Norske fødselstall

Svar
Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Re: Norske fødselstall

Legg inn av Gideg »

greyserpent skrev: fre mai 19, 2023 10:01 pm
Gideg skrev: fre mai 19, 2023 9:51 pm
newsflash skrev: fre mai 19, 2023 5:15 pm Barne- og familieminister Kjersti Toppe ønsker å få opp de norske fødselstallene, etter at en i 2022 satte nok en negativ rekord i med kun 1,4 barn pr kvinne.

Hun tar f.eks. til orde for:
  • Å styrke den økonomiske støtten til studenter og andre unge som får barn
  • Å gi skattelette eller økonomiske overføringer til familier som får mer enn to barn
  • Å slette studiegjeld for de som får barn i studietiden
  • Å øke barnetrygden for barn mellom seks og 18 år
  • Å utvide retten til barnehageplass for desemberbarna eller innføre løpende barnehageopptak
  • Å bruke boligpolitikken for å få bedre plass til familier i byene
https://www.vg.no/nyheter/i/pQbJRG/kjer ... flere-barn

Tror det er flere av tiltakene her som kan ha effekt, særlig dette med løpende barnehageopptak og det å øke støtten til studenter og unge som får barn vil bidra positivt for å få opp fødselstallene.
Jeg synes ikke det er det minste rart at fødselstallene stuper.
Fødsel og barselomsorgen blir stadig dårligere, stadig kortere liggetid og mindre oppfølging etter fødsel.
Det er anbefalt at kvinner ammer 1 år eller mer, men det har hun ingen mulighet til da hun må tilbake til full jobb 7-8 mnd etter fødsel.
Slik har det er blitt og resultatene ser vi, kvinner utsetter å få barn, de velger å få ferre barn og flere kvinner velger bort barn.
Det har vært skrevet masse om dette i media over lang tid men ingenting blir gjort.
Da er kvinnfolk dummere enn jeg trodde. De får jo nesten fullt betalt for å være hjemme med barnet i 1 år etter fødsel. Da er det jo idioti å gå tilbake til jobb etter 7-8 mnd.

NAV (foreldrepenger) i 49/59 uker ved fødsel. Arbeidsmiljøloven § 12-5 Folketrygdloven § 14-9
Du er tydeligvis ikke oppdatert.
Slik er dette i dag:

Foreldre har rett til permisjon i til sammen 12 måneder. Mer konkret vil det si 59 uker ved 80 prosent uttak, og 49 uker ved 100 prosent uttak, og uansett så lenge det ytes foreldrepenger fra folketrygden. Permisjonstiden inkluderer tiden for kvinnens svangerskapspermisjon (arbeidsmiljøloven § 12-2) og fødselspermisjon (arbeidsmiljøloven § 12-4).

Foreldrene kan dele på permisjonen, men både mødrekvoten og fedrekvoten er på minimum 15 uker ved 100 prosent uttak eller 19 uker ved 80 prosent uttak.
De første 6 ukene etter fødsel er forbeholdt mor og tas av mødrekvoten.
Fellesperioden er de ukene som blir igjen når de 3 ukene før termin og 15/ 19 uker fedrekvote og 15/19 uker mødrekvote er trukket fra.
Fellesperioden blir dermed på 16 eller 18 uker, avhengig av om man velger 100 prosent eller 80 prosent dekningsgrad.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Det er jo å banne i kjerka. Men ser ikke bort i fra tredelingen av permisjon spiller en ikke ubetydelig rolle.
Og jeg er altså FOR at mannen også skal ha fødselspermisjon. Men trur også mange kvinner syntes det er for tidlig å gå tilbake i jobb etter ett halvt år.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Gideg skrev: fre mai 19, 2023 9:51 pm
newsflash skrev: fre mai 19, 2023 5:15 pm Barne- og familieminister Kjersti Toppe ønsker å få opp de norske fødselstallene, etter at en i 2022 satte nok en negativ rekord i med kun 1,4 barn pr kvinne.

