Norsk ungdom mangler oppdragelse

Svar
Neptun
Innlegg: 5550

Re: Norsk ungdom mangler oppdragelse

Legg inn av Neptun »

Henningsen skrev: ons mai 17, 2023 9:53 pm
Neptun skrev: ons mai 17, 2023 9:36 pm
Skraevadottir skrev: ons mai 17, 2023 7:37 pm Når det gjelder fyll og fanteri på nasjonaldagen, så er jeg enig i at det ikke er ålreit om det kommer ut av kontroll, særlig der det er barn. Her er det også mange voksne som "synder", og det er flaut. Når det er sagt, så er jeg litt lei av dette maset om "barnas dag". 17. mai er en viktig dag for alle, ikke bare barna.
For all del, 17 mai er for alle.
Men jeg synes det er en vesentlig forskjell på "vår fyll" natt til 17 mai og dagens fyll midt på blanke dagen i dress og bunader.
Spesielt fordi barn blir eksponerte og skremte av fyllebrøl, sjangling og offentlig urinering som de ikke er vant til. Ja, det er hensynsløst og veldig lite classy, det er nå mitt syn.
Ser ut til at det er flere som holder den gamle tradisjonen ved hevd, sikkert også den dag i dag.
Disse blir spesielt 'sjarmerende' når de døgner og fortsetter utover 17. ,
eller drar i gang igjen på dag 2.
Men de saken gjelder holdt nok ikke hele veien dit...
https://www.adressa.no/nyheter/trondhei ... til-17-mai
https://www.nrk.no/nyheter/mye-brak-og- ... 1.16412951
Det er det garantert. Noen få timer med søvn - og på'an igjen. Mange slitne personer å se i gata her. De så forresten slitne ut allerede i formiddag.

Nå er jeg i femtiårene, men husker fremdeles veldig godt natt til 17 mai. Selve 17 mai var vi spake og likte dårlig korpsmusikk på formiddagen :D - ikke snakk om noen dagenderpåpils på formiddagen nei. Maks et glass til bløtkaken etter folketoget.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Neptun skrev: ons mai 17, 2023 10:14 pm
Henningsen skrev: ons mai 17, 2023 9:53 pm
Neptun skrev: ons mai 17, 2023 9:36 pm

For all del, 17 mai er for alle.
Men jeg synes det er en vesentlig forskjell på "vår fyll" natt til 17 mai og dagens fyll midt på blanke dagen i dress og bunader.
Spesielt fordi barn blir eksponerte og skremte av fyllebrøl, sjangling og offentlig urinering som de ikke er vant til. Ja, det er hensynsløst og veldig lite classy, det er nå mitt syn.
Ser ut til at det er flere som holder den gamle tradisjonen ved hevd, sikkert også den dag i dag.
Disse blir spesielt 'sjarmerende' når de døgner og fortsetter utover 17. ,
eller drar i gang igjen på dag 2.
Men de saken gjelder holdt nok ikke hele veien dit...
https://www.adressa.no/nyheter/trondhei ... til-17-mai
https://www.nrk.no/nyheter/mye-brak-og- ... 1.16412951
Det er det garantert. Noen få timer med søvn - og på'an igjen. Mange slitne personer å se i gata her. De så forresten slitne ut allerede i formiddag.

Nå er jeg i femtiårene, men husker fremdeles veldig godt natt til 17 mai. Selve 17 mai var vi spake og likte dårlig korpsmusikk på formiddagen :D - ikke snakk om noen dagenderpåpils på formiddagen nei. Maks et glass til bløtkaken etter folketoget.
He he, ja natt til 17. var jo en festdag nesten uten like. Og så vidt jeg kan se så er det fortsatt sånn for mange.
Synd at det utarter for enkelte, og særlig kjipt om ungene blir utsatt for ubehageligheter.
Det var tider det, men det hører fortiden til for min del, nå er det alkoholfritt pga litt kjøring av familie som kommer på besøk osv.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Neptun skrev: ons mai 17, 2023 10:14 pm husker fremdeles veldig godt natt til 17 mai.
Ikke verst, når det bare er noen timer siden :)

Men, jo, skjønner. Selv hadde jeg aldri hatt noen tradisjon med å feste 17 mai, men har det ikke vært for at jeg har vært på jobb i dag, og skal i morgen, så hadde jeg garantert tatt noen glass i kveld. På slutten 70 og børjan av 80 tallet kjørte russen rundt i lastebiler der de satt på planet med sirener og metalltønner de dundret løs på. Vekkerunden. Da sprang vi som barn etter og kastet egg på dem. Noen ble så forbanna at de hoppet ut og løp etter oss, men de måtte jo snu for at lastebilen ikke skulle kjøre fra dem. Gode, artige tider.

