Norsk ungdom mangler oppdragelse

Svar
Jhinx

Re: Norsk ungdom mangler oppdragelse

Legg inn av Jhinx »

Neptun skrev: man mai 22, 2023 12:13 pm
peraleks skrev: søn mai 21, 2023 11:50 pm
Neptun skrev: søn mai 21, 2023 11:19 pm

Tror du "barn" (under 18) annonserer til sine foreldre at de skal drikke seg fulle?
Merkelig kommentar.
Nei barn er der ute og tester grenser, dette burde man som forelder vite.
Og spesielt på dager hvor det nasjonalt sett drikkes i alle aldersgrupper. Når 13-14 åringer har anledning til å både drikke seg bort, rave rundt drita i sentrum og dette sågar uten at verken far eller mor har anledning til å plukke dem opp så gjør man en slett jobb som forelder.
Om ens 13-14 åring er sent ute og drikker alkohol så burde barnevernet motta bekymringsmelding.

Da er man ikke skikket til å ha barn.
Sikkert andre tider nå. Men når jeg var 13-14 år, så drakk over 50% av alle ungdommene i den alderen.
Ville blitt travelt for barnevernet i den tiden 😅
Forskjellen da, vi oppførte oss som regel skikkelig og visste å ikke lage bråk.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Neptun skrev: man mai 22, 2023 12:13 pm
peraleks skrev: søn mai 21, 2023 11:50 pm
Neptun skrev: søn mai 21, 2023 11:19 pm

Tror du "barn" (under 18) annonserer til sine foreldre at de skal drikke seg fulle?
Merkelig kommentar.
Nei barn er der ute og tester grenser, dette burde man som forelder vite.
Og spesielt på dager hvor det nasjonalt sett drikkes i alle aldersgrupper. Når 13-14 åringer har anledning til å både drikke seg bort, rave rundt drita i sentrum og dette sågar uten at verken far eller mor har anledning til å plukke dem opp så gjør man en slett jobb som forelder.
Om ens 13-14 åring er sent ute og drikker alkohol så burde barnevernet motta bekymringsmelding.

Da er man ikke skikket til å ha barn.
Greit, vil du overta ansvaret for ungene, då? Det er masse unger som vokser opp med foreldre som enten ikke burde hatt unger eller som i hvertfall ikke burde ha det hele ansvaret - og som trenger avlastning. Som de ikke får, selv om noen faktisk gjør det. Problemet er ofte at en av foreldrene er fraværende og ofte faren. Eller at en eller begge foreldrene har psykiske problemer, slik at det ikke er voksenpersoner nok - til å følge ungene godt nok opp.
Men du har kanskje noen løsningsforslag til den elendigheten med unger&ungdom du så pågående - vil ha frem?

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Centrist skrev: man mai 22, 2023 12:19 pm
Winnowill skrev: man mai 22, 2023 11:34 am Alltid hardt å høre sannheten, bedre å si at dette gjelder ikke dine unger. Aldri dine vettu. Alle andres feil og alle andres unger. 😏 Den som forholder seg til realiteten er alle andre enn foreldre selv. Tråden er et fint eks på det.
Så den som velger å basere sine svake antakelser på anekdoter er de som forholder seg til realiteten?
Du er vittig, du er det. Anekdoter vettu.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Winnowill skrev: man mai 22, 2023 1:48 pm Du er vittig, du er det. Anekdoter vettu.
Har du noe annet å komme med enn anekdotiske bevis da? Jeg har ikke sett det.

UngData undersøkelsene viser at dagens ungdom ruser seg stabilt like lite/mye som før, de har tettere bånd til foreldre og føler på et større press til å opptre så perfekt som mulig; Herunder utseendemessig, fysiologisk, sosialt og akademisk.

Overnevnte vil føre til at en viss andel tipper over kanten, hvorav noen får psykiske problemer mens noen har behov for å være idioter på 17. Mai. Selvfølgelig ikke en unnskyldning, men under enhver omstendighet en analyse med mer belegg enn det tullet du holder på med.

startelver

Legg inn av startelver »

Nå er heldigvis flertallet av familier i Norge fornuftige folk. Støtter opp om idrettsforeninger i nærmiljøet, eller deltar i andre sunne aktiviteter, så barn med sunne holdninger er det nok av i Norge.

Men det er ikke de vi hører om i media.

At jeg rappet en whiskyflaske fra pappa når jeg var 15 år for å ta med på en fest er vel største rampestreken jeg var med på i tenårene. Men det er bare noen smågreier som alle ungdommer går igjennom.

Fikk klar beskjed om ikke å gjøre det igjen.

Centrist

Legg inn av Centrist »


peraleks

Legg inn av peraleks »

Centrist skrev: søn mai 28, 2023 9:19 pm https://www.nrk.no/ytring/alt-var-allti ... 1.16420005

Interessant.
Treffer godt her ja:

Innrømmelse: Jeg er også redd for at teknologien skal strupe den egne tenkningen. Jeg er også redd for å bli sittende og surfe på den hersens mobilen dagen lang. Men her en dag sa en kompis dette til meg: Jeg oppdaget nylig at datteren min ligger våken hele nettene med den telefonen i hendene.

Huff, sa jeg, så fælt. Den telefonen!
Hun leser, sa han, hele nettene. På telefonen.

Vi lar de unge ta støyten. Alltid. Og helst guttene.

