Norske fødselstall

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Norske fødselstall

Legg inn av newsflash »

Barne- og familieminister Kjersti Toppe ønsker å få opp de norske fødselstallene, etter at en i 2022 satte nok en negativ rekord i med kun 1,4 barn pr kvinne.

Hun tar f.eks. til orde for:
  • Å styrke den økonomiske støtten til studenter og andre unge som får barn
  • Å gi skattelette eller økonomiske overføringer til familier som får mer enn to barn
  • Å slette studiegjeld for de som får barn i studietiden
  • Å øke barnetrygden for barn mellom seks og 18 år
  • Å utvide retten til barnehageplass for desemberbarna eller innføre løpende barnehageopptak
  • Å bruke boligpolitikken for å få bedre plass til familier i byene
https://www.vg.no/nyheter/i/pQbJRG/kjer ... flere-barn

Tror det er flere av tiltakene her som kan ha effekt, særlig dette med løpende barnehageopptak og det å øke støtten til studenter og unge som får barn vil bidra positivt for å få opp fødselstallene.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Litt mer penger hver måneden vil ikke endre fødselsraten.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Er der ikke mer enn nok folk i verden?
Jo alt for mange.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Interessert skrev: fre mai 19, 2023 6:01 pm Er der ikke mer enn nok folk i verden?
Jo alt for mange.
At det finnes steder i verden som er overbefolket hjelper ikke dersom vi mangler arbeidskraft for å opprettholde velferdsstaten her hjemme.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Texas_John skrev: fre mai 19, 2023 5:58 pm Litt mer penger hver måneden vil ikke endre fødselsraten.
Så hva er din løsning?

Bortsett fra å forby abort og prevensjon.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

newsflash skrev: fre mai 19, 2023 6:02 pm
Interessert skrev: fre mai 19, 2023 6:01 pm Er der ikke mer enn nok folk i verden?
Jo alt for mange.
At det finnes steder i verden som er overbefolket hjelper ikke dersom vi mangler arbeidskraft for å opprettholde velferdsstaten her hjemme.
Tror det argumentet er overdrevent. Jeg tror ikke så mye på at det trengs særlig folk til å opprettholde noenting om ikke lenge. Det meste kan automatiseres. Politikerne bruker det der som argument, fordi de frykter at den eldre garde skal bli for mektig, og få for mye å si. Det hele er et spill.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Interessert skrev: fre mai 19, 2023 6:12 pm Tror det argumentet er overdrevent. Jeg tror ikke så mye på at det trengs særlig folk til å opprettholde noenting om ikke lenge. Det meste kan automatiseres. Politikerne bruker det der som argument, fordi de frykter at den eldre garde skal bli for mektig, og få for mye å si. Det hele er et spill.
Tja, Japanerne har kommet et stykke på vei, jeg stiller meg tvilende til at en kan automatisere f.eks. omsorgstjenester i alt for stor grad. Mennesker er sosiale dyr, vi trenger menneskelig kontakt.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

newsflash skrev: fre mai 19, 2023 6:15 pm
Interessert skrev: fre mai 19, 2023 6:12 pm Tror det argumentet er overdrevent. Jeg tror ikke så mye på at det trengs særlig folk til å opprettholde noenting om ikke lenge. Det meste kan automatiseres. Politikerne bruker det der som argument, fordi de frykter at den eldre garde skal bli for mektig, og få for mye å si. Det hele er et spill.
Tja, Japanerne har kommet et stykke på vei, jeg stiller meg tvilende til at en kan automatisere f.eks. omsorgstjenester i alt for stor grad. Mennesker er sosiale dyr, vi trenger menneskelig kontakt.
Det er så mye annet som kan automatiseres, at det vil frigi snart nok arbeidskraft som trengs til den type tjenester som ikke kan automatiseres like mye .

pigg

Legg inn av pigg »

Men hva forteller forskningen er hovedgrunnene til at nordmenn ikke får barn?

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

newsflash skrev: fre mai 19, 2023 5:15 pm Barne- og familieminister Kjersti Toppe ønsker å få opp de norske fødselstallene, etter at en i 2022 satte nok en negativ rekord i med kun 1,4 barn pr kvinne.
  • Å utvide retten til barnehageplass for desemberbarna eller innføre løpende barnehageopptak
Der var denne igjen ja.

