lør mai 20, 2023 10:18 am

Det virker som du alltid tror at de som har bedre argumenter enn deg er "desperate". De "private" er jo helt avhengig av offentlig finansiering, så hvis de da ikke evner å tilby de ansatte hele og anstendig betalte stillinger så blir spørsmålet hvorfor skattepengene våre skal gå til en forringelse av arbeidslivet? De offentlige institusjonene har ikke i alltid vært like flinke til å tilby gode nok vilkår selv, men eksempelet det vises til over er veldig positivt. Hvis man ikke er fullstendig ideologisk kørka bør man støtte de som jobber seriøst for sikre og gode stillinger innenfor helsesektoren. Det er som nevnt over, noe som kommer både brukerne og de ansatte til gode.
Lambertseterhjemmet er jo helt rått iallefall sånn sett fra utsiden og hva de skal ha der av teknologi. Ringesnora erstattes med armbånd og antagelig vil jo også dette gjøre det til et bedre bomiljø. Det er mange sterkt demente hvor kroppen er fysisk oppegående, men ikke hodet og de vandrer jo ofte inn i andre rom osv.
https://www.oslo.kommune.no/helse-og-om ... met/#toc-1
Lambertseterhjemmet vil ha teknologi som fremmer sikkerheten for våre beboere. Vi innfører blant annet avansert teknologi på ringesignalsystemet der beboerne får klokker som armbånd. Disse armbåndene vil styre hvilke rom de har tilgang til. Andre beboerrom vil være låst for beboere som ikke bor der. Dette vil sikre både beboers eiendeler og også gjøre at beboere kjenner seg trygge på sitt eget rom.
Og det er jo ikke sånn at kommunen har kastet ut private aktører helt. Kommunen lar fortsatt ideelle organisasjoner drifte sykehjem og det har byrådet sagt skal fortsette. Det er de store multinasjonale velferdsprofittørene som de vil til livs. Og det er egentlig helt greit.
Bare det å bruke ordet "velferdsprofitører" viser både holdning og ideologi. Alle som har oppdrag for det offentlige er jo i en eller annen form "velferdsprofitører" siden Staten betaler for det de gjør. Det har vært skrevet mye om eldre trengende som ikke får behandlingsplass, og om tilstanden på offentlig behandlingsplasser. Frihet og mulighet til å velge er viktig. Kunne velge privat når det offentlige er for dårlig.
Jeg er under medisinsk utredning for en livstruende situasjon - nå er det ca 3 måneder siden jeg var hos fastlegen for første gang for lidelsen. men har fremdeles ikke kommet lengre enn forberedende undersøkelser. Jeg burde vært sykmeldt, men MÅ jobbe i egen bedrift. Dog har jeg tatt inn hjelp til det jeg nå ikke klarer. Jeg er bekymret for at det offentlige helsevesen ikke klarer å stille riktig diagnose og gi riktig behandling før det er for sent. Hadde jeg nå hatt en avtale med det private ville nok både diagnose og behandling vært klar. Jeg undersøker nå denne muligheten og hva det vil koste.
Så lenge privat behandling ikke koster Staten noe mer enn behandling ved offentlig institusjon koster, så er det vel det samme om det skulle være noen som får litt overskudd på privat behandling. Det kan være så enkelt at det er mindre sløsing hos private.
Når det gjelder teknologiske løsninger, så er vel dette neppe tatt i bruk som det første i verden på Lambertseterhjemmet.
Hvor lang "behandlingstid" er det før man kan ta i bruk slik teknologi ? Bare tida det tar før slike penger kommer inn i et budsjett i det offentlige ?
Nei men kjære vene du står jo fritt til å velge private alternativer, men bare ikke forvent at skattebetalerne skal ta den regningen. Dersom man hadde lagt det opp den måten du ønsker hadde vi nok fått et sløseri uten like og det offentlige ville stått igjen med behandlinger de private ikke tjener nok penger på. Ja jeg tror vi faktisk hadde fått mer overbehandling fordi de private vil kunne melke penger ut fra staten uansett med en slik ordning du beskriver.

Har du fått med deg Unilabs saken ? Så alt er ikke fryd og gammen hos de private heller. Der fikk radiologer bonusutbetaling når de oppnådde et visst antall beskrivelser av bilder i løpet av så så kort tid. Noe som førte til at kreft hos minst en pasient forble uoppdaget lenge og pasienten døde til slutt. Samme firma sendte vel også bilder til Romania. Vi får heller styrke det offentlige helsevesenet fremfor å privatisere det.

