Enighet i jordbruksoppgjøret

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Enighet i jordbruksoppgjøret

Legg inn av newsflash »

Det ble enighet i jordbruksoppgjøret i dag. Resultatet er 4,1 milliarder til bøndene, eller en økning på 110 000 pr årsverk.

https://www.nrk.no/innlandet/enighet-i- ... 1.16410044

Det tilsvarer faktisk 23 % i lønnsøkning.

Alt i alt tror jeg nok bøndene kan være fornøyd, her leverer faktisk Sp.

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: tir mai 16, 2023 7:08 pm Det ble enighet i jordbruksoppgjøret i dag. Resultatet er 4,1 milliarder til bøndene, eller en økning på 110 000 pr årsverk.

https://www.nrk.no/innlandet/enighet-i- ... 1.16410044

Det tilsvarer faktisk 23 % i lønnsøkning.

Alt i alt tror jeg nok bøndene kan være fornøyd, her leverer faktisk Sp.
Personlig mener jeg som jeg alltid har ment, at landet trenger bønder og matproduksjon i Norge.
Ja til landbruk i Norge. Verden er usikker. Bøndene har sakket akterut i mange år.
Leste i en av avisene at denne avtalen vil gjøre norsk mat ca. 1,20 kr. dyrere pr. dag for kona og meg.
Det betaler jeg gjerne. Prisstigningen på importert mat er jo høyere.
Jeg velger alltid norskprodusert mat i butikken når det er tilgjengelig.
Illustrerer det med en gladlåt fra Lone Kellerman. Det er jo en festdag i dag.

Brukeravatar
Eldon
Innlegg: 4239

Legg inn av Eldon »

Underlig seanse på Dax18 i går, der Småbrukarlaget beskrev avtalen som et komplett svik og en skandale.

Tror det er noen der som bør korke Møllers Tran flaska.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: ons mai 17, 2023 7:51 am
Personlig mener jeg som jeg alltid har ment, at landet trenger bønder og matproduksjon i Norge.
Ja til landbruk i Norge. Verden er usikker. Bøndene har sakket akterut i mange år.
Leste i en av avisene at denne avtalen vil gjøre norsk mat ca. 1,20 kr. dyrere pr. dag for kona og meg.
Det betaler jeg gjerne. Prisstigningen på importert mat er jo høyere.
Jeg velger alltid norskprodusert mat i butikken når det er tilgjengelig.
Illustrerer det med en gladlåt fra Lone Kellerman. Det er jo en festdag i dag.
► Show Spoiler
Selvfølgelig trenger vi både bønder og matproduksjon i Norge, jeg mener det er flott at noe av lønnsgapet mellom bøndene og andre yrkesgrupper tettes.

Hadde imidlertid forventet det vanlige hylekoret når prosenten ble såppas høy, det virker imidlertid ikke som det kommer i år. Og det er jo bra dersom det er tverrpolitisk enighet om å løfte bøndenes inntekter.

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: ons mai 17, 2023 8:26 am
fargerik skrev: ons mai 17, 2023 7:51 am
Personlig mener jeg som jeg alltid har ment, at landet trenger bønder og matproduksjon i Norge.
Ja til landbruk i Norge. Verden er usikker. Bøndene har sakket akterut i mange år.
Leste i en av avisene at denne avtalen vil gjøre norsk mat ca. 1,20 kr. dyrere pr. dag for kona og meg.
Det betaler jeg gjerne. Prisstigningen på importert mat er jo høyere.
Jeg velger alltid norskprodusert mat i butikken når det er tilgjengelig.
Illustrerer det med en gladlåt fra Lone Kellerman. Det er jo en festdag i dag.
► Show Spoiler
Selvfølgelig trenger vi både bønder og matproduksjon i Norge, jeg mener det er flott at noe av lønnsgapet mellom bøndene og andre yrkesgrupper tettes.

