Gratis kollektivtrafikk i Stavanger

Svar
fargerik

Re: Gratis kollektivtrafikk i Stavanger

Legg inn av fargerik »

Visa skrev: man mai 22, 2023 4:28 pm Måtte dette innføres i resten av landets byer og. De hadde en test i Ålesund for ikke lenge siden noe som førte til en vesentlig økning i antall reisende med kollektiv.
Trenger ikke spesialkompetanse eller mastergrader for å se slikt.
Går prisen opp, kjører færre kollektivt. Når folk velger bort kollektivt, legges bussen ned på grunn av få reisende.
Senkes prisen, kommer folk og bruker tilbudet.
Det er blitt et par tiår siden jeg flyttet hi hvor jeg bor. Da gikk det busser her.
Og folk brukte bussen.
Etter at bussen ble lagt ned, har de fleste to biler.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

oddvar_kjempebra skrev: man mai 22, 2023 1:33 pm
peraleks skrev: man mai 22, 2023 11:34 am Fantastisk, håper de kliner til med gratis kollektivtrafikk over hele Norge.
Det blir ikke gratis kollektivtrafikk. Det blir forhåndsbetalt kollektivtrafikk. Betalt gjennom skatteseddelen. Du kan se på det som tvunget kjøp av årskort.

Det fine for kollektivselskapet er at de får en fast sum hvert år og dermed ikke lenger trenger å jobbe med å gjøre sine kunder fornøyde.
Egentlig klin likt opplegget med NRK-avgift, spiller ingen rolle om det brukes alle skal betale.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

lund skrev: man mai 22, 2023 4:41 pm
kytec skrev: man mai 22, 2023 4:37 pm
Haugzu skrev: man mai 22, 2023 12:18 pm

Helt klart. Men mye bedre med gratis kollektivtransport enn å investere i sykkelløyper kun et fåtall benytter.
Det åpnet nylig en sykkeltunnel i Bergen og prosjektlederen ble spurt om hva den kostet og svaret var "ja den koster jo en del bla, bla, bla" og så hørte vi ikke prisen, men sikkert kjekk å ha den tunnelen.
Kan bekrefte at den er særdeles godt besøkt (ikke av bare syklister). En meget stor suksess.
og prisen?

Det var lenge snakk om høyhastighetstog på Bergensbanen, ville bare koste 200 000 kr per levende nordmann.

Den hadde blitt særdeles godt besøkt og en meget stor suksess, men kost - nytte?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Ormen den lange skrev: man mai 22, 2023 1:53 pm
fargerik skrev: man mai 22, 2023 1:33 pm
Folk_flesk skrev: man mai 22, 2023 1:29 pm
Tilhører en en bykommune, burde alle veier og gater ha likt tilbud, uansett antall beboere. Når det kommer til trådens tema, Stavanger, så er jeg spent på hvordan dette vil fungere for buss-sjåførene? Vil det komme til at buss-selskapene må ansette vektere på alle busser? Selv ikke alle betalende passasjerer vet å kunne oppføre seg.
Hva skjer der? Voldelige Siddiser på bussen?

William_S

Legg inn av William_S »

Texas John som vanlig helt uvitende hva gjelder tannhelse. Munnen er en del av kroppen. Det er feks vanlig at folk som går på cellegift trenger ekstra oppfølging hos tannlege. Og kreftpasienter er det ikke rent få av. Andre har sykdommer som gir munntørrhet og lignende. Tannhelse bør subdisieres i langt større grad

fargerik

Legg inn av fargerik »

William_S skrev: man mai 22, 2023 4:53 pm Texas John som vanlig helt uvitende hva gjelder tannhelse. Munnen er en del av kroppen. Det er feks vanlig at folk som går på cellegift trenger ekstra oppfølging hos tannlege. Og kreftpasienter er det ikke rent få av. Andre har sykdommer som gir munntørrhet og lignende. Tannhelse bør subdisieres i langt større grad
Dette vil Texas være enig i den dagen han selv blir syk. Men ikke før.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Dette kan fort vise seg å bli et lite problem for flertallspartiene i Stavanger, sitat fra Fylkesvaraordføreren:

