Norsk ungdom mangler oppdragelse

Svar
Koskinen

Norsk ungdom mangler oppdragelse

Legg inn av Koskinen »

Dagens russ er en skam.

Å fylle vannpistolene sine med øl og sprute inn i folk som ser på barnetoget med festantrekket på, og småbarn på skuldrene er intet annet enn en skandale.

Det stinker nå øl av kjolen til fruen. En venn av meg går nå rundt med småbarn som stinker øl. Jeg hadde flaks å unngikk å bli truffet.

Å tro at en kan oppføre seg som en idiot pga at en er russ, er noe som burde vært tatt tak i. Både av foreldrene og skolene. Skremmende dårlig barneoppdragelse ute å går dessverre.

Jeg er stolt av datteren min som ikke gadd å henge seg på russefeiringen, og som viser langt mer modenhet enn den gjennomsnittelige 19 åring her i landet.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Gjør seg gjeldende lenge før de blir russ.

Saliph

Legg inn av Saliph »

Rolig nå gamlefar

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Saliph skrev: ons mai 17, 2023 3:15 pm Rolig nå gamlefar
Du syns det er greit at russen spruter øl på uskyldige småbarn? Spruter øl på bunader til 50-60000?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Koskinen skrev: ons mai 17, 2023 3:02 pm Dagens russ er en skam.

Å fylle vannpistolene sine med øl og sprute inn i folk som ser på barnetoget med festantrekket på, og småbarn på skuldrene er intet annet enn en skandale.

Det stinker nå øl av kjolen til fruen. En venn av meg går nå rundt med småbarn som stinker øl. Jeg hadde flaks å unngikk å bli truffet.

Å tro at en kan oppføre seg som en idiot pga at en er russ, er noe som burde vært tatt tak i. Både av foreldrene og skolene. Skremmende dårlig barneoppdragelse ute å går dessverre.

Jeg er stolt av datteren min som ikke gadd å henge seg på russefeiringen, og som viser langt mer modenhet enn den gjennomsnittelige 19 åring her i landet.
Gjelder også unge voksne som har gjort 17 mai til en fyllefest - som ødelegger dagen for alle.
Slik var det ikke for 10 år siden, det er noe som ha kommet i senere tid. I dag meldes om slåsskamper i Halden, andre vil ikke la barna sine være i sentrum grunnet fulle mennesker som oppfører seg helt forferdelig. Det skjønner jeg godt.

Hvorfor ble det slik, er det manglende oppdragelse og grensesetting gjennom hele barn -og ungdommen som er årsaken?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Koskinen skrev: ons mai 17, 2023 3:19 pm
Saliph skrev: ons mai 17, 2023 3:15 pm Rolig nå gamlefar
Du syns det er greit at russen spruter øl på uskyldige småbarn? Spruter øl på bunader til 50-60000?
Åpenbart at han gjør. Kan ikke si det er overraskende.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Saliph skrev: ons mai 17, 2023 3:15 pm Rolig nå gamlefar
Behøver ikke å være så gammel for å reagere på sånn umoden oppførsel. Men slik blir det når flere av dagens unge, ikke blir voksne før i 30-års alderen. Du er kanskje en av dem..

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Koskinen skrev: ons mai 17, 2023 3:02 pm Dagens russ er en skam.

Å fylle vannpistolene sine med øl og sprute inn i folk som ser på barnetoget med festantrekket på, og småbarn på skuldrene er intet annet enn en skandale.

Det stinker nå øl av kjolen til fruen. En venn av meg går nå rundt med småbarn som stinker øl. Jeg hadde flaks å unngikk å bli truffet.

Å tro at en kan oppføre seg som en idiot pga at en er russ, er noe som burde vært tatt tak i. Både av foreldrene og skolene. Skremmende dårlig barneoppdragelse ute å går dessverre.

Jeg er stolt av datteren min som ikke gadd å henge seg på russefeiringen, og som viser langt mer modenhet enn den gjennomsnittelige 19 åring her i landet.
Skolene har ingenting med russefeiringen å gjøre. Om man vil ha det bort eller endret, er det opp til politikerne/kommunene. Isteden ser man at det legges til rette for det, så mange synes tydeligvis at en måned på fylla er en super tradisjon (så lenge man ikke tar kokain da).