Hadde imidlertid forventet det vanlige hylekoret når prosenten ble såppas høy, det virker imidlertid ikke som det kommer i år. Og det er jo bra dersom det er tverrpolitisk enighet om å løfte bøndenes inntekter.
Jeg var på nippet til å nevne det :
Usikker på om det er bra før opposisjonen klager.
Men ja, det er merkelig tyst fra både høyre og venstre fløy. Merkelig.
Min målestokk er at regjeringen gjør ting greit når det er hylekor fra både høyresiden og venstresiden.....

fargerik

Legg inn av fargerik »

Eldon skrev: ons mai 17, 2023 8:18 am Underlig seanse på Dax18 i går, der Småbrukarlaget beskrev avtalen som et komplett svik og en skandale.

Tror det er noen der som bør korke Møllers Tran flaska.
Småbrukarlaget brøt forhandlingene før forhandlingene startet.
De har ikke deltatt.
Men det er jo selvfølgelig likevel tillatt å klage.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Malacay skrev: ons mai 17, 2023 8:33 am Selv sliter jeg med at staten skal garantere en viss inntekt til selvstendig næringsdrivende. Mulig jeg misforstår noe, men er bøndene egentlig statsansatte ?
De er ikke det. Og det vet du godt.
Landbruket i Norge er på samme måte som landbruket i EU subsidiert.
Det har med forsyningssikkerhet å gjøre.
Les her :
https://www.landbruk.no/internasjonalt/ ... rge-og-eu/

fargerik

Legg inn av fargerik »

Malacay skrev: ons mai 17, 2023 8:57 am Jeg er ikke i mot subsidiering, men jeg sliter med at en selvstendig næringsdrivende skal ha krav på en viss lønn. Hvorfor bønder men ikke fiskere ? Begge leverer mat.
Mener du at staten skal ekspropriere all privat jord og opprette et statlig landbruk, eller forstår jeg deg feil?
Har ikke det vært testet ut av blodkommunistene?
Hva mener du egentlig? Hva skal EU og Norge gjøre?
EU har forresten subsidiert fiskere med milliarder, noe som førte til overfiske.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Malacay skrev: ons mai 17, 2023 9:17 am Dette er ikke komplisert. Jeg sliter med at en gruppe av selvstendige næringsdrivere har lønnsforhandlinger med staten, men ingen andre.
Ikke hold pusten mens du venter på at hele Europa skal gjøre deg fornøyd.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Malacay skrev: ons mai 17, 2023 8:57 am Jeg er ikke i mot subsidiering, men jeg sliter med at en selvstendig næringsdrivende skal ha krav på en viss lønn. Hvorfor bønder men ikke fiskere ? Begge leverer mat.
Det er vel så enkelt at det er et politisk ønske om å opprettholde jordbruk og matproduksjon i store deler av landet. Uten støtte ville det nok ikke vært mye jordbruk utenom flatbygdene på Østlandet, Jæren og noen begrensede områder i Trøndelag.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KongOlav2 skrev: ons mai 17, 2023 9:22 am
Malacay skrev: ons mai 17, 2023 8:57 am Jeg er ikke i mot subsidiering, men jeg sliter med at en selvstendig næringsdrivende skal ha krav på en viss lønn. Hvorfor bønder men ikke fiskere ? Begge leverer mat.
Det er vel så enkelt at det er et politisk ønske om å opprettholde jordbruk og matproduksjon i store deler av landet. Uten støtte ville det nok ikke vært mye jordbruk utenom flatbygdene på Østlandet, Jæren og noen begrensede områder i Trøndelag.
I Norge er det ikke særlig mer potensiale for å slå sammen småbruk og lage store enheter slik de har gjort i EU, jeg antar dette er grunnen til at småbrukarane er i harnisk. Når småbrukene legges ned, ligger de så spredt at det ikke er lønnsomt å kjøre traktor land og strand rundt for å så på en liten teig hist og pist.
Jeg skal ikke påberope meg å ha noe spesiell peiling eller kunnskap, men trenden er så vidt jeg vet at småbruk som legges ned blir til villniss og krattskog.
Småbruk og kulturlandskap har etter min mening en verdi. Ikke bare på grunn av at det produseres ren og fin mat, men også på grunn av at det er primærnæring og kultur, og at det opprettholder bosetting.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Malacay skrev: ons mai 17, 2023 10:47 am
fargerik skrev: ons mai 17, 2023 10:06 am
KongOlav2 skrev: ons mai 17, 2023 9:22 am
Det er vel så enkelt at det er et politisk ønske om å opprettholde jordbruk og matproduksjon i store deler av landet. Uten støtte ville det nok ikke vært mye jordbruk utenom flatbygdene på Østlandet, Jæren og noen begrensede områder i Trøndelag.
I Norge er det ikke særlig mer potensiale for å slå sammen småbruk og lage store enheter slik de har gjort i EU, jeg antar dette er grunnen til at småbrukarane er i harnisk. Når småbrukene legges ned, ligger de så spredt at det ikke er lønnsomt å kjøre traktor land og strand rundt for å så på en liten teig hist og pist.
Jeg skal ikke påberope meg å ha noe spesiell peiling eller kunnskap, men trenden er så vidt jeg vet at småbruk som legges ned blir til villniss og krattskog.
Småbruk og kulturlandskap har etter min mening en verdi. Ikke bare på grunn av at det produseres ren og fin mat, men også på grunn av at det er primærnæring og kultur, og at det opprettholder bosetting.
Da er det i realiteten distriktspolitikk vi snakker om. Folk skal få støtte for å bo der de bor fordi det ser pent ut. Matproduksjon er sekundert.
Ja. Distriktspolitikk er en del av helheten.
Alle kan ikke flytte inn i de store byene.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Malacay skrev: ons mai 17, 2023 11:01 am
fargerik skrev: ons mai 17, 2023 10:54 am
Malacay skrev: ons mai 17, 2023 10:47 am

