Gratis kollektivtrafikk i Stavanger

Svar
Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Re: Gratis kollektivtrafikk i Stavanger

Legg inn av Xpoolman »

fargerik skrev: man mai 22, 2023 5:18 pm
Xpoolman skrev: man mai 22, 2023 5:11 pm Dette kan fort vise seg å bli et lite problem for flertallspartiene i Stavanger, sitat fra Fylkesvaraordføreren:

"– Det høres jo tilforlatelig ut med gratis buss. Alt som blir gratis, brukes mer og hvis dette fører til at vi må sette opp flere busser for å ta unna gratispassasjerer, må vi ha et system der Stavanger tar de reelle kostnadene ved dette. Fylket kan ikke påføres merkostnader som går ut over tilbudet til andre som reiser kollektivt i Rogaland, sier Bergsvåg."

Har det gått litt fort i svingen i de røde rekker tro ?
Jeg prøvde å få frem et lignende poeng.
Gratis buss er ikke noe verd dersom det blir gratisbusser som kjører rundt i ring i sentrum mens bussene blir lagt ned ute i huttiheita.
Stemmer det, og folk i utkantene av området, Sola og Jæren, klager allerede på innskrenkninger i busstilbudet.
Verre vil det vel bli for dem tenker jeg.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

oddvar_kjempebra skrev: man mai 22, 2023 1:33 pm
peraleks skrev: man mai 22, 2023 11:34 am Fantastisk, håper de kliner til med gratis kollektivtrafikk over hele Norge.
Det blir ikke gratis kollektivtrafikk. Det blir forhåndsbetalt kollektivtrafikk. Betalt gjennom skatteseddelen. Du kan se på det som tvunget kjøp av årskort.

Det fine for kollektivselskapet er at de får en fast sum hvert år og dermed ikke lenger trenger å jobbe med å gjøre sine kunder fornøyde.
Alt i dag får kollektivselskapa ein fast sum for å køyre.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Xpoolman skrev: man mai 22, 2023 5:21 pm
Cannabis Connoisseur skrev: man mai 22, 2023 4:22 pm Heller gratis buss enn de tøysete sykkelveiene som bare et fåtall av innbyggerne bruker.
Ja denne, Stavanger-Sandnes, koster altså ca 10 ganger så mye som det årlige tilskuddet til kollektivtrafikken i Stavanger vil være.
Det er sprøtt det :shock:
Så vidt jeg har hørt så spar de inn penger med høygaffel gjennom bomringer der som kan bli over 1000 kr dagen

så de må vel rett og slett finne opp ting å lage for å bruke opp pengene.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

MRSA skrev: man mai 22, 2023 5:23 pm
oddvar_kjempebra skrev: man mai 22, 2023 1:33 pm
peraleks skrev: man mai 22, 2023 11:34 am Fantastisk, håper de kliner til med gratis kollektivtrafikk over hele Norge.
Det blir ikke gratis kollektivtrafikk. Det blir forhåndsbetalt kollektivtrafikk. Betalt gjennom skatteseddelen. Du kan se på det som tvunget kjøp av årskort.

Det fine for kollektivselskapet er at de får en fast sum hvert år og dermed ikke lenger trenger å jobbe med å gjøre sine kunder fornøyde.
Alt i dag får kollektivselskapa ein fast sum for å køyre.
Men det er ikke relevant fordi kundene fortsatt betaler og helst bør holdes fornøyd med tilbud og service.

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

Det blir trolig dårligere kollektivtilbud og dårligere tilbud i andre sektorer. Feil politikk. I

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

lund skrev: man mai 22, 2023 4:41 pm
kytec skrev: man mai 22, 2023 4:37 pm
Haugzu skrev: man mai 22, 2023 12:18 pm