Men det hendte at det lå en og annen russ tilfeldig plassert rundt i gatene og fortauet da vi gikk i barnetoget.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Koskinen skrev: ons mai 17, 2023 3:02 pm Dagens russ er en skam.

Å fylle vannpistolene sine med øl og sprute inn i folk som ser på barnetoget med festantrekket på, og småbarn på skuldrene er intet annet enn en skandale.

Det stinker nå øl av kjolen til fruen. En venn av meg går nå rundt med småbarn som stinker øl. Jeg hadde flaks å unngikk å bli truffet.

Å tro at en kan oppføre seg som en idiot pga at en er russ, er noe som burde vært tatt tak i. Både av foreldrene og skolene. Skremmende dårlig barneoppdragelse ute å går dessverre.

Jeg er stolt av datteren min som ikke gadd å henge seg på russefeiringen, og som viser langt mer modenhet enn den gjennomsnittelige 19 åring her i landet.
Våres barn er alltid bedre enn andres.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Queenie skrev: ons mai 17, 2023 3:46 pm
Knaberaps skrev: ons mai 17, 2023 3:38 pm
Koskinen skrev: ons mai 17, 2023 3:19 pm Du syns det er greit at russen spruter øl på uskyldige småbarn? Spruter øl på bunader til 50-60000?
Like høl i huet som å kjøpe et klesplagg til den prisen.
De fleste bunader som benyttes i dag har ikke kostet så mye, men det er faktisk ikke så mye når det er snakk om et plagg man kan bruke I stort sett alle store begivenheter livet gjennom. Jeg har selv to stk og holder de kjært. Mange går i arv og gis som konfirmasjonsgave, jeg synes det er en fin norsk og nordisk tradisjon, vi skal være stolte av arven vår. Så fint håndverk er verdt sin vekt i gull, synes du det er bedre å kjøpe 20 polyestergensere og kjoler hvert år som ikke holder mer enn 3 ganger og forurenser veldig?
Faktisk flere liv gjennom, min mor har avhendet sin bunad og vinterbunad litt bit for bit og nå er de ulike delene av plagget en fryd å se på for en annen generasjon.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Henningsen skrev: ons mai 17, 2023 10:34 pm
Neptun skrev: ons mai 17, 2023 10:14 pm
Henningsen skrev: ons mai 17, 2023 9:53 pm

Ser ut til at det er flere som holder den gamle tradisjonen ved hevd, sikkert også den dag i dag.
Disse blir spesielt 'sjarmerende' når de døgner og fortsetter utover 17. ,
eller drar i gang igjen på dag 2.
Men de saken gjelder holdt nok ikke hele veien dit...
https://www.adressa.no/nyheter/trondhei ... til-17-mai
https://www.nrk.no/nyheter/mye-brak-og- ... 1.16412951
Det er det garantert. Noen få timer med søvn - og på'an igjen. Mange slitne personer å se i gata her. De så forresten slitne ut allerede i formiddag.

Nå er jeg i femtiårene, men husker fremdeles veldig godt natt til 17 mai. Selve 17 mai var vi spake og likte dårlig korpsmusikk på formiddagen :D - ikke snakk om noen dagenderpåpils på formiddagen nei. Maks et glass til bløtkaken etter folketoget.
He he, ja natt til 17. var jo en festdag nesten uten like. Og så vidt jeg kan se så er det fortsatt sånn for mange.
Synd at det utarter for enkelte, og særlig kjipt om ungene blir utsatt for ubehageligheter.
Det var tider det, men det hører fortiden til for min del, nå er det alkoholfritt pga litt kjøring av familie som kommer på besøk osv.
Har svingt litt over det der, full fest på 16 Mai er mer forbeholdt teenåringer.
17 Mai derimot har tatt mer over som en ordentlig festdag blant mange i 20 og 30-årene.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Knaberaps skrev: ons mai 17, 2023 3:55 pm
Queenie skrev: ons mai 17, 2023 3:46 pm synes du det er bedre å kjøpe 20 polyestergensere og kjoler hvert år som ikke holder mer enn 3 ganger og forurenser veldig?
Man kjøper selvsagt klær med kvalitet som varer mer enn 3 ganger bruk. Bunader som er gått i arv er en ting. En annen ting er å bestille bunad til 60 000 lapper. Er man rik er det jo ikke noe problem, men for den jevne arbeider er det nærmest umulig dersom man ikke har spinket og spart.