Da er det i realiteten distriktspolitikk vi snakker om. Folk skal få støtte for å bo der de bor fordi det ser pent ut. Matproduksjon er sekundert.
Ja. Distriktspolitikk er en del av helheten.
Alle kan ikke flytte inn i de store byene.
Det er en ærlig sak å si at dette overhodet ikke har noe med selvforsyning å gjøre.
Det er et fritt land, du har ytringsfrihet og kan mene det.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

Malacay skrev: ons mai 17, 2023 11:01 am
fargerik skrev: ons mai 17, 2023 10:54 am
Malacay skrev: ons mai 17, 2023 10:47 am

Da er det i realiteten distriktspolitikk vi snakker om. Folk skal få støtte for å bo der de bor fordi det ser pent ut. Matproduksjon er sekundert.
Ja. Distriktspolitikk er en del av helheten.
Alle kan ikke flytte inn i de store byene.
Det er en ærlig sak å si at dette overhodet ikke har noe med selvforsyning å gjøre.
Det er sjelden noe er helt sort/hvitt. Aristoteles snakket om den gyldne middelvei, aurea mediocritas. I angjeldende sak finner du nok de to ytterpunktene, hvor det ene kun ser på det å opprettholde landbruket som noe som utelukkende har med å gi landet en viss selvforsyningsgrad å gjøre, mens det andre ytterpunktet ser på det som ren distriktspolitikk og som middel til å opprettholde pene åpne landskaper. Så er det alle oss andre, som jeg antar er de aller, aller fleste, og som befinner oss et eller annet sted på middelveien mellom disse ytterpunktene og greier å se at vi opprettholder landbruket litt av begge årsaker.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Malacay skrev: ons mai 17, 2023 10:47 am Da er det i realiteten distriktspolitikk vi snakker om. Folk skal få støtte for å bo der de bor fordi det ser pent ut. Matproduksjon er sekundert.
Nei, det er sikkerhetspolitikk.

