Norsk ungdom mangler oppdragelse

Svar
Centrist

Re: Norsk ungdom mangler oppdragelse

Legg inn av Centrist »

Neptun skrev: tor mai 18, 2023 12:33 am Hva slags erfaringsgrunnlag har du for å uttale deg?

Trådstarter og jeg har vist til dagsaktuell omtale av dårlig oppførsel og utvikling.

Det er kun jeg som har dokumentert noe i denne tråden.
Ber du om grunnlag for meninger og videre empirisk data? Unnskyld meg, men nå står ikke verden til påske.

Du har ikke dokumentert noe som helst. Du viser til anekdotiske avisoppslag og egne erfaringer. Dette skal visstnok bevise og illustrere en samfunnsutvikling ovenfor en gruppe.

Om man skulle holdt på sånn, kan man dokumentere all verdens.
Hovedoppslaget på NRK.no nå er kullosforgiftning i Sandnes. Tilfeldigvis nok kjenner jeg noen for en stund tilbake som ble kullosforgiftet. Er dette et bevis på kullosforgiftning forekommer hyppigere nå?

Selvfølgelig ikke. Men det er slik du driver på i denne tråden.

Forøvrig er den anekdotiske erfaringen oppspinn, men det kommer godt med for å illustrere poenget.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Centrist skrev: tor mai 18, 2023 8:47 am
Neptun skrev: tor mai 18, 2023 12:33 am Hva slags erfaringsgrunnlag har du for å uttale deg?

Trådstarter og jeg har vist til dagsaktuell omtale av dårlig oppførsel og utvikling.

Det er kun jeg som har dokumentert noe i denne tråden.
Ber du om grunnlag for meninger og videre empirisk data? Unnskyld meg, men nå står ikke verden til påske.

Du har ikke dokumentert noe som helst. Du viser til anekdotiske avisoppslag og egne erfaringer. Dette skal visstnok bevise og illustrere en samfunnsutvikling ovenfor en gruppe.

Om man skulle holdt på sånn, kan man dokumentere all verdens.
Hovedoppslaget på NRK.no nå er kullosforgiftning i Sandnes. Tilfeldigvis nok kjenner jeg noen for en stund tilbake som ble kullosforgiftet. Er dette et bevis på kullosforgiftning forekommer hyppigere nå?

Selvfølgelig ikke.
Men det er slik du driver på i denne tråden.

Forøvrig er den anekdotiske erfaringen oppspinn, men det kommer godt med for å illustrere poenget.
Jeg må innrømme å være medskyldig i å reagere på lignende vis;- lese noen overskrifter og så tenke at - slik er det!
Så da er det veldig bra for debatter&diskusjoner med slike som deg - som skiller barten fra snørret.

Champis

Legg inn av Champis »

Neptun skrev: tor mai 18, 2023 12:52 am
Champis skrev: tor mai 18, 2023 12:41 am
Neptun skrev: tor mai 18, 2023 12:33 am

Hva slags erfaringsgrunnlag har du for å uttale deg?

Sannsynligvis minst like stor erfaring som alle andre i tråden her. Har jobbet med mange hundre ungdommer bl.a. og har barn selv i den alderen. I tillegg til at jeg har vært i den alderen i en tidligere generasjon, som gjør at jeg har et visst sammenligningsgrunnlag.
Da burde du jo i så fall ha fått med deg noen av problemstillingene som diskuteres.
Ikke bare buse inn i tråden med "noe" som dagens oppslag i mediene på nasjonaldagen tilsier ikke er riktig. Med mindre du er oppvokst på en plass der flatfyll og ølspruting på festantrekk har vært normen på 17. mai - som kan forklare dine innspill.

Hvor har jeg sagt at ølspruting på festantrekk er normalt?

Hehe, at mediene skriver en del rundt dette, endrer ingenting på faktum. Det har til alle tider vært en prosentandel unge som ikke oppfører seg, og det var nok enda verre tidligere.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Neptun skrev: tor mai 18, 2023 1:36 am
peraleks skrev: tor mai 18, 2023 1:25 am
Neptun skrev: tor mai 18, 2023 1:20 am

Sier du det?
Enhver her kan vise til "erfaringer" de påstår seg å ha.
Trådstarter og jeg har vist til dagsaktuell omtale av dårlig oppførsel og utvikling. Merkelig at du sammenligner dette. Har vel noe med ditt eget ståsted å gjøre.
Du har gjennomgående kun kommet med eget ståsted og erfaringer, fantastisk nok ser du jo faktisk ut til å genuint tro at dette er veiledende.
Det er kun jeg som har dokumentert noe i denne tråden. Ingen kan benekte dette.
Minner meg om en jeg kjente fra universitetet en gang i tiden som på en semesteroppgave oppførte ("Kilde: Meg selv").

