Lærerne ønsker å kunne bortvise elever.

Svar
Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Lærerne ønsker å kunne bortvise elever.

Legg inn av kytec »

Samfunnet er på vei ned i dass med ekspressfart og lærerne er vingeklippet har ingen ting de skulle sagt alt er lagt opp til

"elevenes beste" dvs jævelungenes beste, de som blir herjet med er det ingen som bryr seg om, de elevene som blir utsatt for overgrep fra medelever på daglig basis går for lut og kaldt vann.

Jævelungene herjer fritt og vet de kan gjøre det uten konsekvenser. De kan slå en medelev eller lærer halvt i hel, like fullt er de på skolen neste dag som om ingenting har skjedd.

"Negativ oppførsel har alltid utfordret lærere, men utviklingen i skolene i dag er urovekkende. Tidligere var det et mindretall av elevene som hadde utfordrende atferd. Nå er problemene økende.

Elevene kverulerer, diskuterer og svarer frekt. Snur du ryggen til, risikerer du at en elev klistrer et sanitetsbind i bakhodet ditt, eller du finner avføring malt på vegger og oversvømmelser på toalettene. Respekt og folkeskikk er på vei ut, hærverk og vold er på vei inn".

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/J ... 1684412258

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

kytec skrev: fre mai 19, 2023 5:53 pm Samfunnet er på vei ned i dass med ekspressfart og lærerne er vingeklippet har ingen ting de skulle sagt alt er lagt opp til

"elevenes beste" dvs jævelungenes beste, de som blir herjet med er det ingen som bryr seg om, de elevene som blir utsatt for overgrep fra medelever på daglig basis går for lut og kaldt vann.

Jævelungene herjer fritt og vet de kan gjøre det uten konsekvenser. De kan slå en medelev eller lærer halvt i hel, like fullt er de på skolen neste dag som om ingenting har skjedd.

"Negativ oppførsel har alltid utfordret lærere, men utviklingen i skolene i dag er urovekkende. Tidligere var det et mindretall av elevene som hadde utfordrende atferd. Nå er problemene økende.

Elevene kverulerer, diskuterer og svarer frekt. Snur du ryggen til, risikerer du at en elev klistrer et sanitetsbind i bakhodet ditt, eller du finner avføring malt på vegger og oversvømmelser på toalettene. Respekt og folkeskikk er på vei ut, hærverk og vold er på vei inn".

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/J ... 1684412258
Vi får det vi ber om, legger til rette for og unnfallenheten vi praktiserer vil bite oss alle i ræva, inkludert "jævelungene!"

De har bare ikke evnen til å forstå det enda og det går på forrige/denne generasjonen sin kappe ....!

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Jeg tror man kan bortvise elever hvis de har et sted å være hvor det er en ansvarlig voksen tilstede. Blant annet har jeg flere ganger tatt med meg enkeltelever til et rom i administrasjonen, hvor de har hatt med seg kun bøker og skrivesaker. Det funker fett, det. Særlig hvis foreldrene kommer innom for å hente dem der etter skoleslutt. Men det skal sies at det er ganske lenge siden jeg gjorde dette, i hvert fall fem år siden. Etter det hadde jeg rett og slett ikke behov for det, da det aldri var noen som oppførte seg fælt nok.

Det jeg mener ikke er lov, er å sende noen ut uten at de gis noen form for oppfølging. Husker også at jeg i mine yngre år som lærer sendte en elev hjem uten å si fra til foreldrene eller rektor først. Det ble tatt pent, men det er ikke lov. Så skal det sies at jeg også hengte en elev opp på knaggen ute i gangen som vikar, og jeg har også lagt en elev i bakken, ettersom han var diger og på jakt etter å gi en liten sprett som hadde mobba han rævdeng. Det hadde han for så vidt fortjent, men jeg måtte jo stoppe ham. Jeg har også stoppa en slåsskamp og endt med å fysisk bære bort 8. eller 9. klassinger.