Det hjelper ikke å utvide retten til barnehageplass eller innføre løpende barnehageopptak. Det er det allerede i praksis.

Det blir ikke automatisk flere barnehageplasser bare fordi man innfører dette, og det er det man trenger for å innføre dette punktet. Gjør man noe for å bedre dette? Nei, man prioriterer heller å gå etter private barnehager i stedet.

I tillegg til at man sitter med alt for få barnehagelærere for å kunne skape enda flere barnehageplasser ut av det blå.

Men det er fint valgflesk, det skal sies.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Det er en invers funksjon mellom når folk flest har økonomi til å ha mange barn og når folk flest bør ha mange barn.

I det moderne samfunnet så ville det vært bedre hvis mennesket biologisk var designet til å ha barn i alderen 45-65 heller enn i alderen 18-35 (egentlig alderen 16-35).

Eventuelt så burde den lønnen/mengden penger som 60-åringer har vært lønnen til 20-åringene og motsatt. Men det er umulig uten at det blir styrt av ekstremt mange statlige reguleringer, siden økonomien i det frie marked alltid vil gjøre at det er mer sannsynlig at eldre er rike enn yngre.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Interessert skrev: fre mai 19, 2023 6:21 pm
newsflash skrev: fre mai 19, 2023 6:15 pm
Interessert skrev: fre mai 19, 2023 6:12 pm Tror det argumentet er overdrevent. Jeg tror ikke så mye på at det trengs særlig folk til å opprettholde noenting om ikke lenge. Det meste kan automatiseres. Politikerne bruker det der som argument, fordi de frykter at den eldre garde skal bli for mektig, og få for mye å si. Det hele er et spill.
Tja, Japanerne har kommet et stykke på vei, jeg stiller meg tvilende til at en kan automatisere f.eks. omsorgstjenester i alt for stor grad. Mennesker er sosiale dyr, vi trenger menneskelig kontakt.
Det er så mye annet som kan automatiseres, at det vil frigi snart nok arbeidskraft som trengs til den type tjenester som ikke kan automatiseres like mye .
Dette kommer ikke til å skje i et jafs, men drypp for drypp, det vil fremdeles være betydelig med yrker også om 50 år som vil kreve mennesker.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Interessert skrev: fre mai 19, 2023 6:21 pm
Det er så mye annet som kan automatiseres, at det vil frigi snart nok arbeidskraft som trengs til den type tjenester som ikke kan automatiseres like mye .
Enig. Etter hvert som AI utvikles så bør de fleste jobber som ikke direkte har menneskelig kontakt få større og større grad av AI som tar seg av det. Og når man kommer til Westworld nivå på fysiske roboter også, så kan også denne delen av arbeidslivet bli supplementært av AI.
På et tidspunkt, når AI er tilstrekkelig avansert så bør derimot AI motta lønn/betale skatt for å opprettholde konkurransedyktigheten og for å forsikre at overskuddet går til fellesskapet ikke til en CEO som eier et milliardselskap hvor alle andre ansatte er AI og hele overskuddet går til én person.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Norge trenger sårt arbeidstakere i mange sektorer i årene fremover for å nå de målene som disse sektorene ser for seg. Da er det to løsninger, enten må man ha flere barn eller så må man ha flere innvandrere. Og selv om man prøver å skaffe flere innvandrere til å fylle stillingene så trenger man samtidig uansett en betydelig mengde med nye arbeidstakere som har vokst opp i den norske kulturen og i den norske skolen for å opprettholde den produktiviteten som man har den dag idag.

