Norsk ungdom mangler oppdragelse

Svar
Fordomsfull

Re: Norsk ungdom mangler oppdragelse

Legg inn av Fordomsfull »

anbessa skrev: søn mai 21, 2023 5:31 pm
peraleks skrev: fre mai 19, 2023 8:24 pm Er jo virkelig noen foreldre på bærtur her om tenåringer løper rundt på fylla.
Spørsmål fra en enkel sjel som ikke vet: hvordan legger man til rette for fyll for tenåringer i byene? Har man ikke fester hvor de kan slå seg løs og eksperimentere med rus?
I gamle dager på det kristeliøse strilalandet solgte de ikke brus i kiosken når det var dans. Grunn; det var så mange som hadde hjemmebrent med seg, som skulle bruke brusen til blandevann! Skjønte ikke helt logikken; var tanken at det i så fall var bedre de drakk spriten bar? Nå avdøde Per Inge Torkelsen sa; Gi ungene en flaske brennevin før idretten tar de!

startelver

Legg inn av startelver »

Flott at flere er enige med meg.

peraleks

Legg inn av peraleks »

anbessa skrev: søn mai 21, 2023 5:42 pm
peraleks skrev: søn mai 21, 2023 5:35 pm
anbessa skrev: søn mai 21, 2023 5:31 pm
Spørsmål fra en enkel sjel som ikke vet: hvordan legger man til rette for fyll for tenåringer i byene? Har man ikke fester hvor de kan slå seg løs og eksperimentere med rus?
Om jeg skulle ha tippet er det nok noen foreldre her som har vært litt vel hyggelige og gitt frislipp til barnet om en champagnefrokost hjemme, mens foreldre er på noe annet i mens, altså uten overvåkning, så har de drukket seg god og drita før det er tog og andre aktiviteter i sentrum litt senere.
Man burde arrangert en heidundrandes fest 16.mai, så hadde man sluppet spetakkelet fra ungdommen dagen derpå. For da hadde de sovet. Her må nok by lære av bygd.
Hadde nok ikke vært dumt det, men jeg tror samtidig folk undervurderer hvilken stamina man har som så ung.
Bare tanken på at jeg f.eks. kom meg gjennom en 25 dagers russetid virker helt fjernt i dag.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Hvor mange år har sure, gamle gubber og kjerringer kommet med denne ubrukte floskelen? Dagens ungdom er jevnt over flinkere, mer hardtarbeidende og mer lovlydige enn sin foreldregenerasjon.

Jeg så nok av drita fulle folk i 40-50-årene som lagde bråk og kvalme på 17. mai.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Solvgutt1 skrev: søn mai 21, 2023 6:19 pm Hvor mange år har sure, gamle gubber og kjerringer kommet med denne ubrukte floskelen? Dagens ungdom er jevnt over flinkere, mer hardtarbeidende og mer lovlydige enn sin foreldregenerasjon.

Jeg så nok av drita fulle folk i 40-50-årene som lagde bråk og kvalme på 17. mai.
"ungdommen nå til dags" har vel vært en slags skjellsord i alle tider.
Dagens unge er langt mer seriøse og 'ordentlige' enn noen gang.
De aller aller fleste i hvert fall.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Folk skjønner vel at når foreldrene sier at de «ikke har anledning» til å hente de fulle ungdommene sine, så er det fordi foreldrene er fulle selv?

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Solvgutt1 skrev: søn mai 21, 2023 6:54 pm Folk skjønner vel at når foreldrene sier at de «ikke har anledning» til å hente de fulle ungdommene sine, så er det fordi foreldrene er fulle selv?
Eventuelt at de bare har tatt et par glass, og ikke vil kjøre med promille?

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Cannabis Connoisseur skrev: søn mai 21, 2023 7:44 pm
Knaberaps skrev: søn mai 21, 2023 7:40 pm
Solvgutt1 skrev: søn mai 21, 2023 6:54 pm Folk skjønner vel at når foreldrene sier at de «ikke har anledning» til å hente de fulle ungdommene sine, så er det fordi foreldrene er fulle selv?
Eventuelt at de bare har tatt et par glass, og ikke vil kjøre med promille?
Burde være en selvfølge at man har minst en voksen kjørbar om arvingen(e) er ute på noe. Det var i alle fall det for oss når våre var mindreårige, men mulig vi er sære.
Det er bare en påstand fra Solvgutt1, ingen link så ikke nødvendigvis hold i det.