Alt dette er ting som skjedde for lenge siden, men det var helt avgjørende at jeg faktisk hadde muligheten til å gripe inn både fysisk og i form av tiltak for å stoppe uønskede hendelser. Dette har man fortsatt lov til om det står om liv og helse, men problemet er at det regnes det ikke som om det er noen som "bare" lager helvete eller driver med hærverk. Heldigvis er dette et bittelite mindretall de fleste steder, mens det enkelte steder er et mindretall som allikevel er såpass stort at de utgjør et betydelig problem. Etter min erfaring har disse problematferd fordi de har fått lov til å holde på med den uten at voksne har grepet inn tydelig nok for å bygge god kultur fra ung alder. Da blir det mye verre å få bukt med problemet etterpå. Men klart, man må ha lov til å vise bort elever, og de stedene hvor det er store problemer med ukultur kan det være helt nødvendig for at ikke undervisninga og flertallets læring går i dass.

Men dette er ikke noe økende problem om man ser det i historisk kontekst. Det kan være et større problem enn for noen år siden, men så kommer problemet til å avta i styrke igjen. Slik er det rett og slett bare. Det er imidlertid viktig at lærere ikke blir fratatt enda mer makt; det er bra at de ikke lenger kan vaske munnen til ungene med såpe, men det fins grenser, og konsekvensen av for mye makt til elevene betyr mindre makt til lærerne. Her handler det om å finne den riktige balansen.
Sist redigert av Skraevadottir den fre mai 19, 2023 6:15 pm, redigert 1 gang totalt.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

kytec skrev: fre mai 19, 2023 5:53 pm Samfunnet er på vei ned i dass med ekspressfart og lærerne er vingeklippet har ingen ting de skulle sagt alt er lagt opp til

"elevenes beste" dvs jævelungenes beste, de som blir herjet med er det ingen som bryr seg om, de elevene som blir utsatt for overgrep fra medelever på daglig basis går for lut og kaldt vann.

Jævelungene herjer fritt og vet de kan gjøre det uten konsekvenser. De kan slå en medelev eller lærer halvt i hel, like fullt er de på skolen neste dag som om ingenting har skjedd.

"Negativ oppførsel har alltid utfordret lærere, men utviklingen i skolene i dag er urovekkende. Tidligere var det et mindretall av elevene som hadde utfordrende atferd. Nå er problemene økende.

Elevene kverulerer, diskuterer og svarer frekt. Snur du ryggen til, risikerer du at en elev klistrer et sanitetsbind i bakhodet ditt, eller du finner avføring malt på vegger og oversvømmelser på toalettene. Respekt og folkeskikk er på vei ut, hærverk og vold er på vei inn".

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/J ... 1684412258
Her beveger du deg inn i et minefelt.
For et par dager siden ble jeg nedsablet av venstresiden og også en som påstår seg å være lærer.
Ikke noe av dette stemmer i følge dem. "Ungene nå er snillere enn før", "kua har glemt at den var kalv", "du er gammel", "har ikke peiling" osv.

Men du skal ha for forsøket på å ta opp en særdeles dårlig utvikling - og mangel på folkeskikk hos mange barn og ungdommer.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Det som er det store problemet spør du meg er ikke de som slår, utagerer og herjer, hærverk osv, men ofrene, medelevene som lever 100% av tiden i frykt og alarmberedskap fordi dette hender plutselig på et hundredelsekund og ingen kan vite når eller gjøre noe for å stoppe det.

Jeg har selv et barn som blir slått med ujevne mellomrom, engang så hardt at hen begynte å blø.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Neptun skrev: fre mai 19, 2023 6:15 pm
kytec skrev: fre mai 19, 2023 5:53 pm
Her beveger du deg inn i et minefelt.
For et par dager siden ble jeg nedsablet av venstresiden og også en som påstår seg å være lærer.
Ikke noe av dette stemmer i følge dem. "Ungene nå er snillere enn før", "kua har glemt at den var kalv", "du er gammel", "har ikke peiling" osv.

Men du skal ha for forsøket på å ta opp en særdeles dårlig utvikling - og mangel på folkeskikk hos mange barn og ungdommer.
Det er rett og slett ikke sant, jeg tror sosiale medier har mye av skylden for at det er så mye utagerende adferd.

Ungene blir sosialisert til å være voldelige via mobiltelefonen.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Jeg stiller spørsmålet jeg, har gamle gretne gubber blitt mer gretne i løpet av årenes løp?
Jeg tror dette er et økende problem, som bare blir værre ettersom andelen eldre øker.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Utover det jeg skrev i forrige innlegg er det noe som krever nyansering her. Blant annet dette punktet om "Vold og trusler". Årsaken til at dette har økt voldsomt de siste årene er ikke først og fremst at det har blitt mye mer vold og trusler, men fordi dette har vært et fokusområde de siste årene pga. situasjonen i "problemområder". Før var ikke dette et tema en gang, selv om det skjedde. Nå er det kurs og fellestid og diskusjoner om dette hele tida. Det er litt det samme som rasisme. Det er jo overhodet ikke mer rasisme nå enn før selv om det rapporteres inn mer. Først og fremst er det på grunn av at fokuset har blitt skjerpa noe enormt og at det da skal mye mindre til for å rapportere og at mørketallene dermed også blir vesentlig mindre.