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Ser ut som andre enn russen lager kvalm. Fra nattens politilogg "en gruppe overrasker positivt" (russen)
"– Russen har vi ikkje hatt eitt einaste oppdrag på i løpet av natta."

https://www.nrk.no/norge/travel-natt-ti ... 1.16413715

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

peraleks skrev: ons mai 17, 2023 10:57 pm
Henningsen skrev: ons mai 17, 2023 10:54 pm
peraleks skrev: ons mai 17, 2023 10:46 pm

Har svingt litt over det der, full fest på 16 Mai er mer forbeholdt teenåringer.
17 Mai derimot har tatt mer over som en ordentlig festdag blant mange i 20 og 30-årene.
Det var vel egentlig sånn tidligere også, men jeg fikk unger og et annet fokus i god tid før 30 årene og da endrer jo fokuset seg litt, naturligvis.
Nå som ungene er store så er det litt kjøring og henting av familiemedlemmer i stedet, så for min del så er ingene av delene en dag for festing, utover god mat og kake da.
Utvilsomt, også er det jo også slik nå at folk venter ordentlig lenge med å få barn, svært mange studerer veldig lenge(Tror snittalderen er rundt 28 år på Blindern akkurat nå) som igjen vil si at man finner en del rundt om i 20 og 30-årene som har veldig mye tid. Merker meg generelt sett og at det er mer festing blant eldre garden, fant mye 50 + på flere av disse uteserveringene i dag på diverse klubber. Som regel de mest påseila.

Regner med at det er gjengen som klager mest på ungdommen og unge voksnes festing også.
Men seg selv ser de ikke :roll:

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Queenie skrev: tor mai 18, 2023 12:41 am
ehall skrev: ons mai 17, 2023 11:39 pm
peraleks skrev: ons mai 17, 2023 10:52 pm

Er ikke rent få som tar seg fri 18 Mai eller kjører full hjemmekontor dagen derpå.
Selvfølgelig, i morgen skal jeg ha hjemmekontor. Skål 🥃
Helligdag i morgen...
Du tok den ja ;)

William_S

Legg inn av William_S »

Neptun skrev: ons mai 17, 2023 3:23 pm
Koskinen skrev: ons mai 17, 2023 3:02 pm Dagens russ er en skam.

Å fylle vannpistolene sine med øl og sprute inn i folk som ser på barnetoget med festantrekket på, og småbarn på skuldrene er intet annet enn en skandale.

Det stinker nå øl av kjolen til fruen. En venn av meg går nå rundt med småbarn som stinker øl. Jeg hadde flaks å unngikk å bli truffet.

Å tro at en kan oppføre seg som en idiot pga at en er russ, er noe som burde vært tatt tak i. Både av foreldrene og skolene. Skremmende dårlig barneoppdragelse ute å går dessverre.

Jeg er stolt av datteren min som ikke gadd å henge seg på russefeiringen, og som viser langt mer modenhet enn den gjennomsnittelige 19 åring her i landet.
Gjelder også unge voksne som har gjort 17 mai til en fyllefest - som ødelegger dagen for alle.
Slik var det ikke for 10 år siden, det er noe som ha kommet i senere tid. I dag meldes om slåsskamper i Halden, andre vil ikke la barna sine være i sentrum grunnet fulle mennesker som oppfører seg helt forferdelig. Det skjønner jeg godt.

Hvorfor ble det slik, er det manglende oppdragelse og grensesetting gjennom hele barn -og ungdommen som er årsaken?
Fjas det var sånn for 10 år siden også. Mye av problemet er sånne som deg "alt var bedre før holdning" når det slettes ikke var tilfellet. Russen drev med den type streker også for 10 år siden og sikkert 10 år før der igjen.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Henningsen skrev: tor mai 18, 2023 9:49 am
peraleks skrev: ons mai 17, 2023 10:57 pm
Henningsen skrev: ons mai 17, 2023 10:54 pm

Det var vel egentlig sånn tidligere også, men jeg fikk unger og et annet fokus i god tid før 30 årene og da endrer jo fokuset seg litt, naturligvis.
Nå som ungene er store så er det litt kjøring og henting av familiemedlemmer i stedet, så for min del så er ingene av delene en dag for festing, utover god mat og kake da.
Utvilsomt, også er det jo også slik nå at folk venter ordentlig lenge med å få barn, svært mange studerer veldig lenge(Tror snittalderen er rundt 28 år på Blindern akkurat nå) som igjen vil si at man finner en del rundt om i 20 og 30-årene som har veldig mye tid. Merker meg generelt sett og at det er mer festing blant eldre garden, fant mye 50 + på flere av disse uteserveringene i dag på diverse klubber. Som regel de mest påseila.