Helt klart. Men mye bedre med gratis kollektivtransport enn å investere i sykkelløyper kun et fåtall benytter.
Det åpnet nylig en sykkeltunnel i Bergen og prosjektlederen ble spurt om hva den kostet og svaret var "ja den koster jo en del bla, bla, bla" og så hørte vi ikke prisen, men sikkert kjekk å ha den tunnelen.
Kan bekrefte at den er særdeles godt besøkt (ikke av bare syklister). En meget stor suksess.
Ikke bare det, men tunnelen måtte blitt bygget som en rømningsvei - uansett. Så fordi de gjorde denne obligatoriske rømningsveien til en gang&sykkelsti - som folk kan nytte også når det ikke er et akutt evakuerings behov - så er den blitt til en 'jævla dyr sykkeltunnel.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Xpoolman skrev: man mai 22, 2023 5:21 pm
Cannabis Connoisseur skrev: man mai 22, 2023 4:22 pm Heller gratis buss enn de tøysete sykkelveiene som bare et fåtall av innbyggerne bruker.
Ja denne, Stavanger-Sandnes, koster altså ca 10 ganger så mye som det årlige tilskuddet til kollektivtrafikken i Stavanger vil være.
Det er sprøtt det :shock:
Det er vel an på øgene som ser, hvilke hensyn som vektlegges. Det er økende antall byer og stater som ønsker at flere skal reise kollektivt, fordi det sparer utbygging av veinettet og slik, biler, rush&køer. Kopi Wikipedia;
"Kopi Wikipedia;
"On 29 February 2020, Luxembourg became the first country in the world to make all public transport in the country (buses, trams, and trains) free to use.[2][3][4][5] On 1 October 2022, Malta became the second country in the world to make its public transport system free for all residents.[6] Germany is considering making their public transit system fare-free in response to the EU's threatening to fine them for their air pollution levels.[7]

As some transit lines intended to operate with fares initially start service, they may elect to not collect fares for an introductory period to create interest or test operations.

City-wide systems
Tallinn, capital city of Estonia with more than 420,000 inhabitants, as well as several mid-size European cities and many smaller towns around the world have converted their public transportation networks to zero-fare. The city of Hasselt in Belgium is a notable example: fares were abolished in 1997 and ridership was as much as "13 times higher" by 2006. "
Lengre nede i linken her https://en.wikipedia.org/wiki/Free_public_transport - under overskriften "List of towns and cities with area-wide zero-fare transport", står det nettopp en liste over de områdene som har zero transport-avgift.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Texas_John skrev: man mai 22, 2023 1:54 pm Å la være og beslaglegge er ikke subsidiering. Det riktige er selvsagt at de som reiser kollektivt betaler for seg og da den summen det faktisk koster. Når det gjelder tannlege anbefaler jeg å pusse tenna, jeg har aldri hatt et eneste hull og er ikke interessert i å betale for andres selvpåførte vanskjøtsel.
Skal vi utvide problemstillingen fra gratis kollektivtrafikk til alle offentlige utgifter er vi ute av kurs. Begrenser vi oss nå til offentlige utgifter for å avvikle trafikk og spare miljø og klima håper jeg Stavanger-eksperimentet blir satt ut i livet. Jeg tror det kan bli hyggelige resultater for både miljø og offentlige utgifter. Men det er jo ikke like morsomt å kjøre gratis buss som å kjøre privat el-bil som er subsidiert med hundretusener skitne oljepenger.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Fordomsfull skrev: man mai 22, 2023 4:23 pm
Texas_John skrev: man mai 22, 2023 1:54 pm
FjodorDVD skrev: man mai 22, 2023 1:45 pm