Bunader ligger på rundt 20 000 pluss minus. Det er mye mindre høl i huet å bruke penger på en slik.
Jada, de som syr jobber nok gladelig for 40 - 50 kr timen for å få det til å hende. Det er foresten ikke bare broderingen og stoffet som koster mange penger.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

peraleks skrev: ons mai 17, 2023 10:46 pm 17 Mai derimot har tatt mer over som en ordentlig festdag blant mange i 20 og 30-årene.
Det må vel være mest for dem som ikke skal på jobb eller skole dagen etterpå.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Knaberaps skrev: ons mai 17, 2023 10:50 pm
peraleks skrev: ons mai 17, 2023 10:46 pm 17 Mai derimot har tatt mer over som en ordentlig festdag blant mange i 20 og 30-årene.
Det må vel være mest for dem som ikke skal på jobb eller skole dagen etterpå.
Er ikke rent få som tar seg fri 18 Mai eller kjører full hjemmekontor dagen derpå.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

peraleks skrev: ons mai 17, 2023 10:46 pm
Henningsen skrev: ons mai 17, 2023 10:34 pm
Neptun skrev: ons mai 17, 2023 10:14 pm

Det er det garantert. Noen få timer med søvn - og på'an igjen. Mange slitne personer å se i gata her. De så forresten slitne ut allerede i formiddag.

Nå er jeg i femtiårene, men husker fremdeles veldig godt natt til 17 mai. Selve 17 mai var vi spake og likte dårlig korpsmusikk på formiddagen :D - ikke snakk om noen dagenderpåpils på formiddagen nei. Maks et glass til bløtkaken etter folketoget.
He he, ja natt til 17. var jo en festdag nesten uten like. Og så vidt jeg kan se så er det fortsatt sånn for mange.
Synd at det utarter for enkelte, og særlig kjipt om ungene blir utsatt for ubehageligheter.
Det var tider det, men det hører fortiden til for min del, nå er det alkoholfritt pga litt kjøring av familie som kommer på besøk osv.
Har svingt litt over det der, full fest på 16 Mai er mer forbeholdt teenåringer.
17 Mai derimot har tatt mer over som en ordentlig festdag blant mange i 20 og 30-årene.
Det var vel egentlig sånn tidligere også, men jeg fikk unger og et annet fokus i god tid før 30 årene og da endrer jo fokuset seg litt, naturligvis.
Nå som ungene er store så er det litt kjøring og henting av familiemedlemmer i stedet, så for min del så er ingene av delene en dag for festing, utover god mat og kake da.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Fordomsfull skrev: ons mai 17, 2023 6:25 pm
Neptun skrev: ons mai 17, 2023 6:05 pm
peraleks skrev: ons mai 17, 2023 5:40 pm
Sier ikke at alt var bedre før i tiden, men enkelte ting var bedre. Og 17 mai var en hyggelig dag for alle. Slik er det ikke lengre.
Det jeg forbinder med 17.mai som ungdom var at til den dagen skulle vi ha nok alkohol!
Det er langt bedre å rose barn&ungdom enn å kjefte på de og til stadighet fortelle de at de ikke kan eller forstår noesomhelst og at de eldre vet best osv.