Før var det jo mange lærere som var dritings på klasseturer, som kom og gikk når de ville og gjorde hva de nå enn hadde lyst til uten at det fikk konsekvenser for dem. Så ble elever og elevdemokratiet tatt mer på alvor, men nå har det nok gått for langt i den retningen, så må en tilbake igjen for å finne en god balanse som gjør at læreryrket er trygt og at problematferd ikke får blomstre. Likevel: Vi hører igjen om disse sakene og ser tallene tatt ut av kontekst (og da tenker jeg ikke på tallene i seg selv, men hva de faktisk betyr) og tenker at da er det sånn og sånn. Bildet er mer nyansert, og resultater fra Elevundersøkelsen hvert år viser at de aller, aller fleste barn og unge har det bra på skolen og ikke har det utrygt, mens de også har et godt forhold til lærerne sine. Men det er steder hvor det ikke er bra, og det må tas på alvor.

Så til en floskel som er begynt å spre seg i skolen som et slags mantra, og som er nevnt i artikkelen:
"Det finnes ikke vanskelige elever – bare elever som har det vanskelig. Dette er et viktig prinsipp for en god og inkluderende skole."
- Eh, nei. Dette er piss. Det fins vanskelige elever og elever som lager helvete uten at de har det vanskelig. Det betyr imidlertid ikke at de er onde, men at de trenger god veiledning og at det satses på å bygge god kultur fra dag 1, så kommer som regel også disse seg.
Sist redigert av Skraevadottir den fre mai 19, 2023 6:31 pm, redigert 1 gang totalt.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

kytec skrev: fre mai 19, 2023 6:20 pm Det som er det store problemet spør du meg er ikke de som slår, utagerer og herjer, hærverk osv, men ofrene, medelevene som lever 100% av tiden i frykt og alarmberedskap fordi dette hender plutselig på et hundredelsekund og ingen kan vite når eller gjøre noe for å stoppe det.

Jeg har selv et barn som blir slått med ujevne mellomrom, engang så hardt at hen begynte å blø.
Så lenge det ikke blir noen større konsekvenser for disse skolebarna, så "lærer" de aldri. Det beste hadde vært om de måtte ha skiftet skole. Da hadde nok pipa fått en annen lyd.

Fryktelig at det ikke blir gjort noe mot de barna som slår ditt barn. Ikke noen hjelp å få?

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

kytec skrev: fre mai 19, 2023 5:53 pm Elevene kverulerer, diskuterer og svarer frekt.
For dette er noe som kun skjer i klasserommet? Vil du unngå dette må du slutte å ha arbeid med mennesker.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Skraevadottir skrev: fre mai 19, 2023 6:30 pm
Før var det jo mange lærere som var dritings på klasseturer, som kom og gikk når de ville og gjorde hva de nå enn hadde lyst til uten at det fikk konsekvenser for dem.
Har jeg aldri hørt om. Merkelig hvis lærere før i tida drakk seg dritings på turer med barn i barne- og ungdomsskolen.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Skraevadottir skrev: fre mai 19, 2023 6:30 pm Utover det jeg skrev i forrige innlegg er det noe som krever nyansering her. Blant annet dette punktet om "Vold og trusler". Årsaken til at dette har økt voldsomt de siste årene er ikke først og fremst at det har blitt mye mer vold og trusler, men fordi dette har vært et fokusområde de siste årene pga. situasjonen i "problemområder". Før var ikke dette et tema en gang, selv om det skjedde.
Vold og trusler mot lærere skjedde ikke da jeg gikk i barne -og ungdomsskole på 70 tallet.