Og vi er flere. Jeg var stort sett edru i 18 år.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Solvgutt1 skrev: søn mai 21, 2023 6:19 pm Hvor mange år har sure, gamle gubber og kjerringer kommet med denne ubrukte floskelen? Dagens ungdom er jevnt over flinkere, mer hardtarbeidende og mer lovlydige enn sin foreldregenerasjon.

Jeg så nok av drita fulle folk i 40-50-årene som lagde bråk og kvalme på 17. mai.
Er så grundig lei av å lese om hvor "flinke og gode" ungdommene er nå til dag skal liksom være. Yeah right, la oss forholde oss til virkeligheten i stedet for å gjenta det samme tullet hele veien.

Vi snakker hjernevaskede, mobilavhenige unge mennesker som heller filmer en ulykke enn hjelper til. Som gjør seg til tyver og mishandlere etter hvor mange likes de klarer å samle. Kalde og følelsesløse. Mange så psykisk ødelagte av påvirkere og influensere på sosiale medier at vi snakker seriøst depresjon pga mangel på thighgap, gigantrumper, megastore boobs og fillerlepper, kokainrusede russ og krenkede snøflak som omtrent dauer av at noen kaller en spade for en spade.
Fy søren for en fremtid som ligger foran disse ungdommene, som har foreldre som knapt evner å oppdra dem, ungdommer som ligger strødd fulle i gaten på 17 mai pga foreldre som er for opptatt med å realisere seg gjennom filtere på sosiale medier.

Slutt med denne forherligelsen av ungene, foreldre ser jo søren ikke skogen for bare trær så "stolte" man er over ungene sine, det er rett og slett PINLIG å forholde seg til.

Hva med at foreldre heller tar seg sammen og hjelper barna sine å bli NORMALE mennesker i denne virkeligheten vi lever i, i stedet for å rose denne mentalt ustabile gjengen som forstres opp gjennom øyne som ikke er tilpasset verden i det hele tatt.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Winnowill skrev: søn mai 21, 2023 8:06 pm
Solvgutt1 skrev: søn mai 21, 2023 6:19 pm Hvor mange år har sure, gamle gubber og kjerringer kommet med denne ubrukte floskelen? Dagens ungdom er jevnt over flinkere, mer hardtarbeidende og mer lovlydige enn sin foreldregenerasjon.

Jeg så nok av drita fulle folk i 40-50-årene som lagde bråk og kvalme på 17. mai.
Er så grundig lei av å lese om hvor "flinke og gode" ungdommene er nå til dag skal liksom være. Yeah right, la oss forholde oss til virkeligheten i stedet for å gjenta det samme tullet hele veien.

Vi snakker hjernevaskede, mobilavhenige unge mennesker som heller filmer en ulykke enn hjelper til. Som gjør seg til tyver og mishandlere etter hvor mange likes de klarer å samle. Kalde og følelsesløse. Mange så psykisk ødelagte av påvirkere og influensere på sosiale medier at vi snakker seriøst depresjon pga mangel på thighgap, gigantrumper, megastore boobs og fillerlepper, kokainrusede russ og krenkede snøflak som omtrent dauer av at noen kaller en spade for en spade.
Fy søren for en fremtid som ligger foran disse ungdommene, som har foreldre som knapt evner å oppdra dem, ungdommer som ligger strødd fulle i gaten på 17 mai pga foreldre som er for opptatt med å realisere seg gjennom filtere på sosiale medier.

Slutt med denne forherligelsen av ungene, foreldre ser jo søren ikke skogen for bare trær så "stolte" man er over ungene sine, det er rett og slett PINLIG å forholde seg til.