Det er politisk ønskelig å opprettholde størst mulig selvforsyningsgrad når det kommer til mat. Antar det er derfor det har vært så stilt fra H og Frp etter dette oppgjøret, til tross for en relativt stor prosentvis økning til bøndene.

At dette i tillegg bidrar til å opprettholde spredt bosetning og lys i husene over hele landet er en bonus.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

newsflash skrev: ons mai 17, 2023 12:02 pm
Malacay skrev: ons mai 17, 2023 10:47 am Da er det i realiteten distriktspolitikk vi snakker om. Folk skal få støtte for å bo der de bor fordi det ser pent ut. Matproduksjon er sekundert.
Nei, det er sikkerhetspolitikk.

Det er politisk ønskelig å opprettholde størst mulig selvforsyningsgrad når det kommer til mat. Antar det er derfor det har vært så stilt fra H og Frp etter dette oppgjøret, til tross for en relativt stor prosentvis økning til bøndene.

At dette i tillegg bidrar til å opprettholde spredt bosetning og lys i husene over hele landet er en bonus.
Tror tidspunktet med nasjonaldag også har noe med det å gjøre, og at det ble sluppet rett før nasjonaldagen, og f.eks i dag er ikke en dag for kritikk.

Den største kritikken virker vel forøvrig av det som virker og ha kommet å komme fra bønder selv som føler seg sviktet og forventet mer. Så de som er mest missfornøyd er bøndene.

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: ons mai 17, 2023 12:02 pm
Malacay skrev: ons mai 17, 2023 10:47 am Da er det i realiteten distriktspolitikk vi snakker om. Folk skal få støtte for å bo der de bor fordi det ser pent ut. Matproduksjon er sekundert.
Nei, det er sikkerhetspolitikk.

Det er politisk ønskelig å opprettholde størst mulig selvforsyningsgrad når det kommer til mat. Antar det er derfor det har vært så stilt fra H og Frp etter dette oppgjøret, til tross for en relativt stor prosentvis økning til bøndene.

At dette i tillegg bidrar til å opprettholde spredt bosetning og lys i husene over hele landet er en bonus.
Ja. Hvis vi forholder oss til virkeligheten, er realiteten at subsidier til landbruket er et globalt fenomen. Alle land subsidierer sitt eget landbruk, og lager tollbarrierer der det er i egen interesse. Dog kan innrettingen variere fra land til land.
Det er naivt å tro at lille Norge skal avskaffe slikt mens resten av verden fortsetter å subsidiere seg og sitt.
Jeg har ikke noen liste foran meg, men den som har det kan gjerne liste opp de land som ikke har noen landbrukssubsidier eller tollbarrierer.

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

Det beste nå er å sette bønder på statslønn.

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

Norge har nok mat i tilfelle krig. Fisk og potet. Vi klarte å fø den tyske Wermacht og vår egen.
Norge underkommuniserer sin rikdom. Derfor klarer noen få å bli steinrike og rømme landet. Hamsun skrev om det . Bønder er en gruppe mennesker som lever på sitt falske rykte som noen særs viktige mennesker.
Vi vet de fleste at de ikke er det men at de er særs nedrig gruppe.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Canucks skrev: ons mai 17, 2023 12:18 pm Tror tidspunktet med nasjonaldag også har noe med det å gjøre, og at det ble sluppet rett før nasjonaldagen, og f.eks i dag er ikke en dag for kritikk.

Den største kritikken virker vel forøvrig av det som virker og ha kommet å komme fra bønder selv som føler seg sviktet og forventet mer. Så de som er mest missfornøyd er bøndene.
Datoen for å bli enighet i jordbruksoppgjøret er jo den samme hvert eneste år.

Forskjellen er vel at det under Solbergregjeringen ofte ble forhandlet på overtid før det etterhvert ble brudd. Dermed tok det noe lenger tid.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Malacay skrev: ons mai 17, 2023 1:11 pm Særlig mellom EU-land er det store tollbarrierer..
Enormt mye subsidier i landbruket i EU, men en trenger større gårdsbruk enn det vi har i Norge for å få uttelling.