"– Det høres jo tilforlatelig ut med gratis buss. Alt som blir gratis, brukes mer og hvis dette fører til at vi må sette opp flere busser for å ta unna gratispassasjerer, må vi ha et system der Stavanger tar de reelle kostnadene ved dette. Fylket kan ikke påføres merkostnader som går ut over tilbudet til andre som reiser kollektivt i Rogaland, sier Bergsvåg."

Har det gått litt fort i svingen i de røde rekker tro ?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Xpoolman skrev: man mai 22, 2023 5:11 pm Dette kan fort vise seg å bli et lite problem for flertallspartiene i Stavanger, sitat fra Fylkesvaraordføreren:

"– Det høres jo tilforlatelig ut med gratis buss. Alt som blir gratis, brukes mer og hvis dette fører til at vi må sette opp flere busser for å ta unna gratispassasjerer, må vi ha et system der Stavanger tar de reelle kostnadene ved dette. Fylket kan ikke påføres merkostnader som går ut over tilbudet til andre som reiser kollektivt i Rogaland, sier Bergsvåg."

Har det gått litt fort i svingen i de røde rekker tro ?
Jeg prøvde å få frem et lignende poeng.
Gratis buss er ikke noe verd dersom det blir gratisbusser som kjører rundt i ring i sentrum mens bussene blir lagt ned ute i huttiheita.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Xpoolman skrev: man mai 22, 2023 5:11 pm Dette kan fort vise seg å bli et lite problem for flertallspartiene i Stavanger, sitat fra Fylkesvaraordføreren:

"– Det høres jo tilforlatelig ut med gratis buss. Alt som blir gratis, brukes mer og hvis dette fører til at vi må sette opp flere busser for å ta unna gratispassasjerer, må vi ha et system der Stavanger tar de reelle kostnadene ved dette. Fylket kan ikke påføres merkostnader som går ut over tilbudet til andre som reiser kollektivt i Rogaland, sier Bergsvåg."

Har det gått litt fort i svingen i de røde rekker tro ?
De ligger vel på rundt 13% i oppslutning så ikke rart om panikken brer seg.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Cannabis Connoisseur skrev: man mai 22, 2023 4:22 pm Heller gratis buss enn de tøysete sykkelveiene som bare et fåtall av innbyggerne bruker.
Ja denne, Stavanger-Sandnes, koster altså ca 10 ganger så mye som det årlige tilskuddet til kollektivtrafikken i Stavanger vil være.
Det er sprøtt det :shock:

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

fargerik skrev: man mai 22, 2023 5:18 pm
Xpoolman skrev: man mai 22, 2023 5:11 pm Dette kan fort vise seg å bli et lite problem for flertallspartiene i Stavanger, sitat fra Fylkesvaraordføreren:

"– Det høres jo tilforlatelig ut med gratis buss. Alt som blir gratis, brukes mer og hvis dette fører til at vi må sette opp flere busser for å ta unna gratispassasjerer, må vi ha et system der Stavanger tar de reelle kostnadene ved dette. Fylket kan ikke påføres merkostnader som går ut over tilbudet til andre som reiser kollektivt i Rogaland, sier Bergsvåg."

Har det gått litt fort i svingen i de røde rekker tro ?
Jeg prøvde å få frem et lignende poeng.
Gratis buss er ikke noe verd dersom det blir gratisbusser som kjører rundt i ring i sentrum mens bussene blir lagt ned ute i huttiheita.
Stemmer det, og folk i utkantene av området, Sola og Jæren, klager allerede på innskrenkninger i busstilbudet.
Verre vil det vel bli for dem tenker jeg.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

oddvar_kjempebra skrev: man mai 22, 2023 1:33 pm
peraleks skrev: man mai 22, 2023 11:34 am Fantastisk, håper de kliner til med gratis kollektivtrafikk over hele Norge.
Det blir ikke gratis kollektivtrafikk. Det blir forhåndsbetalt kollektivtrafikk. Betalt gjennom skatteseddelen. Du kan se på det som tvunget kjøp av årskort.