Ingen tenkte tanken engang. Verste som kunne skje var at noen svarte frekt, da fikk eleven melding med seg hjem som måtte underskrives.
Var det ekstra ille så måtte foreldrene troppe opp på skolen hos rektor. Noe sånt var forbundet med stor skam. I dag angriper dessverre enkelte foreldre læreren for å ha krenket barnet deres. Barnet er sjokkskadd over å ha blitt snakket til.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Henningsen skrev: fre mai 19, 2023 6:28 pm Jeg stiller spørsmålet jeg, har gamle gretne gubber blitt mer gretne i løpet av årenes løp?
Jeg tror dette er et økende problem, som bare blir værre ettersom andelen eldre øker.
Lag en tråd om det.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

pfrog567 skrev: fre mai 19, 2023 6:37 pm
Skraevadottir skrev: fre mai 19, 2023 6:30 pm
Før var det jo mange lærere som var dritings på klasseturer, som kom og gikk når de ville og gjorde hva de nå enn hadde lyst til uten at det fikk konsekvenser for dem.
Har jeg aldri hørt om. Merkelig hvis lærere før i tida drakk seg dritings på turer med barn i barne- og ungdomsskolen.
Har heller aldri hørt om det Skraeva kommer nok fra et belastet område.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

De siste 20 årene har det vært mye snakk om at meobbere må bytte skole.

Er det noen som noensinne har hørt at det er blitt gjort?

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

pfrog567 skrev: fre mai 19, 2023 6:37 pm
Skraevadottir skrev: fre mai 19, 2023 6:30 pm
Før var det jo mange lærere som var dritings på klasseturer, som kom og gikk når de ville og gjorde hva de nå enn hadde lyst til uten at det fikk konsekvenser for dem.
Har jeg aldri hørt om. Merkelig hvis lærere før i tida drakk seg dritings på turer med barn i barne- og ungdomsskolen.
Å, du skulle bare visst hvor mange saker jeg vet om fra "gamledager". Dette er ikke bare fyllerør.

Så er det en ironi i at lærere fratas rettigheter i forb. med undervisning, mens de fortsatt har et veldig sterkt rettsvern selv. Det skal ekstremt mye til for at en lærer blir sagt opp. I de fleste tilfeller blir de bare omplassert. Dette er heller ikke bra, for det betyr at lærere med problematferd eller som rett og slett er udugelige får lov til å fortsette å ødelegge lærelysten til elever i år etter år etter år.

Men som sagt: Balanse er viktig. Elever og foreldre må bli hørt, men det må også læreren, og læreren må ha ei verktøykasse med tiltak som kan iverksettes og som er sterke nok til å kunne gripe inn effektivt når ting går over styr.

Jeg tror imidlertid at det viktigste er tydelige forventninger og god kulturbygging fra dag 1 fra kompetente lærere som kan snakke med barn og ungdom og som får den respekten de fortjener fordi de selv møter elevene med respekt. Hvis man har noen gode strategier i forbindelse med dette og lykkes tidlig, så får man som regel gode elevgrupper. Noen ganger, hvis man er ekstra god og har litt flaks i tillegg, så kan man få så flotte elevgrupper at man egentlig bare kan komme inn i klasserommet og si "hopp", så spør de "hvor høyt?", og så går resten av seg selv.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

kytec skrev: fre mai 19, 2023 6:57 pm De siste 20 årene har det vært mye snakk om at meobbere må bytte skole.

Er det noen som noensinne har hørt at det er blitt gjort?
Jeg kan ikke si at jeg har noen personlig erfaring med det, nei.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

kytec skrev: fre mai 19, 2023 6:51 pm
Henningsen skrev: fre mai 19, 2023 6:28 pm Jeg stiller spørsmålet jeg, har gamle gretne gubber blitt mer gretne i løpet av årenes løp?
Jeg tror dette er et økende problem, som bare blir værre ettersom andelen eldre øker.
Lag en tråd om det.
Nei.
Det er en veldig relevant refleksjon å ha med seg videre gjennom tråden.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

kytec skrev: fre mai 19, 2023 6:56 pm
pfrog567 skrev: fre mai 19, 2023 6:37 pm
Skraevadottir skrev: fre mai 19, 2023 6:30 pm
Før var det jo mange lærere som var dritings på klasseturer, som kom og gikk når de ville og gjorde hva de nå enn hadde lyst til uten at det fikk konsekvenser for dem.
Har jeg aldri hørt om. Merkelig hvis lærere før i tida drakk seg dritings på turer med barn i barne- og ungdomsskolen.
Har heller aldri hørt om det Skraeva kommer nok fra et belastet område.
:lol:

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

kytec skrev: fre mai 19, 2023 5:53 pm Samfunnet er på vei ned i dass med ekspressfart og lærerne er vingeklippet har ingen ting de skulle sagt alt er lagt opp til

"elevenes beste" dvs jævelungenes beste, de som blir herjet med er det ingen som bryr seg om, de elevene som blir utsatt for overgrep fra medelever på daglig basis går for lut og kaldt vann.