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Koskinen skrev: ons mai 17, 2023 3:19 pm Du syns det er greit at russen spruter øl på uskyldige småbarn? Spruter øl på bunader til 50-60000?
Like høl i huet som å kjøpe et klesplagg til den prisen.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Neptun skrev: ons mai 17, 2023 3:23 pm
Koskinen skrev: ons mai 17, 2023 3:02 pm Dagens russ er en skam.

Å fylle vannpistolene sine med øl og sprute inn i folk som ser på barnetoget med festantrekket på, og småbarn på skuldrene er intet annet enn en skandale.

Det stinker nå øl av kjolen til fruen. En venn av meg går nå rundt med småbarn som stinker øl. Jeg hadde flaks å unngikk å bli truffet.

Å tro at en kan oppføre seg som en idiot pga at en er russ, er noe som burde vært tatt tak i. Både av foreldrene og skolene. Skremmende dårlig barneoppdragelse ute å går dessverre.

Jeg er stolt av datteren min som ikke gadd å henge seg på russefeiringen, og som viser langt mer modenhet enn den gjennomsnittelige 19 åring her i landet.
Gjelder også unge voksne som har gjort 17 mai til en fyllefest - som ødelegger dagen for alle.
Slik var det ikke for 10 år siden, det er noe som ha kommet i senere tid. I dag meldes om slåsskamper i Halden, andre vil ikke la barna sine være i sentrum grunnet fulle mennesker som oppfører seg helt forferdelig. Det skjønner jeg godt.

Hvorfor ble det slik, er det manglende oppdragelse og grensesetting gjennom hele barn -og ungdommen som er årsaken?
Jeg tror dette er et Oslofenomen som har spredd seg, champagnefrokosten har blitt utvidet til en dag med fylla. Synes det er mismatch, de som gleder seg mest til 17 mai er barna, litt som å drikke seg sørpe full på juleaften
Sist redigert av Queenie den ons mai 17, 2023 3:50 pm, redigert 1 gang totalt.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

At noen russ oppfører seg som idioter, er strengt tatt ikke noe nytt. Likevel er de fleste norske ungdommer mye mer veloppdragne enn de fleste av oss var. Det er realiteten.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Knaberaps skrev: ons mai 17, 2023 3:38 pm
Koskinen skrev: ons mai 17, 2023 3:19 pm Du syns det er greit at russen spruter øl på uskyldige småbarn? Spruter øl på bunader til 50-60000?
Like høl i huet som å kjøpe et klesplagg til den prisen.
De fleste bunader som benyttes i dag har ikke kostet så mye, men det er faktisk ikke så mye når det er snakk om et plagg man kan bruke I stort sett alle store begivenheter livet gjennom. Jeg har selv to stk og holder de kjært. Mange går i arv og gis som konfirmasjonsgave, jeg synes det er en fin norsk og nordisk tradisjon, vi skal være stolte av arven vår. Så fint håndverk er verdt sin vekt i gull, synes du det er bedre å kjøpe 20 polyestergensere og kjoler hvert år som ikke holder mer enn 3 ganger og forurenser veldig?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Skraevadottir skrev: ons mai 17, 2023 3:45 pm At noen russ oppfører seg som idioter, er strengt tatt ikke noe nytt. Likevel er de fleste norske ungdommer mye mer veloppdragne enn de fleste av oss var. Det er realiteten.
Det er også sant, de er alle mer opptatt av å filme seg selv. Men det er ingen tvil om at ekstremt mange er entitled drittunger som kommer til å løpe i foreldrenes skjørt til de er godt over 40. Dette med respekt for andre er på vikende front

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Queenie skrev: ons mai 17, 2023 3:44 pm
Neptun skrev: ons mai 17, 2023 3:23 pm
Koskinen skrev: ons mai 17, 2023 3:02 pm Dagens russ er en skam.

Å fylle vannpistolene sine med øl og sprute inn i folk som ser på barnetoget med festantrekket på, og småbarn på skuldrene er intet annet enn en skandale.

