Norske fødselstall

Svar
Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Re: Norske fødselstall

Legg inn av Interessert »

GiPazzini_85 skrev: lør mai 20, 2023 2:59 pm
Interessert skrev: fre mai 19, 2023 6:01 pm Er der ikke mer enn nok folk i verden?
Jo alt for mange.
Kynisk sagt er det for mange mennesker på verdensbasis, men for få av den typen som holder hjulene i gang.
Du får meg ikke ned på rasismenivå. Feks Afrikanere kan også være flinke, om de får muligheten. Det vet jeg.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Interessert skrev: lør mai 20, 2023 3:43 pm
GiPazzini_85 skrev: lør mai 20, 2023 2:59 pm
Interessert skrev: fre mai 19, 2023 6:01 pm Er der ikke mer enn nok folk i verden?
Jo alt for mange.
Kynisk sagt er det for mange mennesker på verdensbasis, men for få av den typen som holder hjulene i gang.
Du får meg ikke ned på rasismenivå. Feks Afrikanere kan også være flinke, om de får muligheten. Det vet jeg.
Ved at rase var det første du tenkte på og afrikanere ble nevnt i samme slengen her sier vel sitt... Det stod ingenting i mitt innlegg om rase.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Hvordan skulle det ellers tolkes?

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Produktive = Bra
Uproduktive = Ikke bra

Tror det var slik han tenkte. Uavhengig av om de er venstrehendte eller høyrehendte.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Interessert skrev: lør mai 20, 2023 4:03 pm Hvordan skulle det ellers tolkes?
Han nevnte jo ikke et eneste ord om folkeslag der men dro generelt sett en strek på produktive/uproduktive mennesker.

Om man ser på Norge i sin helhet har man først og fremst behov for ung arbeidskraft med høy utdanning(Da i særpreg innenfor helse, ingeniørfag, IT), dette er generelt sett en arbeidsgruppe som det er enorm rift om i de absolutt aller fleste utviklede land.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Etter min mening så er det ikke for mange mennesker på kloden, men det er mange land med ubalanserte befolkningspyramider i forhold til alder.

Eksempelvis så var Nigeria et land med rundt 206 millioner innbyggere ved opptelling i 2020. kun rundt 5 670 000 av innbyggerne var over 65 år gamle (2,75%), mens rundt 88 000 000 av innbyggerne var 14 år eller yngre (42,67%).
Imens så var Hellas et land med rundt 10,7 millioner innbyggere ved opptelling i 2020. Omtrent 2 400 000 av innbyggerne var over 65 år gamle (22,43%), mens kun 1 500 000 av innbyggerne var 14 år eller yngre (14,53%).

Det ville vært fordelaktig for begge land hvis flere av barna i Nigeria hadde vokst opp i Hellas med greske foreldre. Disse 88 millionene med barn er ikke for mange for planeten, men de er for mange for én nasjon og ett lands skolesystem. Man ender opp med en veldig stor andel voksne som har dårligere lese- og skrivekunnskaper enn det som er ønskelig. Mindre historisk, vitenskaplig og politisk kunnskap enn ønskelig. Og mindre opplæring i kritisk og logisk tenkning og problemløsning i en ordnet og kontrollert form.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Dette er en reklame fra den gang da hver norske kvinne fikk nesten 5,0 barn, en fantastisk tid hvor folk, spesielt kvinnene, var langt lykkeligere enn i dag. Det er dette vi må tilbake til dersom sivilisasjonen skal bestå
Bilde

Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Legg inn av Gideg »

Texas_John skrev: lør mai 20, 2023 5:11 pm Dette er en reklame fra den gang da hver norske kvinne fikk nesten 5,0 barn, en fantastisk tid hvor folk, spesielt kvinnene, var langt lykkeligere enn i dag. Det er dette vi må tilbake til dersom sivilisasjonen skal bestå
► Show Spoiler


Det var den tid da menn var det prioriterte kjønn og kvinner måtte leve på menns premisser.
Kan aldri tenke meg at det er mange kvinner som ønsker seg et slikt liv i dag.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Jolla skrev: lør mai 20, 2023 4:06 pm Produktive = Bra
Uproduktive = Ikke bra

Tror det var slik han tenkte. Uavhengig av om de er venstrehendte eller høyrehendte.
Da blir det veldig subjektivt da. Hva er premissene? Alt av individuelle forutsetninger har en grunn.