Det fine for kollektivselskapet er at de får en fast sum hvert år og dermed ikke lenger trenger å jobbe med å gjøre sine kunder fornøyde.
Alt i dag får kollektivselskapa ein fast sum for å køyre.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Xpoolman skrev: man mai 22, 2023 5:21 pm
Cannabis Connoisseur skrev: man mai 22, 2023 4:22 pm Heller gratis buss enn de tøysete sykkelveiene som bare et fåtall av innbyggerne bruker.
Ja denne, Stavanger-Sandnes, koster altså ca 10 ganger så mye som det årlige tilskuddet til kollektivtrafikken i Stavanger vil være.
Det er sprøtt det :shock:
Så vidt jeg har hørt så spar de inn penger med høygaffel gjennom bomringer der som kan bli over 1000 kr dagen

så de må vel rett og slett finne opp ting å lage for å bruke opp pengene.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

MRSA skrev: man mai 22, 2023 5:23 pm
oddvar_kjempebra skrev: man mai 22, 2023 1:33 pm
peraleks skrev: man mai 22, 2023 11:34 am Fantastisk, håper de kliner til med gratis kollektivtrafikk over hele Norge.
Det blir ikke gratis kollektivtrafikk. Det blir forhåndsbetalt kollektivtrafikk. Betalt gjennom skatteseddelen. Du kan se på det som tvunget kjøp av årskort.

Det fine for kollektivselskapet er at de får en fast sum hvert år og dermed ikke lenger trenger å jobbe med å gjøre sine kunder fornøyde.
Alt i dag får kollektivselskapa ein fast sum for å køyre.
Men det er ikke relevant fordi kundene fortsatt betaler og helst bør holdes fornøyd med tilbud og service.

Frode57
Innlegg: 1274

Legg inn av Frode57 »

Det blir trolig dårligere kollektivtilbud og dårligere tilbud i andre sektorer. Feil politikk. I

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

lund skrev: man mai 22, 2023 4:41 pm
kytec skrev: man mai 22, 2023 4:37 pm
Haugzu skrev: man mai 22, 2023 12:18 pm

Helt klart. Men mye bedre med gratis kollektivtransport enn å investere i sykkelløyper kun et fåtall benytter.
Det åpnet nylig en sykkeltunnel i Bergen og prosjektlederen ble spurt om hva den kostet og svaret var "ja den koster jo en del bla, bla, bla" og så hørte vi ikke prisen, men sikkert kjekk å ha den tunnelen.
Kan bekrefte at den er særdeles godt besøkt (ikke av bare syklister). En meget stor suksess.
Ikke bare det, men tunnelen måtte blitt bygget som en rømningsvei - uansett. Så fordi de gjorde denne obligatoriske rømningsveien til en gang&sykkelsti - som folk kan nytte også når det ikke er et akutt evakuerings behov - så er den blitt til en 'jævla dyr sykkeltunnel.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Xpoolman skrev: man mai 22, 2023 5:21 pm
Cannabis Connoisseur skrev: man mai 22, 2023 4:22 pm Heller gratis buss enn de tøysete sykkelveiene som bare et fåtall av innbyggerne bruker.
Ja denne, Stavanger-Sandnes, koster altså ca 10 ganger så mye som det årlige tilskuddet til kollektivtrafikken i Stavanger vil være.
Det er sprøtt det :shock:
Det er vel an på øgene som ser, hvilke hensyn som vektlegges. Det er økende antall byer og stater som ønsker at flere skal reise kollektivt, fordi det sparer utbygging av veinettet og slik, biler, rush&køer. Kopi Wikipedia;
"Kopi Wikipedia;
"On 29 February 2020, Luxembourg became the first country in the world to make all public transport in the country (buses, trams, and trains) free to use.[2][3][4][5] On 1 October 2022, Malta became the second country in the world to make its public transport system free for all residents.[6] Germany is considering making their public transit system fare-free in response to the EU's threatening to fine them for their air pollution levels.[7]

As some transit lines intended to operate with fares initially start service, they may elect to not collect fares for an introductory period to create interest or test operations.