Jævelungene herjer fritt og vet de kan gjøre det uten konsekvenser. De kan slå en medelev eller lærer halvt i hel, like fullt er de på skolen neste dag som om ingenting har skjedd.

"Negativ oppførsel har alltid utfordret lærere, men utviklingen i skolene i dag er urovekkende. Tidligere var det et mindretall av elevene som hadde utfordrende atferd. Nå er problemene økende.

Elevene kverulerer, diskuterer og svarer frekt. Snur du ryggen til, risikerer du at en elev klistrer et sanitetsbind i bakhodet ditt, eller du finner avføring malt på vegger og oversvømmelser på toalettene. Respekt og folkeskikk er på vei ut, hærverk og vold er på vei inn".

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/J ... 1684412258
Fra kommentarfeltet i linken din;
"Rebecca Storevik
for en dag siden
Per §9A-11 i opplæringslova har vi allereie høve til å vise elevar bort frå undervisning. Eg er einig i at vi må vurdere om enkelte elevar ikkje har godt av eit vanleg klasseromsmiljø og treng meir og tettare oppfølging, men vi har allereie lov til å vise elevane bort. Både Bergen Kommune og Vestland fylkeskommune har presisert dette i sine ordensreglement: . Bortvisning

a) Eleven kan bortvises fra undervisningen for enkelttimer eller resten av dagen etter alvorlige eller gjentatte brudd på ordensreglementet, jf. opplæringsloven § 9 A–11 første ledd.

b) Ungdomsskoleelever kan bortvises fra skolen i inntil tre skoledager etter alvorlige eller gjentatte brudd på ordensreglementet, jf. opplæringsloven § 9 A–11 første ledd.

c) Dersom elever hindrer eller forstyrrer gjennomføringen av eksamen, kan eleven etter å ha blitt advart, vises bort fra eksamen jf. forskrift til opplæringsloven § 3–33."
-------
Jeg husker enda og etter mer enn et halvt århundre at treneren på fotballaget sa jeg måtte forlate fotballtreningen og aldri vise meg der igjen; Verden min gikk under! Og, jeg ante ikke hva galt jeg hadde gjort en gang. Jeg traff fyren igjen da jeg var blitt voksen og hadde lyst til å kline fyren rett ned, men jeg var jo voksen og oppførte meg selvsagt ikke slik.
Jeg synes de bør ha video-overvåking av klasserom og skoleplass, slik at en kan dokumentere&bevise overfor elevene og lærerne, hva som faktisk skjedde
https://www.uv.uio.no/ils/om/aktuelt/ak ... r-str.html

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

kytec skrev: fre mai 19, 2023 6:56 pm
pfrog567 skrev: fre mai 19, 2023 6:37 pm
Skraevadottir skrev: fre mai 19, 2023 6:30 pm
Før var det jo mange lærere som var dritings på klasseturer, som kom og gikk når de ville og gjorde hva de nå enn hadde lyst til uten at det fikk konsekvenser for dem.
Har jeg aldri hørt om. Merkelig hvis lærere før i tida drakk seg dritings på turer med barn i barne- og ungdomsskolen.
Har heller aldri hørt om det Skraeva kommer nok fra et belastet område.
Var et nokså vanlig innslag inn på 90-tallet, men helst i grunnskolen og (trolig) primært i barneskolen. Gikk selv på en skole hvor en alkoholisert lærer var alene med en klasse på leirskole. Endte med å drikke seg fra sans og samling, klinte til en elev slik at disse 5.klassingene ble livredde og gjemte seg i et naust og fikk ringt hjem. Om natten kom en del av fedrene og grisebanka læreren og tok med seg elevene hjem. Men læreren fikk ikke sparken til tross for sterkt foreldrepress i etterkant. Var veldig mange alkoholiserte pilletrillere i norsk skole før, men ting har nok bedret seg vesentlig siden den gang. På denne skolen var også vold fra lærere mot elever nokså vanlig, og det fra både kjønn.