Det stinker nå øl av kjolen til fruen. En venn av meg går nå rundt med småbarn som stinker øl. Jeg hadde flaks å unngikk å bli truffet.

Å tro at en kan oppføre seg som en idiot pga at en er russ, er noe som burde vært tatt tak i. Både av foreldrene og skolene. Skremmende dårlig barneoppdragelse ute å går dessverre.

Jeg er stolt av datteren min som ikke gadd å henge seg på russefeiringen, og som viser langt mer modenhet enn den gjennomsnittelige 19 åring her i landet.
Gjelder også unge voksne som har gjort 17 mai til en fyllefest - som ødelegger dagen for alle.
Slik var det ikke for 10 år siden, det er noe som ha kommet i senere tid. I dag meldes om slåsskamper i Halden, andre vil ikke la barna sine være i sentrum grunnet fulle mennesker som oppfører seg helt forferdelig. Det skjønner jeg godt.

Hvorfor ble det slik, er det manglende oppdragelse og grensesetting gjennom hele barn -og ungdommen som er årsaken?
Jeg tror dette er et Oslofenomen som har spredd, champagnefrokosten har blitt utvidet til en dag med fylla. Synes det er mismatch, de som gleder seg mest til 17 mai er barna, litt som å drikke seg sørpe full på juleaften
Det vet jeg helt sikkert at det er.
Var ikke "champagnefrokost" og flatfyll før kl 1200 i Trondheim før ungdommer med umiskjennelig dialekt introduserte det for 10-12 år siden.
Nå går det dresskledde unge folk i gatene her og brøler, samt pisser oppetter vegger. Unger og familier ser vettskremte ut.
De er en jævla skam :evil: drittfolk rett og slett som oppfører seg slik.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Queenie skrev: ons mai 17, 2023 3:46 pm synes du det er bedre å kjøpe 20 polyestergensere og kjoler hvert år som ikke holder mer enn 3 ganger og forurenser veldig?
Man kjøper selvsagt klær med kvalitet som varer mer enn 3 ganger bruk. Bunader som er gått i arv er en ting. En annen ting er å bestille bunad til 60 000 lapper. Er man rik er det jo ikke noe problem, men for den jevne arbeider er det nærmest umulig dersom man ikke har spinket og spart.

Bunader ligger på rundt 20 000 pluss minus. Det er mye mindre høl i huet å bruke penger på en slik.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Queenie skrev: ons mai 17, 2023 3:48 pm
Skraevadottir skrev: ons mai 17, 2023 3:45 pm At noen russ oppfører seg som idioter, er strengt tatt ikke noe nytt. Likevel er de fleste norske ungdommer mye mer veloppdragne enn de fleste av oss var. Det er realiteten.
Det er også sant, de er alle mer opptatt av å filme seg selv. Men det er ingen tvil om at ekstremt mange er entitled drittunger som kommer til å løpe i foreldrenes skjørt til de er godt over 40. Dette med respekt for andre er på vikende front
Ja, det gjelder noen. Det gjelder overhodet ikke de aller fleste. Dette kan jeg si etter 12 års erfaring i skoleverket. De fleste ungdommer er snille og ansvarsfulle mennesker som har respekt for alle rundt seg.

Jeg lurer på hvilket grunnlag folk har for å si at ungdommer mangler respekt og er drittunger i noen større grad enn før. Fortell meg det uten at dere referer til enkelthendelser, hear-say eller oppslag i mediene.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Knaberaps skrev: ons mai 17, 2023 3:55 pm
Queenie skrev: ons mai 17, 2023 3:46 pm synes du det er bedre å kjøpe 20 polyestergensere og kjoler hvert år som ikke holder mer enn 3 ganger og forurenser veldig?
Man kjøper selvsagt klær med kvalitet som varer mer enn 3 ganger bruk. Bunader som er gått i arv er en ting. En annen ting er å bestille bunad til 60 000 lapper. Er man rik er det jo ikke noe problem, men for den jevne arbeider er det nærmest umulig dersom man ikke har spinket og spart.

Bunader ligger på rundt 20 000 pluss minus. Det er mye mindre høl i huet å bruke penger på en slik.
Det er en god månedslønn og ikke vanskelig å spare opp, at du synes det er høl i huet får stå for din egen regning.