EU har også store tollmurer mot utenlandskprodusert mat, er vel ikke så lenge siden de stengte grensene for ukrainsk korn f.eks. Før de løste dette med enda mer subsidier til egne bønder.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Frode57 skrev: ons mai 17, 2023 1:32 pm Norge har nok mat i tilfelle krig. Fisk og potet. Vi klarte å fø den tyske Wermacht og vår egen.
Norge underkommuniserer sin rikdom. Derfor klarer noen få å bli steinrike og rømme landet. Hamsun skrev om det . Bønder er en gruppe mennesker som lever på sitt falske rykte som noen særs viktige mennesker.
Vi vet de fleste at de ikke er det men at de er særs nedrig gruppe.
For en særdeles smålig generalisering.

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: ons mai 17, 2023 1:39 pm
Malacay skrev: ons mai 17, 2023 1:11 pm Særlig mellom EU-land er det store tollbarrierer..
Enormt mye subsidier i landbruket i EU, men en trenger større gårdsbruk enn det vi har i Norge for å få uttelling.

EU har også store tollmurer mot utenlandskprodusert mat, er vel ikke så lenge siden de stengte grensene for ukrainsk korn f.eks. Før de løste dette med enda mer subsidier til egne bønder.
Ja. EU har allerede kvittet seg med småbønder og gitt jorda til store industrielle selskaper. De er ferdige, det er ikke mer å hente.
Men Norge er et anderledes land. Små flekker med dyrkbar mark her og der vil aldri la seg gjøre å gi til store bedrifter på grunn av at de ligger for spredt. Det vil ikke være noe lønnsom tng å satse på for et landbruk som skal ha fokus på profitt og kun profitt.
Når småbruk legges ned, blir det kratt og vilniss.
Dersom småbrukene overlever, vil vi ha kulturlandkap, matsikkerhet og bosetting i distriktene.
De store gårdsbrukene vil ikke få noe mer dyrket mark om småbrukene legges ned. De vil uansett ikke gidde å dyrke noe der.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

newsflash skrev: ons mai 17, 2023 1:36 pm
Canucks skrev: ons mai 17, 2023 12:18 pm Tror tidspunktet med nasjonaldag også har noe med det å gjøre, og at det ble sluppet rett før nasjonaldagen, og f.eks i dag er ikke en dag for kritikk.

Den største kritikken virker vel forøvrig av det som virker og ha kommet å komme fra bønder selv som føler seg sviktet og forventet mer. Så de som er mest missfornøyd er bøndene.
Datoen for å bli enighet i jordbruksoppgjøret er jo den samme hvert eneste år.

Forskjellen er vel at det under Solbergregjeringen ofte ble forhandlet på overtid før det etterhvert ble brudd. Dermed tok det noe lenger tid.
Jeg sier ikke at det er noe konspirasjon rundt dette og at det var noe strategi, men en årsak, at det er 17. Mai nå, og 18. Mai i morgen, men viktigst av alt er nok av de som er mest misfornøyd er bøndene selv som ønsket seg mer, og deres krav ble ikke fulgt like hardt i år som i fjor, og spesielt når man ser på inflasjonen over det siste året også så er ikke årets oppgjør like voldsomt som det som møtte mest motstand i fjor.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Canucks skrev: ons mai 17, 2023 3:14 pm
newsflash skrev: ons mai 17, 2023 1:36 pm
Canucks skrev: ons mai 17, 2023 12:18 pm Tror tidspunktet med nasjonaldag også har noe med det å gjøre, og at det ble sluppet rett før nasjonaldagen, og f.eks i dag er ikke en dag for kritikk.