City-wide systems
Tallinn, capital city of Estonia with more than 420,000 inhabitants, as well as several mid-size European cities and many smaller towns around the world have converted their public transportation networks to zero-fare. The city of Hasselt in Belgium is a notable example: fares were abolished in 1997 and ridership was as much as "13 times higher" by 2006. "
Lengre nede i linken her https://en.wikipedia.org/wiki/Free_public_transport - under overskriften "List of towns and cities with area-wide zero-fare transport", står det nettopp en liste over de områdene som har zero transport-avgift.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Texas_John skrev: man mai 22, 2023 1:54 pm Å la være og beslaglegge er ikke subsidiering. Det riktige er selvsagt at de som reiser kollektivt betaler for seg og da den summen det faktisk koster. Når det gjelder tannlege anbefaler jeg å pusse tenna, jeg har aldri hatt et eneste hull og er ikke interessert i å betale for andres selvpåførte vanskjøtsel.
Skal vi utvide problemstillingen fra gratis kollektivtrafikk til alle offentlige utgifter er vi ute av kurs. Begrenser vi oss nå til offentlige utgifter for å avvikle trafikk og spare miljø og klima håper jeg Stavanger-eksperimentet blir satt ut i livet. Jeg tror det kan bli hyggelige resultater for både miljø og offentlige utgifter. Men det er jo ikke like morsomt å kjøre gratis buss som å kjøre privat el-bil som er subsidiert med hundretusener skitne oljepenger.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Fordomsfull skrev: man mai 22, 2023 4:23 pm
Texas_John skrev: man mai 22, 2023 1:54 pm
FjodorDVD skrev: man mai 22, 2023 1:45 pm