Saliph

Legg inn av Saliph »

Koskinen skrev: ons mai 17, 2023 3:19 pm
Saliph skrev: ons mai 17, 2023 3:15 pm Rolig nå gamlefar
Du syns det er greit at russen spruter øl på uskyldige småbarn? Spruter øl på bunader til 50-60000?
«Nei, slikt skjedde aldri da JEG var ung.»

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Om de er verre enn før er jeg usikker på. Men jeg reagerer på at det var mange blant årets russ som utførte dette. Ikke bare et fåtall.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Queenie skrev: ons mai 17, 2023 4:00 pm Det er en god månedslønn og ikke vanskelig å spare opp, at du synes det er høl i huet får stå for din egen regning.
Det er vel en tilnærmet normal lønn vil jeg tro. Kanskje noe over snittet. Jeg er av de mange som synes bunader er fæle plagg, og derfor blir det hølet i huet større. Det får stå for min regning.

Det var den avsporingen.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Koskinen skrev: ons mai 17, 2023 3:02 pm Dagens russ er en skam.

Å fylle vannpistolene sine med øl og sprute inn i folk som ser på barnetoget med festantrekket på, og småbarn på skuldrene er intet annet enn en skandale.

Det stinker nå øl av kjolen til fruen. En venn av meg går nå rundt med småbarn som stinker øl. Jeg hadde flaks å unngikk å bli truffet.

Å tro at en kan oppføre seg som en idiot pga at en er russ, er noe som burde vært tatt tak i. Både av foreldrene og skolene. Skremmende dårlig barneoppdragelse ute å går dessverre.

Jeg er stolt av datteren min som ikke gadd å henge seg på russefeiringen, og som viser langt mer modenhet enn den gjennomsnittelige 19 åring her i landet.
Husker fra min russetid at det å skyte med vannpistoler på tilfeldige mennesker var morosamt. Vi brukte dog rent vann, og ikke øl. Bruk av øl er jo rent alkoholmisbruk.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Knaberaps skrev: ons mai 17, 2023 4:06 pm
Queenie skrev: ons mai 17, 2023 4:00 pm Det er en god månedslønn og ikke vanskelig å spare opp, at du synes det er høl i huet får stå for din egen regning.
Det er vel en tilnærmet normal lønn vil jeg tro. Kanskje noe over snittet. Jeg er av de mange som synes bunader er fæle plagg, og derfor blir det hølet i huet større. Det får stå for min regning.

Det var den avsporingen.
Mange nydelige bunader, det er så solid håndverk og en stor del av vår arv, jeg elsker mine. Du står fritt til å like kjortel bedre.

Håper ikke du googler hva mange bruker på forlovelses- og gifteringer, en bunad blir småtteri i forhold.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Ale skrev: ons mai 17, 2023 3:44 pm "Alt var bedre før"
Folkeskikken og tålmodigheten til folk var mye bedre før jo.

Toleransen for div. legninger og psykiske tilstander var dårlig dog, der har det blitt mye bedre etter at alle fikk tilgang på internett og ble mer opplyst.
Koskinen skrev: ons mai 17, 2023 4:03 pm Om de er verre enn før er jeg usikker på. Men jeg reagerer på at det var mange blant årets russ som utførte dette. Ikke bare et fåtall.
De er verre og det går i feil retning. Det ser også vi som var russ for 15 år siden.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Skraevadottir skrev: ons mai 17, 2023 3:56 pm Jeg lurer på hvilket grunnlag folk har for å si at ungdommer mangler respekt og er drittunger i noen større grad enn før. Fortell meg det uten at dere referer til enkelthendelser, hear-say eller oppslag i mediene.
Tror kanskje det er større forskjeller nå enn det var for 30 og 50 år siden. De flinkeste er enda flittigere og mer ambisiøse enn for noen tiår siden. Undersøkelser viser vel også at de fleste ungdom i dag har mye mer kontakt og er nærmere foreldrene enn for en generasjon siden. De bortskjemte (og rike) har enda mindre folkeskikk, fester mer og øser bort enda mer penger nå enn de gjorde tidligere. Mens som faller igjennom faglig og blir skoletapere og heller ikke godt nok tatt vare på hjemme ender opp som unge uføre i stedet for å få seg en jobb som sjømann eller på fabrikk eller noe slikt, som de kunne gjort tidligere. Kontrasten mellom ulike grupper øker sammenlignet med for noen tiår siden.
Sist redigert av KongOlav2 den ons mai 17, 2023 4:31 pm, redigert 1 gang totalt.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Hetfield skrev: ons mai 17, 2023 4:14 pm
Ale skrev: ons mai 17, 2023 3:44 pm "Alt var bedre før"
Folkeskikken og tålmodigheten til folk var mye bedre før jo.