Her en pappa som forteller om et russetreff han og noen andre foreldre var vakter på
https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/1 ... -kom-og-se

Jeg tror ikke linken er bak betalingsmur.
Slik var det i gamle dager, vi festet 16. mai og brukte 17. mai på å være fullesyke.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Henningsen skrev: ons mai 17, 2023 10:54 pm
peraleks skrev: ons mai 17, 2023 10:46 pm
Henningsen skrev: ons mai 17, 2023 10:34 pm

He he, ja natt til 17. var jo en festdag nesten uten like. Og så vidt jeg kan se så er det fortsatt sånn for mange.
Synd at det utarter for enkelte, og særlig kjipt om ungene blir utsatt for ubehageligheter.
Det var tider det, men det hører fortiden til for min del, nå er det alkoholfritt pga litt kjøring av familie som kommer på besøk osv.
Har svingt litt over det der, full fest på 16 Mai er mer forbeholdt teenåringer.
17 Mai derimot har tatt mer over som en ordentlig festdag blant mange i 20 og 30-årene.
Det var vel egentlig sånn tidligere også, men jeg fikk unger og et annet fokus i god tid før 30 årene og da endrer jo fokuset seg litt, naturligvis.
Nå som ungene er store så er det litt kjøring og henting av familiemedlemmer i stedet, så for min del så er ingene av delene en dag for festing, utover god mat og kake da.
Utvilsomt, også er det jo også slik nå at folk venter ordentlig lenge med å få barn, svært mange studerer veldig lenge(Tror snittalderen er rundt 28 år på Blindern akkurat nå) som igjen vil si at man finner en del rundt om i 20 og 30-årene som har veldig mye tid. Merker meg generelt sett og at det er mer festing blant eldre garden, fant mye 50 + på flere av disse uteserveringene i dag på diverse klubber. Som regel de mest påseila.
Sist redigert av peraleks den ons mai 17, 2023 10:59 pm, redigert 1 gang totalt.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

peraleks skrev: ons mai 17, 2023 10:52 pm Er ikke rent få som tar seg fri 18 Mai eller kjører full hjemmekontor dagen derpå.
Det er ikke bare bare å ta seg fri fra jobben. Noen bruker nok egenmelding, men det er jo lett å gjennomsku. En farlig praksis dersom man vil ha et godt rykte på jobben. Og tar man hjemmekontor daler garantert produktiviteten alt etter lengden og nivået på festen. Men i dag derimot, er det nok mye party rundt omkring. Skulle gjerne ha deltatt. Bare litt her hjemme med madammen og anlegget. Men neeeeida...
Sist redigert av Knaberaps den ons mai 17, 2023 11:01 pm, redigert 1 gang totalt.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

kytec skrev: ons mai 17, 2023 10:55 pm Slik var det i gamle dager, vi festet 16. mai og brukte 17. mai på å være fullesyke.
I mitt over 50 årige liv, har jeg vært fyllesyk 2 ganger. Hva som skjedde aner jeg ikke, men noe lumsk må jeg ha fått i meg.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

kytec skrev: ons mai 17, 2023 10:55 pm
Fordomsfull skrev: ons mai 17, 2023 6:25 pm
Neptun skrev: ons mai 17, 2023 6:05 pm

Sier ikke at alt var bedre før i tiden, men enkelte ting var bedre. Og 17 mai var en hyggelig dag for alle. Slik er det ikke lengre.
Det jeg forbinder med 17.mai som ungdom var at til den dagen skulle vi ha nok alkohol!
Det er langt bedre å rose barn&ungdom enn å kjefte på de og til stadighet fortelle de at de ikke kan eller forstår noesomhelst og at de eldre vet best osv.

Her en pappa som forteller om et russetreff han og noen andre foreldre var vakter på
https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/1 ... -kom-og-se