Den største kritikken virker vel forøvrig av det som virker og ha kommet å komme fra bønder selv som føler seg sviktet og forventet mer. Så de som er mest missfornøyd er bøndene.
Datoen for å bli enighet i jordbruksoppgjøret er jo den samme hvert eneste år.

Forskjellen er vel at det under Solbergregjeringen ofte ble forhandlet på overtid før det etterhvert ble brudd. Dermed tok det noe lenger tid.
Jeg sier ikke at det er noe konspirasjon rundt dette og at det var noe strategi, men en årsak, at det er 17. Mai nå, og 18. Mai i morgen, men viktigst av alt er nok av de som er mest misfornøyd er bøndene selv som ønsket seg mer, og deres krav ble ikke fulgt like hardt i år som i fjor, og spesielt når man ser på inflasjonen over det siste året også så er ikke årets oppgjør like voldsomt som det som møtte mest motstand i fjor.
Det er jo to organisasjoner, det er Småbrukarlaget (de små) og Bondelaget (storbøndene) som har ulike interesser.
De som er i fistel nå er Småbrukarlaget, og det er de som trakk seg fra forhandlingene før forhandlingene startet.
Dermed ble det storbøndene som satt igjen rundt bordet og ble enige med staten om årets oppgjør.
Er potten for liten for småbøndene, vil vi nok gå videre på samme kurs som vi har hatt i maaange år. At småbrukene fortsetter å bli nedlagt og at det blir mer kratt og vilniss.
Mange småfolk har jo sine egne gårdsutsalg og selger via REKO, folk som vil ha lokale varer kan gjerne støtte opp om det.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

fargerik skrev: ons mai 17, 2023 3:27 pm
Canucks skrev: ons mai 17, 2023 3:14 pm
newsflash skrev: ons mai 17, 2023 1:36 pm

Datoen for å bli enighet i jordbruksoppgjøret er jo den samme hvert eneste år.

Forskjellen er vel at det under Solbergregjeringen ofte ble forhandlet på overtid før det etterhvert ble brudd. Dermed tok det noe lenger tid.
Jeg sier ikke at det er noe konspirasjon rundt dette og at det var noe strategi, men en årsak, at det er 17. Mai nå, og 18. Mai i morgen, men viktigst av alt er nok av de som er mest misfornøyd er bøndene selv som ønsket seg mer, og deres krav ble ikke fulgt like hardt i år som i fjor, og spesielt når man ser på inflasjonen over det siste året også så er ikke årets oppgjør like voldsomt som det som møtte mest motstand i fjor.
Det er jo to organisasjoner, det er Småbrukarlaget (de små) og Bondelaget (storbøndene) som har ulike interesser.
De som er i fistel nå er Småbrukarlaget, og det er de som trakk seg fra forhandlingene før forhandlingene startet.
Dermed ble det storbøndene som satt igjen rundt bordet og ble enige med staten om årets oppgjør.
Er potten for liten for småbøndene, vil vi nok gå videre på samme kurs som vi har hatt i maaange år. At småbrukene fortsetter å bli nedlagt og at det blir mer kratt og vilniss.
Mange småfolk har jo sine egne gårdsutsalg og selger via REKO, folk som vil ha lokale varer kan gjerne støtte opp om det.
Klar over det, men at det er missnøye med det fra de små viser at oppgjøret ikke er så ekstremt bra heller, og det var under kravet som storbøndene også krevde, ved sist forhandling så fikk de fullt gjennomslag for alt.