Hva med at foreldre heller tar seg sammen og hjelper barna sine å bli NORMALE mennesker i denne virkeligheten vi lever i, i stedet for å rose denne mentalt ustabile gjengen som forstres opp gjennom øyne som ikke er tilpasset verden i det hele tatt.
Dette er jo bare en håpløs generalisering.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

peraleks skrev: søn mai 21, 2023 8:19 pm

Dette er jo bare en håpløs generalisering.
Jada. Såklart kommer dette. Ungdommene er so fine atte. Er du pappa/mamma? jaaaada.. åhhhh. Dine barn er jo ikke slik vettu, de er så ordentlige, så riktige, så flotte, så hardtarbeidende. Blah blah blah blah.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Winnowill skrev: søn mai 21, 2023 8:20 pm
peraleks skrev: søn mai 21, 2023 8:19 pm

Dette er jo bare en håpløs generalisering.
Jada. Såklart kommer dette. Ungdommene er so fine atte. Er du pappa/mamma? jaaaada.. åhhhh. Dine barn er jo ikke slik vettu, de er så ordentlige, så riktige, så flotte, så hardtarbeidende. Blah blah blah blah.
Nei.
Men innlegget ditt er generelt sett en håpløst generalisering, hvor du i praksis tar flere influencere pdd. og gjør dem til det generelle bildet på unge.
Det er selvfølgelig en form for argumentasjon man verken bør ta seriøst eller til videre ettertanke.

Det er for min del ironisk hvordan det kun går en vei, mens 40 og oppover stort sett går fri for all kritikk, når man ser på diverse kommentarfelt på facebook blant annet er det ingen tvil i mine øyne angående hvor skoen virkelig trykker.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Yeyeye, nok en mening uten virkelighet. Jeg gidder liksom ikke bruke tid på det, er så lei blinde foreldre, de kan liksom ikke ta noe som har med sine egne barn innover seg. I stedet er det alltid alle andre sin feil og alle andre det er feil med. Det er så gjentagende og forutsigbart.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Cannabis Connoisseur skrev: søn mai 21, 2023 7:44 pm Burde være en selvfølge at man har minst en voksen kjørbar om arvingen(e) er ute på noe. Det var i alle fall det for oss når våre var mindreårige, men mulig vi er sære.
Det er ingen selvfølge. Og "ingen anledning å hente" kan også være å ikke ha bil.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Winnowill skrev: søn mai 21, 2023 8:30 pm Yeyeye, nok en mening uten virkelighet. Jeg gidder liksom ikke bruke tid på det, er så lei blinde foreldre, de kan liksom ikke ta noe som har med sine egne barn innover seg. I stedet er det alltid alle andre sin feil og alle andre det er feil med. Det er så gjentagende og forutsigbart.
Right, du kan jo alltids vandre videre inn i din egen verden hvor noen hundre influencere er representabel for over 1 million unge.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Ja, jeg kan gjøre det så kan du fortsette å leve din egen blinde boble. Fremtiden er så lys atte.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Cannabis Connoisseur skrev: søn mai 21, 2023 7:44 pm
Knaberaps skrev: søn mai 21, 2023 7:40 pm
Solvgutt1 skrev: søn mai 21, 2023 6:54 pm Folk skjønner vel at når foreldrene sier at de «ikke har anledning» til å hente de fulle ungdommene sine, så er det fordi foreldrene er fulle selv?
Eventuelt at de bare har tatt et par glass, og ikke vil kjøre med promille?
Burde være en selvfølge at man har minst en voksen kjørbar om arvingen(e) er ute på noe. Det var i alle fall det for oss når våre var mindreårige, men mulig vi er sære.

Hmm, kjenner ikke til at foreldrene var sjåfører til noen barn på 70 -og 80 tallet. Vi syklet og gikk uansett hvor vi skulle evt. tok buss hvis det var veldig langt.

Men er klar over at dette har endret seg voldsomt. Min nevø f.eks. har blitt kjørt på alle treninger enda det ikke er langt å sykle.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Neptun skrev: søn mai 21, 2023 8:46 pm Hmm, kjenner ikke til at foreldrene var sjåfører til noen barn på 70 -og 80 tallet. Vi syklet og gikk uansett hvor vi skulle evt. tok buss hvis det var veldig langt.
På 90-tallet også.

Og man måtte faktisk fysisk og mentalt kjede seg i store perioder, og være mer kreativ. Internett fantes ikke for hvermannsen her i Norge før ganske sent det ti-året.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

ehall skrev: søn mai 21, 2023 7:55 pm
Cannabis Connoisseur skrev: søn mai 21, 2023 7:44 pm
Knaberaps skrev: søn mai 21, 2023 7:40 pm

Eventuelt at de bare har tatt et par glass, og ikke vil kjøre med promille?
Burde være en selvfølge at man har minst en voksen kjørbar om arvingen(e) er ute på noe. Det var i alle fall det for oss når våre var mindreårige, men mulig vi er sære.
Det er bare en påstand fra Solvgutt1, ingen link så ikke nødvendigvis hold i det.