I den grad man skal løse noen problemer med samferdselspolitikk og miljøpolitikk er det kollektivtrafikk som gjelder. Håper alle elbilsubsidier fjernes etter valget.
Å la være og beslaglegge er ikke subsidiering. Det riktige er selvsagt at de som reiser kollektivt betaler for seg og da den summen det faktisk koster. Når det gjelder tannlege anbefaler jeg å pusse tenna, jeg har aldri hatt et eneste hull og er ikke interessert i å betale for andres selvpåførte vanskjøtsel.
Det er masse av det som omtales som subsidiering, som egentlig er reduserte skatter&avgifter. El-bilene har reduserte avgifter - også i bommene og da sier vi at de er subsidierte.
Fra et sosialist-perspektiv som ser det slik at all eiendom og verdiskapning som utgangspunktet tilhører staten, så gir det mening å kalle det subsidier.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Texas_John skrev: man mai 22, 2023 8:46 pm
Fordomsfull skrev: man mai 22, 2023 4:23 pm
Texas_John skrev: man mai 22, 2023 1:54 pm
Å la være og beslaglegge er ikke subsidiering. Det riktige er selvsagt at de som reiser kollektivt betaler for seg og da den summen det faktisk koster. Når det gjelder tannlege anbefaler jeg å pusse tenna, jeg har aldri hatt et eneste hull og er ikke interessert i å betale for andres selvpåførte vanskjøtsel.
Det er masse av det som omtales som subsidiering, som egentlig er reduserte skatter&avgifter. El-bilene har reduserte avgifter - også i bommene og da sier vi at de er subsidierte.
Fra et sosialist-perspektiv som ser det slik at all eiendom og verdiskapning som utgangspunktet tilhører staten, så gir det mening å kalle det subsidier.
På slutten av 1970-tallet skrev bergensavisene at skipsverftene ikke kunne eksistert om det ikke var for subsidier. Og akkurat det fikk jeg lirt av meg da jeg traff en tjommi som jobbet på et skipsverft, nå historie som så mange andre av norske skipsverft. Han svarte at det var egentlig ikke subsidier som i tilskudd, men de betalte for eksempel 8% moms på deler de bestilte - i stedet for full moms.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Totalt mangel på respekt for skattebetalerne sine penger. Galskap å subsidiere mennesker som har mer enn nok penger, og i tillegg vet vi jo fra andre tester at det ikke fører til stor økning i trafikken siden de som ikke bruker kollektivt gjør det av praktiske årsaker og ikke økonomiske.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Fordomsfull skrev: man mai 22, 2023 8:59 pm
Texas_John skrev: man mai 22, 2023 8:46 pm
Fordomsfull skrev: man mai 22, 2023 4:23 pm
Det er masse av det som omtales som subsidiering, som egentlig er reduserte skatter&avgifter. El-bilene har reduserte avgifter - også i bommene og da sier vi at de er subsidierte.
Fra et sosialist-perspektiv som ser det slik at all eiendom og verdiskapning som utgangspunktet tilhører staten, så gir det mening å kalle det subsidier.
På slutten av 1970-tallet skrev bergensavisene at skipsverftene ikke kunne eksistert om det ikke var for subsidier. Og akkurat det fikk jeg lirt av meg da jeg traff en tjommi som jobbet på et skipsverft, nå historie som så mange andre av norske skipsverft. Han svarte at det var egentlig ikke subsidier som i tilskudd, men de betalte for eksempel 8% moms på deler de bestilte - i stedet for full moms.
Bedrifter fradragsfører moms, og skal således ikke betale moms. Men mener du at matvarer er subsidiert fordi de har lavere moms enn de fleste andre dagligvarer?

Brukeravatar
virrvar
Innlegg: 135

Legg inn av virrvar »

kytec skrev: man mai 22, 2023 4:37 pm
Haugzu skrev: man mai 22, 2023 12:18 pm
erdetslik skrev: man mai 22, 2023 12:04 pm
Tja, det kan se sånn ut. Selv om jeg er for at kollektivtransport innenfor kommuner bør være gratis - og ment det i alle år.
Så må jo kommunene ta igjen det på andre ting, enten ved å øke noen avgifter eller ved å redusere på noe annet.
Kollektivtransport har både utgifter til investeringer, vedlikehold og drift - og de må nå hentes fra andre områder på kommunebudsjettet.
Så "gratis" blir det ikke for innbyggerne . . . . . .
Helt klart. Men mye bedre med gratis kollektivtransport enn å investere i sykkelløyper kun et fåtall benytter.
Det åpnet nylig en sykkeltunnel i Bergen og prosjektlederen ble spurt om hva den kostet og svaret var "ja den koster jo en del bla, bla, bla" og så hørte vi ikke prisen, men sikkert kjekk å ha den tunnelen.
Den sykkelveien er laget som en rømingsvei for en veitunell og oppgradert til sykkel/gangvei. Fornuftig prosjekt spør du meg.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Texas_John skrev: man mai 22, 2023 4:24 pm
Canucks skrev: man mai 22, 2023 1:59 pm
Texas_John skrev: man mai 22, 2023 1:54 pm
Å la være og beslaglegge er ikke subsidiering. Det riktige er selvsagt at de som reiser kollektivt betaler for seg og da den summen det faktisk koster. Når det gjelder tannlege anbefaler jeg å pusse tenna, jeg har aldri hatt et eneste hull og er ikke interessert i å betale for andres selvpåførte vanskjøtsel.
Du er klar over at tannpuss og kosthold alene ikke er nok, og jevnlige besøk til tannlegge er å anbefalle, i tillegg er det også individuelle forskjeller, selv om det er to folk som har helt lik livstil, min tannlege anbefaller f.eks for meg sjeldnere besøk enn for min kone, og jeg har folk som jobber som tannlegger som også selv bruker kollegaer for å sjekke seg. Så deg om det å ikke oppsøke tannlege.
Hvor har du fått det ifra at jeg ikke er hos tannlegen? Men når man ikke har hatt hull i en alder av 30+ så holder det å gå annethvert år. Strengt talt hadde det sikkert holdt å gå hvert 10. år. Men bør ikke du/dere heller snakke om hvordan staten skal kutte utgifter fremover, ikke skaffe seg nye?
Nå er det mange situasjoner som er utenfor kontroll, f.eks fjerning av visdomstenner, eller folk som har tannsykdom etc. eller tenner som lettere får hull så er mange variabler og faktorer som spiller inn.