I den grad man skal løse noen problemer med samferdselspolitikk og miljøpolitikk er det kollektivtrafikk som gjelder. Håper alle elbilsubsidier fjernes etter valget.
Å la være og beslaglegge er ikke subsidiering. Det riktige er selvsagt at de som reiser kollektivt betaler for seg og da den summen det faktisk koster. Når det gjelder tannlege anbefaler jeg å pusse tenna, jeg har aldri hatt et eneste hull og er ikke interessert i å betale for andres selvpåførte vanskjøtsel.
Det er masse av det som omtales som subsidiering, som egentlig er reduserte skatter&avgifter. El-bilene har reduserte avgifter - også i bommene og da sier vi at de er subsidierte.
Fra et sosialist-perspektiv som ser det slik at all eiendom og verdiskapning som utgangspunktet tilhører staten, så gir det mening å kalle det subsidier.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Texas_John skrev: man mai 22, 2023 8:46 pm
Fordomsfull skrev: man mai 22, 2023 4:23 pm
Texas_John skrev: man mai 22, 2023 1:54 pm
Å la være og beslaglegge er ikke subsidiering. Det riktige er selvsagt at de som reiser kollektivt betaler for seg og da den summen det faktisk koster. Når det gjelder tannlege anbefaler jeg å pusse tenna, jeg har aldri hatt et eneste hull og er ikke interessert i å betale for andres selvpåførte vanskjøtsel.
Det er masse av det som omtales som subsidiering, som egentlig er reduserte skatter&avgifter. El-bilene har reduserte avgifter - også i bommene og da sier vi at de er subsidierte.
Fra et sosialist-perspektiv som ser det slik at all eiendom og verdiskapning som utgangspunktet tilhører staten, så gir det mening å kalle det subsidier.
På slutten av 1970-tallet skrev bergensavisene at skipsverftene ikke kunne eksistert om det ikke var for subsidier. Og akkurat det fikk jeg lirt av meg da jeg traff en tjommi som jobbet på et skipsverft, nå historie som så mange andre av norske skipsverft. Han svarte at det var egentlig ikke subsidier som i tilskudd, men de betalte for eksempel 8% moms på deler de bestilte - i stedet for full moms.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Totalt mangel på respekt for skattebetalerne sine penger. Galskap å subsidiere mennesker som har mer enn nok penger, og i tillegg vet vi jo fra andre tester at det ikke fører til stor økning i trafikken siden de som ikke bruker kollektivt gjør det av praktiske årsaker og ikke økonomiske.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Fordomsfull skrev: man mai 22, 2023 8:59 pm
Texas_John skrev: man mai 22, 2023 8:46 pm
Fordomsfull skrev: man mai 22, 2023 4:23 pm
Det er masse av det som omtales som subsidiering, som egentlig er reduserte skatter&avgifter. El-bilene har reduserte avgifter - også i bommene og da sier vi at de er subsidierte.
Fra et sosialist-perspektiv som ser det slik at all eiendom og verdiskapning som utgangspunktet tilhører staten, så gir det mening å kalle det subsidier.
På slutten av 1970-tallet skrev bergensavisene at skipsverftene ikke kunne eksistert om det ikke var for subsidier. Og akkurat det fikk jeg lirt av meg da jeg traff en tjommi som jobbet på et skipsverft, nå historie som så mange andre av norske skipsverft. Han svarte at det var egentlig ikke subsidier som i tilskudd, men de betalte for eksempel 8% moms på deler de bestilte - i stedet for full moms.
Bedrifter fradragsfører moms, og skal således ikke betale moms. Men mener du at matvarer er subsidiert fordi de har lavere moms enn de fleste andre dagligvarer?

Brukeravatar
virrvar
Innlegg: 135

Legg inn av virrvar »

kytec skrev: man mai 22, 2023 4:37 pm
Haugzu skrev: man mai 22, 2023 12:18 pm
erdetslik skrev: man mai 22, 2023 12:04 pm
Tja, det kan se sånn ut. Selv om jeg er for at kollektivtransport innenfor kommuner bør være gratis - og ment det i alle år.
Så må jo kommunene ta igjen det på andre ting, enten ved å øke noen avgifter eller ved å redusere på noe annet.
Kollektivtransport har både utgifter til investeringer, vedlikehold og drift - og de må nå hentes fra andre områder på kommunebudsjettet.
Så "gratis" blir det ikke for innbyggerne . . . . . .
Helt klart. Men mye bedre med gratis kollektivtransport enn å investere i sykkelløyper kun et fåtall benytter.
Det åpnet nylig en sykkeltunnel i Bergen og prosjektlederen ble spurt om hva den kostet og svaret var "ja den koster jo en del bla, bla, bla" og så hørte vi ikke prisen, men sikkert kjekk å ha den tunnelen.
Den sykkelveien er laget som en rømingsvei for en veitunell og oppgradert til sykkel/gangvei. Fornuftig prosjekt spør du meg.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Texas_John skrev: man mai 22, 2023 4:24 pm
Canucks skrev: man mai 22, 2023 1:59 pm
Texas_John skrev: man mai 22, 2023 1:54 pm
Å la være og beslaglegge er ikke subsidiering. Det riktige er selvsagt at de som reiser kollektivt betaler for seg og da den summen det faktisk koster. Når det gjelder tannlege anbefaler jeg å pusse tenna, jeg har aldri hatt et eneste hull og er ikke interessert i å betale for andres selvpåførte vanskjøtsel.
Du er klar over at tannpuss og kosthold alene ikke er nok, og jevnlige besøk til tannlegge er å anbefalle, i tillegg er det også individuelle forskjeller, selv om det er to folk som har helt lik livstil, min tannlege anbefaller f.eks for meg sjeldnere besøk enn for min kone, og jeg har folk som jobber som tannlegger som også selv bruker kollegaer for å sjekke seg. Så deg om det å ikke oppsøke tannlege.
Hvor har du fått det ifra at jeg ikke er hos tannlegen? Men når man ikke har hatt hull i en alder av 30+ så holder det å gå annethvert år. Strengt talt hadde det sikkert holdt å gå hvert 10. år. Men bør ikke du/dere heller snakke om hvordan staten skal kutte utgifter fremover, ikke skaffe seg nye?
Nå er det mange situasjoner som er utenfor kontroll, f.eks fjerning av visdomstenner, eller folk som har tannsykdom etc. eller tenner som lettere får hull så er mange variabler og faktorer som spiller inn.