Men egentlig var ikke det noe å bemerke, om man ikke tenkte på noe særskilt definerbart. Det blir kun en annen måte å si at der er for mye folk på, med en skjelende undertone i en eller annen retning. Man skjeler altså til noen/noe. Da er det sannsynligvis visse grupperinger som ligger i bakhodet.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Interessert skrev: lør mai 20, 2023 5:18 pm
Jolla skrev: lør mai 20, 2023 4:06 pm Produktive = Bra
Uproduktive = Ikke bra

Tror det var slik han tenkte. Uavhengig av om de er venstrehendte eller høyrehendte.
Da blir det veldig subjektivt da.
Selvfølgelig er det subjektivt. Men det er det hvis man snakker om etnisitet også slik du tolket det. Det er subjektivt hvilken etnisitet du tenker på som mer eller mindre bra for samfunnet. Det er ikke slik at én etnisitet er bedre enn en annen og at @GiPazzini_85 nødvendigvis tenker på den måten som du tenker angående forskjellige etnisiteter.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Han skrev "den typen" mennesker ( som er uproduktive)

peraleks

Legg inn av peraleks »

Interessert skrev: lør mai 20, 2023 6:08 pm Han skrev "den typen" mennesker ( som er uproduktive)
Han kunne like så godt referert til eldre mennesker.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

peraleks skrev: lør mai 20, 2023 6:52 pm
Interessert skrev: lør mai 20, 2023 6:08 pm Han skrev "den typen" mennesker ( som er uproduktive)
Han kunne like så godt referert til eldre mennesker.
Der berører du noe vesentlig. Vi må gjøre noe med elde. Da trenger vi enda færre nye fødsler.
Det bør settes langt mer inn på å bekjempe aldringsprosessen. Burde være av høyeste prioritet.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Interessert skrev: lør mai 20, 2023 7:03 pm
peraleks skrev: lør mai 20, 2023 6:52 pm Han kunne like så godt referert til eldre mennesker.
Der berører du noe vesentlig. Vi må gjøre noe med elde. Da trenger vi enda færre nye fødsler.
Det bør settes langt mer inn på å bekjempe aldringsprosessen. Burde være av høyeste prioritet.
Realiteten er at det viktigste velferdstiltaket som kan innføres de kommende tiårene er aktiv dødshjelp

peraleks

Legg inn av peraleks »

Interessert skrev: lør mai 20, 2023 7:03 pm
peraleks skrev: lør mai 20, 2023 6:52 pm
Interessert skrev: lør mai 20, 2023 6:08 pm Han skrev "den typen" mennesker ( som er uproduktive)
Han kunne like så godt referert til eldre mennesker.
Der berører du noe vesentlig. Vi må gjøre noe med elde. Da trenger vi enda færre nye fødsler.
Det bør settes langt mer inn på å bekjempe aldringsprosessen. Burde være av høyeste prioritet.
Vi kan for eks. heve pensjonsalderen.
Samtidig bedre studiet på hvorfor unge mennesker i dag får færre barn(Det er antagelig langt mer enn bare det økonomiske som stikker under her), tenke nytt og jobbe mer i en retning hvor man prøver å øke antall fødsler.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Interessert skrev: lør mai 20, 2023 4:03 pm Hvordan skulle det ellers tolkes?
Mennesker med høy utdanning får færre barn. De man på folkelig vis gjerne kan kalle idiotene får derimot barn hyppigere enn godt er.
Hvilket land man befinner seg i har ikke så mye å si, det er samme mekanismene som gjelder overalt.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

newsflash skrev: fre mai 19, 2023 5:15 pm Barne- og familieminister Kjersti Toppe ønsker å få opp de norske fødselstallene, etter at en i 2022 satte nok en negativ rekord i med kun 1,4 barn pr kvinne.