Regner med at det er gjengen som klager mest på ungdommen og unge voksnes festing også.
Men seg selv ser de ikke :roll:
Nja, dette er den festlige gjengen med voksne, den andre gjengen sitter som regel hjemme og har hendene fulle med å klage over resten av verden.
Generelt sett opplever jeg at det er mer eldre 40,50 ute nå enn før.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

William_S skrev: tor mai 18, 2023 1:07 pm
Neptun skrev: ons mai 17, 2023 3:23 pm
Koskinen skrev: ons mai 17, 2023 3:02 pm Dagens russ er en skam.

Å fylle vannpistolene sine med øl og sprute inn i folk som ser på barnetoget med festantrekket på, og småbarn på skuldrene er intet annet enn en skandale.

Det stinker nå øl av kjolen til fruen. En venn av meg går nå rundt med småbarn som stinker øl. Jeg hadde flaks å unngikk å bli truffet.

Å tro at en kan oppføre seg som en idiot pga at en er russ, er noe som burde vært tatt tak i. Både av foreldrene og skolene. Skremmende dårlig barneoppdragelse ute å går dessverre.

Jeg er stolt av datteren min som ikke gadd å henge seg på russefeiringen, og som viser langt mer modenhet enn den gjennomsnittelige 19 åring her i landet.
Gjelder også unge voksne som har gjort 17 mai til en fyllefest - som ødelegger dagen for alle.
Slik var det ikke for 10 år siden, det er noe som ha kommet i senere tid. I dag meldes om slåsskamper i Halden, andre vil ikke la barna sine være i sentrum grunnet fulle mennesker som oppfører seg helt forferdelig. Det skjønner jeg godt.

Hvorfor ble det slik, er det manglende oppdragelse og grensesetting gjennom hele barn -og ungdommen som er årsaken?
Fjas det var sånn for 10 år siden også. Mye av problemet er sånne som deg "alt var bedre før holdning" når det slettes ikke var tilfellet. Russen drev med den type streker også for 10 år siden og sikkert 10 år før der igjen.
Til å være ute av stand til å lese -og forstå norsk er du jammen frisk i uttalelsene dine.

Her er det på nytt;
Gjelder også unge voksne som har gjort 17 mai til en fyllefest - som ødelegger dagen for alle.

+ resten.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Cannabis Connoisseur skrev: tor mai 18, 2023 8:00 pm Slik jeg husker det fra når jeg var ung/ung voksen på 80-tallet, var at det ble sett på som skamfullt å vise seg dritings på 17 mai, spesielt på dagtid. Det betyr ikke at man ikke så fulle folk rundt, men det var som oftest de sedvanlige drankerne alle kjente til, samt en og annen russ selvfølgelig. I dag virker det som om "alle" nytter dagen til å bli drita så tidlig som mulig, og starter gjerne på dette oppdraget allerede rundt frokosttider.
Den nye tradisjonen er en dritt-tradisjon vil jeg si.

Vær edru på 17. mai, i alle fall så lenge det er barn i området.

Queenie

Legg inn av Queenie »

peraleks skrev: tor mai 18, 2023 2:25 pm
Henningsen skrev: tor mai 18, 2023 9:49 am
peraleks skrev: ons mai 17, 2023 10:57 pm

Utvilsomt, også er det jo også slik nå at folk venter ordentlig lenge med å få barn, svært mange studerer veldig lenge(Tror snittalderen er rundt 28 år på Blindern akkurat nå) som igjen vil si at man finner en del rundt om i 20 og 30-årene som har veldig mye tid. Merker meg generelt sett og at det er mer festing blant eldre garden, fant mye 50 + på flere av disse uteserveringene i dag på diverse klubber. Som regel de mest påseila.