Hun tar f.eks. til orde for:
  • Å styrke den økonomiske støtten til studenter og andre unge som får barn
  • Å gi skattelette eller økonomiske overføringer til familier som får mer enn to barn
  • Å slette studiegjeld for de som får barn i studietiden
  • Å øke barnetrygden for barn mellom seks og 18 år
  • Å utvide retten til barnehageplass for desemberbarna eller innføre løpende barnehageopptak
  • Å bruke boligpolitikken for å få bedre plass til familier i byene
https://www.vg.no/nyheter/i/pQbJRG/kjer ... flere-barn

Tror det er flere av tiltakene her som kan ha effekt, særlig dette med løpende barnehageopptak og det å øke støtten til studenter og unge som får barn vil bidra positivt for å få opp fødselstallene.
Jeg synes ikke det er det minste rart at fødselstallene stuper.
Fødsel og barselomsorgen blir stadig dårligere, stadig kortere liggetid og mindre oppfølging etter fødsel.
Det er anbefalt at kvinner ammer 1 år eller mer, men det har hun ingen mulighet til da hun må tilbake til full jobb 7-8 mnd etter fødsel.
Slik har det er blitt og resultatene ser vi, kvinner utsetter å få barn, de velger å få ferre barn og flere kvinner velger bort barn.
Det har vært skrevet masse om dette i media over lang tid men ingenting blir gjort.
Jepp. Trur dette er innertier på årsakene. Man skal jo analysere dette sikkert opp-i-mente. Men ikke rakettforskning dette her.
Hadde man lagt mor gå hjemme med barnet i ett år så er jeg sikker på at man skulle fått opp disse fødselstallene fra flere tiendeler opp.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

pigg skrev: fre mai 19, 2023 6:25 pm Men hva forteller forskningen er hovedgrunnene til at nordmenn ikke får barn?
SSB kommer med tall om noen uker. Allikevel trur jeg nok det er vanskelig å måle slike ting så ikke nødvendigvis en fasit med 2 streker under.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Chromeback skrev: fre mai 19, 2023 6:34 pm
newsflash skrev: fre mai 19, 2023 5:15 pm Barne- og familieminister Kjersti Toppe ønsker å få opp de norske fødselstallene, etter at en i 2022 satte nok en negativ rekord i med kun 1,4 barn pr kvinne.
  • Å utvide retten til barnehageplass for desemberbarna eller innføre løpende barnehageopptak
Der var denne igjen ja.

Det hjelper ikke å utvide retten til barnehageplass eller innføre løpende barnehageopptak. Det er det allerede i praksis.

Det blir ikke automatisk flere barnehageplasser bare fordi man innfører dette, og det er det man trenger for å innføre dette punktet. Gjør man noe for å bedre dette? Nei, man prioriterer heller å gå etter private barnehager i stedet.

I tillegg til at man sitter med alt for få barnehagelærere for å kunne skape enda flere barnehageplasser ut av det blå.

Men det er fint valgflesk, det skal sies.
Tja. De klarte jo å få full barnehagedekning når de bestemte det for noen år siden.
Hvis man sukrer dette tilstrekkelig vil man selvsagt kunne få innført det.
I tillegg kan man jo innføre garanti hvis man ikke får barnehageplass med f.eks. en utvidet kontantstøtte.

Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Legg inn av Gideg »

VivaLV skrev: fre mai 19, 2023 10:16 pm
Gideg skrev: fre mai 19, 2023 9:51 pm
newsflash skrev: fre mai 19, 2023 5:15 pm Barne- og familieminister Kjersti Toppe ønsker å få opp de norske fødselstallene, etter at en i 2022 satte nok en negativ rekord i med kun 1,4 barn pr kvinne.