Hun tar f.eks. til orde for:
  • Å styrke den økonomiske støtten til studenter og andre unge som får barn
  • Å gi skattelette eller økonomiske overføringer til familier som får mer enn to barn
  • Å slette studiegjeld for de som får barn i studietiden
  • Å øke barnetrygden for barn mellom seks og 18 år
  • Å utvide retten til barnehageplass for desemberbarna eller innføre løpende barnehageopptak
  • Å bruke boligpolitikken for å få bedre plass til familier i byene
https://www.vg.no/nyheter/i/pQbJRG/kjer ... flere-barn

Tror det er flere av tiltakene her som kan ha effekt, særlig dette med løpende barnehageopptak og det å øke støtten til studenter og unge som får barn vil bidra positivt for å få opp fødselstallene.
Akkurat dette har jeg vist til tidligere og da også vist til at fødeslstallene for Oslo var enda verre og det laveste tallet EVVER, med en fødselsrate på 1,25 og det i DEN byen der de sier det er suverent flest innvandrere - som de samme påstår produserer så mye unger, se her med linker og henvisninger - i linken her
viewtopic.php?p=1396625&hilit=fertilitet#p1396625

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

anbessa skrev: lør mai 20, 2023 7:47 pm
Interessert skrev: lør mai 20, 2023 4:03 pm Hvordan skulle det ellers tolkes?
Mennesker med høy utdanning får færre barn. De man på folkelig vis gjerne kan kalle idiotene får derimot barn hyppigere enn godt er.
Hvilket land man befinner seg i har ikke så mye å si, det er samme mekanismene som gjelder overalt.
En palestiner ble intervjuet og det ble vist i et TV-program om Palestina. Palestineren ble spurt hvor mage unger han hadde og han svarte 9. Så spurte intervjueren om hvorfor han fikk så mange unger og han svarte; vi har ikke arbeid og bor trangt.
Det siste var tilfellet da jeg var unge på slutten av 50-tallet og 60-tallet og da fikk folk store ungekull. De fikk vel det tidligere og, men da var arbeidsdagene til folk lengre og slik skulle de være mer sliten når de kom hjem. Men som jeg har skrevet før; i Solhemslien i Bergen er det noen 4-etasjes blokker med to leiligheter i hver etasje og i en av de oppgangene bodde mange jeg kjente ca 1970 og - der i den ene oppgangen bodde det 4 familier med 6 unger hver. PLUSS at det også bodde unger i de andre leilighetene i oppgangen. Nei, det bodde ingen innvandrere der da. De som jeg var mest med, som og skrevet her før - de hadde 9 unger. Men det nest største ungekullet jeg har hørt om, er tidligere innvandringspolitisk talsperson i Frp, Jon Helgheim, sitat Wikipedia;

"Jon Engen-Helgheim (født 21. august 1981 i Nedre Eiker)[3] er en norsk politiker (FrP) som var stortingsrepresentant fra 2017 til 2021. FrP i Oslo gikk tilbake ved stortingsvalget i 2021 og Helgheim kom ikke inn på Stortinget.[4] Han er vararepresentant for Oslo fra 2021.

Bakgrunn og virke
Han vokste opp i Hokksund i en familie tilknyttet trossamfunnet Brunstad Christian Church (BCC eller Smiths venner). Han har 13 søsken. Som voksen har han ikke vært aktiv i BCC.[5] I 2019 uttalte han at han ikke likte at jentene i Smiths venner ble presset til å gå med skjørt og ha lange fletter.[6]
-------
Så Frp-ere som henger ut innvandrere for å få for mange unger, de kan og vise til Jon Helgheims familie. Selv om verken Jon helgheim eller andre som blir fødte i barnerike familier har kunnet innvirke på antallet søsken de fikk/får.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Texas_John skrev: fre mai 19, 2023 10:41 pm Selvsagt handler det ikke om penger. Selv i land med høy fødselsrate er det jo slik at et mindretall av menn fører genene sine videre. Som jeg har påpekt tidligere, en gjennomsnittlig mann fører ikke genene sine videre. Slik har det alltid vært, og vil nok alltid være.