Og hvor vidt Skraeva kommer fra et belastet område vet jeg ikke, men det kan nå godt hende at Skraeva fikk med seg mer enn andre.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Skraevadottir skrev: fre mai 19, 2023 6:59 pm
pfrog567 skrev: fre mai 19, 2023 6:37 pm
Skraevadottir skrev: fre mai 19, 2023 6:30 pm
Før var det jo mange lærere som var dritings på klasseturer, som kom og gikk når de ville og gjorde hva de nå enn hadde lyst til uten at det fikk konsekvenser for dem.
Har jeg aldri hørt om. Merkelig hvis lærere før i tida drakk seg dritings på turer med barn i barne- og ungdomsskolen.
Å, du skulle bare visst hvor mange saker jeg vet om fra "gamledager". Dette er ikke bare fyllerør.

Så er det en ironi i at lærere fratas rettigheter i forb. med undervisning, mens de fortsatt har et veldig sterkt rettsvern selv. Det skal ekstremt mye til for at en lærer blir sagt opp. I de fleste tilfeller blir de bare omplassert. Dette er heller ikke bra, for det betyr at lærere med problematferd eller som rett og slett er udugelige får lov til å fortsette å ødelegge lærelysten til elever i år etter år etter år.

Men som sagt: Balanse er viktig. Elever og foreldre må bli hørt, men det må også læreren, og læreren må ha ei verktøykasse med tiltak som kan iverksettes og som er sterke nok til å kunne gripe inn effektivt når ting går over styr.

Jeg tror imidlertid at det viktigste er tydelige forventninger og god kulturbygging fra dag 1 fra kompetente lærere som kan snakke med barn og ungdom og som får den respekten de fortjener fordi de selv møter elevene med respekt. Hvis man har noen gode strategier i forbindelse med dette og lykkes tidlig, så får man som regel gode elevgrupper. Noen ganger, hvis man er ekstra god og har litt flaks i tillegg, så kan man få så flotte elevgrupper at man egentlig bare kan komme inn i klasserommet og si "hopp", så spør de "hvor høyt?", og så går resten av seg selv.
På folkeskolen hadde vi lærere som brukte vold; de knep, ga klessinger, lugget og lignende. Kjærstaden på Dragefjellet, da ungdomsskole nå jusbygget, han satt på kateteret og kylte sitt velfylte nøkkelklippe mot den han mente fortjente det og bare flaks forhindret at han skadet noen. Begge de årene jeg gikk der, stanket samme fyren ut hele skolen med et eksperiment i kjemien. Hele skolen måtte evakueres og stanket så jævlig drit, at det luktet mindre drit om en på skoledassen, satt i båsen ved siden av en som faktisk dret.
Vi var på én skoletur med lærere og han var alene med oss og var ikke full - men overraskende kjekk. Han må ha vært utkjørt etter 5 dager på fjellet med oss. Men på turer med fotballaget var noen av de voksne så påseilet, at det fristet ikke oss unger å oppføre oss like tåpelig.
Sist redigert av Fordomsfull den fre mai 19, 2023 7:32 pm, redigert 1 gang totalt.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Henningsen skrev: fre mai 19, 2023 6:28 pm Jeg stiller spørsmålet jeg, har gamle gretne gubber blitt mer gretne i løpet av årenes løp?
Jeg tror dette er et økende problem, som bare blir værre ettersom andelen eldre øker.
Helt sikkert, start en tråd om det om du har dårlige erfaringer med eldre, for det var ikke det denne tråden handlet om.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

GiPazzini_85 skrev: fre mai 19, 2023 7:22 pm
kytec skrev: fre mai 19, 2023 6:56 pm
pfrog567 skrev: fre mai 19, 2023 6:37 pm

Har jeg aldri hørt om. Merkelig hvis lærere før i tida drakk seg dritings på turer med barn i barne- og ungdomsskolen.
Har heller aldri hørt om det Skraeva kommer nok fra et belastet område.
Var et nokså vanlig innslag inn på 90-tallet, men helst i grunnskolen og (trolig) primært i barneskolen. Gikk selv på en skole hvor en alkoholisert lærer var alene med en klasse på leirskole. Endte med å drikke seg fra sans og samling, klinte til en elev slik at disse 5.klassingene ble livredde og gjemte seg i et naust og fikk ringt hjem. Om natten kom en del av fedrene og grisebanka læreren og tok med seg elevene hjem. Men læreren fikk ikke sparken til tross for sterkt foreldrepress i etterkant. Var veldig mange alkoholiserte pilletrillere i norsk skole før, men ting har nok bedret seg vesentlig siden den gang. På denne skolen var også vold fra lærere mot elever nokså vanlig, og det fra både kjønn.