Hun tar f.eks. til orde for:
  • Å styrke den økonomiske støtten til studenter og andre unge som får barn
  • Å gi skattelette eller økonomiske overføringer til familier som får mer enn to barn
  • Å slette studiegjeld for de som får barn i studietiden
  • Å øke barnetrygden for barn mellom seks og 18 år
  • Å utvide retten til barnehageplass for desemberbarna eller innføre løpende barnehageopptak
  • Å bruke boligpolitikken for å få bedre plass til familier i byene
https://www.vg.no/nyheter/i/pQbJRG/kjer ... flere-barn

Tror det er flere av tiltakene her som kan ha effekt, særlig dette med løpende barnehageopptak og det å øke støtten til studenter og unge som får barn vil bidra positivt for å få opp fødselstallene.
Jeg synes ikke det er det minste rart at fødselstallene stuper.
Fødsel og barselomsorgen blir stadig dårligere, stadig kortere liggetid og mindre oppfølging etter fødsel.
Det er anbefalt at kvinner ammer 1 år eller mer, men det har hun ingen mulighet til da hun må tilbake til full jobb 7-8 mnd etter fødsel.
Slik har det er blitt og resultatene ser vi, kvinner utsetter å få barn, de velger å få ferre barn og flere kvinner velger bort barn.
Det har vært skrevet masse om dette i media over lang tid men ingenting blir gjort.
Jepp. Trur dette er innertier på årsakene. Man skal jo analysere dette sikkert opp-i-mente. Men ikke rakettforskning dette her.
Hadde man lagt mor gå hjemme med barnet i ett år så er jeg sikker på at man skulle fått opp disse fødselstallene fra flere tiendeler opp.
Klart dette har noe å si.
Kvinner må jobbe til 3 uker før termin, noe som kan være rimelig tungt i mange yrker.
Fødsel og barselpleie, liggetid osv er ikke noen dans på roser det heller.
På toppen av det hele har hun ikke mulighet til å amme et år engang.
Ikke rart kvinner stadig utsetter å få barn og får ferre, eventuelt dropper barn.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Her regnet de med 1,75 i snitt så det er klart at 1,4 faktisk er DRAMATISK.
https://forskning.no/barn-og-ungdom/hvo ... rn/1667784

Legg merke til at det at det er mange som ikke får flere enn 2 barn påvirker statistikken ganske mye.

Roedgata

Legg inn av Roedgata »

Daniel skrev: fre mai 19, 2023 9:56 pm Men vet man egentlig om det er økonomiske forhold som gjør at folk ikke får flere barn, eller prøver man å løse utfordringen med feil medisin? Hva om folk bare ikke lenger har så inderlig lyst på unger? All ære til de som orker, spør du meg.
Tja, er ikke det rimelig selvinnlysende? På 50- og 60-tallet (da barnekullene forøvrig var store) holdt det med en brødvinner i familien. Mor var hjemme med barna. Far var på jobb. Og da snakker jeg om fedre i både lavtlønnsyrker og bedre betalte jobber. Lykke til med å få to, for ikke å snakke om tre barn, selv med selv èn god inntekt i dag. Det går ikke rundt for gjennomsnittsfamilien i Norge.

Vi snakker om at kvinnefrigjøringen har fått flere kvinner i jobb. Det er vel og bra, men samtidig som flere kvinner jobber har de økonomiske realitetene gjort at flere kvinner MÅ jobbe. Da nøyer man seg med ett, maks to barn, for noe annet er veldig belastende med to foreldre i full jobb.

Har egentlig ikke trua på at dette er noe som lar seg snu med politiske virkemidler. Husker man slo seg på brystet over å ha økt barnetrygden med noen skarve hundrelapper etter at man hadde latt være å indeksregulere den på evigheter. Med tre unger utgjorde det ca. en handlepose på Kiwi i måneden. Med andre ord nada i den store sammenhengen.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Daniel skrev: fre mai 19, 2023 9:56 pm Men vet man egentlig om det er økonomiske forhold som gjør at folk ikke får flere barn, eller prøver man å løse utfordringen med feil medisin? Hva om folk bare ikke lenger har så inderlig lyst på unger? All ære til de som orker, spør du meg.
Tror egentlig du er inne på det mest vesentlige her.