Toleransen for div. legninger og psykiske tilstander var dårlig dog, der har det blitt mye bedre etter at alle fikk tilgang på internett og ble mer opplyst.
Koskinen skrev: ons mai 17, 2023 4:03 pm Om de er verre enn før er jeg usikker på. Men jeg reagerer på at det var mange blant årets russ som utførte dette. Ikke bare et fåtall.
De er verre og det går i feil retning. Det ser også vi som var russ for 15 år siden.
1. Gi oss konkrete eksempler på at folkeskikk og tålmodighet var bedre før enn i dag.
2. Gi oss en generell redegjørelse for hvorfor du mener at årets russ og ungdom generelt sett oppfører seg dårligere enn før uten å referere til enkelthendelser basert på ting du har lest i mediene eller har fra egen russetid.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Uenig i generaliseringen. Var selv med som vakt på fest med firesifret antall ungdom i alderen 15-18 år i går. Selv under særdeles kraftig alkoholpåvirkning oppførte de aller aller fleste seg eksemplarisk. Ungdom flest er strøkne.

Men tilbøyelig til å si meg enig i at de som spruter øl på folk som ikke "er med på leken" mangler oppdragelse. Så absolutt.

VFK1899

Legg inn av VFK1899 »

Gjelder ikke bare ungdommen dette. Var ute og tok en joggetur etter jeg kom hjem fra fjellet og jogget nedom byen på veien hjem, ble egentlig enig med meg selv at jeg aldri skal ta del i fyllet på 17. Mai igjen, bare horder med sørpedritings mennesker i bunad som går rundt å skriker omtrent, var smått sjokkerende. Flott måte å "feire landet" på.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

«Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus, har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker, prater når de egentlig burde arbeide, motsier foreldrene sine og tyranniserer sine lærere»
- Sokrates

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Det begynte å gå nedover når skolen fant ut at det kun skulle være kos og klem, og de ikke skulle lære noe om hva de burde eller ikke burde gjøre. Selv om foreldrene og har et ansvar, hadde skolen et ansvar å lære barna folkeskikk. Er ikke alle hjemme der barna får oppdragelse. Er heller ikke alle lærere som mener barna burde ha en oppdragelse. Konsekvensene ser vi i dag med ungene er akkurat som politikerne og myndighetene har ønsket, spesielt ved at har verken respekt for voksne eller politiet. Men selvfølgeig, det er mange som får oppdragelse hjemmefra.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Koskinen skrev: ons mai 17, 2023 3:02 pm Dagens russ er en skam.

Å fylle vannpistolene sine med øl og sprute inn i folk som ser på barnetoget med festantrekket på, og småbarn på skuldrene er intet annet enn en skandale.

Det stinker nå øl av kjolen til fruen. En venn av meg går nå rundt med småbarn som stinker øl. Jeg hadde flaks å unngikk å bli truffet.

Å tro at en kan oppføre seg som en idiot pga at en er russ, er noe som burde vært tatt tak i. Både av foreldrene og skolene. Skremmende dårlig barneoppdragelse ute å går dessverre.

Jeg er stolt av datteren min som ikke gadd å henge seg på russefeiringen, og som viser langt mer modenhet enn den gjennomsnittelige 19 åring her i landet.
Om bare alle var som meg, eller min datter, sukk….

Det som skjedde dere skulle selvfølgelig aldri ha skjedd, men når du generaliserer på denne måten blir det bare dumt. Russ er ikke en homogen gruppe som må stå inne for alle idiotiske påfunn noen få finner på.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»