Jeg er helt enig med Kjersti Toppe (og Elon Musk som også har dette som sin sak nummer én). Det må gjøres noe for å forbedre fødselstallene i den første verden, for ellers får man en befolkningskrise hvor forholdet mellom arbeidsføre og arbeidsuføre (stort sett folk over pensjonsalder) kommer til å være uholdbart og økonomien kommer til å kræsje, eventuelt at pensjonsstøtte må fjernes fra folk som igjennom hele sitt liv har betalt skatt nettopp fordi de skulle få det tilbake når de var 70+.
Vi lever rett og slett for lenge i forhold til hvor mange år man er skattebetalere og i forhold til fødselstallene.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jolla skrev: fre mai 19, 2023 7:04 pm Norge trenger sårt arbeidstakere i mange sektorer i årene fremover for å nå de målene som disse sektorene ser for seg. Da er det to løsninger, enten må man ha flere barn eller så må man ha flere innvandrere. Og selv om man prøver å skaffe flere innvandrere til å fylle stillingene så trenger man samtidig uansett en betydelig mengde med nye arbeidstakere som har vokst opp i den norske kulturen og i den norske skolen for å opprettholde den produktiviteten som man har den dag idag.

Jeg er helt enig med Kjersti Toppe (og Elon Musk som også har dette som sin sak nummer én). Det må gjøres noe for å forbedre fødselstallene i den første verden, for ellers får man en befolkningskrise hvor forholdet mellom arbeidsføre og arbeidsuføre (stort sett folk over pensjonsalder) kommer til å være uholdbart og økonomien kommer til å kræsje, eventuelt at pensjonsstøtte må fjernes fra folk som igjennom hele sitt liv har betalt skatt nettopp fordi de skulle få det tilbake når de var 70+.
Vi lever rett og slett for lenge i forhold til hvor mange år man er skattebetalere og i forhold til fødselstallene.
Jeg er sikker på at pensjonsalderen om 20 år er 70 eller 72 år. Det gidder jeg ikke. Så jeg sparer for harde livet slik at jeg kan gå av når jeg er 65-67 år.

Så folk må gjerne få flere barn. Jeg har 2 og er fornøyd med det.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

PapaSmurf skrev: fre mai 19, 2023 7:16 pm
Jeg er sikker på at pensjonsalderen om 20 år er 70 eller 72 år. Det gidder jeg ikke. Så jeg sparer for harde livet slik at jeg kan gå av når jeg er 65-67 år.

Så folk må gjerne få flere barn. Jeg har 2 og er fornøyd med det.
Jeg er 31 år gammel. Jeg regner med at min generasjon kommer til å jobbe til vi er omtrent 80 år før det blir pensjon, og at normalen (med tanke på at tobakksbruk er betydelig lavere i min generasjon og trening er betydelig mer vanlig "hobby" enn det var for min foreldregenerasjon) er at folk blir mellom 90 og 100 år.

Således så tenker jeg også at det folk bør prøve på er å ha en privat pensjon som de har bygd fra tenårene i form av aksjer og andre verdier.

Edit: Er jo endel som nå får mellom 25000kr og 30000kr til konfirmasjonen den dag idag. Alt det inn i et index-fond med 7-8% årlig økning, så er det 320 000kr - 450 000kr når de er 50 år. 850 000kr - 1 400 000kr når de er 65 år.

Hvis du da i tillegg er flink til å spe på med i snitt 10 000kr per år fra du er 20 år gammel, og gjerne 20 000kr per år fra du er 35 år gammel så snakker man 1 600 000kr - 2 000 000kr når du er 50 år (fra et innskudd på 480 000kr), og 5 000 000kr - 7 000 000kr når du er 65 år gammel. Det er ikke så mye som det høres ut grunnet inflasjon, men allikevel er det i overkant av 400 000kr i passiv inntekt per år som kan hjelpe folk (som meg) med å gå av med pensjon før de blir 80 år gamle.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Chromeback skrev: fre mai 19, 2023 6:34 pm Der var denne igjen ja.

Det hjelper ikke å utvide retten til barnehageplass eller innføre løpende barnehageopptak. Det er det allerede i praksis.

Det blir ikke automatisk flere barnehageplasser bare fordi man innfører dette, og det er det man trenger for å innføre dette punktet. Gjør man noe for å bedre dette? Nei, man prioriterer heller å gå etter private barnehager i stedet.

I tillegg til at man sitter med alt for få barnehagelærere for å kunne skape enda flere barnehageplasser ut av det blå.

Men det er fint valgflesk, det skal sies.
Det går selvfølgelig ikke å innføre løpende barnehageopptak uten at en setter av tilstrekkelig med midler til det. Det er jo ikke slik at barna kommer med storken, det går relativt lang tid fra at en vet at en har behov for barnehageplass til en faktisk har behovet.