Jeg tror ikke linken er bak betalingsmur.
Slik var det i gamle dager, vi festet 16. mai og brukte 17. mai på å være fullesyke.
Læreren vår på videregående sa at hun hadde vært lærer på Danielsen (kristen privatskole i Bergen) og der hadde de eksamen i gymnastikk( de måtte gå opp i alle fag på privatskoler, forstod jeg) - 18.mai. Skjønt de som gikk der - var av typen som ikke festet.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Knaberaps skrev: ons mai 17, 2023 10:58 pm
peraleks skrev: ons mai 17, 2023 10:52 pm Er ikke rent få som tar seg fri 18 Mai eller kjører full hjemmekontor dagen derpå.
Det er ikke bare bare å ta seg fri fra jobben. Men noen bruker nok egenmelding, men det er jo lett å gjennomsku. En farlig praksis dersom man vil ha et godt rykte på jobben. Og tar man hjemmekontor daler garantert produktiviteten alt etter lengden og nivået på festen. Men i dag derimot, er det nok mye party rundt omkring. Skulle gjerne ha deltatt. Bare litt her hjemme med madammen og anlegget. Men neeeeida...
Arbeidsgivere er nok godt kjent med at 17. Mai generelt sett er en dag hvor det nytes alkohol, derfor legges det sjeldent opp til oppdrag og annet den 18. Mai, dette er dog fra et kontor-perspektiv. Jeg tviler ikke et sekund på at dette er nok ikke fullt så alright på arbeidsplasser hvor det er full guffe hver dag.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Knaberaps skrev: ons mai 17, 2023 11:00 pm
kytec skrev: ons mai 17, 2023 10:55 pm Slik var det i gamle dager, vi festet 16. mai og brukte 17. mai på å være fullesyke.
I mitt over 50 årige liv, har jeg vært fyllesyk 2 ganger. Hva som skjedde aner jeg ikke, men noe lumsk må jeg ha fått i meg.
Kondolerer

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Everenga skrev: ons mai 17, 2023 11:04 pm Kondolerer
Nåja. Synes det er særDELes kjekt å ta meg en fest, og å kunne gå på fjelltur dagen etterpå. Ikke at jeg har til vane for å gjøre det "dagen derpå", men jeg kan...

Everenga

Legg inn av Everenga »

Knaberaps skrev: ons mai 17, 2023 11:07 pm
Everenga skrev: ons mai 17, 2023 11:04 pm Kondolerer
Nåja. Synes det er særDELes kjekt å ta meg en fest, og å kunne gå på fjelltur dagen etterpå. Ikke at jeg har til vane for å gjøre det "dagen derpå", men jeg kan...
Flott for deg. Du høres uhorvelig kjedelig ut.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Everenga skrev: ons mai 17, 2023 11:20 pm Flott for deg. Du høres uhorvelig kjedelig ut.
Neimen huffda? Ok, skulle ønske jeg ble fyllesyk etter en fest kun fordi at du skal synes jeg er artig.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Knaberaps skrev: ons mai 17, 2023 11:22 pm
Everenga skrev: ons mai 17, 2023 11:20 pm Flott for deg. Du høres uhorvelig kjedelig ut.
Neimen huffda? Ok, skulle ønske jeg ble fyllesyk etter en fest kun fordi at du skal synes jeg er artig.
Din evne til å bli eller ikke bli fyllesyk gir jeg ganske godt beng I.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Knaberaps skrev: ons mai 17, 2023 10:50 pm
peraleks skrev: ons mai 17, 2023 10:46 pm 17 Mai derimot har tatt mer over som en ordentlig festdag blant mange i 20 og 30-årene.
Det må vel være mest for dem som ikke skal på jobb eller skole dagen etterpå.
Virker som søndag også har blitt en ny "lørdag".
Fulle hus på Solsiden hver søndag. Der sitter mange unge (og voksne) å drikker seg fulle på champagne o.a.
Har de ikke forpliktelser?

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Everenga skrev: ons mai 17, 2023 11:27 pm Din evne til å bli eller ikke bli fyllesyk gir jeg ganske godt beng I.
Ja, ser det der, grinebitern...

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Neptun skrev: ons mai 17, 2023 11:27 pm Virker som søndag også har blitt en ny "lørdag".
Fulle hus på Solsiden hver søndag. Der sitter mange unge (og voksne) å drikker seg fulle på champagne o.a.
Har de ikke forpliktelser?
Bransjekveld på søndager. Dørvakter (PSS) for det meste og en del bartendere og sjefene. De jobber på spreng i helgene og enkelte ukedager, så tar de det ut på søndager.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

peraleks skrev: ons mai 17, 2023 10:52 pm
Knaberaps skrev: ons mai 17, 2023 10:50 pm
peraleks skrev: ons mai 17, 2023 10:46 pm 17 Mai derimot har tatt mer over som en ordentlig festdag blant mange i 20 og 30-årene.
Det må vel være mest for dem som ikke skal på jobb eller skole dagen etterpå.
Er ikke rent få som tar seg fri 18 Mai eller kjører full hjemmekontor dagen derpå.
Selvfølgelig, i morgen skal jeg ha hjemmekontor. Skål 🥃