Tannhygiene er viktig, og en del av det er tannlegebesøk, og det koster flesk i Norge.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Når venstresiden har brukt opp alle kredittkortene og taper kommunevalget, så er det høyresiden som får ansvaret for regningene og opprydningen.

Taktisk klokt, men veldig gjennomsiktig og typisk politisk spill.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Fordomsfull skrev: man mai 22, 2023 8:59 pm
Texas_John skrev: man mai 22, 2023 8:46 pm
Fordomsfull skrev: man mai 22, 2023 4:23 pm
Det er masse av det som omtales som subsidiering, som egentlig er reduserte skatter&avgifter. El-bilene har reduserte avgifter - også i bommene og da sier vi at de er subsidierte.
Fra et sosialist-perspektiv som ser det slik at all eiendom og verdiskapning som utgangspunktet tilhører staten, så gir det mening å kalle det subsidier.
På slutten av 1970-tallet skrev bergensavisene at skipsverftene ikke kunne eksistert om det ikke var for subsidier. Og akkurat det fikk jeg lirt av meg da jeg traff en tjommi som jobbet på et skipsverft, nå historie som så mange andre av norske skipsverft. Han svarte at det var egentlig ikke subsidier som i tilskudd, men de betalte for eksempel 8% moms på deler de bestilte - i stedet for full moms.
Hadde ein bekjent som jobba på skipsveft som klaga over bønder som var subsidert, det var så og så gale. Når eg då nemnte at hans arbeidsplass var subsidert minst like mykje så meinte han at det var rederia som var subsidert for å bygge skip i Norge. Og det var jo då sjølvsagt noko heilt anna.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

GatlingGun skrev: man mai 22, 2023 10:25 pm Når venstresiden har brukt opp alle kredittkortene og taper kommunevalget, så er det høyresiden som får ansvaret for regningene og opprydningen.

Taktisk klokt, men veldig gjennomsiktig og typisk politisk spill.
No vise jo historia at det er høgresida som brukar pengar på å innføre skattelette til dei som har nok frå før. Og så må venstresida rydde opp.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7747

Legg inn av Big George »

Jeg har tenkt tanken om gratis kollektiv-reise i Oslo.
Lurer på hva det koster pr måned.
Oslo by burde ha en måned eller to måneders prøve-prosjekt.

De yngre i Oslo vil nok benytte tilbude
Menn over 50 år vil nok i liten grad benytte tilbudet.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

MRSA skrev: tir mai 23, 2023 12:29 am No vise jo historia at det er høgresida som brukar pengar på å innføre skattelette til dei som har nok frå før. Og så må venstresida rydde opp.
Skattelette er ikke «å bruke penger»(!)

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Texas_John skrev: tir mai 23, 2023 12:33 am
MRSA skrev: tir mai 23, 2023 12:29 am No vise jo historia at det er høgresida som brukar pengar på å innføre skattelette til dei som har nok frå før. Og så må venstresida rydde opp.
Skattelette er ikke «å bruke penger»(!)
Sjølvsagt er det å bruke pengar.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

MRSA skrev: tir mai 23, 2023 12:42 am
Texas_John skrev: tir mai 23, 2023 12:33 am
MRSA skrev: tir mai 23, 2023 12:29 am No vise jo historia at det er høgresida som brukar pengar på å innføre skattelette til dei som har nok frå før. Og så må venstresida rydde opp.
Skattelette er ikke «å bruke penger»(!)
Sjølvsagt er det å bruke pengar.
Så det å la være og øke skattene enda mer også å bruke penger, ifølge denne fantastiske «logikken» din?