Lysten på barn er ganske enkelt totalt fraværende og det er det nok flere grunner til.
Først og fremst, hele den krevende totalpakken rundt det å få barn og hvordan dette snur helt om på livet.
Samtidig er det ingen tvil om at man kan gjøre mer og har råd til langt mer i dag enn det man hadde før i tiden, er nok en del flere der ute som vil bruke 20 og 30-årene i større grad på mer reising, jobb og det sosiale livet framfor barn.
Sist redigert av peraleks den fre mai 19, 2023 10:30 pm, redigert 1 gang totalt.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

VivaLV skrev: fre mai 19, 2023 10:20 pm
Chromeback skrev: fre mai 19, 2023 6:34 pm
newsflash skrev: fre mai 19, 2023 5:15 pm Barne- og familieminister Kjersti Toppe ønsker å få opp de norske fødselstallene, etter at en i 2022 satte nok en negativ rekord i med kun 1,4 barn pr kvinne.
  • Å utvide retten til barnehageplass for desemberbarna eller innføre løpende barnehageopptak
Der var denne igjen ja.

Det hjelper ikke å utvide retten til barnehageplass eller innføre løpende barnehageopptak. Det er det allerede i praksis.

Det blir ikke automatisk flere barnehageplasser bare fordi man innfører dette, og det er det man trenger for å innføre dette punktet. Gjør man noe for å bedre dette? Nei, man prioriterer heller å gå etter private barnehager i stedet.

I tillegg til at man sitter med alt for få barnehagelærere for å kunne skape enda flere barnehageplasser ut av det blå.

Men det er fint valgflesk, det skal sies.
Tja. De klarte jo å få full barnehagedekning når de bestemte det for noen år siden.
Hvis man sukrer dette tilstrekkelig vil man selvsagt kunne få innført det.
I tillegg kan man jo innføre garanti hvis man ikke får barnehageplass med f.eks. en utvidet kontantstøtte.
Ja, takket være private barnehager, noe denne regjeringen jobbet ganske konsekvent i mot nå.

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Roedgata skrev: fre mai 19, 2023 10:23 pm
Daniel skrev: fre mai 19, 2023 9:56 pm Men vet man egentlig om det er økonomiske forhold som gjør at folk ikke får flere barn, eller prøver man å løse utfordringen med feil medisin? Hva om folk bare ikke lenger har så inderlig lyst på unger? All ære til de som orker, spør du meg.
Tja, er ikke det rimelig selvinnlysende? På 50- og 60-tallet (da barnekullene forøvrig var store) holdt det med en brødvinner i familien. Mor var hjemme med barna. Far var på jobb. Og da snakker jeg om fedre i både lavtlønnsyrker og bedre betalte jobber. Lykke til med å få to, for ikke å snakke om tre barn, selv med en god inntekt i dag. Det går ikke rundt for gjennomsnittsfamilien i Norge.

Vi snakker om at kvinnefrigjøringen har fått flere kvinner i jobb. Det er vel og bra, men samtidig som flere kvinner jobber har de økonomiske realitetene gjort at flere kvinner MÅ jobbe. Da nøyer man seg med ett, maks to barn, for noe annet er veldig belastende med to foreldre i full jobb.

Har egentlig ikke trua på at dette er noe som lar seg snu med politiske virkemidler. Husker man slo seg på brystet over å ha økt barnetrygden med noen skarve hundrelapper etter at man hadde latt være å indeksregulere den på evigheter. Med tre unger utgjorde det ca. en handlepose på Kiwi. Med andre ord nada i den store sammenhengen.
Premisset ditt blir jo da fortsatt at folk egentlig vil ha barn men ytre forhold gjør det vanskelig. Men mange vil rett og slett ikke ha barn uansett økonomi fordi man lever andre liv nå enn for 70-100 år siden, og jeg tror den gruppen stadig vokser - men det prates kun om permisjoner og stønadsordninger for å reversere utviklingen.