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

Aldri har vi hatt så fin ungdom. Men ungdom har til alle tider blitt betegnet som uoppdragen. Det å hylle sitt eget barn er komisk.
I ungdommen skal man prøve ut livet og lar man det være så går mye av livet fra en.

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Frode57 skrev: søn mai 28, 2023 10:30 pm Aldri har vi hatt så fin ungdom. Men ungdom har til alle tider blitt betegnet som uoppdragen. Det å hylle sitt eget barn er komisk.
I ungdommen skal man prøve ut livet og lar man det være så går mye av livet fra en.
Så dersom man ikke har "prøvd ut livet" ved å drive med fyll og dop, og alt det bærer med seg. Så har man levd et mindreverdig liv?

OK

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

Du kan jo velge selv . Men det er lurt å leve ungdomstiden mens du enda har den. Man blir så fordømt varsom og redd når man er ferdig utviklet som voksen og det er rundt 20 - 25 år. Man kan godt klare å leve livet uten fyll og dop. Det er bare å gå på pub og dansesteder og menge seg . Men i Norge er alkoholkulturen ganske så inngrodd. Vi blir mer og mer kontinentale og da blir det også vin og shots.

Det er ganske godt å ha seg ei skikkelig fyllekule og ha det særs morsomt for så å komme tilbake til skolehverdagen og arbeide. Det er ingen motsetning der. Jeg er sjokkert over danskene for de har ikke de gode vanene som nordmenn har når det gjelder drikking og kjøring.

Så Norge er til å se opp til i så måte . Men det skrives det lite om i media. For alt skal være galt med Norge. Men friluftslivet og alkoholfri kjøring kan andre land se opp til.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Neptun skrev: ons mai 17, 2023 3:23 pm
Koskinen skrev: ons mai 17, 2023 3:02 pm Dagens russ er en skam.

Å fylle vannpistolene sine med øl og sprute inn i folk som ser på barnetoget med festantrekket på, og småbarn på skuldrene er intet annet enn en skandale.

Det stinker nå øl av kjolen til fruen. En venn av meg går nå rundt med småbarn som stinker øl. Jeg hadde flaks å unngikk å bli truffet.

Å tro at en kan oppføre seg som en idiot pga at en er russ, er noe som burde vært tatt tak i. Både av foreldrene og skolene. Skremmende dårlig barneoppdragelse ute å går dessverre.

Jeg er stolt av datteren min som ikke gadd å henge seg på russefeiringen, og som viser langt mer modenhet enn den gjennomsnittelige 19 åring her i landet.
Gjelder også unge voksne som har gjort 17 mai til en fyllefest - som ødelegger dagen for alle.
Slik var det ikke for 10 år siden, det er noe som ha kommet i senere tid. I dag meldes om slåsskamper i Halden, andre vil ikke la barna sine være i sentrum grunnet fulle mennesker som oppfører seg helt forferdelig. Det skjønner jeg godt.

Hvorfor ble det slik, er det manglende oppdragelse og grensesetting gjennom hele barn -og ungdommen som er årsaken?
Menneskene er med tiden, blit noen fordervede øgler på to bein. Egoismen er "sprutet" inn i podene fra fødselen. Se dere omkring hvordan unger dilles og krolles med, selv en anelse konsekvens er borte.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Praktfullt eksempel på hvordan man skal håndtere unger/ungdom uten oppdragelse. (som gjelder fleste i disse dager)
https://www.viralomania.com/handlevogn- ... jKekdZlf08

Bare synd han ikke gjorde det samme med mora.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Neptun skrev: fre jun 09, 2023 3:31 pm Praktfullt eksempel på hvordan man skal håndtere unger/ungdom uten oppdragelse. (som gjelder de fleste i disse dager)
https://www.viralomania.com/handlevogn- ... jKekdZlf08

Bare synd han ikke gjorde det samme med mora.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Neptun skrev: fre jun 09, 2023 3:31 pm Praktfullt eksempel på hvordan man skal håndtere unger/ungdom uten oppdragelse. (som gjelder fleste i disse dager)
https://www.viralomania.com/handlevogn- ... jKekdZlf08

Bare synd han ikke gjorde det samme med mora.
Haha, herlig. Skjønte mora noe tro?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

ehall skrev: fre jun 09, 2023 3:56 pm
Neptun skrev: fre jun 09, 2023 3:31 pm Praktfullt eksempel på hvordan man skal håndtere unger/ungdom uten oppdragelse. (som gjelder fleste i disse dager)
https://www.viralomania.com/handlevogn- ... jKekdZlf08

Bare synd han ikke gjorde det samme med mora.
Haha, herlig. Skjønte mora noe tro?
Selvsagt gjorde hun ikke det.
Hun er garantert rasende på den slemme mannen som gjorde noe sånt med englebarmet hennes. (egentlig jævelungen)

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Cannabis Connoisseur skrev: fre jun 09, 2023 3:57 pm
Neptun skrev: fre jun 09, 2023 3:31 pm Praktfullt eksempel på hvordan man skal håndtere unger/ungdom uten oppdragelse. (som gjelder fleste i disse dager)
https://www.viralomania.com/handlevogn- ... jKekdZlf08

Bare synd han ikke gjorde det samme med mora.
Det er jo foreldrene sin feil at ungen er sånn, så han burde definitivt gitt mora det meste fra kartongen.
Ja det er sant. De er et produkt av sine foreldre, så hun burde definitivt fått sin andel.

Men jeg har litt sansen for at andre griper inn og bidrar med oppdragelse også.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»