Og hvor vidt Skraeva kommer fra et belastet område vet jeg ikke, men det kan nå godt hende at Skraeva fikk med seg mer enn andre.
Aldri opplevd, aldri hørt om.
Høres veldig "science fiction" ut. På godt norsk BS.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

GiPazzini_85 skrev: fre mai 19, 2023 7:22 pm
kytec skrev: fre mai 19, 2023 6:56 pm
pfrog567 skrev: fre mai 19, 2023 6:37 pm

Har jeg aldri hørt om. Merkelig hvis lærere før i tida drakk seg dritings på turer med barn i barne- og ungdomsskolen.
Har heller aldri hørt om det Skraeva kommer nok fra et belastet område.
Var et nokså vanlig innslag inn på 90-tallet, men helst i grunnskolen og (trolig) primært i barneskolen. Gikk selv på en skole hvor en alkoholisert lærer var alene med en klasse på leirskole. Endte med å drikke seg fra sans og samling, klinte til en elev slik at disse 5.klassingene ble livredde og gjemte seg i et naust og fikk ringt hjem. Om natten kom en del av fedrene og grisebanka læreren og tok med seg elevene hjem. Men læreren fikk ikke sparken til tross for sterkt foreldrepress i etterkant. Var veldig mange alkoholiserte pilletrillere i norsk skole før, men ting har nok bedret seg vesentlig siden den gang. På denne skolen var også vold fra lærere mot elever nokså vanlig, og det fra både kjønn.

Og hvor vidt Skraeva kommer fra et belastet område vet jeg ikke, men det kan nå godt hende at Skraeva fikk med seg mer enn andre.
Rart han våget å være lærer etter en sånn historie.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Corvus skrev: fre mai 19, 2023 7:26 pm
Henningsen skrev: fre mai 19, 2023 6:28 pm Jeg stiller spørsmålet jeg, har gamle gretne gubber blitt mer gretne i løpet av årenes løp?
Jeg tror dette er et økende problem, som bare blir værre ettersom andelen eldre øker.
Helt sikkert, start en tråd om det om du har dårlige erfaringer med eldre, for det var ikke det denne tråden handlet om.
Du også..? :roll:

Se mitt svar kl 7.04

Men det er jo ikke noe nytt at dere vil stilne de som mener noe annet enn dere.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

GiPazzini_85 skrev: fre mai 19, 2023 7:22 pm
kytec skrev: fre mai 19, 2023 6:56 pm
pfrog567 skrev: fre mai 19, 2023 6:37 pm
Var et nokså vanlig innslag inn på 90-tallet, men helst i grunnskolen og (trolig) primært i barneskolen. Gikk selv på en skole hvor en alkoholisert lærer var alene med en klasse på leirskole. Endte med å drikke seg fra sans og samling, klinte til en elev slik at disse 5.klassingene ble livredde og gjemte seg i et naust og fikk ringt hjem. Om natten kom en del av fedrene og grisebanka læreren og tok med seg elevene hjem. Men læreren fikk ikke sparken til tross for sterkt foreldrepress i etterkant. Var veldig mange alkoholiserte pilletrillere i norsk skole før, men ting har nok bedret seg vesentlig siden den gang. På denne skolen var også vold fra lærere mot elever nokså vanlig, og det fra både kjønn.

Og hvor vidt Skraeva kommer fra et belastet område vet jeg ikke, men det kan nå godt hende at Skraeva fikk med seg mer enn andre.
Høres ut som en røverhistorie, men er nok sant hvert enda ord.