Ja velferdsprofitører er en ganske passende beskrivelse synes jeg på store multinasjonale helsekonsern. Samme greia ser man også innafor barnehagesektoren. Dette er store konsern som har et sugerør langt inn i stats og kommunekasser rundt om.

Også fant jeg en annen sak om disse velferdsprofitørene.
https://www.dagsavisen.no/debatt/kommen ... rofitorer/

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

William_S skrev: søn mai 21, 2023 11:50 am
erdetslik skrev: søn mai 21, 2023 11:16 am
William_S skrev: lør mai 20, 2023 12:03 pm

Lambertseterhjemmet er jo helt rått iallefall sånn sett fra utsiden og hva de skal ha der av teknologi. Ringesnora erstattes med armbånd og antagelig vil jo også dette gjøre det til et bedre bomiljø. Det er mange sterkt demente hvor kroppen er fysisk oppegående, men ikke hodet og de vandrer jo ofte inn i andre rom osv.
https://www.oslo.kommune.no/helse-og-om ... met/#toc-1



Og det er jo ikke sånn at kommunen har kastet ut private aktører helt. Kommunen lar fortsatt ideelle organisasjoner drifte sykehjem og det har byrådet sagt skal fortsette. Det er de store multinasjonale velferdsprofittørene som de vil til livs. Og det er egentlig helt greit.
Bare det å bruke ordet "velferdsprofitører" viser både holdning og ideologi. Alle som har oppdrag for det offentlige er jo i en eller annen form "velferdsprofitører" siden Staten betaler for det de gjør. Det har vært skrevet mye om eldre trengende som ikke får behandlingsplass, og om tilstanden på offentlig behandlingsplasser. Frihet og mulighet til å velge er viktig. Kunne velge privat når det offentlige er for dårlig.
Jeg er under medisinsk utredning for en livstruende situasjon - nå er det ca 3 måneder siden jeg var hos fastlegen for første gang for lidelsen. men har fremdeles ikke kommet lengre enn forberedende undersøkelser. Jeg burde vært sykmeldt, men MÅ jobbe i egen bedrift. Dog har jeg tatt inn hjelp til det jeg nå ikke klarer. Jeg er bekymret for at det offentlige helsevesen ikke klarer å stille riktig diagnose og gi riktig behandling før det er for sent. Hadde jeg nå hatt en avtale med det private ville nok både diagnose og behandling vært klar. Jeg undersøker nå denne muligheten og hva det vil koste.
Så lenge privat behandling ikke koster Staten noe mer enn behandling ved offentlig institusjon koster, så er det vel det samme om det skulle være noen som får litt overskudd på privat behandling. Det kan være så enkelt at det er mindre sløsing hos private.
Når det gjelder teknologiske løsninger, så er vel dette neppe tatt i bruk som det første i verden på Lambertseterhjemmet.
Hvor lang "behandlingstid" er det før man kan ta i bruk slik teknologi ? Bare tida det tar før slike penger kommer inn i et budsjett i det offentlige ?
Nei men kjære vene du står jo fritt til å velge private alternativer, men bare ikke forvent at skattebetalerne skal ta den regningen. Dersom man hadde lagt det opp den måten du ønsker hadde vi nok fått et sløseri uten like og det offentlige ville stått igjen med behandlinger de private ikke tjener nok penger på. Ja jeg tror vi faktisk hadde fått mer overbehandling fordi de private vil kunne melke penger ut fra staten uansett med en slik ordning du beskriver.

Har du fått med deg Unilabs saken ? Så alt er ikke fryd og gammen hos de private heller. Der fikk radiologer bonusutbetaling når de oppnådde et visst antall beskrivelser av bilder i løpet av så så kort tid. Noe som førte til at kreft hos minst en pasient forble uoppdaget lenge og pasienten døde til slutt. Samme firma sendte vel også bilder til Romania. Vi får heller styrke det offentlige helsevesenet fremfor å privatisere det.

Ja velferdsprofitører er en ganske passende beskrivelse synes jeg på store multinasjonale helsekonsern. Samme greia ser man også innafor barnehagesektoren. Dette er store konsern som har et sugerør langt inn i stats og kommunekasser rundt om.
Hva er galt med at Staten er med på å betale det samme til private som samme behandling vil koste i en offentlig helseinstitusjon ?
Og at disse menneskene kan behandles raskere og komme raskere tilbake i arbeid - alle vil vel tjene på det.
Da er det godt å lese at det offentlig helsetilbud fungerer så fantastisk bra . . . . :
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge ... 2fdb9&ei=8
Og det er mange slike eksempler.