Jeg bare lurer på om det finnes noe undersøkelser på om det er en (for den enkelte) uønsket lav reproduksjonsrate (i så fall kan tiltak hjelpe) eller om det stemmer overens med hva folk ønsker seg.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Roedgata skrev: fre mai 19, 2023 10:23 pm
Daniel skrev: fre mai 19, 2023 9:56 pm Men vet man egentlig om det er økonomiske forhold som gjør at folk ikke får flere barn, eller prøver man å løse utfordringen med feil medisin? Hva om folk bare ikke lenger har så inderlig lyst på unger? All ære til de som orker, spør du meg.
Tja, er ikke det rimelig selvinnlysende? På 50- og 60-tallet (da barnekullene forøvrig var store) holdt det med en brødvinner i familien. Mor var hjemme med barna. Far var på jobb. Og da snakker jeg om fedre i både lavtlønnsyrker og bedre betalte jobber. Lykke til med å få to, for ikke å snakke om tre barn, selv med selv èn god inntekt i dag. Det går ikke rundt for gjennomsnittsfamilien i Norge.

Vi snakker om at kvinnefrigjøringen har fått flere kvinner i jobb. Det er vel og bra, men samtidig som flere kvinner jobber har de økonomiske realitetene gjort at flere kvinner MÅ jobbe. Da nøyer man seg med ett, maks to barn, for noe annet er veldig belastende med to foreldre i full jobb.

Har egentlig ikke trua på at dette er noe som lar seg snu med politiske virkemidler. Husker man slo seg på brystet over å ha økt barnetrygden med noen skarve hundrelapper etter at man hadde latt være å indeksregulere den på evigheter. Med tre unger utgjorde det ca. en handlepose på Kiwi i måneden. Med andre ord nada i den store sammenhengen.
Jeg trur de kan snues. Ganske enkelt også. Men man kan selvsagt ikke slenge ut hundrelapper.
Det er vel forøvrig i perioden hvor barnetrygden har stått fast også fødselstallene har gått ned. Alle monner drar.
Foreldrefradraget har vel også vært uendret i en evighet.
Dvs. nå er jo de feilene gjort og det vil jo ta "tiår" og rette opp disse feilene.

MEN det vil kreve milliarder og ta tid. På den annen side trur jeg man må gjøre noe her for at ikke alt skal bryte sammen uten MASSIV arbeidsinnvandring.

1,41 er EKSTREMT lav og hvis det tallet opprettholdes/fortsetter å synke PÅVIRKE Norge faktisk ganske mye i tiårene som kommer.

På den annen side er det jo internasjonalt fenomen, men hvis man tenker man har vanskeligheter med sykepleiere 2023 så kan man jo tenke hvordan dette blir om 30-40-50 år med disse fødselstallene.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Selvsagt handler det ikke om penger. Selv i land med høy fødselsrate er det jo slik at et mindretall av menn fører genene sine videre. Som jeg har påpekt tidligere, en gjennomsnittlig mann fører ikke genene sine videre. Slik har det alltid vært, og vil nok alltid være.

For å si det litt folkelig; kvinner ønsker ikke å få barn med (det som i deres øyne er) tapere. Denne effekten er forsterket i land som Norge, hvor så mange kvinner tar høyere utdanning (og riktignok holdes kunstig i live gjennom en subsidiert jobb i det offentlige).

Fortsettelse kommer

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Det er jo her vi kanskje skal tenke litt nytt da. Krona kollapser fordi vi kjøper aksjer i utlandet.
Kanskje vi skal bruke noen milliarder på å snu denne utviklingen.