Det at de ikke fikk det nå gjør at opposisjonen også ikke har like mye å klage over heller.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Canucks skrev: ons mai 17, 2023 3:46 pm
fargerik skrev: ons mai 17, 2023 3:27 pm
Canucks skrev: ons mai 17, 2023 3:14 pm

Jeg sier ikke at det er noe konspirasjon rundt dette og at det var noe strategi, men en årsak, at det er 17. Mai nå, og 18. Mai i morgen, men viktigst av alt er nok av de som er mest misfornøyd er bøndene selv som ønsket seg mer, og deres krav ble ikke fulgt like hardt i år som i fjor, og spesielt når man ser på inflasjonen over det siste året også så er ikke årets oppgjør like voldsomt som det som møtte mest motstand i fjor.
Det er jo to organisasjoner, det er Småbrukarlaget (de små) og Bondelaget (storbøndene) som har ulike interesser.
De som er i fistel nå er Småbrukarlaget, og det er de som trakk seg fra forhandlingene før forhandlingene startet.
Dermed ble det storbøndene som satt igjen rundt bordet og ble enige med staten om årets oppgjør.
Er potten for liten for småbøndene, vil vi nok gå videre på samme kurs som vi har hatt i maaange år. At småbrukene fortsetter å bli nedlagt og at det blir mer kratt og vilniss.
Mange småfolk har jo sine egne gårdsutsalg og selger via REKO, folk som vil ha lokale varer kan gjerne støtte opp om det.
Klar over det, men at det er missnøye med det fra de små viser at oppgjøret ikke er så ekstremt bra heller, og det var under kravet som storbøndene også krevde, ved sist forhandling så fikk de fullt gjennomslag for alt.

Det at de ikke fikk det nå gjør at opposisjonen også ikke har like mye å klage over heller.
Som arbeider og proletar i hele mitt yrkesaktive liv har jeg selvfølgelig en ryggmargsrefleks som får meg til å ha sympati med de små som kjemper mot de store.
Det beste for alle parter er nok uansett at de to bondeorganisasjonene samles i stedet for å kjempe mot hverandre.
Men det kan hverken du eller jeg eller noen andre hjelpe dem med.
Et slagord sier "Sammen er vi sterke".
De er splittet, og dermed er det tapere og vinnere.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Malacay skrev: ons mai 17, 2023 3:40 pm
Det er ikke tollbarreierer mellom Danmark og Sverige. Ja, de har subsidier, men de har ikke tollbarrierer landene imellom. Vi har både subsididier og tollbarrierer.
Ingen som har påstått det. Men det er høye tollbarrierer mellom EU-landene og resten av verden. I tillegg til disse subsidiene da, som presser frem størst mulig bruk og en høy grad av industrialisering i landbruket. Med de negative konsekvensene det medfører.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

Frode57 skrev: ons mai 17, 2023 1:32 pm Norge har nok mat i tilfelle krig. Fisk og potet. Vi klarte å fø den tyske Wermacht og vår egen.
Nei, dette stemmer ikke. Dekningsgraden, det vil si dersom vi spiste alt vi produserer av mat selv og ikke eksporterte noe som helst av fisk eller annet, var i 2020 på 87% (av befolkningens kaloribehov):

Bilde

Tabellen er hentet herfra.

Under krigen var befolkningen i landet mye mindre enn i dag, de tyske soldatene inkludert. Og tyskerne importerte mye korn og sukker til landet, som stort sett ble brukt til å fø egne soldater.

Bjørn Torgeir

Legg inn av Bjørn Torgeir »

Sisyfos skrev: ons mai 17, 2023 6:45 pm
Frode57 skrev: ons mai 17, 2023 1:32 pm Norge har nok mat i tilfelle krig. Fisk og potet. Vi klarte å fø den tyske Wermacht og vår egen.
Nei, dette stemmer ikke. Dekningsgraden, det vil si dersom vi spiste alt vi produserer av mat selv og ikke eksporterte noe som helst av fisk eller annet, var i 2020 på 87% (av befolkningens kaloribehov):

Bilde

Tabellen er hentet herfra.

Under krigen var befolkningen i landet mye mindre enn i dag, de tyske soldatene inkludert. Og tyskerne importerte mye korn og sukker til landet, som stort sett ble brukt til å fø egne soldater.
En dekningsgrad på 87 % høres i mine ører høyt ut? Og det må vel være det relevante tallet? Et tall som ikke har med seg fisk blir kunstig all den tid fisk også er mat vi kan spise.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»