William_S

Legg inn av William_S »

erdetslik skrev: søn mai 21, 2023 12:01 pm
William_S skrev: søn mai 21, 2023 11:50 am
erdetslik skrev: søn mai 21, 2023 11:16 am
Bare det å bruke ordet "velferdsprofitører" viser både holdning og ideologi. Alle som har oppdrag for det offentlige er jo i en eller annen form "velferdsprofitører" siden Staten betaler for det de gjør. Det har vært skrevet mye om eldre trengende som ikke får behandlingsplass, og om tilstanden på offentlig behandlingsplasser. Frihet og mulighet til å velge er viktig. Kunne velge privat når det offentlige er for dårlig.
Jeg er under medisinsk utredning for en livstruende situasjon - nå er det ca 3 måneder siden jeg var hos fastlegen for første gang for lidelsen. men har fremdeles ikke kommet lengre enn forberedende undersøkelser. Jeg burde vært sykmeldt, men MÅ jobbe i egen bedrift. Dog har jeg tatt inn hjelp til det jeg nå ikke klarer. Jeg er bekymret for at det offentlige helsevesen ikke klarer å stille riktig diagnose og gi riktig behandling før det er for sent. Hadde jeg nå hatt en avtale med det private ville nok både diagnose og behandling vært klar. Jeg undersøker nå denne muligheten og hva det vil koste.
Så lenge privat behandling ikke koster Staten noe mer enn behandling ved offentlig institusjon koster, så er det vel det samme om det skulle være noen som får litt overskudd på privat behandling. Det kan være så enkelt at det er mindre sløsing hos private.
Når det gjelder teknologiske løsninger, så er vel dette neppe tatt i bruk som det første i verden på Lambertseterhjemmet.
Hvor lang "behandlingstid" er det før man kan ta i bruk slik teknologi ? Bare tida det tar før slike penger kommer inn i et budsjett i det offentlige ?
Nei men kjære vene du står jo fritt til å velge private alternativer, men bare ikke forvent at skattebetalerne skal ta den regningen. Dersom man hadde lagt det opp den måten du ønsker hadde vi nok fått et sløseri uten like og det offentlige ville stått igjen med behandlinger de private ikke tjener nok penger på. Ja jeg tror vi faktisk hadde fått mer overbehandling fordi de private vil kunne melke penger ut fra staten uansett med en slik ordning du beskriver.

Har du fått med deg Unilabs saken ? Så alt er ikke fryd og gammen hos de private heller. Der fikk radiologer bonusutbetaling når de oppnådde et visst antall beskrivelser av bilder i løpet av så så kort tid. Noe som førte til at kreft hos minst en pasient forble uoppdaget lenge og pasienten døde til slutt. Samme firma sendte vel også bilder til Romania. Vi får heller styrke det offentlige helsevesenet fremfor å privatisere det.

Ja velferdsprofitører er en ganske passende beskrivelse synes jeg på store multinasjonale helsekonsern. Samme greia ser man også innafor barnehagesektoren. Dette er store konsern som har et sugerør langt inn i stats og kommunekasser rundt om.
Hva er galt med at Staten er med på å betale det samme til private som samme behandling vil koste i en offentlig helseinstitusjon ?
Og at disse menneskene kan behandles raskere og komme raskere tilbake i arbeid - alle vil vel tjene på det.
Da er det godt å lese at det offentlig helsetilbud fungerer så fantastisk bra . . . . :
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge ... 2fdb9&ei=8
Og det er mange slike eksempler.
Ja for det er jo flust med sykepleiere og leger der ute som gjør at vi har plass til masse private sykehus. Hva tror du egentlig vil skje om vi innfører noe sånt? Det offentlige helsevesenet vil da bli bunnskrapt til tusen. Man må jo huske på at det som kommer frem i media er de som er mest misfornøyde. Mange er faktisk veldig fornøyde med den behandlingen de har fått. Og man må prioritere de aller sykeste først.

Jeg sier ikke at alt er perfekt, feks så klarte ikke Solberg regjeringen å opprette en eneste intensivplass på to år med pandemi. Det var liksom null snakk om å kunne ruste opp helsevesenet, men heller stenge ned så fort smitten økte litt. Og så bør new public management modellen i helsevesenet skrotes.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»