Regner med at det er gjengen som klager mest på ungdommen og unge voksnes festing også.
Men seg selv ser de ikke :roll:
Nja, dette er den festlige gjengen med voksne, den andre gjengen sitter som regel hjemme og har hendene fulle med å klage over resten av verden.
Generelt sett opplever jeg at det er mer eldre 40,50 ute nå enn før.
En god del som aldri blir voksne heller

Queenie

Legg inn av Queenie »

kytec skrev: tor mai 18, 2023 8:26 pm
Cannabis Connoisseur skrev: tor mai 18, 2023 8:00 pm Slik jeg husker det fra når jeg var ung/ung voksen på 80-tallet, var at det ble sett på som skamfullt å vise seg dritings på 17 mai, spesielt på dagtid. Det betyr ikke at man ikke så fulle folk rundt, men det var som oftest de sedvanlige drankerne alle kjente til, samt en og annen russ selvfølgelig. I dag virker det som om "alle" nytter dagen til å bli drita så tidlig som mulig, og starter gjerne på dette oppdraget allerede rundt frokosttider.
Den nye tradisjonen er en dritt-tradisjon vil jeg si.

Vær edru på 17. mai, i alle fall så lenge det er barn i området.
Halleluja. Barn skal slippe å være omgitt av berusede voksne, hvis man må drikke for at sosiale lag skal være koselige så er det lite å trakte etter i utgangspunktet.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Cannabis Connoisseur skrev: tor mai 18, 2023 8:00 pm Slik jeg husker det fra når jeg var ung/ung voksen på 80-tallet, var at det ble sett på som skamfullt å vise seg dritings på 17 mai, spesielt på dagtid. Det betyr ikke at man ikke så fulle folk rundt, men det var som oftest de sedvanlige drankerne alle kjente til, samt en og annen russ selvfølgelig. I dag virker det som om "alle" nytter dagen til å bli drita så tidlig som mulig, og starter gjerne på dette oppdraget allerede rundt frokosttider.
Helt korrekt. Slik var det - og slik er det blitt, men når man skriver det så blir man beskyldt for å fare med løgn.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Queenie skrev: tor mai 18, 2023 10:13 pm
peraleks skrev: tor mai 18, 2023 2:25 pm
Henningsen skrev: tor mai 18, 2023 9:49 am


Regner med at det er gjengen som klager mest på ungdommen og unge voksnes festing også.
Men seg selv ser de ikke :roll:
Nja, dette er den festlige gjengen med voksne, den andre gjengen sitter som regel hjemme og har hendene fulle med å klage over resten av verden.
Generelt sett opplever jeg at det er mer eldre 40,50 ute nå enn før.
En god del som aldri blir voksne heller
Er strengt talt bare positivt.
En veldig rar holdning i Norge om at så fort man bikker 40-årene så skal man holde seg hjemme, ser for eksempel ikke dette i utlandet.

Queenie

Legg inn av Queenie »

peraleks skrev: tor mai 18, 2023 10:32 pm
Queenie skrev: tor mai 18, 2023 10:13 pm
peraleks skrev: tor mai 18, 2023 2:25 pm

Nja, dette er den festlige gjengen med voksne, den andre gjengen sitter som regel hjemme og har hendene fulle med å klage over resten av verden.
Generelt sett opplever jeg at det er mer eldre 40,50 ute nå enn før.
En god del som aldri blir voksne heller
Er strengt talt bare positivt.
En veldig rar holdning i Norge om at så fort man bikker 40-årene så skal man holde seg hjemme, ser for eksempel ikke dette i utlandet.
Sa jeg at det å bli voksen betyr at man skal holde seg hjemme?

Men det er litt tragisk å se godt voksne som fortsatt lever tidlig i 20-årene, stagnasjon hello.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Queenie skrev: tor mai 18, 2023 10:44 pm
peraleks skrev: tor mai 18, 2023 10:32 pm
Queenie skrev: tor mai 18, 2023 10:13 pm

En god del som aldri blir voksne heller
Er strengt talt bare positivt.
En veldig rar holdning i Norge om at så fort man bikker 40-årene så skal man holde seg hjemme, ser for eksempel ikke dette i utlandet.
Sa jeg at det å bli voksen betyr at man skal holde seg hjemme?