Tannhygiene er viktig, og en del av det er tannlegebesøk, og det koster flesk i Norge.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Når venstresiden har brukt opp alle kredittkortene og taper kommunevalget, så er det høyresiden som får ansvaret for regningene og opprydningen.

Taktisk klokt, men veldig gjennomsiktig og typisk politisk spill.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Fordomsfull skrev: man mai 22, 2023 8:59 pm
Texas_John skrev: man mai 22, 2023 8:46 pm
Fordomsfull skrev: man mai 22, 2023 4:23 pm
Det er masse av det som omtales som subsidiering, som egentlig er reduserte skatter&avgifter. El-bilene har reduserte avgifter - også i bommene og da sier vi at de er subsidierte.
Fra et sosialist-perspektiv som ser det slik at all eiendom og verdiskapning som utgangspunktet tilhører staten, så gir det mening å kalle det subsidier.
På slutten av 1970-tallet skrev bergensavisene at skipsverftene ikke kunne eksistert om det ikke var for subsidier. Og akkurat det fikk jeg lirt av meg da jeg traff en tjommi som jobbet på et skipsverft, nå historie som så mange andre av norske skipsverft. Han svarte at det var egentlig ikke subsidier som i tilskudd, men de betalte for eksempel 8% moms på deler de bestilte - i stedet for full moms.
Hadde ein bekjent som jobba på skipsveft som klaga over bønder som var subsidert, det var så og så gale. Når eg då nemnte at hans arbeidsplass var subsidert minst like mykje så meinte han at det var rederia som var subsidert for å bygge skip i Norge. Og det var jo då sjølvsagt noko heilt anna.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

GatlingGun skrev: man mai 22, 2023 10:25 pm Når venstresiden har brukt opp alle kredittkortene og taper kommunevalget, så er det høyresiden som får ansvaret for regningene og opprydningen.

Taktisk klokt, men veldig gjennomsiktig og typisk politisk spill.
No vise jo historia at det er høgresida som brukar pengar på å innføre skattelette til dei som har nok frå før. Og så må venstresida rydde opp.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7869

Legg inn av Big George »

Jeg har tenkt tanken om gratis kollektiv-reise i Oslo.
Lurer på hva det koster pr måned.
Oslo by burde ha en måned eller to måneders prøve-prosjekt.

De yngre i Oslo vil nok benytte tilbude
Menn over 50 år vil nok i liten grad benytte tilbudet.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

MRSA skrev: tir mai 23, 2023 12:29 am No vise jo historia at det er høgresida som brukar pengar på å innføre skattelette til dei som har nok frå før. Og så må venstresida rydde opp.
Skattelette er ikke «å bruke penger»(!)

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Texas_John skrev: tir mai 23, 2023 12:33 am
MRSA skrev: tir mai 23, 2023 12:29 am No vise jo historia at det er høgresida som brukar pengar på å innføre skattelette til dei som har nok frå før. Og så må venstresida rydde opp.
Skattelette er ikke «å bruke penger»(!)
Sjølvsagt er det å bruke pengar.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»