Hvorfor er det så mange av oss som aldri har hørt om disse skoleturene der lærerne holdt fylleslag mer enn det tok seg av barna er underlig.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Neptun skrev: fre mai 19, 2023 7:31 pm
GiPazzini_85 skrev: fre mai 19, 2023 7:22 pm
kytec skrev: fre mai 19, 2023 6:56 pm

Har heller aldri hørt om det Skraeva kommer nok fra et belastet område.
Var et nokså vanlig innslag inn på 90-tallet, men helst i grunnskolen og (trolig) primært i barneskolen. Gikk selv på en skole hvor en alkoholisert lærer var alene med en klasse på leirskole. Endte med å drikke seg fra sans og samling, klinte til en elev slik at disse 5.klassingene ble livredde og gjemte seg i et naust og fikk ringt hjem. Om natten kom en del av fedrene og grisebanka læreren og tok med seg elevene hjem. Men læreren fikk ikke sparken til tross for sterkt foreldrepress i etterkant. Var veldig mange alkoholiserte pilletrillere i norsk skole før, men ting har nok bedret seg vesentlig siden den gang. På denne skolen var også vold fra lærere mot elever nokså vanlig, og det fra både kjønn.

Og hvor vidt Skraeva kommer fra et belastet område vet jeg ikke, men det kan nå godt hende at Skraeva fikk med seg mer enn andre.
Aldri opplevd, aldri hørt om.
Høres veldig "science fiction" ut. På godt norsk BS.
Det er ikke slik at det du verken har hørt om eller sett og som du ikke vet noe om - derfor ikke har skjedd.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Fordomsfull skrev: fre mai 19, 2023 7:44 pm
Neptun skrev: fre mai 19, 2023 7:31 pm
GiPazzini_85 skrev: fre mai 19, 2023 7:22 pm

Var et nokså vanlig innslag inn på 90-tallet, men helst i grunnskolen og (trolig) primært i barneskolen. Gikk selv på en skole hvor en alkoholisert lærer var alene med en klasse på leirskole. Endte med å drikke seg fra sans og samling, klinte til en elev slik at disse 5.klassingene ble livredde og gjemte seg i et naust og fikk ringt hjem. Om natten kom en del av fedrene og grisebanka læreren og tok med seg elevene hjem. Men læreren fikk ikke sparken til tross for sterkt foreldrepress i etterkant. Var veldig mange alkoholiserte pilletrillere i norsk skole før, men ting har nok bedret seg vesentlig siden den gang. På denne skolen var også vold fra lærere mot elever nokså vanlig, og det fra både kjønn.

Og hvor vidt Skraeva kommer fra et belastet område vet jeg ikke, men det kan nå godt hende at Skraeva fikk med seg mer enn andre.
Aldri opplevd, aldri hørt om.
Høres veldig "science fiction" ut. På godt norsk BS.
Det er ikke slik at det du verken har hørt om eller sett og som du ikke vet noe om - derfor ikke har skjedd.
Glemte å skrive aldri lest om heller. Fordi det er oppspinn.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

kytec skrev: fre mai 19, 2023 7:41 pm
GiPazzini_85 skrev: fre mai 19, 2023 7:22 pm
kytec skrev: fre mai 19, 2023 6:56 pm
Var et nokså vanlig innslag inn på 90-tallet, men helst i grunnskolen og (trolig) primært i barneskolen. Gikk selv på en skole hvor en alkoholisert lærer var alene med en klasse på leirskole. Endte med å drikke seg fra sans og samling, klinte til en elev slik at disse 5.klassingene ble livredde og gjemte seg i et naust og fikk ringt hjem. Om natten kom en del av fedrene og grisebanka læreren og tok med seg elevene hjem. Men læreren fikk ikke sparken til tross for sterkt foreldrepress i etterkant. Var veldig mange alkoholiserte pilletrillere i norsk skole før, men ting har nok bedret seg vesentlig siden den gang. På denne skolen var også vold fra lærere mot elever nokså vanlig, og det fra både kjønn.

Og hvor vidt Skraeva kommer fra et belastet område vet jeg ikke, men det kan nå godt hende at Skraeva fikk med seg mer enn andre.
Høres ut som en røverhistorie, men er nok sant hvert enda ord.

Hvorfor er det så mange av oss som aldri har hørt om disse skoleturene der lærerne holdt fylleslag mer enn det tok seg av barna er underlig.
Skal jeg tippe? Fordi de drakk alkohol etter ungene var sloknet? Eller at en av de, om de var flere - holdt seg noenlunde edru - ihvertfall til ungene var sovnet. Den ene voksne fotballtreneren kom opp til oss unger på sovesalen, da vi spilte fotballkamp på Voss og var dritings og sovnet snorkende på en av sengene. Vi forsøkte å stikke fingen hans ned i en flaske med kaldt vatn - for å få han til å pisse seg ut - men det fønket ikke.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»