Jeg er superfor pappaperm. Men trur gjeninnførint av kontantstøtte. Barnehagegaranti. Økt mammaperm. Øke barnetrygd. Økt foreldrefradrag
osv. osv. osv. utvilsomt ville fått fødselstallene opp.

Roedgata

Legg inn av Roedgata »

Daniel skrev: fre mai 19, 2023 10:30 pm
Roedgata skrev: fre mai 19, 2023 10:23 pm
Daniel skrev: fre mai 19, 2023 9:56 pm Men vet man egentlig om det er økonomiske forhold som gjør at folk ikke får flere barn, eller prøver man å løse utfordringen med feil medisin? Hva om folk bare ikke lenger har så inderlig lyst på unger? All ære til de som orker, spør du meg.
Tja, er ikke det rimelig selvinnlysende? På 50- og 60-tallet (da barnekullene forøvrig var store) holdt det med en brødvinner i familien. Mor var hjemme med barna. Far var på jobb. Og da snakker jeg om fedre i både lavtlønnsyrker og bedre betalte jobber. Lykke til med å få to, for ikke å snakke om tre barn, selv med en god inntekt i dag. Det går ikke rundt for gjennomsnittsfamilien i Norge.

Vi snakker om at kvinnefrigjøringen har fått flere kvinner i jobb. Det er vel og bra, men samtidig som flere kvinner jobber har de økonomiske realitetene gjort at flere kvinner MÅ jobbe. Da nøyer man seg med ett, maks to barn, for noe annet er veldig belastende med to foreldre i full jobb.

Har egentlig ikke trua på at dette er noe som lar seg snu med politiske virkemidler. Husker man slo seg på brystet over å ha økt barnetrygden med noen skarve hundrelapper etter at man hadde latt være å indeksregulere den på evigheter. Med tre unger utgjorde det ca. en handlepose på Kiwi. Med andre ord nada i den store sammenhengen.
Premisset ditt blir jo da fortsatt at folk egentlig vil ha barn men ytre forhold gjør det vanskelig. Men mange vil rett og slett ikke ha barn uansett økonomi fordi man lever andre liv nå enn for 70-100 år siden, og jeg tror den gruppen stadig vokser - men det prates kun om permisjoner og stønadsordninger for å reversere utviklingen.

Jeg bare lurer på om det finnes noe undersøkelser på om det er en (for den enkelte) uønsket lav reproduksjonsrate (i så fall kan tiltak hjelpe) eller om det stemmer overens med hva folk ønsker seg.
I tillegg til de økonomiske rammene så har det vært en dreining vekk fra tradisjonelle mer kollektivistiske verdier til langt større fokus på individet og selvrealisering. Det er ikke alltid like forenlig med å få mange barn Det har sikkert mye og si det også, som du er inne på. For 60 år siden var det skam forbundet for barnløse kvinner som hadde pasert 30. Det sosiale presset finnes jo ikke lenger. Min bestemor, som fikk barn først da hun var 34, snakket mye om kommentarene og kjerringskravelet hun måtte tåle på Landfalløya på tidlig 50-tall.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Med denne raten (hvis den faller litt til) så vil vi tippe under 4 millioner nordmenn igjen rundt år 2100.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

VivaLV skrev: fre mai 19, 2023 10:47 pm Med denne raten (hvis den faller litt til) så vil vi tippe under 4 millioner nordmenn igjen rundt år 2100.
Det er 3,8 millioner etniske nordmenn i Norge i dag. I 2100 vil dette tallet være under halvparten av hva det er i dag

Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Legg inn av Gideg »

VivaLV skrev: fre mai 19, 2023 10:43 pm Det er jo her vi kanskje skal tenke litt nytt da. Krona kollapser fordi vi kjøper aksjer i utlandet.
Kanskje vi skal bruke noen milliarder på å snu denne utviklingen.