For å si det litt folkelig; kvinner ønsker ikke å få barn med (det som i deres øyne er) tapere. Denne effekten er forsterket i land som Norge, hvor så mange kvinner tar høyere utdanning (og riktignok holdes kunstig i live gjennom en subsidiert jobb i det offentlige).

Fortsettelse kommer
Bortsett fra at statistikken din er svada. Hver 5 mann er barnløs når han fyller 50. Altså får 80% av menn barn.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

newsflash skrev: fre mai 19, 2023 9:27 pm Overhodet ikke.

Jeg mener det er fullt mulig å få opp fødselsraten uten at vi innfører regler Taliban skulle være stolt av.
Du nevnte vel også forbud mot prevensjon, og ja, jeg kunne med fordel ha sluppet å få i meg østrogen fra blant annet p-pilleforurensning hver gang jeg tar et glass vann fra springen, noe som fører til lavere testosteronverdier hos menn (som igjen fører til mindre sex og færre barn)

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Jolla skrev: fre mai 19, 2023 6:56 pm Enig. Etter hvert som AI utvikles så bør de fleste jobber som ikke direkte har menneskelig kontakt få større og større grad av AI som tar seg av det. Og når man kommer til Westworld nivå på fysiske roboter også, så kan også denne delen av arbeidslivet bli supplementært av AI.
På et tidspunkt, når AI er tilstrekkelig avansert så bør derimot AI motta lønn/betale skatt for å opprettholde konkurransedyktigheten og for å forsikre at overskuddet går til fellesskapet ikke til en CEO som eier et milliardselskap hvor alle andre ansatte er AI og hele overskuddet går til én person.
Den naturlige konklusjonen på denne utviklingen blir at denne ene personen også er en AI. Eller androide, om du vil.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Pernille skrev: lør mai 20, 2023 8:22 am Ikke nødvendigvis. Husk at dette er noe som gjelder for alle vestlige land og dermed vil det bli stor konkurranse om den kvalifiserte arbeidskraften. Hvor skal disse da hentes fra? Det vi absolutt ikke trenger er ukvalifisert arbeidskraft fra land i den tredje verden. Det vil bare gjøre situasjonen vondt verre da de i mye større grad legger beslag på de samme tjenestene som de var ment å dekke opp for, og da faller absolutt hele poenget bort.
Tredje verden, flyktning eller innvandrer er ikke det samme som ukvalifisert. Mange har både kompetanse og kvalitet. Taperne i samfunnet er de som har mest å frykte fra innvandring av disse.
Fallende fødselstall er nok noe vi bare må omstille oss til å håndtere.
Det tror jeg du har helt rett i.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Scuderia skrev: fre mai 19, 2023 11:34 pm
fargerik skrev: fre mai 19, 2023 10:56 pm Damene er smartere enn menn,
Nei, det er de ikke. Hvor leser du sånt tull?
Kanskje ikke smartere, men andelen som fullfører videregående og skaffer seg høyere utdanning er større. Og det kan sies å være smart.

KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

newsflash skrev: fre mai 19, 2023 6:15 pm
Interessert skrev: fre mai 19, 2023 6:12 pm Tror det argumentet er overdrevent. Jeg tror ikke så mye på at det trengs særlig folk til å opprettholde noenting om ikke lenge. Det meste kan automatiseres. Politikerne bruker det der som argument, fordi de frykter at den eldre garde skal bli for mektig, og få for mye å si. Det hele er et spill.
Tja, Japanerne har kommet et stykke på vei, jeg stiller meg tvilende til at en kan automatisere f.eks. omsorgstjenester i alt for stor grad. Mennesker er sosiale dyr, vi trenger menneskelig kontakt.
Enig i dette med sosialisering og (positiv) kontakt, samtidig forventer jeg at automatisering blir en essensiell del av eldreomsorgen (især de i overkant personlige oppgavene tilknyttet stell). Alternativet er å pumpe på med økt befolkning, eller at omtrent alle jobber i helsesektoren, og ingen av disse alternativene er bærekraftige.