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

MRSA skrev: tir mai 23, 2023 12:29 am
GatlingGun skrev: man mai 22, 2023 10:25 pm Når venstresiden har brukt opp alle kredittkortene og taper kommunevalget, så er det høyresiden som får ansvaret for regningene og opprydningen.

Taktisk klokt, men veldig gjennomsiktig og typisk politisk spill.
No vise jo historia at det er høgresida som brukar pengar på å innføre skattelette til dei som har nok frå før. Og så må venstresida rydde opp.
Det går begge veier ja, gratulerer, du har skjønt det! :D

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Xpoolman skrev: man mai 22, 2023 5:11 pm Dette kan fort vise seg å bli et lite problem for flertallspartiene i Stavanger, sitat fra Fylkesvaraordføreren:

"– Det høres jo tilforlatelig ut med gratis buss. Alt som blir gratis, brukes mer og hvis dette fører til at vi må sette opp flere busser for å ta unna gratispassasjerer, må vi ha et system der Stavanger tar de reelle kostnadene ved dette. Fylket kan ikke påføres merkostnader som går ut over tilbudet til andre som reiser kollektivt i Rogaland, sier Bergsvåg."

Har det gått litt fort i svingen i de røde rekker tro ?
Tviler på at dette opplegget har blitt planlagt, vurdert eller utredet i det hele tatt. Kommentarer fra busselskapet og fylkeskommunen tyder i hvert fall ikke på det. De virker like forvirret og fulle av spørsmål som alle oss andre som lurer på konsekvensene av dette.

Grunnen for at dette "tiltaket" plutselig blir lansert, vedtatt og hasteinnført er at posisjonen ligger langt etter på meningsmålingene etter bompengepartiet ble utradert.

Dette lukter valgflesk lang vei.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

GatlingGun skrev: man mai 22, 2023 10:25 pm Når venstresiden har brukt opp alle kredittkortene og taper kommunevalget, så er det høyresiden som får ansvaret for regningene og opprydningen.

Taktisk klokt, men veldig gjennomsiktig og typisk politisk spill.
Herrejemi for noe ræl; staten har aldri noensinne vært i nærheten av slike inntekter som nå og det er ikke bare synkende kronekurs som øker oljefondet. Og aldri noensinne har Ola&Kari Nordmanns kjøpekraft blitt redusert slik som de par siste årene. Det er ikke venstresiden som bruker opp noesomhelst, men hele det norske folkets kjøpekraft som er kraftig redusert - til fordel for de som selger petroleumsprodukter, for oppdrettsnæringen og kraftindustrien. Og, butikkjedene som hever prisene langt mer enn den økningen de har hatt som følge av økte - lønnsutgifter, strøm&drivstoffpriser.

At de kollektivmidlene som går i rute fylles opp, sparer samfunnet for masse penger og tid; trafikken ellers reduseres, som gir mindre køer og et mer oversiktlig trafikkbilde som reduserer ulykker osv osv. I Tyskland selge de nå en månedsbillet for 500 kroner som er gyldig på alle kollektreiser i hele landet, både lokalt og regionalt. Som betyr at jeg kan pendle til&fra jobb/skole og i pinseferien ta tog fra Flensburg til Salzburg 100 mil sørover og like langt tilbake. Og neste helg kan jeg reise ..... rutegående tog, busser, T-baner, trikker må jo fylles opp og når de fylles, så sparer en veinettet for alle de som ellers elv ville ha kjørt bil. Som igjen reduserer utslipp, svevestøv, forbruk av petroleumsprodukter, trafikkulykker, veislitasje osv.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Fordomsfull skrev: tir mai 23, 2023 5:54 pm
GatlingGun skrev: man mai 22, 2023 10:25 pm Når venstresiden har brukt opp alle kredittkortene og taper kommunevalget, så er det høyresiden som får ansvaret for regningene og opprydningen.