Og vi er flere. Jeg var stort sett edru i 18 år.
Men tydeligvis ikke siden. Spøk.

Cabal

Legg inn av Cabal »

Solvgutt1 skrev: søn mai 21, 2023 6:19 pm Hvor mange år har sure, gamle gubber og kjerringer kommet med denne ubrukte floskelen? Dagens ungdom er jevnt over flinkere, mer hardtarbeidende og mer lovlydige enn sin foreldregenerasjon.

Jeg så nok av drita fulle folk i 40-50-årene som lagde bråk og kvalme på 17. mai.
Det er i veldig ofte sure, gamle gubber uten egne barn som klager på oppdragelse av dagens ungdom. Som om de hadde gjort det noe bedre :)

Fago
Innlegg: 709

Legg inn av Fago »

Koskinen skrev: ons mai 17, 2023 3:02 pm Dagens russ er en skam.

Å fylle vannpistolene sine med øl og sprute inn i folk som ser på barnetoget med festantrekket på, og småbarn på skuldrene er intet annet enn en skandale.

Det stinker nå øl av kjolen til fruen. En venn av meg går nå rundt med småbarn som stinker øl. Jeg hadde flaks å unngikk å bli truffet.

Å tro at en kan oppføre seg som en idiot pga at en er russ, er noe som burde vært tatt tak i. Både av foreldrene og skolene. Skremmende dårlig barneoppdragelse ute å går dessverre.

Jeg er stolt av datteren min som ikke gadd å henge seg på russefeiringen, og som viser langt mer modenhet enn den gjennomsnittelige 19 åring her i landet.
«Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus, har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker, prater når de egentlig burde arbeide, motsier foreldrene sine og tyranniserer sine lærere.«

Sokrates ca. 400 f. Kr.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Jepp, all parents say the same. Its like a broken record. Over and over again.
Jeg applauderer de foreldrene som faktisk kan stå for at ens egne barn sliter på mange måter, og da mener jeg ikke bare psykisk. De foreldrene er de som har har best forutsetninger for å oppdra barna sine og hjelpe dem i livet for de SER faktisk barna sine.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Neptun skrev: søn mai 21, 2023 8:46 pm Hmm, kjenner ikke til at foreldrene var sjåfører til noen barn på 70 -og 80 tallet. Vi syklet og gikk uansett hvor vi skulle evt. tok buss hvis det var veldig langt.
Det eneste jeg kommer på var at foreldrene mine hentet meg etter å ha vært i slalåmbakken, men da hadde vi ski og tunge sko på oss. Ellers da vi dro på bygdefest eller lignende, så kom vi oss selv på ett eller annet vis. Eller vi overnattet hos venner som bodde nært.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Knaberaps skrev: søn mai 21, 2023 7:40 pm
Solvgutt1 skrev: søn mai 21, 2023 6:54 pm Folk skjønner vel at når foreldrene sier at de «ikke har anledning» til å hente de fulle ungdommene sine, så er det fordi foreldrene er fulle selv?
Eventuelt at de bare har tatt et par glass, og ikke vil kjøre med promille?
Da finnes det taxi

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

ehall skrev: søn mai 21, 2023 7:55 pm
Cannabis Connoisseur skrev: søn mai 21, 2023 7:44 pm
Knaberaps skrev: søn mai 21, 2023 7:40 pm

Eventuelt at de bare har tatt et par glass, og ikke vil kjøre med promille?
Burde være en selvfølge at man har minst en voksen kjørbar om arvingen(e) er ute på noe. Det var i alle fall det for oss når våre var mindreårige, men mulig vi er sære.
Det er bare en påstand fra Solvgutt1, ingen link så ikke nødvendigvis hold i det.

Og vi er flere. Jeg var stort sett edru i 18 år.
Det er politiet som forteller at flere foreldre oppgir at de ikke er tilgjengelig til å hente sine drita barn fra sentrum. Det er to realistiske forklaringer på det. De er bortreist, eller fulle selv.