Jeg er superfor pappaperm. Men trur gjeninnførint av kontantstøtte. Barnehagegaranti. Økt mammaperm. Øke barnetrygd. Økt foreldrefradrag
osv. osv. osv. utvilsomt ville fått fødselstallene opp.
Pluss på bedre fødsel og barselomsorg.
Det er kvinner som setter barn til verden og har hele byrden med det, derfor må man nødvendigvis spørre kvinnene om hva som skal til.

fargerik

Legg inn av fargerik »

pigg skrev: fre mai 19, 2023 6:25 pm Men hva forteller forskningen er hovedgrunnene til at nordmenn ikke får barn?
Damene er smartere enn menn, og ettertraktet i næringslivet. Men da må de velge bort å føde barn.
Kanskje en tanke kunne være å sende damene ut i næringslivet og overlate det å føde barn til menn?

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Texas_John skrev: fre mai 19, 2023 10:53 pm
VivaLV skrev: fre mai 19, 2023 10:47 pm Med denne raten (hvis den faller litt til) så vil vi tippe under 4 millioner nordmenn igjen rundt år 2100.
Det er 3,8 millioner etniske nordmenn i Norge i dag. I 2100 vil dette tallet være under halvparten av hva det er i dag
Har vært på en dannelsesreiser. Ikke like bekymret for at det vil være under halvparten etniske nordmann i 2100.
Men mulig innvandrerkritiske partier vil få det bra i årene som kommer og vil også sikkert bli perioder med voksesmerter.
For en ting er ihvertfall sikkert. Men disse fødselstallene vil det bli MASSIV arbeidsinnvandring.

Predatorgnu

Legg inn av Predatorgnu »

Finnes det noe land hvor de aller fleste har sosial og økonomisk sikkerhet, med en fødelsrate på over 2,1?
Israel ev.
Seychellene?

peraleks

Legg inn av peraleks »

Predatorgnu skrev: fre mai 19, 2023 11:23 pm Finnes det noe land hvor de aller fleste har sosial og økonomisk sikkerhet, med en fødelsrate på over 2,1?
Israel ev.
Seychellene?
Ekstremt få.
Tallene er også på vei tilbake i flere utviklingsland.
Dette er ikke isolert for Norge og det kan generelt sett se ut til at lysten for å få barn er lite eksisterende i de aller fleste yngre generasjoner rundt om i verden.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

fargerik skrev: fre mai 19, 2023 10:56 pm


Damene er smartere enn menn,
Nei, det er de ikke. Hvor leser du sånt tull?

Predatorgnu

Legg inn av Predatorgnu »

peraleks skrev: fre mai 19, 2023 11:32 pm
Predatorgnu skrev: fre mai 19, 2023 11:23 pm Finnes det noe land hvor de aller fleste har sosial og økonomisk sikkerhet, med en fødelsrate på over 2,1?
Israel ev.
Seychellene?
Ekstremt få.
Tallene er også på vei tilbake i flere utviklingsland.
Dette er ikke isolert for Norge og det kan generelt sett se ut til at lysten for å få barn er lite eksisterende i de aller fleste yngre generasjoner rundt om i verden.
I følge https://data.worldbank.org/indicator/SP.DYN.TFRT.IN.
var verdens fertilitetsrate i 2021 på 2,3.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Predatorgnu skrev: fre mai 19, 2023 11:40 pm
peraleks skrev: fre mai 19, 2023 11:32 pm
Predatorgnu skrev: fre mai 19, 2023 11:23 pm Finnes det noe land hvor de aller fleste har sosial og økonomisk sikkerhet, med en fødelsrate på over 2,1?
Israel ev.
Seychellene?
Ekstremt få.
Tallene er også på vei tilbake i flere utviklingsland.
Dette er ikke isolert for Norge og det kan generelt sett se ut til at lysten for å få barn er lite eksisterende i de aller fleste yngre generasjoner rundt om i verden.
I følge https://data.worldbank.org/indicator/SP.DYN.TFRT.IN.
var verdens fertilitetsrate i 2021 på 2,3.
Yup, er en kraftig nedgang fra 1968 der med hele 5 barn og ned nå til 2,3 på kun 55 år.
Og mer ned skal det, regner med at vi peaker snart i forhold til det totalle befolkningsantallet i verden.