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Knaberaps skrev: ons mai 17, 2023 11:33 pm
Neptun skrev: ons mai 17, 2023 11:27 pm Virker som søndag også har blitt en ny "lørdag".
Fulle hus på Solsiden hver søndag. Der sitter mange unge (og voksne) å drikker seg fulle på champagne o.a.
Har de ikke forpliktelser?
Bransjekveld på søndager. Dørvakter (PSS) for det meste og en del bartendere og sjefene. De jobber på spreng i helgene og enkelte ukedager, så tar de det ut på søndager.
OK, det er veldig mye folk ute da.
Spesielt på noen steder - som Barmuda, så regnet med det var "vanlige" folk. Var ikke slik tidligere (mer enn ti år siden), så relativt nytt er det.
Sist redigert av Neptun den ons mai 17, 2023 11:51 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Everenga skrev: ons mai 17, 2023 11:27 pm
Knaberaps skrev: ons mai 17, 2023 11:22 pm
Everenga skrev: ons mai 17, 2023 11:20 pm Flott for deg. Du høres uhorvelig kjedelig ut.
Neimen huffda? Ok, skulle ønske jeg ble fyllesyk etter en fest kun fordi at du skal synes jeg er artig.
Din evne til å bli eller ikke bli fyllesyk gir jeg ganske godt beng I.
Det er interessant informasjon jeg merker meg og skal huske da det er av betydning for meg hva du mener om brukers evne til å drikke uten å bli syk.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Neptun skrev: ons mai 17, 2023 11:49 pm OK, det er veldig mye folk ute da.
Spesielt på noen steder - som Barmuda, så regnet med det var "vanlige" folk. Var ikke slik tidligere (mer enn ti år siden), så relativt nytt er det.
Det er så klabert andre der også som enten er trygdet eller har jobber der man kan gjøre slikt. Selv skal jeg ta med madammen for noen kalde i morgen. Bransjekveld som sådan er ikke noe nytt, men har merket meg at det har tatt seg temmelig mye opp de siste årene, ja. Men nå er det natt for en gammel sliter som må holde hjulene i gang. Greit på en røddag da lønna mer enn dobles.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

kytec skrev: ons mai 17, 2023 11:49 pm Det er interessant informasjon jeg merker meg og skal huske da det er av betydning for meg hva du mener om brukers evne til å drikke uten å bli syk.
Høhø :)

Champis

Legg inn av Champis »

Queenie skrev: ons mai 17, 2023 3:44 pm
Neptun skrev: ons mai 17, 2023 3:23 pm
Koskinen skrev: ons mai 17, 2023 3:02 pm Dagens russ er en skam.

Å fylle vannpistolene sine med øl og sprute inn i folk som ser på barnetoget med festantrekket på, og småbarn på skuldrene er intet annet enn en skandale.

Det stinker nå øl av kjolen til fruen. En venn av meg går nå rundt med småbarn som stinker øl. Jeg hadde flaks å unngikk å bli truffet.

Å tro at en kan oppføre seg som en idiot pga at en er russ, er noe som burde vært tatt tak i. Både av foreldrene og skolene. Skremmende dårlig barneoppdragelse ute å går dessverre.

Jeg er stolt av datteren min som ikke gadd å henge seg på russefeiringen, og som viser langt mer modenhet enn den gjennomsnittelige 19 åring her i landet.
Gjelder også unge voksne som har gjort 17 mai til en fyllefest - som ødelegger dagen for alle.
Slik var det ikke for 10 år siden, det er noe som ha kommet i senere tid. I dag meldes om slåsskamper i Halden, andre vil ikke la barna sine være i sentrum grunnet fulle mennesker som oppfører seg helt forferdelig. Det skjønner jeg godt.

Hvorfor ble det slik, er det manglende oppdragelse og grensesetting gjennom hele barn -og ungdommen som er årsaken?
Jeg tror dette er et Oslofenomen som har spredd seg, champagnefrokosten har blitt utvidet til en dag med fylla. Synes det er mismatch, de som gleder seg mest til 17 mai er barna, litt som å drikke seg sørpe full på juleaften

Oslofenomen 😂

Jeg er klar over at du mener at alt som er gang i verden har utspring i Oslo, men har du egentlig sett hvordan dette foregår i en del andre byer i Norge - noe det har gjort ganske lenge?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»