Jeg tar mye heller en samtale og behandling fra en intelligent & vennlig programmert robot, fremfor en person som ikke er veldig interessert i jobben sin, som jobber mot klokka og som stempler seg selv som underbetalt. Godt mulig at jeg er annerledes skrudd sammen enn folk flest, og i overkant inspirert av Robot & Frank som jeg så for en dekade siden. Anbefales.

https://www.nrk.no/dokumentar/hjemmetje ... 1.16264751

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Texas_John skrev: søn mai 21, 2023 2:50 am Du nevnte vel også forbud mot prevensjon, og ja, jeg kunne med fordel ha sluppet å få i meg østrogen fra blant annet p-pilleforurensning hver gang jeg tar et glass vann fra springen, noe som fører til lavere testosteronverdier hos menn (som igjen fører til mindre sex og færre barn)
Nei, forbud mot prevensjon er definitivt ikke veien å gå.

Det er ikke østrogenforurensning som er årsaken til at du ikke får deg noe...

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

KingsRoad skrev: søn mai 21, 2023 7:18 am Enig i dette med sosialisering og (positiv) kontakt, samtidig forventer jeg at automatisering blir en essensiell del av eldreomsorgen (især de i overkant personlige oppgavene tilknyttet stell). Alternativet er å pumpe på med økt befolkning, eller at omtrent alle jobber i helsesektoren, og ingen av disse alternativene er bærekraftige.

Jeg tar mye heller en samtale og behandling fra en intelligent & vennlig programmert robot, fremfor en person som ikke er veldig interessert i jobben sin, som jobber mot klokka og som stempler seg selv som underbetalt. Godt mulig at jeg er annerledes skrudd sammen enn folk flest, og i overkant inspirert av Robot & Frank som jeg så for en dekade siden. Anbefales.

https://www.nrk.no/dokumentar/hjemmetje ... 1.16264751
At noen oppgaver kan automatiseres er det ingen tvil om. F.eks dette med utdeling av medisiner som trekkes frem som et stress i hverdagen for de som er ansvarlig i den artikkelen du linket til.

Tror allikevel du har et noe optimistisk syn på antallet oppgaver 🙂

Predatorgnu

Legg inn av Predatorgnu »

Eldreomsorgen må i fremtiden løses ved at man plasseres i gode stoler i lagerbygninger. Der mates man intravenøst, avføringen går rett ned i et lukket system for gjenvinning og fjernvarme.

Man fores også automatisk med vekselsvis sedativer og halisinogener, og utstyres med VR-drakter og øreklokker.
Der kan de gjenoppleve den første forelskelsen - gang etter gang, eller plokka plommer i Hardanger.

Bilde

Tipper 1 pleier pr 100 vil greie seg, pluss et par asylsøkere med sekketralle....

Pernille

Legg inn av Pernille »

Hardy-guttene skrev: søn mai 21, 2023 6:58 am
Pernille skrev: lør mai 20, 2023 8:22 am Ikke nødvendigvis. Husk at dette er noe som gjelder for alle vestlige land og dermed vil det bli stor konkurranse om den kvalifiserte arbeidskraften. Hvor skal disse da hentes fra? Det vi absolutt ikke trenger er ukvalifisert arbeidskraft fra land i den tredje verden. Det vil bare gjøre situasjonen vondt verre da de i mye større grad legger beslag på de samme tjenestene som de var ment å dekke opp for, og da faller absolutt hele poenget bort.
Tredje verden, flyktning eller innvandrer er ikke det samme som ukvalifisert. Mange har både kompetanse og kvalitet. Taperne i samfunnet er de som har mest å frykte fra innvandring av disse.
The devil is in the details. Ufaglært arbeidskraft fra den tredje verden er ufaglært arbeidskraft (fra den tredje verden), og disse er og blir et økonomisk tapsprosjekt for Norge. Svært mange i denne gruppen ender opp som det du kaller for tapere, men det er uansett det offentlige som plukker opp regningen hvilket gjør at deres tilstedeværelse her i landet bare bidrar til å øke de negative effektene fordi de da gjerne vil legge beslag på de samme velferdstjenestene som de var ment å dekke opp for.