Det bør være mulig å koordinere.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

newsflash skrev: fre mai 19, 2023 6:03 pm
Texas_John skrev: fre mai 19, 2023 5:58 pm Litt mer penger hver måneden vil ikke endre fødselsraten.
Så hva er din løsning?

Bortsett fra å forby abort og prevensjon.
Er ikke sikkert man trenger å gjøre så mye mer.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Texas_John skrev: fre mai 19, 2023 9:00 pm
newsflash skrev: fre mai 19, 2023 6:03 pm
Texas_John skrev: fre mai 19, 2023 5:58 pm Litt mer penger hver måneden vil ikke endre fødselsraten.
Så hva er din løsning?

Bortsett fra å forby abort og prevensjon.
Er ikke sikkert man trenger å gjøre så mye mer.
Tilbake til strikkepinneaborter altså.
Taliban applauderer holdningene dine.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Texas_John skrev: fre mai 19, 2023 9:00 pm Er ikke sikkert man trenger å gjøre så mye mer.
At en må frem med strikkepinnene for å få abort sørger neppe for flere barn. Tvert i mot, sterilitet var en vanlig komplikasjon "back in the days".

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

newsflash skrev: fre mai 19, 2023 9:05 pm
Texas_John skrev: fre mai 19, 2023 9:00 pm Er ikke sikkert man trenger å gjøre så mye mer.
At en må frem med strikkepinnene for å få abort sørger neppe for flere barn. Tvert i mot, sterilitet var en vanlig komplikasjon "back in the days".
Har du tenkt på at en fødselsrate som gjør at befolkningen opprettholdes muligens fordrer tiltak som ikke er forenelige med dine nåværende moralske holdninger?

peraleks

Legg inn av peraleks »

newsflash skrev: fre mai 19, 2023 9:05 pm
Texas_John skrev: fre mai 19, 2023 9:00 pm Er ikke sikkert man trenger å gjøre så mye mer.
At en må frem med strikkepinnene for å få abort sørger neppe for flere barn. Tvert i mot, sterilitet var en vanlig komplikasjon "back in the days".
I tillegg vil det knuse samfunnsøkonomien.

- En hel haug med uønskede barn vil fordre flere alternative aborter(Som antagelig vil sterilisere og medføre andre komplikasjoner).
- Det fjerner effektivt ønsket arbeidskraft til høyere utdanning.
- En sikker vei rett inn i fattigdom.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Texas_John skrev: fre mai 19, 2023 9:23 pm Har du tenkt på at en fødselsrate som gjør at befolkningen opprettholdes muligens fordrer tiltak som ikke er forenelige med dine nåværende moralske holdninger?
Overhodet ikke.

Jeg mener det er fullt mulig å få opp fødselsraten uten at vi innfører regler Taliban skulle være stolt av.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

newsflash skrev: fre mai 19, 2023 9:27 pm
Texas_John skrev: fre mai 19, 2023 9:23 pm Har du tenkt på at en fødselsrate som gjør at befolkningen opprettholdes muligens fordrer tiltak som ikke er forenelige med dine nåværende moralske holdninger?
Overhodet ikke.

Jeg mener det er fullt mulig å få opp fødselsraten uten at vi innfører regler Taliban skulle være stolt av.
Du vil garantert aldri vil greie å komme opp med noen realistiske tiltak som ikke strider imot dine nåværende moralske holdninger for å avhjelpe fødselsraten.

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Tviler på at fødselsraten vil gå opp. Det eneste som monner for å dekke fremtidig arbeidsbehov vil nok være arbeidsinnvandring.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Texas_John skrev: fre mai 19, 2023 9:35 pm Du vil garantert aldri vil greie å komme opp med noen realistiske tiltak som ikke strider imot dine nåværende moralske holdninger for å avhjelpe fødselsraten.
Jeg mener tiltakene Sp lanserer er tiltak som vil fungere.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Daniel skrev: fre mai 19, 2023 9:38 pm Tviler på at fødselsraten vil gå opp. Det eneste som monner for å dekke fremtidig arbeidsbehov vil nok være arbeidsinnvandring.
Ja, nå har det vel kommet rundt 50.000 ukrainere, hovedsaklig unge kvinner og barn. Får håpe de blir, hjelper det. Og flere titalls tusen ukrainere vil nok komme. Ingenting er bedre enn å få arbeidsinnvandringen fra Europa.

Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Legg inn av Gideg »

newsflash skrev: fre mai 19, 2023 5:15 pm Barne- og familieminister Kjersti Toppe ønsker å få opp de norske fødselstallene, etter at en i 2022 satte nok en negativ rekord i med kun 1,4 barn pr kvinne.

Hun tar f.eks. til orde for:
  • Å styrke den økonomiske støtten til studenter og andre unge som får barn
  • Å gi skattelette eller økonomiske overføringer til familier som får mer enn to barn
  • Å slette studiegjeld for de som får barn i studietiden
  • Å øke barnetrygden for barn mellom seks og 18 år
  • Å utvide retten til barnehageplass for desemberbarna eller innføre løpende barnehageopptak
  • Å bruke boligpolitikken for å få bedre plass til familier i byene
https://www.vg.no/nyheter/i/pQbJRG/kjer ... flere-barn

Tror det er flere av tiltakene her som kan ha effekt, særlig dette med løpende barnehageopptak og det å øke støtten til studenter og unge som får barn vil bidra positivt for å få opp fødselstallene.
Jeg synes ikke det er det minste rart at fødselstallene stuper.
Fødsel og barselomsorgen blir stadig dårligere, stadig kortere liggetid og mindre oppfølging etter fødsel.
Det er anbefalt at kvinner ammer 1 år eller mer, men det har hun ingen mulighet til da hun må tilbake til full jobb 7-8 mnd etter fødsel.
Slik har det er blitt og resultatene ser vi, kvinner utsetter å få barn, de velger å få ferre barn og flere kvinner velger bort barn.
Det har vært skrevet masse om dette i media over lang tid men ingenting blir gjort.

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Men vet man egentlig om det er økonomiske forhold som gjør at folk ikke får flere barn, eller prøver man å løse utfordringen med feil medisin? Hva om folk bare ikke lenger har så inderlig lyst på unger? All ære til de som orker, spør du meg.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Gideg skrev: fre mai 19, 2023 9:51 pm
newsflash skrev: fre mai 19, 2023 5:15 pm Barne- og familieminister Kjersti Toppe ønsker å få opp de norske fødselstallene, etter at en i 2022 satte nok en negativ rekord i med kun 1,4 barn pr kvinne.

Hun tar f.eks. til orde for:
  • Å styrke den økonomiske støtten til studenter og andre unge som får barn
  • Å gi skattelette eller økonomiske overføringer til familier som får mer enn to barn
  • Å slette studiegjeld for de som får barn i studietiden
  • Å øke barnetrygden for barn mellom seks og 18 år
  • Å utvide retten til barnehageplass for desemberbarna eller innføre løpende barnehageopptak
  • Å bruke boligpolitikken for å få bedre plass til familier i byene
https://www.vg.no/nyheter/i/pQbJRG/kjer ... flere-barn

Tror det er flere av tiltakene her som kan ha effekt, særlig dette med løpende barnehageopptak og det å øke støtten til studenter og unge som får barn vil bidra positivt for å få opp fødselstallene.
Jeg synes ikke det er det minste rart at fødselstallene stuper.
Fødsel og barselomsorgen blir stadig dårligere, stadig kortere liggetid og mindre oppfølging etter fødsel.
Det er anbefalt at kvinner ammer 1 år eller mer, men det har hun ingen mulighet til da hun må tilbake til full jobb 7-8 mnd etter fødsel.
Slik har det er blitt og resultatene ser vi, kvinner utsetter å få barn, de velger å få ferre barn og flere kvinner velger bort barn.
Det har vært skrevet masse om dette i media over lang tid men ingenting blir gjort.
Da er kvinnfolk dummere enn jeg trodde. De får jo nesten fullt betalt for å være hjemme med barnet i 1 år etter fødsel. Da er det jo idioti å gå tilbake til jobb etter 7-8 mnd.

NAV (foreldrepenger) i 49/59 uker ved fødsel. Arbeidsmiljøloven § 12-5 Folketrygdloven § 14-9

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»