Men det er litt tragisk å se godt voksne som fortsatt lever tidlig i 20-årene, stagnasjon hello.
Det er altså tragisk å se voksne mennesker drikke ved en uteservering på 17. Mai?
Det er altså kun forbeholdt de fra 20 til hva da, 35 ish i dine øyne?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

peraleks skrev: tor mai 18, 2023 10:32 pm
Queenie skrev: tor mai 18, 2023 10:13 pm
peraleks skrev: tor mai 18, 2023 2:25 pm

Nja, dette er den festlige gjengen med voksne, den andre gjengen sitter som regel hjemme og har hendene fulle med å klage over resten av verden.
Generelt sett opplever jeg at det er mer eldre 40,50 ute nå enn før.
En god del som aldri blir voksne heller
Er strengt talt bare positivt.
En veldig rar holdning i Norge om at så fort man bikker 40-årene så skal man holde seg hjemme, ser for eksempel ikke dette i utlandet.
Slik er det ikke i Norge heller. 40, 50 -og 60 åringer går ut som bare det. Ikke på nattklubber men spisesteder, konserter, puber og barer.
Skjønner ikke hva det har med temaet dårlig oppførsel å gjøre.

Queenie

Legg inn av Queenie »

peraleks skrev: tor mai 18, 2023 10:49 pm
Queenie skrev: tor mai 18, 2023 10:44 pm
peraleks skrev: tor mai 18, 2023 10:32 pm

Er strengt talt bare positivt.
En veldig rar holdning i Norge om at så fort man bikker 40-årene så skal man holde seg hjemme, ser for eksempel ikke dette i utlandet.
Sa jeg at det å bli voksen betyr at man skal holde seg hjemme?

Men det er litt tragisk å se godt voksne som fortsatt lever tidlig i 20-årene, stagnasjon hello.
Det er altså tragisk å se voksne mennesker drikke ved en uteservering på 17. Mai?
Det er altså kun forbeholdt de fra 20 til hva da, 35 ish i dine øyne?
Nei, det sa jeg vel heller ikke. Men for mange virker det å være et ekstremt behov for alkohol på det som er barnas store dag og man skal helst begynne med litt champagne helt fra morgenen av, 17.mai har blitt et eneste stort fyllekalas.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Queenie skrev: tor mai 18, 2023 10:52 pm
peraleks skrev: tor mai 18, 2023 10:49 pm
Queenie skrev: tor mai 18, 2023 10:44 pm

Sa jeg at det å bli voksen betyr at man skal holde seg hjemme?

Men det er litt tragisk å se godt voksne som fortsatt lever tidlig i 20-årene, stagnasjon hello.
Det er altså tragisk å se voksne mennesker drikke ved en uteservering på 17. Mai?
Det er altså kun forbeholdt de fra 20 til hva da, 35 ish i dine øyne?
Nei, det sa jeg vel heller ikke. Men for mange virker det å være et ekstremt behov for alkohol på det som er barnas store dag og man skal helst begynne med litt champagne helt fra morgenen av, 17.mai har blitt et eneste stort fyllekalas.
Jeg skrev heller ikke at du skrev det, merk deg at jeg stiller deg 2 spørsmål der.
Du skrev derimot at det er litt tragisk å se godt voksne(Hvilken alder er dette egentlig?) som "fortsatt lever tidlig i 20-årene". Jeg finner ikke noe tragisk ved det at de fra 40 og utover tar seg noen øl ved en uteservering på en dag hvor bokstavelig talt alle er ute.

17. Mai er en dag for alle, ikke kun barn, foreldre som på død og liv skal til, eller være rundt, populære uteserveringer på 17. Mai bør være klar over at det vil være berusede mennesker der og ta det til etterfølge.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Neptun skrev: tor mai 18, 2023 10:50 pm
peraleks skrev: tor mai 18, 2023 10:32 pm
Queenie skrev: tor mai 18, 2023 10:13 pm

En god del som aldri blir voksne heller
Er strengt talt bare positivt.
En veldig rar holdning i Norge om at så fort man bikker 40-årene så skal man holde seg hjemme, ser for eksempel ikke dette i utlandet.
Slik er det ikke i Norge heller. 40, 50 -og 60 åringer går ut som bare det. Ikke på nattklubber men spisesteder, konserter, puber og barer.
Skjønner ikke hva det har med temaet dårlig oppførsel å gjøre.
Ingen av disse stedene er nattklubber på dagtid, flere av dem er spisesteder som eventuelt konverterter til nattklubb på kvelden, men generelt sett er det snakk om uteservering på dagtid her som er meget gjeldende for 17. Mai.