Arbeidsinnvandring kan imidlertid være et positivt middel, men kun så lenge vi siler ut hvem vi skal slippe inn. Hvis det er helsepersonell vi trenger mer av så er det personer med helsefaglig bakgrunn som vi slipper inn og ikke alt mulig annet i tillegg.

Et annet alternativ som jeg kunne ønske vi utredet mer var å outsource deler av eldreomsorgen til andre land. Selv hadde jeg mer enn gjerne brukt min siste tid med en paraplydrink under et palmetre på fin sandstrand i Asia eller Afrika fremfor å bli stuet inn på et kjipt og kjedelig gamlehjem her i Oslo med brukket lårhals fordi kommunen ikke lenger har budsjett til å strø fortauene midtvinters.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

newsflash skrev: søn mai 21, 2023 8:17 am
KingsRoad skrev: søn mai 21, 2023 7:18 am Enig i dette med sosialisering og (positiv) kontakt, samtidig forventer jeg at automatisering blir en essensiell del av eldreomsorgen (især de i overkant personlige oppgavene tilknyttet stell). Alternativet er å pumpe på med økt befolkning, eller at omtrent alle jobber i helsesektoren, og ingen av disse alternativene er bærekraftige.

Jeg tar mye heller en samtale og behandling fra en intelligent & vennlig programmert robot, fremfor en person som ikke er veldig interessert i jobben sin, som jobber mot klokka og som stempler seg selv som underbetalt. Godt mulig at jeg er annerledes skrudd sammen enn folk flest, og i overkant inspirert av Robot & Frank som jeg så for en dekade siden. Anbefales.

https://www.nrk.no/dokumentar/hjemmetje ... 1.16264751
At noen oppgaver kan automatiseres er det ingen tvil om. F.eks dette med utdeling av medisiner som trekkes frem som et stress i hverdagen for de som er ansvarlig i den artikkelen du linket til.

Tror allikevel du har et noe optimistisk syn på antallet oppgaver 🙂
Midt på 70-tallet, var jeg på Stor Fosen gods, se mer her https://no.wikipedia.org/wiki/Storfosen_gods - og han som hadde kjøpt gården da, på 900 måldyrket mark og 400 dyr, der 250 var melkekyr, der gikk dyrene frittgående i en kjempesvær hall, med en vei gjennom midten som, slik jeg husker fra da, var brei nok til at to traktorer kunne passere hverandre. Men allerede da, gikk dyrene selv inn i melkeautomaten for å få kraftfôr - som med en slags chip - fikk akkurat den mengden kraftfor sluppet ned i skålen, som den kua med det nummeret - skulle ha. Så de klarer nok å få til en automatisering av medisinutlevering til eldre og syke og. Jeg tipper både vi og eldre, pasienter og pleietrengende - i fremtiden vil kobles til PC-er - som leser av nøyaktig hvilke sykdommer eller hvilke mineraler, vitaminer og mangler personen har og må få supplert. Kanskje enda litt lengre frem i tid, så gir datamaskinen 'oss' det maskinen mener vi trenger, samtidig. Kanskje vil datamaskinen gi nedtrykte noe oppkvikkende, gi folk som er for svevende, noe dempende, folk som er svake - noe styrkende osv.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Daniel skrev: lør mai 20, 2023 9:29 am
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 8:38 am
Daniel skrev: fre mai 19, 2023 9:56 pm Men vet man egentlig om det er økonomiske forhold som gjør at folk ikke får flere barn, eller prøver man å løse utfordringen med feil medisin? Hva om folk bare ikke lenger har så inderlig lyst på unger? All ære til de som orker, spør du meg.
Det er vel en viss sammenheng mellom fødselstall og økonomiske ordninger? Er det ikke? Jeg tenker på at Norge er blant de landene i Europa som har høyest fødselstall, samtidig som Norge er blant de landene som har best ordning.
Jo det kan absolutt hende altså, jeg bare lurer. I min omgangskrets er det knapt noen som har fått seg barn, og det står ikke på pengene. En smule anekdotisk men det var utgangspunktet.
Gjelder dette par også? I omgangskretsen din, altså.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»