Pernille

Legg inn av Pernille »

VivaLV skrev: fre mai 19, 2023 11:05 pm Har vært på en dannelsesreiser. Ikke like bekymret for at det vil være under halvparten etniske nordmann i 2100.
Men mulig innvandrerkritiske partier vil få det bra i årene som kommer og vil også sikkert bli perioder med voksesmerter.
For en ting er ihvertfall sikkert. Men disse fødselstallene vil det bli MASSIV arbeidsinnvandring.
Ikke nødvendigvis. Husk at dette er noe som gjelder for alle vestlige land og dermed vil det bli stor konkurranse om den kvalifiserte arbeidskraften. Hvor skal disse da hentes fra? Det vi absolutt ikke trenger er ukvalifisert arbeidskraft fra land i den tredje verden. Det vil bare gjøre situasjonen vondt verre da de i mye større grad legger beslag på de samme tjenestene som de var ment å dekke opp for, og da faller absolutt hele poenget bort.

Fallende fødselstall er nok noe vi bare må omstille oss til å håndtere.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Daniel skrev: fre mai 19, 2023 9:56 pm Men vet man egentlig om det er økonomiske forhold som gjør at folk ikke får flere barn, eller prøver man å løse utfordringen med feil medisin? Hva om folk bare ikke lenger har så inderlig lyst på unger? All ære til de som orker, spør du meg.
Det er vel en viss sammenheng mellom fødselstall og økonomiske ordninger? Er det ikke? Jeg tenker på at Norge er blant de landene i Europa som har høyest fødselstall, samtidig som Norge er blant de landene som har best ordning.

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 8:38 am
Daniel skrev: fre mai 19, 2023 9:56 pm Men vet man egentlig om det er økonomiske forhold som gjør at folk ikke får flere barn, eller prøver man å løse utfordringen med feil medisin? Hva om folk bare ikke lenger har så inderlig lyst på unger? All ære til de som orker, spør du meg.
Det er vel en viss sammenheng mellom fødselstall og økonomiske ordninger? Er det ikke? Jeg tenker på at Norge er blant de landene i Europa som har høyest fødselstall, samtidig som Norge er blant de landene som har best ordning.
Jo det kan absolutt hende altså, jeg bare lurer. I min omgangskrets er det knapt noen som har fått seg barn, og det står ikke på pengene. En smule anekdotisk men det var utgangspunktet.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Daniel skrev: lør mai 20, 2023 9:29 am
HNilsen skrev: lør mai 20, 2023 8:38 am
Daniel skrev: fre mai 19, 2023 9:56 pm Men vet man egentlig om det er økonomiske forhold som gjør at folk ikke får flere barn, eller prøver man å løse utfordringen med feil medisin? Hva om folk bare ikke lenger har så inderlig lyst på unger? All ære til de som orker, spør du meg.
Det er vel en viss sammenheng mellom fødselstall og økonomiske ordninger? Er det ikke? Jeg tenker på at Norge er blant de landene i Europa som har høyest fødselstall, samtidig som Norge er blant de landene som har best ordning.
Jo det kan absolutt hende altså, jeg bare lurer. I min omgangskrets er det knapt noen som har fått seg barn, og det står ikke på pengene. En smule anekdotisk men det var utgangspunktet.
Er nøyaktig det samme her, flere har bestemt seg for at de ganske enkelt ikke skal ha barn.
Dette til tross for både høye inntekter og allerede gode boforhold.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Interessert skrev: fre mai 19, 2023 6:01 pm Er der ikke mer enn nok folk i verden?
Jo alt for mange.
Kynisk sagt er det for mange mennesker på verdensbasis, men for få av den typen som holder hjulene i gang.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»