Uansett så er foreldre som ikke har sørget for en anledning til å plukke opp sine fulle barn langt dårligere oppdratt enn disse fulle barna.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Solvgutt1 skrev: søn mai 21, 2023 11:17 pm
ehall skrev: søn mai 21, 2023 7:55 pm
Cannabis Connoisseur skrev: søn mai 21, 2023 7:44 pm
Burde være en selvfølge at man har minst en voksen kjørbar om arvingen(e) er ute på noe. Det var i alle fall det for oss når våre var mindreårige, men mulig vi er sære.
Det er bare en påstand fra Solvgutt1, ingen link så ikke nødvendigvis hold i det.

Og vi er flere. Jeg var stort sett edru i 18 år.
Det er politiet som forteller at flere foreldre oppgir at de ikke er tilgjengelig til å hente sine drita barn fra sentrum. Det er to realistiske forklaringer på det. De er bortreist, eller fulle selv.

Uansett så er foreldre som ikke har sørget for en anledning til å plukke opp sine fulle barn langt dårligere oppdratt enn disse fulle barna.
Tror du "barn" (under 18) annonserer til sine foreldre at de skal drikke seg fulle?
Merkelig kommentar.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Neptun skrev: søn mai 21, 2023 11:19 pm
Solvgutt1 skrev: søn mai 21, 2023 11:17 pm
ehall skrev: søn mai 21, 2023 7:55 pm

Det er bare en påstand fra Solvgutt1, ingen link så ikke nødvendigvis hold i det.

Og vi er flere. Jeg var stort sett edru i 18 år.
Det er politiet som forteller at flere foreldre oppgir at de ikke er tilgjengelig til å hente sine drita barn fra sentrum. Det er to realistiske forklaringer på det. De er bortreist, eller fulle selv.

Uansett så er foreldre som ikke har sørget for en anledning til å plukke opp sine fulle barn langt dårligere oppdratt enn disse fulle barna.
Tror du "barn" (under 18) annonserer til sine foreldre at de skal drikke seg fulle?
Merkelig kommentar.
Kanskje ikke, men oppegående foreldre burde da se mulighet for at ungdommene deres drikker på 17. mai likevel.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Neptun skrev: søn mai 21, 2023 11:19 pm
Solvgutt1 skrev: søn mai 21, 2023 11:17 pm
ehall skrev: søn mai 21, 2023 7:55 pm

Det er bare en påstand fra Solvgutt1, ingen link så ikke nødvendigvis hold i det.

Og vi er flere. Jeg var stort sett edru i 18 år.
Det er politiet som forteller at flere foreldre oppgir at de ikke er tilgjengelig til å hente sine drita barn fra sentrum. Det er to realistiske forklaringer på det. De er bortreist, eller fulle selv.

Uansett så er foreldre som ikke har sørget for en anledning til å plukke opp sine fulle barn langt dårligere oppdratt enn disse fulle barna.
Tror du "barn" (under 18) annonserer til sine foreldre at de skal drikke seg fulle?
Merkelig kommentar.
Nei barn er der ute og tester grenser, dette burde man som forelder vite.
Og spesielt på dager hvor det nasjonalt sett drikkes i alle aldersgrupper. Når 13-14 åringer har anledning til å både drikke seg bort, rave rundt drita i sentrum og dette sågar uten at verken far eller mor har anledning til å plukke dem opp så gjør man en slett jobb som forelder.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Solvgutt1 skrev: søn mai 21, 2023 11:17 pm
ehall skrev: søn mai 21, 2023 7:55 pm
Cannabis Connoisseur skrev: søn mai 21, 2023 7:44 pm
Burde være en selvfølge at man har minst en voksen kjørbar om arvingen(e) er ute på noe. Det var i alle fall det for oss når våre var mindreårige, men mulig vi er sære.
Det er bare en påstand fra Solvgutt1, ingen link så ikke nødvendigvis hold i det.

Og vi er flere. Jeg var stort sett edru i 18 år.
Det er politiet som forteller at flere foreldre oppgir at de ikke er tilgjengelig til å hente sine drita barn fra sentrum. Det er to realistiske forklaringer på det. De er bortreist, eller fulle selv.

Uansett så er foreldre som ikke har sørget for en anledning til å plukke opp sine fulle barn langt dårligere oppdratt enn disse fulle barna.
Ja, du påstår at politiet sier det.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Solvgutt1 skrev: søn mai 21, 2023 11:13 pm Da finnes det taxi
Problem solved.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»