Taktisk klokt, men veldig gjennomsiktig og typisk politisk spill.
Herrejemi for noe ræl; staten har aldri noensinne vært i nærheten av slike inntekter som nå og det er ikke bare synkende kronekurs som øker oljefondet. Og aldri noensinne har Ola&Kari Nordmanns kjøpekraft blitt redusert slik som de par siste årene. Det er ikke venstresiden som bruker opp noesomhelst, men hele det norske folkets kjøpekraft som er kraftig redusert - til fordel for de som selger petroleumsprodukter, for oppdrettsnæringen og kraftindustrien. Og, butikkjedene som hever prisene langt mer enn den økningen de har hatt som følge av økte - lønnsutgifter, strøm&drivstoffpriser.

At de kollektivmidlene som går i rute fylles opp, sparer samfunnet for masse penger og tid; trafikken ellers reduseres, som gir mindre køer og et mer oversiktlig trafikkbilde som reduserer ulykker osv osv. I Tyskland selge de nå en månedsbillet for 500 kroner som er gyldig på alle kollektreiser i hele landet, både lokalt og regionalt. Som betyr at jeg kan pendle til&fra jobb/skole og i pinseferien ta tog fra Flensburg til Salzburg 100 mil sørover og like langt tilbake. Og neste helg kan jeg reise ..... rutegående tog, busser, T-baner, trikker må jo fylles opp og når de fylles, så sparer en veinettet for alle de som ellers elv ville ha kjørt bil. Som igjen reduserer utslipp, svevestøv, forbruk av petroleumsprodukter, trafikkulykker, veislitasje osv.
Norge er så langt tilbake på kollektiv transport at det er skremmende, både på pris og tilbud. Vel er Norge et tynt befolket land, men når en by som Tallinn i Estland greier å hoste opp gratis offentlig transport så burde Stavanger i Norge også greie det, og Estland er ikke akkurat noe venstreradikalt paradis for og si det mildt heller, ei heller Tallinn.

Gi folk bedre rutetilbud, og billig kollektiv-transport, og folk vil begynne å vrake bilen.

Investor

Legg inn av Investor »

Når skal dette gratistilbudet i Stavanger settes ut i livet?
Googla det, fra 1.juli.

Investor

Legg inn av Investor »

Må være tidenes feiteste valgflesk!
AP og de rødgrønne kommunene er rimelig desperate nå.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Investor skrev: tir mai 23, 2023 11:18 pm Må være tidenes feiteste valgflesk!
AP og de rødgrønne kommunene er rimelig desperate nå.
Så Stavanger representerer nå alle kommunene i landet hvor de samme partiene styrer?

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

fargerik skrev: man mai 22, 2023 1:33 pm
Folk_flesk skrev: man mai 22, 2023 1:29 pm
peraleks skrev: man mai 22, 2023 11:34 am Fantastisk, håper de kliner til med gratis kollektivtrafikk over hele Norge.
I Trøndelag loves det iallefall en halvering av periodebillett. Håper målet er gratis her også etterhvert, men denne halveringen vil jo hjelpe. Synes Høyre burde matche dette løftet, istedenfor bare å si at det er "panikkartet". Tror folk gir faen i hvordan reduksjonen skjer, så lenge den faktisk skjer.
Følg med på hva de lover. Det kan nok ende med at de reduserer tilbudet ute i utkantene og kjører masse buss rundt sentrum. Det er på tryne dersom de som bor sentralt skal få alt gratis på bekostning av folk som lever noen kilometer uttafor.
Flott at det går gratis ferger i Fredrikstad (siden det ble nevnt), men for å komme dit blir det enten en laaang sykkeltur eller drosje.
De lager sykkelveier i sentrum, men ute i utkantene er det bare hølete lappetepper av noen terrengløyper med synkehull og kumlokk.
Det er ikke Stavanger kommune som er ansvarlig for bussrutene. Det er det Rogaland fylkeskommune som er.

Investor

Legg inn av Investor »

Folk_flesk skrev: tir mai 23, 2023 11:24 pm
Investor skrev: tir mai 23, 2023 11:18 pm Må være tidenes feiteste valgflesk!
AP og de rødgrønne kommunene er rimelig desperate nå.
Så Stavanger representerer nå alle kommunene i landet hvor de samme partiene styrer?
Ja, det kan du faktisk si!
Men kun Stavanger gjør alvor av galskapen.
Gleder meg til september, da skal disse partiene på huet og ræva ut av kommunekontorene!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»