Tempus

Legg inn av Tempus »

Uniformerte i flokk gir mer eller mindre blaffen, da kan en god oppdragelse gå føyken :roll:

Farmer

Legg inn av Farmer »

Helt uavhengig av om ungdommen er værre en tidligere, russetradisjoner osv, så er det helt uholdbart å sprute øl på utenforstående mennesker i finstasen.
Vann er mere uskyldig i moderate mengder.
Om jeg eller mine mindreårige barn får dressen dynket i øl på 17 mai, så gir jeg fullstendig blanke i om russ også gjorde dette på for 10, 20, 30, 40 eller 50 år siden. Hadde reagert kraftig uansett.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Cannabis Connoisseur skrev: tor mai 18, 2023 8:00 pm I dag virker det som om "alle" nytter dagen til å bli drita så tidlig som mulig, og starter gjerne på dette oppdraget allerede rundt frokosttider.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4 ... foreldrene

Jepp, flere som reagerer.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Hetfield skrev: fre mai 19, 2023 6:20 pm
Cannabis Connoisseur skrev: tor mai 18, 2023 8:00 pm I dag virker det som om "alle" nytter dagen til å bli drita så tidlig som mulig, og starter gjerne på dette oppdraget allerede rundt frokosttider.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4 ... foreldrene

Jepp, flere som reagerer.
Det er bra at det reageres på den svært negative utviklingen. Selv om mange stritter i mot. (man får en anelse om hvorfor)

Her får vi vel også bekreftet at barna er et produkt av sine foreldres mangelfulle oppdragelse.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Hetfield skrev: fre mai 19, 2023 6:20 pm
Cannabis Connoisseur skrev: tor mai 18, 2023 8:00 pm I dag virker det som om "alle" nytter dagen til å bli drita så tidlig som mulig, og starter gjerne på dette oppdraget allerede rundt frokosttider.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4 ... foreldrene

Jepp, flere som reagerer.
Er jo virkelig noen foreldre på bærtur her om tenåringer løper rundt på fylla.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

peraleks skrev: fre mai 19, 2023 8:24 pm
Hetfield skrev: fre mai 19, 2023 6:20 pm
Cannabis Connoisseur skrev: tor mai 18, 2023 8:00 pm I dag virker det som om "alle" nytter dagen til å bli drita så tidlig som mulig, og starter gjerne på dette oppdraget allerede rundt frokosttider.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4 ... foreldrene

Jepp, flere som reagerer.
Er jo virkelig noen foreldre på bærtur her om tenåringer løper rundt på fylla.
Det er altså hos 13-14 åringene hvor det har skjedd en negativ utvikling, ikke russen.

Pinlig på vegne av min generasjon født på 80-tallet, hvor mange er nå foreldre til disse.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Hetfield skrev: fre mai 19, 2023 8:59 pm
peraleks skrev: fre mai 19, 2023 8:24 pm
Hetfield skrev: fre mai 19, 2023 6:20 pm

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4 ... foreldrene

Jepp, flere som reagerer.
Er jo virkelig noen foreldre på bærtur her om tenåringer løper rundt på fylla.
Det er altså hos 13-14 åringene hvor det har skjedd en negativ utvikling, ikke russen.

Pinlig på vegne av min generasjon født på 80-tallet, hvor mange er nå foreldre til disse.
Legger den der helt og holdent over på foreldrene, man er virkelig ikke tilstedeværende om man presterer å la tenåringen i huset drikke seg fullstendig bort midt på dagen.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Queenie skrev: tor mai 18, 2023 10:52 pm
peraleks skrev: tor mai 18, 2023 10:49 pm
Queenie skrev: tor mai 18, 2023 10:44 pm

Sa jeg at det å bli voksen betyr at man skal holde seg hjemme?

Men det er litt tragisk å se godt voksne som fortsatt lever tidlig i 20-årene, stagnasjon hello.
Det er altså tragisk å se voksne mennesker drikke ved en uteservering på 17. Mai?
Det er altså kun forbeholdt de fra 20 til hva da, 35 ish i dine øyne?
Nei, det sa jeg vel heller ikke. Men for mange virker det å være et ekstremt behov for alkohol på det som er barnas store dag og man skal helst begynne med litt champagne helt fra morgenen av, 17.mai har blitt et eneste stort fyllekalas.
For noen få ja.

startelver

Legg inn av startelver »

"Alt var bedre før" er ikke alltid riktig. Alle ungdomsgenerasjoner har hatt sine opprør, mot foreldre, mot samfunnet.

Kanskje det moderne samfunnet vi har skapt og koblet mot stadig mere kravstore foreldre er god nok grunn for dagens ungdom å starte sin egen måte å protestere på, gjennom sosiale medier, droppe moralen og drite ut andre offentlig og bare le av det etterpå som noen russ har gjort.

Til syvende og sist vil også russen bli gamle og klokere når familieplikten kaller.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»